Na een kleine zoekactie in dit topic zag ik dat FakeRaid kort werd aangestipt in september/november en april jongstleden. Nu heb ik zelf afgelopen weekend Kubuntu 8.04 (KDE4) geinstalleerd op mijn nvidia-fakeraid (2x raptor striped) en vertel ik graag hoe dat ging.
Ten eerste had ik niet verwacht dat dit zo moeilijk ging worden. Nadat ik die twee Raptors had aangeschaft en opgesteld had ik Windows Vista op de eerste partitie geinstalleerd zonder al te veel moeite. FreeBSD 6.3 (het hoofd-OS) op de tweede partitie met absoluut 0,0 moeite (gewoon ar0 selecteren tijdens de installatie ipv ad4 of ad6) en OpenSuse 10.3 op de derde partitie zonder problemen die ik me kan herinneren.
Met de aankondiging van KDE 4.0.4 besloot ik OpenSuse 10.3 te vervangen door Kubuntu 8.04. Met het draaien van de LiveCD kwamen algauw de eerdergenoemde problemen aan het licht met mijn nvidia-RAID partitie en Google bracht dan ook snel uitkomst met de eveneens eerdergenoemde
FakeRaid Howto.
In eerste instantie leek het voldoende om dmraid te installeren, omdat daarna de grafische installer van Kubuntu de FakeRaid-schijf wel herkende. De mogelijkheid "hele schijf gebruiken" was voor mij echter geen optie, omdat ik geen afstand wilde doen van mijn Windows en zeker niet van de FreeBSD partitie.
Fdisken is voor mij geen dagelijkse bezigheid, maar dat was volgens mij niet het grootste probleem waar ik tegenaan liep. Alle partities werden eerst weergegeven zonder nummertje en daarna nog een keer met nummertje, maar dan als een soort extended partities (in tree-weergave). Na een hoop trial en veel error had ik dus mijn oude linux-partities naar z'n mallemoer geholpen, startte niets meer van de HD op en was ik dus committed om de LiveCD op te starten en de hele
Howto maar van boven tot onder af te werken. Dat betekent dus een installatie met de commandline interface.
Daar kwam dus weer de stap fdisk, de cli-variant deze keer. Deze keer was de weergave van de RAID-schijf wel logisch en begrijpelijk. Ik had nog twee primary partities over die de grafische tool niet van kant had gemaakt (Vista en FreeBSD) en vrije ruimte voor Linux. Helaas lukte het me niet eenzelfde (extended?) partitieschema te maken dat OpenSuse wel had gemaakt en met dus(!?) nog maar twee primary partities was ik gedwongen te kiezen voor een grote partitie op / en een swap partitie.
De rest van de howto liet zich
redelijk goed volgen. Met name het GRUB-verhaal kostte wat meer moeite dan de rest, maar met wat onmisbaar pen en papier had ik na verloop van tijd (sorry, geen stopwatch) dan ook eindelijk een halfgaar Kubuntu 8.04-systeem met KDE4-desktop. Dat halfgare komt waarschijnlijk ook door de beta-status van KDE 4, maar zeker niet helemaal.
Na de pijnloze installaties van OpenSuse 10.3 en FreeBSD 6.3 kan ik niet anders dan concluderen dat de installatie van (K)ubuntu zwaar tegenviel. Daartegenover staat wel dat ik me er uitstekend mee heb vermaakt en dat FreeBSD bij de eerste reboot gelijk weer werkte (moet Vista nog proberen).
Persoonlijk een overwinning dus, maar FakeRaid-gebruikers die fan zijn van de KDE-desktop kan ik OpenSuse van harte aanbevelen. (FreeBSD uiteraard ook, maar die heeft nog helemaal niets van KDE4 en daar was het me met OpenSuse 10.3 en nu Kubuntu 8.04 toch om te doen).