quote:
Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:53:
Better safe than sorry

Voor een paar euro's wil ik wel teruggaan naar de winkel, voor duurdere spullen heb ik liefst direct iets dat werkt

.
Eigenlijk wil ik helemaal niet terug naar de winkel

Nope me neither. Gelukkig geldt het niet voor al je hardware. Netwerkkaartjes werken wel altijd, processoren en dat soort dingen ook wel, HD's, en muizen en tobo's (hoewel niet bij elke muis alle knoppen werken, en jammergenoeg worden extra knoppen - niet bepaald een zeldzaamheid - nog genegeerd

).
Waar je mee uit moet kijken zijn videokaarten (best bet: nvidia momenteel voor zover ik weet, maar vooruitgang wordt geboekt) en wifi-meuk. Dat laatste voelt op mij aan als nog steeds een heikel punt en daar moet echt wel wat aan gebeuren. Onder Windows is het ook vaak een heikel punt, ik heb een keer 3 kaartjes onder windows 2000 geprobeerd werkend te krijgen en het uiteindelijk op moeten geven; de software van de fabrikanten was gewoon TE slecht. Het voordeel van de situatie onder Linux is dan wel weer dat je niet afhankelijk bent van die rotte software die vooral niet integreert in Windows.
Qua geluidskaarten heb ik het liefst een SB Live of Audigy, die werken bij onder Linux direct goed, met surround.
quote:
Intel is inderdaad gewoon echt goed op dat punt. De hardware is ook altijd goed van ze (op de P4 na dan

) maar de ondersteuning die ze ons op Linuxgebied bieden, daar mogen veel fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
quote:
Hetzelfde geldt voor desktops : koop geen prullaria (lees vooral : Broadcom en vriendjes) en je zit zelfs met Plan 9 goed qua hardware-support.
Aan de andere kant werd juist in de goedkopere kaartjes ook vaak RALink gebruikt en die deden het altijd erg goed. Ik vond het dan ook vreemd om te lezen dat sommige mensen het niet voor elkaar kregen met notabene een RT2500, maar blijkbaar is daar een keer een flinke verandering geweest. Ik heb een Rt61-apparaatje in mijn laptop die in ieder geval gelijk werkt, dus het kan nooit volledig waardeloos zijn.

Het is alleen vaak zo lastig om erachter te komen welke chipset zo'n kaartje gebruikt.