For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Als goud zo'n goede inflatie bescherming is hadden we dan tussen 1980 en 2004 deflatie?quote:Henk007 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:23:
Ten eerste wil ik even opmerken dat het woord 'beleggen' in de topic titel eigenlijk de lading niet dekt. Engelstaligen noemen het 'store of value', oftewel het vastleggen van koopkracht.
Edelmetalen hebben dit in het algemeen gedurende lange tijd waargemaakt, wat uiteraard geen garantie is voor de toekomst. In USD gerekend zijn de huidige prijzen aan de hoge kant: goud ca. 1000$/oz en zilver ca 16.50 $/oz. In euro gerekend schommelt de prijs al enige maanden in de range ¤650 tot ¤700 per ounce.
Ik ben het met je eens als je dan metalen in je portfolio gaat nemen dan zou ik ook voor zilver gaan. Zilver heeft nog een industriële eigenschap. Goud ook maar de industriële vraag naar goud is zo klein dat het verwaarloosbaar is.
Brons wijzigde dit bericht 03-10-2009 11:22 (14%)
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Reg. datum: 30 september 2009
Brock Blassingame
Zó dus ook met de kredietcrisis en de goudprijs, waarbij de grote meerderheid "experts" voorspeld had dat goud een slechte investering zou zijn...

Beelden zeggen meer dan woorden.
Momenteel wordt weer verwacht dat de goudprijs een slechte investering zal zijn. Zou het echt? Ik betwijfel ten zeerste of de goudprijs een val gaat maken.
Reg. datum: 05 augustus 2003
Ik denk dat er ook nog wel een dip zit aan te komen, maar om een andere reden. De economie trekt niet aan - het aantal werklozen blijft alleen maar oplopen, overheidstekort blijft alleen maar oplopen, etc. (Trouwens, dat zegt niet dat de beurs niet omhoog kan gaan.... maar economisch herstel - nee).quote:Robkazoe schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:34:
Ik vermoed dat goud nog wel weer een kleine dip naar beneden gaat maken wanneer de economie aantrekt. Goud is toch altijd wel iets gevoelig geweest voor economische op- en neergang.
Ik denk eerder dat de dip volgt op een volgende paniek ronde. Wat de trigger is weet ik niet - maar bijvoorbeeld omdat er toch weer grote banken omvallen, dit keer door de Alt-A, commercial real-estate, en de hoge delinquency rate van de hypotheken in de VS. Als er paniek verkopen zijn, komen er margin-calls, waardoor ook goud naar beneden gaat. De dip is dan waarschijnlijk kort, want zodra de margin calls zijn aangevuld (of de contractanten default), dan denk ik dat de vlucht naar goud groter zal zijn dan nu.
Maar of de dip komt, is speculatie. En wat de bodem dan zal zijn? $950, misschien wel $850?
Oftewel de goudprijs bestaat uit vraag en aanbod ipv het behouden van koopkracht? Je spreekt jezelf hier dus tegen. In 1980 was de goudprijs $1000. Had je toen goud gekocht met 1980 dollars en vandaag verkoop je het krijg je $1000 aan 2009 dollars terug. Hoeveel koopkracht heb je dan over? 5%? Goede investering dus...quote:EXX schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:52:
De daling van de goudprijs tussen 1980 en 2000 had alles te maken met de forse goudhoeveelheden die door de centrale bankiers op de markt zijn gebracht.
Wat zorgt er voor dat de goudprijs over 30 jaar niet weer op $1000 staat? Grote partijen kunnen de komende jaren immers weer de voorraden verkopen.
Kan men niet exact hetzelfde zeggen over de 'goudexperts'?quote:epsiloncanon schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:28:
"An economist is an expert who will know tomorrow why the things he predicted yesterday didn`t happen today."
Brock Blassingame
Zó dus ook met de kredietcrisis en de goudprijs, waarbij de grote meerderheid "experts" voorspeld had dat goud een slechte investering zou zijn...
[afbeelding]
Beelden zeggen meer dan woorden.
Momenteel wordt weer verwacht dat de goudprijs een slechte investering zal zijn. Zou het echt? Ik betwijfel ten zeerste of de goudprijs een val gaat maken.
Brons wijzigde dit bericht 04-10-2009 13:15 (33%)
Daar komt het statement vandaan dat het goud op dit moment nog helemaal niet zo duur is en nog redelijk ver verwijderd van zijn top.quote:Brons schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 13:14:
[...]
Oftewel de goudprijs bestaat uit vraag en aanbod ipv het behouden van koopkracht? Je spreekt jezelf hier dus tegen. In 1980 was de goudprijs $1000. Had je toen goud gekocht met 1980 dollars en vandaag verkoop je het krijg je $1000 aan 2009 dollars terug. Hoeveel koopkracht heb je dan over? 5%? Goede investering dus...
Die voorraden moeten er wel zijn, en dat is twijfelachtig. Er wordt bv. op de COMEX veel meer goud "op papier" verkocht dan dat er fysiek bestaat. Als iedereen zijn contract zou laten aflopen en echt goud zou eisen ipv een nieuw contract te maken gaan de goudbeursen accuut op de fles: ze kunnen al dat goud gewoonweg niet leveren.quote:Wat zorgt er voor dat de goudprijs over 30 jaar niet weer op $1000 staat? Grote partijen kunnen de komende jaren immers weer de voorraden verkopen.
Nee, de goudprijs bestaat uit manipulatie door het financiele systeem die alle belang heeft bij een lage goudprijs. Pas als deze manipulatie op een of andere manier ophoudt, zal de goudprijs zijn ware gezicht laten zien. De goldbugs rekenen er op dat dit uiteindelijk zal gebeuren en de goudprijs dan fors omhoog zal schieten.quote:Oftewel de goudprijs bestaat uit vraag en aanbod ipv het behouden van koopkracht?.
EXX wijzigde dit bericht 04-10-2009 16:41 (59%)
Dat is momenteel zo'n 22000 (¤/kg)quote:Bobje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:17:
...De koers staat nu op 15735...
Met andere woorden TS zou in de afgelopen 2 jaar en 4 maanden een gemiddeld jaarrendement van 15.4% hebben gehad, dwars door de kredietcrisis heen; transactie- en bewaarkosten even buiten beschouwing gelaten.
Achteraf heeft iedereen gelijk
Een heel andere manier om goud te benaderen is het te beschouwen als geld, in de valuta XAU. De prijs is dan niets anders dan een wisselkoers.
Henk007 wijzigde dit bericht 04-10-2009 17:03 (16%)
Goud is schaars. Uranium is ook schaars, zoet water is schaars. Als je dan je geld in iets schaars wil steken kan je het niet beter in iets nuttigs stoppen? Als je bijvoorbeeld een apocalyps verwacht kan je beter wapens, voedsel en waterfiltersystemen kopen. Als je je wilt beschermen tegen hoge inflatie zijn er ook zat andere zaken die je kan kopen. Inflatie beschermende obligaties, vastgoed en zelfs aandelen. Voordeel van deze dingen is dat ze ook geld verdienen als er geen hyperinflatie komt.
Over de ultra-long term blijft goud dezelfde waarde. Een Romeinse toga kost ongeveer hetzelfde in goud als een mooi pak. Hier zouden ze best eens gelijk in kunnen hebben. Als je dus verwacht 2000+ jaar te leven moet je het zeker doen. Als je levensverwachting iets korter is zou ik niet zo snel speculeren op goud. De mensen die dit tussen 1970-1981 dachten denken nu wel anders. En vergeet niet: het hele gold=money fenomeen bestaat al langer. Het lijkt nu wel allemaal goed te gaan voor goud maar wat als de overheden straks de geldpers wel op tijd stoppen? Heb je een exit strategie voor je goud? Als over 5 jaar goud weer op $600 staat, wat doe je dan?
En vergeet niet dat de PDF gewoon een reclamefolder is voor hun eigen diensten. Net zoals Peter Schiff (die het trouwens financieel heel slecht heeft gedaan terwijl hij de recessie voorspelde) en Jim Rogers iets te verkopen hebben.
Goud is portabel, gestandariseerd en zoals in het artikel wordt aangegeven, eindig. Er is min of meer bekend hoeveel er van is, nu en in de toekomst. Uranium is ook schaars, maar vanwege de radioactiviteit niet zo geschikt. Zoet water is ook schaars, maar je hebt er vrij grote hoeveelheden van nodig om een redelijke waarde te vertegenwoordigen.quote:Brons schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:56:
Ik ben er even doorheen geskimmed en ik kan een paar argumenten vinden in het document:
Goud is schaars. Uranium is ook schaars, zoet water is schaars. Als je dan je geld in iets schaars wil steken kan je het niet beter in iets nuttigs stoppen? Als je bijvoorbeeld een apocalyps verwacht kan je beter wapens, voedsel en waterfiltersystemen kopen. Als je je wilt beschermen tegen hoge inflatie zijn er ook zat andere zaken die je kan kopen. Inflatie beschermende obligaties, vastgoed en zelfs aandelen. Voordeel van deze dingen is dat ze ook geld verdienen als er geen hyperinflatie komt.
Natuurlijk moet je een exit strategie hebben, net als met bv. aandelen. Het verschil met fiat-geld is wel dat goud nooit waardeloos zal worden.quote:Over de ultra-long term blijft goud dezelfde waarde. Een Romeinse toga kost ongeveer hetzelfde in goud als een mooi pak. Hier zouden ze best eens gelijk in kunnen hebben. Als je dus verwacht 2000+ jaar te leven moet je het zeker doen. Als je levensverwachting iets korter is zou ik niet zo snel speculeren op goud. De mensen die dit tussen 1970-1981 dachten denken nu wel anders. En vergeet niet: het hele gold=money fenomeen bestaat al langer. Het lijkt nu wel allemaal goed te gaan voor goud maar wat als de overheden straks de geldpers wel op tijd stoppen? Heb je een exit strategie voor je goud? Als over 5 jaar goud weer op $600 staat, wat doe je dan?
Daarvan ben ik me bewust. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat er onzin geblaat wordt,quote:En vergeet niet dat de PDF gewoon een reclamefolder is voor hun eigen diensten. Net zoals Peter Schiff (die het trouwens financieel heel slecht heeft gedaan terwijl hij de recessie voorspelde) en Jim Rogers iets te verkopen hebben.
Dit kan dus ook al enige tijd invloed hebben op de stijgende goudprijzen. Nadat de overgangsperiode is geweest lijkt het aannemelijk dat indien alle andere dingen gelijk blijven de goudprijs weer zal dalen.quote:AMSTERDAM - Een aantal landen voert geheime onderhandelingen om een einde te maken aan het gebruik van de dollar bij de oliehandel.
De Arabische Golfstaten, China, Japan en Frankrijk willen van de Amerikaanse munt af, zo schrijft de Britse krant The Independent.
De landen zouden de dollar willen vervangen door een mandje nieuwe munten, waaronder de Japanse yen, de Chinese yuan, de euro, goud en een nieuwe eenheidsmunt, die bedoeld is voor gebruik door een aantal golfstaten.
Ondertussen zouden de ministers van Financiën en de gouverneurs van centrale banken elkaar al verschillende keren in het geheim hebben getroffen. Als de plannen doorgang vinden, betekent dat dat de olieprijs niet langer in Amerikaanse dollars berekend wordt.
Amerika
De Amerikanen hebben inmiddels lucht gekregen van de onderhandelingen. Het land geeft zich waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gewonnen.
Chinese bronnen stellen tegenover de krant dat er een overgansperiode zal plaatsvinden, waarin olie tegen de goudprijs verhandeld wordt. De plannen zouden daarmee ook een verklaring bieden voor de stijgende goudprijs.
Kritiek
Het loslaten van de dollar bij de oliehandel moet binnen negen jaar een feit zijn; in 2018 is de overgang voltooid volgens de planning.
Er is al een tijd sprake van toenemende kritiek op de dollar als wereldwijde reservemunt. De crisis heeft aan het licht gebracht dat het gevaarlijk is om van een munteenheid afhankelijk te zijn.
Vooral vanuit Azië en de Golfstaten gaan stemmen op om de dollar los te laten als reservemunteenheid. Iran kondigde vorige maand al aan dat het zijn geldreserves voortaan in euro's zou beleggen, in plaats van in dollars.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'
EXX wijzigde dit bericht 06-10-2009 13:06 (16%)
Reg. datum: 06 juni 2001
Bronquote:In conclusion, the price of oil is poised to rise steadily as the supply/demand imbalance increases
and the dollar declines, even if there are no supply disruptions, terrorist threats or geopolitical concerns to consider. As this happens, the price of precious metals will climb until they eventually catch up to their historic ratios. Should oil producers demand euros, dinars or precious metals in payment for their product, the decline in the US dollar will accelerate while the price of precious metals explodes. If oil producers and other foreign US dollar holders begin to sell the trillions they hold and diversify into alternatives, then the price of both oil and precious metals will rise to levels that today are hard to imagine.
EXX wijzigde dit bericht 06-10-2009 14:20 (51%)
En op dit moment iets boven de ¤ 30000 per kg. Sinds het gedonder met Griekenland echt van start ging tuft de goudprijs gestaag omhoog, zowel in $ als in ¤. De koersval van de ¤ doet er nog een schepje bovenop.quote:Henk007 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:51:
Ik was even wat aan het rekenen, uit de startpost
[...]
Dat is momenteel zo'n 22000 (¤/kg)
"buy when there's blood in the streets"quote:MSalters schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:46:
Niet zo gek, nee. Goud doet het historisch altijd goed in turbulente tijden. Paniekerige beleggers vluchten uit aandelen en in goud. De toekomstige miljonairs dumpen ongeveer nu hun goud tegen recordprijzen en kopen aandelen voor een prikkie. De vraag is of Portugal en Spanje ook omvallen. Zo ja, dan kun je beter je goud houden tot dat daadwerkelijk gebeurt. Zo nee, dan moet je er nu zo snel mogelijk vanaf.
Moet je wel ballen voor hebben
Nu is het bijna 3 jaar later en staat goud op 30000 ¤/kg, of eigenlijk kun je beter zeggen dat de waarde van de euro is gedaald tot 1/30000 kg goud.quote:Bobje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:17:
Waar het wel om gaat is of het verstandig is om te beleggen in goud. De koers staat nu op 15735,
TS zou dus een jaarlijks rendement van gemiddeld 24% hebben gehad over krap 3 jaar tijd. Of dat verstandig is, daar doe ik geen uitspraak over.
Henk007 wijzigde dit bericht 07-05-2010 15:19 (3%)
Reg. datum: 17 mei 2010
Laat even weten indien je hier meer over zou willen weten of iemand kent die graag in dit (zakelijke)project een rol wilt spelen.
Je kunt het geld wat je in goud wil sparen verdienen en in goud omzetten, zo simpel is het.
Groetjes,
Patrick
moto-moi wijzigde dit bericht 17-05-2010 15:09 (9%)
Geweldig om terug te lezen. Een discussie of DSB nou wel of niet kosjer is om mee in zee te gaan voordat de boel daar klaptequote:MaikelG schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:56:
[...]
DSB dat is die kerel van becam.nl, postkrediet, lenen.nl en al die meuk.
Zou ik zeker doen, daarmee in zee gaan... die verdient het om gesponsord te worden
Reg. datum: 12 maart 2010
Waarom dan toch goud kopen?
Natuurlijk zou een (onwaarschijnlijke eenzijdige) crash van de dollar invloed kunnen hebben op de goudprijs maar dat komt niet door de notering.
Als de koers van de dollar daalt hoeft dat nog niet te betekenen dat de goudprijs in euro's daalt. Immers de goudprijs in dollars zal stijgen.quote:tipolo schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:55:
Dus als "de dollar valt" en minder waard wordt ten opzichte van buitenlandse valuta (dus meer dollars voor je euro) wordt de goudprijs netto voor ons goedkoper.
Bekijk maar eens de grafiek van de Kitco gold index
Je kunt daar voor verschillende tijdsperiodes kijken wat de prijsontwikkeling is in US$ (rood) en in een mix van andere valuta (blauw). Onderaan staat uitgelegd wat stijgen en dalen van beide grafieken t.o.v. elkaar betekent.
Momenteel zie je een algemeen beeld dat het vertrouwen in zowel de dollar als de euro aan het verdwijnen is, dus in beide valuta stijgt de koers.
De ontwikkeling van de US$ t.o.v. andere valuta (niet alleen de ¤) wordt uitgedrukt in de US$-index
Daar zie je dat die de laatste maanden flink is gestegen.
Persoonlijk verwacht ik de komende maanden een forse neerwaartse correctie voor edelmetaal. De prijs is zo sterk gestegen als gevolg van "safe haven buying", ofwel negatief sentiment tegenover andere markten. Er lijkt een bubble te zijn ontstaan door teveel, te goedkoop geld dat op de markt is, dat stroomt vanzelf ergens naartoe, in dit geval dus o.a. goud. Mijn advies is om even een paar maanden af te wachten tot de financiële markten wat tot rust zijn gekomen.
Dit is volgens mij echt té extreem, niet conform de werkelijke waardestijging:

Henk007 wijzigde dit bericht 26-05-2010 14:22 (4%)
Reg. datum: 08 mei 2010
quote:Gizz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:48:
Zou niet gaan sparen bij de ABN als je bij banken als de DSB een hogere rente hebt met hetzelfde risico.
Maar de beleggingsfondsen tip is inderdaad een goede, niet al te hoog risico, je kan een sector kiezen die je aanspreekt of waar je iets van weet. Alles is in ieder geval beter dan een grondstof die vastgeroest staat en waar je zelf van aangeeft dat je er niks van weet
Ik kon het niet laten om deze twee te quoten.quote:Gizz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:59:
Ik denk dat het wel wat meer bestuur heeft dan één kerel
En verder is het een normaal bedrijf, leningen worden met spaargeld betaald en spaarder en bank delen de rente. Doet elke bank. Waarom zou je jezelf in de vingers snijden en een spaarrekening nemen met significant minder rente? Alsof de DSB daarmee zit.. dat merk je echt alleen zelf in je portemonnee.
De ironie in combinatie met de TS vraag.....
Dit is meer een algemene vraag die ook opgaat voor aandelen etc. maar wat is dan de werkelijke waardestijging van goud hier? De markt heeft dmv vraag en aanbod, de huidige (blijkbaar te hoge?) prijs neergezet en dat lijkt mij dus de werkelijke. Als er speculatie in de prijs zou zitten, hoe kwantificeer je de hoeveelheid. Waar wordt het verschil gemaakt tussen een prijsstijging op basis van werkelijke waardestijging en die waar er speculatie oid aan de gang is?quote:Henk007 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 06:52:
Dit is volgens mij echt té extreem, niet conform de werkelijke waardestijging:
Als je jaren meer rente hebt ontvangen dan bij de ING of ABN, dan is er toch niks aan de hand? Tuurlijk, die 2 maanden dat het duurde totdat men het geld terug had ontvang je niks, maar als je daarvoor structureel (bijvoorbeeld) 2x zoveel rente hebt ontvangen ben je er netto op vooruit gegaan.quote:StarlightVideos schreef op zondag 30 mei 2010 @ 04:39:
[...]
[...]
Ik kon het niet laten om deze twee te quoten.
Niks aan de hand dus
Canon EOS 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wat? Hoe kan je ooit deze algemene stelling over forex maken?quote:Rhy schreef op zondag 30 mei 2010 @ 00:26:
Als ik een suggestie mag geven. Investeer niet in goud, maar Forex. Managed accounts hebben hoger rendement en minder risico.
Daarover buigen economen/econometristen zich al jaren. De dynamiek van speculatieve bubbles is uiterst gecompliceerd, vooral vanwege voorwaartse autocorrelatie. In simpele woorden gezegd dat de huidige prijs al hoger is door verwachte waardestijgingen in de toekomst. Dit geldt inderdaad voor alle speculatieve investeringen. Het gevaarlijke aan zeepbellen is dat men telkens weer ontkent en probeert duidelijk te maken dat "deze keer alles anders is".quote:Coju schreef op zondag 30 mei 2010 @ 17:45:
[...]
Als er speculatie in de prijs zou zitten, hoe kwantificeer je de hoeveelheid. Waar wordt het verschil gemaakt tussen een prijsstijging op basis van werkelijke waardestijging en die waar er speculatie oid aan de gang is?
Zo ook de goldbugs, die apocalyptische hyperinflatiescenario's voorspiegelen, waarin papiergeld uiteindelijk waardeloos wordt.
Leesvoer (Wall Street Journal):
Is Gold the Next Bubble?
Why I Don't Trust Gold
Mijn long positie in edelmetaal is momenteel ca 5%, waarvan meer dan de helft overigens zilver is
Henk007 wijzigde dit bericht 30-05-2010 23:08 (22%)
Teveel om in 1 zin te typen.
Een aardige documentaire over de discussie wel/geen bubble in goud, die ik een paar posts hierboven al aangaf.
Bovendien las ik laatst dat er een aantal huge Aziatische partijen zijn, die vastbesloten zijn om de prijsonderdrukkende short posities van bovengenoemde grootbanken te beantwoorden met massale orders voor fysieke levering van zilver.
Het opperhoofd van de wereldbank, Robert Zoellick, ziet dit alles met lede ogen aan. Hij ziet de stijgende goudprijs als een groot probleem, daar het het vertrouwen in de fiat-valuta ondergraaft. Zoellick ziet de hoge goudprijs als een indikator voor het feit dat de wereld op een nieuw monetair systeem aanstuurt, waarbi de dollar gedegradeerd wordt tot een van meerdere reserve-valuta. Hij stelt voor een nieuw soort Bretton-Woods akkoord op te stellen, waarbij naast de dollar, ook de renmibi, euro, yen, het britse pond en goud een rol spelen. Goud zou een soort van referentiepunt kunnen vormen in dit systeem. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om terug te keren naar een 19de eeuwse goudstandaard.
Het grote gevaar is dat goud (en zilver) meer en meer als valuta worden gezien. Loopt de koers van het edelmetaal te ver op, onstaat er een run op (net als eind jaren 70), explodeert de koers en moet men de papieren valuta gaan verdedigen. Dat gaat maar op 1 manier: forse renteverhogingen (net als 30 jaar geleden). Dan moet je denken aan rentes van 10% of nog meer, om de vlucht naar het goud te stoppen. Dat zal helaas onze huidige schuldeneconomie niet verdragen, vandaar dat goud systeemvijand #1 is.
30 jaar gelden was het ook zo ver. Een tanend vertouwen in de dollar en een economische chaos in de VS zorgden ervoor dat de investeerders overstapten op goud. FED opperhoofd Paul Volcker heeft de rente kortstondig zelfs naar 20% moeten opdraaien om de kapitaalstromen weer richting dollar en staatspapier te krijgen. Stel je dat nu eens voor, zulk een renteverhoging. Dan gaat alles en iedereen direct failliet aan de rentebetalingen.
EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8
Vandaag staat goud op ¤38.500/kgquote:Bobje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:17:
.De koers staat nu op 15735,
De startpost is 4 jaar en 2 maanden oud = 4,17 jaar
Het rendement van de investering bedraagt dus:
(38500/15735)^(1/4.17))-1 = 23,9%
Geen slecht resultaat volgens mij.
Mijn mening is dat het zelfs bij deze prijzen nog een verstandige keuze is, nu we zien dat overheden en centrale banken de schulden massaal gaan monetariseren en op die manier de fiat valuta vernietigen.
Henk007 wijzigde dit bericht 08-08-2011 13:01 (22%)
Ben benieuwd!
Haat fabriceren sinds 1911. Kecin's tweakblog! - Kecin.com! Gentlemen, it's a nuclear device! T-T-Time is running out!
Trololol
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
De lange termijn vooruitzichten voor zilver zie ik erg positief, omdat er veel minder zilver boven de grond is dan goud. Het hele verhaal over zilver is te complex om hier even in een post samen te vatten.
Wij zilverbugs zien deze lage prijzen juist als koopmomenten
Interessant gesprek tussen Eric Sprott en James Turk:
link
When will gold be overvalued?
Jim Sinclair interviewed by James Turk
John Embry interview with James Turk at GATA's Gold Rush 2011
James G. Rickards talks to James Turk
Mike Maloney legt in anderhalf uur haarfijn uit hoe het volgens hem in elkaar zit en waarom goud makkelijk over de $15.000/oz kan.
edit:
Omdat blijkbaar de gemiddelde tweaker ondanks de globale financiële puinhoop nog steeds niet veel interesse heeft in edelmetaal als (gedeeltelijke) vervanging van fiat (geloofs-) geld, zet ik deze link er maar even bij:
Goud per capita: de verhoudingen tussen Europa en de VS op scherp!
En dan maar beweren dat goud een barbarous relic is en niet van deze tijd. Op het hoogste niveau (G20) is men er wel degelijk zeer nadrukkelijk mee bezig.
Erg interessant interview met Gerald Celente, over de Dollar, de Eurocrisis, de Arabische lente, en natuurlijk de waarde van edelmetaal vergeleken met papiergeld:
Wikipedia: Jelle Zijlstra :
Dr. Zijlstra's Final Settlement: Gold as the Monetary Cosmos' Sun
Henk007 wijzigde dit bericht 02-05-2012 21:58 (91%)
Het zal de meesten ontgaan zijn, maar DNB is flink op de vingers getikt:
Bronquote:Pensioenfonds mocht goud houden
vrijdag 16 mrt 2012, 17:24
Het pensioenfonds Glas bereidt een schadeclaim voor tegen de Nederlandsche Bank (DNB). De rechtbank van Rotterdam oordeelde gisteren dat de toezichthouder het pensioenfonds ten onrechte heeft gedwongen een deel van de beleggingen in goud te verkopen.
De rechter stelt dat DNB op "geen enkele wijze duidelijk heeft gemaakt" waarom dat deel van het goud moest worden verkocht.
De gedwongen verkoop heeft SPVG, het Pensioenfonds van de Vereenigde Glasfabrieken, volgens woordvoerder Rob Daamen tussen de 10 en 11 miljoen euro gekost. Daamen zegt dat die berekening gebaseerd is op het prijsverschil tussen het moment van verkoop en vandaag.
SPVG bereidt daarom een schadeclaim voor tegen DNB. Daamen: "Als fonds staan we er goed voor. Het goud heeft ons geen windeieren gelegd, want de goudprijs is enorm gestegen."
DNB dwong het glasfonds vorig jaar een groot deel van de goudvoorraad te verkopen. Het fonds had 13 procent van het vermogen in goud gestoken en de toezichthouder vond dat te veel.
In eerste instantie kreeg DNB in een kort geding zijn zin. Het fonds verkocht toen een deel van het goud. Gisteren gaf de rechtbank het pensioenfonds alsnog gelijk. De Nederlandsche Bank kan tegen de uitspraak nog in beroep.
Als DNB moet dokken, wie betaalt dat dan uiteindelijk? De belastingbetaler zeker...
In de kern ging het erom dat DNB vond dat 13% goud geen prudent beleggingsbeleid was en blijkbaar 3% wel. De rechter ging daar niet in mee.
Edit:
Interview met Gerald Celente, altijd verfrissend om hem te horen
CELENTE: Part 1 'The Whole Financial System is a CASINO'
CELENTE: Part 2 - Fascism USSA: "The only way out for Psychopaths is War"
Henk007 wijzigde dit bericht 19-04-2012 17:51 (43%)