Hoofdcategorieën
Topicacties

[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 80 81 82 83 last

Nieuw Topic
Wait...what?

Aangezien deel 1 van het Starters dSLR topic aardig vol begon te raken, gaan we verder met deel 2
Dit topic is speciaal voor hen die besloten hebben een Digitale Spiegel Reflex camera aan te schaffen. We kunnen ons voorstellen dat de grote verscheidenheid in dSLR’s die op dit moment op de markt zijn je een beetje een “bomen&bos en het allemaal niet meer kunnen overzien” gevoel geeft. Waar moet je allemaal op letten en zijn alle geavanceerd klinkende technieken, opties en knopjes eigenlijk wel relevant voor wat je nu en in de toekomst van plan bent met de camera?
Wellicht dat dit topic je een beetje op weg kan helpen. Hier zullen we je helpen met het maken van de juiste keuze, maar je moet er zelf ook wat voor doen. Hoewel we in dit forum een heleboel kennis hebben van camera's zijn we -voor zover mij bekend op dit moment- niet in staat om van achter onze PC's en Appletjes jouw gedachten te lezen.

Daarom heb ik getracht een simpel basis-vragenlijstje op te stellen zodat wij (maar ook jijzelf) een inzicht kunnen krijgen in wat jouw eisen en behoeften zijn, wat je budget is etc.
  1. Wat is je beschikbare budget?
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
  4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Naar aanleiding van wat je hier invult kunnen mensen die ooit voor dezelfde keuze gestaan hebben en er ondertussen al flink wat sluitertijd op hebben zitten jou een beetje op weg helpen met adviezen en suggesties.

als mollen mollen mollen mollen mollen mollen

Reg. datum: 29 augustus 2007

Repost ivm nieuw topic:

Ik wil een DSLR gaan kopen maar weet nog niet goed wat ik nou het beste kan nemen.
Vragenlijstje:

Voorlopig ca. 1200 max, liefst lager
Omdat ik meer tijd in fotograferen wil gaan steken, mooiere betere bewerkbaardere foto's wil maken
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Allround maar ik denk meer aan landschappen dan veel macro werk. Dat kan veranderen als ik het beter leer kennen.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Misschien een 30D omdat ik daar goeie geluiden over hoor, ik denk ook aan een D40 en dan een betere lens.
Misschien, sowieso op termijn.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat valt nog te bezien, maar ik denk momenteel aan een 3u per week
10. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
11. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Verschillende compact camera's. Hun snelheid bij het maken van een foto, optische zoom, kwaliteit van het resultaat en mogelijkheid om zelf veel aan scherptediepte, sluitertijd etc te doen.
12. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ik weet het niet, loop je dan geen groot risico om zooi te krijgen?

a.k.a. Martijn

voor je laatste puntje: je loopt altijd wat risico, maar lenzen zijn bijvoorbeeld prima te testen en dan heb je weinig onbekende dingen aan je lens wanneer je hem koopt. Schimmel, focus, scherpte etc is allemaal prima testbaar. En je zet de lens op je eigen body om te testen en dan heb je als goed is duidelijkheid. Kortom, 2e hands hoeft geen probleem te zijn.
Reg. datum: 03 mei 2002

quote:
Ik wil een DSLR gaan kopen maar weet nog niet goed wat ik nou het beste kan nemen.
Vragenlijstje:
quote:
Voorlopig ca. 1200 max, liefst lager
Kit modellen onder die prijs zijn de 400D van Canon en D80 van Nikon. Bijden zijn interresante camera's, maar de D80 heeft wel een wat proffesionelere uitstraling (mocht je dat belangrijk vinden) door bijvoorbeeld zijn status LCD (wat bij de 400D dus via het normale LCD-schermpje gaat).
Beide camera's zijn redelijk aan elkaar gewaagd, hoewel de D80 wellicht toch wat ' meer' heeft. De 30D zou ook verkrijgbaar moeten zijn met een goedkope lens, alhoewel dat wel erg krap word.

quote:
Omdat ik meer tijd in fotograferen wil gaan steken, mooiere betere bewerkbaardere foto's wil maken
Dan is een DSLR inderdaad een goeie optie. Je zou voor een grotere compact kunnen gaan die wat meer kan, maar mijn ervaring is dat als je echt serieus wilt foto's maken je snel genoeg overgaat naar een DSLR.

quote:
Allround maar ik denk meer aan landschappen dan veel macro werk. Dat kan veranderen als ik het beter leer kennen.
De Canon 400D heeft een cropfactor van 1.6, de D80 heeft een cropfactor van 1.5. Met de nikon win je dus een klein beetje aan groothoek, wat belangrijk kan zijn voor landschap fotografie.

quote:
Nee
Zowel Nikon als Canon hebben een breed aanbod.

quote:
Misschien een 30D omdat ik daar goeie geluiden over hoor, ik denk ook aan een D40 en dan een betere lens.
De D40 is ook een goeie instapper. Maar ook hier gaat de status via het normale schermpje, iets wat ik zelf een tikje irritant vind. Maar dat moet je zelf uitmaken :)

quote:
Misschien, sowieso op termijn.
Voor macro heb je sowieso een andere lens nodig, of je gebruik filters. Maar met filters bereik je niet hetzelfde effect. Nikon heeft laatst een 105mm Macro VR f2.8 lens uitgebracht met eigen focusmotor.
Zeer scherpe en effectieve lens. Wat canon aanbied weet ik zo niet, maar die zullen wel min of meer hetzelfde hebben.

12. Is 2e hands een optie of per se niet?
quote:
Ik weet het niet, loop je dan geen groot risico om zooi te krijgen?
Gewoon goed controlleren. Maar als je de centen hebt, zou ik nieuw kopen.
[/quote]

Kwartjuh wijzigde dit bericht 31-08-2007 10:15 (14%)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D80 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]-

Reg. datum: 18 april 2004

Om ook nog even op je laatste puntje in te gaan: mijn vader heeft een tweede hands canon gekocht (D20) bij een winkel in Amerika. Hij was wel gerefurbished door Canon zelf. Is natuurlijk ook goedkoper dan een nieuwe. Mischien kan je hiernaar zoeken.
Anders vind ik het ook moeilijk om voor een tweede hands te gaan. Ik zou hem in ieder geval laten controleren door iemand die er verstand van heeft.

Het antwoord is 42

Of je nu aan tweedehands of aan gloednieuw denkt, de overeenkomsten tussen een 30D (Canon) en een D40 (Nikon) ontgaat mij een beetje. Ik zou zelf de 30D eerder positioneren tegenover de D200/D300 van Nikon.

Als ik kijk naar je ervaring, denk ik dat je voorlopig nog heel erg veel plezier gaat beleven aan de zogenaamde scene modes of presets. Afhankelijk van je overige eisen, zou ik dan dus eigenlijk verwachten dat je kijkt naar de volgende camera's:
350D / 400D van Canon.
D40 / D80 van Nikon.

Aangezien je aangeeft dat je bij de D40(X?) al gelijk een betere lens wilt gaan kopen, ben ik dan erg geneigd om je te wijzen op de D80 met 18-70mm f3.5-4.5 lens. Volgens de price-watch blijf je dan net onder de 1200 euro. Houd er wel rekening mee dat je dan nog een geheugenkaart en een tas bij komen.
Aan de andere kant lijkt het er op dat je al gewaarschuwd bent dat als je serieus met een spiegelreflex aan de gang gaat, dat het een soort zwart gat is.

Nikon D300 / D80 / D50 / F801 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 / 24-120 VR / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 | Formula 5 28 f2.8

Reg. datum: 10 maart 2005

quote:
Nomad schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:08:
Schimmel [...] is allemaal prima testbaar.
is dat zo? ik heb geen idee, maar ik kan me goed voorstellen dat beginnende schimmel nog niet te zien is, maar niet meer is te stoppen.

Reg. datum: 03 mei 2002

quote:
DickCAH schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:13:
Of je nu aan tweedehands of aan gloednieuw denkt, de overeenkomsten tussen een 30D (Canon) en een D40 (Nikon) ontgaat mij een beetje. Ik zou zelf de 30D eerder positioneren tegenover de D200/D300 van Nikon.
Ben ik niet helemaal met je eens. De nieuwe 40D komt eerder in die plaats. De D200 en 30D zijn redelijk aan elkaar gewaagd volgens mij, maar ik ken geen van beide camera's erg goed.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D80 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]-

quote:
Nomad schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:08:
voor je laatste puntje: je loopt altijd wat risico, maar lenzen zijn bijvoorbeeld prima te testen en dan heb je weinig onbekende dingen aan je lens wanneer je hem koopt. Schimmel, focus, scherpte etc is allemaal prima testbaar. En je zet de lens op je eigen body om te testen en dan heb je als goed is duidelijkheid. Kortom, 2e hands hoeft geen probleem te zijn.
Ik heb bakken met spul gekocht en verkocht via MP. Maar een keer voor niets op stap geweest, 50mm e serie die vol met schimmel bleek te zitten.

Valt dus reuze mee allemaal. Ik persoonlijk haal het wel altijd af, neem een body mee en probeer, zeker voor telelenzen, tijdens daglicht af te spreken.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 16 februari 2003

Met je huidige budget zou je een D40 met 18-55 in kit en een 70-300VR kunnen gaan halen, of met 55-200VR en een SB-600. Aan de andere kant zou je hiervoor ook een 30D met 17-85/4.0-5.6IS en 430EX kunnen halen, en die laatste zou dan toch even heel hard mijn voorkeur hebben. De 30D is serieus meer body dan de D40. De 30D zit wat betreft kunnen een beetje tussen de Nikon D80 en de Nikon D200 in...

Wat betreft tweedehands: als je weet waar je op moet letten, en dat weten we hier wel ;) dan is er niets aan de hand.

Er zitten wel een hoop kruimels in deze foto... - Harry

WW
Reg. datum: 05 mei 2003

quote:
Wijnands schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:22:
[...]

Ik heb bakken met spul gekocht en verkocht via MP. Maar een keer voor niets op stap geweest, 50mm e serie die vol met schimmel bleek te zitten.

Valt dus reuze mee allemaal. Ik persoonlijk haal het wel altijd af, neem een body mee en probeer, zeker voor telelenzen, tijdens daglicht af te spreken.
Heb hier ook nog nooit last van gehad. En praktisch al mijn glas, body, flitser en grip zijn tweedehands.

Ik koop ook veel tweedehands... 't is wel zo dat je een beetje moet weten wat je koopt en waar je op moet letten. Dus als totale beginner is 't misschien niet zo makkelijk... maar als je een beetje geduld hebt kan je tweedehands echt goeie dealtjes vinden.

1D 5D 16/2.8 35/2.0 50/1.8 100/2.0 24-70/2.8 28-105/3.5-4.5 70-200/2.8 580ex

Reg. datum: 09 februari 2000

Eerlijk gezegt maakt het voor jouw denk ik niet zoveel uit welke DSLR je koopt.

De handling is belangrijk. Mooie plaatjes schieten ze allemaal en kwa lenzen, maakt het eerlijk gezecht voor een beginner ook niet zoveel uit. Alle dslr's hebben tele lenzen, standaard zoom lenzen macro lenzen enz.

Alle DSLR's maken mooie plaatjes, waarbij de D40 de minste mogelijkheden schijnt te hebben (ik ken de camera verder niet, ik ga even van de berichten uit)

Canon, Nikon, Pentax, Sony en Minolta. Van al deze camera's voldoet denk ik de goedkoopste uit de serie aan jouw eisen.
Ga je naar functionaliteit kijken wordt het een ander verhaal. Wil je veel met knopjes instellen ipv menu, dan moet je naar de hogere types kijken.

Mijn persoonlijke favorieten (onder de 1000 euro, niet in die volgorde) zijn de Canon EOS400/350, Pentax K10D, Samsung GX10(=K10d) Canon EOS30D en D80 van Nikon.

Voor nog minder heb je ook nog de k100 of IstD van Pentax GS-1 van Samsung (=weer Pentax) Maar ik geef de voorkeur aan een van die anderen.

basset wijzigde dit bericht 31-08-2007 12:19 (8%)

Hop,hop,hop!

Reg. datum: 24 augustus 2007

quote:
Henk schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:24:
Met je huidige budget zou je een [...] Aan de andere kant zou je hiervoor ook een 30D met 17-85/4.0-5.6IS en 430EX kunnen halen, [...]
Bedoel je hier tweedehands? Want ik kom voor die set nieuw toch niet echt onder de 1500 euro...

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Bedankt allemaal voor de reacties!
quote:
basset schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:04:
Eerlijk gezegt maakt het voor jouw denk ik niet zoveel uit welke DSLR je koopt.

De handling is belangrijk. Mooie plaatjes schieten ze allemaal en kwa lenzen, maakt het eerlijk gezecht voor een beginner ook niet zoveel uit. Alle dslr's hebben tele lenzen, standaard zoom lenzen macro lenzen enz.

Alle DSLR's maken mooie plaatjes, waarbij de D40 de minste mogelijkheden schijnt te hebben (ik ken de camera verder niet, ik ga even van de berichten uit)

Canon, Nikon, Pentax, Sony en Minolta. Van al deze camera's voldoet denk ik de goedkoopste uit de serie aan jouw eisen.
Ga je naar functionaliteit kijken wordt het een ander verhaal. Wil je veel met knopjes instellen ipv menu, dan moet je naar de hogere types kijken.

Mijn persoonlijke favorieten (onder de 1000 euro, niet in die volgorde) zijn de Canon EOS400/350, Pentax K10D, Samsung GX10(=K10d) Canon EOS30D en D80 van Nikon.

Voor nog minder heb je ook nog de k100 of IstD van Pentax GS-1 van Samsung (=weer Pentax) Maar ik geef de voorkeur aan een van die anderen.
Probleem is dat ik niet van plan ben beginner te blijven, zou t dan niet erg zonde zijn om nu een mindere camera te kopen en over een half jaar/jaar te denken, damn... nou heb ik 800 euro weg gegooid en moet ik alsnog een andere gaan kopen

voor 1200euro koop je denk ik wel een 30d met een 17-40 L, mooie set voor landschappen. En als je toch geen beginner wil blijven is er in de toekomst ook nog wel een 70-200 f/4 bij te sparen en een 50 1.8. Beetje de standaard set voor de semi-pro die niet zo afhankelijk is van lichtsterkte.

Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
cajin schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:29:

Probleem is dat ik niet van plan ben beginner te blijven, zou t dan niet erg zonde zijn om nu een mindere camera te kopen en over een half jaar/jaar te denken, damn... nou heb ik 800 euro weg gegooid en moet ik alsnog een andere gaan kopen
  1. Ik denk niet dat je duur spul moet gaan kopen omdat je dan geen "beginner" meer zou zijn.
  2. En een body schrijf je 100x sneller af als glas. een body vervang je na 2 tot 5 jaar, glas kan met gemak 20 jaar mee.
Ik heb bij een athletiek wedstrijd gestaan met m'n oude canon S45 mooiere foto's gemaakt als een man naast me met Nikon D200, Nikon 12-24, Nikon 28-70 en Nikon 70-200 VR (of wel iets van 4000 euro aan spul). Gear zegt niet alles. Natuurlijk liep ik ook wel tegen beperkingen aan en lukte lang niet alles.

Omdat je nu niet weet wat je wil kwa glas zou ik eerst beginnen met een kitlens en eventueel een budget tele (bijvoorbeeld een sigma 70-300, dan kom je ook meteen aardig in de buurt van macro). Mocht je veel aan macro fotografie doen kan je altijd nog een echt goede macro lens er bij kopen, het zelfde geld voor een UWA of lichtsterke tele. Dus kies een platform waar dat aanbod ook is, ook al hoef je het niet perse te gebruiken.

Een Canon 30D, Canon 400D of Nikon D80 zouden gezien het aanbod van lenzen dat er op past en gezien het feit dat je nog niet echt weet of je nou meer aan macro, landschap of per ongelijk toch iets anders gaat doen mijn voorkeur hebben.

Canon 30D = 799 (zonder kit lens)
Canon 400D = 672 (met kitlens: 18-55)
Nikon D80 = 995 (met kitlens: 18-135)
Nikon D80 = 1007 (met kitlens: 18-70)

Mooiste body is naar mijn mening de canon 30D hang daar aan de 6 tientjes kitlens en je hebt nog geld over om over een half jaar (als je wel weet wat je wil) een UWA, macro lens of tele lens te kopen (dan misschien iets bijleggen voor een 70-200/4L of 70-300 IS).

martijn_tje wijzigde dit bericht 31-08-2007 14:08 (3%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

quote:
cajin schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:29:

[...]

Henk zal ongetwijfeld nu roepen dat ik niet ver genoeg kijk maar naar mijn mening ben je een hele knappe jongen als je na een half jaar al keihard tegen de beperkingen van je camera aan loopt.

Naar mijn mening zul je eerder tegen beperkingen van je lenzen aanlopen.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

mensen denken dat ze tegen de beperkingen van hun apparatuur aanlopen... meestal is dat een punt waar betere apparatuur maar een marginale verbetering levert ;)

En als ik dan een d50 zou nemen en meer investeer in de lenzen is dat voor de kwaliteit van de foto's meer aan te raden? Tegen wat voor beperkingen zou ik dan aanlopen vergeleken met een 30d?

Reg. datum: 01 juni 2005

Ik ben ondertussen ook al een tijdje aan het kijken voor een dSLR. Ik ben een échte beginner op zoek naar een toffe hobby. De fascinatie voor fotografie is er natuurlijk altij al wel geweest!

Omdat het nu ondertussen 31/8 is, en einde van cashback-acties heb ik de knoop maar doorgehakt:
Een Nikon D40 Kit met 18-55 lens voor 549,- (cashback nog niet meegerekend) Daar krijg ik nog gratis een 2GB D-kaartje bij. Dit lijkt me zeker geen miskoop?

Bedoeling is stap voor stap te gaan en later eventueel uit te breiden.

Hey! Listen!

quote:
Lolindir schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:05:
Ik ben ondertussen ook al een tijdje aan het kijken voor een dSLR. Ik ben een échte beginner op zoek naar een toffe hobby. De fascinatie voor fotografie is er natuurlijk altij al wel geweest!

Omdat het nu ondertussen 31/8 is, en einde van cashback-acties heb ik de knoop maar doorgehakt:
Een Nikon D40 Kit met 18-55 lens voor 549,- (cashback nog niet meegerekend) Daar krijg ik nog gratis een 2GB D-kaartje bij. Dit lijkt me zeker geen miskoop?

Bedoeling is stap voor stap te gaan en later eventueel uit te breiden.
Zeker geen miskoop, erg leuke camera voor die prijs :). Het lenzenaanbod voor de Nikon body's zonder focusmotor is nu nog wat beperkt, maar daar komt ook snel genoeg verandering aan. Je hebt in de toekomst genoeg uitbreidingsmogelijkheden iig...

[ Canon EOS 30D + BG-E2 | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | 430 EX ]
[ newskin interactive ] [ Xbox Live: equationunequal ]

Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Wijnands schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:16:
[...]

Henk zal ongetwijfeld nu roepen dat ik niet ver genoeg kijk maar naar mijn mening ben je een hele knappe jongen als je na een half jaar al keihard tegen de beperkingen van je camera aan loopt.
Dat valt wel mee eigenlijk, ben het best wel met je eens :P Het kán, maar ik denk dat mensen die beperkingen op een duurdere cam evengoed zullen ervaren. Sommige dingen moet je omheen kunnen werken ipv gelijk naar duurder spul grijpen. En met het volgende:
quote:
Naar mijn mening zul je eerder tegen beperkingen van je lenzen aanlopen.
Ben ik het helemaal eens, goed glas en een leuke sensor is zoveel belangrijker dan een uberpro 1337 body. Sterker nog, je kan ook verzuipen in de functies...

het enige prob met de 'beperkingen' van een cam is dat je bij een cam met meer functies, vermits je er genoeg energie in steekt, meer vrijheid tot groeien hebt. Heb je bijv. in-body CLS aansturing en koop je een SB-800, dan is de kans dat je wireless gaat flitsen een stuk groter dan dat wanneer je een body hebt zonder en besluit dat je dat gaat willen. Imho....
quote:
Hankey schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:17:
[...]

Zeker geen miskoop, erg leuke camera voor die prijs :). Het lenzenaanbod voor de Nikon body's zonder focusmotor is nu nog wat beperkt, maar daar komt ook snel genoeg verandering aan. Je hebt in de toekomst genoeg uitbreidingsmogelijkheden iig...
Ergens ben ik het met je eens, aan de andere kant wil ik me absoluut niet gaan baseren op toekomstbeloftes en aangekondigde producten... Vandaar dat ik ook nog steeds een D50 verkies boven een D40 als iemand mij voor die keuze zou stellen, ondanks dat de D40 ook voordelen heeft over de D50.

edit:
quote:
martijn_tje schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:25:
[...]

Sowieso schrijf je glas minder snel af. Na 3 jaar is je body vaak ook 1/3e van de nieuw waarde waard. Voor goed glas is 1/2e of 2/3e vaak nog wel terug te krijgen. Daarnaast worden body's vaak na 2 tot 5 jaar vervangen en glas gaat meestal veel langer mee. Naast het financiele aspect kan je met een D50 + goed glas mooiere foto's maken dan met een top body met budget glas.

Maar wat ik je echt zou aanraden is even te wachten met het investeren in glas tot je echt je body onder de knie hebt, echt on ontkoombare beperkingen van een kitlens tegen komt (en de kit lenzen zijn voor de paar tientjes die je er voor betaald onverslaanbaar) en echt weet wat voor glas bij jou stijl van fotograferen past.
True that :) de kitlens is gewoon bedoeld om je interesses te verkennen. Wie weet vind je het een heerlijk bereik en wil je enkel lichtsterker, of wil je juist tele, juist ultrawide, juist gestabiliseerd...

óf bevalt hij gewoon prima ;)

Henk wijzigde dit bericht 31-08-2007 15:29 (61%)

Er zitten wel een hoop kruimels in deze foto... - Harry

Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
cajin schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:02:
En als ik dan een d50 zou nemen en meer investeer in de lenzen is dat voor de kwaliteit van de foto's meer aan te raden? Tegen wat voor beperkingen zou ik dan aanlopen vergeleken met een 30d?
Sowieso schrijf je glas minder snel af. Na 3 jaar is je body vaak ook 1/3e van de nieuw waarde waard. Voor goed glas is 1/2e of 2/3e vaak nog wel terug te krijgen. Daarnaast worden body's vaak na 2 tot 5 jaar vervangen en glas gaat meestal veel langer mee. Naast het financiele aspect kan je met een D50 + goed glas mooiere foto's maken dan met een top body met budget glas.

Maar wat ik je echt zou aanraden is even te wachten met het investeren in glas tot je echt je body onder de knie hebt, echt on ontkoombare beperkingen van een kitlens tegen komt (en de kit lenzen zijn voor de paar tientjes die je er voor betaald onverslaanbaar) en echt weet wat voor glas bij jou stijl van fotograferen past.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

WW
Reg. datum: 05 mei 2003

quote:
martijn_tje schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:25:
[...]

Dit ligt er nogal aan. Wat ik hier zo zie aan het koopgedrag van verschillende personen is dat he glas veel sneller wisselt (namelijk upgrade) dan de bodies, die vaak wat wisselingen van het glas overleven.
quote:
Sluit ik me bij aan. Je zegt het zelf al weer, het glas gaat veel sneller wisselen dan de body :+.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 80 81 82 83 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: