Gathering of Tweakers

Quicksearch
Techno>Music

quote:
Jungian schreef op zondag 20 juli 2008 @ 19:09:
Want er staan nog niet genoeg ideeën waarop niet gereageerd is, of waar niets mee gedaan wordt ? De belangrijkste issues staan sowieso al vermeld @ Brainstorm.
hmm ik heb al eens gezocht naar release en een paar pagina's doorlopen maar ik vond niks...daarom dat ik dit hier zei. Maar de belangrijkste dingen staan er inderdaad wel op.

Techno>Music

Ik kan toch niet zonder ubuntu, veel dingen zijn erg leuk om gewoon uit te proberen, niet als een 2e boot, of een 2e pc, maar virtueel draaiend met virtual box van sun. Werkt als een zonnetje en is erg leuk om dingen uit te proberen en te doen, werkt het niet? Geen probleem, download ik even een nieuwe iso. :Y)

Maar het is wel fijn, ubuntu met pidgin en internet open, op de windows bak fotoshop en andere programma's. :P

Hey ubuntu-gurus. Ik ben sinds een jaartje of twee al in en uit aan de slag met Ubuntu. Draai nu de laatste (8.04). Alles draait top alleen zit ik, anders was ik hier niet, met een probleem.

Ik draai momenteel op een HP 6710b laptop. Alles werkt, compiz, emerald, wat je maar wil ik draai het. Op kantoor wil ik deze laptop echter ook gebruiken met een tweede scherm. Ik kan het scherm aansluiten (een Acer AL1916W) maar vervolgens is het enige wat Ubuntu kan de twee schermen clonen. Als ik clonen uitzet en apply klik dan is het enige wat er gebeurt dat hij zegt dat het gebeurt is maar er gebeurt niks, alles blijft precies hetzelfde.

Mijn xorg.conf bevat het volgende: http://www.readrobot.com/view/28

Ik zou liever zo min mogelijk hard-coded erin zetten aangezien ik nogal eens van monitor switch met deze laptop en hij het op allen niet doet! Iemand ideeen?

quote:
simonkey schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:03:
Hey ubuntu-gurus. Ik ben sinds een jaartje of twee al in en uit aan de slag met Ubuntu. Draai nu de laatste (8.04). Alles draait top alleen zit ik, anders was ik hier niet, met een probleem.

Ik draai momenteel op een HP 6710b laptop. Alles werkt, compiz, emerald, wat je maar wil ik draai het. Op kantoor wil ik deze laptop echter ook gebruiken met een tweede scherm. Ik kan het scherm aansluiten (een Acer AL1916W) maar vervolgens is het enige wat Ubuntu kan de twee schermen clonen. Als ik clonen uitzet en apply klik dan is het enige wat er gebeurt dat hij zegt dat het gebeurt is maar er gebeurt niks, alles blijft precies hetzelfde.

Mijn xorg.conf bevat het volgende: http://www.readrobot.com/view/28

Ik zou liever zo min mogelijk hard-coded erin zetten aangezien ik nogal eens van monitor switch met deze laptop en hij het op allen niet doet! Iemand ideeen?
En als je X herstart (ctrl+alt+backspace) na het aansluiten van je 2e monitor?

Kan hier voor een script: http://www.thinkwiki.org/...s_Media_Accelerator_X3100

Chilly_Willy wijzigde dit bericht 21-07-2008 20:39 (4%)

E6600 @ 3333Mhz Specs || Seat Leon 20vt Sport [AUQ MY01] - SKN 225pk

Ik weet niet of het inmiddels common knowledge is, maar hier de oplossing die bij mijn Ubuntu 8.04 AMD64 eindelijk de DVD playback van commerciele dvd's (in totem iig) gefixed heeft:
i've used this on a wide variety of hardware, seems to always work.

First install the gstreamer plugin when it prompts you when you first try to play a dvd.

Use these 3 lines... it will inform you that it is experimental to compile for the amd64, hit enter to continue.

sudo apt-get install libdvdread3 totem-xine libxine1-ffmpeg
sudo apt-get install debhelper fakeroot
sudo apt-get install build-essential
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

If you've messed around with css, libdvdread before doing this it probably won't work. This needs to be done from a clean install. I havne't found a good way to make it clean like a new install.

You can't always get what you want. I can, but you can't.

Even een snel vraagje waar ik niet echt duidelijk antwoord op kon vinden tussen te topics door.

Even een situatie schets:
Ik draai een dual screen setup:
display1: Dell Ultrasharp 2407wfp (24inch 1920x1200)
display2: iiyama E430 (17inch 1280x1024)
Fijnste Mode: Twinview
Huidige mode (wegens settings): Seperate X screens

Ik wil graag optimaal gebruik maken van mijn 2407 door hem af te stellen kwa brightness, contrast etc. via nvidia-settings. En dus mijn E430 met andere settings ...En nu de vraag:

Is de beeldschermen afzonderlijk instellen mogelijk (kwa brightness/contrast etc.) met Twinview of Xinerama?

Want ik heb het nu zodanig ingesteld als ''Seperate X View'' zonder ''Xinerama'' om hem zo 2 schermen te laten herkennen (in nvidia-settings althans hehe) zodat het wel kan. Maar ik wil liever twinview aangezien dat fijner werkt.

hxk-clan wijzigde dit bericht 22-07-2008 00:13 (12%)
Reden: iets vergeten XD

Asus P4P800S mobo | Intel P4 2,6Ghz @ 3,08Ghz | 1,2gig geheugen | 1,18TB Harddiskspace (1x 500GB WD, 2x 300GB Maxtor + 1x 80gb WD) | Evga Nvidia Geforce 7800GS @ 575/774 | Dell Ultrasharp 2407WFP + Iiyama e430-B(17inch)

Ik draai een dual screen setting (2x 19") met twinview zonder xinerame en ik kan via nvidia-settings niet de brightness/contrast van de afzonderlijke schermen instellen. Het enige wat ik per scherm kan wijzigen is de Digital Vibrance. Dit kan ook komen doordat het 2 wat oudere CRT-bakken zijn. Wellicht hebben modernere schermen wel de mogelijkheid om ook andere instellingen per scherm te doen.

live cam hieronder

poep

gertvdijk wijzigde dit bericht 22-07-2008 00:52 (122%)
Reden: Moet het eerst zelf goed checken voor ik wat beweer.

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

Even een vraag tussendoor (weet niet of dit een individueel topic waard is):
Ik wil Xubuntu installeren op een traag machientje (128RAM). Het laden van de Live Enviroment duurt erg lang. Als deze eenmaal geladen is en probeer de installer te starten gebeurt er vrij weinig.
Wat ik wil proberen is Xubuntu gelijk te installeren, zonder het starten van de Live Enviroment. Heb al wat gezocht waarbij wordt aangegeven dat er een keuze zou moeten zijn in de 'install loader' om Xubuntu direct te installeren alleen is deze er niet :z .
Iemand enig idee? Gaat om Xubuntu 7.10.

edit: zie nu net dat het artikel over 8.1 gaat, mocht niemand een idee hebben, dan gaat die er gewoon op.

Jappo112 wijzigde dit bericht 22-07-2008 01:12 (7%)

live cam hieronder

quote:
Jappo112 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 01:06:
Wat ik wil proberen is Xubuntu gelijk te installeren, zonder het starten van de Live Enviroment.
Alternate install CD?

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.

128 MB RAM is niet voldoende om Xubuntu op te gooien. Zenwalk bv. zal er nog net op booten maar bij het eerste programma dat je opstart zal ie de swap moeten aanspreken. Ubuntu start een hele rits services die de distro totaal ongeschikt maken voor een licht systeem - tenzij je gaat pielen om alles uit te schakelen.

Ik vind het persoonlijk veel makkelijker een lichte distributie te nemen en daaraan toe te voegen wat ik nodig heb dan een zwaardere te installeren en die dan te trimmen.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Borromini schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 02:29:
128 MB RAM is niet voldoende om Xubuntu op te gooien. Zenwalk bv. zal er nog net op booten maar bij het eerste programma dat je opstart zal ie de swap moeten aanspreken. Ubuntu start een hele rits services die de distro totaal ongeschikt maken voor een licht systeem - tenzij je gaat pielen om alles uit te schakelen.

Ik vind het persoonlijk veel makkelijker een lichte distributie te nemen en daaraan toe te voegen wat ik nodig heb dan een zwaardere te installeren en die dan te trimmen.
Volgens de support site kan je de debian-installer aanpassen zoals je wilt. Dus zie daar geen problemen in. Daarnaast zou de installer zich aanpassen aan de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Ik snap dat 128 weinig is, maar volgens de documentatie zou het moeten lukken; uitdaging :) .
Ben alleen nog geen steek verder, wat ik nu ook doe, bij het starten van de daadwerkelijke installatie krijg 9 out of 10 alleen een knipperende cursor linksboven in de hoek. Of foutmeldingen:
code:
1
2
[  324.722404] invalid compressed format (err=1) 
[  324.725420] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unkown-block(104,1)

Ben hard aan het zoeken voor een oplossing. Al wat met de IDE kabels en jumpers geklierd wat tot niets leide. Mocht iemand een idee hebben.
De debian installer = the alternate CD. En dan zal het ook wel werken, want dat heb ik ook al meer dan eens gedaan. De LiveCD heeft minimaal 256mb nodig.

Kan iemand het stuk van het beeldscherm en de beeldscherm resolutie uit de xorg.conf kopieren en hier posten, alvast hartelijk bedankt. :)
Ik heb iets verkeerd gedaan daarin en heb 1 regeltje aangepast maar weet niet zeker meer hoe die terug moet. :X

quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:32:
Kan iemand het stuk van het beeldscherm en de beeldscherm resolutie uit de xorg.conf kopieren en hier posten, alvast hartelijk bedankt. :)
Ik heb iets verkeerd gedaan daarin en heb 1 regeltje aangepast maar weet niet zeker meer hoe die terug moet. :X
dpkg-reconfigure xserver-xorg commando's zijn beter. Je wil niet onze configs hebben, je een config toepasbaar voor je eigen systeem hebben.

las hier pasgeleden ook iets over try fix dingen, nog nooit van gehoord, ben van de oude garde :Y)

TIP: weet niet met welk programma je dat 'ene' regeltje hebt aangepast, maar ik zou even kijken of er nog een 'xorg.conf~' naast je 'xorg.conf' in de directory staat. VIM en consorten laten altijd wel een cache bestandje achter. Nu heb jij ook weer een les geleerd, ALTIJD even een backupje maken van configs VOOR je begint te pielen :Y). Tis maar een luttele KB die je verspilt.

LinuX-TUX wijzigde dit bericht 22-07-2008 10:45 (23%)

Mijn WebLog

Idd, maar ik heb geen zin om de xorg.conf weer opnieuw te moeten gaan aanpassen als hij hersteld is, dus ik heb echt dat stukje code nodig. :X

Reg. datum: 29 november 2004

En wat is dan het probleem met het kopieren van een backup? En updates laten bovendien ook vaak backups achter waar je ook in zou kunnen kijken. Deze hebben namen als xorg.1.conf
Dan heb je tensminste de configuratie die op jouw systeem is afgesteld, onze configuratie heb je niets aan.

DirkW wijzigde dit bericht 22-07-2008 11:56 (23%)

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

quote:
Joopieboy schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:57:
Idd, maar ik heb geen zin om de xorg.conf weer opnieuw te moeten gaan aanpassen als hij hersteld is, dus ik heb echt dat stukje code nodig. :X
Dit is toch supersimpel, vat niet echt wat de voorganger van mij probeert te zeggen, maar dit zou ik doen.

• Kopieer je huidige niet werkende config naar xorg.conf-broken
• Doe gewoon dpkg-reconfigure xserver-xorg
• vim /etc/X11/xorg.conf
• in vim ":split /etc/X11/xorg.conf-broken"
• Copy paste alles wat je nodig hebt, zonder het WEER te breken

• move /etc/X11/xorg.conf naar /etc/X11/xorg.conf-autogenerated
• move /etc/X11/xorg.conf-broken terug naar /etc/X11/xorg.conf
• pas in je niet werkende xorg.conf maar aan wat je miste met je eigen autogenerated werkende versie :Y)

Waarom zou ons voorbeeld je sneller helpen? Al met al, had ik hem al 10 keer in de tussentijd gemaakt en niet gewacht tot iemand z'n config op dit forum had gepost. Sterker nog, een google zoekcommando levert je zo al tig configs op ;)

Reden waarom ik het zelf niet post: waarom wel? Zit hier met een dual screen setup, xtwinview, 4:3 en 16:10 door elkaar met hoop getweakte settings die heel specifiek voor m'n laptopje zijn. Als je zelf al niet weet wat je mist, word je van mijn 'xorg.conf' al helemaal niet vrolijk.

LinuX-TUX wijzigde dit bericht 22-07-2008 11:58 (16%)

Mijn WebLog

quote:
llevering schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 08:20:
De debian installer = the alternate CD. En dan zal het ook wel werken, want dat heb ik ook al meer dan eens gedaan. De LiveCD heeft minimaal 256mb nodig.
Was vergeten dat ik nu met de alternate CD van Ubuntu 8.10 werk. Als ik nu "cli" in de boot prompt tik, dan krijg ik terug: "Could not find kernel image: cli". Terwijl dit volgens de manual zou moeten werken. Als ik install gebruik, dan wordt vmlinuz en initrd.gz geladen, daarna krijg ik weer dezelfde foutmelding.
Schijnt wel eens te helpen om eerst de disk te formatten met een third party tool. Dat maar eens proberen.

quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:54:
Dit is toch supersimpel, vat niet echt wat de voorganger van mij probeert te zeggen, maar dit zou ik doen.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat na een paar updates op een gemiddeld systeem genoeg backups staan van de xorg.conf om van daaruit je xorg.conf eenvoudig te kunnen herstellen. Jouw methode werkt ook.

Overigens denk ik dat het niet verstandig is om mensen tips te geven waarbij je standaard vi gebruikt. Het wijkt toch vrij sterk af van 'de standaard' en dat maakt het niet makkelijk voor een beginner. Voor simpel editen zijn gedit en nano veel geschikter.

quote:
DirkW schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:04:
[...]

Wat ik bedoelde te zeggen was dat na een paar updates op een gemiddeld systeem genoeg backups staan van de xorg.conf om van daaruit je xorg.conf eenvoudig te kunnen herstellen. Jouw methode werkt ook.

Overigens denk ik dat het niet verstandig is om mensen tips te geven waarbij je standaard vi gebruikt. Het wijkt toch vrij sterk af van 'de standaard' en dat maakt het niet makkelijk voor een beginner. Voor simpel editen zijn gedit en nano veel geschikter.
* LinuX-TUX heeft een spoedcursus begrijpend nederlandse taal lezen nodig 8)7
mea culpa.

Achja ... macht der gewoonte, iedereen z'n eigen stijl. Vind het alleen irritant om te sudo'en en dan gedit te doen ... plain console (nano/vim/geen wat bij iemand ligt)

Personal Note:
Vind vim wel wat krachtiger dan de rest. Het is daadwerkelijk een kriem om te leren, maar als je het eenmaal weet, is het zo bloedsnel en handig. Gelijk nog een excuus erbij om regular expressions te leren ipv Control + H / Control + F / Control + R te doen :Y) (weet niet eens wat het bij nano is ... nano is daarentegen wel superrelaxt voor beginners. Beetje het dos-edit gevoel krijg ik erbij)
Voor de rest van de editors, ga ik geen woorden aan vuil maken. Als emacs jou ligt, gefeliciteerd. Als WP3.0 onder wine jou ligt, brilliant :Y)

LinuX-TUX wijzigde dit bericht 22-07-2008 12:19 (24%)

Mijn WebLog

Nano vind ik zeker een relaxte editor, maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7

jelly wijzigde dit bericht 22-07-2008 12:55 (23%)

C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining

live cam hieronder

quote:
jelly schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:55:
maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7
Moet je wel de mogelijkheden (willen) kennen. :+ :colorscheme, :syntax, :split, etc etc
Verder is het heel persoonlijk.

gertvdijk wijzigde dit bericht 22-07-2008 13:04 (15%)

quote:
gertvdijk schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:03:
[...]

Moet je wel de mogelijkheden (willen) kennen. :+ :colorscheme, :syntax, :split, etc etc
Verder is het heel persoonlijk.
En dan zie je direct waarom veel gebruikers niets met vi hebben. Als ze al wat met scripting doen is de highlighting van gedit voldoende en ook nano voldoet prima. En voor dingen als brieven schrijven gebruik ik toch liever een programma als openoffice. De mogelijkheden van vi(m) zijn voor mij gewoon overkill. Het kost teveel tijd om te leren en ik krijg er te weinig voor terug, want ik gebruik het te weinig.

quote:
Jungian schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:01:
[.. knip] Het is tijd om deze gigantische keten van gigantische posts af te slachten. :Y
Het is idd wel mooi geweest. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat we het grotendeels met elkaar eens zijn maar heel erg lopen te zeiken over de details waarin we van mening verschillen :P
quote:
Op jouw post ga ik dan ook maar niet meer antwoorden, dat scheelt weer 10 keer "ja idd" ofzo ;)
quote:
W3ird_N3rd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 18:57:
Ik probeerde op Ubuntu 8.04 eerst mijn onboard RS690 te gebruiken met radeonhd, maar dan zou ik mesa moeten compileren geloof ik..
Dat kan wel kloppen ja, de radeonhd drivers zijn nog volop in ontwikkeling en niet geschikt voor productie. Voorzover ik weet is de status van die drivers op het moment een beetje van "als je zelf geen mesa wil compilen, dan wil je deze drivers ook niet." Ze belanden vanzelf wel in de wat meer gebruikelijke kanalen, als ze wat volwassener zijn.
quote:
Radeon X300 kaart erin gestopt. 3D werkt wel met de radeon driver, maar standaard startte de nieuwe installatie met 3D effecten (compiz ofzo?) en bijna niets was zichtbaar. Ik mocht nog van geluk spreken dat er genoeg zichtbaar was om de effecten weer uit te zetten. Alien arena startte niet en gaf één of andere error dat een 3D functie niet beschikbaar was.
Hmm, dat klinkt niet ideaal nee. Maar er zijn geen specificaties van r3xx chips, dus hun ondersteuning komt voort uit reverse engineering en extrapoleren van de r2xx specs.
quote:
Met de radeon driver (voor r300 en ouder) werkt 2D op zich wel goed (xv enzo) en extreem basic 3D maar verder werkt het gewoon niet. Echt superveel beter dan de open nv (2D only) driver is het niet.
Hmm, ik heb een Radeon 8500, en gebruik de open-source radeon driver. Ik speel af en toe wat 3D spellen (zoals Quake III, RtCW, Heretic II, Runescape). Ik heb met een Ubuntu live CD wel eens met Compiz gespeeld, en dat werkte ook aardig, net als wat 3D screensavers.

Misschien valt wat ik doe voor jou onder "extreem basic 3D" (de meeste van die spellen zijn dan ook aardig gedateerd), maar voor mij lijkt het allemaal aardig te werken.

Als upgrade-path overweeg ik trouwens een r5xx of misschien r6xx gebaseerde kaart, maar dat is voorlopig nog niet voor de faint-of-heart :P
quote:
jelly schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:55:
Nano vind ik zeker een relaxte editor, maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7
Het voordeel van vi(m) is dat het enorm krachtig is, waardoor je een hoop complexe edit-taken snel kunt uitvoeren.

De learning curve hiervoor is wel erg groot, dus als je af en toe eens wat edit dan snap ik best dat je geen zin hebt dat allemaal te leren. Maar als je heel veel edit dan kan het best de moeite waard zijn :Y)

It isn't the software that's free, it's you.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws