Gathering of Tweakers

Quicksearch
live cam hieronder

quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
... ja ik heb 3 installs gedaan, en 3x een iso gedowned. eerst ubuntu. toen in ubuntu kubuntu gedowned en gebrand. die geinstalled. toen in kubuntu ubuntu weer gedowned en die weer gebrand (geen zin om naar windows te gaan...)
Nja, weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Niet weer zo moeilijk doen he? ;) Je moet maar zo denken: veel ontwikkelaars zijn luie nerds en willen niet alles moeten reinstallen, want het moet gewoon naast elkaar kunnen draaien. :) En als je iets voor elkaar wil krijgen zijn er talloze andere mensen die precies hetzelfde willen, waardoor er vast een handige methode is. Google is je vriend. (herinstallatie valt daar absoluut niet onder bijvoorbeeld)
Installeren + downloaden van kubuntu in Ubuntu in de packagemanager duurde hier 3 minuten ofzo en switchen was kwestie van uitloggen, kde selecteren en weer inloggen. :)
quote:
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
Ik zoek me rot, maar ik kan nergens mijn ntfs-schijven vinden van windows. en ik wil wat stuff importen van die schijven zoals bookmarks en email enzo. bij de eerste install van ubuntu had ik ze bijna direct gevonden, maar nu ben ik helemaal de weg kwijt... :(
(Installeer en) open GParted om te kijken welke schijf het is. Of klik gewoon alle volumes aan in Nautilus (de standaard filemanager van Gnome) die kan de boel op userspace mounten en direct tonen wat de inhoud is. Misschien moet je nog wel even ntfs-3g nodig (installeren met synaptic of adept).

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 21:11 (5%)

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

... look closer

Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)

Beter laat dan nooit.

live cam hieronder

quote:
Frank-NL schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:16:
Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)
Omdat die informatie die je leest dan verouderd is. Er zijn nog wel eens ontwikkelingen. :P

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?

Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.
live cam hieronder

quote:
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?
Tot op zekere hoogte wel ja. Je kan namelijk ook 32 bits libraries installeren, naast de 64 bits libs. Is niet wat je zegt out-of-the-box, maar er zijn vast howto's te vinden.
quote:
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.
Je kan ook 4GB ram gebruiken in 32 bits Ubuntu (je doet wel wat tradeoffs dan). Iets met een bigmem kernel configuratie ofzo. Ff googlen dus ook. ;) Maar aan info uit 2006 heb je niet zoveel vrees ik.

Eigenlijk zijn beide 'oplossingen' gewoon trucendozen die je opengooit. Eigenlijk zou alles gewoon op alle architecturen gecompileerd moeten (kunnen) worden.

gertvdijk wijzigde dit bericht 24-07-2008 21:54 (9%)

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Er zijn een hoop 32bits libs gebundeld als ia32-libs. Deze worden door bijvoorbeeld Wine en Flash gebruikt. Aangezien dat slechts een bundel veelgebruikte libs is, kan je niet elk 32bits prog installeren. Dat zou pas kunnen als de hele 32bits repository via Apt geïnstalleerd kan worden in Ubuntu 64bit.

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn, maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om. Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.

DOT wijzigde dit bericht 25-07-2008 03:18 (26%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Orbital speed: 24.077 km/s
Reg. datum: 04 september 2007

Na een nachtje slapen vind ik mijn windows schijven zo weer terug... apart, was gisteravond vast blind als een kip.

Geen enkele mediaplayer leest mijn library goed in. Rhythmbox komt het verst, maar die maakt er een zooitje van. Volgens mij wordt alle muziek met multigenre niet ingelezen ofzo.

Ik heb daarom ook exaile geprobeerd, maar die verslikt zich in het aantal bestanden ofzo, loopt helemaal vast.

Ondertussen wel firefox en thunderbird mooi klaar, synaptics is wel erg handig moet ik zeggen. Jammer dat niet overal een .deb file van te vinden is want dat zijn zo een beetje de setup.exe's toch?

Had net xbmc geinstalleerd om muziek te luisteren, die draaide netjes muziek, maar ubuntu verder liep vast, ik moest de computer resetten, ctrl alt del en ctrl alt backspace werkten ook niet. Hoe kom ik in een soort taakbeheer om processen te killen?
quote:
Mar2zz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:40:
Na een nachtje slapen vind ik mijn windows schijven zo weer terug... apart, was gisteravond vast blind als een kip.

Geen enkele mediaplayer leest mijn library goed in. Rhythmbox komt het verst, maar die maakt er een zooitje van. Volgens mij wordt alle muziek met multigenre niet ingelezen ofzo.

Ik heb daarom ook exaile geprobeerd, maar die verslikt zich in het aantal bestanden ofzo, loopt helemaal vast.

Ondertussen wel firefox en thunderbird mooi klaar, synaptics is wel erg handig moet ik zeggen. Jammer dat niet overal een .deb file van te vinden is want dat zijn zo een beetje de setup.exe's toch?

Had net xbmc geinstalleerd om muziek te luisteren, die draaide netjes muziek, maar ubuntu verder liep vast, ik moest de computer resetten, ctrl alt del en ctrl alt backspace werkten ook niet. Hoe kom ik in een soort taakbeheer om processen te killen?
Met Ubuntu kun je toch gewoon via Add/Remove complete applicaties installeren? Dan worden namelijk ook gelijk de benodigde overige pakketjes geinstalleerd. Hoef je alleen maar te klikken ;)

quote:
DOT schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 03:16:
Er zijn een hoop 32bits libs gebundeld als ia32-libs. Deze worden door bijvoorbeeld Wine en Flash gebruikt. Aangezien dat slechts een bundel veelgebruikte libs is, kan je niet elk 32bits prog installeren. Dat zou pas kunnen als de hele 32bits repository via Apt geïnstalleerd kan worden in Ubuntu 64bit.

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn, maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om. Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.
Nou ik hoor het wel... mocht ik Ubuntu op mn 4GB-bak gaan installeren dan wordt dat gewoon de 32bit versie, waarbij ik het verlies van 0,75GB RAM maar op de koop toe neem. Volgens mij bespaart me dat een hoop frustratie ;)

Ik heb me nl. voorgenomen als ik Linux wil gebruiken dat ik niet meer in textfile'tjes ga hacken e.d., maar alles juist zoveel mogelijk standaard hou en 'zoals de makers het bedoeld hebben'. Al die vage how-to's die je op fora leest zorgen er imo alleen voor dat je systeem na verloop van tijd helemaal in de soep loopt (omdat mensen tips geven die ze niet goed hebben getest). Heb hie rin het verleden teveel slechte ervaringen mee gehad...
quote:
Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn
Zo'n beetje elk open source programma is dat ook wel. De grootste uitzonderingen zijn programma's die brak geprogd zijn en waar (nog) niet genoeg mensen over geklaagd hebben, en programma's die platform-specifieke dingen doen.
quote:
maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om.
Sun Java is er al lang voor x86-64, alleen de browser plugin nog niet. Het heeft dus meer te maken met onwil dan iets anders.

It isn't the software that's free, it's you.

... look closer

quote:
Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.
Werkt prima op m'n verse 64 bit installatie, zoals ik hierboven ook al gemeld heb.

Beter laat dan nooit.

Orbital speed: 24.077 km/s
Reg. datum: 04 september 2007

quote:
Vicarious schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:19:
[...]
Met Ubuntu kun je toch gewoon via Add/Remove complete applicaties installeren? Dan worden namelijk ook gelijk de benodigde overige pakketjes geinstalleerd. Hoef je alleen maar te klikken ;)
ja klopt, dat is het makkelijkst, maar soms dan moet je van die softwarebronnen toevoegen, terwijl een .deb vanalles zelf doet (of is die softwarebron dan al aanwezig?). In ieder geval is het meeste goed gedocumenteerd, ik heb 2 softwarebronnen toe moeten voegen, die voor xbmc en die voor openftd. Beide werken nu prima.

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, ik kan meer dingen niet doen vanaf mijn nas. ik had bijvoorbeeld bookmarks via de nas klaar staan om te importen in firefox, en dat werkt ook niet, ik denk dat dat om dezelfde reden fout gaat als die muziek importeren. zal wel met rechten op de nas te maken hebben ofzo. ik vraag me ook af of ik wel in mijn eigen domein zit. ff op zoek.
... look closer

quote:
Mar2zz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:39:
[...]

ja klopt, dat is het makkelijkst, maar soms dan moet je van die softwarebronnen toevoegen, terwijl een .deb vanalles zelf doet (of is die softwarebron dan al aanwezig?). In ieder geval is het meeste goed gedocumenteerd, ik heb 2 softwarebronnen toe moeten voegen, die voor xbmc en die voor openftd. Beide werken nu prima.
Debs worden niet automatische geupdate, software die je via een repository installeert wel. Het is vaak aan te raden via een repository te installeren.

Beter laat dan nooit.

quote:
Frank-NL schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:41:
[...]

Debs worden niet automatische geupdate, software die je via een repository installeert wel. Het is vaak aan te raden via een repository te installeren.
Dit ben ik niet compleet met je eens.

Wine bijvoorbeeld heb ik geinstalleerd via Debs, en later wat aangepast in de sources.list file en iedere keer dat er een wine update is, word deze gewoon netjes geinstalleerd.

Richard

quote:
Palomar schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:22:
[...]

Nou ik hoor het wel... mocht ik Ubuntu op mn 4GB-bak gaan installeren dan wordt dat gewoon de 32bit versie, waarbij ik het verlies van 0,75GB RAM maar op de koop toe neem. Volgens mij bespaart me dat een hoop frustratie ;)

Ik heb me nl. voorgenomen als ik Linux wil gebruiken dat ik niet meer in textfile'tjes ga hacken e.d., maar alles juist zoveel mogelijk standaard hou en 'zoals de makers het bedoeld hebben'. Al die vage how-to's die je op fora leest zorgen er imo alleen voor dat je systeem na verloop van tijd helemaal in de soep loopt (omdat mensen tips geven die ze niet goed hebben getest). Heb hie rin het verleden teveel slechte ervaringen mee gehad...
Sinds paar weken 64 bit ubuntu op mijn XPS1530 en nog nooit zo weinig problemen gehad met ubuntu. Nu is de XPS1530 ook wel redelijk goed gesupport maar werkelijk alles werkt (bijna) out of the box...wifi, webcam, audio in, fingerprint reader etcetera.

Die 32libs had ik volgens mij alleen nodig voor skype maar zelfs dan was dat nog makkelijk te installeren.
... look closer

quote:
richardboer schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:44:
[...]

Dit ben ik niet compleet met je eens.

Wine bijvoorbeeld heb ik geinstalleerd via Debs, en later wat aangepast in de sources.list file en iedere keer dat er een wine update is, word deze gewoon netjes geinstalleerd.
Ja, nu wordt 'ie dus opgepikt door de repository :)

Als je bv. een losse deb downloadt van een website zonder repository werkt dit niet.

Beter laat dan nooit.

quote:
Koetjeboe schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:47:
[...]

Sinds paar weken 64 bit ubuntu op mijn XPS1530 en nog nooit zo weinig problemen gehad met ubuntu. Nu is de XPS1530 ook wel redelijk goed gesupport maar werkelijk alles werkt (bijna) out of the box...wifi, webcam, audio in, fingerprint reader etcetera.

Die 32libs had ik volgens mij alleen nodig voor skype maar zelfs dan was dat nog makkelijk te installeren.
Je kunt dus ook lekker rap youtube-filmpjes bekijken enzo?
quote:
Koetjeboe schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:47:
[...]

Hoe bedoel je dat je fingerprint reader ondersteund word? Ik ben tamelijk benieuwd hiernaar. Functioneel inloggen bij de login screen (Gnome/KDE) etc etc

Vriendin heeft nu ook een 1530 en daar moet ik ook binnenkort Ubuntu op zetten voor haar, vandaar.

Mijn WebLog

Nog een tip voor de mensen die niets van vim begrijpen dan is er nu hoop :) Ik zeg dat je vim in no-time (1 avondje) kan leren door:

1) Een shell te open (gnome-terminal bijv.).

2) Daarna het commando: vimtutor in te tikken.

I got tired of people complaining that it was too hard to use UNIX because the editor was too complicated.

quote:
Stacheldraht schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 15:43:
Nog een tip voor de mensen die niets van vim begrijpen dan is er nu hoop :) Ik zeg dat je vim in no-time (1 avondje) kan leren door:

1) Een shell te open (gnome-terminal bijv.).

2) Daarna het commando: vimtutor in te tikken.
Het kan zijn dat je dan wel vim-runtime moet installeren:
code:
1
sudo aptitude install vim-runtime

edit: even geprobeerd, maar bij mij werkt het niet :? Ik krijg schermpje met allemaal ~ onder elkaar en kan dan niets doen? :?

Vicarious wijzigde dit bericht 26-07-2008 17:37 (12%)

quote:
Vicarious schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 17:35:
[...]

Het kan zijn dat je dan wel vim-runtime moet installeren:
code:
1
sudo aptitude install vim-runtime

edit: even geprobeerd, maar bij mij werkt het niet :? Ik krijg schermpje met allemaal ~ onder elkaar en kan dan niets doen? :?
of je doet gewoon:
apt-get install vim-full
Doet vimtutor het dan wel?

Mijn WebLog

Reg. datum: 09 augustus 2006

En voor de beginnende (en gevorderde) vimgebruiker is dit ook wel handig:http://ubuntulife.files.w...03/vi-vim_cheat_sheet.gif

Is het mogelijk om de usr map te verplaatsen naar een andere schijf? Ik heb te weinig ruimtte op mijn primary disk.

Dell Inspiron 6000//Asus EEEPC 900 black @ Ubuntu//Nokia E51 black//Apple iPod Classic 80GB black

Staat je /home al op een andere schijf? Heb je de omvang van /var al gecheckt? Als je wat pech hebt dan raakt dat ding snel vol :).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
LinuX-TUX schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 18:32:
[...]

of je doet gewoon:
apt-get install vim-full
Doet vimtutor het dan wel?
Grappig, dan doet hij het wel inderdaad. Wat stom, want toen ik de eerste keer vimtutor deed, zei hij dat ik vim-runtime moest installeren. Achterlijk pakket.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws