Hoofdcategorieën
Topicacties

[Auzen X-Fi Prelude 7.1] ervaringen/info?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 23 december 2005

quote:
el-jorge schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:06:
[...]

Namdang, geeft die Littel Dot nog veel extra tov direct aansluiten op je geluidskaart? Waarom heb je voor die buizenversterker gekozen? En waar heb je hem gehaald?
http://cgi.ebay.nl/Little...egoryZ92235QQcmdZViewItem

Ik heb hem hier zo gehaald. De HD 595 klonk al zeer goed zonder versterker en heeft eik geen versterker nodig, maar een versterker kan net dat beetje extra eruit halen.

Maar ik heb nu de sennheiser HD 650 en daar is echt versterker voor nodig aangezien dat ding 300 ohm heeft.

De reden waarom ik voor buizen ben gegaan is omdat ik veel verhalen gehoord heb over buizen en ik het zelf wel wel is zou willen horen. Puur uit nieuwsgierigheid dus.

nog een review http://www.compudio.ca/20...iii-exclusive-review.html

Reg. datum: 02 augustus 2004

Een vraag voor mensen die de Auzentech X-Fi Prelude via de koptelefoon beluisteren (via de voorkant op je kast of gewoon direct op de achterkant van de kaart): Klopt het dat het output volume veeel zachter is dan bij een Creative X-Fi (XtremeGamer) kaart? Ik lees dat namelijk steeds terug in de review van Xbit Labs. Hun zeggen dat je de koptelefoon zoiezo direct via de achterkant op de kaart moet gebruiken omdat de aansluiting op de voorkant van de kast al heel snel vervormd en ruis vertoont... Ook raden ze aan om zoiezo een koptelefoon versterker te gebruiken met deze kaart. Dit zou zijn omdat de OpAmp voor de Front kanalen een lagere output heeft dan de OpAmp die Creative gebruikt in hun kaarten. Creative kaarten zouden dus harder gaan. Heeft iemand die zowel een Creative X-Fi als Auzentech X-Fi heeft hier al iets van gemerkt? En schakelt de Auzentech X-Fi trouwens automatisch over naar 'Hoofdtelefoon' in de Audio Console als je deze inplugt aan de voorkant van de kast? Ik had gehoord dat dit niet zo was en dat ook de luidsprekers dan niet gedempt worden, terwijl deze optie er wel is op de Creative kaarten. Maar voornamelijk dat eerste is nogal irritant als je bijvoorbeeld een game speeld met koptelefoon en de kaart schakelt dan niet automatisch over van '7.1' naar 'Hoofdtelefoon'. Dan hoor je gewoon de helft niet meer in de game.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand die vragen kan beantwoorden, want dat zijn eigenlijk de enige issues die mij weerhouden om over te gaan van een XtremeGamer naar Prelude.
De koptelefoon die ik gebruik is een Pioneer SE-A40:

Maximum Input Power (each channel) : 100 mW
Type: closed
Frequency Range 20 - 20,000 Hz
Impedance 35 ohm
Weight 150 gr

De Creative X-Fi kan deze naar mijn mening 'net' hard genoeg laten gaan zonder te vervormen. Ben bang dat dat met een Prelude niet meer lukt.

Alexander01 wijzigde dit bericht 01-02-2008 00:18 (9%)

Where did that damn icon go?!?
Reg. datum: 11 februari 2001

quote:
Alexander01 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:09:
Een vraag voor mensen die de Auzentech X-Fi Prelude via de koptelefoon beluisteren (via de voorkant op je kast of gewoon direct op de achterkant van de kaart)

De Creative X-Fi kan deze naar mijn mening 'net' hard genoeg laten gaan zonder te vervormen. Ben bang dat dat met een Prelude niet meer lukt.
Nou, ik gebruik gewoon m'n frontpanel en als ik de output op half heb staan doet het pijn aan m'n oren.. (met een Sony MDR-CD780)

Asus P5B Deluxe | Intel C2D E6700 @ 3GHz + Scythe Ninja | 4GB Kingston PC5300 | XFX 8600GTS XXX + Thermalright HR-03 | Auzen X-Fi Prelude 7.1 | Seagate 7200.10 320GB | Seagate 7200.10 500GB | Samsung 940BF

Reg. datum: 28 augustus 2007

quote:
Hun zeggen dat je de koptelefoon zoiezo direct via de achterkant op de kaart moet gebruiken omdat de aansluiting op de voorkant van de kast al heel snel vervormd en ruis vertoont...
Ik heb gisteren in dit topic nog een vraag gesteld daarover.. Ik hoor via de front dus een constant gepiep, terwijl dat niet aanwezig is wanneer ik de koptelefoon aansluit op de achterkant.
quote:
Ook raden ze aan om zoiezo een koptelefoon versterker te gebruiken met deze kaart. Dit zou zijn omdat de OpAmp voor de Front kanalen een lagere output heeft dan de OpAmp die Creative gebruikt in hun kaarten. Creative kaarten zouden dus harder gaan.
Het is net omgekeerd. Daar waar de Creative kaarten een output van 2v hebben op het analoge kanaal, heeft de Prelude een output van 5v. Deze kaart kan het dus goed genoeg trekken zonder koptelefoonversterker, hoewel de output van zo'n ding rond de 8v is.
Ik had een link om mijn argument een beetje te onderbouwen maar ik ben die kwijt. Maar je kan eens op het forum van head-fi.org kijken. Als je echt zeker wilt zijn kan je het daar eens vragen.
quote:
En schakelt de Auzentech X-Fi trouwens automatisch over naar 'Hoofdtelefoon' in de Audio Console als je deze inplugt aan de voorkant van de kast?
Nee :/
quote:
... en dat ook de luidsprekers dan niet gedempt worden, ...
Klopt.

turn around and feel the vibe
Reg. datum: 31 maart 2005

quote:
zuurstof22 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:53:
[...]

Dat moet de kaart ook kunnen:

[afbeelding]

Maar de optie zit dus ergens waar ik nog niet gekeken heb (goed verstopt).

[afbeelding]

Overigens ben ik erg tevreden over de kaart. Mooi geluid
Ik heb het ook nog niet gevonden. Misschien auzentech maar eens een mail sturen mbt de ondersteuning.

Ik ben ook erg tevreden over het geluid, het is een hele stap voorwaarts tov een audigy2. Ondanks dat ik nog met een heel goedkoop analoog kabeltje speel.

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

quote:
TMV schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:13:
[...]

Nou, ik gebruik gewoon m'n frontpanel en als ik de output op half heb staan doet het pijn aan m'n oren.. (met een Sony MDR-CD780)
En blijft het geluid dan wel zuiver? Geen vervorming enzo? En heb je al eens geprobeerd de koptelefoon direct op de achterkant van de kaart aan te sluiten? Zoja, merk je dan iets in verschil kwa geluid?

Where did that damn icon go?!?
Reg. datum: 11 februari 2001

quote:
Alexander01 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:10:
[...]

En blijft het geluid dan wel zuiver? Geen vervorming enzo? En heb je al eens geprobeerd de koptelefoon direct op de achterkant van de kaart aan te sluiten? Zoja, merk je dan iets in verschil kwa geluid?
Het geluid is absoluut zuiver en er is geen ruis te bekennen als ik alle volumes naar het maximum draai en dan luister (zonder geluid uit te sturen, anders kun je meteen naar de dokter :P ).
Ik heb em nog niet achter aangesloten, domweg omdat de frontaansluiting perfect voldoet..

Asus P5B Deluxe | Intel C2D E6700 @ 3GHz + Scythe Ninja | 4GB Kingston PC5300 | XFX 8600GTS XXX + Thermalright HR-03 | Auzen X-Fi Prelude 7.1 | Seagate 7200.10 320GB | Seagate 7200.10 500GB | Samsung 940BF

Reg. datum: 27 oktober 2007

Ook ik ben van plan om de Prelude te kopen, heb alleen een paar vraagjes aan jullie:

Hoe zit het op dit moment met de Vista drivers? Werkt alles naar behoren?

EAX is voor mij niet belangrijk. Kan ik dan beter voor een andere geluidskaart gaan volgens jullie? Ik ben namelijk ook naar de ESI Juli@ aan het kijken, lees er alleen niet zoveel reviews over.

quote:
Nick_Wever schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:16:
Hoe zit het op dit moment met de Vista drivers? Werkt alles naar behoren?
Vista x64 hier. Nooit een probleem gehad met de Auzen drivers of updates. Alles werkt zoals het moet denk ik. Nog geen enkele foutmelding tegengekomen. :)

Sound is no voodoo!

quote:
Kenw00t schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:52:
Het is net omgekeerd. Daar waar de Creative kaarten een output van 2v hebben op het analoge kanaal, heeft de Prelude een output van 5v. Deze kaart kan het dus goed genoeg trekken zonder koptelefoonversterker, hoewel de output van zo'n ding rond de 8v is.
Deze redenatie is niet geheel juist. Dat er een hoger voltage is, is leuk, maar eigenlijk merk je dat vooral als je er een line bron op aansluit. Daar heb je dan een lager volume nodig om de line ingang helemaal uit te sturen. Dit is ook meteen de rede van de goede ruiswaardes.

Echter bij een koptelefoon is dit slechte maginaal van belang. We hebben dan een apparaat wat een signifikante belasting gaat vormen op de uigangen van de kaart. En hier moet je dan vaststellen dan de door Creative gebruikte opamps gewoon beter overweg kunnen met de lage loads van de koptelefoons dan de opamps die de Prelode gebruikt (ook al hebben die verder wel een stuk betere specs). Derhalev zal de Creative kaart vermoedelijk een koptelefoon beter en dus ook harder kunnen aansturen, terwijl dan met lijnbronnen juist andersom is.

Natuurlijk kan de uitwerking van de lagere belastbaarheid van de Prelude zich per koptelefoon anders uitwerken, dus sommige mensen zullen er problemen mee hebben, anderen niet.

Maar eigenlijk zou ik een koptelefoonversterker in alle gevallen wel aan willen raden. 'T is niet alleen beter voor je spullen, maar klinkt ook nog eens een stuk beter :)

voodooless wijzigde dit bericht 02-02-2008 19:51 (6%)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Reg. datum: 27 oktober 2007

quote:
Kenw00t schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:57:
[...]

Vista x64 hier. Nooit een probleem gehad met de Auzen drivers of updates. Alles werkt zoals het moet denk ik. Nog geen enkele foutmelding tegengekomen. :)
Oke, dank je. Drivers zijn het probleem dan niet. Is deze Auzentech dan nog wel een goeie als EAX me gestolen kan worden? Alleen geluidskwaliteit is belangrijk. Ik gebruik trouwens alleen koptelefoons.

Reg. datum: 21 december 2007

Ik zit met volgend probleem;

Zowel de test van Vista als die van Auzen geven aan dat mijn beide "achterspeakers" niet werken en ook mijn center speaker niet correct werkt. Echter, als ik muziek of wat dan ook ga afspelen werkt het wel, maar volgens mij is mijn z-5500 op die manier wel een stuk minder krachtig, want mijn broer die dezelfde set heeft krijgt er veel meer 'power' uit.

Ik geloof dat alles correct zit, maar heb hier geen certitude over aangezien in het begin geen enkele speaker werkte.

Dank bij voorbaat

quote:
-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:45:
[...]

Elke frequentie kan analoog uitgestuurd worden, da's geen kunst. Het gaat uiteraard om de digitale overdracht. Daarbij speelt de frequentie een rol. Lijkt me zeer kwalijk als deze 'highend' kaart niet eens de standaard 44.1kHz frequentie digitaal kan uitsturen.
quote:
zuurstof22 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:53:
[...]

Dat moet de kaart ook kunnen:

[afbeelding]

Maar de optie zit dus ergens waar ik nog niet gekeken heb (goed verstopt).

[afbeelding]

Overigens ben ik erg tevreden over de kaart. Mooi geluid
Volgens mij heb ik het gevonden. Het zit alleen in de audiocreatiemodus. Ik kan het echter niet uittesten, ik heb de kaart alleen analoog aangesloten.

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

Reg. datum: 12 december 2005

@ el-jorge:
Thanks dat is het inderdaad! Ik dacht dat deze optie alleen voor opname was bedankt.
mijn receiver geeft keurig 44 kHz aan.

Reg. datum: 17 april 2003

Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en heb een oog op de X-Fi Prelude. Ook ben ik creative/logitech speakers zat en zag dat speakers van Teufel een hoge waardering kregen.

Bij deze speakers komt een Decoderstation die DDL/DTS codeerd. Kan ik de prelude zonder problemen aan deze station koppelen. De decoderstation heeft 2 optische ingangen/1 coax/3 analoog, welke ingang is het beste de optische of de coax?

Misschien wil ik ipv de decoderstation een reciever aanschaffen, maar mijn kennis op reciever vlak is nul. Heeft iemand misschien handige links naar wat reviews/prijzen?

Dank je

AMD XP 3000+@2200 (10x220) >><< Twinmoss PC3200 2x256mb (2,5|3|3|7) >><< ASUS A7N8X Rev 2 >><< Club 3d ATI 9700 PRO@360.0/342.0 >><< Lian Li 6070A >><< Termaltake vulcano 11+ (35ºC idle/45ºC stre

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Tha Ra schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:27:
Doet de kaart met de nieuwe drivers nou nog steeds aan upsampling? Ik wil namelijk ooit eens mijn Soundblaster Audio PCI 128 :$ vervangen door een X-FI Prelude óf een X-Meridian. Weet iemand welke beter geluid heeft? De X-Meridian heeft iig replacable OPAMPs voor alle kanalen ipv. alleen front. Maar geen EAX 5.0 support.
Wat is nu het verschil tussen die 2?
En ja, ik weet dat de een al uit productie is ;)

Ik weet iig al wel dat het expansion board wél volledig compatible is met de Meridian en niet helemaal met de Prelude...

Raven wijzigde dit bericht 18-02-2008 10:39 (9%)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

quote:
Kenw00t schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:52:
En schakelt de Auzentech X-Fi trouwens automatisch over naar 'Hoofdtelefoon' in de Audio Console als je deze inplugt aan de voorkant van de kast?

Nee :/
Dus betekent dat dat je de helft niet hoort over de koptelefoon bij bijv films/games met meerdere kanalen? Of wordt dat toch automatisch naar 2.0 gedownmixt op die front panel headphone-aansluiting?

quote:
bartgrefte schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:32:
[...]

Wat is nu het verschil tussen die 2?
En ja, ik weet dat de een al uit productie is ;)

Ik weet iig al wel dat het expansion board wél volledig compatible is met de Meridian en niet helemaal met de Prelude...
De prelude is een X-Fi chip, de Meridian niet (ik weet niet welke).

quote:
Alexander01 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:20:
Dus betekent dat dat je de helft niet hoort over de koptelefoon bij bijv films/games met meerdere kanalen?
Niet totdat je de software zelf omschakelt naar koptelefoon-modus.
quote:
Alexander01 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:20:Of wordt dat toch automatisch naar 2.0 gedownmixt op die front panel headphone-aansluiting?
Nogmaals, niets gaat automatisch. Als je je koptelefoon aansluit dan moet je nog manueel instellen dat ie alles optimaliseert voor de koptelefoon. Nog een geluk dat de audio-console snel bereikbaar is via het systeemvak. In een klik of 4 ben je naar koptelefoon-modus omgeschakeld.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
el-jorge schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:58:
[...]

De prelude is een X-Fi chip, de Meridian niet (ik weet niet welke).
That's it? Geen verdere verschillen?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Reg. datum: 07 oktober 2005

quote:
blackEyEz321 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:08:
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en heb een oog op de X-Fi Prelude. Ook ben ik creative/logitech speakers zat en zag dat speakers van Teufel een hoge waardering kregen.

Bij deze speakers komt een Decoderstation die DDL/DTS codeerd. Kan ik de prelude zonder problemen aan deze station koppelen. De decoderstation heeft 2 optische ingangen/1 coax/3 analoog, welke ingang is het beste de optische of de coax?

Misschien wil ik ipv de decoderstation een reciever aanschaffen, maar mijn kennis op reciever vlak is nul. Heeft iemand misschien handige links naar wat reviews/prijzen?

Dank je
Ik zou geen decoderstation gebruiken, het heeft geen voordelen maar wel 2 nadelen:
1. Het audio-signaal moet gecodeerd worden naar Dolby Digital of DTS, dit kost veel rekenkracht én er treedt kwaliteitsverlies op omdat DD en DTS een veel lagere bitrate hebben dan het oorsprongkelijke DirectX- of OpenAL-geluid
2. De DAC's van de X-Fi prelude zullen waarschijnlijk beter zijn dan die van de decoderstation (correct me if I'm wrong), dus het analoge signaal dat de Prelude uitspuugt zal van hogere kwaliteit zijn als die van de decoderstation.

Running with Raptors.

Heb nieuwe OpAmps bestelt voor het LF/RF kanaal van mijn X-Fi.
Het gaat om de volgende:

- Burr Brown OPA637BP (Single. 2 stuks + Single to Dual adaptor)
- Analog Devices AD8620AR (Dual channel)
- Analog Devices AD797AN (Single channel)

Ze moeten helemaal uit de U.S of A komen dus het duurt nog wel een 'n paar weken voor dat ze er zijn.

Ik ben benieuwd hoe het geluid dan klinkt.
Ik moet zeggen dat de LM4562 behoorlijk goed klinkt alleen de bass is erg aanwezig. Jammer dat de overige kanalen geen verwisselbaren OpAmps hebben.
Ik heb de LM4562 tijdelijk vervangen voor een NE5532 OpAmp, dit kwam het geluid niet ten goede maar dat was alleen maar om te testen of OpAmp invloed heeft op de kwalitiet van het geluid.
En dat is.

Heeft iemand anders trouwens zijn OpAmp al vervangen? Zo ja, door welke en hoe klinkt het geluid nu dan?

Specs & Casemod

Mammy, ik wil ook een kitty cornershot

Sow Panic & Surrender will Bloom than Punish & Enslave

Hail to the KING, baby!

quote:
bartgrefte schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:12:
[...]

That's it? Geen verdere verschillen?
De Prelude heeft de X-Fi chip en de X-Meridian de C-Media Oxygen CMIHD8788.

http://www.cmedia.com.tw/?q=en/pci/cmi8788

See THIS!!?? THIS........ is my BOOMSTICK!!!! - Ash -

Reg. datum: 23 december 2005

quote:
Kenw00t schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:02:
[...]
Niet totdat je de software zelf omschakelt naar koptelefoon-modus.
[...]

Nogmaals, niets gaat automatisch. Als je je koptelefoon aansluit dan moet je nog manueel instellen dat ie alles optimaliseert voor de koptelefoon. Nog een geluk dat de audio-console snel bereikbaar is via het systeemvak. In een klik of 4 ben je naar koptelefoon-modus omgeschakeld.
Ik zou eik voor de 2.0/2.1 speaker modus gaan als je een koptelefoon gebruikt. Ik vind de koptelefoonmodus erg bagger klinken, je geluidsbeeld wordt verkleind en al het dynamiek is eruit :/

quote:
namdang schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:25:
[...]

Ik zou eik voor de 2.0/2.1 speaker modus gaan als je een koptelefoon gebruikt. Ik vind de koptelefoonmodus erg bagger klinken, je geluidsbeeld wordt verkleind en al het dynamiek is eruit :/
Ik snap zoiezo niet waarom Auzentech geen Intel HD Audio connector op hun kaarten heeft gedaan net zoals Creative dat doet... AC97 is toch erg achterhaald en heeft dus geen jack sensing support waardoor je alles handmatig moet doen (modus overschakelen, speakers dempen etc.)... Als je bijv in full screen zit (bijv in game, of film) dan is t nogal irritant om eerst je desktop weer naar voren te halen om die modus te moeten over schakelen... Maargoed, had in een post ergens gelezen dat de Auzentech een warm geluid geeft met veel bass... Ik hou meer van zuiver, helder en gebalanceerd... de bass kan ik dan later zelf nog omhoog gooien. Dus die kaart is denk ik niet echt iets voor mij om mn X-Fi Xtreme Gamer te verangen... Gebruik m in combinatie met een Gigaworks S750, vraag me af of zo'n Prelude daar veel meerwaarde aan toevoegt... Als ik een Prelude zou nemen is het eigenlijk maar voor 1 reden en dat is de volgende:

Als ik in WMP11 de Equalizer gebruik dan heb ik 32hz (diepe bass) helemaal open (+14) en de 62hz en 125hz (boom bass) helemaal uit (-14)... Daarnaast heb ik de Treble (16Khz) ook helemaal open (+14)... Dit klink op mijn Gigaworks S750 echt superstrak... zeer diep, zwaar en helder geluid zonder dat de Subwoofer de hele boel bij elkaar boemt.. Echter bij hele diepe bassen die heel af en toe eens voorkomen in hardstyle tracks wil de geluidskaart nog wel eens gaan kraken... Ik moet de 32Hz bass dan van +14 naar +10 zetten om dit dan weer goed te krijgen... Echter is het geluid dan niet meer zo 'zwaar' als het daarvoor was..

Nu is mijn vraag: Heeft de Prelude hier ook last van? Bass en Treble balance bij 'Geluid' in het Vista Configuratiescherm staan bij mij ook helemaal open op +12.0db maar dat geeft overigens geen probleem, het kraak probleem doet zich namelijk ook voor als deze op -12.0db staan. Het zit m dus echt in de Equalizer bij WMP11 als die op +14 staat bij 32Hz. Mss dat iemand dit eens kan testen op de Prelude voor me? Het ligt niet aan de Gigaworks S750, want mijn koptelefoon op het frontpanel van mn kast heeft precies t zelfde bij dezelfde muziekstukken.

Alexander01 wijzigde dit bericht 03-03-2008 00:35 (66%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: