Gathering of Tweakers

Quicksearch
-WOEI-
Reg. datum: 25 september 2002

Vroeger zeilde ik vrij veel en ik heb toen meerdere (denk 3 of zo) verschillende autoradio kistjes met een accu gebouwd. van groot en hard op een vrachtwagen accu tot klein spul met een scooter accu. De laatste versie had ik gesloopt toen ik gratis een auto kreeg waar geen radio/speakers in zat(en).

Nu komt de zomer er weer aan, strand, beetje zeilen, vakantie, je kent het wel. Daar moet natuurlijk muziek (en een biertje) bij! Dus ik ga weer een radio bouwen! Deze keer ook maar eens proberen of alles in een bier kratje wil omdat dit gewicht scheelt. (een houten kistje van ongeveer het zelfde formaat van 12mm mdf weeg iig een stuk meer dan een leeg kratje).

Ik heb in mijn auto al van alles gemonteerd en weer vervangen aan speakers/versterker dus ik heb nog wat moois over om te gebruiken. Het is allemaal redelijk mooi spul.
Phoenig Gold QX2100 versterker (nieuwprijs volgens mij rond de 170e) 2x50W RMS
Infinity Kappa 692i Luidsprekers (nieuwprijs 120e of zo iets)
berg bekabeling, maar dat maakt niet veel uit bij deze laag vermogende apparaten en hele korte snoer lengtes.
Er komt geen Autoradio meer in, ik hou het op MP3 spelers en Telefoon's. telefoon heeft immers ook radio ontvangst!

Ik heb via een vriend van me 2 gel accus van 24Ah op de kop weten te tikken die gebruikt werden in een brand meld instalatie als backup stroom. Worden elke 2.5 jaar vervangen en ze zijn Long Life (gaan 10 jaar mee).

Ik heb het plan om een kratje te maken waar ik zelf mee kan beslissen of ik 2 accu's of 1 mee neem. Dus dagje strand --> 1 accu
weekendje zeilen, vakantie --> 2 accu's.

Maargoed, 24Ah accu's zijn vrij groot dus de vraag was, gaat dit passen?!
Uiteindelijk heb ik besloten het geheel maar ff in Autodesk Inventor te klussen en waarempel, het past ook echt! 2 Accu's kunnen naast elkaar + versterker en daar boven op de speakers.

Volgend weekend krijg ik de accu's en kan ik verder met de echte constructie. Ik heb het krat al leeg gemaakt en de bodemplaat van 8mm mdf op maat gemaakt. Ik moet er alleen 4 mm uit frezen omdat de versterker net 2-3 mm te hoog is nu. Update volgt.

http://home.wanadoo.nl/koepoort/bierkrat/krat.jpg

ben benieuwd hoe lang de accu's het vol houden op een profi versterker en hoe hard dit geheel gaat. (Speakers zijn 90W RMS/300W max) en kwalitatief echt super! ik ga proberen het geluid mooi strak te houden.
dat zijn nog eens accu's!

jochem92 wijzigde dit bericht 05-04-2008 09:52 (4%)
Reden: foute spelling

-WOEI-
Reg. datum: 25 september 2002

mooie gel accu's, 9.7Kg per stuk, 28Ah en er passen precies 2 naast elkaar in het krat. echt super! wordt wel een beetje zwaar dus de mogelijkheid om er 1 in te stoppen moet ook kunnen.
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
happer schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:52:
[...]

Als je loodgelaccu volledig ontlaadt dan gaat hij kapot: bijvoorbeeld doordat je de versterker aan laat staan op de accu. Dat valt vind ik onder normaal gebruik.

Kapot betekent echt kapot. Je hebt dan een gewicht van een paar kilo liggen waar je niks mee kunt.
Dat is mij al een keer gebeurd. Vandaar dat ik een beveiligingsschakeling heb bedacht die in mijn en in een vriend's krat zit.
Ik heb em gisteren nog geprobeerd, na 9 maanden stil te hebben gestaan, hij werkt nog :)
Vertel? ;)

Edit: schema-tje gevonden :) Pics van schakeling?

Raven wijzigde dit bericht 05-04-2008 16:21 (3%)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

als ik bij de marquant versterker geen 'leven' krijg als ik de REM niet aansluit, moet ik dan een aparte draad van de + pool van de accu, naar de REM aansluiting doen, of moet ik de draad van de + pool splitsen en zeg maar 1 helft op de + pool en de andere helft op de REM aansluiting doen??????

n00b going pro

ik wil een kratradio gaan bouwen, ik zit alleen met de vraag hoe ik een evt. oplader van mn accu aan moet sluiten?

Kan ik gewoon de +pool van de adapter en de +pool van mn versterker tegelijk op de +pool van mn accu aansluiten? En kan mn accu gewoon opladen terwijl mn versterker herrie maakt? ;)

C2D e6400 @ 3,001GHz | Scythe Ninja | P35-DS3R | 2GB A-Data @ 750 MHz

quote:
Soundmaster M schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:59:
ik wil een kratradio gaan bouwen, ik zit alleen met de vraag hoe ik een evt. oplader van mn accu aan moet sluiten?

Kan ik gewoon de +pool van de adapter en de +pool van mn versterker tegelijk op de +pool van mn accu aansluiten? En kan mn accu gewoon opladen terwijl mn versterker herrie maakt? ;)
Als je lader meer ampere kan leveren bij ongeveer 12volt dan je versterker uit de accu trekt zal hij hem idd opladen. Anders niet.

File not found: Loading something that looked similar.

n00b going pro

Dus ik kan gewoon deze schakeling maken:

oplader > accu > amp

En hoe beveilig ik mn gel accu tegen volledig ontladen, aangezien ik in dit topic las dat ze dat niet leuk vinden?

C2D e6400 @ 3,001GHz | Scythe Ninja | P35-DS3R | 2GB A-Data @ 750 MHz

stel ik m'n vraag nog een keer:

als ik bij de marquant versterker geen 'leven' krijg als ik de REM niet aansluit, moet ik dan een aparte draad van de + pool van de accu, naar de REM aansluiting doen, of moet ik de draad van de + pool splitsen en zeg maar 1 helft op de + pool en de andere helft op de REM aansluiting doen??????

Reg. datum: 14 maart 2003

Je kunt gewoon een klein draadje vanaf de plus aansluiting pakken van de versterker, de remote trekt toch geen vermogen.

je bedoelt dus

>>>=draden

accu>>>versterker(+&-)>>>(+draad)>>> + (aansluiting versterker) REM

jochem92 wijzigde dit bericht 07-04-2008 15:43 (74%)

oke mensen opnieuw een vraag, ik ben radeloos;

ik heb 2 accu's, allebei best oud en zijn bijna volledig ontladen(deze heb ik weer opgeladen). bij elkaar geven ze op de meter/tester een spanning van 8V op een schaal van tien (Volt lijkt me). Ik sluit de accu's in serie op mijn marquant versterker aan. als audiobros gebruik ik mijn nintendo ds (ik heb ook een MP3 speler geprobeerd) tussen de accu's en versterker zit een draad met een schakelaar en een ledje (zeg maar als aan/uit lampje) ik gebruik de marquant 120Watt speakers. als snoertje (dubbel tulp>jack) gebruikte ik eerst eentje om ons fototoestel op de TV aan te sluiten en daarna eentje zoals de meeste hier hebben (zelfde als bij de action maar dan van de dynabyte geloof ik) als ik de versterker aanzet brandt het lampje heel zwak (heel raar want het is een 5mm ledje en die zou eigenlijk behoorlijk fel moeten branden op 8V) het ledje brandt, dus er is een kring. de +draad is op de B+& de REM aangesloten, de -draad op de GRD. MAAR er is geen geluid?!?!?!?!?!?!?!?!? wat doe ik fout mensen??????? please geef antwoord.

ps. ik neem overigens wel aan dat 8/9V genoeg moet zijn om een heel klein beetje geluid te maken of is dit fout?

quote:
jochem92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:38:
oke mensen opnieuw een vraag, ik ben radeloos;

ik heb 2 accu's, allebei best oud en zijn bijna volledig ontladen(deze heb ik weer opgeladen). bij elkaar geven ze op de meter/tester een spanning van 8V op een schaal van tien (Volt lijkt me). Ik sluit de accu's in serie op mijn marquant versterker aan. als audiobros gebruik ik mijn nintendo ds (ik heb ook een MP3 speler geprobeerd) tussen de accu's en versterker zit een draad met een schakelaar en een ledje (zeg maar als aan/uit lampje) ik gebruik de marquant 120Watt speakers. als snoertje (dubbel tulp>jack) gebruikte ik eerst eentje om ons fototoestel op de TV aan te sluiten en daarna eentje zoals de meeste hier hebben (zelfde als bij de action maar dan van de dynabyte geloof ik) als ik de versterker aanzet brandt het lampje heel zwak (heel raar want het is een 5mm ledje en die zou eigenlijk behoorlijk fel moeten branden op 8V) het ledje brandt, dus er is een kring. de +draad is op de B+& de REM aangesloten, de -draad op de GRD. MAAR er is geen geluid?!?!?!?!?!?!?!?!? wat doe ik fout mensen??????? please geef antwoord.

ps. ik neem overigens wel aan dat 8/9V genoeg moet zijn om een heel klein beetje geluid te maken of is dit fout?
Je zegt het eigenlijk zelf al... het lampje brand vrij zwak. 8V is echt te weinig op iets wat normaal met MINIMAAL 12 volt moet inschakelen. Als je beneden de 12 volt zak dan krijg je al significant minder vermogen uit je opstelling. Ik kan mijn auto radio + versterker nog heel even bij een spannig van +11 volt laten werken. Maar na 1 uurtje is het ook wel uit met de pret.

Tevens als je zegt dat je de accu weer volledig hebt opgeladen en een multimeter geeft 8v aan dan is je accu stuk. Dan wordt hij dus niet meer goed opgeladen. En je moet trouwens met 1 schaal hoger (gelijkspanning) werken anders krijg je nooit hoger dan 10 te zien.

tja de accu's lagen nog op scouting en waren behoorlijk leeg. maar ik heb ze allebei ruim 40 uur opgeladen maar de spanning gaat niet omhoog. wat dus eigenlijk betekent dat ze (bijna) dood zijn?toch?

www.freddyspalace.nl

indd, inleveren bij de gemeente!!! (lees: prullenbak)

Geniet, maar luister naar goede hifi-apparatuur

jmmr dat ze dood zijn... maarja ze waren oud en gratis. dat word een accu kopen. ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?

Ik had een vraagje, ik heb zelf ook een bierkratradio gebouwd, maar nu wilde ik er een pc-voeding bij in bouwen, voor het geval dat ik in de buurt ben van een stopcontact. Nu heb ik wel een acculader maar als ik die er op zet, laad de accu toch minder snel bij als dat het er uit gaat.

Nu heb ik dus een werkende pc-voeding (tenmiste toen die nog in de pc zat deed die het nog) nu wilde ik deze op de radio aansluiten, maar hij doet het niet... ik heb de plus op de gele draad aangesloten (+12V) en de min op de zwarte (0V)

heeft iemand een idee waarom dit niet werkt?

edit:
ik ben er achter gekomen dat ik een ATX-pc voeding heb, dat is er een met een grote stekker met 20 pinnetjes. Ik moes de groene draad op de massa aansluiten, want dit bleek een soort schakelaar te zijn.

JurjenNijkamp wijzigde dit bericht 07-04-2008 20:11 (15%)

ik stel m'n vraag nog een keer

ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?

quote:
jochem92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:22:
jmmr dat ze dood zijn... maarja ze waren oud en gratis. dat word een accu kopen. ik zag bij coditronix een loodcalcium accu. is dat gewoon een gel-accu? hij was wel lkkr goedkoop: 12V 17A 25euro dus nogmaals is een loodcalcium accu een gel-accu?
Toevallig was een collega van mij ook met een oude loodgelaccu bezig (12V 7Ah). De spanning was nog maar 7 volt. Hij sloot hem even aan op 12 volt 3 ampere om hem op te peppen.
Vervolgens lukte het hem wel weer om hem op te laden.

Je kunt hem even (niet langer dan een aantal seconden) aansluiten op een autoaccu of een pc voeding gebruiken (eigen risico). Redelijke kans dat je hem met een autoaccu weer aan de praat krijgt.

Als je accuspanning te laag is willen de meeste laders niet opladen. Terwijl het wel zou moeten kunnen. Een hoge stroomstoot laat de accuspanning even stijgen waarna je lader hem misschien weer accepteert.

ja ik zag vandaag toen ik thuis kwam dat mijn twee accu's bij elkaar n u 9/10V aangeven dus ik blijf nog ff doorladen.
maar hoe wou je zo een korte, hoge stroomstoot doen?

ps. is een loodcalcium accu een gel-accu?

jochem92 wijzigde dit bericht 08-04-2008 17:30 (11%)

quote:
jochem92 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:29:
ja ik zag vandaag toen ik thuis kwam dat mijn twee accu's bij elkaar n u 9/10V aangeven dus ik blijf nog ff doorladen.
maar hoe wou je zo een korte, hoge stroomstoot doen?

ps. is een loodcalcium accu een gel-accu?
Hou maar op met opladen, die dingen zijn kapot.

Ik heb hier ook 2 accu's liggen, die hebben dezelfde symptomen, zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/60244

Een van m'n accu's wou ook niet hoger dan 11V komen bij het opladen.

Maar je moet even op zoek gaan naar een bedrijf bij je in de buurt, die beveiligingssystemen aanleggen.
Bij een alarminstallatie moet om de <xx> jaar (weet niet precies) de noodaccu worden vervangen. Vaak zijn deze nog prima, omdat ze constant aan de druppellader van de alarminstallatie hebben gehangen, en haast niet gebruikt zijn.

Ik ben vandaag nog langs zo'n bedrijf hier in de buurt geweest, en kreeg 2x "12V 7Ah" accu's mee. Deze waren allebei nog prima (gaven allebei nog rond de 12,7V / 13,0V aan _/-\o_ )

.ε(●̮̮̃•̃)з IBM ThinkPad T40! .ε(●̮̮̃•̃)з

Goed, we willen hier geen discussies over hoe je je stroom aansluit, we willen fotos.

Ok, het is er maar eentje, maar ik wil de rest aanmoedigen. Dit is Grolsch Blaster Mark 3 (er zijn al 2 versies geweest). We gingen voor robuustheid, alleen de kooiconstrustie vergalt de radioontvangst natuurlijk ;) ach, wie wil er nou tegenwoordig nog radio als je op 1 cd 6 uur muziek kwijt kan...

http://www.fluber.nl/extern/gb3.jpg

Het is maar een telefoon fototje, maar het gaat om het idee. Mensen, maak er wat moois van deze zomer!

http://www.fluber.nl - You tell your friends about Fluber, and we will tell about your friends! (You Know It Makes Sense...)

maar is een loodcalcium accu een gelaccu???????????????

dus ik kan een loodcalcium accu niet met een 13,8V lader laden... jammer.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws