Gathering of Tweakers

Quicksearch
Novell!

Hebben jullie al gezien dat er volgende week zaterdag een Ubuntu 8.04 Release Party is in Amsterdam? Er worden 1000 mensen verwacht.
Hardy Heron Release Party
17 mei van 10:00 tot 18:00 in Amsterdam, iedereen welkom!

Op 24 april wordt er een nieuwe versie van Ubuntu Linux gelanceerd, Hardy Heron 8.04 LTS. Deze versie is vernoemd naar de ruige reiger, en dat natuurlijk niet zonder reden. Stabiliteit en gebruikersgemak zijn de kernwoorden voor deze release.

Om dit heugelijke nieuws te vieren nodigen we iedereen uit voor de release party op 17 mei aan de Wibautstraat 150 in Amsterdam. Deze release party is er voor jong en oud, mensen met veel of juist weinig ervaring met Linux. Kortom voor iedereen! U kunt een indruk krijgen van Ubuntu en de vele mogelijkheden, u kunt mensen ontmoeten met dezelfde interesses en u kunt hulp krijgen bij een installatie. Er zullen sprekers zijn om u de fijne kneepjes en de achterliggende gedachten uit te leggen en natuurlijk kunt u ook een gratis cd meenemen.

En dan het beste nieuws: de release party is open voor iedereen en geheel gratis!

Er wordt nog hard gewerkt aan het programma van de party. De dag begint in ieder geval om 10:00 en tegen 18:00 sluiten we de tent. Hou de site in de gaten voor meer nieuws!
Ik zal er denk ik wel bij zijn! :)

Vestax VCI-100 te koop voor een leuk bedrag!

Ik heb net 8.04 even geboot (als live-CD) op mijn HP 6710b laptopje. Het ziet er goed uit, en voor de verandering is 3d hardware acceleratie (direct rendering) nu ook geen probleem meer. Ik was positief verbaasd over het feit dat ook de hardware buttons voor geluid harder/zachter/mute out-of-the-box werkten, en dat meteen de juiste display resolutie (1680 x 1050 is niet zo standaard) gekozen werd. Minder tevreden ben ik over het feit dat het dichtklappen (lid switch) van de laptop tot gevolg heeft dat het hele zaakje keihard hangt, ongeacht de instelling bij "power management" voor de actie die genomen moet worden bij dichtklappen. Nou ja, jammer dan, ik ga toch geen ubuntu installeren, ik blijf lekker bij mijn geliefde slackware ;-)

Die lockup zou te verhelpen moeten zijn, dat gaat om een setting die ergens rond 2.6.23 werd gewijzigd en iets met /proc/acpi/video te maken heeft, ergens ;). Staat ook in dit topic overigens, of in het grote Linux topic hier.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Novell!

Ik heb ook een hp 6710b, maar helaas heb ik de lockup ook nog niet kunnen oplossen (zoek maar naar mijn posts in deze thread). Ik heb het opgelost door gewoon de klep niet dicht te doen :P dat is voor mij wel voldoende.
Ik ben trouwens wel stunned door hoe ontzettend goed de standby werkt op m'n laptop! Binnen 10 seconden is ie uit en in nog weer 10 seconden weer aan. Echt gaaf. Ik had het nooit eerder geprobeerd, maar ik las eerder in deze thread dat het zou werken en dus heb ik het eens geprobeerd. Hulde! :)

Vestax VCI-100 te koop voor een leuk bedrag!

offtopic:
Op m'n 6510b was suspend een fluitje van een cent - 5s tot resume :*) :+

Op m'n Vaio TZ gaat het helaas iets trager, maar niet getreurd :P

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

ZIjn er ook mensen die hun wireless internet wel aan de praat hebben in 8.04? Ik lees dat er veel problemen zijn en vrijwel geen oplossingen maar geldt dat echt voor iedereen?
AMD64?

Wat te doen bij 2500 toeren?

Wireless werkt super, heb zelf een Atheros (:+) chipset die gewoon goed werkt nadat je MadWifi even compileerd en modprobed.
quote:
sky- schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:30:
Wireless werkt super, heb zelf een Atheros (:+) chipset die gewoon goed werkt nadat je MadWifi even compileerd en modprobed.
Ik heb ook Atheros, maar nooit iets zelf hoeven compileren qua madwifi. Werkt hier out of the box? Of draai ik dan ath5k. Anyways, mijn atheros draait altijd als een trein in ubuntu.
quote:
sjaakduhuuhl schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 02:30:
Ik heb ook een hp 6710b, maar helaas heb ik de lockup ook nog niet kunnen oplossen (zoek maar naar mijn posts in deze thread). Ik heb het opgelost door gewoon de klep niet dicht te doen :P dat is voor mij wel voldoende.
Ik ben trouwens wel stunned door hoe ontzettend goed de standby werkt op m'n laptop! Binnen 10 seconden is ie uit en in nog weer 10 seconden weer aan. Echt gaaf. Ik had het nooit eerder geprobeerd, maar ik las eerder in deze thread dat het zou werken en dus heb ik het eens geprobeerd. Hulde! :)
Same here op 6710B, oplossing zou echo 1 > /proc/acpi/*/video moeten zijn nadat je sudo -s gedaan hebt. Alleen rc.local lijkt het na een start niet te willen doen, dus ik plaats het maar in m'n inlog script oid..
Met 8.04 heb ik trouwens wel last van een flaky wlan, valt regelmatig stil, weg en komt dan weer terug, 7.10 deed dat beter met IPW3945...

Loekie wijzigde dit bericht 10-05-2008 20:40 (7%)

Draadloos werkt hier ook out of the box met een paar jaar oud linksys draadloos 54 mb kaartje, simpel, cheap en werkt perfect, vanaf versie 5 eigenlijk al. :P

Ik ontken alles! :: www.joopiesplace.nl ::

Damn u i say

quote:
Joopieboy schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 23:07:
Draadloos werkt hier ook out of the box met een paar jaar oud linksys draadloos 54 mb kaartje, simpel, cheap en werkt perfect, vanaf versie 5 eigenlijk al. :P
Ik heb die ook, werkt wel, echter na een paar uur stort heel mijn snelheid in elkaar. Moet dan opnieuw connecten met de AP en dan is het weer goed. Heb een nieuwe kaart besteld. DWL-G510

Let's virtualize the world - sinds 22-05-2008 gestopt met roken

quote:
backupdevice schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:53:
[...]

Ik heb die ook, werkt wel, echter na een paar uur stort heel mijn snelheid in elkaar. Moet dan opnieuw connecten met de AP en dan is het weer goed. Heb een nieuwe kaart besteld. DWL-G510
Mm ok, nja wat ik heb gehoord is dat er wat kleine verschillen kan zitten tussen sommige series. En de mijne behoud de snelheid wel goed maar de verbindingsterkte gaat soms even 1 of 2 streepjes achteruit om dan weer op volle sterkte te komen. Maar als dat alles is... Ik heb wel ergere netwerkproblemen gehoord. :P

Kleine verschillen? Laat me niet lachen :X. Fabrikanten veranderen vaak van chip terwijl ze de naam van het product hetzelfde laten (als je geluk hebt hangen ze er 'v2' ofzo achter). Andere chip betekent andere driver, en daar staat of valt de ondersteuning mee.

Ow... 8)7 Dan heb ik dus gewoon geluk met mijn netwerkaartje, maar dan is het zowiezo als je een netwerkkaart voor ubuntu aanschaft meer geluk als wijsheid vaak?

Ok als je een hakkie takkie netwerkkaart koopt vraag je om problemen maar goed...

quote:
Loekie schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:30:
[...]

Same here op 6710B, oplossing zou echo 1 > /proc/acpi/*/video moeten zijn nadat je sudo -s gedaan hebt. Alleen rc.local lijkt het na een start niet te willen doen, dus ik plaats het maar in m'n inlog script oid..
Met 8.04 heb ik trouwens wel last van een flaky wlan, valt regelmatig stil, weg en komt dan weer terug, 7.10 deed dat beter met IPW3945...
Ik heb op mijn laptop ook problemen gehad met de meegeleverde driver, sommige dingen werkte gewoon niet (intel pro wireless 3945). Door de laatste versie van http://www.linuxwireless.org/en/users/Download te downloaden en compileren werkt het prima. Ik heb iig geen problemen er meer mee. Driver versie gaat van 1.2.0 naar 1.2.26k.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

quote:
Joopieboy schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:43:
Ow... 8)7 Dan heb ik dus gewoon geluk met mijn netwerkaartje, maar dan is het zowiezo als je een netwerkkaart voor ubuntu aanschaft meer geluk als wijsheid vaak?

Ok als je een hakkie takkie netwerkkaart koopt vraag je om problemen maar goed...
Inhet geval van de 3945ABG is het meer de overstap naar een 'free' driver als ik het zo begreep, ik vind het echter wel jammer dat ik in mijn geval niet bewust kan kiezen voor de ' non-free' driver.
Standaard is het zo dat je onder Ubuntu en linux algemeen met een gerust hart je hardware kan aanschaffen, zeker als het niet het nieuwste van het nieuwste is, of een laptop ;)
Maar zelfs mijn laptop wordt goed ondersteund met een paar kanttekeningen...

@ Hero of Time: Bedankt voor de link, maar dat is de driver die nu ook in ubuntu gebruikt wordt voor wireless. Weet niet of het de zelfde versie is though... Ik los het op door ipw3945 handmatig te laden en daarna te verbinden of laad 2.6.22.xx waar ipw standaard gebruikt wordt.
Hoop dat het met de volgende kernel-update weer beter werkt.

Loekie wijzigde dit bericht 11-05-2008 13:41 (17%)

Ikzelf heb ook een intel pro wireless 3945, maar moet eerlijk zeggen dat hij out-of-the-box werkte! Nooit wat mee hoeven doen. (Hardy Heron), bij Ubuntu 7 moest ik volgens mij wel wat aanzetten (restricted drivers).
quote:
Loekie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Inhet geval van de 3945ABG is het meer de overstap naar een 'free' driver als ik het zo begreep, ik vind het echter wel jammer dat ik in mijn geval niet bewust kan kiezen voor de ' non-free' driver.
Standaard is het zo dat je onder Ubuntu en linux algemeen met een gerust hart je hardware kan aanschaffen, zeker als het niet het nieuwste van het nieuwste is, of een laptop ;)
Maar zelfs mijn laptop wordt goed ondersteund met een paar kanttekeningen...

@ Hero of Time: Bedankt voor de link, maar dat is de driver die nu ook in ubuntu gebruikt wordt voor wireless. Weet niet of het de zelfde versie is though... Ik los het op door ipw3945 handmatig te laden en daarna te verbinden of laad 2.6.22.xx waar ipw standaard gebruikt wordt.
Hoop dat het met de volgende kernel-update weer beter werkt.
Het is idd dezelfde driver, iwlwifi, maar er zijn grote verschillenn tussen de builds. Zo heb ik tijdens het draaien van de Hardy kernel op mijn Gutsy problemen met die versie, 1.2.0, terwijl in een oudere kernel versie 1.1.17 was meegeleverd. Deze deed het uitstekend. De driver bij Gutsy, 1.1.0 (moet je handmatig aanzetten, standaard wordt de ipw3945 gebruikt) deed het ook niet. Dus probeer de laatste versie eens, ik weet bijna zeker dat er een hoop problemen zijn opgelost en mogelijk perfect werkt voor je. Ik moet deze versie wel gebruiken, omdat ik Hibernate gebruik. Met de ipw3945 is dat niet mogelijk ivm de daemon die draait.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

quote:
Joopieboy schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:43:

Als de shop voldoende meewerkt (of de fabrikant zijn product voldoende documenteert) dan kan je vaak wel uitvissen welke chip er in zit. Sommige driverprojecten zoals het nieuwe rt2x00 driver project hebben een database van kaarten die de ondersteunde chips gebruiken, en je kan die ook als gebruiker aanvullen. Ik heb bv. op basis daarvan twee kaartjes van MSI gekocht met de RT2500 chip erin.

Ook de Linux wireless site is een goede bron van informatie, zeker als startpunt, zij het niet zo uitgebreid.

Borromini wijzigde dit bericht 11-05-2008 16:11 (4%)

Daarnet heb ik Ubuntu geinstalleerd naast Vista op mijn Asus F3SV laptop; wat een ramp.
Ik heb een (GNU) bootloader laten installeren en nu loopt mijn Windows vast met de foutmelding "Cannot load recovery.dat" en een enorm grote "ERROR" op het scherm. Met dat programmatje om partitities te beheren in Ubuntu kun je ook niet veel vind ik. Ik heb dan net maar een recovery gedaan van Vista, omdat er toch niet veel software opstond. Het probleem blijft echter... Dus nu is de vraag hoe ik dat kan oplossen?

Ik had nog wel even een vraagje. Het volgende doet zich voor:

Als ik me laptop direct opstart in ubuntu 8.04 dan maakt mijn fan redelijk wat herrie (iig niet lekker stil) en als hij heet wordt gaat hij echt keihard blazen. Gruwelijk irritant dus en voor mij echt een rede om er niet in te werken.

Start ik me laptop vervolgens eerst op in windows XP met power4gear programma van asus met bijvoorbeeld de quite office instellingen (waarbij hij echt heel stil is) en restart ik hem dan in ubuntu dan is ubuntu net zo stil als XP. (ff voor de duidelijkheid: als ik hem uitzet en dan ubuntu opstart dan is dit effect er niet, puur bij het opnieuw opstarten doet dit zich voor)

Heeft iemand enig idee hoe zoiets kan? Kan windows XP bijvoorbeeld iets in de bios veranderen wat onthouden wordt totdat hij uit is geweest? Toeval is het iig niet, heb het al tig keer getest. En elke keer eerst in windows XP opstarten kan natuurlijk wel, maar is verre van ideaal.

ps. ik gebruik ook CPU scaling e.d. in ubuntu dus daar ligt het allemala niet aan.
weblog.ruudgreven.nl

quote:
BizonKid schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:10:
Dus nu is de vraag hoe ik dat kan oplossen?
Je moet de Windows bootloader weer zien te installeren denk ik. Dat kon bij XP altijd met fixmbr oid en dat kon je dan weer starten via de recovery mode van de cd. Ik weet niet wat er met Windows gebeurd is sinds Windows XP, maar er staat me wel iets bij dat ze iets met de bootloader gedaan. Misschien ook even googlen op grub + Windows vista oid

"Linux is like a Wigwam, no Windows, no Gates and Apache inside!"

Probeer ubuntu eens te installeren vanuit windows met de live cd.. (dat werkt echt ziek makkelijk, 15 minuten later en een nieuw OS erbij, beetje trager omdat het dan op NTFS draait, maar goed, just to give it a shot)

Retteketet X Y Z

quote:
Hero Of Time schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:11:
[...]

Het is idd dezelfde driver, iwlwifi, maar er zijn grote verschillenn tussen de builds. Zo heb ik tijdens het draaien van de Hardy kernel op mijn Gutsy problemen met die versie, 1.2.0, terwijl in een oudere kernel versie 1.1.17 was meegeleverd. Deze deed het uitstekend. De driver bij Gutsy, 1.1.0 (moet je handmatig aanzetten, standaard wordt de ipw3945 gebruikt) deed het ook niet. Dus probeer de laatste versie eens, ik weet bijna zeker dat er een hoop problemen zijn opgelost en mogelijk perfect werkt voor je. Ik moet deze versie wel gebruiken, omdat ik Hibernate gebruik. Met de ipw3945 is dat niet mogelijk ivm de daemon die draait.
Om toch even terug te komen op het probleem: het lijkt nu stabiel te werken. Hier nog steeds IWL3945 versie 1.20, maar lijkt nu 2 weken na dist-upgrade toch te werken en ook stabiel. Mijn vermoeden is dan ook dat er een update tussen doorgekomen is die dit probleem heeft aangepakt.
* Loekie is happy en kan nu draadloos TV kijken via Mythtv.
Ik blijf maar tegen het probleem aanlopen dat als ik mijn systeem wil afsluiten via de knop afsluiten dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het afsluitscherm daadwerkelijk verschijnt. Dit probleem heb ik al sinds 6.06 en hoe ik ubuntu ook installeer (upgrade naar nieuwe distributie of verse installatie met nieuwe cd op geformatteerde harde schijf), het blijft bestaan.

Iemand die hier bekend mee is?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws