quote:
MsG schreef op zondag 13 juli 2008 @ 13:30:
Ik sta op het punt Ubuntu te installeren vanaf een Live CD op een stuk ongepartitioneerde ruimte van 35,47GB. Wat is nu de beste methode om dit te installeren? Gewoon als 1 partitie er op? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten.
Je leest tegenstrijdige berichten omdat mensen er verschillende meningen (en religies soms) op nahouden qua partities.
Wat in ieder geval erg gebruikelijk is: een aparte swap-partitie.
Een aparte /home zie je ook relatief vaak. Het voordeel is makkelijk kunnen herinstalleren van je OS (of een ander OS) met behoud van de homedirs.
Soms is een aparte /boot nodig (bijvoorbeeld als je je / op software RAID 5 wil).
Een aparte /usr, /var of /tmp komt ook nog wel eens voor, maar dit is een stuk minder gebruikelijk. Het voordeel is meer isolatie tussen de verschillende partities.
Ikzelf hou niet zo van gedoe met veel partities. Je kiest onherroepelijk de groottes suboptimaal, waardoor je ruimte verspilt. Als je / te klein is moet je moeilijk gaan lopen doen met resizen. Als hij te groot is, dan is je /home kleiner dan hij had kunnen zijn. Ik ga dan ook altijd voor / en swap, en daarmee is het wel klaar. Hoogstens nog een /boot, daar waar nodig.
quote:
Ik zie niet in waarom een aparte boot partitie dat makkelijker zou maken. Het maakt niet uit of grub die kernel images nou van een gedeelde /boot plukt, of van de / partities van de verschillende OSsen.
deadinspace wijzigde dit bericht 13-07-2008 18:48 (15%)