Reg. datum: 05 mei 2008
mooiste bierkrat radio [deel II]
Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 37 38 39 40 last
Nieuw TopicReg. datum: 05 mei 2008
Reg. datum: 03 november 2006
Ze bedoelen hiermee dat je de doppen open moet maken om te controleren of de accu niet droog staat. Als je dit af en toe doet is er niets aan de hand en hoef je echt niet bij elke keer laden die doppen open te maken. Mocht het vloeistofniveau te laag zijn, gewoon bijvullen met gedestilleerd water.quote:eaglesJurgen schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:13:
let op!
open de celdoppen van de loodaccu
maar is het noodzakelijk dat ik elke keer die doppen open maak? want dat is natuurlijk wel erg onhandig,
Reg. datum: 17 mei 2008
Foutquote:Michel5128 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:45:
[...]
Ze bedoelen hiermee dat je de doppen open moet maken om te controleren of de accu niet droog staat. Als je dit af en toe doet is er niets aan de hand en hoef je echt niet bij elke keer laden die doppen open te maken. Mocht het vloeistofniveau te laag zijn, gewoon bijvullen met gedestilleerd water.
Die doppen moet je eraf halen omdat het een snelle lader is, hij pompt er veel vermogen in waardoor je accuzuur gaat koken.
Hierdoor ontstaat er druk in de accu waardoor die doppen eraf kunnen knallen.
Daarom raden ze aan om ze er al af te halen voor je hem oplaad.
Kan je ook meteen de vloeistof controleren.
Tenminste zoiets wat het
Reg. datum: 15 mei 2008
heb de accu (10A) er nu bijna 24 uur aanliggen, en nog steeds niet vol
dit is wel de eerste keer dat ik em oplaadt
٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶
Ik weet dus ook niet wat voor druppel lader het is.
Als het alleen een druppel lader is kan je je accu er zowiezo een uurtje of 40 aanhangen, aangezien hij heel langzaam laad met nog een lage laadstroom ook...
Is eigenlijk meer bedoeld om je accu te doorwinteren. zodat je die altijd aan de lader kan laten hangen zodat die nooit leeg gaat en ook niet overlaad.
Voor motoren bijvoorbeeld, die staan meestal stil in de winter. of camping accu's
Xanoxx wijzigde dit bericht 03-06-2008 15:31 (9%)
ja hoor, is volkomen normaal. Gaat wel over zodra de accu bijna vol is en de lader een kleinere stroom gaat afgeven.quote:Vanhaag schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 16:59:
mijn lader van de lidl word na een halfuurtje wel heel erg warm, is dat ook normaal? en kan ik hem er gewoon in laten zitten zonder gevaren?
Reg. datum: 15 mei 2008
ik heb nu ook mn kratje af
alleen nog beetje de afwerking, alle draden beetje mooi weg werken, en nog een antenne aansluiten,
ik zal een filmpje op youtube zetten, en hier even posten
maar dat komt nog, eerst 2 weekjes portugal:P
Met een 24Ah accu? 200Watt RMS betekent zo'n 200/12 = 16.7 Ampere.quote:Xanoxx schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:43:
[...]
Kom maar op met dat biertje
Mijn kratje:
JVC versterker 320w rms
Marqant versterker 200w max
Subwoofer 300w rms
2x 140w speakers
Kan op mn interne accu zon 4 tot 5 uur op 100% draaien![]()
Een 24Ah accu zou dit dan ongeveer 24/16.7 = 1.5 uur moeten kunnen volhouden.
4 tot 5 uur bij 200Watt RMS is volstrekt onmogelijk als je inderdaad alleen die 24Ah accu erin hebt zitten (dit las ik in je eerdere posts?).
5 uur op een 24Ah accu betekent dat je setup ongeveer 24/5=4.8 Ampere continu trekt.
Dit is dus zo'n 12*4.8 = 57.6 Watt continu.
Ter vegelijk: om 5 uur lang, 200Watt uit een accu te kunnen trekken, moet deze accu 5*(200/12)=83Ah zijn.
Harrie wijzigde dit bericht 03-06-2008 21:09 (15%)
Of de fabrikant gebruikt de termen gewoon verkeerd.
Bij 16A stromen zou je bekabeling al aardig warm worden.
Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB
(Ruwe schatting, het beste is nog altijd om gewoon te meten met multimeter op ampere stand)
ThinkPad wijzigde dit bericht 03-06-2008 22:01 (8%)
Beamer omgebouwd naar Xenon verlichting | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | Fujitsu Scaleo P 8600GT, P4 3Ghz, 1GB
Reg. datum: 21 mei 2007
Vergeet niet dat die marquant een rendement heeft van maximaal 60%. Maar dat is bij maximale belasting. Bij reeele muziekbelasting zit je rond de 5 a 30% efficientie. (neemt toe met vermogen) Dus je kunt sowieso maar een klein deel van die 200watt gebruiken!quote:Harrie schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:02:
Ter vegelijk: om 5 uur lang, 200Watt uit een accu te kunnen trekken, moet deze accu 5*(200/12)=83Ah zijn.
2x25 watt is het theoretisch maximum voor 12 volt en 4 ohm speakers met 10% vervorming. En ik denk niet dat die marquant een spanningsverdubbelaar heeft, en hij werkt ook niet met speakers lager dan 4 ohm.
Wikipedia over PMPO:
Peak Music Power Output (PMPO) (sometimes misused in advertising as Peak momentary performance output) is a much more dubious measure, of interest more to advertising copy-writers than to consumers. The term PMPO has never been defined in any standard but it is often taken to be the sum of some sort of peak power for each amplifier in a system. Different manufacturers use different definitions, so that the ratio of PMPO to continuous power output varies widely; it is not possible to convert from one to the other. Peak power is twice the sine wave power, so, for example, a 5 channel system using amplifiers which can output 10 watts for a few milliseconds with an unspecified percentage of distortion would be specified as '100 watts PMPO'. Sometimes, an extra factor is applied to get an even higher figure. The term PMPO is considered misleading and meaningless by audio professionals
happer wijzigde dit bericht 04-06-2008 10:35 (53%)
Lijkt mij ook niet dat die 16 ampere per uur trekt.quote:ThinkPad schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:13:
Ik denk dat Xanox in de war is met PMPO en RMS.
Of de fabrikant gebruikt de termen gewoon verkeerd.
Bij 16A stromen zou je bekabeling al aardig warm worden.
Er zit een zekering in van 5ah die zou dat nooit volhouden toch.
Ben geen electronika expert maar als die 200w versterker al 16 ampere per uur trekt en ik heb er nog een 320w versterker aan hangen dat zou dan 2.5x16 ampere zijn dan kom je dus op 40 ampere per uur.
Accu is 24 ampere en gisteren heeft die zon 2.5 uur volop aangestaan en de accu is nog niet leeg.
Reg. datum: 10 augustus 2007
Sorry, ik moet je verbeteren want ik trek het echt niet meerquote:Xanoxx schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:33:
Lijkt mij ook niet dat die 16 ampere per uur trekt.
Stroom druk je uit in ampere (Coulomb per seconde), niet ampere per uur. (Die term betekent toename van stroom in een uur.)
Lading druk je uit in ampere keer uur ( Ah = (Coulomb/seconde) maal uur => 1Ah = 3600 Coulomb want er zitten 3600 seconden in een uur)
Handig om te weten, daar zit em de clue. 5A betekent maximaal iets van 60 watt, dus met 60% rendement komt dat uit op 36 watt, dus 2x18 watt RMS per speaker.quote:Er zit een zekering in van 5ah die zou dat nooit volhouden toch.
Maar, dat is het vermogen waarbij de zekering smelt! Dus ga maar uit van 15 watt per speaker continu.
Reg. datum: 24 maart 2008
jochem92 wijzigde dit bericht 04-06-2008 21:12 (4%)
Niet parallel op je accu, want dan krijg een dikke kortsluiting!!!
Reg. datum: 06 december 2002
Reg. datum: 02 mei 2005
Per uur maakt geen ruk uit. Je meet het gemiddelde aantal Ampere dat je krat verbuikt. Verbruikt ie bijvoorbeeld 1 ampere, en je hebt een accu van 7 Ah, dan kan je er 7 uur op draaien. Ampere per uur (Ah) duid alleen maar accugrootte aan. Niks anders.quote:jochem92 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:12:
ik heb hier thuis een multimeter, hoe moet ik dit op m'n krat aansluiten om het aantal amperes te meten? (per uur)
lalala
Niet weerquote:aartrost schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:57:
Per uur maakt geen ruk uit. Je meet het gemiddelde aantal Ampere dat je krat verbuikt. Verbruikt ie bijvoorbeeld 1 ampere, en je hebt een accu van 7 Ah, dan kan je er 7 uur op draaien. Ampere per uur (Ah) duid alleen maar accugrootte aan. Niks anders.
Nogmaals, het is niet ampere per uur (A/h) maar ampere keer uur (Ah) net als dat watt gelijk is aan volt keer ampere (W = VA) en niet volt per ampere (V/A) dat is namelijk weerstand (Ohm)
Ik geef toe dat ik vroeger ook altijd dacht dat het ampere per uur was. Toen ik me in accu's ging verdiepen kwam ik er achter hoe dat werkte.
Ik heb zelf een keer meegemaakt m'n electronicawinkel (okaphone) dat ik aan een medewerker vroeg wat de maximum stroom was die een 7Ah accu kon leveren. De sukkel zei: kijk dan op de accu, het is 7 ampere!
ik ga voor de meeste dingen ook naar Okaphone.quote:Ik geef toe dat ik vroeger ook altijd dacht dat het ampere per uur was. Toen ik me in accu's ging verdiepen kwam ik er achter hoe dat werkte.
Ik heb zelf een keer meegemaakt m'n electronicawinkel (okaphone) dat ik aan een medewerker vroeg wat de maximum stroom was die een 7Ah accu kon leveren. De sukkel zei: kijk dan op de accu, het is 7 ampere!
ik ga morgen wss een draaispoelmeter kopen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aansluiten?
Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.