Gathering of Tweakers

Quicksearch
Bravia Commercial o//

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:32:
Voor een lader kun je ook vragen bij het beveiligingsbedrijf, of ze nog een printplaat hebben liggen van een alarminstallatie (of het laadgedeelte voor de accu).

Dat heb ik hier thuis namelijk ook. Ik heb gewoon een printplaat gekregen, waar ik het laadgedeelte vanaf heb gezaagd (wel goed uitzoeken waar je kunt zagen, anders doet ie het niet meer) en dat is gewoon een druppellader, die mijn accu netjes tot 13,6V oplaad (ik kan hem er dus ook eeuwen aan laten hangen, omdat hiji hem niet overlaad).

Die lader daarin is gebaseerd op een LM317, die hem met max 1~1,5A vollaad.
wooi, dat is ook een goede optie inderdaad! :) Maar wat wel tricky is, dit moet je goed doen / kunnen, anders frituur je die printplaat ($$) én je accu ($$) :7

En ze zullen raar opkijken als je belt "ja ik zoek nog een printplaat van een alarm, voor de druppellader"..
quote:
stevenP schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:25:
[...]

wooi, dat is ook een goede optie inderdaad! :) Maar wat wel tricky is, dit moet je goed doen / kunnen, anders frituur je die printplaat ($$) én je accu ($$) :7

En ze zullen raar opkijken als je belt "ja ik zoek nog een printplaat van een alarm, voor de druppellader"..
idd, ik ben niet zo goed met zulke dingen, is er ook een schemaatje van te vinden?

Ik heb die printplaat toen bij de kringloopwinkel gekocht, zat in de behuizing van een alarminstallatie.

Heeft mij ¤2 euro gekost geloof ik.
quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:29:
Ik heb die printplaat toen bij de kringloopwinkel gekocht, zat in de behuizing van een alarminstallatie.

Heeft mij ¤2 euro gekost geloof ik.
hoe heb je er toen een lader van gemaakt? :)

Er zat al een lader op ;)

Een alarminstallatie heeft namelijk vaak een backup accu (een gelaccu van meestal 12V en 7Ah).

Ik heb toen gekeken hoe het laadgedeelte was opgebouwd (printbanen volgen, en componenten tijdelijk loshalen, om te kijken of hij nog werkte) , en toen de printplaat doorgezaagd zodat ik het laadgedeelte overhield.
Bravia Commercial o//

quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:17:
Er zat al een lader op ;)

Een alarminstallatie heeft namelijk vaak een backup accu (een gelaccu van meestal 12V en 7Ah).

Ik heb toen gekeken hoe het laadgedeelte was opgebouwd (printbanen volgen, en componenten tijdelijk loshalen, om te kijken of hij nog werkte) , en toen de printplaat doorgezaagd zodat ik het laadgedeelte overhield.
Pff nou ik heb best wat basic soldeer/elektro skills maar daar ga ik me denk ik niet aan wagen.. Het is maar gewoon hopen op zo'n mooie aanbieding bij de Lidl (of was 't Aldi?).. En inderdaad ik heb hier ook een 12v7Ah accu uit het alarm liggen :)
zaten er al draadje enzo aan?
en kon je hem gewoon gelijk in het stopcontact doen?

Bravia Commercial o//

quote:
Vanhaag schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:28:
zaten er al draadje enzo aan?
en kon je hem gewoon gelijk in het stopcontact doen?
Ik denk dat je op ThinkPad reageert?

Hij legt net uit dat het een half alarmsysteem was, en daar heeft hij zelf het acculaad-systeem uitgehaald. Het was dus alles behalve plug'n'play! ;)

Accu's hebben speciale druppelladers nodig, om te voorkomen dat de accu overbeladen raakt. Dan gaan de chemicaliën binnenin op verkeerde manieren met elkaar reageren en komt er gasvorming. Dan kan je je accu gewoon wegknikkeren.. (klein chemisch afval that is)
Jup, helemaal correct.

Zo'n goedkope lader van 2 tientjes die je bij de bouwmarkt ziet (Ferm bijv. zoals dit, of dit) is dan ook niet geschikt. Die laad door tot 14,4V, en dan gaat je gelaccu koken.

Iemand zei hier dat er 2 juni een aanbieding bij de Lidl / Aldi kwam, voor een gelaccu lader voor ¤7,99.

Die lader van de Lidl / Aldi was er een tijd geleden ook, voor ¤14,99 en zag er ongeveer zo uit:

http://www.rutech.nl/images/Acculader%20CTEK%20%20XS%20800.jpg

ThinkPad wijzigde dit bericht 25-05-2008 21:33 (40%)

je zaagt die printplaat dus door 2en en verder?

ik ben geen expert in solderen, dus is het simpel om zo'n ladertje te bouwen?

Nee, het simpelste voor jou, is om gewoon te wachten op een aanbieding van de Aldi / Lidl, en daar dan een druppellader te kopen.

Als je niet zeker weet of je een druppellader te pakken hebt, post hier dan even het linkje van de site, dan kijk ik er wel even naar ;)
quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:39:
Nee, het simpelste voor jou, is om gewoon te wachten op een aanbieding van de Aldi / Lidl, en daar dan een druppellader te kopen.

Als je niet zeker weet of je een druppellader te pakken hebt, post hier dan even het linkje van de site, dan kijk ik er wel even naar ;)
oké bedankt, ik zal het even in de gaten houden;)

Bravia Commercial o//

quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:31:
Jup, helemaal correct.

Zo'n goedkope lader van 2 tientjes die je bij de bouwmarkt ziet (Ferm bijv. zoals dit, of dit) is dan ook niet geschikt. Die laad door tot 14,4V, en dan gaat je gelaccu koken.

Iemand zei hier dat er 2 juni een aanbieding bij de Lidl / Aldi kwam, voor een gelaccu lader voor ¤7,99.

Die lader van de Lidl / Aldi was er een tijd geleden ook, voor ¤14,99 en zag er ongeveer zo uit:

[afbeelding]
Lidl heeft er inderdaad vanaf 2juni een in huis voor 8euro.
http://www.lidl.nl/C1256C790050C7BC/images/ES.08_17147/$file/08_17147_b.jpg
quote:
Kabellengte: 190 cm
Voor 2, 6 of 12 volt accu’s - 600 mA
Geschikt voor loodaccu’s
Kortom, even goed in de winkel kijken of dit wel gaat lukken met jou accu.. Gelaccu's lijken te frituren hierop, maar voor specifieke specs moet je even je accu vergelijken met die van deze lader.

stevenP wijzigde dit bericht 26-05-2008 09:39 (3%)

Daar staat het inderdaad niet bij of hij ook kan druppelladen.

Ik denk van niet, om 2 redenen:
  1. De prijs is erg laag, er zit waarschijnlijk alleen een trafo, gelijkrichter en nog wat prut in.
  2. Er staat "de snelle oplossing voor een niet startende motor"
Hij pompt de accu dus snel vol, en gaat waarschijnlijk niet druppelladen.
Ik heb deze lader zelf vorig jaar ook gekocht en ik het is zeker wel een druppellader. Wilde het ff quoten uit de handleiding maar deze heb ik helaas weggegooid. Na het laden stopt hij netjes op 13,8 volt max. "De snelle oplossing voor een niet startende motor" is dus echt onzin want zo snel laadt hij een motoraccu helemaal niet :P Maarja sinds wanneer heeft een supermarkt verstand van acculaders...

Bravia Commercial o//

quote:
Michel5128 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:27:
Ik heb deze lader zelf vorig jaar ook gekocht en ik het is zeker wel een druppellader. Wilde het ff quoten uit de handleiding maar deze heb ik helaas weggegooid. Na het laden stopt hij netjes op 13,8 volt max. "De snelle oplossing voor een niet startende motor" is dus echt onzin want zo snel laadt hij een motoraccu helemaal niet :P Maarja sinds wanneer heeft een supermarkt verstand van acculaders...
ahw crap, ik zit net die week in het buitenland.. (klinkt echt alsof ik 30 ben, eigenlijk is het examenreis :P) misschien mijn broertje maar 's vragen om voor me te kijken. 600mAh is prima voor mij, dat is een uurtje of 12 aan de stroom, een volle nacht dus.
Dikke prima dan, want ¤8 voor een druppellader is niet duur.

Verder dan 13,8V moet hij ook niet laden inderdaad.
quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:45:
Dikke prima dan, want ¤8 voor een druppellader is niet duur.

Verder dan 13,8V moet hij ook niet laden inderdaad.
ik heb 'm ook, aan mijn motor en werkt prima.

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

kun je hem ook gebruiken voor een loodzuur accu?

ik heb een 35AH accu dus: 35/0.600=58,33333333

dat zal dus een beetje lang gaan duren voordat hij helemaal is opgeladen

Vanhaag wijzigde dit bericht 26-05-2008 07:02 (3%)

Waarschijnlijk wel hoor, motor heeft meestal een normale loodzuur accu, en soms een gelaccu.

Het laden duurt inderdaad wel lang, maar het kan wel.
quote:
Vanhaag schreef op maandag 26 mei 2008 @ 06:59:
kun je hem ook gebruiken voor een loodzuur accu?

ik heb een 35AH accu dus: 35/0.600=58,33333333

dat zal dus een beetje lang gaan duren voordat hij helemaal is opgeladen
35AH is ook een flinke accu, als je sneller wilt laden zal je toch echt voor een lader met een hoger amperage moeten gaan.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic." Mijn weblog

dat is dus het probleem, de meeste acculaders zijn niet veel hoger.

ze zijn er wel maar dan gelijk weer te duur voor mij :'(

Bravia Commercial o//

Oeh, als jullie het inderdaad over die lader hebben zal ik mijn broertje even vragen maandag langs de lidl te rijden! :9

En even, jullie hebben het over de lader uit mijn post, niet die van het plaatje van ThinkPad hè?
quote:
stevenP schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:49:
Oeh, als jullie het inderdaad over die lader hebben zal ik mijn broertje even vragen maandag langs de lidl te rijden! :9

En even, jullie hebben het over de lader uit mijn post, niet die van het plaatje van ThinkPad hè?
het is idd die van de lidl
ik ga het ook gewoon uitproberen, het moet lukken en anders zit die maar niet helemaal vol

Aha... Ik zou ook eens willen proberen zon radio te maken.
Ik heb hier een batterij staan:
NP17-12I
http://www.yuasa.com.tw/english/vrlafile/NP17-12I.htm

Ben redelijk thuis in electronica, maar van batterijen ken ik niks... Is het al gelijk welke soort lader er gebruikt wordt... Wel een druppellader best, maar ik wil zeggen gelijk welk type,merk... Moest ik nu een druppellader gaan halen in de "Gamma" of zo van die voltage, dan ben ik zeker dat hij zal werken... En niet kapot gaan ofzo... Want die batterij weegt een ton, en als er daar een foutje mee gebeurt aj...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws