Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Ubuntu Topic Deel 7

Pagina: 1 2 3 4 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 ... 119 120 121 122 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 20 februari 2000

Ik kreeg wel verschillende games werkend (gta:sa, flatout, insane, live for speed), maar de performance is wel duidelijk minder dan onder windows. Verder deden een heleboel andere spellen het ook gewoon niet. Al is Wine wel ideaal, want een heleboel handige tooltjes die ik onder windows gebruik werken daarmee ook perfect onder Linux.
quote:
robbert schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:04:
[...]

Als je überhaupt een reinstall moet doen ben je toch echt verkeerd bezig. Ik draai al 4 jaar dezelfde Ubuntu install, heb telkens de development versies gedraaid en ik heb nog nooit moeten herinstalleren. Zelfde geld overigens voor mijn server met Debian Testing (die install heeft zelfs al op 4 verschillende machines gedraaid).
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel moeite je wilt/kunt doen om een probleem op te lossen. Als xorg ineens niet meer opstart vanwege een verkeerde resolutie dan zou je het config-bestand handmatig kunnen aanpassen in de console. Maar voor veel mensen is dat echt abacadabra hoor.. Er gaat nog veel te vaak iets mis waarbij alleen werken in de console uitkomst biedt. Maar dat kan ook weer voor extra problemen zorgen als je iets niet helemaal goed intikt. Of als je een manual volgt om dingen te customizen aan het OS. Over het algemeen moet je dan config-files of in de console met sudo dingen gaan wijzigen. Eén foutje of een stap in de howto die niet exact overeen komt met jouw config en de boel kan al in de soep lopen.

Het blijft gewoon echt een techneuten-OS, hoe mooi en gebruiksvriendelijk het er op het eerste gezicht ook utiziet.
White Rabbit

offtopic:
Waarom wordt de TS niet meer bijgehouden of een nieuw deeltje gestart?

Last.fm - TomRunia.nl - iPod Classic 80 Gb - Xbox 360 Pro

all flames intended

quote:
Palomar schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:33:
Het is gewoon niet stabiel voor desktopgebruik, hier is geen discussie over.
Dat is natuurlijk wel erg generaliserend. Ik heb dat soort problemen nou echt nooit (nou gebruik ik geen Ubuntu overigens, maar toch).

Maar het zit je inderdaad niet mee, en ik snap dat dat je beeld van Ubuntu en GNU/Linux geen goed doet. Leuk dat je toch niet opgeeft :)
quote:
MALEADt schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:31:
Hier geeft een default installatie toch een perfect normaal gedrag van accent-toetsen hoor
Wat is "normaal"? (Mensen hier hebben daar nogal verschillende opvattingen over :P)
quote:
(dus geen compose key, zoals jij zegt)
Ik heb ook nergens gezegd dat er default een compose key is ingesteld.
quote:
Heb je SCIM geinstalleerd?
Nope, nooit gehad ook. Compose key is overigens al een vrij antiek concept dat ook al een eeuwigheid in X zit; er zijn zelfs toetsenborden (zoals mijn Sun 5 toetsenbord) met een compose key.

It isn't the software that's free, it's you.

Arwen / Kayne

quote:
[...]

Als je überhaupt een reinstall moet doen ben je toch echt verkeerd bezig. Ik draai al 4 jaar dezelfde Ubuntu install, heb telkens de development versies gedraaid en ik heb nog nooit moeten herinstalleren. Zelfde geld overigens voor mijn server met Debian Testing (die install heeft zelfs al op 4 verschillende machines gedraaid).
Als beginner heb je vaak geen andere keuze, als je sloot zit.
Voorbeeldje: gisteren las ik een guide om met de open-source ati-drivers volledige 3D-acceleratie te hebben. Eerste vereiste, gooi fglrx eraf. Dat deed ik, waarna ik na een reboot enkel met een wit scherm zat. Dit kwam blijkbaar doordat Compiz wel nog geladen werd, maar geen ati-driver vond.
2 maand gelezen zou ik dan gewoon een reinstall moeten doen hebben.
Nu heb ik in een failsafe terminal met apt-get eerst fusion-icon verwijderd, omdat deze bij het inloggen Compiz startte => nog steeds wit.
Daarna terug met apt-get Compiz verwijderd => nog steeds wit
Dan via gconf-editor de default window manager verzet van /usr/bin/compiz naar usr/bin/metacity => Tadaa! Terug normaal.

Dus zou fout ben ik nog niet bezig, denk ik zo :P

Zoals hierboven gezegd, het heeft allemaal te maken met je kennis van Linux en het systeem erachter.
Ik heb nu al meer in de console gewerkt, dan mijn 20 jaar ervaring met Windows bij elkaar. :)

Vaak hoor je ook zeggen dat mensen elke 6 maand hun Windows moeten herinstalleren omdat het onstabiel wordt. Ik draai al +3 jaar dezelfde install. Je moet gewoon weten wat je doet... :)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps

Vrolijk
Reg. datum: 22 april 2003

quote:
[...]

Draai je dan nog steeds een LTS-versie, of heb je ook tussendoor geupgrade? Want als ik een Ubuntu versie heb geinstalleerd, dan kan ik het meestal niet laten om allemaal extra zooi uit andere repositories te installeren, en ben dan altijd bang dat het niet goed gaat met een upgrade. Daarom heb ik ook mn /home op een andere partitie. Dan ben je zo klaar na een verse installatie...

Woj'n lik an de bek heb'n? Is ok mooi..

The anti-sheep

Upgraden naar een nieuwere versie duurt (exclusief downloaden) trouwens langer dan een verse installatie doen. Als je een beetje vlot bent heb je alles precies zoals jij het hebben wilt voordat de machine naast je klaar is met upgraden. Je home-directory op een andere partitie hebben staan is daarbij geen must, maar maakt het proces _nog_ makkelijker.

Jungian wijzigde dit bericht 02-07-2008 14:20 (22%)
Reden: 22%, omdat het kan

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Arwen / Kayne

Ik heb ook een aparte /home. Weet niet juist meer hoe ik het gedaan heb bij mijn reinstall deze week, maar heb wel zitten klooien met de rechten op die folder.
Hoe ga je nu het beste te werk bij een reinstall? Andere username gebruiken? Of je /home/<username> gewoon renamen?

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Een aparte home is tegenwoordig overigens niet echt meer nodig. Ubuntu kan zichzelf installeren op een gebruikte (door Ubuntu) schijf zonder deze te formatteren.

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Reg. datum: 10 maart 2003

quote:
DOT schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:46:
Een aparte home is tegenwoordig overigens niet echt meer nodig. Ubuntu kan zichzelf installeren op een gebruikte (door Ubuntu) schijf zonder deze te formatteren.
Is er dan geen gevaar dat er oude zooi achterblijft van de vorige installatie? Of is dat daar speciaal op voorzien?

cheese man

Mja, ik heb zelf nog geen re-install gedaan, maar ik heb het op 1 van de Ubuntu mailing-lists gelezen: https://lists.ubuntu.com/...cuss/2008-May/004210.html

Arwen / Kayne

Dat vroeg ik me ook af, er staat toch wel heeeel wat hidden in die folder. Lijkt me het veiligste als al die dingen eerst verwijderd worden?

cheese man

Bij een aparte home, waar je alles zelf regelt blijft die zooi sowieso achter, dus daar verandert niet zoveel aan als je geen aparte home directory neemt.

The anti-sheep

quote:
Fire69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:31:
Ik heb ook een aparte /home. Weet niet juist meer hoe ik het gedaan heb bij mijn reinstall deze week, maar heb wel zitten klooien met de rechten op die folder.
Hoe ga je nu het beste te werk bij een reinstall? Andere username gebruiken? Of je /home/<username> gewoon renamen?
Je username(s) en group name(s) zijn niet zo van belang, aangezien er achter de schermen gewerkt wordt met user id's (uid) en group id's (gid). Hier op een openSUSE installatie heb ik bijvoorbeeld uid 1000 (jungian) en gid 100 (users). Hiernaast zit ik nog in de groepen 16 en 33 (dialout en video). Per distributie en per gebruikt tooltje verschillen de uid/gid-defaults. Je kunt ook zelf (handmatig) veranderingen aanbrengen.

Als je de usernames/groups in dezelfde volgorde, met dezelfde tools aanmaakt zou er dus niets aan de hand moeten zijn. Slechts zelden veranderen de defaults bij het aanmaken van een gebruiker. Anders heb je twee opties :
  • De map chownen (chmod -R nieuweuid:nieuwegid map)
  • Je uid/gid handmatig aanpassen @ /etc/passwd en /etc/group

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Jungian schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:30:
[...]

Je username(s) en group name(s) zijn niet zo van belang, aangezien er achter de schermen gewerkt wordt met user id's (uid) en group id's (gid). Hier op een openSUSE installatie heb ik bijvoorbeeld uid 1000 (jungian) en gid 100 (users). Hiernaast zit ik nog in de groepen 16 en 33 (dialout en video). Per distributie en per gebruikt tooltje verschillen de uid/gid-defaults. Je kunt ook zelf (handmatig) veranderingen aanbrengen.
Hoe kan je users en groups eigenlijk aanpassen? Er zijn wel bepaalde rechten die ik mezelf zou willen geven zoals het mounten van interne media. Zodat dat net zo makkelijk/goed gaat als externe media.
Arwen / Kayne

Moet je dat niet in je fstab aanpassen?

mislukt misantroop

Fstab = File system table...

Groups vind je in /etc/groups, users in /etc/passwd. Je moet waarschijnlijk in /etc/groups zijn als je meer rechten wil voor bepaalde dingen, maar je kan dat evengoed (grafisch!) via PolicyKit doen, dat zit zeker in de laatste Ubuntu's.

Borromini wijzigde dit bericht 02-07-2008 16:19 (52%)

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Reg. datum: 21 juli 2001

Maar in fstab kun je opties meegeven dat users bepaalde filesystems ook mogen mounten...

Spelling is een keuze
DM me

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Fire69 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:57:
Moet je dat niet in je fstab aanpassen?
Dat is het probleem nou juist. Met externe media hoeft dat niet, dus het moet ook zo kunnen met interne media. Zonder in fstab te rommelen dus. :P
quote:
Borromini schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:18:
Fstab = File system table...

Groups vind je in /etc/groups, users in /etc/passwd. Je moet waarschijnlijk in /etc/groups zijn als je meer rechten wil voor bepaalde dingen, maar je kan dat evengoed (grafisch!) via PolicyKit doen, dat zit zeker in de laatste Ubuntu's.
Die PolicyKit snap ik nog even niet (ziet er niet makkelijk uit, ik snap niet eens wat ik op moet starten ervoor), maar dat zoek ik nog wel eens uit.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 02-07-2008 16:36 (47%)

Reg. datum: 21 juni 2002

Weet iemand hoe het met UVD support in Ubuntu zit? Ik wil voor XBMC een pc samenstellen met Ubuntu maar het is me niet duidelijk of de ATI drivers UVD ondersteunen onder linux.

Reg. datum: 28 november 2007

ik zie in de startpost een link naar laptops die getest zijn met ubuntu. Betekent dit dan dat niet op elke laptop ubuntu geinstalleerd kan worden? Ik heb namelijk 3 laptops waar ik Kubuntu en Xubuntu op wil installeren en die niet op die pagina voorkomen.

Ik wil namelijk Kubuntu installeren op de NEC Verse P550
quote:
* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
En op 2 oude laptops Xubuntu

Toshiba 1730CDT
quote:
Toshiba Satellite 1730CDT
C 650 MHz
RAM 64 MB
ATI RAGE Mobility-C - AGP 4MB
HD 6 GB
CD
12.1" TFT SVGA (800 x 600)
Lifetec LT-9888 / MD-9888
quote:
Prozessor: Pentium II 233 Mhz Mobile Modul
Speicher: 32 MB SO-DIMM SDRAM, 10 ns, 3,3V
HD: Toshiba MK3205MAV (3,2 GB) (Hitachi soll auch vorkommen)
CD: Toshiba XM1802B (24-fach)
FD: Panasonic JU-226A032FC (1,44 MB)
FDC: PC87306
Cardbus: TI 1131 PCI2Cardbus-Controller
Grafik: Trident Cyber 3D 9397 Rev. 243, 4 MB Grafikspeicher
Display: 13,3" TFT (1024x768)
Phoenix-Bios 4.0 Rel. 6
Chipsatz: Intel 82371 (IDE: Rev. 1, ACPI: Rev. 2, ISA: Rev. 2, USB: Rev. 1)
Intel 440BX (82443BX Rev. 2)
Akku: 10,8 V/4,5 Ah Li-ION (48,6 Wh)
Schnittstellen: 1 USB, 1 IrDA, 1 Parallel, 1 Seriell, 1 PS2 Maus/Tastatur, ext. Monitor, 2 PCMCIA
Sound: ESS 1688, integr. Lautsprecher und Mikro, extern möglich
Hoe kan ik erachter komen of dit werkt zonder het eerst op de laptops proberen te installeren?

-=PLACEBO=-
Reg. datum: 03 mei 2004

Live CD gebruiken?

Dookie Fundamentalist

I've got balls of steel..
Reg. datum: 04 maart 2006

Ik heb een beetje gestoeid om Dual screen in orde te kijrgen met een fresh install van 8.04 op mijn laptop. Met behulp van de bijbehorende Nvidia closed drivers en Twinview lukt dit prima.

Momenteel kloon ik mijn laptopscherm op het externe scherm. Dit scherm is echter groter dan het laptopscherm. Op het moment dat ik het externe scherm loskoppel dan zou ik willen dat mijn desktop zijn resolutie hersteld zodat alles er weer op past. Momenteel herstart ik de X-server met Ctrl+Alt+Backspace, echter hiermee worden de applicaties in X afgesloten.... Is hier een alternatief voor?

I'm here to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta gum..

Reg. datum: 12 juni 2005

quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:40:
ik zie in de startpost een link naar laptops die getest zijn met ubuntu. Betekent dit dan dat niet op elke laptop ubuntu geinstalleerd kan worden
Nee, maar de laptops op die pagina zijn getest, en voorkomende fouten zijn waarschijnlijk al gefixed, of te fixen met aanwijzingen op die pagina's.

Linux draait meestal wel goed op je apparaat hoor, mits je geen vage hardware erin hebt zitten.

Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB

mislukt misantroop

quote:
blaataaps schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:19:
Maar in fstab kun je opties meegeven dat users bepaalde filesystems ook mogen mounten...
De optie user/nouser biedt je inderdaad rechten om als gewone gebruiker (externe) media te mounten, maar daar blijft het dan ook bij. Dat wil nog niet zeggen dat je toegang hebt tot de bestanden op het medium, of dat je ernaar mag schrijven, daar heb je weer permissies en groepen voor nodig.

Daarnaast is het met HAL en dergelijke een eitje om dingen te mounten onder Linux, mét de juiste permissies, en onder Ubuntu moet dat zeker het geval zijn. Ik gebruik zelf Thunar in Openbox, en dat ding praat met HAL dat vrolijk mijn media mount (externe dan). Voor de interne partities en bepaalde externe media die ik frequent gebruik heb ik custom udev rules zodat die op bepaalde aanhechtpunten gemount worden (oa. in mijn ~).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

t0000000000t!

Dubbelpost even verwijderd :)

het ultieme jaargetijde..... | #!/usr/bin/girl
Kunstnieuws dekleinekunstenaar.nl | Eigen werk: zomertje.nl | Vrolijke beestjes: gaasje.nl

Pagina: 1 2 3 4 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 ... 119 120 121 122 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: