Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
ssj3gohan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:49:
Ik kan polijsten tot 0.5 micron met diamantpolijstmiddel (Wb faciliteiten op TU Delft). Volgens mij geeft dat een prima resultaat.
0.5 micron is, op atomisch niveau echt een gigantisch verschil. Het gevolg van deze ruwheid is dat er maar een heel klein deel van je oppervlakken elkaar raken (alleen de 'bergtoppen'). Dit gepoleiste oppervlak zal zeker beter warmte geleiden dan een ruw oppervlak, maar nog lang niet genoeg. Daar gebruik je dus een dun laagje thermische pasta voor. Om alle delen die elkaar niet raken toch te verbinden met een redelijk goed warmte geleidend matteriaal.

Reizen rules! || Syteem specs

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Ik ga het gewoon zelf testen, dissipatietests zonder en met koelpasta. Volgens mij is de extra weerstand niet heel significant ten opzichte van de Rds(on) van de mosfets als ik de oppervlaktes polijst, zeker gezien het geheel tegen elkaar aan wordt gedrukt en koper zacht is, dus misschien het oppervlak wel plastisch tegen elkaar gaat zitten.

Wat? Taboe?

Waarom moet en zal het allemaal via het koelblok lopen?
Of TO220 is zo ontworpen dat een van de pinnen met het koelelement op de achterkant in verbinding staat of de toepassing van de TO220 is dermate dat de warmte die geproduceerd wordt een minimale koeling (solderen aan PCB dus) nodig heeft.

In het eerste geval kun je de stroom via een van de pinnen laten lopen. In het andere geval is je koelling niet het type wat bij je component hoort.

Reizen rules! || Syteem specs

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Het is een heel rijtje mosfets die aangesloten moet worden op een 25mm^2 kabel met kabelsok - wel zo handig als dat enigszins stevig zit. Het totaal geschakelde vermogen is in de orde 10 kW.

Wat? Taboe?

More Power, Igor!

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:41:
Het is een heel rijtje mosfets die aangesloten moet worden op een 25mm^2 kabel met kabelsok - wel zo handig als dat enigszins stevig zit. Het totaal geschakelde vermogen is in de orde 10 kW.
Waarom neem je dan geen zware 'brick' IGBT

"-Currents of less than 20 amps can be considered as leakage current"

meer dissipatie.

Wat? Taboe?

veerboot met underscores

Maar nu zit je met pinnetjes van een trut diameter, en een joekel van een kabel. Iets met de ketting die zo sterk is als de zwakste schakel?

Alhoewel, als je natuurlijk bij een hele rij FET's nog een aardig oppervlak hebt qua pootjes.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Nou, dat is niet waar wat je zegt. De ketting is niet zo zwak als de zwakste schakel hier - de weerstand is weliswaar het hoogste bij de leads van de sources maar alle warmte die daar wordt gegenereerd kan wel mooi wegvloeien over rijkelijk koper. Niks zal echt warm worden, in tegenstelling tot IGBT's.

De draad werkt dus als heatsink. Net als dat je een kritieke weerstand op een print waarschijnlijk graag aan een copper area hangt zodat de warmte die hij genereert wordt gedissipeerd [even ervan uitgaande dat je niet met HF bezig bent].

Wat? Taboe?

veerboot met underscores

Ja, ik heb niet eerder met zulk soort spul gewerkt, wel met flinke vermogens die geschakeld werden, maar dat ging gewoon via flinke electromagneten. Maargoed, als je zo'n ding volgens specs (of gebeurt dat hier niet?) gebruikt, dan zou zijn koeling toch voldoende moeten zijn? Bij kortstondige acties zou je met een peltier ofzo ook nog kunnen koelen, nog kouder = nog lagere weerstand tenslotte :)

More Power, Igor!

quote:
Nu heb je wel het probleem dat je alle mosfet's moet gaan matchen anders krijg je straks leuk dat er eentje alles gaat verstoken. Maar wat moet je schakelen: over welk voltage, welke frequentie, inductief,resitief, welke duty cycle?

"-Currents of less than 20 amps can be considered as leakage current"

Oké weer een vraag over een elektrische gordijnrail. Ik heb een probleem met het mechanische deel. Zoals wel bekent een gordijn rail met een touw die je zo open en dicht trekt: onderste plaatje

Nu moet er dus onderaan dat touw de motor komen. Alleen dit is een nylon touw dus gaat zeker als de gek slippen. Hij zou dus nooit open en dicht gaan als ik er gewoon een katrol aanmaak.. die kracht gaat niet.. slipt altijd.

Dus moet ik iets met een tandwiel systeem maken.. maar ik kom er niet uit! De orginele hebben zoals hier:
http://www.waltervanlier.nl/images/nieuw10.jpg
een tandwiel bandje lopen; maar ik moet het in gehele orginele staat houden.

http://members.chello.nl/j.kusters9/gordijn.JPG

hoe kan ik dit krijgen zonder iets te veranderen dat het touw echt trekt?maar hij moet b.v ook weer linksom kunnen. Dit moet dan b.v met 2 speciale katrollen langs elkaar of iets dergelijks? wie heeft er een goed idee.

Elektrische moet hij dadenlijk b.v op een tijdstip dicht en open gaan.. handbedienbaar zijn.. en b.v iets met donker en licht ofzo. maar dat komt later wel weer.

Alleen het gordijn is zeer zwaar, en het is een redenlijk lange rails. Dus nu moet je altijd flink trekken..

het touw opwikkelen maakt niet uit.. hij moet zeer veel kracht kunnen trekken; dus moet iets met een tandwiel systeem of dergelijke.

Iemand hier miss een idee? of zou ik een appart topic moeten maken.

quote:
dalus schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:54:
[...]

Nu heb je wel het probleem dat je alle mosfet's moet gaan matchen anders krijg je straks leuk dat er eentje alles gaat verstoken. Maar wat moet je schakelen: over welk voltage, welke frequentie, inductief,resitief, welke duty cycle?
80V, 0 Hz, nee, ja, 100% :) Get the picture? Tis een gigantische schakelaar :)

Nee, ééntje gaat niet alles lopen verstoken, dat is geen probleem. De Rds(on) varieert in spec niet genoeg om zoiets te laten gebeuren, bovendien is de derating boven 40 graden zodanig dat áls er eentje extra zou gaan stoken, hij snel genoeg een zodanig hoge weerstand krijgt dat de rest het weer overneemt.

Wat? Taboe?

Made in NL

quote:
Johnvanhoutert schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:46:

hoe kan ik dit krijgen zonder iets te veranderen dat het touw echt trekt?maar hij moet b.v ook weer linksom kunnen. Dit moet dan b.v met 2 speciale katrollen langs elkaar of iets dergelijks? wie heeft er een goed idee.

Elektrische moet hij dadenlijk b.v op een tijdstip dicht en open gaan.. handbedienbaar zijn.. en b.v iets met donker en licht ofzo. maar dat komt later wel weer.

Alleen het gordijn is zeer zwaar, en het is een redenlijk lange rails. Dus nu moet je altijd flink trekken..
Via google is er veel te vinden over het gebruiken van Katrollen:
1. Een olifant optillen met schijnbaar een formule..
2. Jezelf optillen met wat theorie..

3. Wellicht vind je nog wat meer informatie...

[LTS][MTS][HTS]

veerboot met underscores

quote:
Johnvanhoutert schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:46:
Oké weer een vraag over een elektrische gordijnrail. Ik heb een probleem met het mechanische deel. Zoals wel bekent een gordijn rail met een touw die je zo open en dicht trekt: onderste plaatje

Nu moet er dus onderaan dat touw de motor komen. Alleen dit is een nylon touw dus gaat zeker als de gek slippen. Hij zou dus nooit open en dicht gaan als ik er gewoon een katrol aanmaak.. die kracht gaat niet.. slipt altijd.

Dus moet ik iets met een tandwiel systeem maken.. maar ik kom er niet uit! De orginele hebben zoals hier:
[afbeelding]
een tandwiel bandje lopen; maar ik moet het in gehele orginele staat houden.

[afbeelding]

het touw opwikkelen maakt niet uit.. hij moet zeer veel kracht kunnen trekken; dus moet iets met een tandwiel systeem of dergelijke.

Iemand hier miss een idee? of zou ik een appart topic moeten maken.
Over 1 wiel slipt hij, maar je kan 1 wiel als aandrijf wiel nemen, en een aantal wieltjes er omheen die het touw tegen het aandrijfwiel drukken (en hem er evt een keer extra omheen slaan)

Acties: [view]

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF/Paars fetisjist
Zooo nieuw projectje erbij :+
Ik kwam voor 18 euro 50 een GPS printje tegen te groote van een 2 Euro muntstuk. Dus ik besteld, blijken de pinnetjes 0.8mm van elkaar af te staan, dus dat wordt nog ff gepiel :+

Nu mezelf eens inlezen over de manieren om data op te kunnen slaan wat nog blijft staan na een power down. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

:o waar krijg je die dingen voor zo weinig? Wat voor chippie zit er dan op :+

Wat? Taboe?

Acties: [view]

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF/Paars fetisjist

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Reg. datum: 29 november 2004

Die connector die er op zit is een standaard board to board connector, misschien dat je zon ding kan krijgen bij de betere elektro boer.

www.hanzesolarteam.nl

Ik heb een 5A 12V voedingsblokje liggen van creative. Op 1 of andere manier geeft deze de verkeerde stroom af. Dus niet als een Computer-voeding 12V+ Maximale Amperage maar gewoonweg 12V en dan strak 5A continue. Klopt het wat ik zeg? Of is die voedingsblok op een ander manier geschakeld dan een normale DC voeding?

Ik heb een trust 2.1 setje en bij hard volume zie je het ledje ook dimmen bij geluid, wat dus duidt op een voedings-probleem. Ik dacht ik vervang dat ding voor iets meer power :9

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

Reg. datum: 01 augustus 2007

Heeft er iemand nog een (goedkope!) suggestie voor een simpele RTC? Zowel verkrijgbaarheid
én prijs zijn belangrijk. Zijn er bekende veelgebruikte chips hiervoor? Probeer een word-rustig-wakker-licht in elkaar te flanzen. Wellicht leuk voor een toekomstige DIY (zou m'n eerste zijn..). Liefst wel iets met I2C of ander makkelijk met avr uit te lezen functie.

Hang een kristal aan de microcontroller die je toch gaat gebruiken uit een (kermis?) horloge, dan kan je door met de timers te prutsen gewoon een secondepuls maken, dan moet et simpel zat zijn om er een tijd van te maken toch?

Die kristallen zijn 32.768kHz, wat snel zat is voor een klok/dimmer, dus je kan gewoon door 15 bits te delen een secondepuls van maken.

Is goedkoper dan een rtc chipje.

\/ engraving \/

quote:
SA007 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:52:
Hang een kristal aan de microcontroller die je toch gaat gebruiken uit een (kermis?) horloge, dan kan je door met de timers te prutsen gewoon een secondepuls maken, dan moet et simpel zat zijn om er een tijd van te maken toch?

Die kristallen zijn 32.768kHz, wat snel zat is voor een klok/dimmer, dus je kan gewoon door 15 bits te delen een secondepuls van maken.

Is goedkoper dan een rtc chipje.
En verloopt na verloop van tijd ook flink helaas.

Casemod delen Goud/Zilver/Nickel/Koper gegalvaniseeerd? Mail me!

Wat verloopt.. RTC of kristal? Ik heb inderdaad wel ontwerpen gezien zonder RTC
maar als het enigzins betaalbaar te doen is met een rtc lijkt me dat toch mooier.
(misschien zelfs met alarm en ander coole features). Heeft maxim niet zo'n standaard
ding hiervoor, ik meen er al eens iets over gelezen te hebben maar of die dingen ook
bij de standaard elec.boer verkrijgbaar zijn...

Reg. datum: 21 september 2003

quote:
mauws79 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:27:
Wat verloopt.. RTC of kristal? Ik heb inderdaad wel ontwerpen gezien zonder RTC
maar als het enigzins betaalbaar te doen is met een rtc lijkt me dat toch mooier.
(misschien zelfs met alarm en ander coole features). Heeft maxim niet zo'n standaard
ding hiervoor, ik meen er al eens iets over gelezen te hebben maar of die dingen ook
bij de standaard elec.boer verkrijgbaar zijn...
Beide verlopen, maar als nauwkeurigheid je doel is kun je natuurlijk ook een DCF ontvanger aan je PIC/Atmel/etc knopen.

Just_a_Cow doet F@H bij Schapie

Ik zie een prachtig topic met uitleg over de PCF8583 van philips, ik zal eens kijken of dat ding
een beetje te gebruiken is. Op zich lijkt zo'n wordt-wakker-licht-ding niet zo heel moeilijk.. zeker
als 't programmeren in eeste instantie met rs232 gedaan kan worden (ok ok niet heel handig maar
je moet simpel beginnen..)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws