Reg. datum: 07 juli 2007
Reg. datum: 07 juli 2007
@ Theo,quote:theodouma schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 20:01:
[...]
Mocht je een extra voeindg bijplaatsen, sluit ze dan niet serieel (achter elkaar) Of parallel (naast elkaar) aan,. maar verdeel de belasting. Je kan bijvoorbeeld op één voeindg alle HD's zetten, en op de ander de rest. Het is beter om niet de voedibngslijnen van beide voeingen aan elkaar te koppelen omdat je dan het hele regelsysteem in de voeindg kanb slopen waardoor de voeindg helemaal niet meer aan wilt.
Zoals ik eerder al zei, ik weet niet wat er te koop is op het gebied van servervoedingen. Gezien de prijs van jouw systeem lijkt mij een goede voeindg erg belangrijk, ook als deze erg duur is. Je zou daarom eens contact op kunnen nemen met de leverencier van de kast/voeding met de vraag of hun ook zwaardere voedingen hebben, want ik kan je helaas niet helpen aan een typenummer.
Ik heb wel een paar tips voor je:
Ik ga er trouwen svan uit dat het een best grote/belangrijke server is welke absoluut niet down mag zijn voor een paar uur/dag.
- Zorg dat je voeindg minimaal 650 watt is.
- mocht je meerdere voedingen in je systeem plaatsen (redundant) zorg dan dat iedere voeindg minimaal 650 watt is. Mocht er één stuk gaan kan de andere jouw server nog gewoon van energie voorzien. Mocht je twee voedingen hebben van bijvoorbeeld 400 watt dan is de kans twee maal zo groot dat er één stuk gaat dan dat je één voeindg heb. En mocht één van de voedingen stuk gaan dan is de ander te licht om het hele systeem draaiend te houden. Twee voedingen welke samen jouw server moeten voorzien van prik raad ik daarom ook af.
- neem een voeidng welke geschikt is voor jouw server. Zet geen gewone ATX voeindg in jouw systeem.
- bespaar geen geld op de voeding. Mocht bijvoorbeeld een HD stuk gaan dan is de HD stuk, de rest werkt nog wel. Bij jouw systeem is er een grote kans dat de server probleemloos verder werkt met één stukke HD. Mocht de voeidng het begeven is gelijk het hele systeem down. Oko is er een kans dat de voeding de hardware heft gesloopt. Bespaar dus nooit op de voeindg voor jouw server. Net als voor jou persoonlijk is een goede voeidng (voldoende vlees, water, eiwitten enz) ook voor een computer een goede basis.
Ok duidelijk. De serverwaarde is +/- 4.500 euro, dus er mag idd wel een degelijke servervoeding in.
Ik twijfel nog tussen een single (minimaal 650 watt) of redundante voeding. Een redundante voeding kost al gauw minimaal 500 euro, en een single 650 watt voeding maar 150 a 180 euro. Hoe groot is de kans dat bijvoorbeeld een krachtpatser als zippy kapot gaat? De voedingen van zippy hebben allemaal over-power, over-voltage etc. protection ingebouwd.
Ik heb nog eens gekeken naar de stroomvraag van alle onderdelen, en heb het volgende gevonden:
2 X AMD opteron 270 dual core
Wattage: 95w (totaal 190 watt)
Core voltage: 1.30V / 1.35V
Amperage: 70.5A
2 X 2 GB kingston PC3200 DDR ram
Wattage: 11 watt (totaal 22 watt)
Voltage: 2.6V
2 X 1 GB kingston PC3200 DDR ram
Wattage: 11 watt (totaal 22 watt)
Voltage: 2.6V
8 X seagate cheetah 15k.5 SCSI 73.4 GB, U320, SCA
Typical wattage: 13.6 watt (totaal 108.8 watt)
Idle wattage: 8.1 watt (totaal 64.8 watt)
1 X LSI megaraid 320-2x
Wattage; ??
Voltage: 3.3V +12V, -12V
1 X Tyan thunder 8KSE (s2892) moederbord
wattage: ??
Voltage: ??
http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=145
EPS12V/SSI (24-pin + 8-pin)
1 X 2 * 4 port chenbro scsi backplane
wattage: ??
Voltage: ??
2 X AMD CPU cooler
wattage: 1.2 Watt (totaal 2.4 watt)
2 X 40X40X10 fans
wattage:??
1 X Sony FDD 1.44"
Wattage: ??
1 X LG DVD/CD-rom brander
Wattage:??
13.6 watt per HDD, klopt dat wel? Het lijkt me nogal weinig.
Ik weet niet precies hoe zoiets berekend moet worden, maar ik kom op een minimale 344 watt uit, zonder het moederbord, raid controller, FDD, cd-rom/DVD, fans en backplane berekend te hebben.
Heb je enig idee hoeveel de rest minimaal nodig heeft? Met name het moederbord ben ik wel niewsgierig naar.