Reg. datum: 03-08-2004
i5 760@4Ghz 2x2GB 2000mhz DDR3 , HD5850@900/1140,P55 UD5, 60GB OCZ Vertex2 SSD, 2x Samsung F4 320GB RAID0, Corsair ax750
Home » Forum » Softe goederen » Non-Windows Operating Systems » [Ervaringen] Het grote Ubuntu topic deel 6
i5 760@4Ghz 2x2GB 2000mhz DDR3 , HD5850@900/1140,P55 UD5, 60GB OCZ Vertex2 SSD, 2x Samsung F4 320GB RAID0, Corsair ax750
0.0
mithras wijzigde deze reactie 16-05-2007 15:09 (3%)
From Twitter: "Too bad "what is my next appointment" works in @google #now but "navigate to next appointment" not #sadface"
Installeer eens KPDF. Je kan het zo gek niet verzinnen of hij kan het. Ideaal met veel uitgeprint papierwerk: 2 pagina's per vel, met een titeltje midden-boven en midden-onderquote:Sannr schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
[...]
Bij de upgrade van Edgy Eft naar Feisty Fawn was m'n Acroread verdwenen, maar ik miste hem toch direct hoor!
Dat Evidence heeft vooral te weinig afdruk opties zoals zoomen en meerdere pagina's per vel enzo. En Acroread werkt perfect!
0.0
Daar heb je gelijk in, maar het is toch niet normaal dat hij heel ubuntu-desktop en alles daaronder weg wilt halen als je samba wilt verwijderen die je SOWIESO eerst niet had geinstalleerd? De vorige keer kwam hij ook al aanzetten met KDE updates terwijl ik de standaard Ubuntu heb en niet Kubuntu. Toen bleef het in de lijst en bleef hij me lastig vallen met fake-updates voor KDE totdat ik uit ellende het maar toch voor niks heb geinstalleerd en het nu evenmin weg wilt gaan. Als ik KDE weg wilt halen haalt hij ook gelijk Gnome(!!!) applicaties weg. Bijzonder slecht dus. Dat is ook het enige wat me stoort aan Ubuntu, voor de rest is het perfect, maar wel een cruciaal probleem.quote:Jungian schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:19:
Als je zelf wilt bepalen wat wel of niet relevante dependancies zijn gebruik je toch echt de verkeerde distributie hoor
From Twitter: "Too bad "what is my next appointment" works in @google #now but "navigate to next appointment" not #sadface"
Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba. libjpeg ondersteunt ook een miljard programma's, wilt niet zeggen dat ik die programma's niet meer mag weggooien omdat libjpeg ze ondersteunt. Dat is omgekeerd redeneren.quote:mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:48:
Het kan zijn dat vlc een smb library gebruikt om over het netwerk met het smb protocol bestanden ergens vandaan te halen. Op het moment dat je het wil gebruiken (op pc a met vlc een film afspelen die fysiek zich op pc b bevindt) denk je er niet bij na, maar deze dependencies zijn nu eenmaal meegenomen. Als je zelf volledige controle wil hebben moet je idd naar een andere distro gaan
En verder over je kde libs: weet je zeker dat je niet iets met Qt verwart? Ik heb namelijk libqt3-mt als enige qt package geinstalleerd. Wat zijn de programma's die jouw "KDE-libs" als dependencies hebben dan?
Wel als de package-bakkers bij Ubuntu besloten hebben $programma te compilen tegen $lib. $lib weg -> $programma ook meteen weg. Als $programma weer een dep is van $package (etc.) kun je een aardig mooi boompje van packages krijgenquote:bigsix schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:59:
[...]
Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba.
Jungian wijzigde deze reactie 16-05-2007 21:08 (12%)
0.0
Goed, maar dat is geen reden dat de smbclient (dus geen lib) en samba-common automatisch ubuntu-desktop (lees: zowat heel je systeem) weghaalt.quote:Jungian schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:04:
[...]
Wel als de package-bakkers bij Ubuntu besloten hebben $programma te compilen tegen $lib. $lib weg -> $programma ook meteen weg. Als $programma weer een dep is van $package (etc.) kun je een aardig mooi boompje van packages krijgen
Veel van die rare dependencies die je ziet zijn de dingen die je in windows als DLL krijgt. Als je op een Ubuntu-systeem KPDF ofzo hebt geinstalleerd, heeft die de 'DLL' van KDE nodig. Als je VLC installeert, en VLC wil kunnen babbelen over SMB, dan moet VLC de DLL hebben van SMB. Meestal wordt dat aangegeven als dependencies.quote:bigsix schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:59:
[...]
Nee, Samba had ik 100% zeker niet geinstalleerd eerst. Het is niet zo dat als VLC Samba *ondersteunt* dat het *afhankelijk* is van Samba. libjpeg ondersteunt ook een miljard programma's, wilt niet zeggen dat ik die programma's niet meer mag weggooien omdat libjpeg ze ondersteunt. Dat is omgekeerd redeneren.
Maar goed, na urenlang googlen nog steeds geen succes. Dit probleem doet zich al kennelijk voor sinds 2004, raar dat ze daar nog niks aan gedaan hebben.
apt-cache rdepends libjpeg62
apt-get remove [pakketnaam]
smbclient is onderdeel van ubuntu-desktop. Als je die verwijderd gebeurt er verder niks: daar ga je echt niet meer/minder door kunnen, omdat er niks in zit. Kijk maar eens welke bestanden in dat pakket zitten met synaptic (rechtsklikken op het pakket, eigenschappen, bestanden ofzo).quote:bigsix schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:33:
[...]
Goed, maar dat is geen reden dat de smbclient (dus geen lib) en samba-common automatisch ubuntu-desktop (lees: zowat heel je systeem) weghaalt.
MBV wijzigde deze reactie 16-05-2007 21:47 (13%)
Je kan rustig ubuntu-desktop weghalen hoor; ik heb het in ieder geval een keer gedaan en toen werkte alles nog gewoon. Dat is een metapackage en door het verwijderen van ubuntu-desktop verwijder je niet je complete systeem afaik -- of ze moeten dat veranderd hebben sinds een jaar ofzoquote:bigsix schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:33:
Goed, maar dat is geen reden dat de smbclient (dus geen lib) en samba-common automatisch ubuntu-desktop (lees: zowat heel je systeem) weghaalt.
Nee hoor: http://juriansluiman.nl/b...software-verwijderen.htmlquote:Harm schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:44:
[...]
Je kan rustig ubuntu-desktop weghalen hoor; ik heb het in ieder geval een keer gedaan en toen werkte alles nog gewoon. Dat is een metapackage en door het verwijderen van ubuntu-desktop verwijder je niet je complete systeem afaik -- of ze moeten dat veranderd hebben sinds een jaar ofzo
Zojuist ubuntu-desktop meeverwijderd omdat hij dat afdwingt. Hij markeerde alsnog een waslijst aan programma's. Heb daar gewoon met alt-printscreen snel een schermdump van gemaakt en ja hij gaat inderdaad een heleboel pakketten weghalen zoals vlc, totem, xine, enz. Vanuit de screendump vervolgens de nodige pakketten terug gezet en ubuntu-desktop en dan dwingt hij weer samba, libsmbclient en smbclient terug te zetten. Dat heb ik dus maar op de koop toe genomen.quote:mithras schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:50:
[...]
Nee hoor: http://juriansluiman.nl/b...software-verwijderen.html
offtopic:
Jezelf als "bron" aanmerken is best leuk
en de -extra:quote:Description: GNOME virtual file-system (common files)
GNOME VFS is the GNOME virtual file system. It is the foundation of the
Nautilus file manager. It provides a modular architecture and ships with
several modules that implement support for file systems, http, ftp and others.
It provides a URI-based API, a backend supporting asynchronous file
operations, a MIME type manipulation library and other features.
.
This package contains the documentation, data files and locales.
Knappe jongen als je dat gecompileerd krijgt zonder libsmbclientquote:Description: GNOME virtual file-system (extra modules)
This package contains extra VFS modules for the GNOME virtual
file-system. Currently, it includes:
* the bzip2 module;
* the ftp module;
* the http module (which also includes support for WebDAV);
* the smb module, to browse Windows shares.
Welk programma uit die lijst probeerde je te installeren?quote:$ sudo apt-cache rdepends smbclient
smbclient
Reverse Depends:
smbfs
elinks
xsmbrowser
tramp
tksmb
tkchooser
squid3
smb4k
smb2www
pyneighborhood
printfilters-ppd
nagios-plugins-standard
meta-ul-base
lprfax
linpopup
linneighborhood
komba2
jags
ichthux-desktop
foomatic-gui
education-standalone
education-desktop-other
dpsyco-samba
amanda-client
xubuntu-desktop
ubuntu-desktop
squid
smbfs
kubuntu-desktop
elinks
edubuntu-desktop
cupsys
backuppc
Misschien dat ubuntu developers vinden dat bij een complete desktop ook de samba integratie moet zittenquote:MBV schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:18:
Er is geen pakket afhankelijk van Ubuntu-desktop, en dat is weer de enige 'bijzondere' reverse dependency van smbclient:
Waarom gebruik jij dan quotes voor commandline zakenquote:[...]
Maar eh, als je alles altijd met de hand deed, waarom dan moeilijk doen met screenshots en niet gewoon apt-get op de console doen?
Dat is inderdaad een aanrader, enige wat ik nog een soort van miste met 64-bit. Was ook wel lekker hoor om het web van een meer statische kant te zienquote:RgR schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:40:
Voor de mensen die Flash 9 aan de praat willen krijgen op 64-bit Feisty:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=425672
Hier is een script te downloaden die de plugin laat werken mbv Nspluginwrapper. Werkt bij mij perfect!
Dat is zeker. Maar ik zei het precies andersom: om een willekeurig pakket te installeren heb je geen ubuntu-desktop nodig als dependency.quote:mithras schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:21:
[...]
Misschien dat ubuntu developers vinden dat bij een complete desktop ook de samba integratie moet zitten
Omdat dat kleiner is. Daar heb ik dus serieus over nagedacht. Het was een lange lap tekst en ik wilde de newlines er niet tussenuit vissenquote:[...]
Waarom gebruik jij dan quotes voor commandline zaken
Flashblock is ideaal: je krijgt een grote play-knop als een website Flash wil laten zienquote:Lupare schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:53:
[...]
Dat is inderdaad een aanrader, enige wat ik nog een soort van miste met 64-bit. Was ook wel lekker hoor om het web van een meer statische kant te zien
mldonkeyquote:PainkillA schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:42:
ik heb een raar probleem met azureus. De menu iconen zijn echt overdreven groot:
[afbeelding]
iemand hier een oplossing voor?
Niet de Azureus package van Ubuntu gebruiken, daar is altijd wel wat mis meequote:PainkillA schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:42:
ik heb een raar probleem met azureus. De menu iconen zijn echt overdreven groot:
[afbeelding]
iemand hier een oplossing voor?
0.0
sjaakduhuuhl wijzigde deze reactie 18-05-2007 00:58 (31%)
Fotoblog: bnux.nl
Ktorrent is inderdaad echt geweldig en is standaard geinstalleerd bij Kubuntu.quote:Jungian schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:10:
[...]
Niet de Azureus package van Ubuntu gebruiken, daar is altijd wel wat mis mee
Handmatig installeren -> Ubuntu Guide (geschrapt uit de Feisty guide om de één of andere reden).
Een paar alternatieven voor Azureus :
Deluge (dev heeft al een maand niets van zich laten horen, hoe het met de SVN heb ik niet gechecked)
Tranmission
BitTornado
KTorrent (topper, QT)
Wat ik irritanter vindt is dat de OK en Cancel knoppen steeds net andersom zitten als in Windows. Vooral bij cross-platform programma's zoals Firefox klik ik meestal blind op de (voor Windows) goede plek, omdat ik dat zo gewend ben. Het komt dus regelmatig voor dat ik een download nog een keer moet aanklikken, of er (weer) achter kom dat 'preferences' niet onder Tools staat maar onder 'edit'.quote:sjaakduhuuhl schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:46:
Is er eigenlijk een manier om te zorgen dat vensters in Gnome gewoon altijd netjes helemaal in beeld verschijnen in plaats van dat juist de essentiele knoppen onderuit beeld vallen?
Ik ben redelijk nieuw met Linux op m'n desktop en draai nu Ubuntu 7.04, maar het irriteert me mateloos dat bijvoorbeeld de Save as-vensters van Firefox consequent met de onderkant buiten beeld vallen. En niet een klein stukje achter de taakbalk ofzo, maar gewoon echt ver.
____________________________geen_sig___________________
Compiz uitzettenquote:sjaakduhuuhl schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:46:
edit:
Het is overigens een vreselijk onderwerp om op te zoeken, is mij gebleken. Anders had ik het hier niet gepost, natuurlijk. Dus een duwtje in de richting is me ook al veel waard.
0.0
apt-cache search firefox
Bram77 wijzigde deze reactie 18-05-2007 11:28 (100%)
met apt-get search <packagename> kan je zoeken naar pakketjes. Je kan hierbij wildcards *? enzo gebruiken.quote:PainkillA schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:25:
k die azureus installe vanaf die wiki pagina werkt prima.
Vind die sudo install fucntie wel erg gemakkelijk. Zelfs een grote linux newb als ik kan nu gewoon programma's installe die ook nog eens werke
Vraag mij alleen wel af of je ook een lijst kan krijgen in de console of hoe je erachter komt hoe je bijv firefox wilt installe met sudo? gewoon gokke naar sudo apt-get install firefox?
____________________________geen_sig___________________
Jeldert wijzigde deze reactie 18-05-2007 11:31 (32%)
Juist
Of switchen naar Beryl.quote:
Of helemaal geen compositing gebruikenquote:DOT schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:41:
Of switchen naar Beryl.
0.0
Maar dan moet ik 3x klikken om hem op te starten, en meestal als ik een pakket nodig heb zit ik toch al in de console. gokken met apt-get werkt meestal, zoeken met apt-cache search ook wel vaak, en met apt-cache show kom je ook al een heel eindquote:gwystyl schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:29:
[...]
met apt-get search <packagename> kan je zoeken naar pakketjes. Je kan hierbij wildcards *? enzo gebruiken.
De makkelijke manier van installeren kan ook met Synaptic. Zit ook een zoek-functie in, en daar staat bij elk pakketje een omschrijving, versie, dependencies enzo. Vind ik zelf net even makkelijker werken.
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Het verschil is denk ik met Kubuntu en Ubuntu is dat in mijn ogen Ubuntu beter word ondersteund ook in drivers en functie's Dus als een beginnende gebruiker zou ik zeggen neem Ubuntu.quote:Skoezie schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:19:
Toch maar weer eens Kubuntu geinstalleerd. Dit maal uiteraard de 7.04 versie. Via live-cd werkt alles als een zonnetje, na install ineens geen geluid meer
Ben zelf wel van het prutsen, dus moet aan de praat te krijgen zijn, maar dit zijn nou net de dingen waardoor de mensen die direct een werkend systeem willen hebben weer teruggaat naar bijv. XP.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_
Dat is een grapje hoop ik? Over het algemeen is het juist XP waar je met sticks of cd's in de weer moet omdat je geen netwerk/geluid/videokaart-driver hebt na een installatiequote:Skoezie schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:19:
...die direct een werkend systeem willen hebben weer teruggaat naar bijv. XP.
JanDM wijzigde deze reactie 19-05-2007 10:44 (14%)
Nee, dat meent hij serieus. En hij heeft nog gelijk ook. De fabrikanten ondersteunen windows namelijk, dus als windows het niet out-of-the-box doet heb je er een CD'tje voor. Linux wordt niet ondersteund, en dan loop je als gebruiker tegen een muur aan. Kaartje doet het niet. Oh, ehm, wat nuquote:JanDM schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:43:
[...]
Dat is een grapje hoop ik? Over het algemeen is het juist XP waar je met sticks of cd's in de weer moet omdat je geen netwerk/geluid/videokaart-driver hebt na een installatie
$ echo 'Dit is een leuke echo' Dit is een leuke echo # apt-get install pakket
Het klonk als: kijk, hier in Kubuntu heb ik problemen met het geluid. Onder bijv. XP nergens last van, daar werkt alles wel direct... Ik probeerde dat te nuanceren door aan te geven dat het laatste in veel gevallen zeker niet waar is, en dat onder XP vaak ook een heel aantal (mogelijk zelfs meer) handelingen nodig zijnquote:MBV schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Nee, dat meent hij serieus. En hij heeft nog gelijk ook.
Zeker, maar leg het probleem dan niet bij Linux neer maar bij de fabrikant...quote:De fabrikanten ondersteunen windows namelijk, dus als windows het niet out-of-the-box doet heb je er een CD'tje voor. Linux wordt niet ondersteund, en dan loop je als gebruiker tegen een muur aan.
Klopt, maar aan de andere kant zijn daar ook keurige FAQs, handleidingen en zelfs boeken voor. Linux heeft een hele andere opbouw, een ander jargon, andere interface... Daar moet je volgens mij eerst tijd in (willen) investeren. Niet alleen door het te gebruiken, maar ook door het lezen van de nodige documentatiequote:Je moet je even proberen te verplaatsen in de minder technische gebruiker. De meeste howto's gaan ervan uit dat iemand weet wat een console is, en dat je weet wat je moet doen als je het volgende tegenkomt:[...]
Dan zijn we weer bezig met het ouderwetse gezelschapsspel "zwartepieten". Over het algemeen worden windows-gebruikers door linux-freaks 'gedwongen' om linux een kans te geven. Op het moment dat ze er via de logische weg (help-knop, fabrikant) niet uitkomen, dan geven ze er dus de brui aan. En of dat de schuld is van linux, de linux-freak, de fabrikant of wie dan ook boeit totaal niet. De fabrikant roept namelijk dat het de schuld is van GPLquote:JanDM schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:48:
[...]
Zeker, maar leg het probleem dan niet bij Linux neer maar bij de fabrikant...
Ehm, heb jij ooit een windows-boek gekocht? Ik niet iig. In windows werkt alles op zijn minst 'een beetje'. Een externe geluidskaart komt geluid uit, ook al zorgt het 3x per week voor een BSOD. Die BSOD is iets waar je tijd in gaat stoppen om het op te lossen, maar je hebt al wel het vertrouwen dat hij gaat werken. * MBV plugt usb-geluid in... Wel herkend, geen geluid. Ook niet meer uit de gewone speakers trouwens, dus waarschijnlijk gaat hij wel werkenquote:[...]
Klopt, maar aan de andere kant zijn daar ook keurige FAQs, handleidingen en zelfs boeken voor. Linux heeft een hele andere opbouw, een ander jargon, andere interface... Daar moet je volgens mij eerst tijd in (willen) investeren. Niet alleen door het te gebruiken, maar ook door het lezen van de nodige documentatie
Ze gebruiken precies dezelfde kernel en de zelfde drivers voor welk apparaat dan ook. En KDE/Qt zit ook prima inelkaar (in sommige aspecten precies zelfs veel beter dan Gnome/GTK+).quote:Touchdomex schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:40:
Het verschil is denk ik met Kubuntu en Ubuntu is dat in mijn ogen Ubuntu beter word ondersteund ook in drivers en functie's (?) Dus als een beginnende gebruiker zou ik zeggen neem Ubuntu.
Jungian wijzigde deze reactie 19-05-2007 15:48 (11%)
0.0
Ik denk dat mensen die begonnen zijn met Linux en daarna eens kijken naar Windows (zijn die er???) de beleving er saai vinden omdat je gewoon niet zo vrij bent in het aanpassen van je windowmanager, schrikken van het feit dat ze alle software moeten kopen maar genieten van het aanbod in software en de ondersteuning van hun hardware.quote:Spike1506 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 15:19:
Als je mensen die nog nooit een computer gebruikt hebben meteen Linux geeft ipv Windows, en je zou ze dan als ze eenmaal gewend zijn aan Linux een Windows systeem voor hun ogen zetten dan zouden ze ook niet weten hoe het werkt!
Tegenwoordig is de werking van Windows gewoon ingeburgerd, maar voor mensen die het nog nooit gebruikt hebben is het bijvoorbeeld ook raar dat je eerst naar "start" moet gaan om bijv. je systeem af te sluiten!
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
DAAR zit nou juist de fout in. Ze mogen dan wel dezelfde basis hebben, maar toch zitten er fouten in. Namelijk mijn grafische kaart en alles wat ermee te maken heeft word perfect ondersteund en gevonden in Ubuntu, maar het was echt een ramp om dat te doen in Kubuntu. Ook het installeren in Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan dat het is in Kubuntuquote:Jungian schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 15:47:
[...]
Ze gebruiken precies dezelfde kernel en de zelfde drivers voor welk apparaat dan ook. En KDE/Qt zit ook prima inelkaar (in sommige aspecten precies zelfs veel beter dan Gnome/GTK+).
@MBV
Niemand wordt gedwongen Linux te gebruiken, mensen die gedwongen worden Windows te gebruiken zijn er wel degelijk.
Touchdomex wijzigde deze reactie 19-05-2007 16:26 (4%)
Heeft totaal niets met Ubuntu / Kubuntu te maken. Het enige verschil is de DE, meer niet. Gebruikte scripts e.d. zijn precies hetzelfde (en grotendeels geript van Debian natuurlijk).quote:Touchdomex schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:25:
DAAR zit nou juist de fout in. Ze mogen dan wel dezelfde basis hebben, maar toch zitten er fouten in. Namelijk mijn grafische kaart en alles wat ermee te maken heeft word perfect ondersteund en gevonden in Ubuntu, maar het was echt een ramp om dat te doen in Kubuntu.
Onder Kubuntu heb je ook gewoon Add/Remove en Adept werkt ook prima.quote:Ook het installeren in Ubuntu is gebruiksvriendelijker dan dat het is in Kubuntu
Jungian wijzigde deze reactie 19-05-2007 16:40 (28%)
0.0
quote:
Ik kwam erachter, inderdaad. Ik heb nu Beryl draaien en die doet het veel beter. Tnxquote:
Die installatie met Gentoo zou mij welliswaar meer tijd kosten, maar ik ben er wel al mee bezig. Heb alle documentatie al uitgeprint en in een mapje gedaan. Ik ben nu langzaam bezig om dat te snappen. Binnenkort eens kijken of ik het snap en dan installerenquote:Jungian schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 16:30:
[...]
Heeft totaal niets met Ubuntu / Kubuntu te maken. Het enige verschil is de DE, meer niet. Gebruikte scripts e.d. zijn precies hetzelfde (en grotendeels geript van Debian natuurlijk).
[...]
Onder Kubuntu heb je ook gewoon Add/Remove en Adept werkt ook prima.
Misschien moet je eens een command-line only installatie doen, en dan Xorg en je driver installeren. Start X, verbaas je over de afgrijselijke lelijkheid die je dan gade slaat, zie dat je driver prima werkt en gooi er dan kubuntu-desktop op. Herhaal hetzelfde ritueel voor ubuntu-desktop en we praten verder. Nog leerzamer zou het zijn als je een Gentoo / LFS-installatie deed, maar dat kost aardig wat meer tijd.
Ok daar had ik nog niet aan gedacht...quote:MBV schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:28:
Gewoon geen windows gebruiken, dan valt dat soort dingen je niet op
Beryl is pas bij 0.3 nog lang geen stabiele software (white border bug, zwarte vensters etc. etc.) Ook is de performance nog erg onder de maat. Ik denk dat je pas bij een hoger versie nummer degelijke performance krijgt.quote:Larsie schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:33:
Ik had wel bijdehandjes verwacht die zouden roepen 'gooi beryl gewoon uit'
To be clear-headed rather than confused; lucid rather than obscure; rational rather than otherwise; and to be neither more, nor less, sure of things than is justifiable by argument or evidence. That is worth trying for.
Nou als dat de oplossing is noemen we hem toch gewoon 0.9?quote:Shadow3333 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:46:
[...]
Ik denk dat je pas bij een hoger versie nummer degelijke performance krijgt.
[...]
sjaakduhuuhl wijzigde deze reactie 20-05-2007 03:51 (40%)
Best logisch aangezien het je onder XP 'kostbare' cputijd kost, terwijl het met Compiz/Beryl via GPU gaat. Die zat anders toch maar uit zijn neus te etenquote:sjaakduhuuhl schreef op zondag 20 mei 2007 @ 03:43:
*knip*
In XP zette ik alle grafische zut uit en onder Linux doe ik juist moeite om het aan de praat te krijgen
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
If you have something to say, now is a perfect time to keep it to yourself.
Sebazzz wijzigde deze reactie 22-05-2007 15:47 (9%)
Hibernaten is nogal lastig, dus misschien is het in de nieuwste release gefixedquote:mithras schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:58:
Wil je dan per sé de nieuwste driver hebben? Op zich werkt de standaard van Feisty goed, kan je lekker beryl/compiz/opencompositing mee draaien. En meer heb je niet nodig toch
Ik word weer hoopvol,quote:
Bij Cedega ligt het anders: je koopt de software niet, maar betaalt voor (sort of) support en nieuwe versies. Het is dan noodzakelijk een abbo af te sluiten voor ten minste 3 maanden. Als je abonnement afloopt mag je de software blijven gebruiken, maar dan alleen de versie die je op dat moment hebt.quote:robert Hendriks schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:15:
[...]
Ik word weer hoopvol,
Dit ziet er goed uit en lijkt dus te werken, maar ik lees ook dat je hier 5 dollar in de maand voor moet betalen.
Ik ben best bereid om software te kopen maar nooit van zijn leven een abonnement afnemen voor software.
Draai jij je spellen ook allemaal zoquote:Jungian schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:51:
Zonder al te veel info te verstrekken : met usenet en een server met een aardige retentie kun je alles vinden. Try before you buy zit er bij Cedega niet in namelijk
mithras wijzigde deze reactie 25-05-2007 19:54 (14%)
Je kan ook wachten totdat het in Wine werkt. De versies vóór patch 1.6 werken al een beetje.quote:robert Hendriks schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:15:
[...]
Ik word weer hoopvol,
Dit ziet er goed uit en lijkt dus te werken, maar ik lees ook dat je hier 5 dollar in de maand voor moet betalen.
Ik ben best bereid om software te kopen maar nooit van zijn leven een abonnement afnemen voor software.
Punkbuster moet gewoon zorgen dat Linux/Wine/Cedega wordt ondersteund, IMHO. Of is cheaten zoveel makkelijker in Linux ofzo? Punkbuster slaat zijn doel voor de Linux gebruikers nu gewoon mis lijkt me.quote:Bram77 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:00:
Ik sta er echt van te kijken hoe goed Battlefield 2 draait met Cedega 6. Vrijwel net zo goed als onder Windows. Het enige nadeel is dat je niet op servers kunt waarop Punkbuster aan staat. Dan wordt je gekicked. Wel een behoorlijk nadeel want die servers zijn er zo goed als niet. Er zouden wat meer van die servers bij moeten komen voor de Cedega gamers.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
DOT wijzigde deze reactie 27-05-2007 03:05 (32%)
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Wellicht heb je hier wat aan:quote:jmk schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:56:
Ik ga binnenkort een wireless LAN kaartje kopen voor een laptop. Is er een lijst met wireless LAN kaarten die standaard worden ondersteund in Ubuntu? Voor een paar euro minder ga ik liever niet met windows wrapper heen en weer.
(Tot zover deze schaamtelooze reclame voor mijn eigen topic)
vogelaarke135
Volgens mij heeft het iets met die previews te maken in Nautilus. Kijken even of de maximale grootte van de file niet te laag staan.quote:vogelaarke135 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:33:
Heb een tijdje terug Feisty vers geinstalleerd. Ik moet zeggen: werkt echt heerlijk! Maar hiervoor had ik Edgy en daar zat een klein handigheidje in: als je je mousepointer boven een mp3tje hield speelde die m automatisch af. Weet iemand welke package ik daarvoor moet installeren of hoe ik dat kan instellen dat ie dat ook bij Fiesty weer doet (heb wel mp3 playback support packages al geinstalleerd).
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
AMD Phenom II X4 910e 65W | 8 GB | GeForce GTX560 Ti TOP | 1,5 TB | 23" 1080p LED | G15 + G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad (3rd gen.) 16 GB | Apple iPhone 5 16 GB | Epson EH-TW3200 1080p beamer | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Daarvoor gebruik je best de alternate cdquote:RAILGUNNER schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:57:
Klein vraagje van een beginnende Ubuntu gebruiker;
Als je van de CD boot heb je de optie "Start or Install Ubuntu". Hij start dan meteen Ubuntu, en dan kun je in de graf. omgeving pas kiezen voor installeren. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik wil dus gewoon meteen installeren, niet eerst starten..
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
Railgunner wijzigde deze reactie 29-05-2007 00:20 (93%)
Reden: inmiddels gevonden
AMD Phenom II X4 910e 65W | 8 GB | GeForce GTX560 Ti TOP | 1,5 TB | 23" 1080p LED | G15 + G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad (3rd gen.) 16 GB | Apple iPhone 5 16 GB | Epson EH-TW3200 1080p beamer | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
-> Validating previous installation: -> The previously installed file '/usr/lib/libGL.so.1.0.9755' has a different checksum (3089843537) than when it was installed (266441403). /usr/lib/libGL.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/libGLcore.so.1.0.9755' has a different checksum (2268960636) than when it was installed (3494087465). /usr/lib/libGLcore.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a different checksum (2055848172) than when it was installed (785433452). /usr/lib/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a different checksum (3894960136) than when it was installed (3124942585). /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/libnvidia-cfg.so.1.0.9755' has a different checksum (398961735) than when it was installed (1513996747). /usr/lib/libnvidia-cfg.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755' has a different checksum (3909675461) than when it was installed (4238963790). /usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib/xorg/modules/drivers/nvidia_drv.so' has a different checksum (999499423) than when it was installed (2693379795). /usr/lib/xorg/modules/drivers/nvidia_drv.so will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/bin/nvidia-settings' has a different checksum (3933413941) than when it was installed (2704181552). /usr/bin/nvidia-settings will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/bin/nvidia-xconfig' has a different checksum (1673781751) than when it was installed (2175628834). /usr/bin/nvidia-xconfig will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib32/libGL.so.1.0.9755' has a different checksum (3209987176) than when it was installed (2129502259). /usr/lib32/libGL.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib32/libGLcore.so.1.0.9755' has a different checksum (1487570528) than when it was installed (1021200838). /usr/lib32/libGLcore.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib32/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a different checksum (1758653404) than when it was installed (3676121470). /usr/lib32/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> The previously installed file '/usr/lib32/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755' has a different checksum (2089891101) than when it was installed (3927209101). /usr/lib32/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9755 will not be uninstalled. -> done. (...) > Uninstalling NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86_64 (1.0-9755): -> Unable to restore symbolic link /usr/lib/xorg/modules/libglx.so -> libglx.so.1.0.9755 (File exists). -> Unable to restore symbolic link /usr/lib/libXvMCNVIDIA.so.1 -> libXvMCNVIDIA.so.1.0.9755 (File exists). -> Unable to restore symbolic link /usr/lib32/libnvidia-cfg.so.1 -> libnvidia-cfg.so.1.0.9755 (File exists). -> done.
Sebazzz wijzigde deze reactie 29-05-2007 09:26 (3%)
NAS: Debian 6, Desktop: Arch Linux + W7, Laptop: Arch Linux, HTPC: OpenElec
in de terminal:quote:DJ-Promo schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:42:
Ik heb waarschijnlijk een domme vraag maar toch stel ik hem.
Ik ben ingelogd in me ubuntu met het account wat ik gemaakt heb in de installatie.
Nu heb ik een terminal gestart en daarin wil ik de nvidia display driver instaleren dat gebeurt ook maar na een tijdje zegt ie dat ik ingelogd moet zijn als root.
Nu staat er bij users en computers een root account maar daar kan je ubuntu niet mee inloggen.
Ik moet zeker in die terminal inloggen als root ??
The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be
sudo -s
AlexKamsteeg.nl - Automotive Photography
Toyota Yaris 1.3, 87 PK, plastic, spoilers, stickers, traag, nu even niet zo laag, beetje/veel/geen* schade (doorhalen wat nu even niet van toepassing is)
1
| sudo aptitude install nvidia-glx |
UID-0 wijzigde deze reactie 29-05-2007 11:52 (38%)
NAS: Debian 6, Desktop: Arch Linux + W7, Laptop: Arch Linux, HTPC: OpenElec
wat is dan precies het verschil met sudo -i?quote:AtleX schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:49:
Om root rechten te krijgen open je een terminal en typ je:
sudo -s
Dan vul je gewoon het wachtwoord in van je account, en vervolgens heb je root rechten.
Modelbouw - Alles ove rmodelbouw, van RC tot diorama
-i The -i (simulate initial login) option runs the shell specified in the passwd(5)
entry of the user that the command is being run as. The command name argument given
to the shell begins with a - to tell the shell to run as a login shell. sudo
attempts to change to that user’s home directory before running the shell. It also
initializes the environment, leaving TERM unchanged, setting HOME, SHELL, USER, LOG‐
NAME, and PATH, and unsetting all other environment variables. Note that because the
shell to use is determined before the sudoers file is parsed, a runas_default setting
in sudoers will specify the user to run the shell as but will not affect which shell
is actually run.
-s The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL environment variable if
it is set or the shell as specified in passwd(5).Pagina: vorige 1 ... 3 4 5 ... 11 volgende laatste
Dit topic is gesloten.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True