Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Meester in het prutsen!
Reg. datum: 20 januari 2007

quote:
mithras schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:17:
Hoewel het niet de oorzaak van je probleem is, kan ik je wel vertellen dat jouw P3 samen met Feisty niet een ideale combi is: alles zal erg traag lopen. Kijk eerder naar een Ubuntu afgeleide als Xubuntu of Fluxbuntu (zie TS) :)
Dat heb ik liever niet, maar heb je enig idee waardoor het komt :?
Hij wil bijvoorbeeld ook niet vanaf een windows cd booten.

(PS: werkt een p3 wel beter met Edgy of Dapper Drake? Ik heb voor Ubuntu gekozen vanwege Gnome)

The anti-sheep

quote:
Blah.NET schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:31:
(PS: werkt een p3 wel beter met Edgy of Dapper Drake? Ik heb voor Ubuntu gekozen vanwege Gnome)
Nee, hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe langzamer het wordt. Precies zoals het hoort.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 10 oktober 2003

quote:
Jungian schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:24:
[...]

Nee, hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe langzamer het wordt. Precies zoals het hoort.
Dus als je voldoende teruggaat, staat de tijd uiteindelijk stil?

The Zep Man wijzigde dit bericht 09-05-2007 21:27 (10%)

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$Toppunt van ironie: postnr 28183390$H+H*
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

yup, voor 1940 hadden we geen computers op schootformaat :P. Voor 1970 was er niks digitaals voor thuis, voor 1980 niks met een GUI, voor 1990 geen bruikbare GUI, voor 2000 geen bruikbare 3d-versnelling. De computers zijn sneller geworden, dus de applicaties maken daar meer gebruik van. Linux is een geval apart: daar zitten allerlei freaks te proberen hun laptop uit 1984 aan te slingeren met GUI, en gaan daarvoor snelheid optimaliseren, waardoor nieuwe versies de oude functionaliteit sneller kunnen :P

Reg. datum: 28 november 2006

quote:
The Zep Man schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:26:
[...]
Dus als je voldoende teruggaat, staat de tijd uiteindelijk stil?
Als ie nou per tijdseenheid de helft langzamer word, dan kom je toch nooit op stilstaand uit :P
Zijn van die leuke dingen waar je zo lang over kunt nadenken... :?

quote:
Blah.NET schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:31:
[...]

Dat heb ik liever niet, maar heb je enig idee waardoor het komt :?
Hij wil bijvoorbeeld ook niet vanaf een windows cd booten.
Ik kan het je niet zo 1-2-3 vertellen, maar wel weet ik dat je het dan beter in Harde waren kan proberen dan in Softe goederen :) Als geen enkele cd wil booten (want daar ga ik nu van uit), ligt het niet zozeer aan het OS, maar meer aan je hardware of je (gebrande?) cd's :)
quote:
In principe wordt het steeds sneller, alleen is Gnome gewoon erg fors voor een P3. Minimaal is wel 512MB, 1024MB werkt imho pas echt lekker. Ubuntu maakt het niet zwaar, maar de window manager wel. Je kan beter Xfce of zelfs fluxbox gebruiken, want dat is een stuk lichter. En in principe kan je dezelfde programma's draaien als bij Gnome :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Reg. datum: 05 juli 2004

Ik heb Dapper Drake gedraaid op een P3-500 met 256MB geheugen en dat ging uitstekend. Maarja, ik gebruikte hem wel alleen voor MP3's afspelen en Neverball en Neverput. De machine had wel een GF2 trouwens. Ik moet trouwens wel zeggen dat Edgy Eft op m'n normale PC een stuk sneller was dan Dapper Drake en Feisty Fawn is weer aanzienlijk sneller dan Edgy Eft. Maar dat is met een Celly 2400 met 1GB, dus het is een beetje moeilijk in te schatten of hij algemeen sneller is of dat het gewoon beter is doordat ie beter gebruik maakt van de beschikbare hardware.

Om GRUB aan het werk te krijgen, heb je al eens een echt harddisk kill uitgevoerd? Of een harddisk tool de hardeschijf echt ff laten wissen en overschrijven?

Wat mijn make betreft: ./configure doet niets in die map, bestaat niet.

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

@sannr: jouw topic is geschopt :P

Passion for Christ

werkt de 64bit versie gewoon al goed? (heb core2duo) of is het toch veiliger om te gaan voor een 32 bit versie?
cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

quote:
DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:33:
werkt de 64bit versie gewoon al goed? (heb core2duo) of is het toch veiliger om te gaan voor een 32 bit versie?
64bit heb je waarschijnlijk niet echt nodig, maar afgezien van Flash zal eigenlijk alles wel werken. Voor Wine is zelfs een 64bit package (emuleert 32bit Windows) beschikbaar op WineHQ.org. Ik draai vooralsnog 32bit, maar ik overweeg om op 64bit over te stappen omdat Cinelerra (video editing) daarop stabieler schijnt te werken.

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Passion for Christ

Ok, ik werk nu onder ubuntu. Maar blijkbaar heb ik toch iets verneukt, want ik kan mn vista install niet meer booten, ik heb niet echt zin om hem opnieuw te installeren, dus vroeg ik me af of ik dat ook vanuit ubuntu kan fixen.

Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload. Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen. Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).

Alvast bedankt :)
Reg. datum: 24 maart 2004

quote:
DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:59:
Ok, ik werk nu onder ubuntu. Maar blijkbaar heb ik toch iets verneukt, want ik kan mn vista install niet meer booten, ik heb niet echt zin om hem opnieuw te installeren, dus vroeg ik me af of ik dat ook vanuit ubuntu kan fixen.
Staat er wel een optie voor Windows (Vista) in Grub (het opstart-menu)? Mogelijk moet je eerst op escape duwen om bij het menu te komen.
quote:
Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload.
Niet direct van de ATI-website downloaden, maar gewoon de package manager (System -> Administration -> Synaptic of Applications -> Add/Remove...) gebruiken. Kijk ook eens naar de Restricted drivers manager onder System -> Administration, kun je daarmee niet de officiele drivers installeren?
quote:
Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen.
Applications -> Accessoires -> Terminal :)
quote:
Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).
Ubuntu guide, Ubuntuforums, Google

JanDM wijzigde dit bericht 10-05-2007 13:13 (3%)

cheese man

De Ati-drivers hoef je niet te downloaden. Het is zelfs beter om het door Ubuntu zelf te laten afhandelen, want dan blijven de drivers ook werken als de Linux-kernel geupgrade wordt.

In Linux is het namelijk niet zo dat verschillende versies van software "binair compatible" zijn. Bij een update van de kernel zal de display-driver dus ook opnieuw gecompileerd moeten worden. Als je de driver gewoon door Ubuntu laat installeren, dan zal Ubuntu dat bij een update zelf afhandelen.

De installatie door Ubuntu laten uitvoeren doe je zo: Je gaat naar
Applications > Add/Remove...
Daar zoek je op "ati driver" in "All available applications". De Ati driver is dan het eerste resultaat. Aanvinken en op Ok drukken.

DOT wijzigde dit bericht 10-05-2007 13:16 (3%)

XTRËËM|RåGË
Reg. datum: 25 april 2003

quote:

Ik ben overigens nogal een linux nub, wou eindelijk eens goed bekijken wat het inhoud. Mn max resolutie is nu 1280x1024 en mn native monitor resolutie is hoger (1400x900). Ik dacht dat fix ik wel even met nieuwe ati drivers, welke ik ook heb gedownload. Maar ik ben compleet clueless hoe deze te installeren, ik heb vervolgens wat onderzoek gedaan, maar veel wijzer wordt ik er niet van. Ik kan bv. niet eens in de opdrachtprompt van ubuntu komen. Ik besef dat dit misschien nogal slechte vragen zijn, maar toch hoop ik dat jullie me een klein beetje opweg kunnen helpen (al is het maar een link naar een guide).

Moet je grub ff aanpassen.
check ubuntuforums.org staat veel van deze dingen :), volgens mij is dit zo te fixen :)

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Kidult

quote:
(...)

Aarrggg. ATI drivers zijn de reden dat ik mijn laptop nog maar even ver hou van een verse install van Feisty Fawn... ik zag net wat antwoorden en dat add/remove programs had ik nog nooit gekeken, dus ik dacht: let's give it a try. Nou ja.. nu zijn natuurlijk mijn oos-ati-drivers er weer uit, direct rendering is nu weer 'no' en de boel werkt niet meer zoals het moet.
Er zijn 6miljoen tutorials hoe je ati-drivers zou meoten installeren, maar ergens gaat er altijd iets mis.
Dus succes met de ati-drivers. Ik zou bijna een kratje bier erop willen verwedden dat het hier niet aan de praat te krijgen is...

Retteketet X Y Z

cheese man

Hmm, talk about bad advice... Blijkbaar is de fglrx-driver die in de repositories zit alleen voor 2D. In Synaptic (System > Administration > Synaptic) staat nog een tweede driver, "xserver-xorg-video-ati", welke volgens de beschrijving voor de meeste ATI-kaarten 3D-functionaliteit bezorgt. Deze driver is bij mij al geinstalleerd (en ik heb niet eens ATI), dus ik denk dat je helemaal niets hoeft te doen voor 3d-support met ATI-kaarten.

XTRËËM|RåGË
Reg. datum: 25 april 2003

btw voor het installeren kan je deze guide ff doorlezen: http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ . Daar staat beschreven hoe je verschillende packages etc kan installen.

ik heb btw 9700 pro en hier werkt feisty perfect, alleen dat ik geen video kan kijken met desktop effecten aan (of beryl). Of je moet het doen metVLC en dan met je instellingen ff werken, maar dat vind ik niet lekker kijken en het beeld kwaliteit gaat dan achteruit

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Passion for Christ

zo bedankt voor de vele antwoorden, echt een grote hulp! Overigens staat er in het grub menu (dat is dus als je op escape drukt), geen vista optie.

Ik wou in eerste instantie via de windows cd het bootmenu weer herstellen, maar daar vind hij mn hd niet en vraagt hij om sata drivers. ;(

In ieder geval ga ik vanmiddag (tijdens werk) lekker lezen. Bedankt!
Passion for Christ

quote:
XTREEMRaGE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:10:
btw voor het installeren kan je deze guide ff doorlezen: http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/ . Daar staat beschreven hoe je verschillende packages etc kan installen.

ik heb btw 9700 pro en hier werkt feisty perfect, alleen dat ik geen video kan kijken met desktop effecten aan (of beryl). Of je moet het doen metVLC en dan met je instellingen ff werken, maar dat vind ik niet lekker kijken en het beeld kwaliteit gaat dan achteruit
Tja, het werkt opzich goed, ook geen problemen met video kijken (alhoewel niet elke werkt). Het enige probleem dat ik heb is dat ik de resolutie niet kan verhogen naar 1400x900 en nu ziet het er gewoon brak uit.
Significant lekkerder!

moet handmatig toegevoegd in je xorg.conf

What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!GamerTag: BurntIcecOld

In je /etc/X11/xorg.conf staat een sectie "screen". In deze sectie staan weer subsecties zoals deze:
code:
1
2
3
4
SubSection     "Display"
  Depth       24
  Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
EndSubSection

Mag jij raden wat je kan toevoegen ;)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

cheese man

quote:
DarkShadow schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:35:
zo bedankt voor de vele antwoorden, echt een grote hulp! Overigens staat er in het grub menu (dat is dus als je op escape drukt), geen vista optie.

Ik wou in eerste instantie via de windows cd het bootmenu weer herstellen, maar daar vind hij mn hd niet en vraagt hij om sata drivers. ;(

In ieder geval ga ik vanmiddag (tijdens werk) lekker lezen. Bedankt!
Als je de MBR had "hersteld" met de Windows cd, dan zou je Grub hebben verwijderd. De MBR moet namelijk naar Grub verwijzen, waarna Grub je zal doorverwijzen naar de Linux-kernel of naar de Vista bootloader.

De Vista bootloader kan dan weer naar andere Windows-versies verwijzen. Dat heet chainloaden, vanwege de ketting aan bootloaders. Grub kan natuurlijk ook naar die andere Windows-partities verwijzen, zodat de kettingen wat korter worden.

Hier staat wat info over Multi-boot situaties met Grub: http://www.pro-networks.org/forum/about78184.html

De warning over Vista's nieuwe NTFS is nu geloof ik niet meer nodig, aangezien nieuwe versies van Gnome Partition Editor met de nieuwe NTFS-versie overweg kunnen. Controleer wel even vanaf welke versie gparted vista-support heeft, en of deze versie op de Feisty cd staat. Of resize Vista's partitie gewoon niet. ;)

Reg. datum: 04 december 2006

en om je xorg.conf te openen typ je in een terminal: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf (Case-sensitive!)

Sudo is een command om iets als root(dus met alle rechten) uit te voeren. Je xorg.conf kan namelijk alleen door de root worden veranderd.
Gedit is de grafische texteditor
/etc/X11/xorg.conf is het bestand dat gedit moet openen. Vrij logisch als je het ff doorhebt :)

Ik heb ook een paar middagen geklooid om te leren Ubuntu te gebruiken, maar dit zou je ook hebben als je bijv nog nooit met windows of Mac OS X hebt gewerkt.

Voordeel van ubuntu is dat je heel veel goede guides en wiki's hebt, en al spelende leer je het :)

Nu kan ik niet meer zonder Beryl, Synaptic en het feit dat alles 'open' is.

Passion for Christ

na een ochtend kan ik idd beamen dat het verslavend werkt. Wel moet ik gewoon nog gigantisch veel leren. Bv. tijdens de install moest ik een nieuw partitie maken, nu heb ik het zonder swap partitie gedaan (is dat verstandig? heb wel 2gb ddrII), daarnaast is mijn partitie van het ext2 formaat (gewoon een gok van mij en volgens mij deed hij het met ext3 niet).
Kidult

Lol, het is heel verslavend en je kunt veel te veel.. je kunt veel te veel dingen toevoegen etc. etc. ben nu vooral met verschillende windowmanagers aan het klooien en Gnome is leuk.. maar niet nodig, als je ziek snel wil opstarten, Fvwm of 1 van de weet ik hoeveel anderen.
Trouwens, het commando 'sudo' betekent dus: SuperUser Do :) Heeft heel lang geduurd voordat me dat eens opviel en op de een of andere manier maakt het het commando veel logischer... (deed altijd: su --> password --> doe dingen, opzich enigszins hetzelfde, maar toch).
En dat ext3 niet zou werken.. hmm.. dat is toch wel vreemd. Je moet op wikipedia maar even kijken wat de verschillen in bestandsformaten zijn, maar ext3 gaat beter om met grote bestanden en dat soort dingen.
Ik moet zeggen dat ik de partititionering bij Ubunutu install niet zo handig vind, dan vind ik OpenSuse toch echt wel veel duidelijker, vooral toen ik bij iemand een dualboot probeerde te installeren, niet helder.... Je moet ineens dingen snappen als wat voor partitities linux nodig heeft om normaal te kunnen draaien (een / (root), een /home/ een /swap, een /sys/kernel/debug/ (?) zie ik staan bij devices, heeft geen opslagruimte overigens)

letatcest wijzigde dit bericht 10-05-2007 16:17 (37%)

Retteketet X Y Z

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: