Gathering of Tweakers

Quicksearch
The last adventures of...

quote:
HetWonder schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:33:
Ik blijf maar tegen het probleem aanlopen dat als ik mijn systeem wil afsluiten via de knop afsluiten dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het afsluitscherm daadwerkelijk verschijnt. Dit probleem heb ik al sinds 6.06 en hoe ik ubuntu ook installeer (upgrade naar nieuwe distributie of verse installatie met nieuwe cd op geformatteerde harde schijf), het blijft bestaan.

Iemand die hier bekend mee is?
Ja daar heb ik ook last van gehad. Er mist een programmatje dat iets te maken heeft met je netwerk ofzo (beetje vaag was het wel ja). Als je trouwens opnieuw installeert laat je je /home partitie staan? Of heb je het ook eens met een verse /home geprobeert?

Bang the head that doesn't bang

quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:21:
Die nieuwe ubuntu 8.04 werkt echt heerlijk, een boel goede vernieuwingen, echt een toppertje. :)

Trouwens een andere vraag, mij valt op dat de firefox beta 3.5 aardig moeizam loopt op mijn celeron d 320 2,4ghz en 512 mb ram, word het tijd om er 512mb ram bij te prikken voor een 20 euro of is het dat niet waard? Wat vinden jullie?
Ben het stroef lopen inmiddels wel zat, 43 euro later en 1,5 gb ram in de bestelling, ben erg benieuwd of alles dan wel soepel gaat lopen. :)

Ik ontken alles! :: www.joopiesplace.nl ::

Ben ik de enige die het vervelend vind dat fsck het om de 20 mounts nodig vind elk ext volume te controleren? Met 1Tb aan data, verdeeld over een partitie of 5 heb ik dus gegarandeerd om de 3-4 dagen een check van 10 minuten aan mijn been :/

Dan stel je in dat ie dat niet of minder vaak doet? :)

Spelling is een keuze
DM me

Ok ja, maar ik vond het gewoon vreemd dat ext3 zo regelmatig gecontroleerd moet worden, en dat het niet online kan gebeuren... Ik ben nog maar een goed half jaar van Windows overgeschakeld, en het valt echt wel op dat ext3 veel meer "onderhoud" (lees: controles) nodig heeft dan NTFS.

Ik lees dat JFS veel minder controle nodig heeft, maar ik heb jammer genoeg niet genoeg vrije ruimte om mijn volumes om te zetten (én ik vind het best handig uit Windows aan m'n data te kunne).

het stak zelf zo tegen dat ik update-rc.d -f checkfs.sh remove gebruikt heb :$ :P

Er is wel een verschil tussen nodig hebben, en voor de zekerheid vaak controleren wat volgens mij het geval is, in die zin is het ook geen onderhoud te noemen misschien.
XFS fsck is trouwens wel online, de binary doet niks en is meteen klaar :)

Spelling is een keuze
DM me

quote:
Hero Of Time schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:25:
[...]

Ik heb op mijn laptop ook problemen gehad met de meegeleverde driver, sommige dingen werkte gewoon niet (intel pro wireless 3945). Door de laatste versie van http://www.linuxwireless.org/en/users/Download te downloaden en compileren werkt het prima. Ik heb iig geen problemen er meer mee. Driver versie gaat van 1.2.0 naar 1.2.26k.
Tip, installeer de linux-backport-modules voor jouw kernel, dan krijg je, welliswaar niet de nieuwste 1.2.26, nieuwere drivers (1.2.25 in voor de intel 3945). Voordeel tenopzichten van zelf compileren is dat hij automatisch geupdate word wanneer er een nieuwe versie in de backport komt.
quote:
Loekie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Inhet geval van de 3945ABG is het meer de overstap naar een 'free' driver als ik het zo begreep, ik vind het echter wel jammer dat ik in mijn geval niet bewust kan kiezen voor de ' non-free' driver.
Standaard is het zo dat je onder Ubuntu en linux algemeen met een gerust hart je hardware kan aanschaffen, zeker als het niet het nieuwste van het nieuwste is, of een laptop ;)
Maar zelfs mijn laptop wordt goed ondersteund met een paar kanttekeningen...

@ Hero of Time: Bedankt voor de link, maar dat is de driver die nu ook in ubuntu gebruikt wordt voor wireless. Weet niet of het de zelfde versie is though... Ik los het op door ipw3945 handmatig te laden en daarna te verbinden of laad 2.6.22.xx waar ipw standaard gebruikt wordt.
Hoop dat het met de volgende kernel-update weer beter werkt.
Je moet echt geen ipw3945 meer gebruiken. Het is niet zo dat ze zijn over gegaan op een 'free' driver ipv een 'non-free'. Intel maakt zelf de open source drivers voor hun wireless beschikbaar. ipw is de oude open source driver, iwlwifi is de nieuwe open source driver van intel zelf. Installeer zoals ik hierboven zet de backport modules.

Zo te zien, je hebt nog kernel 2.6.22.x op je machine staan, is je hardy install een update van gutsy en wellicht daarvoor Feisty. Wellicht is het handig de ipw driver te blacklisten (zet ipw3945 in /etc/modprobe.d/blacklist)

Chilly_Willy wijzigde dit bericht 12-05-2008 20:42 (49%)

E6600 @ 3333Mhz Specs || Seat Leon 20vt Sport [AUQ MY01] - SKN 225pk

quote:
Joopieboy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:56:
[...]

Ben het stroef lopen inmiddels wel zat, 43 euro later en 1,5 gb ram in de bestelling, ben erg benieuwd of alles dan wel soepel gaat lopen. :)
Probeer ook eens Opera. Ik gebruik zelfs niets anders en is veel sneller dan FF.

Hier vind je de laatste builds: http://my.opera.com/desktopteam/blog/

Download altijd de .9-static-qt versie, deze is als enige gecompileerd met QT4 ipv QT3.
Hier een directe link naar de laatste weekly: http://snapshot.opera.com...0508.9-static-qt_i386.deb

E6600 @ 3333Mhz Specs || Seat Leon 20vt Sport [AUQ MY01] - SKN 225pk

quote:
Chilly_Willy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:31:
Je moet echt geen ipw3945 meer gebruiken. Het is niet zo dat ze zijn over gegaan op een 'free' driver ipv een 'non-free'. Intel maakt zelf de open source drivers voor hun wireless beschikbaar. ipw is de oude open source driver, iwlwifi is de nieuwe open source driver van intel zelf. Installeer zoals ik hierboven zet de backport modules.

Zo te zien, je hebt nog kernel 2.6.22.x op je machine staan, is je hardy install een update van gutsy en wellicht daarvoor Feisty. Wellicht is het handig de ipw driver te blacklisten (zet ipw3945 in /etc/modprobe.d/blacklist)
Ach als het een stabiel werkt en het andere niet, maar het werkt nu naar behoren. ipw.... wordt nu niet meer geladen.
Woei, bluetooth werkt ook als zonnetje, sitecom bluetooth 10m dongle is inpluggen en het werkt, super! :D

Nu nog een goede en makkelijke manier van een image reseizer zien te zoeken die niet alleen het formaat aan kan passen maar dan ook gelijk de grootte. Iemand een tip? Of toch leren werken met gimp?

quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:48:
Woei, bluetooth werkt ook als zonnetje, sitecom bluetooth 10m dongle is inpluggen en het werkt, super! :D

Nu nog een goede en makkelijke manier van een image reseizer zien te zoeken die niet alleen het formaat aan kan passen maar dan ook gelijk de grootte. Iemand een tip? Of toch leren werken met gimp?
Het resizen van images kun je makkelijk met de Gimp doen. Als je dit programma niet prettig vind werken kun je nog altijd Krita proberen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

quote:
Betse schreef op maandag 12 mei 2008 @ 17:52:
[...]
Ja daar heb ik ook last van gehad. Er mist een programmatje dat iets te maken heeft met je netwerk ofzo (beetje vaag was het wel ja). Als je trouwens opnieuw installeert laat je je /home partitie staan? Of heb je het ook eens met een verse /home geprobeert?
Zowel / als /home vers geinstalleerd, juist om te voorkomen dat allerlei hidden config files in /home de configuratie negatief zouden beinvloeden. Maar heb je enig idee welk netwerk tooltje dit kan zijn? Het is zeer irritaant maar ook vreemd want ik doe gewoon een fresh install; dan moet dat tooltje toch gewoon aanwezig zijn?

quote:
Surkow schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:19:
[...]

Het resizen van images kun je makkelijk met de Gimp doen. Als je dit programma niet prettig vind werken kun je nog altijd Krita proberen.
Nja opzich wil ik best met gimp leren werken, word dus wat meer proberen. :P

Edit: mm lijkt een beetje op fotoshop maar dan anders. :+

Joopieboy wijzigde dit bericht 13-05-2008 21:29 (8%)

Wie niet gek is, is saai

quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:48:

Kijk eens naar bordermaker, erg handig en geschreven in java! Je kunt bijvoorbeeld meerdere bestanden als batch laten uitvoeren, randen toevoegen (vandaar "bordermaker") of watermerken toevoegen..

Programma heeft hier op tweakers.net ook in de meuktracker gestaan meen ik mij te herinneren..

joggie wijzigde dit bericht 13-05-2008 22:19 (21%)

Joggie ;)

Even naar gekeken en gelezen wat het doet maar kan me weinig voorstellen dat dat lekker gaat, gimp begint trouwens wel steeds beter te gaan dus dat is fijn. :P

Damn u i say

Ik wil vandaag een Wifi kaart vervangen. Een Linksys eruit en een Dlink erin. Wel een andere chipset. Is dit zo te doen of moet ik dan Ubuntu opnieuw installeren?

Let's virtualize the world - sinds 22-05-2008 gestopt met roken

Als het goed is moet dit zo te doen zijn.

Trouwens iemand ervaring met een pinacle pctv 110i onder ubuntu?

quote:
backupdevice schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:43:
Ik wil vandaag een Wifi kaart vervangen. Een Linksys eruit en een Dlink erin. Wel een andere chipset. Is dit zo te doen of moet ik dan Ubuntu opnieuw installeren?
Hoef je niet voor te herinstalleren. Ubuntu is wel heel flexibel op dit punt. Ik heb vorige week een laptopschijf van de ene naar een andere laptop geplaatst en de aanwezige Ubuntu bootte perfect zonder mokken.

Waar je wel mee uit kan kijken is die chipset op die Wifi-kaart. Ik heb een RT61 en de driver die bij Ubuntu zit kan kernel panics veroorzaken. Ik heb daar last van gehad en het opgelost door modules uit backports te installeren waar een nieuwere versie bij zat. Eventueel kan je met de hand de driver blacklisten en 'm met de hand gaan installeren. Ik wou dat ze hier wat aan deden zodat niet mensen met dit probleem (zijn er veel) steeds weer van die lastige omwegen moeten bewandelen om het werkend te krijgen. Dit zijn toch wel rotproblemen.

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Damn u i say

Ok, thx voor de info

Drivers zitten in/bij de kernel, in tegenstelling tot Windows, waardoor het van de kernel afhangt of je hardware ondersteund wordt. Zolang die alles aan boord heeft kan jij naar hartelust hardware swappen (je kan je HD voor de gein ook in een systeem met een totaal andere configuratie steken bijvoorbeeld, het zal meestal booten, maar je gaat wel nog wat moeten bijstellen (Xorg etc.).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Chilly_Willy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:31:
[...]

Tip, installeer de linux-backport-modules voor jouw kernel, dan krijg je, welliswaar niet de nieuwste 1.2.26, nieuwere drivers (1.2.25 in voor de intel 3945). Voordeel tenopzichten van zelf compileren is dat hij automatisch geupdate word wanneer er een nieuwe versie in de backport komt.
Bedankt voor de tip. Heb je toevallig ook een pagina waar op staat welke modules er in welke module package zitten? Ik installeer namelijk standaard de Ubuntu-modules erbij ivm mijn wireless, maar voor hetzelfde geld zit er nog meer in wat ik nodig kan hebben voor mijn systeem. Ik kan dit namelijk niet zien op packages.ubuntu.com.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

Na een kleine zoekactie in dit topic zag ik dat FakeRaid kort werd aangestipt in september/november en april jongstleden. Nu heb ik zelf afgelopen weekend Kubuntu 8.04 (KDE4) geinstalleerd op mijn nvidia-fakeraid (2x raptor striped) en vertel ik graag hoe dat ging.

Ten eerste had ik niet verwacht dat dit zo moeilijk ging worden. Nadat ik die twee Raptors had aangeschaft en opgesteld had ik Windows Vista op de eerste partitie geinstalleerd zonder al te veel moeite. FreeBSD 6.3 (het hoofd-OS) op de tweede partitie met absoluut 0,0 moeite (gewoon ar0 selecteren tijdens de installatie ipv ad4 of ad6) en OpenSuse 10.3 op de derde partitie zonder problemen die ik me kan herinneren.

Met de aankondiging van KDE 4.0.4 besloot ik OpenSuse 10.3 te vervangen door Kubuntu 8.04. Met het draaien van de LiveCD kwamen algauw de eerdergenoemde problemen aan het licht met mijn nvidia-RAID partitie en Google bracht dan ook snel uitkomst met de eveneens eerdergenoemde FakeRaid Howto.

In eerste instantie leek het voldoende om dmraid te installeren, omdat daarna de grafische installer van Kubuntu de FakeRaid-schijf wel herkende. De mogelijkheid "hele schijf gebruiken" was voor mij echter geen optie, omdat ik geen afstand wilde doen van mijn Windows en zeker niet van de FreeBSD partitie.

Fdisken is voor mij geen dagelijkse bezigheid, maar dat was volgens mij niet het grootste probleem waar ik tegenaan liep. Alle partities werden eerst weergegeven zonder nummertje en daarna nog een keer met nummertje, maar dan als een soort extended partities (in tree-weergave). Na een hoop trial en veel error had ik dus mijn oude linux-partities naar z'n mallemoer geholpen, startte niets meer van de HD op en was ik dus committed om de LiveCD op te starten en de hele Howto maar van boven tot onder af te werken. Dat betekent dus een installatie met de commandline interface.

Daar kwam dus weer de stap fdisk, de cli-variant deze keer. Deze keer was de weergave van de RAID-schijf wel logisch en begrijpelijk. Ik had nog twee primary partities over die de grafische tool niet van kant had gemaakt (Vista en FreeBSD) en vrije ruimte voor Linux. Helaas lukte het me niet eenzelfde (extended?) partitieschema te maken dat OpenSuse wel had gemaakt en met dus(!?) nog maar twee primary partities was ik gedwongen te kiezen voor een grote partitie op / en een swap partitie.

De rest van de howto liet zich redelijk goed volgen. Met name het GRUB-verhaal kostte wat meer moeite dan de rest, maar met wat onmisbaar pen en papier had ik na verloop van tijd (sorry, geen stopwatch) dan ook eindelijk een halfgaar Kubuntu 8.04-systeem met KDE4-desktop. Dat halfgare komt waarschijnlijk ook door de beta-status van KDE 4, maar zeker niet helemaal.

Na de pijnloze installaties van OpenSuse 10.3 en FreeBSD 6.3 kan ik niet anders dan concluderen dat de installatie van (K)ubuntu zwaar tegenviel. Daartegenover staat wel dat ik me er uitstekend mee heb vermaakt en dat FreeBSD bij de eerste reboot gelijk weer werkte (moet Vista nog proberen).
Persoonlijk een overwinning dus, maar FakeRaid-gebruikers die fan zijn van de KDE-desktop kan ik OpenSuse van harte aanbevelen. (FreeBSD uiteraard ook, maar die heeft nog helemaal niets van KDE4 en daar was het me met OpenSuse 10.3 en nu Kubuntu 8.04 toch om te doen).

Damn u i say

quote:
Cyphax schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:05:
[...]

Hoef je niet voor te herinstalleren. Ubuntu is wel heel flexibel op dit punt. Ik heb vorige week een laptopschijf van de ene naar een andere laptop geplaatst en de aanwezige Ubuntu bootte perfect zonder mokken.

Waar je wel mee uit kan kijken is die chipset op die Wifi-kaart. Ik heb een RT61 en de driver die bij Ubuntu zit kan kernel panics veroorzaken. Ik heb daar last van gehad en het opgelost door modules uit backports te installeren waar een nieuwere versie bij zat. Eventueel kan je met de hand de driver blacklisten en 'm met de hand gaan installeren. Ik wou dat ze hier wat aan deden zodat niet mensen met dit probleem (zijn er veel) steeds weer van die lastige omwegen moeten bewandelen om het werkend te krijgen. Dit zijn toch wel rotproblemen.
Na het installeren van de nieuwe Wifi kaart, kreeg ik het helaas niet voor elkaar om verbinding te maken met mijn netwerk. Na een nieuwe installatie van 8.04 werkte de kaart out of the box.

gister edubuntu geinstalleerd, grappig hoor. Maar verdorie, gewoon zelfs breuken optellen, aftrekken en vermenigvuldigen is al ingewikkeld geworden :+

Retteketet X Y Z

Voor alle laptop gebruikers is het misschien handig om even naar het volgende topic te kijken:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795327

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws