Gathering of Tweakers

Quicksearch
Bedoel je nvidia-settings? Die zou je wel bij de propriety drivers uit de repository moeten krijgen, of anders los installeren. Heerlijk tooltje die mijn dual-screen instellingen perfect weet in te stellen.

With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).

Ik heb een vraagje waar misschien niet een compleet nieuw topic voor nodig is. Nl. als ik inlog krijg ik van Gnome een melding dat .dmrc wordt ignored en dat $HOME alleen voor jezelf toegankelijk mag zijn (iets in die strekking). Dit kan kloppen, want omdat een door mij (in Ubuntu) gecreeerde samba-share niet werkte op een windows pc heb ik een 'tip' opgevolgd om ' sudo chmod -R 777 /home/rick/ ' te doen. Die windows-share werkt nu, maar met deze nieuwe melding als resultaat.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik de rechten van mijn homedir weer krijgen zoals dat default was?
Tip omdraaien, Samba user zelfde maken als je eigen inlog user en het zou dan moeten werken. Er van uitgaande dat je Samba user gelijk is aan je inlog user.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

Dat samba-probleem is nog niet het ergste. Ik wil eerst die rechten weer goed hebben van mn homedir, want die zijn nu volgens mij compleet f*cked up... Het werkt alleen nog goed als ik mn homedir rechten 777 geef. Als ik dit verander naar 700 of 644 verdwijnt mn desktop en kan ik geen programma's meer starten (heb wel mezelf owner gemaakt). Ik zoek eigenlijk een manier om het gewoon weer exact zo te krijgen zoals het default was.

Palomar wijzigde dit bericht 19-07-2008 12:35 (3%)

quote:
jan99999 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 00:57:
With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).
Ik weet niet of je Nederlands spreekt, maar dit tooltje doet hetzelfde:
code:
1
sudo displayconfig-gtk

quote:
Palomar schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:35:
Dat samba-probleem is nog niet het ergste. Ik wil eerst die rechten weer goed hebben van mn homedir, want die zijn nu volgens mij compleet f*cked up... Het werkt alleen nog goed als ik mn homedir rechten 777 geef. Als ik dit verander naar 700 of 644 verdwijnt mn desktop en kan ik geen programma's meer starten (heb wel mezelf owner gemaakt). Ik zoek eigenlijk een manier om het gewoon weer exact zo te krijgen zoals het default was.
Ben niet zo'n linux-goeroe, maar volgens mij moet je chmod 755 instellen. De 7 zorgt dat de owner read, write en execute rechten heeft, en de 55 zorgt dat group en other read en execute rechten hebben.

Klopt, dat wist ik :) Had het inmiddels al op 700 gezet en nu lijkt het wel te werken. Al ben ik er nog niet helemaal gerust over, omdat ik dat net ook deed en toen ineens nergens meer permissions over had in mn eigen homedir.

Is er niet een programmaatje/scriptje oid dat je homedir checkt en alles weer kan herstellen naar default? Of een andere manier waarop ik kan checken of alles weer goed is? Want ik weet zeker als het niet goed staat dat ik in de toekomst weer gezeik ga krijgen dat programma's niet goed werken, vanwege verkeerde permissions.
Om even door te gaan op bovenstaande. Ik kan onder mijn huidige username dus geen werkende samba-share meer aanmaken. Althans, aanmaken lukt wel, maar als ik in windows de share wil benaderen krijg ik de error "no network provider accepted the given network path" (googlen hierop levert weinig op). Maak ik een nieuwe useraccount aan in ubuntu en maak daarmee een samba share dan werkt het wel gewoon. Dit ligt ws. aan permissions-problemen in mn eigen homedir. Als ik de 'share' -map chmod 777 geef dan werkt het nog niet. Het moet dus een open share zijn zonder wachtwoord oid.

Iemand een idee hoe te fixen?

[edit]

als ik "sudo chmod -R 777 /home/rick/" doe dan werkt de share wel (locatie: /home/rick/Desktop/share). Doe ik sudo chmod -R 700 /home/rick/ dan werkt de share niet meer. Ook als ik achteraf de betreffende share nog eens 777 meegeef.

[edit] het lijkt nu wel te werken. Eerst mn complete homedir 755 geven en daarna de share-dir 777. Snap niet waarom ie met homedir=700 niet werkt, maargoed het werkt nu.

Palomar wijzigde dit bericht 19-07-2008 13:49 (25%)

Wellicht wordt er een andere user gebruikt (samba user?) om je gemounte share aan te maken/uit te lezen in je home folder, en heeft ie daar geen leesrechten? Ik heb geen idee eigenlijk... Mijn homedir staat zo te zien op 711 (en ik heb er nooit iets aan veranderd).

quote:
Vicarious schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:50:
[...]

Ik weet niet of je Nederlands spreekt, maar dit tooltje doet hetzelfde:
code:
1
sudo displayconfig-gtk

Ja ik spreek nederlands.
Nee dat is niet hetzelfde.
Dat van mij is, indien ubuntu je hardware(videokaart en monitor) niet goed herkent, dan gaat fix x server dit opnieuw doen. dit is bij 8.04 gewijzigd, vroeger was dit dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Dus indien je niet alle instelligen van je videkaart hebt, dan moet je dit uitvoeren.
dpkg-reconfigure xserver-xorg is nu voor toetsenbord.

quote:
jan99999 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 16:21:
[...]

Ja ik spreek nederlands.
Nee dat is niet hetzelfde.
Dat van mij is, indien ubuntu je hardware(videokaart en monitor) niet goed herkent, dan gaat fix x server dit opnieuw doen. dit is bij 8.04 gewijzigd, vroeger was dit dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Dus indien je niet alle instelligen van je videkaart hebt, dan moet je dit uitvoeren.
dpkg-reconfigure xserver-xorg is nu voor toetsenbord.
Dus Ubuntu herkent het niet goed, maar dan gaat dat fix x het wel goed herkennen? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Mijn settings werden iig niet goed herkend, en ik heb met displayconfig-gtk uiteindelijk alles opgelost.

quote:
Jungian schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 03:06:
Je moet je afvragen of het dus realistisch is om zomaar vanuit te gaan dat al het belangrijke z'n plaatsje krijgt in de kernel.
De kerneldevelopers accepteren anders graag drivers, mits er aan een paar voorwaarden is voldaan (licentie, codingstyle, etc).
quote:
Veruit het grootste probleem zijn de constant veranderende ABI's waar fabrikanten mee te maken. Probleem nummer twee is dat fabrikanten inderdaad op een gegeven moment "fuck you" kunnen zeggen en je hardware niet meer ondersteunen of in een legacy-driver knallen (NVIDIA).
Ik denk niet of ik dat tweede als een probleem per sé zie, maar meer als een nadeel van proprietary drivers. Je loopt met proprietary drivers namelijk altijd het risico dat de fabrikant "fuck you" zegt, zoals bijvoorbeeld het geval is bij veel wat oudere hardware en Vista drivers.
quote:
Ik vind dat een te dramatische insteek. Eén binary blob op je systeem maakt er niet meteen een proprietary OS van.
Dat is niet wat ik bedoelde. Het "maar 1% kan er wat mee" argument gaat namelijk op voor alle software, niet alleen drivers. Die houding toepassen op het hele systeem levert dus wel een compleet proprietary systeem op.
quote:
Het ligt er verder aan waar je als community de lijn trekt.
Lijnen worden getrokken door personen, een community kan over het algemeen niet één lijn trekken. En voor mij vallen binary drivers aan de "nee dank je" kant van de lijn.
quote:
Constant innoveren (grote wijzigingen doorvoeren) is voor zover ik weet bij software development een no-go. Wat dan nog overblijft is geleidelijk aanpassingen maken of beslissen dat technologiex nu functioneel genoeg is om te stabiliseren. Ondertussen kan er dan gewerkt worden aan een opvolger (QT3 -> QT4 lijkt me een goed voorbeeld).
Maar zo werkt het voor de meeste projecten ook ongeveer.
quote:
Ze zijn nu nog bezig de richting te bepalen van GTK3, maar als die ook alle bruggen verbrandt met GTK2 (zoals ook met GTK1 is gebeurd)
Niet dat het verder erg relevant is voor de discussie, maar hoe verbrandde GTK2 alle bruggen met GTK1? Voorzover ik weet was het verschil tussen die APIs voor "normale" programma's vrij klein, en waren de meeste GTK1 vrij eenvoudig te porten naar GTK2.
quote:
Even single-user mode en klaar. :X
En hoe kom jij in zo'n omgeving in single-user mode? Zowel de BIOS als de bootloader zijn beveiligd, anders heeft systeembeheer zijn werk niet gedaan.

Anyway, het is een onzin-argument. Als een gebruiker een applicatie kan installeren, dan kan hij ook de benodigde libs installeren. Als een gebruiker de libs niet kan installeren, dan kan hij de applicatie ook niet installeren.
quote:
Xine is er natuurlijk ook nog.
Maar Xine is dan ook geen Gnome applicatie.
quote:
Het probleem is alleen dat je ervanuit gaat dat gstreamer (en alle benodigde libs) aanwezig zijn.
Maar dat zijn ze ook als je Gnome geinstalleerd hebt.
quote:
De problemen die ik (en natuurlijk niet alleen ik) heb gehad met de Intel-driver en andere open source drivers heb gehad (de i810-driver laat ik maar even buiten beschouwing) waren wel degelijk echt. Het merendeel van de problemen waren regressies en nieuwe features die destijds zo cool waren dat ze niet goed werkten (AIGLX).
Nou gebruik ik de intel drivers op het moment niet zoveel, het zijn meer de ATi drivers die ik gebruik, maar toch: Ik deel die ervaring niet. Ik heb pas nog Debian Etch geinstalleerd op een machine met een Intel IGP, en het werkte gewoon meteen.

Nou gebruik ik geen AIGLX (geen Compiz of Metacity met compositing support), maar het feit blijft dat niks zich raar of fout gedraagt.
quote:
Een tandje lager kan echt geen kwaad. Laten we gaan voor kwaliteit (stabiele, mooie software) in plaats van kwantiteit (regressies, meer functionaliteit).
Daar ben ik het mee eens, maar ik vind dat de distributeurs daar net zo goed een verantwoordelijkheid in hebben als de makers van de software.

Er zijn gewoon ontwikkelingen/features die te nieuw zijn en nog niet goed getest zijn. Die kunnen dan wel in een release terecht komen, maar standaard uit staan. Op die manier kunnen mensen die dat willen ermee spelen / het testen. Als distributeurs die feature dan - ondanks het feit dat het nog niet 'af' is - standaard aan zetten omdat het zo flashy is, tsja...
quote:
Cyphax schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:40:
[...] Dat geeft niet zo'n slechte indruk als wanneer features om je PC goed in te stellen niet goed werken.
Maar ik denk niet dat dat komt vanwege het niet gesynchroniseerd lopen van releases, maar simpelweg door de grote achterstand die Xorg/Xfree86 heeft.
quote:
aan de andere kant: als je geen deadline aanhoudt, wanneer release je dan? Ga je een set features samenstellen en zeggen "als ik dat bereikt heb, releasen we"?
Ja, dat vind ik een betere aanpak. De doelen hoeven ook niet per sé ver van te voren vast te staan, maar ik vind het in ieder geval een goed idee om niet te releasen voordat iets ook daadwerkelijk release-waardig is. Dus bijvoorbeeld niet voordat alle features die standaard aan staan fatsoenlijk werken.
quote:
Dat is ook weer minder duidelijk naar je publiek toe, die zitten nagelbijtend te wachten zeg maar. :)
Dat klopt, dat is een nadeel, maar ik vind het een klein nadeel. Zijn er nou echt zoveel mensen die elke dag gefrustreerd checken of er al een nieuwe Xorg, rhythmbox, of screen gereleased is?

Overigens kun je wel een beetje een compromis sluiten; Je kan bijvoorbeeld zeggen "we hebben deze doelen, en mikken voor een release op september dit jaar, maar we releasen niet voordat we het af vinden". Dan weten mensen toch een beetje waar ze aan toe zijn, maar je brengt de kwaliteit niet in gevaar met deadlines.
quote:
Oh en Linus zie ik ook niet gauw meewerken. Ik heb respect voor die man, maar eerlijk gezegd is ie zo recalcitrant als wat, en wat anderen zeggen boeit 'm over het algemeen maar weinig. Als ie het ergens niet mee eens is gebeurt het niet.
Oh, hij is absoluut een botte aap. Maar ik lees af en toe wat lkml threads (kerneltrap licht er vaak wel mooie uit), en het valt me op dat hij vaak uiteindelijk toch gelijk heeft. Het komt er alleen vaak vrij ongelukkig/bot uit.

Overigens verandert hij ook wel eens van mening hoor :D
quote:
Óók niet goed dan, want zoals gaat het ook verre van soepel.
Maar gaat het dan niet soepel met proprietary drivers, of met alles? Als het alleen (of voornamelijk) om proprietary drivers gaat, dan kun je stellen dat die gewoon niet aansluiten bij het Linux development model. (En over wiens schuld dat is kun je natuurlijk eeuwen bakkeleien :P)
quote:
AMD heeft aangegeven ook veel opener te zijn en dat heeft zich vooralsnog vertaald in behoorlijk goede open drivers, maar die open drivers, bieden die alle features van NIEUWE Ati-kaarten ook? Ik dacht alleen van de wat oudere chips eigenlijk.
ATi heeft juist specs gegeven van de recentere chips. Welke exact weet ik niet, maar in de radeonhd drivers (de nieuwe drivers die gebruik maken van ATIs specs) wordt iig gewerkt aan support voor r5xx, r6xx en r7xx chips. Dat zijn volgensmij de meest recente drie chip families. De radeonhd driver is nog volop in ontwikkeling en niet klaar voor productie gebruik, maar het gaat wel de goede kant op.
quote:
Cyphax schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:45:
Zelfs al wordt het allemaal goed gedetecteerd, dan nog is het maar de vraag of je dat ook wilt. Er zijn zat mensen die een lagere resolutie in willen stellen op hun monitor omdat het anders te klein is allemaal.
Als je grotere letters wil dan hoor je natuurlijk gewoon een groter lettertype in te stellen ;)

Maar los daarvan: ik zeg toch nergens dat de video mode niet in te stellen moet zijn?

It isn't the software that's free, it's you.

[.. knip] Het is tijd om deze gigantische keten van gigantische posts af te slachten. :Y

Even een positieve noot in plaats van die lap tekst van net : system-config-printer werkt nog steeds (:+). You can trust Red Hat to do Canonical's job. :Y)

Jungian wijzigde dit bericht 19-07-2008 22:23 (148%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Nou, ik heb weer voor een tijdje genoeg van Linux (of Ubuntu, lees het zoals je wil)
Gisteren een nieuwe laptop op't werk gekregen met nvidia ipv ati erin.
Ik helemaal blij en ja hoor, het werkte ook veel beter dan met de ati.
Maar omdat ik wel een Windows-install voor mijn werk moet hebben, ben ik dus nog eens herbegonnen met wat andere partitionering.
Nu gaat alles plots veel trager dan ervoor... :/
Ik dacht ook dat ik een probleem had met mijn nieuwsserver, downloaden ging aan max 100K/s.
Nu start ik mijn windows op, en gaat hij gewoon aan de normale 500K/s.

Ik heb al het gekloot meer dan beu hoor.
Er zitten een hoop leuke dingen in Linux, maar al het gesukkel om het aan de praat te krijgen heb ik er niet meer voor over...

Ik zie binnen een jaar of 5 nog wel eens. :/
Tot dan.

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps

quote:
Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:33:
Nou, ik heb weer voor een tijdje genoeg van Linux (of Ubuntu, lees het zoals je wil)
Gisteren een nieuwe laptop op't werk gekregen met nvidia ipv ati erin.
Ik helemaal blij en ja hoor, het werkte ook veel beter dan met de ati.
Maar omdat ik wel een Windows-install voor mijn werk moet hebben, ben ik dus nog eens herbegonnen met wat andere partitionering.
Nu gaat alles plots veel trager dan ervoor... :/
Ik dacht ook dat ik een probleem had met mijn nieuwsserver, downloaden ging aan max 100K/s.
Nu start ik mijn windows op, en gaat hij gewoon aan de normale 500K/s.

Ik heb al het gekloot meer dan beu hoor.
Er zitten een hoop leuke dingen in Linux, maar al het gesukkel om het aan de praat te krijgen heb ik er niet meer voor over...

Ik zie binnen een jaar of 5 nog wel eens. :/
Tot dan.
Tja,

Niet alle drivers en nieuwe hardware werkt optimaal daar valt niet veel aan te doen, dat zal ook zo blijven als de fabrikanten geen drivers schrijven of het moeilijk is om zelf een driver ervoor te schrijven

C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining

quote:
deadinspace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 19:16:
Maar ik denk niet dat dat komt vanwege het niet gesynchroniseerd lopen van releases, maar simpelweg door de grote achterstand die Xorg/Xfree86 heeft.
Heeft idd niet zo heel veel te maken met gesynchroniseerde releases, als Xorg hun releaseschedule zouden aanpassen en elk half jaar een release doen tegelijk met Ubuntu en Gnome zouden ze ws nog steeds achterlopen. Het eerste probleem is ook dat ze achterlopen.
quote:
Ja, dat vind ik een betere aanpak. De doelen hoeven ook niet per sé ver van te voren vast te staan, maar ik vind het in ieder geval een goed idee om niet te releasen voordat iets ook daadwerkelijk release-waardig is. Dus bijvoorbeeld niet voordat alle features die standaard aan staan fatsoenlijk werken.
Mocht dat niet zo zijn, dan moeten ze zo'n release uitstellen tot het wel goed is. Ik denk dat dat wel goed te krijgen is, bij elke release een aantal doelstellingen zetten voor de volgende over 6 maanden. Tijdens de ontwikkeling kunnen ze wel bekijken of dat allemaal realistisch is. Mocht er iets niet lukken, drop dan het idee, de Microsoft-way. :+
Het moet wel werken natuurlijk.
quote:
Overigens kun je wel een beetje een compromis sluiten; Je kan bijvoorbeeld zeggen "we hebben deze doelen, en mikken voor een release op september dit jaar, maar we releasen niet voordat we het af vinden". Dan weten mensen toch een beetje waar ze aan toe zijn, maar je brengt de kwaliteit niet in gevaar met deadlines.
Ja! Dat is een goed idee. :D
Misschien gaan ze dat bij Canonical ook wel denken. Ik vind het helemaal niet erg als de release een keer uitgesteld wordt, dat doet iedereen gewoon als het moet, Canonical mag dat ook. Scheelt een hoop gemier later.
quote:
Oh, hij is absoluut een botte aap. Maar ik lees af en toe wat lkml threads (kerneltrap licht er vaak wel mooie uit), en het valt me op dat hij vaak uiteindelijk toch gelijk heeft. Het komt er alleen vaak vrij ongelukkig/bot uit.

Overigens verandert hij ook wel eens van mening hoor :D
Dat klopt wel, maar ik ben niet zo'n fan van zijn stijl van, euh, communiceren. Anyway, dan nog is het gewoon in mijn ogen belangrijk dat er samengewerkt wordt. Uiteindelijk moet er een OS gereleased worden, 1 box, 1 cd, 1 installatie. Geen communicatie tussen die teams, en er zullen altijd problemen blijven net zoals die zich nu voordoen.
quote:
Maar gaat het dan niet soepel met proprietary drivers, of met alles? Als het alleen (of voornamelijk) om proprietary drivers gaat, dan kun je stellen dat die gewoon niet aansluiten bij het Linux development model. (En over wiens schuld dat is kun je natuurlijk eeuwen bakkeleien :P)
Als het gaat om mijn Wifi- en mijn videodrivers constateer ik dat het ook met de open drivers niet altijd goed gaat. Zo kan mijn Wifiding maar 1 keer verbinden per boot. Als ik opnieuw wil connecten zal ik moeten rebooten (Wifikaart is minipci met RT61). Externe monitor werkt niet bruikbaar met de open drivers. De gesloten drivers lijken de externe monitor nieteens te herkennen, maar ik wil liever de open drivers gebruiken. Ik ben het namelijk wel met je eens als je zegt dat de gesloten drivers niet optimaal zijn om de gegeven reden.
quote:
ATi heeft juist specs gegeven van de recentere chips. Welke exact weet ik niet, maar in de radeonhd drivers (de nieuwe drivers die gebruik maken van ATIs specs) wordt iig gewerkt aan support voor r5xx, r6xx en r7xx chips. Dat zijn volgensmij de meest recente drie chip families. De radeonhd driver is nog volop in ontwikkeling en niet klaar voor productie gebruik, maar het gaat wel de goede kant op.
Oh, mooi, AMD komt de beloftes vooralsnog vrij goed na. Ik ga het in de gaten houden, degene die Linux het best support wint het gewoon als ik een keer een nieuwe PC samenstel. Het zou dan mooi zijn als ik kan concluderen dat Nvidia het goed doet en AMD het supergoed doet. :)
quote:
Als je grotere letters wil dan hoor je natuurlijk gewoon een groter lettertype in te stellen ;)
Dat snap ik wel, maar andere mensen weer niet. :)
quote:
Maar los daarvan: ik zeg toch nergens dat de video mode niet in te stellen moet zijn?
Niet direct in ieder geval, ik kreeg heel even de indruk dat je dat bedoelde. Maakt verder ook weinig uit, de resolutie blijft wel instelbaar, zolang er nog apparaten zijn waar het voor nodig is (crt-schermen iig).

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

quote:
jelly schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:58:
[...]

Tja,

Niet alle drivers en nieuwe hardware werkt optimaal daar valt niet veel aan te doen, dat zal ook zo blijven als de fabrikanten geen drivers schrijven of het moeilijk is om zelf een driver ervoor te schrijven
Daar ligt het helemaal niet aan.
Ik heb de nieuwe laptop geinstalleerd met enkel Ubuntu.
Werkte "perfect".
Alles eraf gegooid, schijf in partities opgedeeld, eerst Windows van mijn werk erop gezet, dan Ubuntu.
Hup, traag als dikke...

Moest XBMC onder Windows niet goed gewerkt hebben (zelfs mijn audio gaat direct over HDMI), had ik er nog willen op zoeken, maar nu hoeft het voor mij niet meer.

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6

quote:
Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:21:
[...]

Daar ligt het helemaal niet aan.
Ik heb de nieuwe laptop geinstalleerd met enkel Ubuntu.
Werkte "perfect".
Alles eraf gegooid, schijf in partities opgedeeld, eerst Windows van mijn werk erop gezet, dan Ubuntu.
Hup, traag als dikke...

Moest XBMC onder Windows niet goed gewerkt hebben (zelfs mijn audio gaat direct over HDMI), had ik er nog willen op zoeken, maar nu hoeft het voor mij niet meer.
Ik had, tot gister, ook last van een trage Ubuntu op m'n laptop :Y) Booten was een hel en zo nu en dan een vastlopertje erbij.

Probleem bij mij: iwl4965 drivers

Opgelost door: AHCI uit te zetten in de bios (dan nog hebben sommige mensen een extra kernel parameter erbij nodig clocksource=jiffies)

Als je nog WIL proberen ... take a chance, anders zien we je wel over vijf jaar terugkeren ;)

Ik vermoed namelijk dat die eerste keer dat je het teste, helemaal geen kernel updates hebt binnen gehaald/de kernel update niet had gehad die alles zo traag maakte

LinuX-TUX wijzigde dit bericht 20-07-2008 14:48 (8%)

Mijn WebLog

Beter lezen, ik draai al enkele maanden Ubuntu. :) Ik moet zelf beter lezen :X
Onderstaande is wel nog steeds van toepassing omdat ik bij beide installs alle updates heb binnengehaald.

Wel sinds gisteren op een nieuwe laptop, maar volgens mij had de vorige dezelfde wireless, dat doet er echter niet toe, want de eerste install werkte perfect goed, bij de 2de install deed hij het niet goed meer (na een volledige update) ;)

Maar ik zie het idd niet zitten om NOG maar eens een install te doen, en NOG maar eens te hopen dat alles werkt of NOG maar eens naar de oplossing voor een nieuw probleem te zoeken :)

Fire69 wijzigde dit bericht 20-07-2008 15:53 (35%)

ik, zonder ....

quote:
Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:44:

Beter lezen, ik draai al PAS enkele maanden Ubuntu. :)
Je zou moeten weten dat een installatie van een OS niet gelijk goed loopt. Ook Windows heeft hier last van, daar moet ik na de basis-installatie ook nog het een en ander instellen en installeren en gaat er dan zelfs ook nog wel eens wat mis.

Het eerste waar ik aan dacht dat ik je probleem las, was dat je swap niet of niet lekker ingesteld is, of je partitionering niet in orde.

Ik had mijn huidige werk-laptop pas na een week lekker genoeg draaien (Dell Latitude 610, dualboot met XP)

Heb je vragen in dit forum of ergens anders gesteld om te troubleshooten ?

Grumbl speelt ook spelletjes: Playstation Network: NL-GRuMBL | Xbox Live : Grumbl

quote:
grumbl schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:56:
[...]

Je zou moeten weten dat een installatie van een OS niet gelijk goed loopt. Ook Windows heeft hier last van, daar moet ik na de basis-installatie ook nog het een en ander instellen en installeren en gaat er dan zelfs ook nog wel eens wat mis.

Het eerste waar ik aan dacht dat ik je probleem las, was dat je swap niet of niet lekker ingesteld is, of je partitionering niet in orde.

Ik had mijn huidige werk-laptop pas na een week lekker genoeg draaien (Dell Latitude 610, dualboot met XP)

Heb je vragen in dit forum of ergens anders gesteld om te troubleshooten ?
Nee, omdat ik het troubleshooten beu ben ;)

Vorige install liep trouwens wel gelijk goed :)

Enige wat veranderd was tov de vorige install was de partitionering.
Primaire partitie: ntfs (kan ik niet anders, dat de werk-image uit zichzelf)
Extended partitie met daarin:
- 10GB ext3 voor /
- 2.5GB swap
- 5GB ext3 voor /home
Primaire partitie in ntfs voor gezamelijke data (gemount als /windows in de installer)

Lijkt me niks mis mee...

Install staat er trouwens wel nog op, dus als je een heeel goed argument kan brengen, wil ik wel nog eens kijken :P

Fire69 wijzigde dit bericht 20-07-2008 16:07 (5%)

Semoekber.

quote:
Cyphax schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:01:
[...]

Oh, mooi, AMD komt de beloftes vooralsnog vrij goed na. Ik ga het in de gaten houden, degene die Linux het best support wint het gewoon als ik een keer een nieuwe PC samenstel. Het zou dan mooi zijn als ik kan concluderen dat Nvidia het goed doet en AMD het supergoed doet. :)
Nou, open 3D drivers lijk je voorlopig te kunnen vergeten. Ik probeerde op Ubuntu 8.04 eerst mijn onboard RS690 te gebruiken met radeonhd, maar dan zou ik mesa moeten compileren geloof ik.. Geen packages beschikbaar. Naja, dat heb ik maar even laten zitten. Package van https://launchpad.net/~tormodvolden/+archive liet me wel mijn monitor op de juiste resolutie zetten, maar geen xv versnelling en geen 3D. :(

Radeon X300 kaart erin gestopt. 3D werkt wel met de radeon driver, maar standaard startte de nieuwe installatie met 3D effecten (compiz ofzo?) en bijna niets was zichtbaar. Ik mocht nog van geluk spreken dat er genoeg zichtbaar was om de effecten weer uit te zetten. Alien arena startte niet en gaf één of andere error dat een 3D functie niet beschikbaar was.

Met fglrx heb ik alienarena niet geprobeerd, maar xv-versnelling deed het sowieso niet met fglrx dus dat wil je toch niet gebruiken. Glxgears ging wel iets sneller.

De enige volledig functionele 3D driver voor Linux die ik ken is helaas toch de gesloten nvidia driver. Met de radeon driver (voor r300 en ouder) werkt 2D op zich wel goed (xv enzo) en extreem basic 3D maar verder werkt het gewoon niet. Echt superveel beter dan de open nv (2D only) driver is het niet. Het grootste voordeel (gezien je niet de hele dag naar glxgears gaat kijken) lijkt dat het menu op tntpost.nl op de radeon driver wel snel is en op de nv driver traag.

Open 3D blijft een droom..

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 20-07-2008 19:06 (4%)

Techno>Music

Na lezen van deze discussie vraag ik me af waarom niemand eens dan een idee voorstelt op de ubuntu brainstorm?
Bijvoorbeeld voor de releases anders aan te pakken zoals eerder gezegd? En voor het driver probleem zou ik eigenlijk graag zein dat er bijvoorbeeld een merk zoals dell of acer enz... laptops/desktops samenstelt met hardware erin waarvoor er goede drivers zijn. Zodat je er dan 100% zeker van bent dat alles goed werkt, en eventueel zelfs dan extra support krijgt van de fabrikanten van de hardware voor betere drivers te kunnen schrijven. Want tenslotte wordt hun product door linux dan beter verkocht (althans een beetje?)

Techno>Music

Want er staan nog niet genoeg ideeën waarop niet gereageerd is, of waar niets mee gedaan wordt ? De belangrijkste issues staan sowieso al vermeld @ Brainstorm.

Jungian wijzigde dit bericht 20-07-2008 19:25 (134%)
Reden: [edit] vraag was misschien wat te open

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws