Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Sneezzer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:43:
Nice, hoe heb je die bodem er zo netjes uit gekregen? (of eigenlijk behouden..)
Heb er geen foto van op het moment, maar ik kan je vertellen dat je dit effect ook kan bereiken in +- 15 minuten. O-)

*slijptol misbruiken is altijd leuk*

Ik sta weer te popelen om aan mijn 4e project te beginnen.
Dit keer zonder vaste radio en alleen op basis van een mp3 speler.

De volgende hardware gaat gebruikt worden:
Speakers: JBL T595 150w RMS specificaties O+
Versterker: Fusion NV-AM10002 2x180W RMS @ 4 Ohms Is iets groter dan ik dacht.. })

In het begin gebruik ik mijn telefoon om mp3's af te spelen. Binnekort ga ik kijken voor een goede mp3 speler voor de aansturing.

Waarschijnlijk wordt dit mijn eerste kist volledig van hout.
Omdat het toch wel makkelijk bewerkbaar is. Mijn vorige kisten waren van Curver (plastic) en aluminium. Wel verstevigt met hout en voor de klank.

Mijn huidige kist functioneerd nog prima maar ik wou weer eens iets nieuws. Tevens heb ik het gevoel dat mijn huidige autoradio nogal wat stroom extra verbruikt, niet dat de versterker nou echt zuinig is ofzo. Maar ik wil dit beperken door alleen een mp3 speler te gebruiken.

Hopelijk kan ik deze week beginnen met bouwen, keep you posted.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Ik gebruik een volle 12 volt accu
en gebruik een marquant versterker
marquant 120 watts speakers
heb het allemaal zo aangesloten
http://img359.imageshack.us/img359/6853/061708220403do1.jpg

Gebruik een stekkertje van de mp3 naar de versterker
Het lampje van de versterker brand, de mp3 doet het maar er komt nog geen brom uit de speaker!

quote:
AlexanderM89 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:43:
[...]

Heb er geen foto van op het moment, maar ik kan je vertellen dat je dit effect ook kan bereiken in +- 15 minuten. O-)

*slijptol misbruiken is altijd leuk*
:N :N - gele kratjes zijjn veel te zacht om met de slijptol te jassen, voor je het weet zit je door de zijkant (dat lukte met de beitel al bijna)

the real JAMF wijzigde dit bericht 17-06-2008 22:31 (9%)

quote:
moatiej schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 22:23:
REM+ aangesloten?

Hoe weet je dat de accu vol is? Getest met een halogeenlampje bijv. ?

Alleen voltmeter erop zegt namelijk niet alles. Heb hier ook een gelaccu, die geeft 12,3V aan, maar zodra ik hem belast (met bijv. een lampje) dan stort de spanning in naar 0,6V ofzo (accu is kapot)

ThinkPad wijzigde dit bericht 17-06-2008 22:46 (92%)

quote:

Het lampje van de versterker brand, de mp3 doet het maar er komt nog geen brom uit de speaker!
Ik zie maar 2 kabels aangesloten rechts. Volgens mij alleen maar op je + en ground -?
Je moet de + ook aansluiten (doorlussen) op je rem anders schakelt de versterker niet in.
Normaal sluit je de Rem aan op je radio die bij het aanzetten ervan weer de versterker inschakelt.

Het beste is om een schakelaar tussen de + en de REM te zetten. Anders blijft de versterker aanstaan als hij aangesloten is op de accu!

quote:
Tijmen schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Ik zie maar 2 kabels aangesloten rechts. Volgens mij alleen maar op je + en ground -?
Je moet de + ook aansluiten (doorlussen) op je rem anders schakelt de versterker niet in.
Normaal sluit je de Rem aan op je radio die bij het aanzetten ervan weer de versterker inschakelt.

Het beste is om een schakelaar tussen de + en de REM te zetten. Anders blijft de versterker aanstaan als hij aangesloten is op de accu!
Met zogenaamde kabelvorkjes kan je hem met 1 kabel op beide aansluiten ;)

http://www.pimtensen.nl/view_img.php?id=405&sm=yes

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

quote:
Termic schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:53:
[...]

Met zogenaamde kabelvorkjes kan je hem met 1 kabel op beide aansluiten ;)

[afbeelding]
Hoe kan je hem nou met 1 kabelvoorkje op beide aansluiten met 1 kabel?
Moet je mij toch eens uitleggen. Je moet toch echt de Rem doorlussen naar de +... het liefst met een schakelaar er tussen. Of desnoods 2 kabels vanaf de + van de accu naar de rem en + op de versterker.

Als je het netjes doet moet het kabelvoorkje geheel onder het schroefje gestoken worden als je het aansluit.

heb de rem met de + verbonden en nu doet hij het dank u!

quote:
the real JAMF schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:17:
Tis ook een gele, (geenn houten dus ) -- ik had er een liggen van bj 1972 - en degene die ik nu gebruik is er een uit 1979, want die uit '72 was een hoek ingescheurd
Gelukkig, het is een andere (oudere) gele. Die van mij heb ik zelf aangeschaft voor 5 gulden in 1999. Ze werden vervangen en het leek me een leuk idee om er een te houden. Geen idee wat ik er toen mee wilde doen. Ik heb em pas een jaar of 2 later gebruikt toen ik een radio wilde maken.
quote:
Indoubt schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:58:
De meeste opgegeven vermogens worden overdreven en dat is hier niet anders. Uiteraard het ding opengeschroefd. Er zit een stereo versterkerchippie in van Toshiba en wel de TA8210AH0. Ik heb er even de datasheet bijgezocht. De chip kan maximaal 2 maal 19 watt afgeven in 4 ohm. Helaas is dat bij 10% THD(total harmonic distortion) en bij 1 Khz. Je moet dan ook minimaal 13,2 volt ter beschikking hebben. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij vervormt vrij snel als je hem wat harder zet.
Eindelijk iemand die dat ding heeft opengeschroefd. Dat hij geen 100 watt kan leveren roep ik al sinds het vorige topic.

Achja ik ben ook begonnen met zo'n marquant versterker in mijn eerste kist.
Dat is 7 jaar geleden! :X Ze zijn dus nog steeds precies het zelfde. Mensen kijken zich inderdaad scheel op vermogens. 500Watt hier, 1000PMPO daar... Maar door al de waardes zie je het bos niet meer. Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen weet wat klopt of niet.

Toch in verhouding doen die marquant versterkertjes het best leuk. Ze zijn zuinig, gaan niet snel kappot en leveren nog een redelijk geluid. Hang er wel al wat betere speakers achter!
Volgens mij zijn de speakers van Marquant veel slechter van kwaliteit dan hun versterkers (zijn er maar 3 ofzo).

Maar alles is relatief, sommige zijn tevreden met al een beetje geschal uit hun speakers ;)

Hier even een plaatje van een kist van een vriend. Wordt gebruikt bij waterscouting.
Momenteel hebben we zo'n 8 zelf gebouwde kisten. Binnenkort doen we een foto sessie waar we alle kisten op zetten. Dit zijn er zo'n 15 :+ , inclusief onze Kliko radio :*)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/03/1212498026-050.jpg

quote:
Ik gebruik een volle 12 volt accu
en gebruik een marquant versterker
marquant 120 watts speakers
[afbeelding]

je kunt de speakers aan 2 kanten op je versterkertje aansluiten, probeer nu eens de andere kant.

zo heb ik ze ook aangesloten en werkt hij prima ;)

quote:
Tijmen schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:57:
Toch in verhouding doen die marquant versterkertjes het best leuk. Ze zijn zuinig, gaan niet snel kappot en leveren nog een redelijk geluid. Hang er wel al wat betere speakers achter!
Volgens mij zijn de speakers van Marquant veel slechter van kwaliteit dan hun versterkers (zijn er maar 3 ofzo).
Mijn vorige versterker was een chip van Philips (TDA1554Q) met practisch dezelfde specificaties. Ik denk dat het gewoon veel makkelijker is om een redelijke versterker te maken dan een redelijke speaker.

Ik heb nu een AMP6Basic van www.41hz.com. Ik moet opnieuw de stroom testen want er is wat misgegaan eergisteren :'(

Ik kom net terug van een lang weekend op Terschelling met m'n krat. Hij heeft 3 dagen extreem goed gedraaid, iedere dag was de accu maat 1/4 leeg! De een na laatste nacht was er enorm veel regen. We hadden een kampvuur en iedereen was bezopen. Er is ergens kortsluiting ontstaan en m'n accu is waarschijnlijk grotendeels leeggetrokken. 's Nachts wilde hij niet meer aan en ook niet meer laden. De kabels van de acculader werden vreselijk warm! 8)7

De volgende ochtend bleek dat een van m'n vrienden met z'n zatte kop ook nog eens de kabel van de lader had kapotgelopen (dat was snel gefixt). Gelukkig ging het krat het weer aan, maar hij was wel binnen 2 uur leeg.

Ik moet nog uitzoeken wat er precies is gebeurd. Ik ben wel heel erg blij dat m'n versterker en accu niet kapot zijn gegaan (dankszij m'n accubeveiliging en een plastic zak om de versterker). De speakers konden gelukkig een regenbui wel hebben maar de electronica niet. Daarom ga ik alles in aluminium kastjes stoppen zodat dit nooit meer gebeurt. Ik ben ook van plan de lader en een voeding in het krat te stoppen want het was heel erg jammer dat we de laatste dag op Terschelling niet konden laden en spelen tegelijkertijd. Daarom hebben we een dag zonder muziek moeten doen. De mensen van de tent naast ons begonnen op een gegeven moment te klagen waarom de muziek uitging ;)

Hallow,

Voor de zomer ben ik ook van plan een bierkrat radio te bouwen.
Ik kan aan een stuk of 3/4 12V 7Ah Gelaccus komen. Deze wil ik liefst allemaal erin bouwen.
Ik ben op dit moment ook nog voor een autoradio, echter, deze heeft dan bijvoorbeeld 4 x 50W uitgang, als ik dan aan 1 uitgang een crossfilter met daaraan een subwoofer en tweeter heb ik maar 50W in totaal en smijt ik 150W dus weg!
Is dit beter op te lossen.
Verder, hoe moet ik de accus aansluiten, omdat ze elkaar natuurlijk niet mogen opladen, met een diode ertussen? en levert dit problemen bij het opladen van alle accus tegelijk?

Als bassspeaker heb ik hier een uit een dikke Roland versterker, maar denk niet dat die gaat passen inclusief accus, hij is namelijk; 12"

AMD Athlon64 X2 3800+ @ 2,7Ghz, MSI K8N Diamond Plus, MSI 8800GTS 320MB, WD Raptor 74GB & WD 250GB, Creative X-Fi FPS, TT Armor Jr., Zalman 9500

quote:
bart0l0meus schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:04:
Hallow,

Voor de zomer ben ik ook van plan een bierkrat radio te bouwen.
Ik kan aan een stuk of 3/4 12V 7Ah Gelaccus komen. Deze wil ik liefst allemaal erin bouwen.
Ik ben op dit moment ook nog voor een autoradio, echter, deze heeft dan bijvoorbeeld 4 x 50W uitgang, als ik dan aan 1 uitgang een crossfilter met daaraan een subwoofer en tweeter heb ik maar 50W in totaal en smijt ik 150W dus weg!
Is dit beter op te lossen.
Verder, hoe moet ik de accus aansluiten, omdat ze elkaar natuurlijk niet mogen opladen, met een diode ertussen? en levert dit problemen bij het opladen van alle accus tegelijk?

Als bassspeaker heb ik hier een uit een dikke Roland versterker, maar denk niet dat die gaat passen inclusief accus, hij is namelijk; 12"
bij 50 watt doen je oortjes pijn. Geloof me!

Edit: 50 echte watts.

lalala

jah dat weet ik ook, maar het gaat mij gewoon om het feit dat ik 1/4 gedeelte van de versterker volop belast en de andere 3/4 nietgebruik!

AMD Athlon64 X2 3800+ @ 2,7Ghz, MSI K8N Diamond Plus, MSI 8800GTS 320MB, WD Raptor 74GB & WD 250GB, Creative X-Fi FPS, TT Armor Jr., Zalman 9500

Mwoah, dan moet je een ander versterkertje halen. Zo'n amp6 is heerlijk. Of 3 andere speakers erin zetten. Naar mijn (vrij beperkte audio kennis, ik kan het makkelijk fout hebben) idee is er niet echt een voor de hand liggende oplossing :|

aartrost wijzigde dit bericht 18-06-2008 19:53 (3%)

lalala

Bravia Commercial o//

Hmm, vaag dit! De accu die ik heb heeft altijd bij ons thuis in het alarm gezeten en is een jaar of 2 geleden vervangen. Sindsdien heeft hij alleen maar stof staan happen, niks geks mee gebeurd dus. Ik heb die lader gekocht van de Lidl en heb die er aan gehangen, hier hebben de lichtjes gekipperd (een maal) en doen nu niks meer. Aangesloten op de accu een hele nacht maar er branden geen lampjes en als ik er een voltmeter aanhang komt hij op een spanning van 1.38V :?

Ook werkt de schakelaar van de lader al niet meer (3v / 9v / 12v) dus ik vrees dat ik even boos ga worden bij de Lidl, alleen hebben ze die lader natuurlijk al lang niet meer! :/
Ik had een tijdje terug een ''kratradio'' in een grote pvc buis gebouwd, met een 6Ah loodgelaccu en een digitale versterker , usb poort , radiografische afstandsbediening etc. (blaadje 18 in dit forum)

nu heb ik een kleintje gemaakt ( 11cm diameter , 20-25cm lang) en er komt ENORM veel geluid uit. Vrezelijk goede bas. Dat ding is beter dan mijn 2.1 setje van logitech bij mijn pc.

en dat voor een buisje met 11cm diameter. De accu die ik gebruikt heb is een boormachine accu (nikkel cadnium 16,8v +/-2Ah? (staat er niet op)) En ik heb uitgerekent dat hij zo'n 10-15 uur mee moet gaan op deze accu! Mega veel rendement met de digitale versterker en de speakers.

Ik ben ook nog van plan om er een usb poort op te maken , een afstandsbediening , een schermpje etc. Maar dat is weer een zondagje solderen. Deze heb ik nu in een middagje gebouwd.

Foto's komen snel!

ding heeft me nog geen 20 euro gekost (accu en behuzing waren gratis , speakers ~¤5
, versterker ¤6,50 , usb interface en afstandsbediening en zo ¤8)

Ondertitels horen in films.
Reg. datum: 28 oktober 2007

Zeg, aangezien zo'n voortol-accu geen drol kost (vergeleken met een gelaccu, that is) Maar waar heb jij de rest van de onderdelen vandaan? Ik ben wel geïnteresseerd.

Wil veel, doet weinig

Die boormachine accu's zijn nieuw volgens mij vrij prijzig, maar de klipjes waren afgebroken dus hij paste niet meer goed onder de boormachine. Als je er geen over hebt kun je denk ik het beste een Ni-mh accu pack maken met oplaadbare AA batterijen van de aldi of liddle oid. die kosten maar 4 euro voor 4 stuks 1,2volt 2500Mah. Dan heb je dus voor 10 euro een 12volt 2,5Ah pack. En het is lekker klein+licht. Lithium accu's zijn ook heel leuk, dealextreme heeft 2x 3,7Volt 3000Mah voor 10 dollar (¤6,50)

Maar het beste is denk iik gewoon even kijken wat je hebt liggen , boormachine , laptop ,installatiebedrijf voor alarminstalaties om de hoek ?? >:) etc.

De digitale versterker heb ik van sure elektronics, via ebay is het wat goedkoper dan via hun site, prima versterkertjes hebben zij! Ze hebben verschillende , 1*2watt 2*8 watt 2*16 watt 2*100 watt 4*100 watt >:).

De mp3 modulator met de afstandsbediening en usb poort heb ik via dealextreme . Dat dingejte van de link heb ik gesloopt en wat aangepast.

De speakers zijn van hifi blowout Ik heb ze via een veiling op ebay van hun gekocht. Gingen voor wat minder weg ivm overstock oid. Ik had 2 setjes 10cm speakers , 2 setjes 13,5cm speakers , en een 500watt 4 kanaales versterker, samen voor 35 euro inclusief verzendkosten.

En het pvc heeft mijn vader van zijn werk meegenomen voor maarliefst ¤0,00

Iemand ervaring met parallel aaneengesloten accu`s? en hoe deze op te laden?

quote:
Tijmen schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:09:
[...]

Hoe kan je hem nou met 1 kabelvoorkje op beide aansluiten met 1 kabel?
Moet je mij toch eens uitleggen. Je moet toch echt de Rem doorlussen naar de +... het liefst met een schakelaar er tussen. Of desnoods 2 kabels vanaf de + van de accu naar de rem en + op de versterker.

Als je het netjes doet moet het kabelvoorkje geheel onder het schroefje gestoken worden als je het aansluit.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/19/1213886326-920.gif

Kan met 2 vorkjes die precies groot genoeg zijn om in het 'gleufje' te passen. En de schakelaar doe je dan gewoon halverwege ergens... scheelt weer een kabeltje :)

Ik heb trouwens weer veel te lang gewacht met het bestellen van mijn boxen (moest eerst nog ff internetbankieren aanvragen, duurde weer een week) en kwam toen deel 1 tegen via google. Blijkt dat de boxen die ik eerst uigezocht had dus veel te sterk (250 RMS) zijn.

Berekening:

R= U/I

R= 4 Ohm
U= 12 Volt
I= 3 Ampere

12V / 4 Ohm = 3 Ampere.

Nu pak je P= U x I

P= ......
U= 12 V
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Het lijkt me dan ook verstandiger als ik gewoon boxen uitzoek die rond de 50 watt RMS zitten en me centjes eerder investeer in een goede versterker met zo'n min mogelijke vervorming. Want daar valt, zo blijkt, veel meer kwaliteit winst te halen. Nu nog even kijken welke daar geschikt voor is :X

Termic wijzigde dit bericht 20-06-2008 00:05 (33%)

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Die berekening is correct bij DC of bij een blokgolf (100% vervorming). Bij muziek (sinus) heb je bij 10% vervorming maar zo'n 20/25 watt beschikbaar. Dat is precies wat dat marquant versterkertje levert.

Wij gaan komen weekend op toernooi. Daar hoort natuurlijk wel een lekker muziekje bij. Dus we hebben ook maar eens een oude radio/cdspeler in een kratje gebouwd. Er zit een lekker kussentje op zodat je meteen een lekkere zitplaats hebt.

http://xxyz.nl/kratje/dsc00731_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00733_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00735_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00737_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00738_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00739_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00740_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00741_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00743_T.jpg
http://xxyz.nl/kratje/dsc00744_T.jpg

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws