linux raid.... hopeloos?????

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 6bit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06-2022
ik probeer al 2 weken om linux op mijn systeem te zetten, ik heb een k7t 266 pro ru met een promise fasttrack 100 raid controller, mandrake was a no go, toen hoorde ik van iemand dat het met redhat mogelijk moest zijn, nu heb ik redhat 7.3 geprobeert, en daar is het inderdaad mogelijk om een raid config te maken, maar ik heb al een raid 0 config daar draait windowsXP op, ik heb een aparte hd erin gezet voor linux, die ziet redhat ook prima, maar hij ziet mijn raid 0 van 80 gig dus niet, ik heb hem voor de zekerheid nog maar niet geinstalled, eerst zeker weten, heb al overal gezocht maar kan het niet vinden is het mogelijk dat redhat, of mandrake, maar dat laaste zal wel niet mijn raid schijf ook ziet als ik namelijk linux op die aparte installeer zonder dat hij dus mijn c schijf ziet met windows erop dan zal een dual boot wel niet lukken en daar ga ik voor.

the things we fear most have already happened to us

• 6bit
heel klein schopje.....

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33
Topic schop binnen 2 uur is niet de bedoeling he!

Hoogstwaarschijnlijk heb je hetzelfde probleem als hier (misschien net een ander type kaart maar denk niet dat het uitmaakt voor de oplossing - nl. geen, of Redhat uitproberen).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux met RAID is helemaal niet hopeloos... Echte RAID controllers zijn bijna allemaal ondersteund, en software RAID werkt ook prima. De enige problemen zijn met die nep "RAID" controllers van Promise enzo...

Kun je niet gewoon de arrays verkleinen en op de overige ruimte GNU/Linux installen (al dan niet met software RAID)?

En kicken binnen 24 uur is niet de bedoeling.

• 6bit
deadinspace schreef op 25 september 2002 @ 18:33:
GNU/Linux met RAID is helemaal niet hopeloos... Echte RAID controllers zijn bijna allemaal ondersteund, en software RAID werkt ook prima. De enige problemen zijn met die nep "RAID" controllers van Promise enzo...

Kun je niet gewoon de arrays verkleinen en op de overige ruimte GNU/Linux installen (al dan niet met software RAID)?

('t was maar een heeeeel klein schopje..... >:) )

sorry, zal wel enorm stomme vraag zijn, maar wat bedoel je met de arrays verkleinen en daar linux op installen, ik heb een aparte fysieke hdd er bij ingezet gewoon op de ide poort van mijn mobo, redhat ziet deze schijf ook prima, maar hij kan de partition table van mijn raid niet lezen en aangezien daar de c schijf is en linux daar zijn bootgegevens ook kwijt moet (dacht ik) lukt een dual boot dan helemaal niet, met als gevolg dat ik of geen linux kan starten of geen windows meer, ik kan de partities niet leegmaken en opnieuw beginnen ik wil redhat ernaast installeren.
en vanuit linux wel de windows schijf(en) kunnen zien

Verwijderd

deadinspace schreef op 25 september 2002 @ 18:33:

Misschien een n00b vraag: wat bedoel je met NEP "RAID" controllers van Promise?
(Een vriend van me heeft zo ene)

• terrapin
  • Niet online
Ik zou gewoon de linux software raid gebruiken, en die adapter weg flikkeren..
Echte raids als een DAC960 werken zonder problemen.

(nep raid is een raid die softwarematig gemaakt wordt, en dus ook de processor belast. linux kan dit ook zonder dat er een kaart zoals zo'n promise ding gebruikt wordt. een echte raid doet alles onboard)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• 6bit
die adapter zit op mijn moederbord dus wegflikkeren is niet een optie, plus dat ik dan niet genoeg ruimte heb voor mijn 3 hd's brander en dvd speler
ik kan niet de raid van linux gebruiken want dan moet ik hem eerst leegmaken en dus windows en alles op mijn hd's verwijderen is niet een optie.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
terrapin schreef op 25 september 2002 @ 19:39:
Ik zou gewoon de linux software raid gebruiken, en die adapter weg flikkeren..
Echte raids als een DAC960 werken zonder problemen.

(nep raid is een raid die softwarematig gemaakt wordt, en dus ook de processor belast. linux kan dit ook zonder dat er een kaart zoals zo'n promise ding gebruikt wordt. een echte raid doet alles onboard)
Ik moet je gelijk geven, ik draai hier een ingewikkelde software RAID en heb veel meer performance en plezier dan ik ooit had met m'n Promise. (Deze is nu gewoon IDE supplyr :))

Maar, wat je vergeet, Windows kan geen linux raid arrays lezen...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

6bit schreef op 25 september 2002 @ 19:29:
sorry, zal wel enorm stomme vraag zijn, maar wat bedoel je met de arrays verkleinen en daar linux op installen

Ik bedoel dat je de Promise volumes op je schijven maar 80% van de schijven ofzo maakt, en dan gewone partities aanmaakt voor GNU/Linux op de overige ruimte. Ik weet niet zeker of dat kan btw.
Maar zoek eens wat hier in NOS, hier zijn wel eens topics over langsgekomen.
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 19:32:
Misschien een n00b vraag: wat bedoel je met NEP "RAID" controllers van Promise?
(Een vriend van me heeft zo ene)

http://www.matrixlist.com.../2001-October/000066.html
http://www.zepa.net/hyper...ardware/2001/07/0014.html

Vergelijk: winmodems.

• XTerm
deadinspace schreef op 25 september 2002 @ 20:26:

[...]

Ik bedoel dat je de Promise volumes op je schijven maar 80% van de schijven ofzo maakt, en dan gewone partities aanmaakt voor GNU/Linux op de overige ruimte. Ik weet niet zeker of dat kan btw.

[...]

http://www.matrixlist.com.../2001-October/000066.html
http://www.zepa.net/hyper...ardware/2001/07/0014.html

Beste deadinspace, U onderschat de waardeloosheid van Promise controllers :)
Wat je wél kan doen is je GNU/Linux op een gewone harde schijf installeren (je zal dan moeten booten via floppy), en /usr op een partitie op je raid zetten.

Er is promise ondersteuning in de kernel die goed werkt.

• 6bit
------------------------------------------------------------------------------------------
"Beste deadinspace, U onderschat de waardeloosheid van Promise controllers
Wat je wél kan doen is je GNU/Linux op een gewone harde schijf installeren (je
zal dan moeten booten via floppy), en /usr op een partitie op je raid zetten.

Er is promise ondersteuning in de kernel die goed werkt."
--------------------------------------------------------------------------------------

goed kun je dit laatste nog even uitleggen, ik heb dus een extra hd aan de gewone ide van mijn moederbord, daar wil ik linux dus ook op zetten, maar wat bedoel je met dan moet ik booten met floppy en waarom moet ik /usr op de raid zetten kan linux de schijf dan wel zien

en waar moet ik die promise ondersteuning vinden ik kan het niet te voorschijn krijgen tijdens de install van mandrake 8.3 en redhat 7.3

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

deadinspace schreef op 25 september 2002 @ 20:26:

[...]

[nohtml]
Dat is egt het meest ranzige wat ik oooooit gehoord heb.!

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• XTerm
irondog schreef op 26 september 2002 @ 13:05:
[...]

Dat is egt het meest ranzige wat ik oooooit gehoord heb.!
Ahum...

[ontopic]

Kijk, het gaat je niet lukken om GNU/Linux *OP*die Promise te krijgen zonder er wat van af te weten. Als je het persé wil moet je een kleine /boot partitie hebben op een NORMALE schijf, die dus niet in de Raid betrokken is, daar staat dan je kernel op en kan je de root booten die op de RAID staat.

Waarom werkt dit niet ? Omdat jij windows wil gebruiken , en dus mag je geen niet-raid boot devices hebben omdat windows veel te [c]stom[/c] eh... iets is om dynamisch geboot te kunnen worden. Linux kan bij wijze van spreken achterstevoren geboot worden, Windows is daar zeer moeilijk in.

Wat is dus WEL haalbaar ? Zet Linux waar je maar wil, het gaat je veel moeite kosten om het op de raid te krijgen, maar bijvoorbeeld met in your face distr's als Gentoo lukt dat, maar dan hebben we het wel over moeilijke procedures...
En dan booten via de Raid.

Eindconclusie, Windows + Zooi IDE Raid oplossingen zetten je langs alle kanten klem, als je echt wil GNU/Linuxen kan je best een losse schijf daarvoor kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6bit
voor de zoveelste keer, ik heb een losse schijf hangen aan mijn ide-0 daar wil ik linux ook op zetten (wacht daar wou ik linux op zetten is inmiddels al gelukt) met f11 kan ik bootdevice kiezen (quick boot van de bios) kies ik nu voor ide-0 start linux kies ik fasttrack raid start windowsXP dus in feite eigen bootloader d.m.v. bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook lilo installeren in de MBR van je ide-0 schijf en dan gewoon een entry maken voor windows vanaf de RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6bit
Verwijderd schreef op 27 september 2002 @ 12:43:
Je kan ook lilo installeren in de MBR van je ide-0 schijf en dan gewoon een entry maken voor windows vanaf de RAID.
kun je dat nog even uitleggen, snap niet hoe dat moet, ben al lang blij dat linux het eindelijk doet, vervelende is alleen dat ik de raid schijven niet kan zien vanuit linux

Pagina: 1