Hoofdcategorieën
Topicacties

[Auzen X-Fi Prelude 7.1] ervaringen/info?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

Reageer Nieuw Topic
Kaas is de baas!
Reg. datum: 25 juni 2001

Misschien was ik wat onduidelijk maar ik heb dus geen Prelude kaart. Wilde hem gaan aanschaffen maar nu bekend is dat er nog steeds geen DTS Interactive ondersteiunig op zit voor XP, weet ik het nog niet zo zeker.
Vandaar dat ik naar die Asus Xonar aan het kijken ben. Heb ik tenminste DDL + EAX for the time being

Ik zeg ook een 'beetje' belazerd.:) Maar feit is dat er eerst XP en Vista wordt beloofd en in ene ligt de nadruk nog alleen op Vista. Dat klopt niet in mijn ogen, en zeker niet voor het bedrag dat je moet neerleggen.

Ja wie weet dat hoe meer mensen gaan mailen hoe sneller ze gaan reageren. lk heb al drie keer gemaild, maar nog steeds niets gehoord.

E8400 Q746A @ 4250MHz 1.340v | 2x1024 OCZ Flex PC2-9600 @ 1200MHz 5-4-4-9| DFI Lanparty DK X38 T2R | 2x Asus HD4850CF 850/2400 boulognejonkers.nl | Specs

Reg. datum: 10 oktober 2003

quote:
Demon_Eyez schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:50:
Misschien was ik wat onduidelijk maar ik heb dus geen Prelude kaart. Wilde hem gaan aanschaffen maar nu bekend is dat er nog steeds geen DTS Interactive ondersteiunig op zit voor XP, weet ik het nog niet zo zeker.
Vandaar dat ik naar die Asus Xonar aan het kijken ben. Heb ik tenminste DDL + EAX for the time being
De X-Fi Prelude heeft ook DDL + EAX (voor XP en Vista). Ik snap nog steeds het probleem niet hierover. De ASUS Xonar D2 heeft echter wel (tot zover ik weet) ook DTSI + EAX, zowel onder XP als Vista. Dit, gecombineerd met de lagere prijs, zou wel een goed argument maken om een verschil te trekken met de X-Fi Prelude. Hiertegenover staat wel dat de kaart alles in software doet (omdat de chipset gebaseerd is op de C-Media CMI8788), terwijl een X-Fi in ieder geval EAX in hardware doet. Of en hoe je dit merkt weet ik echter niet. Feit is wel dat ik de Asus Xonar-serie in de gaten hou (die PCI Express 1x-variant is ook wel interessant voor een ongebruikt slot in een toekomstige computer). Door problemen die er nog steeds zijn met de drivers (terwijl de kaart al lang uit is) en door de nog steeds hoge prijs zal ik in ieder geval geen X-Fi-kaart meer kopen. Ik zit nu nog met de X-Fi Prelude, dus hoop op het beste. ;)
quote:
Ik zeg ook een 'beetje' belazerd.:) Maar feit is dat er eerst XP en Vista wordt beloofd en in ene ligt de nadruk nog alleen op Vista. Dat klopt niet in mijn ogen, en zeker niet voor het bedrag dat je moet neerleggen.
Het bedrag wat je ervoor moet neerleggen is niet van belang: er wordt (letterlijk op de voorkant van de doos) iets beloofd wat niet waar wordt gemaakt.
quote:
Ja wie weet dat hoe meer mensen gaan mailen hoe sneller ze gaan reageren. lk heb al drie keer gemaild, maar nog steeds niets gehoord.
Op mijn vorige tickets werd redelijk snel gereageerd vanuit Auzentech. Het is echter nu plots best wel stil geworden. Grote kans dat ze het gedrag van hun 'partner in crime' (Creative) gaan na-apen.

The Zep Man wijzigde dit bericht 12-07-2008 22:32 (24%)

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$Toppunt van ironie: postnr 28183390$H+H*
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."

Kaas is de baas!

Ik heb inmiddels de Asus Xonar DX bestelt via een webshop in Duitsland. Die kaartjes zijn PCIe en kosten 65 euro. Geen DTS ,maar wel DDL + EAX5.0 (weliswaar software geemuleerd, maar wordt erg goed bevonden in de reviews) in XP en Vista.

Als ik er erg over tevreden ben dan gaat die er weer uit en koop ik de Xonar DX2 die wel DTS Interactive heeft.

E8400 Q746A @ 4250MHz 1.340v | 2x1024 OCZ Flex PC2-9600 @ 1200MHz 5-4-4-9| DFI Lanparty DK X38 T2R | 2x Asus HD4850CF 850/2400 boulognejonkers.nl | Specs

Ik heb inmiddels antwoord gehad op mijn ticket.

Kort samengevat: het lijkt op een algemeen antwoord dat ze geven aan iedereen die problemen met DTSI heeft ervaren. Er staat echter niet in of het ook specifiek over mijn probleem gaat (geen DTSI in XP). Wel claimen ze dat ze de 'DTS driver zo spoedig mogelijk zullen vrijgeven', wat dat ook mag betekenen...

We zullen zien.

"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."

Kaas is de baas!

Dit is wat ik terug kreeg:

Dear DemonEyez,

Thank you for contacting Auzentech.

As you know, the DTS feature can not be supported in XP at this time.
However, we are discussing it with Creative Lab again.
If it is possible, we will inform you as soon as it is available.

We appreciate your support and patience.

Trek zelf je conclusies maar.... -O-

Reg. datum: 15 juni 2006

Maar heb je perse DTS nodig om 5.1 geluid (over optisch!) naar je versterker te sturen? Want ik lees vaak dat DDL etc wel ondersteund wordt, maar ik krijg maar geen 5.1 geluid uit me speakers.

Is dit gewoon een instelling die ik verkeerd heb staan? Of heb je gewoon echt DTS nodig voor 5.1?
(ik heb het dus aangesloten via optisch he, over mijn pc speaker setje wat aangesloten is via analoog krijg ik natuurlijk wel 5.1)

quote:
Deismyna schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:56:
Maar heb je perse DTS nodig om 5.1 geluid (over optisch!) naar je versterker te sturen? Want ik lees vaak dat DDL etc wel ondersteund wordt, maar ik krijg maar geen 5.1 geluid uit me speakers.
DDL wordt nu ondersteund om real-time een 5.1 signaal te coderen en live te versturen over een digitale uitgang.
quote:
Is dit gewoon een instelling die ik verkeerd heb staan? Of heb je gewoon echt DTS nodig voor 5.1?
(ik heb het dus aangesloten via optisch he, over mijn pc speaker setje wat aangesloten is via analoog krijg ik natuurlijk wel 5.1)
DTSI (DTS Interactive) is de tegenhanger van DDL, maar dan met DTS. Nee, al heb je DDL dan heb je DTSI niet nodig om een real-time gecodeerd 5.1 signaal te versturen over de digitale uitgang. Echter, volgens sommigen heeft DTS meer geluidskwaliteit door meer bandbreedtegebruik en betere compressie. En of het nu wel of niet nodig is maakt niet uit: tijdens de aanschaf van dit product wordt DTSI ondersteuning onder Windows XP je beloofd. Het staat zelfs op de voorkant van de doos.

Al had ik geweten dat ik geen DTSI voor XP zou krijgen op deze kaart, had ik net zo goed mijn oude Club3D Theatron Agrippa (CMI8770-based) weer onder het stof vandaan kunnen trekken. Deze ondersteund DTSI onder XP namelijk wel (en al zeer lang), terwijl het toch een goedkoop kaartje is. Enige extra voor mij van deze kaart is de EAX 5.0 ondersteuning. De luxe DAC's gebruik ik namelijk niet.

Nog even de reactie van Auzentech afwachten na wat Demon_Eyez heeft geschreven. Daarna (indien deze functie niet komt) maar vragen om een refund? :+

[edit]
En kom niet met de reactie van 'upgrade maar naar Vista'. Ik heb een OS wat nog ondersteund wordt, zowel door de fabrikant van het OS als door de geluidskaartenbakker.

The Zep Man wijzigde dit bericht 18-07-2008 22:43 (5%)

quote:
Dank _/-\o_ _/-\o_

Ik dacht dus dat 5.1 niet mogelijk was via optisch, simpelweg omdat ik geen 5.1 geluid had in mijn films. Net dus maar even het testtooltje van Auzentech geprobeerd en daar hoorde ik wel ruis over alle 5 de speakers.

Weer ff een filmpje proberen... Weer 2.1 geluid. Dan maar eens proberen met VLC, en jah hoor, 5.1 geluid. Blijkt dus dat al die tijd mijn codec filters in MPC verkeerd stonden ingesteld. 8)7

Morgen dan maar eens genieten van een HD filmpje in 5.1 :)

quote:
Deismyna schreef op zondag 20 juli 2008 @ 01:10:
[...]

Weer ff een filmpje proberen... Weer 2.1 geluid. Dan maar eens proberen met VLC, en jah hoor, 5.1 geluid. Blijkt dus dat al die tijd mijn codec filters in MPC verkeerd stonden ingesteld. 8)7

Morgen dan maar eens genieten van een HD filmpje in 5.1 :)
Let op dat als je DDL of DTSI gebruikt op de X-Fi Prelude, dat 'passthrough' niet werkt: de computer kan niet een 5.1 DD of DTS signaal dat in de film zit direct op de S/PDIF-poort zetten omdat deze wordt gelocked door de service die DDL/DTSI regelt.

Het enige wat je dus kan doen al staat DDL of DTSI aan op je X-Fi Prelude is: 5.1 DD/DTS signaal wat in de film zit decoderen, om vervolgens daarna meteen weer het geluid te encoderen naar DD/DTS via DDL/DTSI. Of de geluidskwaliteit merkbaar minder wordt durf ik niet te zeggen, maar het is wel een overbodige stap (decoderen en encoderen).

Kleine bump...

Ik heb een nieuw antwoord gehad van Auzentech:
quote:
We have discussed it with Creative Lab and concluded that the DTS feature can not be supported in Windows XP due to some internal reason. We appreciate your support and patience.
Ik was al blij dat er een ander bedrijf was die de X-Fi op een kaart wilde prikken en hierdoor gaf ik deze hardware één kans. Het is jammer dat je zelfs via third-party geluidskaartbouwers door Creative genaaid wordt.

Wilt niet zeggen dat de fout compleet bij Creative ligt: Auzentech deed een belofte naar hun klanten terwijl ze (kennelijk) geen goede communicatie hadden hierover naar hun leverancier. Zo zonde. Het valt nog maar te bezien of DTSI nog voor XP zal komen met de X-Fi Prelude. Creative's koppigheid kennende zou ik maar niet teveel hopen. :/

quote:
The Zep Man schreef op zondag 20 juli 2008 @ 08:35:
[...]
Let op dat als je DDL of DTSI gebruikt op de X-Fi Prelude, dat 'passthrough' niet werkt: de computer kan niet een 5.1 DD of DTS signaal dat in de film zit direct op de S/PDIF-poort zetten omdat deze wordt gelocked door de service die DDL/DTSI regelt.

Het enige wat je dus kan doen al staat DDL of DTSI aan op je X-Fi Prelude is: 5.1 DD/DTS signaal wat in de film zit decoderen, om vervolgens daarna meteen weer het geluid te encoderen naar DD/DTS via DDL/DTSI. Of de geluidskwaliteit merkbaar minder wordt durf ik niet te zeggen, maar het is wel een overbodige stap (decoderen en encoderen).
Ik had dus echt geen flauw idee wat je bedoelde he, tot vandaag dan. :)

Tot vandaag namelijk alleen maar .mkv films gekeken en dat ging gewoon prima. Zonet maar eens een .wmv (hd) gaan kijken en idd, ik merkte al snel dat er geen 5.1 geluid was.
Beetje gezocht op internet (schijnt erg bekend probleem te zijn) en wat lopen prutsen met mijn codec settings in MPC en heb het uiteindelijk toch werkend gekregen. Passthrough zorgde idd alleen maar voor ruis uit mijn speakers :o Ik heb nu ingesteld dat AC3Filter het moet converten naar DTS en dit lijkt goed te werken.
Iemand enig idee of en wat het verschil is tussen DTS14 en DTS16? Schijnt iets met ruis te maken te hebben of zo, maar wat kan ik het beste gebruiken?
You keep it cool, I keep it Q.
Reg. datum: 26 juni 2007

Even kort samengevat over de vraag van Demon_Eyez.

Het is mogelijk om via S/PDIF de Prelude aan te sluiten op een AV-reciever met daarom 5.1 speakers. Dit gaat via DDL. Heb ik het zo goed? Ik wil namelijk ongeveer dezelfde setup gaan gebruiken, maar ik wil wel zeker weten dat ik EAX5.0 werkend krijg over 1 kabel tussen versterker en geluidskaart.

Ladies and gentlemen, please fasten your seatbelts, we're going beyond rated speed.

quote:
DjDuivert schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 15:10:
Even kort samengevat over de vraag van Demon_Eyez.

Het is mogelijk om via S/PDIF de Prelude aan te sluiten op een AV-reciever met daarom 5.1 speakers. Dit gaat via DDL. Heb ik het zo goed? Ik wil namelijk ongeveer dezelfde setup gaan gebruiken, maar ik wil wel zeker weten dat ik EAX5.0 werkend krijg over 1 kabel tussen versterker en geluidskaart.
Je hebt het goed. Met de X-Fi Prelude krijg je 5.1 geluid met EAX 5.0 over een enkele digitale kabel (met behulp van DDL of DTSI).

You keep it cool, I keep it Q.
Reg. datum: 26 juni 2007

Mooi, heb ik dat ook eindelijk zwart op wit, staat overal net zo dat ik niet 100% zeker weet dat het zo werkt, maar nu wel. Wordt tijd dat ik er een ga bestellen dan. Bedankt!

Ladies and gentlemen, please fasten your seatbelts, we're going beyond rated speed.

Creative Impulses

ik zit in hetzelfde scenario, Wil het liefste gamen via de digitale poort maar ik draai XP.. dus dat zou DDL worden.. Terwijl ik in films DTS mooier vind..

De grote vraag is nu, is het verschil tussen DDL en DTSI te merken in games? met al die interactie?

In films vind ik DTS vaak ruimtelijiker en dynamischer klinken.. Dit is bij games ook belangrijk.. maar nu heb ik in heel veel reviews gelezen dat het verschil nauwelijks hoorbaar is..

Het blijft een feit dat Auzentech hier een flinke misser maakt.. Van Creative ben ik het ondertussen wel gewend..

Creative Impulses Developement

Joy to the world!

De nieuwe drivers zijn er, vrij te downloaden: klik hier (hotlinken werkt helaas niet, je moet even zelf op die pagina naar de download gaan)

Helaas is het nog geen final, maar een release candidate. Ook nog geen DTS trouwens (niet dat dat veel verschil maakt met Dolby Digital, volgens mij kunnen alleen audiofielen met echte audiofielen-apparatuur verschil horen).
quote:
Changes in this Driver

1. The DDL stop issue fixed
2. The DDL component does not need activation
3. MIC performance with Ventrilo and Teamspeak improved

Known Bugs

Windows Vista (32bit)

* Changing Mode resets all settings to default and requires re-setting by the user.
* Default value mutes the MIC in all modes.

Windows XP

* The 'Bass Settings' and 'Advanced' in Entertainment mode to be added in next driver.
* No other specific issues in Windows XP.

Wildfire wijzigde dit bericht 13-08-2008 10:47 (16%)

Systeemspecs: Klik hier!

Die nieuwe drivers hebben een leuk bijkomend voordeel voor mij. Voorheen zat er namelijk altijd vertraging tussen het beeld op me TV en het geluid via optisch. (geluid was iets van 200ms trager).
Dit was altijd wel op te lossen door met MPC het geluid iets vroeger af te laten spelen, en aangezien ik de optische uitgang toch alleen voor films gebruikt, was dit niet zo een heel groot probleem.

Met de nieuwe drivers is dit echter niet meer nodig, omdat het geluid vrijwel gelijk loopt met het beeld. Ik merk alleen een hele korte vertraging als ik bijvoorbeeld een mp3tje via zowel de optische als de analoge speakerset. Deze vertraging is echter zo klein dat je er niets van merkt met een film.

Vraag me nou af of dit aan de drivers ligt of dat er gewoon 1 of andere instelling fout stond.
Joy to the world!

Ik heb gisteren de RC6 drivers geïnstalleerd en vervolgens een paar potjes Kane's Wrath gespeeld. Het Dolby Digital probleem (het geluid viel soms even weg) lijkt inderdaad opgelost te zijn, dus dat is mooi :)

Nu nog wachten op de beloofde DTS ondersteuning.

Reg. datum: 04 januari 2003

De opstart-console doet het niet ? :?
Bij jullie ook ?
Reg. datum: 28 augustus 2007

quote:
nFo schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:34:
De opstart-console doet het niet ? :?
Bij jullie ook ?
Ik heb de nieuwste drivers nog niet geïnstalleerd, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe drivers zomaar over de oude geïnstalleerd. Dat mag zomaar niet, je moet eerst de hele troep verwijderen om vervolgens de nieuwe te installeren.

Joy to the world!

quote:
Kenw00t schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:06:
[...]

Ik heb de nieuwste drivers nog niet geïnstalleerd, maar je hebt waarschijnlijk de nieuwe drivers zomaar over de oude geïnstalleerd. Dat mag zomaar niet, je moet eerst de hele troep verwijderen om vervolgens de nieuwe te installeren.
Werkt anders probleemloos hier. Ik ga echt niet elke keer de oude drivers verwijderen, kom op zeg.

Dat ze het zeggen is meer voor de zekerheid, maar in de meeste gevallen kun je gewoon over de oude heen installeren, na een reboot is de installatie dan wel voltooid.

quote:
Kenw00t schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:06:
[...]

Is een nieuwe installatie, oude onboard drivers eerst eraf gegooid. :)
Creative Impulses

quote:
Wildfire schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:17:
[...]

Werkt anders probleemloos hier. Ik ga echt niet elke keer de oude drivers verwijderen, kom op zeg.

Dat ze het zeggen is meer voor de zekerheid, maar in de meeste gevallen kun je gewoon over de oude heen installeren, na een reboot is de installatie dan wel voltooid.
Dit kan heel vaak goed gaan.. maar toch komt het afentoe voor dat nieuwe en oude drivers met elkaar in conflict raken.. voor de zekerheid kan je altijd gewoon beter eerst even de oude drivers verwijderen.. dit sluit eventuele toekomstige problemen daarmee uit..

Als ik ergens mee bezig ben doe ik het liever in 1 keer goed.. dat ik 100% zeker weet dat als er zich een fout voordoet dat ik bepaalde dingen kan uitsluiten.. Dit gaat eigenlijk voor al het doe-het-zelven..

Als ik een motorblok van een auto in elkaar zet doe ik het ook liever in 1 keer goed.. zou zonde zijn dat je later het hele blok weer uit elkaar moet halen om dat je laks bent geweest..

Dus oude drivers eerst even verwijderen raad ik aan!

Creative Impulses Developement

quote:
nFo schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:54:
[...]

Is een nieuwe installatie, oude onboard drivers eerst eraf gegooid. :)
Doet het al, alleen zie ik dit nog staan bij apparaat beheer.
http://infomb.googlepages.com/onbekend.jpg

quote:
nFo schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:47:
[...]

Doet het al, alleen zie ik dit nog staan bij apparaat beheer.
[afbeelding]
Mijn glazen bol zegt dat je aan de hand van het Plug & Play ID kan uitzoeken over welk onderdeel van je systeem dat 'Onbekend apparaat' gaat. ;)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: