Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair
Het grote Ubuntu Topic Deel 7
Pagina: 1 2 3 4 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 ... 119 120 121 122 last
Nieuw TopicAnder vraagje nu, iets wat ik heel verwarrend vind (en volgens google nog een hoop anderen ook).
In 7.10 moest ik xgl-server geinstalleerd staan hebben om Compiz en XBMC en zo te kunnen draaien (met een ati-kaart).
Nu heb ik dat in 8.04 niet meer geinstalleerd, maar toch werkt alles. Sterker nog, als ik xgl installeer, wordt XBMC verschrikkelijk traag qua schermopbouw.
Is er in 8.04 nu iets verandert? Die AiGL of zo iets? Of ligt het gewoon weer aan mij?
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
Zet jezelf op de kaart met TweakerMaps
Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden
Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair
Dus die XGL is helemaal niet meer nodig nu?quote:Hero Of Time schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:03:
Het ligt niet aan jou, er is ook niets speciaals verandert in Ubuntu. Het enige dat verandert is, is dat de ATi driver nu wel direct AIGLX support heeft.
Ow, ik dacht dat je't gemist had, omdat je zei dat ik in mijn interfaces file moest gaan kijken.quote:Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden.
Ik had eigenlijk zo'n vermoeden dat er ergens in een config-file (van NM of zo) iets misgegaan was, maar ik weet nog zo weinig over de structuur van al die files dat het voor mij onbegonnen werk was om overal te gaan zoeken...quote:Ik heb zelf een hekel aan NM omdat het gewoon niet lekker werkt bij mij, want NM gaat er van uit dat overal waar je zit een DHCP draait. Ik heb thuis vaste adressen voor wireless en met de manual settings kom ik uit op de normale network settings, niet die van NM. En dat werkt weer niet. Ik doe nu alles via CLI en config files. Beetje lastig als je een netwerk snel wilt toevoegen, maar draait bij mij prima en stabiel. Alles in wpa_supplicant.conf zetten en geen omkijken naar, reconnect automatisch, iets wat NM niet altijd doet (of niet altijd werkt).
Trouwens, ik denk dat de reden dat mijn compiz 'kapot' gegaan is, was dat ik vanop http://gitweb.compiz-fusion.org een nieuwere versie geinstalleerd heb.
Was dat de juiste manier van werken? Gewoon make && make install gedaan.
Of kan dat conflicten geven met de reeds geinstalleerde ubuntu-versie?
Dat had ik trouwens gedaan omdat anders geen enkele van de daar aanwezige plugins te compileren was...
Een deel van mijn problemen is dus veroorzaakt door letatcest hier, die is komen aandraven met die cube-screensaver!
Fire69 wijzigde dit bericht 26-06-2008 15:18 (6%)
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6
NM heeft even nodig gehad om 'beter' te worden, bij 6.10 of 6.06(?) was deze optioneel en werkte met stevige nukken. Nu werkt deze behoorlijk stabiel en ook roaming(van ene naar andere AP in zelfde netwerk) handelt NM via WPA-supplicant netjes af.quote:Hero Of Time schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:03:
Het ligt niet aan jou, er is ook niets speciaals verandert in Ubuntu. Het enige dat verandert is, is dat de ATi driver nu wel direct AIGLX support heeft.
Dat je een herinstall hebt gedaan, heb ik gelezen. Het is nog wel zo netjes om je vraag te beantwoorden. Ik heb zelf een hekel aan NM omdat het gewoon niet lekker werkt bij mij, want NM gaat er van uit dat overal waar je zit een DHCP draait. Ik heb thuis vaste adressen voor wireless en met de manual settings kom ik uit op de normale network settings, niet die van NM. En dat werkt weer niet. Ik doe nu alles via CLI en config files. Beetje lastig als je een netwerk snel wilt toevoegen, maar draait bij mij prima en stabiel. Alles in wpa_supplicant.conf zetten en geen omkijken naar, reconnect automatisch, iets wat NM niet altijd doet (of niet altijd werkt).
Reg. datum: 15 mei 2006
Die screensaver is echt te mooiquote:Dat had ik trouwens gedaan omdat anders geen enkele van de daar aanwezige plugins te compileren was...
Een deel van mijn problemen is dus veroorzaakt door letatcest hier, die is komen aandraven met die cube-screensaver!
C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining
Denk dat ik het toch nog maar eens ga proberen, we zien wel of het terug de soep indraait
Een ervan is Wicd
http://www.ubuntugeek.com...k-manager-for-ubuntu.html
Reg. datum: 20 februari 2000
Hoe kan ik in Ubuntu 8.04 mijn toetsenbord zo laten werken dat ie (net als in windows) bij het tikken van quotes, trema's e.d. even 'wacht' totdat er evt. een klinker, komt, waardoor ik bijv. de ë krijg na indrukken van de e.
Nu zet ie de ' en " direct neer.
Heb al zitten experimenteren met toetsenbordinstelling (system -> preferences -> keyboard) en dit zowel op USA als Netherlands Standard gezet, maar geen effect.
[edit] Zag dat er nog een USA-instelling is: USA international with dead keys en die lijkt bijna te doen wat ik wil. Ik kan nu tekens op letters zetten, alleen als ik erna een letter tik waar geen teken op past dan gaat ie piepen, ipv. gewoon de " te laten zien met de letter erachter, bijv. "t. Zou dit ook nog te fixen zijn? Ik wil het gewoon net zoals in windows hebben.
Palomar wijzigde dit bericht 29-06-2008 00:13 (30%)
[specs]
Keyboard Preferences > Layouts > Layout: USA Variants: International (with dead keys)quote:Palomar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:03:
Heb een vraagje:
Hoe kan ik in Ubuntu 8.04 mijn toetsenbord zo laten werken dat ie (net als in windows) bij het tikken van quotes, trema's e.d. even 'wacht' totdat er evt. een klinker, komt, waardoor ik bijv. de ë krijg na indrukken van de e.
Heb al zitten experimenteren met toetsenbordinstelling (system -> preferences -> keyboard) en dit zowel op USA als Netherlands Standard gezet, maar geen effect.
MadMarky wijzigde dit bericht 29-06-2008 00:48 (7%)
pc specs | auto specs | Het meest fout gespelde Nederlandse woord: sowieso
(\_/)
(O.o) This is Bunny.
(> <) Copy Bunny into your signature to help him on his way to world Domination.
Ik gebruik sinds 7.04 Wicd ipv NM en ben er erg tevreden over. Het is gewoon een python gui voor wpa supplicant en werkt perfect.quote:software schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 22:04:
Er bestaan ppl alternatieven voor NM.
Een ervan is Wicd
http://www.ubuntugeek.com...k-manager-for-ubuntu.html
E6600 @ 3333Mhz Specs || Seat Leon 20vt Sport [AUQ MY01] - SKN 225pk
quote:Palomar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:03:
[...] Zou dit ook nog te fixen zijn? [...]
Hoezo 'fixen'? Het is niet kapot, dat is gewoon hoe het ontworpen is
sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 29-06-2008 09:44 (11%)
Error -48621: Signature expired
Ja, dat zal allemaal wel, maar de windows-benadering werkt gewoon veel logischer. Als ik nu bijv. een woord typ dat eindigt op 's (bijv. net typte ik het meervoud van ssd: ssd's) dan maakt ubuntu er ssdś van... Aangezien de Nederlandse (en zowat elke andere) taal geen woorden kent met ś is het veel logischer dat ie er direct 's van maakt, zonder dat ik op spatie hoef te drukken na de '.quote:sjaakduhuuhl schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:43:
[...]
offtopic:
Hoezo 'fixen'? Het is niet kapot, dat is gewoon hoe het ontworpen isDat het dan een keertje anders werkt als in Windows... tja
Zelfde met letters waar helemaal geen ' op kan, bijv. de Q. Dan gaat Ubuntu piepen, ipv. gewoon door te gaan en 'q te tonen. Ik wil echter wél dat 'dead keys'-systeem blijven gebruiken, voor letters als é, ë, á etc..
Ik weet dat dit allemaal als geneuzel klinkt, maar dit soort details wil ik gewoon voor elkaar hebben mocht Linux/Ubuntu ooit mijn primaire OS worden. Ik ben nou eenmaal door jarenlang gebruik aan die werkwijze gewend. Dus vandaar: hoe fix ik dit?
Palomar wijzigde dit bericht 29-06-2008 10:15 (7%)
[specs]
Spelling is een keuze
DM me
Het installeren is trouwens een fluitje van een cent!
• Oude flashplayer deinstalleren: sudo apt-get remove flashplugin-nonfree
• Beta downloaden: flashplayer10_install_linux_051508.tar.gz
• Daaruit libflashplayer.so uitpakken naar ~/.mozilla/plugins/
• Firefox herstarten en klaar is $got_username
sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 29-06-2008 10:56 (7%)
Error -48621: Signature expired
Dat is een van de dingen die echt zo veel fijner kan in GNU/Linux dan in Windows...quote:Palomar schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:03:
Met een compose key kun je aangeven wanneer je een speciaal teken wil maken. Je drukt dan op de compose key, en de twee tekens die je daarna tikt worden omgezet naar een speciaal teken. Je hebt dan ook geen deadkeys meer nodig, zodat elk teken normaalgesproken gewoon dat teken is en niets meer.
Gewoon typen geeft dus gewoon de tekens die je aanslaat:
| <"> <e> | » | "e |
| <'> <s> | » | 's |
| <,> <c> | » | ,c |
Maar als je compose gebruikt:
| <compose> <"> <e> | » | ë |
| <compose> <'> <s> | » | ś |
| <compose> <,> <c> | » | ç |
| <compose> <~> <n> | » | ñ |
| <compose> <s> <s> | » | ß |
| <compose> <e> <=> | » | ¤ |
| <compose> <a> <e> | » | æ |
| <compose> <^> <2> | » | ² |
Etc.
Het bereik van speciale tekens dat je met een compose key kan maken is zoals je ziet veel groter dan met een deadkeys-achtige constructie, en je hoeft tijdens normaal typen niet telkens rekening te houden met het feit dat een klinker na ' iets anders doet dan een medeklinker na '. En de compose sequences zijn over het algemeen heel logisch (probeer zelf maar eens de sequence voor » te bedenken).
In Gnome kun je instellen welke toets je compose key is in System > Preferences > Keyboard > Layouts > Layout Options > Compose key position. Bij mij staat hij op de rechter windowstoets, want die gebruik ik toch nergens voor.
It isn't the software that's free, it's you.
| Gewoon | Shift |
|---|---|
| 1234567890-= qwertyuiop[]\ asdfghjkl; zxcvbnm,./ | !@#$%^&*()_+ QWERTYUIOP{}|: ASDFGHJKL: ZXCVBNM<>? |
| AltGr | AltGr+Shift |
| ¹²³¤¤’¥× äåéëþüúíóö«»¬ áßðfghï½ø¶ 潩®bñµç | ¡£^÷ ÄÅÉËÞÜÚÍÓÖ“”¦ Á§ÐFGHϼذ Ƽ¢®BÑµÇ |
De meeste van die tekens gebruik ik nooit, behalve af en toe µ en °.
I wear the cheese, it does not wear me.
Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!
Maargoed, ik kijk het nog even aan. Nu werkt het wel redelijk goed met die dead keys. Alleen jammer dat ie ook op irrelevante tekens een quote zet (bijv ś ŕ ź etc...). Ik hoef het alleen op klinker te hebben...
Nog een andere vraag: weet iemand ook een manier om iets van beeld uit mijn pinnacle pctv 110i te toveren? Op het ubuntu-forum zie ik deze vraag ook een paar keer voorbij komen, maar zonder oplossingen...
Hij wordt zo te zien wel herkend:
dmesg:
Maar hoe verder?quote:saa7133[0]: subsystem: 11bd:002e, board: Pinnacle PCTV 40i/50i/110i (saa7133) [card=77,autodetected]
[specs]
Dit keyword en Google.quote:
gertvdijk wijzigde dit bericht 30-06-2008 12:07 (3%)
You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
Ook had ik zojuist iets veel vervelenders, nl. dat in FF3 ineens al mijn bookmarks weg waren (fyi, de pc kwam net uit standby). Ik gebruik de addon Foxmarks en die werkte ook niet meer om alles terug te krijgen. Ook als ik in FF naar 'Ogranize bookmarks' ging, crashte Firefox.
Toen eens handmatig ~/.mozilla/places.sqlite verwijderd en toen had ik ineens al mijn bookmarks weer... Onder windows is me dit nog nooit gebeurd, dus het is vermoedelijk een Linux-kwestie. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn geweest en hoe te voorkomen? Het wekt niet echt vertrouwen en een 'stabiel gevoel' zeg maar (icm. dat vreemde gedrag van het onklikbare panel).
Palomar wijzigde dit bericht 01-07-2008 11:59 (6%)
[specs]
Soms heb je video-problemen, dan zijn het audio-problemen, dan weer gesukkel met de standby en zo.
Het blijft full-time op mijn laptop staan, omdat ik wel van wat experimenteren hou, maar zoals het nu werkt, zou ik het geen enkele non-it'er aanraden.
Net wou ik eens dual-screen gaan testen, ivm een nieuwe full-hd plasma, blijkbaar zit er nog een bug in fglrx, maw geen dual-screen. Hopelijk krijg ik gewoon het externe scherm wel aan de praat als de lcd disabled is...
Weet er trouwens iemand een goed alternatief voor programma's zoals dvdshrink/dvd-decrypter?
Fire69 wijzigde dit bericht 01-07-2008 12:15 (18%)
Inderdaad erg leuk die bug wat dual-screens betreft.quote:Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:13:
Ik gebruik Ubuntu nu een maand of 3 full-time, maar mij geeft het toch ook geen stabiel gevoel hoor.
Soms heb je video-problemen, dan zijn het audio-problemen, dan weer gesukkel met de standby en zo.
Het blijft full-time op mijn laptop staan, omdat ik wel van wat experimenteren hou, maar zoals het nu werkt, zou ik het geen enkele non-it'er aanraden.
Net wou ik eens dual-screen gaan testen, ivm een nieuwe full-hd plasma, blijkbaar zit er nog een bug in fglrx, maw geen dual-screen. Hopelijk krijg ik gewoon het externe scherm wel aan de praat als de lcd disabled is...
Weet er trouwens iemand een goed alternatief voor programma's zoals dvdshrink/dvd-decrypter?
Die moest ik eergisteren helaas ook ontdekken toen ik mijn TV (s-video) op m'n PC wilde aansluiten. Het werkt nu wel, maar niet gekloonde beeldschermen maar 1 links, 1 rechts. Dat is echt zo enorm onhandig als je een filmpje wilt aanzetten op de tv. Dan moet je de TV gaan draaien en gaan muizen op de TV (waar je niks op kan lezen).
Last.fm - TomRunia.nl - iPod Classic 80 Gb - Xbox 360 Pro
DvdShrink?quote:Fire69 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:13:
He would insult the universe.
Pagina: 1 2 3 4 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 ... 119 120 121 122 last
Dit topic is gesloten.