![]() Het Grote Ubuntu Topic Deel 6 |
Inhoud |
Wat is Ubuntu |
Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt. Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke. |
Ubuntu releases |
Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011). De huidige versie is 7.04 en heet Feisty Fawn, afgekort "Feisty" en is 19 april 2007 uitgekomen. Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Feisty+1, die heet Gutsy Gibbon en Feisty+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken. |
Download Ubuntu |
Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.
|
Ubuntu op de desktop |
Dit gedeelte moet herschreven worden. Heb je ideeën, stuur mij een DM. |
Nieuw in Feisty |
Dit gedeelte moet herschreven worden. Heb je ideeën, stuur mij een DM. |
Ubuntu als server-OS |
Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software. Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden. Dat neemt niet weg dat Feisty niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken. |
Handige links |
Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:
[list]• De website van Ubuntu • De website van Kubuntu • De website van Edubuntu • De website van Xubuntu • De officiele start-up guide Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen: [list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft) • Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt • Wat is de terminal en de basis-commando's • Woordenboek • Geteste laptops in Ubuntu Overige links:
|
Disclaimer |
De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en! |
![]() Tips & Tricks |
Inhoud |
Upgraden |
Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten: sudo update-manager -c -d Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!! |
Multimedia |
Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan. Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren. Wil je dat alles automatisch voor je wordt gedaan, kan je kijken naar EasyUbuntu en Automatix. Beide zijn scripts die dit soort zaken en meer met een paar muisklikken voor je regelen. EasyUbuntu heeft een zeer gemakkelijke interface die aan te raden is voor de beginnende gebruiker. In Automatix kan je meer dingen instellen en extra software installeren zoals VMWare Player. Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts. Als echte tweaker is het dan ook aan te raden om gewoon de zeer duidelijke wiki te volgen! |
Muis |
Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed). Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken. |
Flash 9 |
Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren. |
Beryl |
Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Dit is naast de looks voor sommige ook handig voor de productiviteit. Maar dit moet volgens mij nog bewezen worden Hier een screenshot van een goed werkende Berylcubus. Dit is dus 1 van de functies die beryl invoegd. ![]() Wil je meer weten? Kun je op dit XGL/AIGLX/Beryl en Compiz topic terecht voor info, vragen, releases en tutorials over het installeren van Beryl op zowel Kubuntu, Xubuntu en natuurlijk Ubuntu |
Gaim 2.0 |
![]() Dit is Gaim 2.0 Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en Yahoo messenger. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS. Je kan zowel de beta als de oude versie( 1.5) downloaden van de servers van Gaim. Je kan hier ook de update's van de beta opzoeken. Zodat je altijd up to date bent |
Slab |
![]() Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen: deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen: wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add - Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu. Naar: viper550 @ ubuntuforums.org |
Losse Tweaks |
Howto's & Tweaks van GoT users
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden • DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken • Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen • Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers • Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software • NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven. WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager |
Disclaimer |
Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users. |
/me Deze zal ook in onderhoud gaan. Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM
[ Voor 99% gewijzigd door mithras op 25-04-2007 15:24 ]
mooi post 
Over de GAIM, ik word geredirect naar http://www.pidgin.im/ is dat de nieuwe naam/project?
Over de GAIM, ik word geredirect naar http://www.pidgin.im/ is dat de nieuwe naam/project?
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
Ik heb net Xubuntu geinstalleerd, en wil graag draadloos internetten.
Toen ik de drivers voor mn netwerkkaartje geinstalleerd had (Broadcom, onderstaande link gebruikt), kreeg ik de melding dat ik wifi-radar of network-manager kon installeren om draadloze netwerken te zoeken.
http://ubuntuguide.org/wi...com_43xx_wireless_chipset
Wifi-radar heb ik als eerst geprobeerd, dit werkt erg goed! Alleen las ik dat dit programma geen WPA-ondersteuning heeft, iets wat ik wel nodig heb.
Network-manager doet dit wel, dus nu heb ik deze geinstalleerd via Synaptic. Maar waar kan ik network-manager vinden, zodat ik met dat programma op netwerken kan scannen?
EDIT: Ik zie net dat er documentatie in de eerste post staat, even lezen.
Toen ik de drivers voor mn netwerkkaartje geinstalleerd had (Broadcom, onderstaande link gebruikt), kreeg ik de melding dat ik wifi-radar of network-manager kon installeren om draadloze netwerken te zoeken.
http://ubuntuguide.org/wi...com_43xx_wireless_chipset
Wifi-radar heb ik als eerst geprobeerd, dit werkt erg goed! Alleen las ik dat dit programma geen WPA-ondersteuning heeft, iets wat ik wel nodig heb.
Network-manager doet dit wel, dus nu heb ik deze geinstalleerd via Synaptic. Maar waar kan ik network-manager vinden, zodat ik met dat programma op netwerken kan scannen?
EDIT: Ik zie net dat er documentatie in de eerste post staat, even lezen.
[ Voor 5% gewijzigd door j86 op 25-04-2007 16:01 ]
Ja, zie ook nieuws: Gaim gaat verder als Pidgin.XTREEMRaGE schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:54:
mooi post
[edit]
Een beetje te laat is niet te laat.

[ Voor 53% gewijzigd door AtleX op 25-04-2007 16:04 ]
De 2e post moet nog heftig onder handen worden genomen, dat is nu een directe copy/paste, zie ook mithras in "Het grote Ubuntu topic deel 5"
@mithras in startpost: flash 9 is al een tijdje niet meer in beta, maar final. Zie hier voor de download.
@bas r in de post boven mij: kijk eens nog een post hoger. Zie hier voor de post.
Anoniem: 125474
Nog altijd geen 64-bit versiebas r schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:13:
@mithras in startpost: flash 9 is al een tijdje niet meer in beta, maar final. Zie hier voor de download.
Waarom duurt dit zo lang, nu er toch al aardig veel AMD64 & Intel Core Duo's de deur uit zijn. Dit is de toekomst, dus het zal er toch ooit moeten komen.
Edit: Iets te vroeg geklaagd: http://weblogs.macromedia...06/05/yes_virginia_th.cfm
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 125474 op 25-04-2007 16:23 ]
Mag de warmte mijn brein vertroebelen,mithras schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:19:
@bas r in de post boven mij: kijk eens nog een post hoger. Zie hier voor de post.
sorry, niet gezien..
Ik zie er nergens een melding van een 64-bits versie hoor?Anoniem: 125474 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:21:
[...]
Nog altijd geen 64-bit versie
Waarom duurt dit zo lang, nu er toch al aardig veel AMD64 & Intel Core Duo's de deur uit zijn. Dit is de toekomst, dus het zal er toch ooit moeten komen.
Edit: Iets te vroeg geklaagd: http://weblogs.macromedia...06/05/yes_virginia_th.cfm
Juist
Als je wat meer van flash onder Linux wil volgen kan je beter de penguin.swf volgen
Zow ook weer EINDELIJK een ubuntu desktopje hier. Sinds de release van afgelopen weekend draait bij mij naar alle heerlijkheid. Het blijft mij verbazen hoe makkelijk zowel beryl als de codecs draaien onder Feisty.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heb eindelijk ntfs aan de praat gekregen

Maar ik had een probleem, ik kreeg m'n externe hdd niet aan de praat
.
Bleek dat ik gewoon de hdd eerst uit vista moest verwijderen voordat ik hem in linux kon gebruiken
ff dit nog proberen, nog steeds probs met de effecten
de link zou in de starters topic kunnen, dit helpt voor absolute beginners zoals ik ;D
Maar ik had een probleem, ik kreeg m'n externe hdd niet aan de praat
Bleek dat ik gewoon de hdd eerst uit vista moest verwijderen voordat ik hem in linux kon gebruiken

ff dit nog proberen, nog steeds probs met de effecten
@mithrasLarsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:46:
[...]
Is laatst nog langs gekomen in het Beryl/Compiz topic, je moet als output module X11 video output nemen.
Voorbeeldje:
onder VLC > preferences (niet vergeten vinkje bij advanced options te zetten rechts onderin)> video > output/modules > Video output module > X11 video output
Veel video kijk plezier
de link zou in de starters topic kunnen, dit helpt voor absolute beginners zoals ik ;D
XTREEMRaGE schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:39:
Wie gaat deel 6 maken. Ik heb Ubuntu pas 2 dagen draaien, dus ik laat het aan een pro over
.
Btw dit is een interessante link voor beginners, zoals ik![]()
http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/
[ Voor 23% gewijzigd door XTREEMRaGE op 25-04-2007 19:09 ]
Werkt Beryl tegenwoordig ook goed op dual screen?Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:43:
Zow ook weer EINDELIJK een ubuntu desktopje hier. Sinds de release van afgelopen weekend draait bij mij naar alle heerlijkheid. Het blijft mij verbazen hoe makkelijk zowel beryl als de codecs draaien onder Feisty.
Dat werkte op Edgy een paar maanden geleden nog erg slecht.
Ja, zie het screenshot topic, pagina 27Berik schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:06:
[...]
Werkt Beryl tegenwoordig ook goed op dual screen?
http://gathering.tweakers...ist_messages/1094531/last
Ik heb geen idee, ik heb geen Dualscreen meer staan omdat het punt 1 te weinig gebruikt werd( 1440x900 is groot zat voor mij) en het zowel onder windows als onder linux een hell was om het goed en snel werkend te krijgen. Misschien dat ik ooit nog weer eens ga denken aan een tweede scherm hier.Berik schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:06:
[...]
Werkt Beryl tegenwoordig ook goed op dual screen?
Tot nu toe toch tegen een paar vreemde dingen aangelopen
- Uit standby komen resulteerd in een crash van xorg
( Ligt volgens mij aan mijn graka drivers, maar toch wel vervelend
- Bij dus een herstart start beryl op, maar wel op de achtergrond, alle effecten doen het dus. Maar ik heb nog wel de standaard looks van mijn Gnome skin. Ik moet dus apart nog beryl opstarten om mijn andere windowborder goed te krijgen.
- Sommige skins komen niet echt door tot elk programma( vooral de schuld van Amsn
)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty <--- dat is de unoficial guide van 7.04 kan ook meegnomen worden in de topic
Hier gebruik ik twee ata schijven in een raid 0 opstelling.
Nu wilt ik dit volume onder ubuntu feisty koppelen.
Ik weet hoe ik een normale ntfs schijf moet koppelen, maar twee schijven in raid0 vind ik nergens op het net. Is iemand op de hoogte hoe je deze kan mounten ?
Nu wilt ik dit volume onder ubuntu feisty koppelen.
Ik weet hoe ik een normale ntfs schijf moet koppelen, maar twee schijven in raid0 vind ik nergens op het net. Is iemand op de hoogte hoe je deze kan mounten ?
In dit topic staat het bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd :linux raid.... hopeloos?????.
Gevonden via
http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart
en zie
voor nog meer topics die hierover gaan.
Moraal van het het verhaal : als je een goedkope fake-RAID controller hebt ben je aangewezen op software RAID.
Gevonden via
en zie
voor nog meer topics die hierover gaan.
Moraal van het het verhaal : als je een goedkope fake-RAID controller hebt ben je aangewezen op software RAID.
0.0
Anoniem: 103538
Ik draai nu al enige tijd Feisty zonder problemen. WiFi zonder problemen aan de praat gekregen, Beryl werkt probleemloos en de rest verloopt ook gladjes. Tot dusver geen problemen.
Ik vraag me echter af of het zinvol is om een firewall te gebruiken. Ik heb gebruik nu firestarter, maar dat is volgens mij alleen een GUI voor iptables. Ik heb al wat topics zoals deze gelezen, maar daar word ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van.
Mijn vraag is dus, vinden jullie dat het nodig is en de moeite waard is om een firewall te draaien of niet?
Ik vraag me echter af of het zinvol is om een firewall te gebruiken. Ik heb gebruik nu firestarter, maar dat is volgens mij alleen een GUI voor iptables. Ik heb al wat topics zoals deze gelezen, maar daar word ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van.
Mijn vraag is dus, vinden jullie dat het nodig is en de moeite waard is om een firewall te draaien of niet?
Ik had eerst geen firewall, totdat ik geblokkeerd werd door mijn webhosting omdat er kennelijk teveel anonymous requests naar de server toe werden gestuurd. Dan is het handig om al het verkeer af te kunnen vangen.
Als je achter een router zit is het eigenlijk helemaal niet nodig. Op zich moet je het voor jezelf bepalen. Zo draai ik wel een ssh server, maar extern op poort 24 die intern naar poort 22 op mijn pc verwijst. Dat is al een extra veiligheidsstap.
Eigenlijk is het niet nodig om op een desktop een firewall te draaien. Inkomend verkeer kan in principe toch erg weinig kwaad, als het er al komt
Als je achter een router zit is het eigenlijk helemaal niet nodig. Op zich moet je het voor jezelf bepalen. Zo draai ik wel een ssh server, maar extern op poort 24 die intern naar poort 22 op mijn pc verwijst. Dat is al een extra veiligheidsstap.
Eigenlijk is het niet nodig om op een desktop een firewall te draaien. Inkomend verkeer kan in principe toch erg weinig kwaad, als het er al komt
Zo, ik draai nu een aantal dagen Ubuntu. Heeft wel paar voetjes in de aarde gehad omdat ik een ati x1950pro heb en standaard desktop effects en dergelijke niet werken. Nu heb ik beryl draaiende en ook alle overige dingen werken naar behoren.
Echter, het unrarren van films en series duurt ongeveer 2 tot 3 keer zo lang als het in windows het geval was. Ik heb via apt-get install rar (of unrar dat weet ik niet meer) de rar functionaliteiten geinstalleerd gekregen en ik kan dus ook gewoon rechtsklikken op bestanden om ze uit te pakken maar het duurt zo verschrikkelijk lang. Iemand die een alternatief of oplossing hiervoor heeft?
Echter, het unrarren van films en series duurt ongeveer 2 tot 3 keer zo lang als het in windows het geval was. Ik heb via apt-get install rar (of unrar dat weet ik niet meer) de rar functionaliteiten geinstalleerd gekregen en ik kan dus ook gewoon rechtsklikken op bestanden om ze uit te pakken maar het duurt zo verschrikkelijk lang. Iemand die een alternatief of oplossing hiervoor heeft?
Anoniem: 165275
zo ik heb nu ook maar weer ubuntu hier draaiende op mn desktop, en dit keer zal ik hier bij blijven denk ik zo..
maar nog een ding, ik heb als backup drive een NTFS hdd waar ik nu alleen van kan lezen, en ik las wel ergens dat je ntfs alleen maar kan lezen met linux, maar nu zie ook weer mensen zeggen dat het toch wel kan
weet iemand of het uberhaubt mogelijk is? dan heb ik weer wat reden om verder te zoeken (of als je zo vrindelijk wilt zijn meteen uitleg of een linkje o.i.d.)
ik heb trouwens nog windows draaien, misschien handig om te weten
alvast bedankt
maar nog een ding, ik heb als backup drive een NTFS hdd waar ik nu alleen van kan lezen, en ik las wel ergens dat je ntfs alleen maar kan lezen met linux, maar nu zie ook weer mensen zeggen dat het toch wel kan
weet iemand of het uberhaubt mogelijk is? dan heb ik weer wat reden om verder te zoeken (of als je zo vrindelijk wilt zijn meteen uitleg of een linkje o.i.d.)
alvast bedankt
Staat je HDD wel in DMA modus? Ik krijg die van mijn laptop namelijk niet zover dat het allemaal via DMA gaat en dus is alle disk I/O nogal traag.JunkieLimbo schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:00:
Zo, ik draai nu een aantal dagen Ubuntu. Heeft wel paar voetjes in de aarde gehad omdat ik een ati x1950pro heb en standaard desktop effects en dergelijke niet werken. Nu heb ik beryl draaiende en ook alle overige dingen werken naar behoren.
[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 26-04-2007 08:29 ]
Ik heb zelf windows vista business naast ubuntu v7.04 draaien. En ik heb 3 schijven, 2(320gigx2) intern 1 extern(160gigx1). Deze schijven hebben allemaal 2 partities, in totaal dus 6 partities en je raad het al het was allemaal ntfs. Ik heb 1 partitie erbij gemaakt speciaal voor linux als ext3 extensie. Daarna heb ik deze tutorial gevolgdAnoniem: 165275 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:19:
zo ik heb nu ook maar weer ubuntu hier draaiende op mn desktop, en dit keer zal ik hier bij blijven denk ik zo..
alvast bedankt
http://www.ubuntugeek.com...asy-in-ubuntu-feisty.html
heeft mij goed geholpen om met ntfs schijven te werken
http://ubuntuforums.org/s...=217009&highlight=ntfs-3gAnoniem: 165275 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:19:
alvast bedankt
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Installeer ntfs-3g via je package manager. Vervolgens moet je in de fstab een mount entry toevoegen zodat bij het opstarten gemount wordt. Zoek hier een tutorial over, zijn er genoeg, het is niet zo lastig als het misschien klinkt.Anoniem: 165275 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:19:
Het werkt iig perfect, zeer stabiel, je kunt er mee lezen en schrijven. Bedenk alleen wel dat de permissies op bestanden niet te vertrouwen zijn omdat windows daar op ieder moment weer gehakt van kan maken.
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Gisteren btw proberen te branden! Alleen een data dvd! Heb nog niet specifiek een audio cd gebrand of een dvd, maar het verliep heel erg goed. Als je een dvd zou willen branden kan je het beste als een iso doen niet? Maar hoe zit het met een audio cd?
edit--
De oplossing die hierboven is gegeven werkte wel, maar is niet echt een ideale oplossing. De video lijkt niet zo soepel af te spelen. Is wel jammer, maar voor een tijdelijke oplossing is het wel te doen. ;x
edit--
Ik had eerder aangegeven dat ik geen desktop effecten aan kon zetten en tegelijk een filmpje kon afspelen(ATI 9700 pro 128mb).Larsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:46:
[...]
Is laatst nog langs gekomen in het Beryl/Compiz topic, je moet als output module X11 video output nemen.
Voorbeeldje:
onder VLC > preferences (niet vergeten vinkje bij advanced options te zetten rechts onderin)> video > output/modules > Video output module > X11 video output
Veel video kijk plezier
De oplossing die hierboven is gegeven werkte wel, maar is niet echt een ideale oplossing. De video lijkt niet zo soepel af te spelen. Is wel jammer, maar voor een tijdelijke oplossing is het wel te doen. ;x
[ Voor 60% gewijzigd door XTREEMRaGE op 26-04-2007 09:23 ]
Ik brand alles direct vanuit brasero/k3b/gnomebaker/serpentine zonder iso?XTREEMRaGE schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:05:
Als je een dvd zou willen branden kan je het beste als een iso doen niet? Maar hoe zit het met een audio cd?
[ Voor 8% gewijzigd door user109731 op 26-04-2007 09:18 ]
Maar met audio, dus mp3tjes die ik op hdd heb staan. En ik wil deze gewoon in de cd speler beneden kunnen afspelen, kan ik deze tools dan ook gebruiken?JanDM schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:16:
[...]
Ik brand alles direct vanuit brasero/k3b/gnomebaker/serpentine zonder iso?Daarmee kun je ook direct 1 op 1 kopieeren volgens mij...
-edit
heb ff de tool brasero opgezocht en heb gezien dat het kan
En nu dan...welke tool raad je aan? Of zijn ze allemaal even goed
[ Voor 14% gewijzigd door XTREEMRaGE op 26-04-2007 09:30 ]
Anoniem: 199688
Ik quote mezelf even omdat mijn probleem is weggevallen door het nieuwe topic:
Als het niet duidelijk is of als er meer uitleg nodig is hoor ik het wel. Ik vind het probleem moeilijk te verwoordenIk heb een vervelend probleem.
Specs:
Mobo Aopen AX4SPE-UN (Geen Jmicron IDE geloof ik???)
CPU P4 2.8Ghz
512Mb Ram
2x IDE DVD speler/brander
250GB SATA HD
Ik heb een dualboot XP/Ubuntu 7.04
Nu heb ik in edgy en feisty dat hij niet boot(ATA error) wanneer in het bios de Onboard IDE chip op auto staat. Als ik hem op SATA only zet boot hij wel, maar dan heb ik natuurlijk geen dvd-spelers.
Het rare is dat vroeger de boot-cd's van Feisty en Edgy wel werkten, en na de install zette ik de onboard IDE op SATA only.
Vanochtend zette ik mijn PC aan en kreeg een Disk boot failure. Gister had ik eigen kernel gecompileerd, en die wou ik vandaag gaan installeren. Mijn idee is dat GRUB corrupt is of iets in het MBR fout is. Als ik namelijk de Feisty live-cd erin stop en boot from first HD kies, kom ik wel in grub en kan ik XP en Ubuntu kiezen. Nu dacht ik, even grub herinstalleren vanaf de live-cd. Echter boot deze niet meer zoals vroeger, op SATA-only(duh geen cd-speler) en Auto niet. Ik krijg dan weer de ATA error. Cd gechecked op errors, niks. Als ik via de live-cd naar GRUB ga en ubuntu ga boot die ook niet, want om de live-cd te booten moet het BIOS op Auto staan en dan boot Ubuntu niet. Verder heb ik ook de bootflags acpi=off en acpi=noacpi geprobeerd, zonder resultaat.
Heeft iemand een oplossing? Ik heb geen floppy-station.
Een misschien drastische oplossing is eerst via live cd naar GRUB gaan en dan mijn dvd-spelers eruit trekken, want linux werkt toch om het bios om dacht ik?
wat een reacties zo vroeg al, ik ga meteen kijken of het lukt, hartelijk bedankt in ieder geval
k3b is een kde applicatie, erg uitgebreid en werkt goed, maar ik vind het zelf minder passen in een Gnome omgeving. Serpentine doet enkel audio-cds, heel minimalistisch dus. Ik gebruik meestal brasero en soms k3b, maar het is denk ik vooral persoonlijke voorkeur. Probeer ze gewoon eens en kijk welke jij fijn vind werken...XTREEMRaGE schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:28:
heb ff de tool brasero opgezocht en heb gezien dat het kan
En nu dan...welke tool raad je aan? Of zijn ze allemaal even goed
Hmm, ik wil MythTV gaan installeren op feisty, maar heb nog geen tv-kaart. Welke USB TV-kaart kan ik het best kopen?
is cool, tnx. ff vanaaf uitproberen als ik thuis benJanDM schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:51:
[...]
k3b is een kde applicatie, erg uitgebreid en werkt goed, maar ik vind het zelf minder passen in een Gnome omgeving. Serpentine doet enkel audio-cds, heel minimalistisch dus. Ik gebruik meestal brasero en soms k3b, maar het is denk ik vooral persoonlijke voorkeur. Probeer ze gewoon eens en kijk welke jij fijn vind werken...
Ik heb Feisty ook geïnstalleerd (dual boot) sinds de release en ik ben er best tevreden mee, ik krijg alleen mijn dual monitor setup (19" LCD via DVI en 26" LCD-TV via VGA) nog niet aan de praat zoals ik het hebben wil.
Mijn monitor pakt 'ie nog niet als primaire scherm, dwz. dat de "start" knop zichtbaar is op dat scherm en alle windows in eerste instanties op dat scherm worden geopend.
Er is een regel voor die je moet toevoegen aan je xorg.conf, maar die zorgt er alleen voor dat je "start" knop op het juiste scherm komt. Windows worden nog steeds (in mijn geval) geopend op het onjuiste scherm. Ook desktop icons staan op het linker scherm...
(Mijn LCD tv staat links van mijn monitor, onder Windows (en dat wil in Linux ook) sleep ik video's van mijn monitor naar mijn TV...)
Mijn monitor pakt 'ie nog niet als primaire scherm, dwz. dat de "start" knop zichtbaar is op dat scherm en alle windows in eerste instanties op dat scherm worden geopend.
Er is een regel voor die je moet toevoegen aan je xorg.conf, maar die zorgt er alleen voor dat je "start" knop op het juiste scherm komt. Windows worden nog steeds (in mijn geval) geopend op het onjuiste scherm. Ook desktop icons staan op het linker scherm...
(Mijn LCD tv staat links van mijn monitor, onder Windows (en dat wil in Linux ook) sleep ik video's van mijn monitor naar mijn TV...)
https://www.strava.com/athletes/10490675
Ik heb hetzelfde, maar dan met een ATI 9800 Pro. De kwaliteit van het afspelen is nu een stuk minderXTREEMRaGE schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:05:
Ik had eerder aangegeven dat ik geen desktop effecten aan kon zetten en tegelijk een filmpje kon afspelen(ATI 9700 pro 128mb).
Gebruik de open source drivers
[ Voor 3% gewijzigd door Jeldert op 26-04-2007 11:39 ]
Juist
Kijk hier even naar.estorino schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:09:
Ik heb Feisty ook geïnstalleerd (dual boot) sinds de release en ik ben er best tevreden mee, ik krijg alleen mijn dual monitor setup (19" LCD via DVI en 26" LCD-TV via VGA) nog niet aan de praat zoals ik het hebben wil.
Wat bedoel je precies, dat jij de opensource drivers gebruikt of dat het beter afspeelt met de opensource dirversJeldert schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:39:
[...]
Ik heb hetzelfde, maar dan met een ATI 9800 Pro. De kwaliteit van het afspelen is nu een stuk minder
Gebruik de open source drivers
Desktop Effects doen het hier sowieso niet met de drivers van ATI zelf, dus hij zal wel opensource drivers gebruikenXTREEMRaGE schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:00:
[...]
Wat bedoel je precies, dat jij de opensource drivers gebruikt of dat het beter afspeelt met de opensource dirvers
Dat eerste probleem heb ik ook. Na een hibernate krijg ik een zwart scherm, met alleen een muisaanwijzer. Geen 'type je wachtwoord in om de PC te unlocken' scherm.Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:20:
[...]
Tot nu toe toch tegen een paar vreemde dingen aangelopen
- Uit standby komen resulteerd in een crash van xorg
( Ligt volgens mij aan mijn graka drivers, maar toch wel vervelend
- Bij dus een herstart start beryl op, maar wel op de achtergrond, alle effecten doen het dus. Maar ik heb nog wel de standaard looks van mijn Gnome skin. Ik moet dus apart nog beryl opstarten om mijn andere windowborder goed te krijgen.
Ik heb wel even rond gezocht, het lijkt een probleem te zijn met de combinatie nvidia drivers/beryl/hibernate, en vond eigenlijk drie manieren om het op te lossen:
- Eerste oplossing:
http://ubuntuforums.org/s...ight=script+suspend+beryl.
Script voor /etc/acpi/suspend.d/25-beryl-suspend.sh
code:1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
#!/bin/bash # /etc/acpi/suspend.d/25-beryl-suspend.sh pids="" for pid in `pidof /usr/bin/beryl-manager` do ps -o comm= --ppid $pid | grep -q '^beryl$' if (($? == 0)); then pids="$pid $pids" kill -USR2 $pid fi done export BERYLMGRPIDS="$pids"
Script voor /etc/acpi/resume.d/99-beryl-resume.sh
code:1 2 3 4 5 6 7
#!/bin/bash # /etc/acpi/resume.d/99-beryl-resume.sh for pid in $BERYLMGRPIDS do (sleep 10 && kill -USR2 $pid)& done
Voor mij werkt dit helaas niet. Ik krijg dan wel een login scherm te zien, ik kan wel op de knoppen klikken, maar ik kan niet in het tekstvlak mijn wachtwoord typen...
Om dan (Zoals op pagina 2 van het topic wordt gezegt) /etc/default/acpi-support te editen en je screen niet te laten locken vind ik even niet veilig en niet de bedoeling - Tweede oplossing:
http://forum.beryl-projec...f=39&t=789&hilit=&p=32958
Zelf nog niet geprobeerd, maar als ik het goed zie komt dat neer op gewoon beryl afsluiten en opnieuw starten bij hibernaten. Geen mooie oplossing, maar misschien leuk voor een tijdelijke workaround - Iedere keer voor het hibernaten switchen naar metacity als screenmanager. Als je dat in een script kan doen is dat denk ik de mooiste oplossing? Ik heb alleen geen idee hoe je dat voor elkaar kan krijgen
Ik heb ook Ubuntu geinstalleerd, 7.04, werkt goed (SMC Wireless PCMCIA kaart ook
)
Maar ik vind het nogal langzaam. Natuurlijk kan ik me dat voorstellen, maar sommige dingen gaan toch wel een beetje log/zwaar.
Hoe kan ik Ubuntu een beetje tweaken? (zoals je in XP bijv. Services e.d uitschakelt)
Specs: PII 400 Mhz
320MB RAM
6GB HDD
(Laptop)
Oja, en hoe ik kan ik fixen dat 'Network Manager Applet' het wachtwoord van m'n wireless netwerk onthoud, en eventueel zelfs automatisch verbinding maakt als het netwerk binnen bereik is?
Maar ik vind het nogal langzaam. Natuurlijk kan ik me dat voorstellen, maar sommige dingen gaan toch wel een beetje log/zwaar.
Hoe kan ik Ubuntu een beetje tweaken? (zoals je in XP bijv. Services e.d uitschakelt)
320MB RAM
6GB HDD
(Laptop)
Oja, en hoe ik kan ik fixen dat 'Network Manager Applet' het wachtwoord van m'n wireless netwerk onthoud, en eventueel zelfs automatisch verbinding maakt als het netwerk binnen bereik is?
Geen Gnome gebruiken. Gnome is veel te zwaar voor dat beestje. Kijk eens naar Xfce of misschien zelfs gewoon Fluxbox (zie TS)ThinkPadd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:00:
Ik heb ook Ubuntu geinstalleerd, 7.04, werkt goed (SMC Wireless PCMCIA kaart ook)
320MB RAM
6GB HDD
(Laptop)
libpam-gnome-keyring installerenOja, en hoe ik kan ik fixen dat 'Network Manager Applet' het wachtwoord van m'n wireless netwerk onthoud, en eventueel zelfs automatisch verbinding maakt als het netwerk binnen bereik is?
/edit: je moet om het te laten werken ook de volgende regel toevoegen aan /etc/pam.d/gdm
code:
1
| @include common-pamkeyring |
[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 26-04-2007 13:16 ]
mithras schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:04:
Geen Gnome gebruiken. Gnome is veel te zwaar voor dat beestje. Kijk eens naar Xfce Xubuntu of misschien zelfs gewoon Fluxbox (zie TS)
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
En dan mag je Fluxbox ook wel verbeteren naar de Flubberdebuntu hoor
Anoniem: 50566
Een vraagje aan de specialisten hier
, ik ben sinds kort ook overgestapt naar Ubuntu Feisty, eerste echte kennismaking met Linux en bevalt tot dusver prima
. Probleem is alleen dat ik het niet voor elkaar krijg om m'n draadloze netwerk weer aan de praat te krijgen. Het gaat om een laptop met een kaartje van Sitecom erin, de router is actief en bedient de vaste computer prima.
Als ik het progje rechts bovenin naast de tijd (ik moet de juiste termen nog leren
) gebruik, geeft hij prima een lijstje van beschikbare draadloze netwerken waaronder die van mij, vervolgens kan ik inloggen op het netwerk (op de router staat MAC-filtering aan en WEP met shared key) waarna ik op de laptop zie dat er verbinding is, met een sterkte van 85%, en in de router kan ik zien dat het MAC-adres behorende bij het kaartje aangemeld is.
Echter, ik kan niet surfen met Firefox (can't find the server) en na korte tijd zijn de ledjes op de netwerkkaart dood. Ook kan ik vanaf de laptop niet inloggen op de router. Als ik de router probeer te pingen, gebeurt er iets wat ik niet helemaal begrijp:
kees @ laptop:~$ ping 192.168.0.1
PING 192.168.0.1 (192.168.0.1) 56(84) bytes of data
From 169.254.9.171 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
etc.
Waarom staat er achter "From" een ander IP-adres?
Als iemand me een paar hints kan geven om dit op te lossen, graag!
Als ik het progje rechts bovenin naast de tijd (ik moet de juiste termen nog leren
Echter, ik kan niet surfen met Firefox (can't find the server) en na korte tijd zijn de ledjes op de netwerkkaart dood. Ook kan ik vanaf de laptop niet inloggen op de router. Als ik de router probeer te pingen, gebeurt er iets wat ik niet helemaal begrijp:
kees @ laptop:~$ ping 192.168.0.1
PING 192.168.0.1 (192.168.0.1) 56(84) bytes of data
From 169.254.9.171 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
etc.
Waarom staat er achter "From" een ander IP-adres?
Als iemand me een paar hints kan geven om dit op te lossen, graag!
IP beginnend met 169 is meestal een machine IP, dat maakt ie zelf aan op het moment dat ie van de DHCP server (in jouw geval je router) geen IP krijgt. Even je netwerk instellingen checken op DHCP lijkt me zo.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Ik weet de oplossing niet maar ik zou als ik jou was even een nieuw topic starten.Anoniem: 199688 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 09:28:
Ik quote mezelf even omdat mijn probleem is weggevallen door het nieuwe topic:
[...]
Als het niet duidelijk is of als er meer uitleg nodig is hoor ik het wel. Ik vind het probleem moeilijk te verwoorden
Ingewikkelde problemen raken snel kwijt in grote topics
Check eens bij je instellingen je netwerk. Ook is er een configuratiebestand, /etc/netword/interfaces, wat staat daarin?
offtopic:
Ik gebruik geen wifi, dus weet het niet precies, maar networkmanager (nm, dat "programma" wat jij bedoelt) werkt toch zonder network/interfaces config?
Ik gebruik geen wifi, dus weet het niet precies, maar networkmanager (nm, dat "programma" wat jij bedoelt) werkt toch zonder network/interfaces config?
Ok, bedankt. Als ik in die NetworkManager Applet vraag om "connection information", krijg ik "Error displaying connection information: could not find some required resources (the glade file)!" Ik weet niet zo goed waar ik verder moet kijken voor info over de tot stand gekomen verbinding, maar ik ga wel even proberen.Theimon schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:48:
IP beginnend met 169 is meestal een machine IP, dat maakt ie zelf aan op het moment dat ie van de DHCP server (in jouw geval je router) geen IP krijgt. Even je netwerk instellingen checken op DHCP lijkt me zo.
De vaste computer krijgt overigens wel gewoon een IP toegewezen door de router.
Dit staat erin:mithras schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:55:
Check eens bij je instellingen je netwerk. Ook is er een configuratiebestand, /etc/netword/interfaces, wat staat daarin?
offtopic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp auto eth1 iface eth1 inet dhcp auto eth2 iface eth2 inet dhcp auto ath0 iface ath0 inet dhcp auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp iface ra0 inet dhcp wireless-essid Kees! wireless-key s:<juiste sleutel> auto ra0 |
EDIT: na heel wat geklooi heb ik het voor elkaar gekregen. Ik heb handmatig /etc/network/interfaces ge-edit en daar de instellingen opgegeven & de sleutel veranderd van ASCII naar hexadecimaal. Joost mag weten waarom, maar het werkt nu vanaf boot en zolang ik niet die network applet open, want die maakt het weer kapot
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 50566 op 26-04-2007 22:09 ]
Anoniem: 163846
Upgrade gedaan:
- Intel DG965WH
- Intel c2d 6600
- Kingston 4GB
Draai nu voor het eerst 64-bits, bevalt tot nu toe wel, enige minpunt was dat rosetta@home en seti@home niet wilde draaien, die ondersteunen alleen 32-bit, seti wel aan de praat gekregen met een aangepaste versie.
Wat ook heerlijk nu is in feisty -> apt-get install netbeans5.5
Scheelt een hoop gezeik 
edit: aah te vroeg gejuigd, het is alleen een installer package, beetje jammer maargoed
- Intel DG965WH
- Intel c2d 6600
- Kingston 4GB
Draai nu voor het eerst 64-bits, bevalt tot nu toe wel, enige minpunt was dat rosetta@home en seti@home niet wilde draaien, die ondersteunen alleen 32-bit, seti wel aan de praat gekregen met een aangepaste versie.
Wat ook heerlijk nu is in feisty -> apt-get install netbeans5.5
edit: aah te vroeg gejuigd, het is alleen een installer package, beetje jammer maargoed
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 26-04-2007 18:54 ]
ik loop al een paar dagen te tobbe met munin.
Ik wil munin installeren op mn dapper installatie (apache draait al vrolijk) maar als ik het als root (of mn su) uitvoer dan kloppen al mn permissies niet op mn mappen (bv var/www/munin)
En bijkomend probleem is dat in die www dir een 5 tal bestanden zouden moeten komen te staan na de installatie die er dus nooit komen.
En als ik het als gebruiker munin probeert te installeren mag hij dat niet (geen su) en als ik dan sudo'ed kom ik weer terug bij puntje 1.
Iets gaat er niet goed en ik snap het niet helemaal meer. Heb al meerdere handleidingen gevolgt maar heb een beetje het idee dat het allemaal copie plak werk is van 1 site. Ze zijn dus allemaal hetzelfde.
nevermind, ik heb ubuntu server opnieuw geinstalleerd maar nu met de optie LAMP ipv alles los zelf te installeren. Enne dat werkt!
Ik wil munin installeren op mn dapper installatie (apache draait al vrolijk) maar als ik het als root (of mn su) uitvoer dan kloppen al mn permissies niet op mn mappen (bv var/www/munin)
En bijkomend probleem is dat in die www dir een 5 tal bestanden zouden moeten komen te staan na de installatie die er dus nooit komen.
En als ik het als gebruiker munin probeert te installeren mag hij dat niet (geen su) en als ik dan sudo'ed kom ik weer terug bij puntje 1.
Iets gaat er niet goed en ik snap het niet helemaal meer. Heb al meerdere handleidingen gevolgt maar heb een beetje het idee dat het allemaal copie plak werk is van 1 site. Ze zijn dus allemaal hetzelfde.
nevermind, ik heb ubuntu server opnieuw geinstalleerd maar nu met de optie LAMP ipv alles los zelf te installeren. Enne dat werkt!
[ Voor 8% gewijzigd door Tristan op 26-04-2007 22:02 ]
Als ik Desktop Effects aanzet dan reageert de titelbalk van een venster niet meer goed. Dit is pas als ik 2 venster of meer open heb staan. Het lijkt erop dat de muisklik naar het achterliggende programma (of bureaublad) wordt gestuurd.
Als ik de Desktop Effects weer uitzet is er niks aan de hand.
Als ik de Desktop Effects weer uitzet is er niks aan de hand.
Juist
Als ik bij mij de desktop effects aanzet krijgen ik maar een bureaublad
Desktop Effects is ook nog steeds experimenteel stukje software, het werkt niet op alle computers even goed en kan bijwerkingen hebben

Desktop Effects is ook nog steeds experimenteel stukje software, het werkt niet op alle computers even goed en kan bijwerkingen hebben
Keep it simple stupid
Horizontal size (oid) op 4 zetten, dan krijg je de cube. Lees wat op ubforum, daar is meer te vinden over de cube. By default staat ie wel aan, maar met 1 viewport. Geen cube dus eigenlijk, maar met wat settings krijg je het zo voor elkaar.jelly schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:39:
Als ik bij mij de desktop effects aanzet krijgen ik maar een bureaublad![]()
Ik zou aanraden om gewoon Beryl binnen te halen (kan gewoon via Add/Remove). Je kan er zoveel meer mee als die paar dingen van Compiz en je kan wel een uur prutsen met de instellingen (allemaal GUI). Zeker de moeite waard.
ik zag laatst ook een pakketje beryl-kde langskomen, dus volgens mij zou het moeten kunnen. Nog niet geprobeerd. Staat hier wel uitgelegd (te makkelijke, eerste hit op [google=beryl kubuntu]Anoniem: 163846 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:58:
Maar die desktop-effects die kun je zeker alleen vinden in ubuntu en niet kubuntu?
Anoniem: 163846
Oki ty, zal ik zo even naar kijken.
Ben bezig met vmware-server te installen, tsjonge wat een bedoening
Ik draai dus 64-bits, eerst gezeik met kernel modules die niet wilden compilen, dan maar die van ubuntu zelf gebruiken. Daarna volgende probleem, wilde hij de python-shizzle niet compilen, dus apt-get install build-essential. Daarna ging ie zeiken over ssl bestanden waarvan hij de timestamp niet kon vinden, dus even met touch in de weer geweest. Toen bij het invoeren van de serial, invalid serial. aaaaaaaaaaah. Wat blijkt ik moet de ia32-libs installen en dan zou het moeten werken. Ach ja 
edit: en ja het werkt
Ben bezig met vmware-server te installen, tsjonge wat een bedoening
edit: en ja het werkt
Anoniem: 131383
hoi ik zit een beetje met een probleem,
ik heb de resolutie van linux naar 1280x1024 gezet alleen nu heb ik 2 zwarte balken van ongeveer 3 cm boven en onder op mijn scherm. ik heb een 19 inch.
weet iemand hoe je dit weghaalt?
alvast bedankt
ik heb de resolutie van linux naar 1280x1024 gezet alleen nu heb ik 2 zwarte balken van ongeveer 3 cm boven en onder op mijn scherm. ik heb een 19 inch.
alvast bedankt
Anoniem: 187781
Kun je niet op je monitor zelf gewoon de vertical size aanpassen?Anoniem: 131383 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:25:
hoi ik zit een beetje met een probleem,
alvast bedankt
offtopic: als ze BOVEN en ONDER je scherm zitten is er natuurlijk niets aan de hand, zolang ze maar niet bovenin en onderin zitten

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 187781 op 27-04-2007 17:41 ]
hey ik heb een simpele vraag over ubuntu
ik ben gewend dat als je op de titelbalk van een app dubbelklikt dat ie ge(de)maximaliseerd wordt..
nu heb ik beryl en hij maakt er nu 1 balkje van bij dubbelklik, dat hoef ik sowieso niet en al helemaal niet als dubbelklik commando,
iemand enig idee waar ik dit kan veranderen?
ik heb dat hele beryl menu al doorzocht maar kan het echt niet vinden
alvast bedankt
ik ben gewend dat als je op de titelbalk van een app dubbelklikt dat ie ge(de)maximaliseerd wordt..
nu heb ik beryl en hij maakt er nu 1 balkje van bij dubbelklik, dat hoef ik sowieso niet en al helemaal niet als dubbelklik commando,
iemand enig idee waar ik dit kan veranderen?
ik heb dat hele beryl menu al doorzocht maar kan het echt niet vinden
alvast bedankt
Dat kan je veranderen bij System > Preferences > Windows > Titlebar action
dan krijg ik de melding dat beryl geen configuratieprogramma heeft geselecteerd, maar ik weet nu wel hoe het moet (voor mensen met hezelfde probleem) je moet naar de Emerald Theme Manager en dan naar settings, daar is de Titlebar Doubleclick optierulus schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:38:
Dat kan je veranderen bij System > Preferences > Windows > Titlebar action
Anoniem: 115073
Hallo allemaal,
net voor het eerst Ubuntu geinstalleerd. Naast Windows. Draait goed, hier. Ben tot nu toe erg tevreden, maar loop wel tegen een paar dingen aan.
Het eerste probleem is de resolutie en beeldpositie. Ik kan maximaal 800x600 instellen, terwijl ik 1240x1024 zou willen en moeten kunnen hebben.
Tweede 'probleem' is dat ik de dual (of meer dan twee eigenlijk) -boot van volgorde zou willen laten veranderen, zodat Windows automatisch als eerste keuze staat.
alvast bedankt
net voor het eerst Ubuntu geinstalleerd. Naast Windows. Draait goed, hier. Ben tot nu toe erg tevreden, maar loop wel tegen een paar dingen aan.
Het eerste probleem is de resolutie en beeldpositie. Ik kan maximaal 800x600 instellen, terwijl ik 1240x1024 zou willen en moeten kunnen hebben.
Tweede 'probleem' is dat ik de dual (of meer dan twee eigenlijk) -boot van volgorde zou willen laten veranderen, zodat Windows automatisch als eerste keuze staat.
alvast bedankt
UTFS & UTFG (zie http://www.answers.com/topic/rtfm als je deze termen niet kent) zijn zeer van toepassing bij deze vragen. Al te belachelijk vaak beantwoord.
Anders gezegd : je mag ook eerst even zoeken voor je je vragen stelt.
@ hieronder/hierboven
De vriendelijkheid spat idd niet van mijn reactie af, maar deze vragen zijn al zo vaak beantwoord
@ Breepee
Anders gezegd : je mag ook eerst even zoeken voor je je vragen stelt.
@ hieronder/hierboven
De vriendelijkheid spat idd niet van mijn reactie af, maar deze vragen zijn al zo vaak beantwoord
@ Breepee
1e puntje: Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie
Ik kan maximaal 800x600 instellen
[ Voor 84% gewijzigd door Jungian op 28-04-2007 17:11 ]
0.0
Anoniem: 115073 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:06:
Bedankt voor de vriendelijke reactie, ik zoek nog even door!
1e puntje: Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie
2e puntje: Even zoeken op grub.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Anoniem: 115073
Thanks. Het rare aan het probleem is dus dat er geen mogelijkheid is bij voorkeuren hoger dan 800x600 aan te klikken. Heb echter wel gezocht, tot ik commands zoals " dpgk reconfig xserver-xfree86" in moest tikken; en ik had eigenlijk van het 'linux-for-human-beings' imago van Ubuntu verwacht dat ik niet na tien minuten al weer met dat soort praktijken bezig zou zijn, haha.
Ik zal zoeken op Grub, vielen dank.
/edit: oplossing: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intikken in terminal.
Ik zal zoeken op Grub, vielen dank.
/edit: oplossing: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intikken in terminal.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 115073 op 28-04-2007 17:31 ]
Ik heb sinds gisterenavond mijn Xubuntu (begonnen op 6.06, geëindigd op 7.04) vervangen door Ubuntu op mijn oude laptop. De grootste oorzaak was eigenlijk dat Xubuntu veel minder 'af' is dan Ubuntu. Natuurlijk kan ik wel alles handmatig erbij installeren en configureren maar dat kost veel tijd en moeite en dat heb ik niet over voor een simpel desktop systeempje.
In tegenstelling tot Xubuntu werkte nu alles gewoon in 1x, DMA op mijn HDD (nooit aan de gang gekregen op Xubuntu, ook niet met zelf gecompileerde kernels), Wifi met meerdere profielen, volume keys, hibernate, noem maar op. Wel merk ik duidelijk dat Gnome wat trager is dan XFCE, ook het geheugengebruik scheelt nogal. Met XFCE kwam ik amper boven de 300MB, nu met Gnome zit het eigenlijk altijd vol. Die desktop effects zijn ook leuk, maar op Xubuntu had ik al Beryl en dat werkt toch sneller en beter dus nu heb ik ook maar weer Beryl geïnstalleerd.
Woeii ik heb Gnome nu vervangen door Xfce (apt-get install xubuntu-desktop o.i.d was het ) en nu loopt alles veel soepeler 
Maar ik moet nog een paar dingen aanpassen, en dat lukt me niet
Ik heb helemaal geen powermanagement spul geinstalleerd staan blijkbaar
Ik heb een laptop, en als ik dan AC eruit trek, zodat ik op batterij werk, zie ik nergens een icoontje van batterij o.i.d
Ik heb al
bij
Zoals die gnome power manager eruit ziet op screenshots, zo wil ik het ook hebben. Maar ik krijg het niet aan de gang. En in de instellingen van Ubuntu kan ik ook niks vinden over power management. Wie helpt me?
Oja, hoe kan ik trouwens MS fonts in Ubuntu krijgen? Fonts zoals Tahoma, Times New Roman e.d ? Want die heb ik nodig voor schoolopdrachten.
Maar ik moet nog een paar dingen aanpassen, en dat lukt me niet
Ik heb helemaal geen powermanagement spul geinstalleerd staan blijkbaar
Ik heb een laptop, en als ik dan AC eruit trek, zodat ik op batterij werk, zie ik nergens een icoontje van batterij o.i.d
Ik heb al
code:
gedaan, maar dan krijg ik een melding dat ik al de laatste versie heb.1
| apt-get install gnome-power-manager |
bij
code:
krijg ik de melding dat het pakket niet bestaat.1
| apt-get install gnome-power-preferences |
Zoals die gnome power manager eruit ziet op screenshots, zo wil ik het ook hebben. Maar ik krijg het niet aan de gang. En in de instellingen van Ubuntu kan ik ook niks vinden over power management. Wie helpt me?
Oja, hoe kan ik trouwens MS fonts in Ubuntu krijgen? Fonts zoals Tahoma, Times New Roman e.d ? Want die heb ik nodig voor schoolopdrachten.
https://help.ubuntu.com/c...Formats/Microsoft%20FontsThinkPadd schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:21:
http://www.howtoforge.com/ubuntu_feisty_beryl_ati_radeon <-- deze tutorial om beryl te installen werkt lekker
. Als het goed is werkt beryl nog niet lekker en al helemaal niet met nieuwe kaartjes, maar misschien kan dit enig hulp aanbieden voor ati users.
Ik heb het met deze how to voor elkaar gekregen. Maar ik heb ook een oud kaartje ATI 9700pro 128mb!
Ik heb het met deze how to voor elkaar gekregen. Maar ik heb ook een oud kaartje ATI 9700pro 128mb!
Ik draai Beryl op een misschien wel 3x zo trage i915GM, en dat gaat perfect. Natuurlijk werken de nutteloze effecten als Snow en Water niet, maar die mis ik toch niet.XTREEMRaGE schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:26:
Okok.. ik ga het dan nog 1 keer proberen met deze how-to.. (ik krijg helemaal de PIP van atikaarten.. daarom ook nog maar geen versche install op mijn laptop, daar werkt het allemaal naar behoren, niet aan klooien zeg ik dan)
edit:
JAAAA it WORKED
JAAAA it WORKED
edit:
2: jemig.. dit is vet veel cooler dan Compiz zeg.. VEEL duidelijkere interface en zo, damn.. mooi dat die twee krachten gaan bundelen
2: jemig.. dit is vet veel cooler dan Compiz zeg.. VEEL duidelijkere interface en zo, damn.. mooi dat die twee krachten gaan bundelen
[ Voor 28% gewijzigd door letatcest op 02-05-2007 15:43 ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Wat ik hiermee eigenlijk bedoel is, dat het juist op een oude kaart beter zal werken dan op een nieuw kaartje. Omdat die kaarten niet echt ondersteund wordenAtleX schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:34:
[...]
Ik draai Beryl op een misschien wel 3x zo trage i915GM, en dat gaat perfect. Natuurlijk werken de nutteloze effecten als Snow en Water niet, maar die mis ik toch niet.
@letatcest
Mooi zo, wat voor kaartje(vid-kaart) heb jij eigenlijk?
Een 9800 pro, heb overigens met suse wel die kaart met xgl aan de praat gekregen en de officiële drivers. Nu dus oss drivers. Toch raar van ati.
Als je een intel grafische kaart hebt dan is het heel simpel op te lossen, zoek in je pakketmanager "915resolution" en installeer dit. Herstart je pc en voilaAnoniem: 115073 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 16:56:
Hallo allemaal,
alvast bedankt
Trouwens, check dit
Briljant
nevermind
[ Voor 88% gewijzigd door Drgn op 03-05-2007 10:25 ]
Leave the gun, get the canoli
Hahahahaha
With Ubuntu Christian Edition, you don't need to surf the web. You can walk on it.
geniaalTo install wine in Ubuntu Christian Edition, you simply enter apt-get install water.
[ Voor 15% gewijzigd door Bram77 op 03-05-2007 10:54 ]
geinig
Had btw m'n xorg.config ofzo bestand verne*kt

Nu wil ik trouwens m'n bootscreen veranderen, kent iemand een goeie how to of applicatie om de bootscreen van feisty te veranderen?
Dan vind ik deze:
Maar on-topic:
Ik was eergisteren bij een vriend die net een nieuwe pc had gekregen (cadeautje van z'n pa, waaaaay overpriced pc maar goed zit ik niet mee).
Ik wilde er Ubuntu bij gooien (wilde hij zelf ook)
Maar om de een of andere vage reden wil ie (vanaf live cd) de hardeschijf (met 3 partities) niet herkennen. Het is een SATA geval, in /dev zie ik sda, sdb, sdc en sdd. Maar geen van allen met een nummertje erachter, ik kan ze ook niet mounten (logisch).
Specs (zover ik weet, ik post nog wel wat meer zodra ik weet)
Acer T660-nogwat
Intel Pentium D 2,83GHz
1024MB DDR2
Ati Radeon X1300
Ik begrijp dat dit niet de specs zijn die jullie willen weten (meer chipset/mobo), Maar ik ben nog nooit zo'n probleem tegen gekomen (m'n eigen pc heeft ook een sata schijf). Misschien een van jullie wel, en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?
of zal ik er toch maar de christian edition op zetten?
en deze:In Ubuntu Christian Edition, there can be only root and 12 more users, one of which will help crackers to acces the system.
toch briljanterUbuntu Christian Edition does not have daemons.
Maar on-topic:
Ik was eergisteren bij een vriend die net een nieuwe pc had gekregen (cadeautje van z'n pa, waaaaay overpriced pc maar goed zit ik niet mee).
Ik wilde er Ubuntu bij gooien (wilde hij zelf ook)
Maar om de een of andere vage reden wil ie (vanaf live cd) de hardeschijf (met 3 partities) niet herkennen. Het is een SATA geval, in /dev zie ik sda, sdb, sdc en sdd. Maar geen van allen met een nummertje erachter, ik kan ze ook niet mounten (logisch).
Acer T660-nogwat
Intel Pentium D 2,83GHz
1024MB DDR2
Ati Radeon X1300
Ik begrijp dat dit niet de specs zijn die jullie willen weten (meer chipset/mobo), Maar ik ben nog nooit zo'n probleem tegen gekomen (m'n eigen pc heeft ook een sata schijf). Misschien een van jullie wel, en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?
Ubuntu Christian Edition's installer program is very easy and detects all kind of hardware devices. This is to avoid users to goddamn anyone.
XTREEMRaGE schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:35:
[...]
geinig
Had btw m'n xconf.config ofzo bestand verne*kt. Kon alleen maar via de terminal communiceren
, maar gelukkig had ik een backup gemaakt en deze verplaats naar de goeie map en doet alles het gelukkig weer. Was wel ff schrikken
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Check ubuntuforums.org en Google. Feisty weet ik niet precies, voor eerdere distro's zijn er zat howto's te vinden.Nu wil ik trouwens m'n bootscreen veranderen, kent iemand een goeie how to of applicatie om de bootscreen van feisty te veranderen?
Lijkt me logisch dat je niet kan mounten omdat je geen partities hebt? Als het goed is maak je die met de installer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Probeer anders de live-cd van gparted om partities te maken voor je de installer runt?Larsie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:50:
Acer T660-nogwat
Intel Pentium D 2,83GHz
1024MB DDR2
Ati Radeon X1300
Ik begrijp dat dit niet de specs zijn die jullie willen weten (meer chipset/mobo), Maar ik ben nog nooit zo'n probleem tegen gekomen (m'n eigen pc heeft ook een sata schijf). Misschien een van jullie wel, en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?![]()
[...]
De specs van de T660 zijn inderdaad lastig te vinden, geen mobo type iig. Bij de Acer site krijg ik wel te zien dat het een Ati X1100 chipset moet zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 03-05-2007 12:44 ]
Dat moet ik onthouden ;Dmithras schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:52:
[...]
Het belangrijkste commando voor de beginner. Als ik je 's nachts wakker maak moet je het automatisch op kunnen zeggen omdat je alleen maar zwart om je heen zietsudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
[...]
Check ubuntuforums.org en Google. Feisty weet ik niet precies, voor eerdere distro's zijn er zat howto's te vinden.
btw voor de bootscreen zijn er idd how to's te vinden, maar voor voorgaande distro's. Is er niet eentje voor feisty die ook duidelijk is, heb ik nog niet gevonden in iedergeval
Amen!Larsie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:50:
Met mijn IDE ntfs schijf moest ik het eerst unmounten
[ Voor 9% gewijzigd door XTREEMRaGE op 03-05-2007 14:10 ]
* letatcest zocht dus op "Wanda the Fish" in Google.. zo kwam ik het tegen.Larsie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:50:
(...)
[...]
code:
1
| :(){ :|:&};: |
Zet dit in je terminal en Ubuntu crashed gegarandeerd.
Iemand een iedeen waarom?
[ Voor 6% gewijzigd door black_eye op 03-05-2007 14:25 ]
Ad maiorem black_eye gloriam
Dat heeft niks met ubuntu specifiek te maken en het is ook niet gegarandeerd, het is een forkbom voor je shell (waarschijnlijk bash).
[ Voor 3% gewijzigd door blaataaps op 03-05-2007 14:23 ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_bombblaataaps schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:22:
...het is een forkbom voor je shell (waarschijnlijk bash).
uitleg
[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 03-05-2007 14:29 ]
Ik heb een tijdje geleden getest: niet leuk
Ik kon in de console nog wel een reboot commando geven, maar deze werd nooit uitgevoerd...
Juist
Wie o wie helpt mij uit de brand met een gestripte .config, die niks sloopt? 
Uitleg: ik wil zelf een kernel bouwen, maar dan niet alle 100.000 modules meenemen die onnodig zijn op een desktop. Ik heb de hele wereld afgegoogled en kon geen kant-en-klare lean&mean .config vinden, dus ben zelf aan het slopen gegaan. 2 probleempjes: logo moet tijdens het opstarten uit staan, anders geeft hij heel wazig beeld en crashed hij. Andere is dat wakker worden uit standby niet werkt.
Waarom lean&mean? Nou, de suggestie dat het wel eens sneller zou kunnen zijn, dat recompiles sneller zijn, dat soort dingen. En omdat ik toch al bezig ben om een nieuwe kernel te bakken, met betere acpi-ondersteuning voor mijn laptop en voor undervolten van mijn Pentium M.
Uitleg: ik wil zelf een kernel bouwen, maar dan niet alle 100.000 modules meenemen die onnodig zijn op een desktop. Ik heb de hele wereld afgegoogled en kon geen kant-en-klare lean&mean .config vinden, dus ben zelf aan het slopen gegaan. 2 probleempjes: logo moet tijdens het opstarten uit staan, anders geeft hij heel wazig beeld en crashed hij. Andere is dat wakker worden uit standby niet werkt.
Waarom lean&mean? Nou, de suggestie dat het wel eens sneller zou kunnen zijn, dat recompiles sneller zijn, dat soort dingen. En omdat ik toch al bezig ben om een nieuwe kernel te bakken, met betere acpi-ondersteuning voor mijn laptop en voor undervolten van mijn Pentium M.
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 03-05-2007 22:44 ]
ik zou willen zeggen dat ik he kon...maar ja...ben pas lerend! imho wel interessant 
Ik hoop dat iemand mij kan helpen: Links boven is er de ubuntu logo in het menu naast applications. Ik wil dat veranderen, hoe kan ik dat het beste doen? en ook voor het icon netwerk en volume
.Is wel mogelijk toch
, en als het mogelijk is, hoe kan ik dat het beste doen
?
plz noobie uitleg ;D, tnx
Ik hoop dat iemand mij kan helpen: Links boven is er de ubuntu logo in het menu naast applications. Ik wil dat veranderen, hoe kan ik dat het beste doen? en ook voor het icon netwerk en volume
Anoniem: 69437
Door in System > Preferences > Theme op "Customize..." te klikken kan je een specifiek icon-theme kiezen in plaats van een totaal-pakket (controls, window-decoration, icons).XTREEMRaGE schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 02:02:
ik zou willen zeggen dat ik he kon...maar ja...ben pas lerend! imho wel interessant
Ik hoop dat iemand mij kan helpen: Links boven is er de ubuntu logo in het menu naast applications. Ik wil dat veranderen, hoe kan ik dat het beste doen? en ook voor het icon netwerk en volume.Is wel mogelijk toch
, en als het mogelijk is, hoe kan ik dat het beste doen
?
Je kan extra icon-themes vinden op Gnome-Look.org. Deze zijn -voor jouw account- te installeren door de gedownloade tarball te drag-droppen naar het Theme venster. Als je wilt dat andere gebruikers de themes ook kunnen gebruiken (bijvoorbeeld admin-programma's zoals Synaptic), dan kan je na de installatie van thema's het volgende uitvoeren:
Bash:
1
2
| sudo mv -R ~/.icons /usr/share/icons sudo mv -R ~/.themes /usr/share/themes |
De persoonlijke themes worden dan gekopieerd naar de systeem-brede opslagplekken. De ".themes" directory is waar gtk-themes (controls) en metacity-themes (window-decoration) worden opgeslagen.
Je kan ook zelf een Gnome icon-theme maken. Hier staat een kort overzicht van wat zo'n icon-theme inhoudt. Je kan bijvoorbeeld het standaard Human icon theme kopiëren:
Bash:
1
| cp -R /usr/share/icons/Human ~/.icons/Human-Improved |
Vervolgens kan je de iconen naar hartelust vervangen en aanpassen.
Ok inmiddels draait er al Ubuntu op (ik post nu vanaf deze bak)gwystyl schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:35:
[...]
Lijkt me logisch dat je niet kan mounten omdat je geen partities hebt? Als het goed is maak je die met de installer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Probeer anders de live-cd van gparted om partities te maken voor je de installer runt?
De specs van de T660 zijn inderdaad lastig te vinden, geen mobo type iig. Bij de Acer site krijg ik wel te zien dat het een Ati X1100 chipset moet zijn?
Er zijn al wel partities (windows staat er ook naast, en een recovery partitie, maar ook een lege)
Gparted ziet de hele harde schijf niet eens (wel die oude uiteraard)
Ik heb er maar een (P)ATA schijfje aan gehangen en dat draait verder best ok (beetje meer herrie)
Ik weet trouwens wel wat sda, sdb etc. waren: de kaartlezerLarsie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:50:
Acer T660-8B7V
Intel Pentium D 2,83GHz
1024MB DDR2
Ati Radeon X1300
Chipset: Ati Xpress 200

Oja, USB-schijven en kaartlezers worden ook sda/b/c enzLarsie schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 07:47:
Ik weet trouwens wel wat sda, sdb etc. waren: de kaartlezer
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!