Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Eskimo0O0o schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 01:45:
On-topic: Omdat auto-accu's erg matig bestand zijn tegen diepe ontlading, zal onze installatie de levensduur van de accu's dramatisch verlagen. Heeft iemand een zinnige tip om te voorkomen dat het voltage onder een bepaalde waarde daalt, waarna deze de boel afkoppelt? (momenteel blijft alles aangesloten totdat de accu niet meer spanning levert om de versterker van genoeg prik te voorzien en het geluid afslaat)
Gelaccu's kunnen NOG slechter tegen diepteontlading. Ik heb inmiddels mijn 2de accu omdat de vorige perongeluk een keer 2 maanden aan de versterker heeft gehangen. |:(

Daarom heb ik een accuprotectieschakeling voor mijn 7Ah accu gemaakt. De accu wordt afgesloten als de spanning onder de 11V daalt. Alles werkt met 1 relais en 3 transistoren en nog wat weerstanden en diodes. 8)

Voor jouw systeem zal hij ook om te bouwen zijn. Je hebt alleen een gruwelijk relais nodig die je bv uit een auto/vrachtwagen moet halen. Waarschijnlijk zul je ook een extra transistor nodig hebben die op z'n beurt het relais weer schakelt.

Ik ben in het eerste topic al een keer over m'n beveiliging begonnen maar toen was niemand geinteresseerd :X
Hij zit in ieder geval in mijn krat en het "BavKrat" van een vriend. En is redelijk makkelijk te bouwen.

quote:
happer schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:08:
[...]

Gelaccu's kunnen NOG slechter tegen diepteontlading. Ik heb inmiddels mijn 2de accu omdat de vorige perongeluk een keer 2 maanden aan de versterker heeft gehangen. |:(

Daarom heb ik een accuprotectieschakeling voor mijn 7Ah accu gemaakt. De accu wordt afgesloten als de spanning onder de 11V daalt. Alles werkt met 1 relais en 3 transistoren en nog wat weerstanden en diodes. 8)

Voor jouw systeem zal hij ook om te bouwen zijn. Je hebt alleen een gruwelijk relais nodig die je bv uit een auto/vrachtwagen moet halen. Waarschijnlijk zul je ook een extra transistor nodig hebben die op z'n beurt het relais weer schakelt.

Ik ben in het eerste topic al een keer over m'n beveiliging begonnen maar toen was niemand geinteresseerd :X
Hij zit in ieder geval in mijn krat en het "BavKrat" van een vriend. En is redelijk makkelijk te bouwen.
Enig idee of deze kant en klaar te halen zijn? (want met de stroomsterktes en de diktes van de kabels waar we nu mee werken denk ik niet dat ik zin heb om zelf een relais te gaan lopen bouwen).

Kun je anders eventueel een schema leveren hoe zo'n eventueel zelf te bouwen valt, inclusief schema hoe ik het makkelijk in het geheel kan inbouwen? (direct aan de accu hangen, nog vóór de condensator neem ik aan?)

Gewoon een paar dumps bellen en het dikste relais voor een forse stroom vragen wat ze hebben ;)

http://www.baco-army-goods.nl/product_979.html
http://www.baco-army-goods.nl/product_171.html

40 resp 27A. Moet je een aardig eind mee komen :)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Reg. datum: 20 januari 2008

Aan het begin van de week heb ik verteld dat ik samen met
een jongen ook een bierkrat radio zou maken.
We hadden toen een heel boodschappenlijstje
en alle spullen hadden we allemaal op woensdag middag binnen.
Nou zijn we zaterdag even flink bezig geweest en toen hebben we hem afgekregen :)

Hier het resultaat:
Plaatje op imageshack (popups!)
(Binnenkant)

(Voorkant)

(Zijkant + Achterkant)

(Nu met deksel)

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt:
http://nl.youtube.com/watch?v=aIpdk7gDhGI

Dit is ons bierkrat, we gaan de deksel nog verven en we maken het Heinenken logo erop.
Als er vragen of suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten, dj_k03n 8)

Dj_koen wijzigde dit bericht 27-01-2008 18:59 (24%)

Ziet er erg mooi uit

quote:
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:54:
Gewoon een paar dumps bellen en het dikste relais voor een forse stroom vragen wat ze hebben ;)
Ok, maar het is in alle eerlijkheid iets te lang geleden dat ik zo nog weet wat ik nog meer nodig heb naast het relais en waar ik dit zoal kan vinden :)

Bedankt in ieder geval,

quote:
Eskimo0O0o schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:49:
Kun je anders eventueel een schema leveren hoe zo'n eventueel zelf te bouwen valt, inclusief schema hoe ik het makkelijk in het geheel kan inbouwen? (direct aan de accu hangen, nog vóór de condensator neem ik aan?)
Ik zal kijken of ik vandaagn dat schemaatje kan posten. Bouwen moet niet te moeilijk zijn, hij moet nog wel even ingesteld worden 11V met een soort volumeknopje. Nog wel belangrijk is uiteraard dat je relais op 12 volt werkt, en hoeveel stroom de spoel trekt. Als hij meer dan 100mA (<120Ohm weerstand) trekt dan moet je een extra transistor inbouwen, maar dat post ik dan ook wel.

Daarnaast is leuk dat wanneer je een dubbel (DPDT, Wikipedia: Switch - Wikipedia, the free encyclopedia ) relais hebt dat je de lader en eventuele externe voeding altijd aangesloten kunt laten!

Let er op dat het schema alleen met relais werken die onder spanning gehouden moeten worden. (monostabiel Je hebt namelijk ook relais die een spoel hebben voor de ene stand en een spoel voor de andere stand.

Hoe bevestigen jullie zo'n houten bodemplaat erin? Ik dacht aan een dikke houten (mdf) plaat, om maat en dan gewoon door het krat heen, maar dat ziet er waarschijnlijk niet zo netjes uit? Hetzelfde met de speakers?

Nou ik heb gewoon bijna de hele bodem eruit gehaald,
alleen de randen zegmaar over gehouden om vervolgens de plaat
er mooi in te boren.
Het soort hout maakt niet uit maar het moet wel stevig zijn. (Wat je zelf goed lijkt.)
En ook heb ik de speakers mooi in het kratje gemonteerd.
(Dus mooi/goed rondje zagen en dan de speakers erin laten vallen..)
Dit alles heeft temaken met je eigen smaak en je design..

Als je ff naar boven scrolt dan zie je mijn bierkrat dus dan kan je het een beetje zien.
Groeten en suc6, dj_koen

Even op het mailtje wat ik hier voor heb gestuurd een voorbeeld voor je!
Dit was mijn bodem:
En nu met een plaat erin:

Nog een keer veel suc6 ermee..
Groeten, dj_koen

Zo heb ik het ook gedaan, is beter want dan staat hij niet op het hout maar op het plastick.

Reg. datum: 29 januari 2008

Hey mensen,

Ik heb nieuw hier op het forum, en ga binnenkort ook een kratradio'tje bouwen. Dit is hoofdzakelijk waarvoor ik me heb aangemeld :9

Ik ben vorige zomer wel eens naar een bbq ofzo gegaan, met 2 boxjes, autoradio, en 2 boormachine accu's in mijn tas, dit was zoals ik al eerder hier van mensen hoorde super onhandig.

Ik denk dat ik me nog een 2 x 100 watt versterkertje bij de kijkshop haal, die sluit ik op de tulpstekkers van de autoradio aan. Op de autoradio komen die 2 boxen waar ik het over had, en voor de bass komt er op de versterker een 800 watt subwoofer (met filter voor de lage tonen).

Wat voor'n accu's wil je nemen? want dit gaat natuurlijk wel wat stroom verbuiken.

Die accu wordt denk ik niet zo'n probleem. Die tover ik nog wel ergens vandaan :P Ik denk dat ik ook eens bij zo'n allarminstallatiebedrijf ga kijken.
Ik kan altijd nog mijn powerpack van 700 Ah erop aansluiten :D

quote:
Dj_koen schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:43:
Aan het begin van de week heb ik verteld dat ik samen met
een jongen ook een bierkrat radio zou maken.
We hadden toen een heel boodschappenlijstje
en alle spullen hadden we allemaal op woensdag middag binnen.
Nou zijn we zaterdag even flink bezig geweest en toen hebben we hem afgekregen :)

Hier het resultaat:
[afbeelding]
(Binnenkant)

[afbeelding]
(Voorkant)

[afbeelding]
(Zijkant + Achterkant)

[afbeelding]
(Nu met deksel)

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt:
http://nl.youtube.com/watch?v=aIpdk7gDhGI

Dit is ons bierkrat, we gaan de deksel nog verven en we maken het Heinenken logo erop.
Als er vragen of suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten, dj_k03n 8)
Geeft dat geen rare klank ? Je tweeters een andere kant oprichten als de woofers ?

quote:
Svenn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:54:
Die accu wordt denk ik niet zo'n probleem. Die tover ik nog wel ergens vandaan :P Ik denk dat ik ook eens bij zo'n allarminstallatiebedrijf ga kijken.
Ik kan altijd nog mijn powerpack van 700 Ah erop aansluiten :D
Bedoel je niet 700mAh?(mili Ampere uur) Da's best wel enorm klein.

Een 700Ah accu weegt denk ik zo'n 500 kilo...

@Dj_koen, bedankt voor die foto's! Superduidelijk, ik ga weer spelen! :D

Heb je misschien nog een close-up van je speakerophanging, maar dan vanaf de binnenkant?

quote:
happer schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:43:
[...]

Bedoel je niet 700mAh?(mili Ampere uur) Da's best wel enorm klein.

Een 700Ah accu weegt denk ik zo'n 500 kilo...
Inderdaad, wij gebruiken een autoaccu (zie boven bij de kliko) van 45 Ah en die levert voor ongeveer 5 uur stroom bij een dergelijke setup.

Wat je vooral NIET moet vergeten als je een 800 Watt subwoofer (serieus 800? Dat ding moet ongeveer 40 cm in doorsnede zijn dan schat ik zo...) in gaat lopen bouwen is om een condensator mee te nemen om de baspieken op te vangen (want je accu kan maar een beperkte hoeveel stroom per tijdseenheid leveren).

Ik zit te denken om in mijn kratje een 12v alles-in-1 ladertje te bouwen zodat ik mn mobieltje muziek af kan laten spelen en laten laden tegelijk.

Moet nog ff kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn, Maar 't idee is er in ieder geval..

//Thapous - Specs

@ Fluppie007: Nee dat valt best mee.. en gaat ook niet van de geluidskwaliteit af.. :9
@ alexanderM89: Hier heb je een foto van de ophanging van mijn speakertjes..
Nog wel even een tip, mijn speakertjes dreunen niet heel erg door
maar als jij grotere speakers hebt dan zou ik de zelfde ophanging als mij doen alleen dan
maak je ze vast in een plaat (net zoiets als de bodem) want dan klinkt het beter.. ;)

Nog even leuk om te weten is dat ik mijn kratje zondag erop heb gezet,
tot nu toe heb ik hem zo'n 4,5uur aangehad.. en ik hoef hem nog steeds niet op te laden!! 8)
(Ik heb een 7,2Ah accu)

Mensen die er 1 maken,, veel suc6!
Groeten, dj_k03n

Een accu van 700Ah weegt echt geen 500 kg. Ik bedoel echt 700Ah, tenminste zo staat het erop, ik maak straks wel ff een foto ;)

En een subwoofer van 800 wat gebruikt geen 800 wat op 12 volt. Dat is misschien 800 watt op +- 0,25 volt.
Dat ding verbruikt dan ongeveer :
800 : 0,25
16,8 : 12
16,8/12 = 1,4 amphere ongeveer.

Die subwoofer wilde ik gaan gebruiken omdat ik hem eens heb gekregen van iemand en ik had geen versterker.. Dus dacht ik eraan om hem samen met 2 andere boxen in een kratradio te bouwen.

Deze subwoofer heb ik:

http://audio.ciklas.lt/prekes/Autokoloneles/autokoloneles/JensenSubas.JPG

hoe bedoel je dat met 800 watt op 0.25 volt

het is toch zo dat als het amperage omhoog gaat het voltage omlaag gaatn en andersom..

nickchange vroeger SPEEDDRAGON

door de luidsprekerkabel gaat ongeveer 0,25 volt.
Dus je kunt nooit zeggen dat 800 / 12 = 66,7 Ah

Ik wil hier ff mee duidelijk maken dat als een luidspreker 800 wat gebruikt, dat dat geen 800 watt op 12 volt is. En het trekt dus ook geen 66,7 Ah weg ;)

Voor degene die geinteresseerd zijn, dit is de KratSafe schakeling die ik in mijn krat heb zitten:

http://www.iivision.com/HetKrat/Kratsafe.png
Klik aan voor normale grootte: http://www.iivision.com/HetKrat/Kratsafe.png

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws