Gathering of Tweakers

Quicksearch
Wie niet gek is, is saai

quote:
Enfer schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:45:
[...]
Ik moet zeggen dat ik dit een beetje een onzin argument vindt. Als ik bijvoorbeeld op school zit, is er voor mij geen ander alternatief voor draadloos netwerk, er zijn geen patches in de muur waar je even je kabel in kunt pluggen.

En als ik net een duur wireless AP heb aangeschaft, en ik denk: ik ga Ubuntu proberen, en het wireless werkt niet, dan is dat voor mij toch echt wel een showstopper..
quote:
Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:13:
[...]
Buiten het mobiliteitsargument is er geen enkel punt waarop draadloos het haalt van een bedraad netwerk.
[...]
Niet echt onzin argument toch???

Tegenwoordig kun je makkelijk opzoeken of je draadloos kaartje al dan niet goed door linux ondersteund wordt. Mocht je tijdens de koop van je ultra dure wireless AP al weten dat je Ubuntu of een andere disto gaat gebruiken, zou ik toch eerst mijzelf ervan willen verzekeren dat deze dan ook werkt! Probleem voorkomen lijkt mij zo, er zijn genoeg (bekende en minder bekende) hardware apparaten waarvan bewezen is dat deze wel werken.

Eerst kopen en dan zeuren dat het niet werkt smaakt een beetje als mosterd na de maaltijd...

Joggie ;)

Ik ben zelf nu al een tijdje aan het spelen met Ubuntu (7.10 momenteel) en bevalt me goed.
Wil nu meer met video gaan doen met ene inmiddels wat oudere pc. Het video deel stelt niet veel voor hier moet je gewoon denken aan spelen van overgangen enzo en max 15 a 20 min film. Meer niet.

De config die ik hiervoor heb:

Dual Xeon 2,8GHz (met HT)
2GB PC 2100 ECC RAM kan max 8GB aan
36GB SCCI 15000RPM (ja weet is niet veel)
160GB IDE 7200RPM
16/48 DVD/CD brander
Nvidia Quadro 128MB (PCI-X)
Vrij simpele TV tuner kaart (met ingang voor video) PCI

Nu staat er momenteel Windows XP op en ja omdat ik Pinnacle kende dus ook Pinnacle. Pinnacle is simpel en grappig maar heb nog niet echt een leuk alternatief gezien/ gevonden in Ubuntu.

Is het slim/ leuk om op deze pc Ubuntu te gooien en dan een simpele Ubuntu video bewerk pc van te maken?

Let op het gaat echt om simpel werk. Zit wel te denken om ergen een 73GB te kopen inplaats van de 36GB maar met volledig installeren in Windows XP met Pinnacle etc heb ik nog ruim 25GB over en de opslag wil ik uiteindelijk (tijdelijke opslag eigenlijk) op de 160GB doen.

Wat ik ook vreemd vind het is het zijn 32 bit cpu's. Nu weet ik dat Linux anders met het geheugen omgaat maar er staat in de handleiding duidelijk vermeld dat de pc max 8GB in Linux ondersteunt en max 3,2 in Windows. PC2100 ECC geheugen is nog wel redelijk te krijgen goedkoop ook. Is dat erg zinvol voor Ubuntu en mijn eisen?

BTO 15W25+ 15,4" @ 1680 x 1050 nVidia GO 8600M GT 512MB Intel Core 2 Duo T7300 2,0GHz 800MHz 4MB 4096MB DDR2 - 800MHz DC 120GB @ 7200 rpm HD/ DVD+-RW Integrated BT & Wi-Fi Ubuntu 7.10 64bit

Novell!

@Cave_Boy: Check deze twee eens:
http://lives.sourceforge.net/
http://ubuntustudio.org/

Disclaimer: * sjaakduhuuhl heeft er (nog) geen ervaring mee...

sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 05-05-2008 16:31 (22%)

Deviant Audio: trance, dance, house, techno

quote:
joggie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:53:
[...]

[...]

Tegenwoordig kun je makkelijk opzoeken of je draadloos kaartje al dan niet goed door linux ondersteund wordt. Mocht je tijdens de koop van je ultra dure wireless AP al weten dat je Ubuntu of een andere disto gaat gebruiken, zou ik toch eerst mijzelf ervan willen verzekeren dat deze dan ook werkt! Probleem voorkomen lijkt mij zo, er zijn genoeg (bekende en minder bekende) hardware apparaten waarvan bewezen is dat deze wel werken.

Eerst kopen en dan zeuren dat het niet werkt smaakt een beetje als mosterd na de maaltijd...
Wat betreft het voorbeeld: misschien iets ongelukkig gekozen, maar het was even puur om het idee duidelijk te maken dat als bepaalde hardware niet werkt onder Ubuntu, dat voor mij in ieder geval een showstopper kan zijn..

Gelukkig wordt mijn hardeware genoeg ondersteunt, zodat ik hier geen problemen meer mee ondervind _/-\o_ _/-\o_

Voor mij, en waarschijnlijk vele andere zal het mobiliteitsargument toch ( veel ) zwaarder wegen dan je denkt..

quote:
joggie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:53:
[...]

[...]

Amen. Net als Mac-users moeten (wannabe) Linux-users nog altijd checken of hun hardware ondersteund wordt :). En geloof me, ik draai fulltime Linux, en ik check het nog elke keer bij een nieuwe aankoop :).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:55:
En geloof me, ik draai fulltime Linux, en ik check het nog elke keer bij een nieuwe aankoop :).
Ik dus ook, het voordeel is dat je dan over het algemeen wel met een heel goed werkend systeem eindigt. Ik kan er wel mee leven. De support wordt over het algemeen toch wel steeds beter, al gaat het langzaam. :)

Goed nieuws voor mensen met last van de Firefox3-bug, er staat een update in de rij met dit als beschrijving:
* fix LP: #215728 - "excess disk IO when updating the url-classifier"; we
increase cache size of sqlite database and better align page size.
Cherry-picking and backporting upstream fix from bmo#430530;
other changes vs. upstream: we move default pref for cache size from
browser/ to toolkit/
Dat zou het einde daarvan moeten betekenen. :)

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

quote:
Cyphax schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:07:
[...]

Ik dus ook, het voordeel is dat je dan over het algemeen wel met een heel goed werkend systeem eindigt. Ik kan er wel mee leven. De support wordt over het algemeen toch wel steeds beter, al gaat het langzaam. :)
Better safe than sorry :* :+ Voor een paar euro's wil ik wel teruggaan naar de winkel, voor duurdere spullen heb ik liefst direct iets dat werkt :).

Eigenlijk wil ik helemaal niet terug naar de winkel :+

Borromini wijzigde dit bericht 05-05-2008 19:54 (5%)

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Zolang je Intel-stuff koopt is er niets aan het handje. Ik koop als het even kan alleen maar Centrino laptops. Kost weinig (zie bijvoorbeeld Acer) en je hebt er jarenlang probleemloos plezier van.
offtopic:
Omdat er Santa Rosa geschreeuwd werd ging ik er in november dom genoeg vanuit dat m'n MacBook ook een Centrino was (assumptions :')) en zit ik met een godsonmogelijk crappy Broadcom BCM43xx opgescheept (crappy @ Windows, OS X en Linux). Ook @ de HvA heb ik nog geen goed woord gehoord over deze snijbrander-waardige bagger. Ik ga binnenkort even langs een ASP om te kijken of het mogelijk is (zonder dat m'n garantie vervalt) een IPW te laten plaatsen.

Hetzelfde geldt voor desktops : koop geen prullaria (lees vooral : Broadcom en vriendjes) en je zit zelfs met Plan 9 goed qua hardware-support. Het is jammer dat bepaalde hardware slecht of niet ondersteund wordt (op welk platform dan ook), maar als de fabrikant niet meewerkt en de community geen brood ziet in de hardware dan geef ik je weinig kans. Ondertussen draait de wereld gewoon door. ;)
offtopic:
De eerder aangehaalde power user definitie deel ik totaal niet. Een power user is imo iemand die verstand van meerdere zaken heeft en niet zomaar de handdoek in de ring gooit. My 2 cents.

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

Ik denk dat Apple nog altijd Broadcom verscheept? Of is dat inderdaad met hun nieuwste platformen eindelijk veranderd? Die k*tdingen zitten al jaren in de Macs :(.

Moet ik een andere avatar?

@Cave Boy: over videobewerking stond laatst een artikel op Linux.com

Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 1gb ram | Laptop PIII/600 met 256mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF :)

quote:
Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:53:
Better safe than sorry :* :+ Voor een paar euro's wil ik wel teruggaan naar de winkel, voor duurdere spullen heb ik liefst direct iets dat werkt :).

Eigenlijk wil ik helemaal niet terug naar de winkel :+
Nope me neither. Gelukkig geldt het niet voor al je hardware. Netwerkkaartjes werken wel altijd, processoren en dat soort dingen ook wel, HD's, en muizen en tobo's (hoewel niet bij elke muis alle knoppen werken, en jammergenoeg worden extra knoppen - niet bepaald een zeldzaamheid - nog genegeerd :().

Waar je mee uit moet kijken zijn videokaarten (best bet: nvidia momenteel voor zover ik weet, maar vooruitgang wordt geboekt) en wifi-meuk. Dat laatste voelt op mij aan als nog steeds een heikel punt en daar moet echt wel wat aan gebeuren. Onder Windows is het ook vaak een heikel punt, ik heb een keer 3 kaartjes onder windows 2000 geprobeerd werkend te krijgen en het uiteindelijk op moeten geven; de software van de fabrikanten was gewoon TE slecht. Het voordeel van de situatie onder Linux is dan wel weer dat je niet afhankelijk bent van die rotte software die vooral niet integreert in Windows. :+

Qua geluidskaarten heb ik het liefst een SB Live of Audigy, die werken bij onder Linux direct goed, met surround.
quote:
Jungian schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:39:
Zolang je Intel-stuff koopt is er niets aan het handje.
Intel is inderdaad gewoon echt goed op dat punt. De hardware is ook altijd goed van ze (op de P4 na dan >:)) maar de ondersteuning die ze ons op Linuxgebied bieden, daar mogen veel fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
quote:
Hetzelfde geldt voor desktops : koop geen prullaria (lees vooral : Broadcom en vriendjes) en je zit zelfs met Plan 9 goed qua hardware-support.
Aan de andere kant werd juist in de goedkopere kaartjes ook vaak RALink gebruikt en die deden het altijd erg goed. Ik vond het dan ook vreemd om te lezen dat sommige mensen het niet voor elkaar kregen met notabene een RT2500, maar blijkbaar is daar een keer een flinke verandering geweest. Ik heb een Rt61-apparaatje in mijn laptop die in ieder geval gelijk werkt, dus het kan nooit volledig waardeloos zijn. ;)
Het is alleen vaak zo lastig om erachter te komen welke chipset zo'n kaartje gebruikt.

¡Viva España!
Reg. datum: 03 november 2001

quote:
Jungian schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:39:
Zolang je Intel-stuff koopt is er niets aan het handje. Ik koop als het even kan alleen maar Centrino laptops. Kost weinig (zie bijvoorbeeld Acer) en je hebt er jarenlang probleemloos plezier van.
offtopic:
Omdat er Santa Rosa geschreeuwd werd ging ik er in november dom genoeg vanuit dat m'n MacBook ook een Centrino was (assumptions :')) en zit ik met een godsonmogelijk crappy Broadcom BCM43xx opgescheept (crappy @ Windows, OS X en Linux). Ook @ de HvA heb ik nog geen goed woord gehoord over deze snijbrander-waardige bagger. Ik ga binnenkort even langs een ASP om te kijken of het mogelijk is (zonder dat m'n garantie vervalt) een IPW te laten plaatsen.

Hetzelfde geldt voor desktops : koop geen prullaria (lees vooral : Broadcom en vriendjes) en je zit zelfs met Plan 9 goed qua hardware-support. Het is jammer dat bepaalde hardware slecht of niet ondersteund wordt (op welk platform dan ook), maar als de fabrikant niet meewerkt en de community geen brood ziet in de hardware dan geef ik je weinig kans. Ondertussen draait de wereld gewoon door. ;)
offtopic:
De eerder aangehaalde power user definitie deel ik totaal niet. Een power user is imo iemand die verstand van meerdere zaken heeft en niet zomaar de handdoek in de ring gooit. My 2 cents.
Hou wel rekening met intel-stuff en dan met name voor laptops dat je mobo een ACPI heeft die voldoet aan de specs en niet een in elkaar gedraaid zooitje met een microsoft ACPI compiler. Wel zo leuk als je je standby/hibernate/multimedia-keys/wlan-switch/normale accuduur/brightness-keys/enz. in linux wilt gebruiken. Veel laptop gebruikers gaan hier toch wel het schip mee in, ondanks hun intel centrino gebaseerde laptop.

Inderdaad Intel is behoorlijk pro linux. Waar bijv. AMD-Ati en Nvidia alleen maar gesloten drivers releasen voor een videokaarten. Zijn er voor de Intel GMA chipsets gewoon open-source drivers gemaakt met de hulp van Intel zelf. 99% van het Intel (netwerk kaarten, moederbord chipsets, etc, etc) spul werkt gewoon out-of-the-box subliem onder Linux.

I got tired of people complaining that it was too hard to use UNIX because the editor was too complicated.

quote:
Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:44:
Ik denk dat Apple nog altijd Broadcom verscheept? Of is dat inderdaad met hun nieuwste platformen eindelijk veranderd? Die k*tdingen zitten al jaren in de Macs :(.
Ik neem aan dat er sinds de "Santa Rosa"-revisie weinig verandert is. :r
quote:
Miki schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:22:
Hou wel rekening met intel-stuff en dan met name voor laptops dat je mobo een ACPI heeft die voldoet aan de specs en niet een in elkaar gedraaid zooitje met een microsoft ACPI compiler. Wel zo leuk als je je standby/hibernate/multimedia-keys/wlan-switch/normale accuduur/brightness-keys/enz. in linux wilt gebruiken. Veel laptop gebruikers gaan hier toch wel het schip mee in, ondanks hun intel centrino gebaseerde laptop.
Statistics or it didn't happen. :P

Een veel groter probleem (waar afaik ook al wat gezeik om is geweest) is dat Linus en vrienden als een stel Lemmings aan het programmeren zijn geslagen. Ze veranderen/verbeteren zo veel dingen, dat er constant van alles uitelkaar knalt tussen verschillende kernel releases (ga voor jezelf maar even na hoe bespottelijk veel dingen gewijzigd zijn de laatste tijd). Legacy-laagjes zijn ze niet zo scheutig mee. 8)

offtopic:
* Jungian merkt dat dit weinig meer met Ubuntu te maken heeft

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

Nog even en dan aan de Mac!!!

quote:
Cyphax schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:12:

Qua geluidskaarten heb ik het liefst een SB Live of Audigy, die werken bij onder Linux direct goed, met surround.
offtopic:
Iemand al enig idee of de nieuwe ASUS Xonar D2 supported is? Heb namelijk een zeer grote intresse in dit stukje sex-op-een-pci-kaart

Distro: Zenwalk 5.2 Ipod: SeroSlacker/Rockbox

quote:
Jungian schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:20:
offtopic:
* Jungian merkt dat dit weinig meer met Ubuntu te maken heeft
Dat zeg je nou wel, maar dan is een discussie of ervaringen met Gnome ook off-topic... Ubuntu nou eenmaal een verzameling bestaande software + preconfiguration. En problemen die te maken hebben met drivers in de kernel vertalen zich in een verminderde ervaring met os zelf. Ergo, zo off-topic kan het niet zijn. :)

Zal ik dan maar een meer Ubuntu-gerelateerde vraag stellen? :)

Ik wil sabnzbd (jaja, geen Newsleecher :P ) starten als ik inlog. Ik heb dus een scriptje gemaakt (noem ik dat zo goed?):
#!/bin/sh

python /usr/share/sabnzbd/SABnzbd.py --browser 0 -d -f ~/.sabnzbd/sabnzbd.ini

en dat heb ik in de sessions-manager toegevoegd (zo moet ik niet in die rc.d-folders gaan klooien) :)

Maar nu wil hij steeds mijn downloads onder ~/.sabnzbd/Downloads zetten.
Ik heb in de sabnzbd.ini nochtans ~/Downloads opgegeven.
Ook de dirscan-directory heb ik als ~/Downloads staan, maar die negeert hij compleet.

Wat doe ik fout? :)

Ben het beu, ga slapen :P

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps

quote:
Cyphax schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:02:
Dat zeg je nou wel, maar dan is een discussie of ervaringen met Gnome ook off-topic... Ubuntu nou eenmaal een verzameling bestaande software + preconfiguration. En problemen die te maken hebben met drivers in de kernel vertalen zich in een verminderde ervaring met os zelf. Ergo, zo off-topic kan het niet zijn. :)
Zonder Linux-kernel heb je uiteraard geen Ubuntu Linux, maar een discussie over de Lemming-strategie van Linus kan misschien beter ergens anders geplaatst worden. ;)
quote:
Als het goed is helemaal niets. Een maandje terug heb ik SABnzbd @ Linux geprobeerd en merkte dat de daemon-optie (-d) het leuk vond andere paden te gebruiken (kun je controleren als je hem als daemon draait @ Configuration -> Directories). Ik ben niet naar een oplossing gaan graven overigens.

Jungian wijzigde dit bericht 05-05-2008 23:12 (3%)

Wie niet gek is, is saai

quote:
Fire69 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:04:
Maar nu wil hij steeds mijn downloads onder ~/.sabnzbd/Downloads zetten.
Ik heb in de sabnzbd.ini nochtans ~/Downloads opgegeven.
Ook de dirscan-directory heb ik als ~/Downloads staan, maar die negeert hij compleet.

Wat doe ik fout? :)

Ben het beu, ga slapen :P
Je zou ook kunnen proberen het hele pad op te geven, dus /home/user/bla/enzovoort/

joggie wijzigde dit bericht 05-05-2008 23:15 (29%)

Joggie ;)

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

$HOME wil ook weleens werken in plaats van "~".

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Ik heb net dus ~ in $HOME veranderd:
http://i27.tinypic.com/68h63t.png
Wat me opvalt aan bovenstaande is dat er staat:
User Directories (in /home/fire69/.sabnzbd)

En hij maakt dus ook effectief /home/fire69/.sabnzbd/$HOME/fire69/Downloads aan ipv /home/fire69/Downloads :/

[edit]
Never mind, heb het veranderd in /home/fire69/Downloads, en dat doet hij blijkbaar wel goed...
Lijkt me toch een schoonheidsfoutje?
Of is de $home variabele = home/fire69 ipv /home/fire69?
Hoe kan ik zien wat er in $home zit?

Fire69 wijzigde dit bericht 06-05-2008 09:35 (31%)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6

echo $home
als ik het goed heb.

Als je gestolen spullen van een dief steelt, ben je dan dubbel strafbaar?

echo $HOME

Zo dus blijkbaar, en er zit /home/fire69 in, dus waarom sabnzbd het verkeerd gebruikt...
Maar alles werkt nu goed. Voor nzb'tjes is het goed genoeg, als het blijft bevallen vernieuw ik mijn NL misschien zelfs niet :P

quote:
Fire69 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 09:32:
Ik heb net dus ~ in $HOME veranderd:
[afbeelding]
Wat me opvalt aan bovenstaande is dat er staat:
User Directories (in /home/fire69/.sabnzbd)

En hij maakt dus ook effectief /home/fire69/.sabnzbd/$HOME/fire69/Downloads aan ipv /home/fire69/Downloads :/

[edit]
Never mind, heb het veranderd in /home/fire69/Downloads, en dat doet hij blijkbaar wel goed...
Lijkt me toch een schoonheidsfoutje?
Of is de $home variabele = home/fire69 ipv /home/fire69?
Hoe kan ik zien wat er in $home zit?
De variable $HOME bevat in principe een absoluut pad dus het zou geen probleem mogen zijn. Niettemin is het niet aan te raden om in zo'n configuratiebestanden allerlei variabelen te gebruiken, je kent je homedir, doe niet moeilijk en gooi ze dr ook gewoon in ;).

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws