Gathering of Tweakers

Quicksearch

http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 6

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De huidige versie is 7.04 en heet Feisty Fawn, afgekort "Feisty" en is 19 april 2007 uitgekomen.

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Feisty+1, die heet Gutsy Gibbon en Feisty+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Dit gedeelte moet herschreven worden. Heb je ideeën, stuur mij een DM.
Nieuw in Feisty

Dit gedeelte moet herschreven worden. Heb je ideeën, stuur mij een DM.
Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Feisty niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar TS'en van vorige delen

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Wil je dat alles automatisch voor je wordt gedaan, kan je kijken naar EasyUbuntu en Automatix. Beide zijn scripts die dit soort zaken en meer met een paar muisklikken voor je regelen. EasyUbuntu heeft een zeer gemakkelijke interface die aan te raden is voor de beginnende gebruiker. In Automatix kan je meer dingen instellen en extra software installeren zoals VMWare Player.
Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts. Als echte tweaker is het dan ook aan te raden om gewoon de zeer duidelijke wiki te volgen!
Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Dit is naast de looks voor sommige ook handig voor de productiviteit. Maar dit moet volgens mij nog bewezen worden :P. Voorlopig is het een prima stukje software om te gebruiken en vooral om naar te kijken.

Hier een screenshot van een goed werkende Berylcubus. Dit is dus 1 van de functies die beryl invoegd.

http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kun je op dit XGL/AIGLX/Beryl en Compiz topic terecht voor info, vragen, releases en tutorials over het installeren van Beryl op zowel Kubuntu, Xubuntu en natuurlijk Ubuntu
Gaim 2.0

http://endymion.ugent.be/~peddecke/images/gaim.png

Dit is Gaim 2.0 Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en Yahoo messenger. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.
Je kan zowel de beta als de oude versie( 1.5) downloaden van de servers van Gaim. Je kan hier ook de update's van de beta opzoeken. Zodat je altijd up to date bent ;)

Slab

http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
  • Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
  • DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
  • Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
  • Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
  • Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
  • NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven. WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

* Deze zal ook in onderhoud gaan. Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM ;)

mithras wijzigde dit bericht 25-04-2007 15:24 (99%)

XTRËËM|RåGË

mooi post :D

Over de GAIM, ik word geredirect naar http://www.pidgin.im/ is dat de nieuwe naam/project?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Ik heb net Xubuntu geinstalleerd, en wil graag draadloos internetten.
Toen ik de drivers voor mn netwerkkaartje geinstalleerd had (Broadcom, onderstaande link gebruikt), kreeg ik de melding dat ik wifi-radar of network-manager kon installeren om draadloze netwerken te zoeken.

http://ubuntuguide.org/wi...com_43xx_wireless_chipset

Wifi-radar heb ik als eerst geprobeerd, dit werkt erg goed! Alleen las ik dat dit programma geen WPA-ondersteuning heeft, iets wat ik wel nodig heb.
Network-manager doet dit wel, dus nu heb ik deze geinstalleerd via Synaptic. Maar waar kan ik network-manager vinden, zodat ik met dat programma op netwerken kan scannen?

EDIT: Ik zie net dat er documentatie in de eerste post staat, even lezen.

joswillems86 wijzigde dit bericht 25-04-2007 16:01 (5%)

quote:
XTREEMRaGE schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:54:
mooi post :D

Over de GAIM, ik word geredirect naar http://www.pidgin.im/ is dat de nieuwe naam/project?
Ja, zie ook nieuws: Gaim gaat verder als Pidgin.

[edit]
Een beetje te laat is niet te laat. :z

AtleX wijzigde dit bericht 25-04-2007 16:04 (53%)

De 2e post moet nog heftig onder handen worden genomen, dat is nu een directe copy/paste, zie ook mithras in "Het grote Ubuntu topic deel 5" :)

@mithras in startpost: flash 9 is al een tijdje niet meer in beta, maar final. Zie hier voor de download.
@bas r in de post boven mij: kijk eens nog een post hoger. Zie hier voor de post.

quote:
bas r schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:13:
@mithras in startpost: flash 9 is al een tijdje niet meer in beta, maar final. Zie hier voor de download.
Nog altijd geen 64-bit versie :(
Waarom duurt dit zo lang, nu er toch al aardig veel AMD64 & Intel Core Duo's de deur uit zijn. Dit is de toekomst, dus het zal er toch ooit moeten komen.
Edit: Iets te vroeg geklaagd: http://weblogs.macromedia...06/05/yes_virginia_th.cfm

maxi-pilot wijzigde dit bericht 25-04-2007 16:23 (9%)

quote:
mithras schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:19:
@bas r in de post boven mij: kijk eens nog een post hoger. Zie hier voor de post.
Mag de warmte mijn brein vertroebelen,

sorry, niet gezien..
Rozijntjes

quote:
maxi-pilot schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:21:
[...]

Nog altijd geen 64-bit versie :(
Waarom duurt dit zo lang, nu er toch al aardig veel AMD64 & Intel Core Duo's de deur uit zijn. Dit is de toekomst, dus het zal er toch ooit moeten komen.
Edit: Iets te vroeg geklaagd: http://weblogs.macromedia...06/05/yes_virginia_th.cfm
Ik zie er nergens een melding van een 64-bits versie hoor?

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

Als je wat meer van flash onder Linux wil volgen kan je beter de penguin.swf volgen :)

Aanraakbatterij

Zow ook weer EINDELIJK een ubuntu desktopje hier. Sinds de release van afgelopen weekend draait bij mij naar alle heerlijkheid. Het blijft mij verbazen hoe makkelijk zowel beryl als de codecs draaien onder Feisty.

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

XTRËËM|RåGË

Heb eindelijk ntfs aan de praat gekregen :D :9
Maar ik had een probleem, ik kreeg m'n externe hdd niet aan de praat :S.
Bleek dat ik gewoon de hdd eerst uit vista moest verwijderen voordat ik hem in linux kon gebruiken 8)7 |:(

ff dit nog proberen, nog steeds probs met de effecten :(
quote:
Larsie schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:46:
[...]

Is laatst nog langs gekomen in het Beryl/Compiz topic, je moet als output module X11 video output nemen.

Voorbeeldje:

onder VLC > preferences (niet vergeten vinkje bij advanced options te zetten rechts onderin ;) )> video > output/modules > Video output module > X11 video output

Veel video kijk plezier :)
@mithras
de link zou in de starters topic kunnen, dit helpt voor absolute beginners zoals ik ;D
quote:
XTREEMRaGE schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:39:
Wie gaat deel 6 maken :P . Ik heb Ubuntu pas 2 dagen draaien, dus ik laat het aan een pro over ;) .
Btw dit is een interessante link voor beginners, zoals ik :D :P

http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

XTREEMRaGE wijzigde dit bericht 25-04-2007 19:09 (23%)

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:43:
Zow ook weer EINDELIJK een ubuntu desktopje hier. Sinds de release van afgelopen weekend draait bij mij naar alle heerlijkheid. Het blijft mij verbazen hoe makkelijk zowel beryl als de codecs draaien onder Feisty.
Werkt Beryl tegenwoordig ook goed op dual screen?
Dat werkte op Edgy een paar maanden geleden nog erg slecht.

quote:
Berik schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:06:
[...]

Ja, zie het screenshot topic, pagina 27 ;)
http://gathering.tweakers...ist_messages/1094531/last

Aanraakbatterij

quote:
Berik schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:06:
[...]

Ik heb geen idee, ik heb geen Dualscreen meer staan omdat het punt 1 te weinig gebruikt werd( 1440x900 is groot zat voor mij) en het zowel onder windows als onder linux een hell was om het goed en snel werkend te krijgen. Misschien dat ik ooit nog weer eens ga denken aan een tweede scherm hier.

Tot nu toe toch tegen een paar vreemde dingen aangelopen
  • Uit standby komen resulteerd in een crash van xorg :( ( Ligt volgens mij aan mijn graka drivers, maar toch wel vervelend
  • Bij dus een herstart start beryl op, maar wel op de achtergrond, alle effecten doen het dus. Maar ik heb nog wel de standaard looks van mijn Gnome skin. Ik moet dus apart nog beryl opstarten om mijn andere windowborder goed te krijgen.
  • Sommige skins komen niet echt door tot elk programma( vooral de schuld van Amsn :&#039;( )

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

XTRËËM|RåGË

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty <--- dat is de unoficial guide van 7.04 kan ook meegnomen worden in de topic

Hier gebruik ik twee ata schijven in een raid 0 opstelling.
Nu wilt ik dit volume onder ubuntu feisty koppelen.

Ik weet hoe ik een normale ntfs schijf moet koppelen, maar twee schijven in raid0 vind ik nergens op het net. Is iemand op de hoogte hoe je deze kan mounten ?

In dit topic staat het bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd :linux raid.... hopeloos?????.
Gevonden via
http://gathering.tweakers...mp;select_forum=#hitstart
en zie
http://gathering.tweakers...mp;select_forum=#hitstart
voor nog meer topics die hierover gaan.

Moraal van het het verhaal : als je een goedkope fake-RAID controller hebt ben je aangewezen op software RAID.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

The law
Reg. datum: 22 januari 2004

Ik draai nu al enige tijd Feisty zonder problemen. WiFi zonder problemen aan de praat gekregen, Beryl werkt probleemloos en de rest verloopt ook gladjes. Tot dusver geen problemen.

Ik vraag me echter af of het zinvol is om een firewall te gebruiken. Ik heb gebruik nu firestarter, maar dat is volgens mij alleen een GUI voor iptables. Ik heb al wat topics zoals deze gelezen, maar daar word ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van.

Mijn vraag is dus, vinden jullie dat het nodig is en de moeite waard is om een firewall te draaien of niet?

Ik had eerst geen firewall, totdat ik geblokkeerd werd door mijn webhosting omdat er kennelijk teveel anonymous requests naar de server toe werden gestuurd. Dan is het handig om al het verkeer af te kunnen vangen.

Als je achter een router zit is het eigenlijk helemaal niet nodig. Op zich moet je het voor jezelf bepalen. Zo draai ik wel een ssh server, maar extern op poort 24 die intern naar poort 22 op mijn pc verwijst. Dat is al een extra veiligheidsstap.

Eigenlijk is het niet nodig om op een desktop een firewall te draaien. Inkomend verkeer kan in principe toch erg weinig kwaad, als het er al komt :)

Zo, ik draai nu een aantal dagen Ubuntu. Heeft wel paar voetjes in de aarde gehad omdat ik een ati x1950pro heb en standaard desktop effects en dergelijke niet werken. Nu heb ik beryl draaiende en ook alle overige dingen werken naar behoren.

Echter, het unrarren van films en series duurt ongeveer 2 tot 3 keer zo lang als het in windows het geval was. Ik heb via apt-get install rar (of unrar dat weet ik niet meer) de rar functionaliteiten geinstalleerd gekregen en ik kan dus ook gewoon rechtsklikken op bestanden om ze uit te pakken maar het duurt zo verschrikkelijk lang. Iemand die een alternatief of oplossing hiervoor heeft?

zo ik heb nu ook maar weer ubuntu hier draaiende op mn desktop, en dit keer zal ik hier bij blijven denk ik zo..

maar nog een ding, ik heb als backup drive een NTFS hdd waar ik nu alleen van kan lezen, en ik las wel ergens dat je ntfs alleen maar kan lezen met linux, maar nu zie ook weer mensen zeggen dat het toch wel kan

weet iemand of het uberhaubt mogelijk is? dan heb ik weer wat reden om verder te zoeken (of als je zo vrindelijk wilt zijn meteen uitleg of een linkje o.i.d.)

ik heb trouwens nog windows draaien, misschien handig om te weten

alvast bedankt

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws