quote:
Cyphax schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:04:
Het beste voorbeeld is wellicht het meest populaire idee: "Fix Suspend and Hibernate". Men heeft daar aangegeven dat het wel ERG lastig wordt om het goed werkend te krijgen omdat sommige drivers gesloten zijn. Tegelijkertijd breken nieuwe kernelreleases de boel ook nog weleens omdat ze weigeren een stabiele API te leveren.
Ik maak me een beetje zorgen om het feit dat ze bij Canonical daar weinig invloed op kunnen uitoefenen. Nu is dat laatste logisch en maar goed ook, onafhankelijkheid van elk team vind ik ook belangrijk [...]
Ik krijg de indruk dat je met "invloed uit kunnen oefenen" doelt op dingen als Linux, Xorg en Gnome, maar amitk (Ubuntu developer) schreef in
die brainstorm specifiek dat ze geen invloed uit kunnen oefenen
op proprietary drivers:
quote:
With binary drivers (mainly ATI and Nvidia), we do not have _any_ control over making these drivers behave - so users are left to choose between better 3D support or hibernate.
quote:
Intussen wil Canonical elk halfjaar een nieuwe versie pushen maar dit probleem begint onderhand toch zorgwekkend te worden, althans, zo zie ik het. [...] Maarja, intussen krijgt Canonical steeds meer te verduren mbt dit soort problemen waar zij zelf niet zo heel veel aan kunnen doen.
Ik heb steeds meer de indruk dat de problemen (en dan met name de regressies) met Ubuntu niet zozeer te maken hebben met slechte coordinatie en samenwerking tussen verschillende componenten, maar des te meer met het afgedwongen halfjaarlijks releasen.
Ik heb de indruk dat (hier op GoT in ieder geval) dit soort problemen bij Ubuntu een stuk hoger ligt dan de meeste andere distributies. Ja, Ubuntu is hip en nieuw, en daardoor is het vaak ook slecht getest volgensmij. Compiz/AIGLX is een prima voorbeeld. Een shiny new feature, die op veel plaatsen voor problemen zorgt. PulseAudio, nog zo een.
Met Debian Stable heb ik dat soort problemen (en dan vooral regressies) maar zelden. Maar daar zit dan ook gemiddeld anderhalf jaar tussen releases.
"Constant het nieuwste van het nieuwste" en "alles moet werken, geen regressies" zijn nou eenmaal met elkaar in strijd. En dat merk je hier.
quote:
Volgensmij is het probleem helemaal niet groter geworden, maar is het probleem in Ubuntu groter vanwege de korte Ubuntu release cycle.
quote:
Of iedereen moet zich gaan aanpassen aan het halfjaarrelease schema van Ubuntu of andersom.
Mja, ik zie - behalve voor Canonicals agenda - het voordeel niet van het scenario waarin iedereen zich aanpast aan Ubuntu's release cycle. Los nog van de complete onhaalbaarheid.
quote:
Elk half jaar een stabiele release uitbrengen gaat gewoon niet.
Inderdaad.
quote:
Jungian schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 01:30:
Ik vraag me soms echt af of Linus en de andere kernel-devs uberhaupt wel eens diep hebben nagedacht over de subsystemen die ze inelkaar gezet hebben. Ze zijn namelijk blijkbaar constant ontevreden met hetgeen ze in elkaar gezet hebben.
Doe het maar eens beter dan.
Hardware evolueert. Wat de software met hardware doet evolueert ook. De wensen aan het tussenliggende systeem (de kernel dus) veranderen dus met de tijd, en het is vrijwel onmogelijk om dat fatsoenlijk te voorspellen.
Bijvoorbeeld uit
deze tekst (sowieso aardig leesvoer over waarom proprietary drivers een slecht idee zijn):
quote:
As an example, both Windows and Linux needed to rewrite their internal USB implementations multiple times in order to take advantage of all of the capabilities of different devices. Linux was able to upgrade the interfaces and the drivers utilizing them simultaneously, and then to deprecate and remove the old interfaces.By contrast, Windows must continue to support the obsolete interfaces indefinitely, which has repeatedly caused development headaches and can lead to bugs and security holes.
Dus Linux is niet de enige kernel waarin zulke dingen regelmatig verbeterd (moeten) worden! Het verschil is dat we vanwege het development model de oude interfaces niet eeuwig mee hoeven te slepen, wat development een hoop makkelijker maakt.
quote:
[...] "gestalkt" worden door RMS en zijn gestoorde leger van kelderbewoners.
Lekker constructieve kritiek

quote:
Wie wil er immers dat er werkende software en drivers zijn?
Iedereen. Alleen lijken de proprietary drivers nou niet echt onder "werkend" te vallen, in de big-picture zin van het woord.
quote:
Het is veel belangrijker om alles open source te hebben, zodat we de 1% van de mensen die iets aan die source-code heeft tevreden kunnen stellen.
Flikker alsjeblieft op met je neerbuigende houding. GNU/Linux bestaat en is zover gekomen als het is
omdat we de source hebben en kunnen aanpassen. Ik ben al vaak genoeg in de source van programma's gedoken om mezelf en anderen te helpen (bijvoorbeeld hier op GoT). Dat had ik niet gekund als ik de source niet had. Ik heb ook verschillende keren software aangepast en patches upstream gestuurd, waaronder de driver van mijn TV-kaart. Als dat een proprietary driver was geweest, dan had ik dat niet gekund.
Die "1% van de mensen die iets aan de source-code heeft" is wel de 1%
die er wat nuttigs mee doet.
quote:
Het grote probleem met GNU/Linux is (zoals je aangeeft) dat het een moving target is, op ALLE vlakken. Als het al niet de kernel is, dan zijn het wel grote wijzigingen in één van de populaire DE’s of komt er bijvoorbeeld een geluidsdaemon bij (daarover kan ik al een heel boek schrijven).
Natuurlijk is het een moving target; er worden continue dingen verbeterd. Het is aan Canonical om te kiezen welke kernel, welke Xorg, welke Gnome, en welke weetikwat ze in hun release stoppen, en hoe lang ze uittrekken om het te testen en polijsten.
PA is daar een prima voorbeeld van, het is een project dat in ontwikkeling is en dat hoogstwaarschijnlijk een aardige verbetering op geluidgebied betekent. Maar Canonical is degene die kiest om het nu al in Ubuntu te stoppen. Dat betekent niet dat de ontwikkeling van PA een probleem is.
quote:
Bedrijven en developers hebben een stabiel platform op alle fronten nodig. Ze willen geen GTK+ en QT-frontend schrijven
Dat hoeft ook niet.
quote:
ze willen geen rekening houden met meerdere geluidsdaemons
Dat hoeft ook niet.
quote:
ze willen geen rekening houden met elke nieuwe/oude X-versie met elk z’n eigen quirks
Dat hoeft ook niet.
Als een bedrijf een desktop app wil schrijven (want daar lijk je het over te hebben), dan kiezen ze om dat voor Gnome of KDE te doen, en daarmee is de kous af. De rest wordt allemaal geabstraheerd door de DE libs. Die Gnome of KDE app draait ook onder de andere desktop (wel helaas met een wat afwijkende look&feel), dus twee versies schrijven is ook niet nodig.
quote:
Gebruikers willen geen onzin met hun videokaart-drivers elke update (doen alsof de Intel-driver heilig is = oogkleppen-modus) omdat er weer eens iets @ kernel/X-niveau gewijzigd is
Dat willen ze inderdaad niet, en de reden dat ze dat niet kunnen is vaker wel dan niet de proprietary drivers.
quote:
Mijn grootste aanbeveling : jaag closed-source driver/software niet tegen je in het harnas (X vs NVIDIA is hot nu), maar probeer juist samen te werken met deze bedrijven om een zo goed mogelijk product af te leveren.
Mijn grootste aanbeveling: Laat hardware fabrikanten alsjeblieft weten dat proprietary drivers onacceptabel zijn. Probeer liever met ze samen te werken om hun hardware ondersteund te krijgen door free, in-tree drivers. Lees ook
dit eens.
quote:
Dat is niet "8)7", dat is normaal. Xorg probed veel meer automatisch tegenwoordig, en de door Xorg ontwikkelaars aangeraden configuratie is zo kaal mogelijk, zodat Xorg zoveel mogelijk automatisch zal regelen.
Alleen, dat is nog niet zo gek lang zo, dus Xorg doet nog niet alles wat het automatisch doet goed. En dat leidt me tot het volgende punt:
quote:
En dat noemen ze vooruitgang

Ja, het is een vooruitgang. Maar misschien eentje die te vroeg in productie is gebruikt. Zie de rest van mijn Ubuntu opmerkingen hoger in deze post.

quote:
Dat is in Gnome niet moeilijker, gewoon hardstikke makkelijk met System > Preferences > Screen resolution (oid). Als de resolutie die je wil daar niet bij staat, dan is dat een probleem in het achterliggende systeem (Xorg en diens configuratie, zie ook ietsjes hoger in deze post), en dan ben je bij Xorg+Gnome even genaaid als bij Windows XP. Want wat zou jij doen als de gewenste resolutie er in Windows' scherminstellingen niet bij staat?