Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik ben toch niet zo te spreken over Hardy tot nu toe:
Problemen met pulse-audio icm met mijn maudio delta 1010lt ( onboard chip geeft geen problemen ).
Ik heb een vervelende bug rond bluetooth waardoor ik eerst de stroom van mijn machien moet afhalen om 'm normaal op te starten, mijn wifi vraagt nogal wat getweak....
Gutsy was out of the box iets relaxter, voor een LTS vind ik het net niet genoeg dit....
Aan de andere kant, zo valt er weer wat linux te leren, ook leuk.

Iemand hier ervaring met pulse en troubleshooting? Het komt erop neer dat pulse gewoonweg niet werkt, ik moet terugvallen op alsa ( is niet erg , maar toch ). Totem wil helemaal niet, "audioapparaat is bezet" ook via alsa. Zal wel iets met xine zijn, gstreamer, vlc en mplayer werken wel gewoon.
Lullig is dat mijn geluidsproblemen na dapper eigenlijk verdwenen waren, en ik me er nu weer in moet verdiepen. En da's net als met grafische troubles: de boel is zo gebroken....
Jammer. :'(

quote:
maxjuh schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:03:
Wil toch even graag zeggen hoe geweldig Linux is op het gebied van scripting.

Het leek mij wel handig om automatisch een synchronisatie te starten van een gedeelte van mijn /home op een externe HD als ik een specifieke HD die ik daarvoor gebruikt mount (mount zo wie zo automatisch maar dat is een standaard setting in gnome).

Heb het nu voor elkaar (met ivman, zenity, rsync en bash) dat ik een dialog krijg als de HD wordt gemount met de vraag of ik de synchronisatie wil starten (met de datum erbij wanneer dit voor het laatst is gebeurd) en als je hiermee akkoord gaat krijg je een simpele progress bar te zien, hoever het synchronisatie proces voltooid is.

Op dit vlak stelt naar mijn inziens Windows echt niks voor. Voor dit specifieke geval is ook vast iets voor Windows te vinden dat ongeveer het zelfde doet maar bij Linux heb je gewoon heel veel vrijheid in hoe dit functioneert, en je kan het zelf scripten als het niet beschikbaar is :D. Ja je zou het ook kunnen programmeren maar daar gaat het nu niet om.

Linux _/-\o_
Dat is harstikke handig, hoe heb je het precies gedaan? Zou je misschien zinvolle links willen posten, ik denk dat dit namelijk voor meerdere mensen behalve ik interessant is. Of misschien het script met ons willen delen ;)

Ik weet dat je het met udev rules kan doen, alleen is dit mij nooit gelukt :(

C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining

ik heb hier op ubuntu brainstorm de suggestie gedaan om de verbinding tussen ubuntu en (windows mobile) smartphones te optimaliseren. Deze devices worden steeds populairder en ik loop er zelf tegenaan dat uitwisseling van zowel muziek, foto's en films, maar ook agendasynchronisatie e.d. niet lekker werkt. Ik heb geopperd dat deze verbinding (zowel via kabels als via bluetooth) moet verbeteren omdat die dingen steeds populairder worden.

Idee: een popup schermpje waarbij je kan kiezen uit 3 opties als je je smartphone inplugt:
1. agenda synchroniseren
2. data uitwisselen
3. telefoon gebruiken als mobiel modem.

Mochten er hier nog mensen zijn die zich net als ik aan deze slechte verbinding ergeren, en graag zien dat dit verandert, stem dan gaarne op mijn idee!

Is het niet beter dat je aan Microsoft vraagt dat zij een ideeënsite opzetten en hun protocollen ook openstellen voor concurrenten, of gewoon de gangbare protocollen gebruiken die gemeengoed (en open) zijn?

Daar zit 'm namelijk jouw probleem ;).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Reg. datum: 04 november 2004

quote:
jelly schreef op zondag 25 mei 2008 @ 09:24:
[...]

Dat is harstikke handig, hoe heb je het precies gedaan? Zou je misschien zinvolle links willen posten, ik denk dat dit namelijk voor meerdere mensen behalve ik interessant is. Of misschien het script met ons willen delen ;)

Ik weet dat je het met udev rules kan doen, alleen is dit mij nooit gelukt :(
Zeker handig. Echt links heb ik niet over Zenity is heel weinig te vinden, ivman heb ik gewoon de man en de voorbeelden gebruikt die erbij zaten en bash is genoeg over te vinden.

Eerst moet je de volgende tools installeren:
code:
1
sudo apt-get install zenity ivman rsync

Ivman:
De Zenity config files staan in ~/.ivman en dat gaat het nu om IvmConfigActions.xml. Daar staan aardig wat voorbeelden in en via man IvmConfigActions.xml kon je nog meer info vinden (natuurlijk ook via Google maar goed).

Ik heb het zo geconfigureerd dat de harde schijf wordt gedetecteerd aan zijn naam:
XML:
1
2
3
4
 <!-- start sync after mount of WDP  -->
<ivm:Match name="hal.info.product" value="WDP">
    <ivm:Option name="exec" value="bash /home/makksjuh/zenityRsync.bash" />
</ivm:Match>

Zenity monitored dus HAL en als er een match is met hal.info.product wordt er een script afgevuurd. Je kan ook iets anders gebruiken (zou zeggen speel even met hal-device en grep). Zo zou ik ook hal.volume.uuid = '96FC77EFFC77C84F' kunnen gebruiken. Je kan ook nog weer scripts afvuren als de device wordt afgekoppeld met ivman etc etc...

Ik heb wel
XML:
1
<!-- mount everything we can -->

compleet gecommend omdat dat niet helemaal goed ging met mounten.

Zenity:
Zenity gebruik ik om een simpel dialoog venster weer te geven.

zenityRsync.bash
bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
date=`cat /home/makksjuh/.lastSync`
zenity --question --title "Sync part of /home" --text "Do you want to sync part of /home? \n\nLast sync: $date"
if [ "$?" = 0 ] ; then
    echo "Sync started"
    bash /home/makksjuh/rsync.bash | zenity --progress --percentage=0 --auto-close
else
    echo "Sync canceled"
fi

Dit script wordt dus afgevuurd als ivman een match heeft voor mijn HD. Eerst wordt er gevraagd of je wilt synchroniseren en bij de if wordt afhankelijk van “if [ "$?" = 0 ] ; then”
een nieuwe Zenity dialoog gestart met een progress bar. rsync.bash wordt hierbij gebruikt als input voor de progress bar (pipe) en voert de daadwerkelijke synchronisatie uit.

Nu dan even rsync.bash zodat dat wat duidelijker word (dingen die worden gesynchroniseerd zijn weg gelaten met dus vervang 1, 2, 3 ...)
bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/bash
echo "# Sync. 1"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/1/ /media/WDP/backup/1/ | echo 0
echo "# Sync. 2"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/2/ /media/WDP/backup/2/ | echo 12
echo "# Sync. 3"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/3/ /media/WDP/backup/3/ | echo 25
echo "# Sync. 4"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/4/ /media/WDP/backup/4/ | echo 37
echo "# Sync. 5"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/5/ /media/WDP/backup/5/ | echo 50
echo "# Sync. 6"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/6/ /media/WDP/backup/6/ | echo 62
echo "# Sync. 7"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/7/ /media/WDP/backup/7/ | echo 75
echo "# Sync. 8"
rsync -rtpgv --delete /home/makksjuh/8/ /media/WDP/backup/8/ | echo 87
echo "# Finished"; echo 100
date >  /home/makksjuh/.lastSync

rsync -rtpgv --delete pas dit aan naar je wensen. Ik heb het zo dat als er iets wordt verwijderd in /home het bij de synchronisatie ook wordt verwijderd bij de HD.

met “echo # text”
verander je de waarde van --text in Zenity. De andere waardes die ik echo zijn nodig voor het percentage. Schrijf dan nog even de datum weg in een file die ik in de eerste dialoog gebruik om weer te geven wanneer er voor het laatst is gesynchroniseerd.

Ik kan niet veel met bash maar ook mij is het gelukt :). Veel zoeken en proberen en als je het door hebt is het allemaal heel erg begrijpelijk en simpel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

edit:
Zenity manual

maxjuh wijzigde dit bericht 27-05-2008 22:29 (5%)

quote:
Borromini schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:17:
Is het niet beter dat je aan Microsoft vraagt dat zij een ideeënsite opzetten en hun protocollen ook openstellen voor concurrenten, of gewoon de gangbare protocollen gebruiken die gemeengoed (en open) zijn?

Daar zit 'm namelijk jouw probleem ;).
Werkelijk een schit-te-rend idee. Hulde!

Maarr.... wat denk je zelf over de praktische haalbaarheid van je plannen? ;)

Ik ben het helemaal met je eens maja realiteit is dat jouw plannen een stuk minder haalbaar zijn dan die van mij. Zo ging het in het begin ook mp3support e.d. en je ziet hoe goed men dit nu kan implementeren via inventieve sluipwegen. Via microsoft gaat niet werken, dus moet je het op een andere manier fixen. Niet meedoen=nadeel tov concurrenten, wel meedoen= neutraal tov concurrenten. It's a tough world we live in!

PS ik ga hier geen welles/nietes discussie van maken, die discussie is al zo oud als linux zelf zo ongeveer. nee, ms werkt niet mee. ja, het is moeilijk en ingewikkeld. ja, toch moet er een oplossing voor komen. wie het niet met me eens is stemt niet.

quote:
HetWonder schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:34:
[...]

Werkelijk een schit-te-rend idee. Hulde!

Maarr.... wat denk je zelf over de praktische haalbaarheid van je plannen? ;)
Iets minder sarcasme mag ook wel... MP3 support is een heel ander verhaal dan de Microsoft-protocollen, lees je es in over hoe MP3 ontstaan is, hoe Fraunhofer z'n patenten verworven heeft, hoe LAME tot stand gekomen is, enzovoort - en maak dan de vergelijking nog es. Dan praten we.

Ik weet niet of Dell jouw 'plan' in de praktijk zal omzetten. Als de EU al moeite heeft om Microsoft zijn protocollen beschikbaar te laten stellen, denk je dat het Dell dan welk gaat lukken? Zij willen gerust nieuwe markten aanboren, maar denk nu niet dat ze heiliger can de paus gaan zijn - zij zijn nog meer afhankelijk van Microsoft dan de Europese Commissie of eender welke Europese instelling is. Dus: stel je verwachtingen maar bij. Naar beneden. Ik denk niet dat jouw 'oplossing' de meest realistische is, de meest realistische is de weg die de EU bewandelt, en de enige die jammer genoeg bij recidivistische monopolisten werkt: de rechtszaak.

Dus berg je sarcasme maar op tot je het écht kan gebruiken. Helaas is dat de realiteit: een Windows-based device in combinatie met een non-Redmond OS geeft je geheid problemen. Maar dat wist je al ;).

That's the price of vendor lock-in.

En ja, mijn kijk op de situatie is de negatieve, maar de meest structurele oplossing blijft MS dat zijn koers bijstuurt. En ook met hun 'open source' initiatieven blijkt maar dat dat nog altijd niet het geval is...

Borromini wijzigde dit bericht 28-05-2008 00:15 (23%)

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Aanraakbatterij

Net van Ubuntu naar Kubuntu en daarna updaten naar KDE4.04. Damn dat werkt lekker. O+ :9~ Heb een tijdje niet gewerkt met Ubuntu want hij wou dual monitor niet goed ondersteunen. Daarna Kubuntu geprobeerd. Kreeg ik ook niet lekker voormekaar.

Nu dus een nieuwe install na een tijdje windows XP gedraaid te hebben. Ik vind dat Kubuntu vooral met KDE4.xx er behoorlijk op vooruit is gegaan qua looks en gebruiksvriendelijkheid. Ze hebben niet stil gezeten dat is heel goed te zien.

Dual monitor werkt GOED! en is ook goed in te stellen. Het enige wat nog niet werkt is AWN, Compiz en ik ben zonet de startbalk onderin kwijtgeraakt. Gelukkig werken de widgets nog wel dus de machine is normaal te bedienen :D Maar ja handig is het niet dus dat word nog eventjes wat tweaker skills erop loslaten :D

[toevoeging] Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn startbalk terug kan krijgen met alle informatie? Ik mis hem wel nu want er staat te weining informatie in de widgets :X :/

Touchdomex wijzigde dit bericht 28-05-2008 18:01 (15%)

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Rozijntjes

Gisteren op een servertje een kernel update gedaan. Uiteraard restart gedaan: na 30 minuten server nog steeds offline (zelfs geen ping)... :(
* Jeldert in paniek, geen toegang tot server, aaarrgghh!

Om te tijd te doden op mijn eigen pc ook maar de kernel update geïnstalleerd en gereboot. Toen kwam de schijfcontrole om de hoek kijken. Hierna was de server op magische wijze ook weer online.

Waarschijnlijk was die dus ook gewoon bezig met een schijfcontrole (trage pc, grote hdd). :+

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:32:
[toevoeging] Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn startbalk terug kan krijgen met alle informatie? Ik mis hem wel nu want er staat te weining informatie in de widgets :X :/
Ik had het dus ook een keer. Geen idee waar het precies stond, maar na het verwijderen van alle kde directories in ~ was het probleem verholpen :X

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Aanraakbatterij

quote:
mithras schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:57:
[...]
Ik had het dus ook een keer. Geen idee waar het precies stond, maar na het verwijderen van alle kde directories in ~ was het probleem verholpen :X
Damn dat is wel een heel extreme methode :X Raak je dan trouwens niet al teveel bestanden kwijt of instellingen 8)7

Ja, al je kde instellingen :+

Volgens mij zat het in ~/.config/kde oid, maar dat weet ik niet zeker. Maak er backups van en probeer het eea zou ik zeggen :p

Aanraakbatterij

quote:
mithras schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:26:
Ja, al je kde instellingen :+

Volgens mij zat het in ~/.config/kde oid, maar dat weet ik niet zeker. Maak er backups van en probeer het eea zou ik zeggen :p
Ik vind het wel een hele hufterige oplossing :X Gelukkig is het een nieuw install met alles nog gebackuped. Ik ga straks of morgen eens wat proberen en kijken of het lukt. Anders opnieuw installeren :X

nieuws: Opensourcedrivers ontsluiten 3d op R500-kaarten _o_

Missschien krijgen ze dan dat geflikker wel opgelost waar nu zoveel mensen last van hebben!

Fire69 wijzigde dit bericht 28-05-2008 20:34 (22%)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:34:
[...]

Ik vind het wel een hele hufterige oplossing :X Gelukkig is het een nieuw install met alles nog gebackuped. Ik ga straks of morgen eens wat proberen en kijken of het lukt. Anders opnieuw installeren :X
Het is gewoon 1 parameter ergens ver verstopt in een config file. Ik heb geen idee waar die zit (vast te vinden op internet) en was zo weinig met KDE4 bezig dat ik voor de simpelste maar grofste oplossing ging. Installeren is echt overkill ;)

Als je er wat moeite insteekt en op internet zoekt kan je het vast wel vinden namelijk ;)

Een paar weken geleden ben ik begonnen om in een virtuele omgeving een LTSP-server op te zetten. Als het project in de virtuele omgeving goed draait (en nog wat andere randvoorwaarden geregeld zijn), dan ga ik dit uitrollen op een server voor internet cafe in Malawi. Ideaal systeem, we kunnen goedkope hardware inzetten (gratis PC's uit NL, wel een nieuwe server uiteraard), als er een PC stuk gaat dan kan er gewoon een simpele PC in Malawi op de kop getikt worden en ook is het makkelijke op afstand te beheren (zodat ik op afstand een oogje in het zeil kan houden).

Toch is er één ding waar ik me zorgen over blijf maken, het sterke punt (alles centraal houden), is ook de grote zwakte. Het is een enorm single point of failure en vandaag demonstreerde het zich in een simpele vorm, waar ik me toch zorgen over maak. Ik had een week of twee niet meer aan het systeem gewerkt en dus kwamen er een hoop updates binnen. Uiteraard kwam ook de update voor openssh binnen, maar daar had ik even niet meer aan gedacht. Vervolgens wilde geen van de thin clients meer inloggen, uiteindelijk logisch want alle oude SSH keys waren deprecated, dus moest ik gewoon even nieuwe ssh keys genereren en de LTSP images opnieuw bouwen. Twee commando's en nog geen 5 minuten werk, maar of ik het op afstand zou kunnen vinden... (in een redelijk tijd) En dan is dit nog een trivale fout. Toch zouden dit soort dingen beter mogen worden afgehandeld door de updater, want dit zijn echt dingen waar je lang naar kan zoeken.

(En dan heb ik het nog niet over de standby problemen en dockingstation problemen die met elke kernel/hal update van Hardy verschijnen en bij de volgende weer verdwijnen, en vice versa)

Echt,
Ubuntu werkt zo goed en heerlijk simpel, geen poespas en werk redelijk vlot en lekker stabiel, maar waarom zit er zo'n focking crappy kernel ingebouwd... Echt werkt voor geen meter, inmiddels met 8.04 op een divers aantal computers problemen, en bv fedora loopt als een trein en geeft al iig bij 2 computers aan dat hij ziet dat er al eerder kernel problemen zijn geweest. Maar echt, fedora vind ik niet echt fijn werken maar ubuntu wel, waarom werkt ubuntu dan af en toe zo rottig?!?
Soms...

Nja, enfin, word wel lekker knutselen om die computers aan de praat te krijgen. :P

Joopieboy wijzigde dit bericht 28-05-2008 22:59 (4%)

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:34:
[...]

En wat als je via Alt+F2 iets van kde-panel invult voor uitvoeren? Krijg je hem dan niet terug? Ik gebruik zelfs geen KDE, maar met mijn XFCE heb ik ook eens gehad dat ik mijn panels had gekilt en die kreeg ik ook niet meer terug. Bij opnieuw aanmelden, geen panels, afmelden en standaard sessie, geen panels. Op het IRC kanaal gevraagd, kwamen ze met dat antwoord. Probeer het eens.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

Reg. datum: 02 juli 2003

Even een vraag voor wat ervaringen. Na wat updates vandaag (onder andere nieuwe Virtualbox drivers) werkt mijn Nvidia driver en mijn sound card niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Ik weet dat dit geen probleemtopic is maar ik wil graag ervaringen van anderen zodat ik weet of ik de enige ben.

Kreeg net de melding dat er updates beschikbaar zijn. Als ik de update manager start, check hij welke updates er zijn, en dan de melding dat hij niet alle updates kan installeren en dat ik een partial Update zou moeten doen.
Kies ik hiervoor, dan krijg ik de fout 'Could not calculate the update'.
Iemand met hetzelfde probleem? Algemeen of is het enkel bij mij? :P

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6

quote:
Neo schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:39:
Even een vraag voor wat ervaringen. Na wat updates vandaag (onder andere nieuwe Virtualbox drivers) werkt mijn Nvidia driver en mijn sound card niet meer. Hebben meer mensen hier last van? Ik weet dat dit geen probleemtopic is maar ik wil graag ervaringen van anderen zodat ik weet of ik de enige ben.
Er is recentelijk een nieuwe kernel in de update terecht gekomen (2.6.24-17). Kijk eens of er al bugs gereport zijn? Misschien mis je wat packages (de nieuwe nvidia driver komt gelijk met de nieuwe kernel mee).
quote:
Fire69 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:56:
Kreeg net de melding dat er updates beschikbaar zijn. Als ik de update manager start, check hij welke updates er zijn, en dan de melding dat hij niet alle updates kan installeren en dat ik een partial Update zou moeten doen.
Nee, ik heb er geen problemen mee. Controleer nog eens op updates? De kans dat je aan het controleren was tijdens het aanpassen van de updates is best groot. Dan zijn er een aantal packages al wel in de stream terecht gekomen en een aantal nog niet. Als je nog een keer apt-get update uitvoert is het waarschijnlijk verholpen.

quote:
Fire69 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:56:
Zelfde probleem. Ik heb wel de proposed updates & enkele ppa's toegevoegd, maar daar ligt het probleem niet volgens mij.
Het probleem zit hem toch in de Proposed-updates, want ik krijg 42 updates te zien, en als ik de Proposed uitzet, blijft enkel een Wine-update over.
Ik heb nu ipv Partial Update te kiezen gewoon Close gedaan, dan krijg je de lijst van updates te zien.
Daar is alles aangevinkt behalve de OpenOffice-updates. De aangevinkte kan ik ook gewoon allemaal installeren.
Straks na een restart nog eens proberen, eerst wachten tot Avidemux zijn werk gedaan is :)

Dat is dan ook het risico van proposed, daar komen updates in te staan die gebruikt worden om eventuele bugs te vinden. Houd je van bug-hunting? Zet deze aan. Houd je van een stabiel systeem en bijna 100% werkende packages, gebruik dan de standaard instellingen.
Reg. datum: 02 juli 2003

Ik heb maar even een reinstall gedaan om mijn probleem te verhelpen. Na 10 minuten had ik weer een werkend systeem (aparte home partitie).

Linux _/-\o_

Neo wijzigde dit bericht 31-05-2008 15:54 (8%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws