Reg. datum: 04 april 2004
[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 14
Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
Nieuw TopicReg. datum: 04 april 2004
Mja, dat is meer DTR dan mobile.quote:Je kunt nu ook notebooks krijgen met een FX, als je goed zoekt
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
Nicequote:The Source schreef op maandag 18 juni 2007 @ 20:53:
[...]
Ik heb de 65nm notebooks van AMD al wel gezien met een 2600
Even geduld, meeste merken zijn nu aan het sampelen, binnen 2 maanden zijn die dingen vollop beschikbaar. Meeste rollen nu van productieband af, en liggen binnen ongeveer maandje goed en wel in de winkels. Maar in Aug heb je ook echt keuze... helaas zal merendeel wel Intel blijven...
Laat maar weten want ik ben nu echt rond aan het kijken.quote:Hacku schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:48:
[...]
MSI heeft een nieuwe notebook uitgebracht, ik zal morgen eens kijken wat daar allemaal inzit.
Over notebooks gesproken, Intel geeft begin volgende maand een notebook training in Antwerpen
En over die K10 M. Ik weet niet of die komt hoor. Maar in het verleden maakte AMD een paar simpele tweaks en hadden ze een Mobile cpu. Dus ik ging er van uit dat ze dat nu ook weer deden maar blijkbaar dus niet. Dat wordt die Griffin. Dit is echt een must. Want je ziet hoe sterk Centrino is. Dat komt door het platform maar ook door het lage stroomverbruik en de performance van de cpu. En volgens mij kan AMD een hele zuinige cpu maken die lang mee gaat en toch goede performance heeft. Mensen gaan niet voor het snelste bij laptops. Maar voor iets wat lang op de accu blijft werken. Zodat ze lang mobiel zijn.
Je kunt inderdaad een FX in je laptop stoppen en 2x 7950 GTX kaartjes maar dan doet hij het niet langer dan 30 min. En dat is maar een hele kleine markt. Die laptop zijn er trouwens wel. Maar het merendeel heeft een IGP met een zuinige cpu. Waardoor de laptop lang mee gaat en ze laptops niet super duur zijn ( 800-900 euro ). En een iets kleinere groep heeft wel een losse mid range performance kaart met een wat snellere nog steeds zuinige cpu zodat ze en mobiel zijn voor een aardig lange tijd en toch wat kunnen gamen als ze wel een stop contact in de buurt hebben.
Nu is mijn vraag: Weet iemand al wat Griffin nog meer inhoud ? Is het de moeite waard daar op te wachten ? en is het platform nog op schema ? want het stond geplanned voor Q4 2007.
Astennu wijzigde dit bericht 19-06-2007 09:04 (4%)
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
(half) dyslectisch + semi-n00b
Aha Een energie zuinig platform dat toch een goede prestaties zal hebben en een super goede performance per watt. Ze zetten ook al een stap naar Fusion door de hele NB in de Die te stoppen. De volgende stap is een GPU in de chip. Dit maakt de laptops zuiniger en goedkoper.quote:achtbaanfreak schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:16:
http://www.hardware.info/...otebookprocessor_in_2008/
veel meer weet ik er niet over.
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
http://en.wikipedia.org/w..._of_the_microarchitecturequote:Split power planes for CPU core and memory controller/northbridge for more effective power management, first dubbed Dynamic Independent Core Engagement or D. I. C. E. by AMD and now known as Enhanced PowerNow!, allowing the cores and northbridge (integrated memory controller) to scale power consumption up or down independently [48].
Viel me laats al op (slides van tijdje terug), toen ik het zij was iedereen erop tegen dat het een northbridge was.
mad_max234 wijzigde dit bericht 19-06-2007 18:54 (88%)
Lijkt me erg tegenstrijdig vanwege het contract met Intel wat zegt dat ze niet meer dan 20 % mogen uitbesteden
EDIT @ Achtbaanfreak: ja maar het gaat er om dayt ze maar 20 % van de productie mogen uitbesteden.
Hekking wijzigde dit bericht 19-06-2007 19:44 (18%)
Ik interpreteer het zo van: Ze maken de processor architectuur en verkopen deze dan aan bedrijf/bedrijven die ze willen produceren en verkopen.quote:Hekking schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:05:
Citigroup meld dat AMD mss van plan is om Fabless te gaan( ja das wat anders dan topless)
Lijkt me erg tegenstrijdig vanwege het contract met Intel wat zegt dat ze niet meer dan 20 % mogen uitbestedenKan iemand dit toelichten ?
(half) dyslectisch + semi-n00b
nVidia is een goed voorbeeld van een Fabless bedrijf, er is zelfs een club waar je lid van kunt worden (zie http://www.fsa.org/membership/members.asp). Fabless zegt niets meer dat je zelf geen dure productie foundries meer hebt maar de productie van je product gewoon uitbesteed. nVidia doet het ontwerp van de chip, en TSCM of UMC bakt de chip. Voordelen zijn dat je bij de fabriek kunt aankloppen die er technologisch voor klaar is (45nm, etc) en dat je hard kunt onderhandelen onder prijs. Nadelen van een eigen fab is dat het gigantisch veel geld kost om ze te onderhouden en om te bouwen naar een nieuw productie procede maar zoals Jerry Sanders III (ex-CEO van AMD) ooit zei, only real men have fabs.quote:Hekking schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:05:
Citigroup meld dat AMD mss van plan is om Fabless te gaan( ja das wat anders dan topless)
Lijkt me erg tegenstrijdig vanwege het contract met Intel wat zegt dat ze niet meer dan 20 % mogen uitbestedenKan iemand dit toelichten ?
EDIT @ Achtbaanfreak: ja maar het gaat er om dayt ze maar 20 % van de productie mogen uitbesteden.
Zowel AMD als Intel hebben eigen fabs. AMD maakt gebruik van de x86 architectuur die ze in licentie hebben van AMD. Gerucht gaat dat AMD door deze licentie (contract) maar een x gedeelte van haar productie mag uitbesteden.
Maar dan is Fabless voor AMD toch geen mogelijkheid ?quote:The Source schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29:
[...]
Zowel AMD als Intel hebben eigen fabs. AMD maakt gebruik van de x86 architectuur die ze in licentie hebben van AMD. Gerucht gaat dat AMD door deze licentie (contract) maar een x gedeelte van haar productie mag uitbesteden.
Je bedoelt denk ik dat AMD een licentie op X86 heeft van Intel. En daardoor mogen ze niet meer dan 20% van hun cpu's bij 3e laten maken. En dat wordt als ik me niet vergis al gedaan bij Chartered. Dus ja Fabless is geen optie voor AMD. Ze moeten wel meer eigen fabs hebben anders kunnen ze het niet houden tegen Intel die ik weet niet hoeveel fabs heeft. AMD kan echt wel een 3e-4e fab gebruiken. En TSMC en UMC hebben wel meer te doen dan alleen maar AMD chips bakken (lijkt mij). Ik weet niet of er nog andere grote zijn ?quote:The Source schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29:
[...]
nVidia is een goed voorbeeld van een Fabless bedrijf, er is zelfs een club waar je lid van kunt worden (zie http://www.fsa.org/membership/members.asp). Fabless zegt niets meer dat je zelf geen dure productie foundries meer hebt maar de productie van je product gewoon uitbesteed. nVidia doet het ontwerp van de chip, en TSCM of UMC bakt de chip. Voordelen zijn dat je bij de fabriek kunt aankloppen die er technologisch voor klaar is (45nm, etc) en dat je hard kunt onderhandelen onder prijs. Nadelen van een eigen fab is dat het gigantisch veel geld kost om ze te onderhouden en om te bouwen naar een nieuw productie procede maar zoals Jerry Sanders III (ex-CEO van AMD) ooit zei, only real men have fabs.
Het lijkt er dus op dat ze helemaal niet van plan zijn fabless te gaan. Het lijkt mij helemaal niet slim. Zeker niet als je wil concurreren met Intel. Dan doe je dat niet alleen door een goede architectuur maar ook een goed productieproces. En dat heb je dan niet meer in handen. AMD's fabs lopen super als je kijkt hoeveel chips ze uit die twee fabs gooien. En volgens mij wordt het dan moeilijker om dingen als SOI te implementeren omdat je dan afhankelijk bent van die 3e partij. Dus mocht AMD fabless gaan denk ik dat ze alleen nog maar low/mid range cpu's gaan verkopen en dan intel het dan definitief gewonnen heeft.quote:2007 has not been kind to AMD. The company saw its workstation market share slip, has taken on $2 billion of new debt, lost almost $1.2 billion over the past two quarters, has been unable to close the gap with Intel when it comes to CPU performance, and has been the subject of recent rumors that Barcelona will be delayed. AMD has been in cost-cutting mode for the past several months and, according to IDG News Service, is considering getting out of the fabrication business.
Currently, AMD operates two fabs: Fab 30 and Fab 36. Fab 30 is in the process of being fitted to handle 300mm production, and when the transition is complete, it will be rechristened Fab 38. It hasn't come cheaply, either—the chip maker has invested over $2.5 billion to expand its 300mm capabilities. AMD has also been talking up a new 45nm plant in Malta, NY, that would come online in 2009.
Speculation is building in the analyst community that AMD will attempt to further cut costs by outsourcing more—or all—of its chip making as early as 2008. One Citigroup analyst is predicting a "transformational move" that would result in AMD's lower-end CPUs being manufactured by a third party and possibly selling off part or all of its Dresden, Germany facility. Another report from Goldman Sachs outlines the investment firm's belief that the company will leave manufacturing completely in the hands of third parties.
Currently, Chartered Semiconductor handles some of AMD's manufacturing, and AMD told Ars Technica last fall that its plans called for Chartered to eventually manufacture CPUs on a 65nm process. AMD also has a long-standing partnership with IBM under which AMD gets to use Big Blue's East Fishkill, NY, plant for R&D and manufacturing.
An AMD spokesperson told Ars Technica that the company is looking to extend a model that it already has in place to other parts of the manufacturing and supply chain. "For instance, on the process technology side, we have a joint development agreement with IBM," AMD spokesperson Drew Prairie told Ars. "We use their 300mm R&D facilities right now. One extension of that is looking at taking some of the assets that are currently on our books off our books." We also asked whether AMD was head in the direction of going completely fab-less as part of its asset-light strategy. "At no time did we signal that going fab-less was part of the discussion with asset-light," said Prairie.
Getting out of manufacturing is certainly a plausible—if not likely—scenario for AMD. It would allow AMD to drastically cut costs and possibly stave off a private equity buyout. Outsourcing chip manufacturing would save the company a large chunk of money, and other semiconductor manufacturers—TI and Sony come to mind—have taken steps towards a fab-less existence.
But it's a different story for CPU makers. From a technical perspective, ditching your fab capabilities is an iffy proposition as it introduces a separation between design and manufacturing that could ultimately stretch out development times. AMD would no longer be able to design CPUs with its own fabs in mind, as both it and Intel currently can. AMD may be confident that its history of successful partnerships with the likes of Chartered and IBM will allow it to overcome the obstacles inherent in becoming a fab-less company and that it would be better off selling its own manufacturing facilities to free up cash.
En AMD heeft een 3e fab op komt die moet in 2009 klaar zijn en met 45nm gaan beginnen. Dat is misschien wel wat aan de late kant gezien het feit dat intel al over gaat naar 45nm in begin 08. Maar ja die hebben dan ook heel veel fabs ik gok 3-4x zo veel als AMD als niet meer.
En Fudzilla heeft weer wat negatief nieuws:
quote:Multi CPU Servers
If you are planing to upgrade your server with a new miraculous Quad core from AMD, codenamed Barcelona and if you want a multi socket machine, you might have an issue.
Barcelona, the first of many K10 chips won’t support HyperTransport 3 and this intercommunication protocol is suppose to speed up the inter chip communication and boost the multi chip system performance.
Well, Barcelona comes without it and approximately one quarter later, here comes the Budapest which will be a similar core, but with HyperTransport 3.0 support.
quote:But Barcelona K10 won't be
AMD still keep its mouth shut about the fact that it will delay K10 until Q4 2007, but we learned that despite the delay, the servers will be ready on time. This is not a shocker, as even the old server boards can take care of Barcelona, all they need is a BIOS update.
There is a bunch of Opteron based servers than can take care of K10, especially Barcelona and the old chipsets, mainly the Nvidia professional 3600 chipset can support K10.
As far as we know, this chipset doesn’t support HyperTransport 3.0, but we are sure that Nvidia will have a chipset to accommodate this interchip protocol once it's ready.
The good news is that Barcelona or commercially known as the Opteron 2200 series will be out before Xmas and so will a few Agena FX based Phenom FX processors.
Astennu wijzigde dit bericht 20-06-2007 11:01 (14%)
Komt The Inquirer met dit:quote:En Fudzilla heeft weer wat negatief nieuws:
CHIP FIRM Advanced Micro Devices (AMD) has told its distributors and re-sellers to expect production quantities of its up-and-coming Barcelona chip in the middle of August.
That is the traditional time the channel gears up for its sales push although it is a generally quiet time for everyone else.
The long-toothed will remember that this er, phenomenon, has happened before. AMD makes a big push at Computex and then when all the fluff has settled, real chips start appearing in mid-August.
Echter zal het in het begin klein volume zijn, OEM only.
Dus voordat je er iets van in het channel gaat merken zal het goed en wel Nov zijn gok ik.
Reg. datum: 12 juni 2003
Vind je?quote:mad_max234 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:10:
Dat maakt niks uit, het wekt tenminsten weer wat vertrouwen.
Ik vind het als AMD sympathisant heel jammer maar het bedrijf slaat constant de plank mis atm. Intel komt in Q1 van 2008 al weer met zijn Penryn en de K10 lijkt nú al geen Core killer te zijn maar een CPU die "wel mee kan komen". Dat geeft nou ook niet echt bepaald vertrouwen voor het komende jaar.
Ik vrees dat AMD weer terug gaat naar de marges van de CPU markt, met low en mid-range cpu's.
Heb vandaar ook maar cheap een Asrock s775 bordje aangeschaft, waar ik me agp en ddr1 nog even kan gebruiken en een E4400. Ik had geen zin meer om te wachten tot ergens sept/okt, dan nog maar de vraag of de nieuwe procs daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.
Dus vandaar een interim oplossing
E4400 @ 2808Mhz - Asrock Conroe865PE - G.Skill F1-3200PHU2-2GBZX - Sapphire 1650Pro AGP DDR3 256mb - Tagan Easycon 530W
Mja jammer genoeg zijn dit alleen nog maar de server cpu's. De Desktop cpu's zullen nog steeds december zijn of dat ook al verandert ?quote:The Source schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:37:
Ga maar van Aug uit, dat is een datum die ik voor Computex ook al hoorde.
Echter zal het in het begin klein volume zijn, OEM only.
Dus voordat je er iets van in het channel gaat merken zal het goed en wel Nov zijn gok ik.
True. Hopelijk kunnen ze net met een core refresh komen die leuke performance boosts geeft. Maar ze zakken weer terug naar 10% markt aandeel. Zo jammer het ging 2 jaar terug net wat beter. Ze konden lekker concurreren en dat is nu helemaal voorbij. Intel is gewoon te groot. Dan kun je wel goede ideeën hebben maar als je geen geld hebt om het uit te voeren.... Intel heeft wel 3/4 ontwerp teams AMD maar 1 dus ja als intel een fout maakt maakt het niets uit pakken ze een ander model uit de kast en gaan ze daar mee verder.quote:Naluh! schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:08:
[...]
Vind je?Niks wat ik van AMD hoor wekt bij mij vertrouwen op het moment eerlijk gezegd. Niet op CPU gebied en niet op GPU gebied. Wat bij mij vertrouwen zou wekken: videokaarten die daadwerklijk te krijgen zijn, een launch van de Barcelona op 10 augustus ipv 21 augustus (wat je met wat goede wil nog steeds mid-august kan noemen) en dan niet alleen op papier.
Ik vind het als AMD sympathisant heel jammer maar het bedrijf slaat constant de plank mis atm. Intel komt in Q1 van 2008 al weer met zijn Penryn en de K10 lijkt nú al geen Core killer te zijn maar een CPU die "wel mee kan komen". Dat geeft nou ook niet echt bepaald vertrouwen voor het komende jaar.
Ik vrees dat AMD weer terug gaat naar de marges van de CPU markt, met low en mid-range cpu's.
pc is 2,5 jaar oude bestaande uit:
Asus A8N SLI Deluxe mobo (S939)
Athlon 64 3500+ cpu
4x 512mb PC3200 ram
X700 PCI-E videokaart
ik zit met het probleem; alleen cpu upgraden of meteen mobo+geheugen ook doen
Zat te denken aan 2 opties:
Opteron185 erin stoppen, rest gelijk laten, maar ga ik er dan echt veel op voorruit? (denk niet aan gamen maar grafisch werk, videobewerking etc).
of:
nieuw mobo, nieuwe geheugen en een C2D E6600. (is een stuk duurder maar als dat het waard is?)
Eerste optie is ca. 190 euro, tweede optie ca. 600.
Guitar Zero
live / psn : phusebox | F1 = L1FE |
Vergelijk de twee genoemde processoren hier:quote:Phusebox schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:42:
ik hoop niet dat ik stomme vragen ga stellen maar ik zit met het volgende:
pc is 2,5 jaar oude bestaande uit:
Asus A8N SLI Deluxe mobo (S939)
Athlon 64 3500+ cpu
4x 512mb PC3200 ram
X700 PCI-E videokaart
ik zit met het probleem; alleen cpu upgraden of meteen mobo+geheugen ook doen
Zat te denken aan 2 opties:
Opteron185 erin stoppen, rest gelijk laten, maar ga ik er dan echt veel op voorruit? (denk niet aan gamen maar grafisch werk, videobewerking etc).
of:
nieuw mobo, nieuwe geheugen en een C2D E6600. (is een stuk duurder maar als dat het waard is?)
Eerste optie is ca. 190 euro, tweede optie ca. 600.
http://www23.tomshardware...;model2=465&chart=181
De opteron zal iets beter presteren vanwege de dubbel zo grote L2-cache, maar dat zal weinig uitmaken.
* AMD targets Barcelona to launch in Summer 2007 and expects ramp in frequency and volume subsequently. We can expect low clocked Barcelona in August timeframe
* Phenom series to be launched in Nov-Dec with DVT samples in Sep/Oct timeframe
* Phenom FX AM2+ part called FX-80 in Q4 timeframe and TDP for the FX series are yet to be determined
* 45nm Deneb, Propus, Regor and Sargas STARS cores in H2 2008
* Single-core Lima has been removed from the roadmap so single-core Orleans will be replaced by dual-core Rana in Q1 next year. The mainstream segment will shift from single core to dual core by early next year
* AMD expects to provide next schedule update in July
Zouden die niet Q1 komen? Oftewel: uitstel?quote:Hacku schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:28:
* 45nm Deneb, Propus, Regor and Sargas STARS cores in H2 2008
๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong
Dan ga zelfs ik toch maar eens naar Intel cpu's kijken want 2400 MHz vs 3333 MHz en ik gok dat de clock voor clock niet giga veel beter is dan die van intel.
Maar dan wordt het wel erg triest....... Had minimaal 2800 MHz verwacht. En zelfs 3000 en hoger later volgend jaar. Maar we zullen zien eerst echte benshmarks zien dan een oordeel maken.
Astennu wijzigde dit bericht 21-06-2007 13:48 (16%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
Dit topic is gesloten.