Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
jochem92 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:26:
nog ff een vraagje; een (gel)accu kan in principe (net als gewone oplaadbare batterijen) niet op/kapot als je er normaal mee omgaat en hem niet te veel/te lang oplaad

dit klopt toch?
Als je loodgelaccu volledig ontlaadt dan gaat hij kapot: bijvoorbeeld doordat je de versterker aan laat staan op de accu. Dat valt vind ik onder normaal gebruik.

Kapot betekent echt kapot. Je hebt dan een gewicht van een paar kilo liggen waar je niks mee kunt.
Dat is mij al een keer gebeurd. Vandaar dat ik een beveiligingsschakeling heb bedacht die in mijn en in een vriend's krat zit.
Ik heb em gisteren nog geprobeerd, na 9 maanden stil te hebben gestaan, hij werkt nog :)

quote:
Let je wel op dat je je krat niet tegen een metalen hek oid zet? Die twee metalen aansluitpunten kunnen wel erg makkelijk kortsluiten lijkt me?

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

quote:
franssie schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:08:
[...]

Jesper15 Jochem92 welkom. Als je goedkoop wilt vertel je je ouders dat ze een nieuwe accu nodig hebben in hun auto. Verder proberen mensen je hier te helpen, je hebt best waardevolle tips gehad en ook zelf uit het topic gehaald (waarvoor hulde) maar probeer ons niet te stangen met die smileys please?
Dus gewoon bellen naar alarmbedrijven, op zoek naar een juiste lader (staat zeker in deel 1 genoeg over geschreven) en wat losse draden en blazen!
Vergeet niet een foto te posten als ie af is en als je ergens echt niet uitkomt help ik je graag verder.
Oh ja - even een tip : sluit een accu nooit kort, als is het maar 12V je wilt niet meemaken wat er dan gebeurd (ergens heb ik het idee dit te moeten vermelden - hopelijk overbodig).
ik laat de oplaadpunten poolen in m'n krat omdat ik de krat vornamelijk in de IJZEREN boot zet :P maar toch bedankt voor de info ;)

haha ja klopt:P we hadden even geen andere keuze:P

laad hem trouwens op met een auto accu lader

oke bedankt voor je reactie

kheb net de versterker en de speakers bij (jawel) kijkshop gehaald. nu nog een accu :( kan hem niet 'testen' voor dat ik een accu heb maarja ff vanavond aan m'n vader vragen of ik heeeeeeel even de accu uit de auto mag :P

edit:

O-) mocht niet O-)

jochem92 wijzigde dit bericht 29-03-2008 19:24 (6%)

aight op scouting hadden ze nog 3 gel accu's liggen! ik weet alleen niet of ze het nog doen... ik moet eerst een lader hebben. diegene waar de accu's van waren wist ook niet of ze het nog deden.

ps. klopt het dat als je een gel accu schud, dat je dan wat hoort rammelen?

edit:

ook eindelijk begonnen aan mijn krat. na ongeveer een week kwijlen op de foto's op tweakers :P ik bedacht eigenlijk bij mezelf: (...) wat (...) nou dat er geen colakratjes meer zijn, je ziet al zoveel bierkratjes dat ik wel eens origineel wou doen. maar dat maakt niet uit. een bierkrat is ook prachtig :*) als alles klaar is post ik wel wat foto's

jochem92 wijzigde dit bericht 29-03-2008 19:44 (39%)

Je moet wel zorgen dat je die gelaccu's snel oplaad, als je ze te lang in ontladen toestand laat staan gaan ze kapot, misschien zijn ze nu zelfs al wel kapot.

En dat rammelen weet ik niet, ik heb hier ook 1 accu die het wel doet, maar de andere doet het niet.

Toevallig is degene die het wel doet niet helemaal jofel meer (ontlaad zichzelf :S )

.ε(●̮̮̃•̃)з IBM ThinkPad T40! .ε(●̮̮̃•̃)з

oke bedankt... hopelijk doen ze het nog en heb ik op tijd een laader

ps. ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?

ik weet niet hoe je afbeeldingen post :( does anyone know it?

jochem92 wijzigde dit bericht 30-03-2008 18:30 (13%)

Kwast

Whahah dit is serieus grappig. Ik loop al een flinke tijd rond met het idee om een autoradio in een krat te bouwen en dacht dat niet veel meer mensen eens zo'n idee hadden gehad. Net een beetje gezocht naar autoradio's maar die dingen zijn wel raggend duur zeg.. Dus hop ff hierheen om topicje te openen hoe ik dit kan aanpakken en dr blijkt gewoon al een topic te zijn! Gruwelijk :)

Ik ga ff snuffelen :)

@ Jochem92: --> Overzicht van UBB-codes #tag_img

If you want to be the best, you need to work with the best :)

quote:
Maardiweb schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:52:
Net een beetje gezocht naar autoradio's maar die dingen zijn wel raggend duur zeg..
Autosloop in de buurt opbellen / langsgaan ?

Zo'n marquant versterker kost overigens maar ¤20, en daar kun je gelijk je MP3 aanhangen, kan ook nog een optie zijn.

.ε(●̮̮̃•̃)з IBM ThinkPad T40! .ε(●̮̮̃•̃)з

ik stel de vraag nog een keer:

ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker in ieder geval) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?

quote:
jochem92 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:17:
ik stel de vraag nog een keer:

ik heb bijna overal op dit topic gelezen dat je (bij de marquant autoversterker in ieder geval) de REM uitgang ook op de + pool van de accu moet aansluiten. maar geeft dit geen kortsluiting?
Nee :) .

File not found: Loading something that looked similar.

Kwast

quote:
ThinkPad schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Autosloop in de buurt opbellen / langsgaan ?

Zo'n marquant versterker kost overigens maar ¤20, en daar kun je gelijk je MP3 aanhangen, kan ook nog een optie zijn.
Yes versterker valt me alles mee, evenals speakers maar een radio en cdspeler die je dus zou kunnen inbouwen kost je flink wat knex..

Ik denk overigens niet dat ik dat ga doen. Mp3 speler is prima.. Wie gebruikt er nog cd's tegenwoordig? zooooooooo 2005 ;)

ff een vraagje: ik las in dit topic en in deel 1 dat je, als je een ledje op de beat van de muziek wilt laten knipperen, je er een weerstandje tussen moet doen. maar bij mijn computerboxjes deed ik dit ff om te testen (met en zonder weerstandje) maar hij gaat (al bijna op z'n hardste volume) maar amper knipperen. toen deed ik het met een weerstandje en nu moest het volume nog meer omhoog. mijn vraag:

waarom zou je er een weerstand tussen doen als hij a. nog harder moet om 'licht' te geven b. hij toch niet doorbrand?

Kwast

Waartussen connect je die? Zo uit mn hoofd zou je deze tussen de versterker en de speaker moeten plaatsen. Ik weet niet wat voor een computerspeakers je hebt, maar de meeste van deze zijn actief en hebben dus de versterker in de speaker zitten. Dat houdt in dat het stroompje van je computer naar je box een zeer laag voltage heeft wat dus niet genoeg power geeft om je ledje te laten branden :)

Probeer het eens met je stereoinstallatie. En dat weerstandje zal moeten afhangen van de sterkte van je versterker

ja je hebt wel gelijk
ik sloot het ledje op de +&- pool van de speaker maar is inderdaad maar 5Watt en 12 V
maar toch bedankt voor de logische uitleg

Kwast

Ik heb ff wat zitten bladeren in alle pagina's en raak een beetje verward over beveiligingen etc etc.

Even kort samengevat..
De accu loopt leeg als je hem niet gebruikt maar wel aangesloten laat op de amp. Dus moet je een switch tussen de amp en de accu maken.

Volgens mij is dit dan de basis:
http://aycu01.webshots.com/image/49160/2005260841704194447_rs.jpg

Daarnaast kan je een lader in het krat erbij zetten zodat je een losse stekker hebt en in 1 keer kan laden wanneer nodig. Ook met een switch lijkt mij, want anders loopt de accu alsnog leeg?

Dus zo:
http://aycu31.webshots.com/image/49790/2005259089286050496_rs.jpg

Nu alleen een paar vraagjes:

- Kan je ook het krat op de netspanning gooien? Dwz: Lader én amp tegelijk aangesloten op de accu of gaan we dan brandlucht ruiken?

- Hoe beveilig je je amp tegen te lage spanning doordat je accu leeg raakt? Dus vanaf 10 volt de boel afsluiten? Had wel iets gelezen over een relaistje maar, maar hoe werkt dat nou dan?

En ik had dr nog 1 maar die ben ik alweer kwijt hehe.. :*)

Maardiweb wijzigde dit bericht 01-04-2008 19:30 (4%)

ik las bij de beginpagina's van deel 1 geloof ik hier wat over. lijkt mij ook wel handig om te weten hoe het moet.

quote:
Maardiweb schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:27:
- Hoe beveilig je je amp tegen te lage spanning doordat je accu leeg raakt? Dus vanaf 10 volt de boel afsluiten? Had wel iets gelezen over een relaistje maar, maar hoe werkt dat nou dan?
Heb je dat schemaatje kunnen vinden van mij? Is inderdaad wat ingewikkeld, maar een vriend met weinig ervaring heeft er een kunnen maken. Het nadeel is wel dat hij nog ingesteld moet worden, dat kan het beste met een (bijna) lege accu (11 volt).

Het voordeel van dat schemaatje is dat je al die electronica kunt weglaten en het relais kunt vervangen door een standaard dubbele wissel schakelaar (2PDT: wikipedia).

Dan kun je je acculader, 12 volt voeding voor accu gewoon aangesloten houden en in 1x schakelen tussen versterker op accu en accu op lader/versterker op voeding.

quote:
Maardiweb schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:25:
Waartussen connect je die? Zo uit mn hoofd zou je deze tussen de versterker en de speaker moeten plaatsen. Ik weet niet wat voor een computerspeakers je hebt, maar de meeste van deze zijn actief en hebben dus de versterker in de speaker zitten. Dat houdt in dat het stroompje van je computer naar je box een zeer laag voltage heeft wat dus niet genoeg power geeft om je ledje te laten branden :)

Probeer het eens met je stereoinstallatie. En dat weerstandje zal moeten afhangen van de sterkte van je versterker
ik heb deze speakers uit de boxen gehaald en idd de versterker zit er los in. en oh ja ik had m'n nintendo DS aangesloten maar dat maakt niet zoveel uit.

ps. ik had de polen van de led gwoon tegen de poolen van de speaker en hij deed het, maar met weerstand ertussen gaat hij idd alleen bij de harde bass geluiden knipperen.

Kwast

Ik ga wel ff kijken.. Ga binnenkort de spulletjes aanschaffen en dan gaan we de boel in elkaar sjeffen :9

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws