quote:
xardy schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 19:51:
Mijn systeem:
- Intel core 2 duo E6700 oc'd op 3ghz
- Asus P5B-E
- 2 x 1024 MB DDR2 pc6400
- DVD drive
- geforce nx 8600GT
- 2 x sata2 200GB
- Zalman 9500 led cpu cooler
draait nu op een Aopen AO350-12AHNF en ik zou alles nu in een nieuwe case steken. Namelijk de AplusCase Twin Engine die 2 fans heeft van 25 cm. Kan mijn voeding dit nog trekken?
Jouw systeem heeft ongeveer 210 watt nodig. Ik schat dat een 250mm fan 1 tot 2 watt nodig heeft. Ofwel, jouw voeding zal in de nieuwe kast 1-2% meer moeten leveren vanwege de extra fans, en dat gaat echt geen probleem opleveren (of in de nieuwe kast moet ook andre/extra hardware komen)
quote:
OpticalX schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 19:18:
Ik ben op zoek naar een goede en vooral stille voeding en ik heb al verschillende
reviews & sites gelezen, waaronder deze. Maar eigenlijk zie ik door de bomen
het bos niet meer met zoveel keuze... dit is iets voor de echte pro's.
Specs:
Silverstone SST-TJ09B-W (6 fans x 120mm)
Gigabyte GA-P35-DQ6
Intel Core 2 Duo E6850 (max. 20% OC)
4 GB DDR2 Corsair-PC6400C4
EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3
Lite On LH-20A1S DVDReWriter
4 X Western Digital RE2 (500GB, 7200RPM)
AuzenTech X-Plosion 7.1 DTS
Cardreader
Zelf zat ik te denken aan de
Seasonic M12 500W (jonnyguru recommended)
M12-500: vier 12V rails van elk 18A (38A samen)
Via de extreme power supply calculator kom ik al aan 472W

zonder "capacitor aging" & OC.
Is dit niet een beetje te ruim genomen door deze berekening?
Alleen weet ik niet of de 12V rails dit gaan trekken? Of kan ik beter wat anders kopen.
Calculatoren willen wel eens fout zitten met hun berekeningen. Die 472 watt is ook echt veel te hoog, ik kom uit op 330 watt als jij de cpu licht heb overgeklokt. en dan heb ik een aantal dingen al naar boven afgerond. De 12 volt lijn moet 23 amperers leveren waardoor een voeindg welke minimaal 27 amperres op de 12 volt kan leveren eigelijk al voldoende is (ook moet de voeindg minimaal 380 watt zijn).
Jouw M12 met 38 amperres is dus echt zeer ruim voldoende. Mocht jij geen plannen hebben om de cpu te vervangen voor een zwaar overgeklokte Quadcore of om een tweede videokaart bij te plaatsen vind ik de 500 watt voeindg eigelijk een beetje overdreven. Je betaald voor 500 watt terwijl je 170 watt nooit zal gebruiken terwijl je deze wel betaald heb.
Mocht jij op zoek zijn naar een stille en modulaire voeindg kun je ook naar de Antec NeoHE430 kijen. Deze voeindg kan totaal 32 amperres leveren en is ook ruim geschikt voor jouw systeem. De voeindg kost ongeveer 70 euro. Voor 5 euro minder kun je ook de 380 watt versie overwegen welke 28 amperres kan leveren. Echter heb je dan geen enkele vrijheid om verder dan 20% over te klokken, of om een (paar) extra HD bij te plaatsen. Met de NeoHE430 heb je deze vrijheid wel omdat deze net iets meer kan leveren.
quote:
Florian schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 00:44:
Ik heb nu in mijn systeem het volgende zitten
AMD Athlon 64 X2 6000+
-MSI K9N Sli Platinum
-Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 (2x 1gb)
-MSI Nvidia 7900 gto
-Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2
en verder nog een dvd brander geluidskaart en tv kaart
Ik heb er nu een FSP Group 400 watt voeding in zitten.
Alleen nu tijdens het gamen hapert soms mijn spel.
Is dit een teken dat mijn voeding niet sterk genoeg is ?? en er een andere in moet ??
Als een spel hapert dan lijkt het eerder dat er een driver niet goed is. Als de voeindg te licht is om alles van stroom te voorzien dan zal de spanning op de 12 volt lijn inzakken. Mocht hij lager komen dan wat mag (11.400 volt) dan zal de voeindg uitgaan of de computer zal fouten gaan vertonen. Deze fouten zijn dan dat je een BSOD kan krijgen, de computer kan resetten of helemaal vastlopen.. De computer kan niet zomaar gaan haperen, het is niet te vergelijken met een brandstofmotor welke te weinig benzine krijgt en gaat sputteren.
Het enige wat mogleijk is is dat de videokaart zich terugklokt omdat hij te qweinig stroom krijgt. Dit zou eventueel ook een hapering kunnen betekenen. Echter zul je hier alrtijd een waarschuwing van krijgen.
Jouw systeem heeft zonder overklok nog geen 300 watt nodig. er zal ook 19 amperres van de 12 volt moeten komen.
Je kan even op de voeindg kijken hoeveel amperres deze op de 12 volt kan leveren. Mocht hij meer dan 22 amperers kunnen leveren op de 12 volt dan is hij voldoende voor jouw systeem. Mocht hij minder dan 19 amperres kunnen leveren dan is hij echt te licht voor jouw systeem. Kan hij 20-21 amperres leveren dan moet hij jouw systeem aankunnen, al is het niet onverstandig om een andere voeindg te halen.
quote:
Ik kan je niet helpen helaas. Ik weet niet erg veel over Flex ATX en hoe die voedingen zijn of waar ze te krijgen zijn. Misschien kun je in de PW kijken en anders een met Google in NL, BE en duitsland gaan zoeken? Ook kun je, behalve in de V&A, een advertentie plaatsen op Marktplaats. Tot slot kun je ook even op Ebay kijken (ebay.com)