Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
happer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:57:
"Been there, got the T-shirt" Gegarandeerd kapotte accu :'(
Das niet helemaal waar.

Als je er even een multimeter op zet en zorgt dat je 10% van het amperage en het juiste voltage pakt, 14.4 volt als het goed is, dan is er geen enkel probleem.

Zorg er dan wel voor dat je hem niet langer dan 10 uur laat laden, dus een tijdklokje erop.

Heb op deze mannier zelf acculaders gemaakt, met ingebouwde tijdklok en zelfs met overlaad beveiliging.

Heb er al 100en accu's mee opgeladen en nog nooit problemen ermee gehad.

Wel een beetje te makkelijk om te zeggen dat je van elke willekeurige 12v adaptor de draadjes af kan knippen en aan je accu kan hangen voor een nacht 8)7

Die 12v is btw een indicatie he.

Verschilt enorm als je ze aan een multimeter hangt, sommige gaan zelfs tot de 19v onbelast.

Hang die er een nacht aan, is je accu verneukt. (vooral gel accu's zijn hier zeer gevoelig voor!)

Gelaccu's

Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:

* bruikbaar in elke oriëntatie
* bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
* gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden
* er treedt minder snel sulfatering op
* de zelfontlading is minder dan bij natte accu's

Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:

* kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
* lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
* gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt
* er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
* hogere prijs

Enkele typische eigenschappen van loodaccu's:

* Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
* Einde van ontladen: 11,8 V DUS NOOIT VERDER ONTLADEN!
* Laden met: 13,2-14,4 V
* Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
* Bij continu laden: maximaal met 13,2 V (druppel laad spanning)
* Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.

Xanoxx wijzigde dit bericht 22-05-2008 11:24 (52%)

Bravia Commercial o//

quote:
achtung! schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16:
[...]

Als ik het goed begrijp kun je met zo'n 41hz.com versterker ook nog eens langer met je accu doen. Das dan wel interessant. Maar hoe knoop je je 12V accu aan deze versterker (het mag duidelijk zijn dat ik geen electro expert ben 8)7)?
Ik zie waar de speakers aangesloten worden, ik zie waar de mp3 speler ingaat. Maar die stroom aansluiting lijkt meer op een laptop adapter...
Zoals hier http://www.41hz.com/showgraph.aspx?ID=224 en hier http://www.41hz.com/gallery/longitude/DSC09574r.jpg
Nee hoor, lijkt op een standaard zwakstroom-plug. Wordt gebruikt voor kerstverlichting, keyboards etc, soms ook voor laptops inderdaad. Alhoewel die vaker een aparte plug hebben, zodat ze zeker weten dat je een goede adapter eraan hangt.
http://www.elderly.com/images/accessories/ACC/PS200R.jpg
zoiets moet het prima doen dus! :)

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar die Dklasse, die hebben dus een zeer hoog rendement? (90%?!) Klinkt als de moeite waard..

@xanoxx, als ik even een paar posts terug mag quoten:
quote:
StraightOn.NL schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:42:
Oplader hoef je niet te kopen...neem gewoon een oude 12volts adapter van je bureaulampje/keyboard/of whatever...maak er een mooie aansluiting aan en hang hem snachts aan het net)
Hierdoor leek het of hij inderdaad een standaard adapter zo aan je accu wilde hangen ;)
quote:
achtung! schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16:
[...]

Als ik het goed begrijp kun je met zo'n 41hz.com versterker ook nog eens langer met je accu doen. Das dan wel interessant. Maar hoe knoop je je 12V accu aan deze versterker (het mag duidelijk zijn dat ik geen electro expert ben 8)7)?
Ik zie waar de speakers aangesloten worden, ik zie waar de mp3 speler ingaat. Maar die stroom aansluiting lijkt meer op een laptop adapter...
Zoals hier http://www.41hz.com/showgraph.aspx?ID=224 en hier http://www.41hz.com/gallery/longitude/DSC09574r.jpg
Stroom kan je gewoon zon stekkertje van iets afknippen en dan weer op de juiste mannier op je accu monteren, die geeft al het juiste voltage.

De afbeelding laat een voorbeeld zien op gewone netspanning met de adaptor naar 13.5v ernaast (je accu is dat al dus dat maakt niet uit)

Zorg wel dat de min van je accu ook op de min van het stekkertje.

Als je een multimeter hebt kan je dit simpel controleren.

Zet hem op voltage en steek de rode pen in het stekkertje en houd de zwarte tegen de zijkant aan.

Dan moet je op het schermpje een waarde tussen de 11 en 14 volt.

Als je een - ervoor ziet staan betekend het dat je het verkeert hebt aangesloten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wel eerst aansluiten op je accu voor je gaat meten he.. (voor de zekerheid :P )

Xanoxx wijzigde dit bericht 22-05-2008 11:32 (3%)

Edit: nvm las het verkeerd :P

Xanoxx wijzigde dit bericht 22-05-2008 11:31 (95%)

quote:
stevenP schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:27:

Nee hoor, lijkt op een standaard zwakstroom-plug. Wordt gebruikt voor kerstverlichting, keyboards etc, soms ook voor laptops inderdaad. Alhoewel die vaker een aparte plug hebben, zodat ze zeker weten dat je een goede adapter eraan hangt.
[afbeelding]
zoiets moet het prima doen dus! :)
Ik snap je! Maar dat is dus als je netspanning in de buurt hebt om deze aan te hangen. Maar wat ik me afvraag is hoe je een 12V accu er op aansluit? (of begrijp ik het verkeerd?)

quote:
Xanoxx schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:29:
[...]

Stroom kan je gewoon zon stekkertje van iets afknippen en dan weer op de juiste mannier op je accu monteren, die geeft al het juiste voltage.
Kijk eens aan! Bedankt. :*) Nu nog op zoek naar zo'n soort stekkertjes dus. Ik neem dat je die ook wel gewoon los kan kopen.

quote:
[b][message=30111082,noline]achtung! schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:16
Heel simpel, gewoon zo'n stekkertje kopen en via een kabeltje op je accu aansluiten. Sterker nog, ik koop niet eens een stekkertje en soldeer direct draden op de printplaat.
Let er op dat deze versterkers zelfbouw zijn. De meeste versterker types zijn voor iemand met weinig soldeerervaring echt niet te doen (zgn SMD componenten, dat is priegelwerk).
De versterker die ik koop (AMP6BASIC) heeft normale "ouderwetse" componenten en zou in principe voor de meeste mensen te doen moeten zijn.
De basic versie kun je direct op je accu aansluiten, de normale AMP6 is iets duurder want hij heeft nog wat gelijkrichters en overspanningsbeveiliging voor als je een wisselstroom transformator gebruikt. Dat is allemaal nutteloos in combinatie met een accu want die zal nooit meer zijn dan wat de chip kan hebben. Ik denk dat die AMP6BASIC gelijk is aan vermogen met het Marquant versterkertje, want de Marquant geeft volgens mij niet zoveel als hij opgeeft.

Eerder in deze thread zijn al klasse D versterkers besproken (geen zelfbouw). Die kon je op ebay bestellen. Maar die hadden of te veel of te weinig vermogen. Mijn systeem is nu perfect, alleen ik heb geen zin om een zwaardere accu te dragen, daarom neem ik een zuinigere versterker.

Trouwens, volgens mij zijn alle autoradio's ook klasse D (of klasse T, da's vergelijkbaar). Want anders zouden ze verschrikkelijke koellichamen moeten hebben.

quote:
achtung! schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:36:
[...]

Kijk eens aan! Bedankt. :*) Nu nog op zoek naar zo'n soort stekkertjes dus. Ik neem dat je die ook wel gewoon los kan kopen.
Dat weet ik niet (betwijfel het), maar heb je niet ergens nog een oude adapter liggen?

Die dingen zitten op 9 van de 10 12v adapters.

Het stekkertje zit verder niets in, dus als die past is het al prima :)

Gewoon knippen en als je het mooi wilt doen dan maak je het netjes weer vast met een stukje 'krimpkous' dit is een soort slangetje wat je eromheen doet en dat even warm maakt met een aansteker, dan krimpt die eromheen en is het weer alsof de kabel zo altijd al geweest is :D

Succes :)

quote:
[b][message=30111083,noline]Xanoxx schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:17
Das niet helemaal waar.
Ik was idd een beetje kort door de bocht. Het punt dat ik wilde maken is dat je moet investeren in iets dat een beetje goed met je accu omgaat, of het nou gekocht is of zelfgemaakt. Maar dat geef jij ook al goed aan.

Ik heb nu ook de AMP6-Basic van 41Hz.com besteld. Ik ben benieuwd!

Ik zelf ook! Ik denk er al een jaar over om dat ding te bestellen maar heb het uiteindelijk nu pas gedaan.
Ik had toen net 35 euro verkloot door zelf met een micro-SMD klasse D versterker te gaan klooien. Ik heb er een opgeblazen door de + en de - van de accu verkeerdom aan te sluiten, de volgende is gemold door de hitte van de soldeerbout. Dat was echt ontzettend jammer vorig jaar. De avond voor dat ik de boot naar Terschelling nam heb ik m'n oude versterkertje (klasse AB) er weer in moeten zetten. Toen de accu leeg was baalde ik wel als een stekker. Iedereen zei: He, laat die nieuwe versterker es horen!

Die AMP6 Basic is een stuk eenvoudiger in elkaar te zetten (dwz te doen voor iemand met weinig ervaring), wat ik vorig jaar probeerde was gewoon totaal gekkenwerk: een chip kleiner dan m'n pinknagel met 10 soldeercontactjes direct op de chip van 0.8mm uit elkaar. |:( Dan soldeer je direct op de chip.

Let er op dat die amp6basic het meeste lawaai maakt met 4 ohms speakers, maar wel zuiniger met is 8 ohm.
Wellicht ga ik ook m'n 8 ohms speakers vervangen.

Dus 8 Ohm is nog zuiniger. Goeie tip!
Verder zie ik nog 2 voordelen aan deze versterkertjes.
Ik kan 'binnenshuis' gewoon met een 12V adapter op netspanning draaien (dit scheelt weer aparte bekabeling die anders nodig zou zijn nodig voor opladen tijdens spelen etc.).
En ook hoeft ik nu geen schakelaar te maken tussen de accu en de versterker lijkt me; want ik kan gewoon de plug uit de versterker halen dan is de stroom er ook af. 8)
Dit maakt het allemaal weer wat eenvoudiger.

Zo, ik ga vandaag ook maar eens beginnen.
Ik heb gisteren een stuk of 15 accu's bij de locale beveiligingsboer gehaald en hopelijk zit daar iets goeds bij (de standaard gel blokken van 12v 7,2ah).

Wat heb ik al:
-Auto radio
-Speakers
-Kabel (en ander klein grut)
-versterker (weet nog niet of ik deze er ook in plaats)
-Bierkrat

Het enige wat ik nog nodig heb is een lader.
De lader wil ik in de kast plaatsen en de kabel afknippen en verbinden met een stopcontact aan de achterzijde van de kast zodat ik een male -> male kabel kan gebruiken om hem op te laden.

Nu zag ik de volgende druppellader op marktplaats, deze levert 300mA, is dit genoeg? Oftewel, hoe lang gaat het laden van 1 accu duren, en zou deze lader (normaal gesproken) de krat zonder accu kunnen laten spelen?
marktplaatslinkje

Een lader van 300mA moet ongeveer 7,2/0,3=24 uur aangesloten blijven om de accu volledig op te laden. Toevallig zag ik zojuist dat vanaf 2 of 3 juni er een geschikte druppellader in de aanbieding is bij de Lidl voor ¤ 7,99. Deze geeft een maximale laadstroom van 600mA en laad je accu dus in 12 uur op.

Een stroom van 0,6A is niet genoeg om een radio op te laten spelen zonder accu, hier heb je toch al gauw 1,5-2A voor nodig.

Ps. toevallig nog iemand tips om aan accu's te komen in de omgeving Harderwijk? Ben al tevergeefs een aantal bedrijven hier afgeweest... :|

Michel5128 wijzigde dit bericht 24-05-2008 11:20 (15%)

Ik heb net even gekeken op de site, maar kon nergens die goedkope druppellader vinden. ¤7,99 is wel erg goedkoop. Bij de electronicaboer kost zo'n ding ongeveer 25/30 euro. Stond die aanbieding in een huis-aan-huisfolder ofzo?

Reg. datum: 17 augustus 2004

Hoeduur is het eigenlijk om zoiets te maken?

Wil er nu zelf een gaan maken, met 12v 7a accu, acculader, boxen etc. kom je ongeveer rond de 100 euro uit.

@Michel5128
Dankje voor de tip!

in harderwijk zou ik de volgende bedrijven proberen:
-Hassing v Hezel Elektrotech & Beveiliging
-BERG BV ELEKTROTECHNIEK VD

succes!

quote:
Seb90 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:26:
Wil er nu zelf een gaan maken, met 12v 7a accu, acculader, boxen etc. kom je ongeveer rond de 100 euro uit.
Ik probeer toch echt onder de 5 tientjes te blijven hoor

Dan wordt het wel lastig. Probleem is dat een 7ampere accu alleen al zo'n 30 á 40 euro kost. Je moet dus anders al wat apparatuur zelf hebben om onder die 50 euro te blijven.

Alhoewel, op marktplaats willen ook nog wel eens goedkoper accu's staan (1 a 2 tientjes) en dan zou je wel binnen budget kunnen blijven.

je kunt ook naar de sloop gaan en vragen of ze daar nog wat hebben,

voor mijn kratje ben ik er ook heen geweest en heb ik voor 5 euro 2 heel goede boxjes kunnen krijgen

ik heb alles al compleet
heb alleen een te dikke versterker, ik denk dat ik die er uit laat
is een 4 x 100 watt van marquant, bridgeable

dat ik de boxjes rechtstreeks op de speakertjes zet, moet wel lukken

alleen moet ik nog een accu,

heb al aardig wat bedrijfe langs geweest in de omgeving
iemand nog toevallig 1tje voor me liggen die hij op wil sturen op mijn kosten?

omgeving rijssen/holten, overijssel vlak bij deventer:P

Voor een lader kun je ook vragen bij het beveiligingsbedrijf, of ze nog een printplaat hebben liggen van een alarminstallatie (of het laadgedeelte voor de accu).

Dat heb ik hier thuis namelijk ook. Ik heb gewoon een printplaat gekregen, waar ik het laadgedeelte vanaf heb gezaagd (wel goed uitzoeken waar je kunt zagen, anders doet ie het niet meer) en dat is gewoon een druppellader, die mijn accu netjes tot 13,6V oplaad (ik kan hem er dus ook eeuwen aan laten hangen, omdat hiji hem niet overlaad).

Die lader daarin is gebaseerd op een LM317, die hem met max 1~1,5A vollaad.
quote:
eaglesJurgen schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:00:
ik heb alles al compleet
heb alleen een te dikke versterker, ik denk dat ik die er uit laat
is een 4 x 100 watt van marquant, bridgeable

dat ik de boxjes rechtstreeks op de speakertjes zet, moet wel lukken

alleen moet ik nog een accu,

heb al aardig wat bedrijfe langs geweest in de omgeving
iemand nog toevallig 1tje voor me liggen die hij op wil sturen op mijn kosten?

omgeving rijssen/holten, overijssel vlak bij deventer:P
Ik heb er eventueel nog wel een liggen. Heb er voor een tijdje terug 2 gekocht, maar dat werkt niet echt (aangezien ik hem met zeilen gebruik en je bij het aanleggen in de haven ook twee laders e.d. moet hebben), vandaar dat er wel 1 weg mag. Heb er zelf 39,95 voor betaald bij Van Essen in Apeldoorn. Mag voor tussen de 15 en 20 euro weg. Is behoorlijk nieuw (paar maanden oud), vrijwel niet gebruikt en het is een 7,2Ah 12volt accu van Kobe. Ik woon zelf tussen Apeldoorn en Deventer in, dus dat is redelijk in de buurt. Ik hoor het wel als je interesse hebt.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws