klopt bijna alles is met de macht van 2, maar dat is natuurlijk niet nodig je kan makkelijk 768Mb geheugen hebben of een tripple core (Xbox360) of tripple channel (Nahalem).quote:
Over die 768mb en 384b geheugenbus van nvidia hoorde je wel verhalen dat het qua optimalisatie niet optimaalquote:mad_max234 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:16:
[...]
klopt bijna alles is met de macht van 2, maar dat is natuurlijk niet nodig je kan makkelijk 768Mb geheugen hebben of een tripple core (Xbox360) of tripple channel (Nahalem).
Maarruh ik wil niet zeggen dat t niks is hoor, gevoelsmatig is het alleen wat raar.
Ik wacht alleen even rustig af wat de reviews zeggen en m.n. hoe het qua prijs gepositioneerd is tov de 2 en 4 cores.
Reg. datum: 24 juli 2000
De nieuwste high-end Intel chipset krijgt volgens mij tripple-channel geheugen.... (dus N x 3 reepjes voor max. performance). Dus zo bijzonder is het al niet meer...quote:Help!!!! schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:14:
tja ik weet het niet zo, het lijkt zo raar een tripplecore.......... In de computerwereld gaat alles toch meestal met een factor twee..... single, duo, quadcore en dualchannel etc....
Reg. datum: 12 juni 2003
Het doet idd wat vreemd aan. Een erg lang leven zal het niet beschoren zijn denk ik. Quad-cores zullen er ook in allerlei smaken verschijnen het komende jaar en dan vraag ik me af wat een tri-core daar nog te zoeken heeft. Maar goed, als de marketing lui zeggen dat er een markt voor te vinden is dan zullen we maar hopen dat ze hun huiswerk goed gedaan hebben.quote:Help!!!! schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:14:
tja ik weet het niet zo, het lijkt zo raar een tripplecore.......... In de computerwereld gaat alles toch meestal met een factor twee..... single, duo, quadcore en dualchannel etc....
Intel Developer Forum 2007 - Day 1: Nehalem, Intel's GPUs, 32nm and More
Nee, tripple channel is er voorlopig nog niet, Nehalem gaat dat voor het eerst krijgen.quote:grizzlybeer schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:29:
[...]
De nieuwste high-end Intel chipset krijgt volgens mij tripple-channel geheugen.... (dus N x 3 reepjes voor max. performance). Dus zo bijzonder is het al niet meer...
http://www.hardware.info/...lona_vs_Intel_Harpertown/
Ik denk dat die een van de eerste Harpertown reviews online is ! Ook mag vermeld worden dat ze als een van de eerste NL media een Barcalona test online hebben. Toch erg knap van die jongens !
The Source wijzigde dit bericht 18-09-2007 23:16 (28%)
http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3099quote:The Source schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:14:
De mannen van HWI hebben een uitgebreid stuk over AMD Barcalona vs Intel Harpertown online staan. AMD eat your heart out !
Ik denk dat die een van de eerste Harpertown reviews online is ! Ook mag vermeld worden dat ze als een van de eerste NL media een Barcalona test online hebben. Toch erg knap van die jongens !
Man man man, Intel is toch wel vrij goed bezig hoor. It's the hard reality.quote:The Source schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:14:
De mannen van HWI hebben een uitgebreid stuk over AMD Barcalona vs Intel Harpertown online staan. AMD eat your heart out !
Kan AMD met Harpertown concurreren als ze de Opterons @ 3.0Ghz krijgen? En als dit lukt, lukt het dan binnen een aanvaardbaar TDP?
En hoe zit het met de desktop-prestaties? Mag ik een Xeon X3210 bestellen of moet ik wachten op de Phenoms?
Allemaal interessante vragen
Apple Macbook Pro 15" ! 2.4Ghz Merom/ 2GB / 8600mGT 256Mb / 160GB HD
Die van Koen stond 20m eerder in mijn Google Readerquote:
Anyway NDA is verstreken.
Duidelijk is dat de architectuur van AMD Barcalona erg sterk is, enkel de klokspeed moet richting de 2.8 / 3Ghz anders hebben ze geen kans. Daarbij maakt Intel nog gebruik van de oude FSB technologie, external memory controller en FB-Dimm. Zodra deze in het toekomstige systeem zijn vervangen, dan vrees ik het ergste voor AMD. Echter zal dit nog een jaar duren
The Source wijzigde dit bericht 18-09-2007 23:38 (42%)
SunGard AA (seconden):quote:Aries.Mu schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:28:
[...]
Kan AMD met Harpertown concurreren als ze de Opterons @ 3.0Ghz krijgen?
Harpertown 3 GHz: 220.7
Barcelona 3 GHz*: 244.6
Caselab Euler3D (seconden):
Harpertown 3 GHz: 59.1
Barcelona 3 GHz*: 60.06
FlamMap FSPRO (seconden)::
Caselab Euler3D
Harpertown 3 GHz: 347
Barcelona 3 GHz*: 393
Half-Life 2 Build Map benchmark (seconden):
Harpertown 3 GHz: 72
Barcelona 3 GHz*: 80.6
Cinebench 9.5
Harpertown 3 GHz: 2701
Barcelona 3 GHz*: 2448
Cinebench 10
Harpertown 3 GHz: 22072
Barcelona 3 GHz*: 19503
Povray 3.7b21 (seconden):
Harpertown 3 GHz: 265.1
Barcelona 3 GHz*: 296.9
*geschaald
Dit zijn waarschijnlijk wel de 'buggy' B1/BA steppings die AMD de deur uit heeft weten te werken. Met diverse errata (#281 'stream' ) en niet productie waardige BIOS'en. Hoe garant deze moeten staan voor bovenstaande performance is nog even afwachten!
De Sungard benchmark is trouwens een bekende Intel showcase benchmark. Waarop de rest van de benchmarks geselecteerd is weet ik niet
EaS wijzigde dit bericht 19-09-2007 00:28 (10%)
Dell
Opteron 2350 CPU's @ 2.0 GHz
4 GB registered DDR2-667
4xFujitsu 36 GB 10k rpm 2.5" SAS-schijven RAID 10 array.
SuperMicro Stoakley Server
Intel Xeon E5472 Harpertown CPU's @ 3.0
16 GB DDR2-800 FB-DIMM
SAS RAID-controller Adaptec ASR-3805.
2x Seagate Cheetah 15k.5 146 GB
Ja niet vreemd dat de Intel de meeste benchmarks wint, maar toch weet de Opteron het in FP te winnen van de Intel cpu en laat de Xeon in de geheugen benchmark ook ver achter zich.
Zoals nu vergelijk ik het met een e6750 voor 160E, die ik toch cker wel op ong. 3.6ghz zou krijgen.
dan zou de rechtvaardige prijs rond die buurt moeten komen liggen tot max 175E, beetje afhankelijk van de standaard snelheid(multi) en overklok potentie.
Lijkt mij een verademing voor films en muziek encoden. Zal overklokt msschien wel een 100%+ sneller zijn als wat ik nu draai
Het is ook wel hard tijd, want wordt de laatste tijd aardig naar Intel toegetrokken.
De moederborden worden goedkoper en een 2e hands cpu is ook voor onder de 100E te krijgen.
Voor een 200E ben ik klaar (100E -inruil), en krijg ik een prestatie die cker 50%+ sneller is als wat ik nu heb.
Nukezone FTW
Ik ben het met je eens. Als je ziet wat die Nehalem allemaal in huis heeft. Daar wordt je echt bang van. Quad core met Hyperthreading dus 8 threads tegelijk. CSI bus en alles er op en er aan. Ze zijn ook al klaar om een cpu met GPU er in uit te brengen nog eerder dan AMD. Daar naast hebben ze Larabee nog wat blijkbaar een |High end part gaat worden. Alleen de drivers zullen het grootste probleem zijn. Kortom het zou me niet verbazen als nVidia en AMD ten onder zullen gaan en alleen intel overblijft. Ze hebben zo veel geld waardoor na genoeg alles mogelijk is. Zie ook hoe ze even een high end vga kaart maken. En hoe ze even een comeback maken na de p4. Met C2D en straks Nehalem die zoals het er nu uit ziet de shanghai helemaal gaat verpletteren net als met de K8 door de C2D werd verplettert. Ik zie geen leuke toekomst voor de consument met Intel only systemen.quote:The Source schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:32:
[...]
Die van Koen stond 20m eerder in mijn Google Reader![]()
Anyway NDA is verstreken.
Duidelijk is dat de architectuur van AMD Barcalona erg sterk is, enkel de klokspeed moet richting de 2.8 / 3Ghz anders hebben ze geen kans. Daarbij maakt Intel nog gebruik van de oude FSB technologie, external memory controller en FB-Dimm. Zodra deze in het toekomstige systeem zijn vervangen, dan vrees ik het ergste voor AMD. Echter zal dit nog een jaar duren
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
AMD moet de clockspeed maximaal verhogen en zo snel mogelijk overstappen naar 45nm
Ze moeten er "gewoon" voor zorgen dat ze prestatie-per-watt aan de top blijven...
Ik vind het eigenlijk angstaanjagend, nog maar net de K10 uitgebracht en The Intel Empire Strikes Back...
Dus we zitten vast aan Barcelona tot minstens H2 2008?...quote:Help!!!! schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:33:
Desktop Roadmap Update sept 2007:
Klik voor groter plaatje
[afbeelding]
En daarna komen er nieuwe op 45nm chips...
Dus tot en met H2 2008 moeten de clockspeeds omhoog als ze willen concurreren met Intel
Jep dan komt de 45nm shanghai. En die moet het opnemen tegen de Nehalem. Ik zie de storm al hangenquote:Aries.Mu schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:50:
[...]
Dus we zitten vast aan Barcelona tot minstens H2 2008?...
En daarna komen er nieuwe op 45nm chips...
Dus tot en met H2 2008 moeten de clockspeeds omhoog als ze willen concurreren met Intel
Maar ze moeten die clockspeeds nu omhoog krijgen. En dat moet Barcelona B2 F gaan doen. Die zou de 3 Ghz moeten kunnen halen. Ik vind ook dat die Dual cores veel te laat komen mja de Quad cores zullen ook amper beschikbaar zijn dit jaar. Stomme paper launches
En intel komt dan meestal ook meteen met Server, Desktop en Notebook processors.
Astennu wijzigde dit bericht 19-09-2007 11:10 (4%)
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
De RD790 chipset gaat voortaan door het leven als 790FX. En de 790FX ondersteuning officiële DDR2-1066.
nieuws: Intel demonstreert Nehalem en toont 32nm-waferquote:Astennu schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:10:
Maar ze moeten die clockspeeds nu omhoog krijgen. En dat moet Barcelona B2 F gaan doen. Die zou de 3 Ghz moeten kunnen halen. Ik vind ook dat die Dual cores veel te laat komen mja de Quad cores zullen ook amper beschikbaar zijn dit jaar. Stomme paper launchesdaar merk je wel dat AMD gewoon te klein is. Intel en nVidia hebben altijd hard launches. AMD bijna altijd paper erg jammer.
Niet zo goed nieuws dus. Penryn overgeclockt tot 5.56 GHz en Nehalem zal tot 8 cores op 1 chip bevatten (dus maximaal 16 cores en 32 threads per socket). En 32 nm op schema bij Intel.
grizzlybeer wijzigde dit bericht 19-09-2007 17:41 (3%)
Reg. datum: 24 september 2000
Dat klopt niet. Nehalem is 8 cores, 16 threads per CPU.quote:grizzlybeer schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:39:
[...]
nieuws: Intel demonstreert Nehalem en toont 32nm-wafer
Niet zo goed nieuws dus. Penryn overgeclockt tot 5.56 GHz en Nehalem zal tot 8 cores op 1 chip bevatten (dus maximaal 16 cores en 32 threads per socket). En 32 nm op schema bij Intel.
Die 16 cores, 32 threads gaat uit van een Dual-CPU systeem.
Athlon64 X2 3800+@2700/Asus A8N-SLI/Asus HD3870/2x1024MB TwinMOS (2,5-3-3-8)/2x200GB WD (Raid0)+WD 250GB/24" B2403WS Iiyama/Nec 4571A
Dan staat het verkeerd op de FP, ik zal het melden in FA.quote:kalizec schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:50:
Dat klopt niet. Nehalem is 8 cores, 16 threads per CPU.
Overklok cijfers hebben natuurlijk bar weinig te maken met de kloksnelheden van commercieel uit te brengen processoren (aannemende dat je het daarom quote):quote:grizzlybeer schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:39:
[...]
Real World Technologies - The Myths and Realities of Overclocking
'quote:grizzlybeer schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:39:
[...]
nieuws: Intel demonstreert Nehalem en toont 32nm-wafer
NEE geen Intel nieuws hier!
Maar het gaat moeilijk worden voor de Shanghai, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Moet zeggen dat intel wel lekker vroeg is met een demonstratie van hun nieuwe cpu.
Zie:quote:kalizec schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:50:
Dat klopt niet. Nehalem is 8 cores, 16 threads per CPU.
Wouter Tinus in "Nehalem / 32 nm artikel"
Dit topic is gesloten. ![]()