Wat? Taboe?
hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens
Zijn zoiezo een hoop koelpasta's die gebaseerd zijn op metaal, dus die zouden electrisch best goed moeten geleiden, en thermisch geleiden zijn ze voor gemaakt.
Gezien de dikte van een paar micrometer van zo'n koelpasta laag en het relatief grote oppervlak (in vergelijking met een kabel) van de TO220 heatsink en je echte heatsink denk ik niet dat de electische geleiding van welk soort koelpasta je neemt erg veel invloed gaat hebben op het resultaat.
- gewoon inklemmen tussen koper
- alle oppervlakken polijsten en inklemmen
- oppervlakken polijsten en AS erop, dan inklemmen.
Gezien P=I^2R kom ik met dezelfde stroom dan snel genoeg achter de beste en slechtste optie als ik er een thermokoppel op dauw.
Wat? Taboe?
-edit-
Zou de weerstand bij de pootjes van die TO220 niet dominant zijn? Die hebben een veel kleiner oppervlakte.
lemming_nl wijzigde dit bericht 29-02-2008 10:00 (14%)
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Die koelpasta's zijn juist elektrisch isolerend, tenzij je ze onder hoge druk brengt..quote:SA007 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:06:
Of artic silver koelpasta, daar zit toch ook een hoop zilver in?
Zijn zoiezo een hoop koelpasta's die gebaseerd zijn op metaal, dus die zouden electrisch best goed moeten geleiden, en thermisch geleiden zijn ze voor gemaakt.
Je wilt "Photoshop" voor PHP? Nexime, de foto-extensie!
Nee, op de verpakking van arctic silver staat specifiek dat je moet oppassen omdat het geleidt.quote:Fuzzillogic schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:23:
[...]
Die koelpasta's zijn juist elektrisch isolerend, tenzij je ze onder hoge druk brengt..
Waarom moet de stroom perse door de heatsink? Ik zou het volgende doen:quote:ssj3gohan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 00:36:
Heatsinks solderen is geen optie, en de constructie is geklemd; er is geen ruimte voor een boutje door het schroefgat. Zelfs als ik iets door het schroefgat kan steken om hem vast te houden is het thermisch en elektrisch contact nog niet perfect, dus dan gaat mijn vraag nog steeds op.
Er gaat bijzonder veel vermogen door de heatsink dus die is van koper en behoorlijk overgedimensioneerd, dat kan enige verklaring geven waarom solderen lastig wordt.
Eerst je elektrische verbinding met een kabel aan de voorkant van het heatsinkje op de TO220 solderen. Daarna je heatsink met goede koelpasta aan het package bevestigen. Dan heb je optimale geleiding (via een soldeerverbinding) en optimale koeling (want je gebruikt koelpasta).
De oppervlakken polijsten en dan bevestigen is een slecht idee. Je elektrische overdracht zal wel goed zitten, maar de themische is dan gewoon slecht.
Andersom, alleen met koelpasta je heatsink bevestigen is goed voor de thermische geleiding, maar koelpasta is niet gemaakt voor elektrische geleiding.
Reizen rules! || Syteem specs
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Wat? Taboe?
mace wijzigde dit bericht 29-02-2008 16:31 (10%)
Wat? Taboe?
En op CPU kan je niet beter te hard aandrukken, dan breekt het of moederbord buigt door. Met pasta hoef je niet zo hard tegenaan drukken.
Als het echt moet geleiden zou je letterlijk moeten vastsolderen of lassen. Maar dan kan ie niet meer eraf.
Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?
bobo1on1 wijzigde dit bericht 29-02-2008 21:14 (30%)
I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog
Heb je niet iets meer details van je schakeling (foto?). Het klinkt nu een beetje alsof je een bestaand apparaat aan het repareren bent. Zoals anderen ook al aangaven kan ik me niet voorstellen dat de overgangsweerstand van TO220 naar de heatsink iets voorstelt vergeleken bij de weerstand van de leads. En als je constructie geklemd is, waarom voldoet deze dan niet meer?quote:ssj3gohan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 00:36:
Heatsinks solderen is geen optie, en de constructie is geklemd; er is geen ruimte voor een boutje door het schroefgat. Zelfs als ik iets door het schroefgat kan steken om hem vast te houden is het thermisch en elektrisch contact nog niet perfect, dus dan gaat mijn vraag nog steeds op.
Er gaat bijzonder veel vermogen door de heatsink dus die is van koper en behoorlijk overgedimensioneerd, dat kan enige verklaring geven waarom solderen lastig wordt.
Just_a_Cow doet F@H bij Schapie
Wat? Taboe?
De laatste keer dat ik het las, stond er op dat het niet of nauwelijks geleidt, maar dat je toch uit moet kijken omdat het wel als condensator kan gaan werken... Het is sowieso niet ontwikkeld als elektrische geleider, dus niet aan te raden om het voor dat doel te gebruiken.quote:mace schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:30:
[...]
Nee, op de verpakking van arctic silver staat specifiek dat je moet oppassen omdat het geleidt.
Altium? OrCad? Eigen software?
Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM
Amateuristisch wel ja, maar ik verwacht niet dat het moederbord in je computer met Eagle is ontworpenquote:mace schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:50:
Eagle wordt veel gebruikt toch?
Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM
Ach weet ik veel.quote:timcooijmans schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:55:
[...]
Amateuristisch wel ja, maar ik verwacht niet dat het moederbord in je computer met Eagle is ontworpen
Voor hoogfrequent werd op mijn eindwerk nog een ander programma gebruikt, dat alles totaal kon doorrekenen voor je een testprintje aan de netwerkanalyser hing, maar de naam daarvan weet ik niet meer.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wij hadden op het werk (overigens niet zo'n groot bedrijf; 8 ontwerpers) eerder UltiBoard, maar daar zijn we nu gelukkig van af. Nu hebben we Altium Designer (=opvolger van Protel).quote:timcooijmans schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:37:
Ik was laatst een beetje aan het kloten met een aantal PCB design software's, hierbij vroeg ik me af wat de grote bedrijven nu gebruiken voor software?
Altium? OrCad? Eigen software?
De NASA is sinds kort ook overgestapt op Altium
Verder heb ik gehoord dat hele grote bedrijven ook wel Mentor Graphics gebruiken, maar daar betaal je je echt scheel aan.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
*** We want YOU for GoT Whatpulse team ! ***
Ik denk dat je Polar bedoelt.quote:naftebakje schreef op zondag 02 maart 2008 @ 10:22:
Voor hoogfrequent werd op mijn eindwerk nog een ander programma gebruikt, dat alles totaal kon doorrekenen voor je een testprintje aan de netwerkanalyser hing, maar de naam daarvan weet ik niet meer.
Pagina: 1 2 3 4 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 last
Dit topic is gesloten.
Forum » Tweaking » Elektronica » De EL-kroeg