Welke voeding heb ik nodig? Deel 17
Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last
Nieuw TopicAsus P5B
Core 2 duo E6600 @ 2.6ghz
2gb Kingstom 556 ram
Ati X1950Pro
Barracuda 250gb
En merkloos dvd brandertje
Nu vraag ik me af, als ik wil upgraden naar een Ati X2900XT GraKa, heb ik dan een grotere voeding dan 500w nodig?
De meningen zijn een beetje verdeeld, en ik ben volslagen de weg kwijt.
Maar echt?
TAGAN EasyCon XL TG500-U35 -> net over de 100 eu, maar wel 500 watt en een stevige 12 volt, 8 sata, 6 molex
Zalman ZM500-HP 500W -> Ook modulair, 6 sata, een heatpipe cooling (dus stiller
Zalman ZM600-HP 600W -> Zelfde als de 500W variant, maar meer power op de 12 volt. (7 molex)
molex naar sata converter is ongeveer een eu of 2, dus als je er eentje extra nodig hebt, is dat niet zo'n probleem.
Thy King wijzigde dit bericht 16-05-2007 09:31 (13%)
'I have the power of minded people'
Heb nooit echt in detail op het aantal S-ATA aansluitingen gelet maar viel me op dat die er ook 8 heeft maar weet niet zeker of dat met verloop is.
---==((( www.cartuningforum.com - Online Car Tuning Community )))==---
Gigabyte GA-965P-DS4, Intel C2D E6600, Arctic Freezer 7 Pro, MSI GeForce 8800GTX OC, 2Gb Kingston PC6400 CL4, 2x 320Gb Seagate Barracuda
Ik wil als eerste de voeding uitsluiten.
Ik heb een Enermax EG465P-VE, die het volgende kan produceren:
| DC Output | +3.3V | +5V | +12V | -5V | -12V | +5Vsb | Total Power | |
| 35A | 35A | 33A | 1A | 1A | 2.2A | 460W | ||
| 200W | 396W | 5W | 12W | 11W | ||||
| 432W | 28W | |||||||
Ik heb op de kabel van de harde schijf het volgende aangesloten:
- Sata HDD Western Digital 2500 YS (250 GB) Dit is de HDD die uitvalt
- Sata HDD Western Digital 2500 JB (250 GB)
- IDE HDD Maxtor 6B200MO (200 GB)
- Sata DVD-brander Nec Writemaster
- 2 fans (die van de 12 Volt slurpen)
Op de andere kabel zit:
- GPU 1900XT
- Diskette (ja, zo'n ouderwets ding)
Wat is nu de beste manier om de voeding uit te sluiten? Ik dacht zelf Speedfan laten draaien met logs en de HDD gaan stressen met HDtach en hopen dat het crasht. Als iemand andere ideeën/suggesties heeft dan hoort ik het graag
Asus P5B, Code 2 Duo E6600, Corsair Twinx 2048MB PC6400, Asus x1900XT vivo
Een van de andere (of indien mogelijk beide) harde schijven loskoppelen en zo proefdraaien. Is al een stuk minder last voor de voeding.quote:-[ NOVA ]- schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:06:
Ik heb op de kabel van de harde schijf het volgende aangesloten:
- Sata HDD Western Digital 2500 YS (250 GB) Dit is de HDD die uitvalt
- Sata HDD Western Digital 2500 JB (250 GB)
- IDE HDD Maxtor 6B200MO (200 GB)
- Sata DVD-brander Nec Writemaster
- 2 fans (die van de 12 Volt slurpen)
Op de andere kabel zit:
- GPU 1900XT
- Diskette (ja, zo'n ouderwets ding)
Wat is nu de beste manier om de voeding uit te sluiten? Ik dacht zelf Speedfan laten draaien met logs en de HDD gaan stressen met HDtach en hopen dat het crasht. Als iemand andere ideeën/suggesties heeft dan hoort ik het graag
Zie je verder een verband tussen zware belasting voor de pc in het algemeen en het uitvallen van de hd? -> mogelijk trekt de voeding het dan gewon niet
Zie je een verband tussen het stressed draaien van de componenten die op de desbetreffende kabelboom van die harde schijf hangen en het uitvallen van die harde schijf? -> mogelijk gaat er een te grote stroom door die kabelboom omdat er te veel verbruikers aanhangen
Verder uiteraard gewoon meten of je iets merkt van spanningsdipjes.
Die winst valt dus tegen... Ik heb nu de 2 codegen voedingen van 300watt per stuk vervangen door 1 Asus voeding (behoorlijk hoge efficientie volgens eerder tabel). En dat scheelt dus slechts 15 watt. Al met al in 3 jaar deze voeding terug verdient.quote:Cyberpope schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:58:
Ik heb op dit moment een server draaien met 2 voedingen van 300 watt. Dat draait daar ruim op.
maar ik vraag me wel af wat die 2 voedingen met mijn energierekening doen en hoeveel het oplevert om deze 2 te vervangen door 1 voeding. En wat voor een voeding ik dan nodig heb.
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding en nu ben ik verliefd geworden op de Corsair HX520, (hele mooie review gelezen!). Maar nu lees ik op de site dat deze voeding backwards compatible is met ATX 2.01 systemen.
Ik heb een Asus P5W DH deluxe moederbord en de handleiding daarvan vermeldt: ATX 2.0 compliant.quote:Supports the latest ATX12V v2.2 and EPS12V 2.91 standards and is backwards compatible with ATX12V 2.01 systems.
Ik kan deze voeding dus niet nemen? Of kan het wel? Ik hoop het!
Nog een klein vraagje... ik denk dat mijn huidige voeding stuk is, het moederbord doet het in ieder geval nog wel, want heb een nieuwe gekocht, zonder resultaat
FBtje wijzigde dit bericht 17-05-2007 03:12 (48%)
Reg. datum: 27 november 2002
http://tweakers.net/gallery/sys/2325
nou zat ik zelf te denken aan de Coolermaster eXtreme Power (RS-380-PMSR/P
aangezien deze bij computerland voor een zacht prijsje te krijgen is.
iemand die hier ervaringen mee heeft en weet of het een goeie voeding is?
mschol wijzigde dit bericht 17-05-2007 10:40 (6%)
Reg. datum: 15 januari 2006
ik heb vandaag dit systeem bestelt maar ik vroeg me af of de voeding wel sterk genoeg zou zijn.
INTEL Core2Duo E4300 (S775 - 800MHz - 2x1 MB)2,0
Arctic Freezer 7 Pro (Socket 775)
Sapphire X1950 GT - 256 MB - PCIe - TV+2xDVI+ViVo
430 Watt PSU - Cooler Master eXtreme Power
PC2-4200 - 1 GB - DDR2 - Kingston ValueRAM CL4.0
ASUS P5B (i965 - S775)
verder heb ik nog het volgende wat ook in deze pc komt:
x-fi xtreme music geluidskaart
4 hdd's
brander
dvd speler
ik heb dus deze
voeding bestelt
ik kan nog altijd mijn tagan erbij aanknopen maaar ik zou graag willen weten of die cooler master ook voldoet.
het doel van de pc was: een goedkoop oc pc'tje waar voornamelijk op gegamed gaat worden.
Reg. datum: 10 april 2007
Bedankt voor je advies, ik heb de vraag of de voeding nog leverbaar is al uitgezet bij Computerland. Je hebt niet gereageerd op de Huntkey voeding, deze is direct leverbaar en kost 37 euro en heeft volgens de specifikaties meer vermogen op de 12 volt lijnen dan de Cooler master (maar specs zeggen niet alles). Is de Hunkey qua kwaliteit en stabiliteit vergelijkbaar met de Coolermaster.quote:theodouma schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:56:
[...]
Je kan eventueel ook naar de Coolermaster eXtremepower 430 kijken. Deze 430 watt voeindg kan 29 amperres leveren op de 12 volt. Hij is wel iets minder efficient. Dit compenseert echter met de lage aanschafprijs van 40 euro (computerland)
[small] in de grafiek welke ik je heb gegeven staat niet de eXtremepower, alleen een oude versie van deze voeindg, en deze was niet al te best (maar 17A, veel herrie en laag rendement). De versie van Computerland is de nieuwe versie (29A, stil, goed rendement)
[...]
Met SLI en zonder overklok heeft je systeem ongeveer 330 watt nodig. Hiervan zal er 22 amperres van de 12 volt moeten komen. Het is daarom raadzaam om een voeindg te nemen welke minimaal 26 amperres kan leveren op de 12 volt en minimaal 380 watt is.
Met maar één videokaart heeft je systeem 260 watt nodig en 16 amperres. Een voeidng welke minimaal 19 amperres en minimaal 300 watt kan leveren moet dan voldoende zijn.
Jouw huidige voeding kan dit echt niet aan, jouw systeem zonder SLI kan hij niet aan en hij kan al helemaal niet jouw sli opstelling aan.
De eXtremepower 430 watt kan totaal 29 amperres leveren en is erg stil. Ik heb zelf de 380 watt versie van de voeding en ik kan zeggen dat hij erg stil is.
Let er alleen wel op dat je de goede versie neem van de voeindg, er zijn er namelijk drie. De eerste heeft een 80 mm fan aan de achterkant, deze moet je echt niet nemen, hij kan maar 17 amperres leveren op de 12 volt en maakt een pokkeherrie. De tweede versie heeft een 120 mm fan aan de onderkant en kan totaal 25 amperres leveren. De voeindg is erg stil. Een derde versie is de verbeterde versie, deze kan totaal 29 amperres leveren. Het uitlerijk is gelijk. Het is voor jouw systeem erg belangrijk dat jij de derde versie neem welke totaal 29 amperres kan leveren.
Volgens mij hebben ze bij Computerland de versie liggen welke 29A kan leveren op de 12 volt (40 euro)
het gaat om deze
http://www.huntkey.com/eng/bookpic/200731916144659012.pdf
Groeten Andres
Met raid0 heeft je systeem ongeveer 250 watt echt nodig, dit is met de overklok van de cpu en gpu. De 12 volt lijn zal hiervan 16 amperres moeten leveren. Voor jouw systeem is iedere voeding welke minimaal 19 amperres kan leveren en minimaal 330 watt is al voldoende voor je systeem.quote:Mister Banks schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:53:
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding, omdat ik een beetje gek wordt van deze luidruchtige voeding, namelijk een Coolermaster Extremepower 500W.
Ik zit te twijfelen tussen de Antec NeoHE 550W en de Thermaltake Toughpower 600 (Modulair). Ik wil gewoon lekker veel power, zodat ik genoeg ruimte hebt voor het uibreiden van mijn PC.
Mijn systeem:
Gigabyte 965P-DS3 (Rev 3.3)
Core 2 Duo E4300 @ 3GHz (voorlopig)
1GB GEIL Valueram @ 900MHz @ 2.2V
Asus EN7900GS @ voltmod 1.3v
Creative Audigy SE
Samsung Spinpoint 160GB (binnenkort nog ééntje voor RAID0)
Samsung DVD brandertje
Dus welke van de twee, of weten jullie een betere voor rond de ¤110? Hij moet stil en modulair zijn.
Alvast bedankt.
Persoonlijk vind ik een 500+ watt voeindg een beetj eoverdreven voor je systeem, je kan hier je huidige systeem in tweevoud op aansluiten! Als je wat speling wilt voor de toekomst moet je je misshien even afvragen wat voor speling je wilt.
Als je bijvoorbeeld binnenkort de cpu wilt vervangen voor de Q6600 en de gpu wordt een X2900XTX dan heb je echt 550 watt nodig wil je de boel ook nog over kunnen klokken. Als jij de cpu wil houden en alleen de videokaart eens wilt vervangen voor een 8600 dan is een 380 watt voeding ruim voldoende.
Ik denk ook dat een 430 watt voeindg voor jouw systeem echt geen slechte keuze is. Hiermee heb je veel ruimte om up te graden. De Antec NeoHE 430 is een 430 watt voeindg welke zeer stil en modulair is. De voeindg kan totaal 32 amperres leveren op de 12 volt en kost ongeveer 70 euro.
Ik denk dat je beter een nieuwe voeindg kan halen. Deze voeindg heeft een kleine 4 cm fan welke 6.000 toeren maakt, echt stil zal deze daarom niet zijn.quote:Pred87 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:12:
Bedankt theodouma, daar heb ik wat aan
Ik heb nog wat rond gekeken naar alternatieven en toen kwam ik op het volgende
Een 250watt dedicated videokaart voeding. Is dit niet veel beter dan een hele nieuwe voeding ? Scheelt een hoop geld.
Bovendien denk ik dat als jij je huidige voeindg verkoop en er de 40 euro bijlegt welke je kwijt zou zijn aan deze voeindg dat je dan goenoeg geld heb voor één goede voeindg, en niet twee half goede voeingen....
De X2900XT heeft ongeveer 240 watt noduig. De rest van je systeem (met de cpu goed overgeklokt (3.4Ghz)) zal de rest van je systeem een kleine 200 watt vragen. Totaal zal jouw systeem met videokaart dus 440 watt van je systeem vragen. Hiervan moet er 32 amperres van de 12 volt komen.quote:saind schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:07:
Mijn specs:
Asus P5B
Core 2 duo E6600 @ 2.6ghz
2gb Kingstom 556 ram
Ati X1950Pro
Barracuda 250gb
En merkloos dvd brandertje
Nu vraag ik me af, als ik wil upgraden naar een Ati X2900XT GraKa, heb ik dan een grotere voeding dan 500w nodig?
De meningen zijn een beetje verdeeld, en ik ben volslagen de weg kwijt.
Ik kan niet zeggen of jouw 500 watt voeindg geschikt is voor je systeem, er zijn namelijk heel heleboel soorten 500 watt voedingen, en niet allemaal zijn ze geschikt.
Als jij een kwalitatief goede voeindg heb (dus geen sweex, qtec, trust, xgear of no-name) en deze kan minimaal 36 amperres leveren op de 12 volt lijnen dan is de voeding geschikt voor je systeem. Is hij van éen van bovenstaande merken of hij kan minder dan 36 amperres leveren opde 12 volt dan is het raadzaam om een andere voeindg te nemen.
Op jouw voeding staat hoeveel hij kan leveren aan vermogen (watt) of stroom (amperres). Vaak staat dit in een tabel, soms ook gewoon als een paar regels tekst. Je moet kijken naar het gecombineerde vermogen op de 12 volt, dit kan aangegeven staan in watt of in amperres. (36amperres op 12 volt is 432 watt)
De theorie is het idealisme van de praktijk.
Ik zie geen reden waarom jij deze voeindg niet kan nemen. Zoals ze zelf al zegt, hij is backwards compatible, dus hij kan overweg met oudere versies.quote:FBtje schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 03:07:
Hoi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding en nu ben ik verliefd geworden op de Corsair HX520, (hele mooie review gelezen!). Maar nu lees ik op de site dat deze voeding backwards compatible is met ATX 2.01 systemen.
[...]
Ik heb een Asus P5W DH deluxe moederbord en de handleiding daarvan vermeldt: ATX 2.0 compliant.
Ik kan deze voeding dus niet nemen? Of kan het wel? Ik hoop het!
Nog een klein vraagje... ik denk dat mijn huidige voeding stuk is, het moederbord doet het in ieder geval nog wel, want heb een nieuwe gekocht, zonder resultaatmaar het gekke is dat het groene lampje van m'n moederbord wel brandt. Kan de voeding dan evengoed kapot zijn? Mijn PC start namelijk niet direct op. Soms wacht ik een kwartier en dan springt de PC vanzelf aan. Ik heb nooit zoiets raars meegemaakt!
Jouw huidige voeindg kan makkelijk stuk zijn. Het ledje op je moederbord brandt altijd, deze is ook aangesloten op de 5 VSB (StandBy), deze spanning is altijd aanwezig op je systeem, ook als de computer uit staat.
De enige manier dat een computer gewoonlijk aan kan gaan is als op de voeding pin14 (grone draad van de moederbordpower connector) wordt kortgesloten met één van de zwarte draden van deze connector. Zoalg deze twee draden aan elkaar verbonden zijn staat de voeindg aan en kan je systeem opstarten. Deze twee draden worden altijd op het moederbord met elkaar verbonden door een kleine schakeling op je moederbord.
Als jouw moederbord goed is mag je er vanuit gaan dat deze kleine schakeling op je moederbord ook goed is, en dus niet "per ongeluk" de computer aan kan zetten. Echter kan je moederbord ook van de aanknop op de kast een vals signaal krijgen (kapotte knop) waardoor je moederbord de voeindg gewoon aanzet.
Ik zie daarom ook twee dingen waar jouw probleem aan kan liggen, een kapote voeding of een niet lekkere aanknop op de voorkant van je kast. Dit tweede kan je heel makkelijk uitsluiten door op het moederbord de aanknop los te koppelen. De computer kan je dan nog wel aanzetten door even een schroevendraaier/paperclip tegen de twee pinnen te houden warr de knop zat, zodra je beide pinnen even kortsluit aan elkaar (max 2 secondes) zal de computer gewoon aangaan.
Mocht de computer niet meer automatisch aangaan als je de knop los gekoppeld heb dan heb je te maken met een brakke aanknop. Blijft de pc echter nog gewoon aangaan als ook de aanknop niet aangesloten is dan lijkt het er echt op dat je voeding niet helemaal lekker meer is...
Je moet deze voeding absoluut NIET nemen. Deze voeindg kan maar 16 amperres op de 12 volt leveren, en dit is erg weinig. Bovendien maakt de voeding een enorme pokkeherrie (vergelijk het met een stofzuiger, dat ding maakt gen geluid, dat ding maakt herrie). In deze grafiek staat ook dat deze voeindg meer dan 60 dB aan geluid maakt, en dat is echt heel erg veel.quote:mschol schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:36:
mijn voedings fan heeft het begeven en aangezien ik niet een andere fan kan solderen (heb de spullen er niet voor) wil ik een redelijke voeding hebben die het volgende systeem aankan:
http://tweakers.net/gallery/sys/2325
nou zat ik zelf te denken aan de Coolermaster eXtreme Power (RS-380-PMSR/P
aangezien deze bij computerland voor een zacht prijsje te krijgen is.
iemand die hier ervaringen mee heeft en weet of het een goeie voeding is?
Van de eXtremepower 380 zijn er twee versies gemaakt. Versie 1 heeft een 80 mm fan aan de achterkant, kan 16 amperres leveren en is niet stil terwijl de tweede versie een 120 mm fan aan de onderkant heeft, 25 amperres kan leveren en erg stil is. Je ziet dat de eerste versie echt niets is terwijl de tweede versie best goed kan zijn.
Volgens mij heeft Computerland ook de eXtremepower 430 watt, deze is maar een tientje duurder. Deze voeindg heeft wel een 120 mm fan aan de onderkant en kan totaal 25/29 amperres leveren op de 12 volt. Ook is deze voeindg erg stil. Ik raad je daarom ook aan om eens naar deze voeindg te kijken. Mocht deze voeding een 120 mm fan hebben dan kun je hem gerust nemen. Heeft hij echter een 80 m fan dan moet je hem uiteraard niet nemen.
Zonder overklok heeft je systeem ongeveer 260 watt nodig. hiervan moet er 17 amperrs van de 12 volt komen. Jouw voeindg kan totaal 430 watt en 29 amperres leveren, dit is dus ruim voldoende voor je systeem.quote:rp87 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:21:
hallo allemaal,
ik heb vandaag dit systeem bestelt maar ik vroeg me af of de voeding wel sterk genoeg zou zijn.
INTEL Core2Duo E4300 (S775 - 800MHz - 2x1 MB)2,0
Arctic Freezer 7 Pro (Socket 775)
Sapphire X1950 GT - 256 MB - PCIe - TV+2xDVI+ViVo
430 Watt PSU - Cooler Master eXtreme Power
PC2-4200 - 1 GB - DDR2 - Kingston ValueRAM CL4.0
ASUS P5B (i965 - S775)
verder heb ik nog het volgende wat ook in deze pc komt:
x-fi xtreme music geluidskaart
4 hdd's
brander
dvd speler
ik heb dus deze
voeding bestelt
ik kan nog altijd mijn tagan erbij aanknopen maaar ik zou graag willen weten of die cooler master ook voldoet.
het doel van de pc was: een goedkoop oc pc'tje waar voornamelijk op gegamed gaat worden.
Ga je de boel overklokken (cpu 50% is gpu 25%) dan zal je systeem ongeveer 80 watt extra nodig gaan hebben. Dit houdt dus in dat je systeem met alles overgeklokt ongever 320 watt en 23 amperres nodig heeft, en ook dit kan jouw voeding makkelijk leveren.
Ik zie eigelijk ook geen reden waarom jij een nadere voenidg nodig heb.
Reg. datum: 15 januari 2006
bedankt voor je reactie.quote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Zonder overklok heeft je systeem ongeveer 260 watt nodig. hiervan moet er 17 amperrs van de 12 volt komen. Jouw voeindg kan totaal 430 watt en 29 amperres leveren, dit is dus ruim voldoende voor je systeem.
Ga je de boel overklokken (cpu 50% is gpu 25%) dan zal je systeem ongeveer 80 watt extra nodig gaan hebben. Dit houdt dus in dat je systeem met alles overgeklokt ongever 320 watt en 23 amperres nodig heeft, en ook dit kan jouw voeding makkelijk leveren.
Ik zie eigelijk ook geen reden waarom jij een nadere voenidg nodig heb.
ik heb een nieuwe voeding gekocht omdat mijn huidige geen goede aansluiting heeft voor de meeste grafische kaarten.
ik kon zo gauw ook even geen verloopstukje vinden dus dan maar meteen een nieuwe voeding.
ik heb er toch nog 1 nodig voor in een andere pc
bedankt voor je reactie.quote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Je moet deze voeding absoluut NIET nemen. Deze voeindg kan maar 16 amperres op de 12 volt leveren, en dit is erg weinig. Bovendien maakt de voeding een enorme pokkeherrie (vergelijk het met een stofzuiger, dat ding maakt gen geluid, dat ding maakt herrie). In deze grafiek staat ook dat deze voeindg meer dan 60 dB aan geluid maakt, en dat is echt heel erg veel.
Van de eXtremepower 380 zijn er twee versies gemaakt. Versie 1 heeft een 80 mm fan aan de achterkant, kan 16 amperres leveren en is niet stil terwijl de tweede versie een 120 mm fan aan de onderkant heeft, 25 amperres kan leveren en erg stil is. Je ziet dat de eerste versie echt niets is terwijl de tweede versie best goed kan zijn.
Volgens mij heeft Computerland ook de eXtremepower 430 watt, deze is maar een tientje duurder. Deze voeindg heeft wel een 120 mm fan aan de onderkant en kan totaal 25/29 amperres leveren op de 12 volt. Ook is deze voeindg erg stil. Ik raad je daarom ook aan om eens naar deze voeindg te kijken. Mocht deze voeding een 120 mm fan hebben dan kun je hem gerust nemen. Heeft hij echter een 80 m fan dan moet je hem uiteraard niet nemen.
de Extreme power 430 is niet op voorraad en ik wil em eigenlijk morgen gaan kopen (het is nml. erg vervelend dat ik alles nu op mijn server moet doen..) en het komt mij financieel ook niet echt lekker uit..
nog andere tips?
ik heb wel een O.V. kaart dus de zaak mag redelijk ver van den haag af liggen, zolang ik er maar met het ov kan komen
en nog iets: ik heb niet heel veel verstand van de amperages maar in hoeverre beinvloedt een te laag amperage op je 12v je systeem?
mschol wijzigde dit bericht 17-05-2007 14:49 (3%)
Paradigit heeft ook de eXtrepower 430 voor 40 euro. Let ook hier weer op dat je de versie hem met de 120 mm fan, de versie met de 80 mm fan die wil je echt niet.quote:mschol schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 14:40:
[...]
bedankt voor je reactie.
de Extreme power 430 is niet op voorraad en ik wil em eigenlijk morgen gaan kopen (het is nml. erg vervelend dat ik alles nu op mijn server moet doen..) en het komt mij financieel ook niet echt lekker uit..
nog andere tips?
ik heb wel een O.V. kaart dus de zaak mag redelijk ver van den haag af liggen, zolang ik er maar met het ov kan komen
en nog iets: ik heb niet heel veel verstand van de amperages maar in hoeverre beinvloedt een te laag amperage op je 12v je systeem?
De amperres is de kracht van de stroom. Als jouw voeindg te weinig apmerres krijgt dan krijgt hij te weinig energie en loopt de computer vast als hij veel energie nodig heeft (tijdens opstarten en bijv gamen)
Vergelijk het met een auto. Er zijn auto's welke veel kilo kunnen trekken op een aanhanger en er zijn er die niet zo veel kunnen. Als jij een aanhanger heb (bijv vouwwagen) welke niet zo zwaar is dan heb jij een kleine auto nodig. Als jij echter veel met grote paardentrailers en aanhangers zand rijd dan heb jij een grote auto nodig. Als jij dan een kleine auto heb (bijvoorbveeld een fiat panda of een Smart) en jij heb daar een dikke paardentrailer ahter hangen of een aanhanger met een paar kuub zand dan zal dat ook nooit goed gaan...
In de computer is het eigelijk hetzelfde, alleen is het dan niet met een auto en aanhanger maar met een voeindg en de computer zelf. er zijn zware auto's voedingen en er zijn lichte voedingen. Zo is het ook met de computer, er zijn zware aanhangerssystemen (sli, quad core) en er zijn lichte systemen.
Pentium D 940
2x 1 GB ram
7600GT videokaart
1 WD SATA 250 GB harddisk
X-Fi Xtremegamer geluidskaart
2 optische drives
3com 100 mbit netwerkkaart
Dit hangt aan een Coolermaster Realpower 450 watt.
Nou is mijn vraag of ik nu de voeding niet teveel belast met dit systeem.
Ik heb geen problemen nu, maar mocht het zaakje kapotgaan door overbelasting, dan heb ik echt geen geld om een goede nieuwe pc te kopen...
Ik denk eraan om een Realpower 550 watt te kopen. Maar als dat niet hoeft scheelt het me wel 100 euro...
Reg. datum: 20 september 2004
Mijn huidige voeding (Tagan 480W, met nog 3 maanden garantie (als er 3 jaar op zit)) heeft vanmorgen (voor 99% zeker) zijn werkzaamheden beeindigd.
Systeem:
Asus P5W DH Deluxe
Intel Core2Duo E6600
Asus 7600GS videokaartje
1x DVD-ROM
1x DVD-RW
4x SATA HD's
5 casefans, 6 USB aansluitingen
'k voel hem al aankomen dat voor de garantie de voeding opgestuurd gaat worden en aangezien ik het systeem voor mijn werk nodig heb moet er dus morgenvroeg een andere voeding in.
Mocht ik een vervanging krijgen voor de voeding, dan zal het een ander model worden omdat mijn huidige voeding (bij de winkel waar die gehaald is) niet meer verkrijgbaar is.
Wie heeft er een redelijk alternatief voor me als er rekening gehouden word met geluid??
Alvast bedankt
** EDIT **
Volgens de Extreme Power Supply Calculator kom ik uit op 465W met de Capacitor Aging op 40% (aangezien de PC normaal 24/7 aanstaat).
-Leon- wijzigde dit bericht 17-05-2007 19:15 (8%)
Jouw systeem heeft maar 220 watt nodig, hiervan moet er 16 ampereres van de 12 volt lijn komen. Jouw 450 watt voeding kan totaal 22 amperres leveren op de 12 volt lijn. Jouw voeding is daarom nog steeds goed geschikt voor je systeem.quote:Richub schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:02:
Na recente upgrades ziet mijn systeem er nu zo uit:
Pentium D 940
2x 1 GB ram
7600GT videokaart
1 WD SATA 250 GB harddisk
X-Fi Xtremegamer geluidskaart
2 optische drives
3com 100 mbit netwerkkaart
Dit hangt aan een Coolermaster Realpower 450 watt.
Nou is mijn vraag of ik nu de voeding niet teveel belast met dit systeem.
Ik heb geen problemen nu, maar mocht het zaakje kapotgaan door overbelasting, dan heb ik echt geen geld om een goede nieuwe pc te kopen...
Ik denk eraan om een Realpower 550 watt te kopen. Maar als dat niet hoeft scheelt het me wel 100 euro...
Een vopeindg kan altijd stuk gaan. Voordeel is wel dat als jouw voeding stuk gaat hij niet de rest van de pc sloopt. De uitgangen van de voeding zijn namelijk zeer goed beveiligd tegen te hoge spanningen, het komt in de praktijk ook eigelijk (zo goed als) nooit voor dat een computer stuk gaat door een stukkende voeding.
Mocht jouw voeindg echter troep zijn van sweex, qtec, xgear, trust of no-name dan was het een andere verhaal, deze voeingen zijn namelijk niet beveiligd tegen een te hoog voltage en kunnen wel een computer slopen.
Jij hoeft je dys geen zorgen te maken om jouw computer. De voeindg is voor jouw systeem ruim voldoende, en mocht hij onverwacht stuk gaan zal hij niet de rest van je pc slopen. Die 100 euro kun je dus gebruiken voor wat anders..
Als je snel een goede stille en goedkope voeindg nodig heb kun je bij Computerland kijken naar de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeindg kost 40 euro en is erg stil. Mochten ze hem daar niet hebben (uitverkocht) dan is hij ook bij Paradigit voor vijf euro meer te verkrijgen.quote:-Leon- schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:09:
Nou, ik laat jullie maar eens wat roepen want hoe meer ik lees over voedingen, spanningen, wattages en 1,2,3 of 4 rails, hoe groter het bos met bomen word.
Mijn huidige voeding (Tagan 480W, met nog 3 maanden garantie) heeft vanmorgen (voor 99% zeker) zijn werkzaamheden beeindigd.
Systeem:
Asus P5W DH Deluxe
Intel Core2Duo E6600
Asus 7600GS videokaartje
1x DVD-ROM
1x DVD-RW
4x SATA HD's
5 casefans, 6 USB aansluitingen
'k voel hem al aankomen dat voor de garantie de voeding opgestuurd gaat worden en aangezien ik het systeem voor mijn werk nodig heb moet er dus morgenvroeg een andere voeding in.
Mocht ik een vervanging krijgen voor de voeding, dan zal het een ander model worden omdat mijn huidige voeding (bij de winkel waar die gehaald is) niet meer verkrijgbaar is.
Wie heeft er een redelijk alternatief voor me als er rekening gehouden word met geluid??
Alvast bedankt
Jouw systeem heeft zer weinig nodig aan stroom. Zonder overklok kom je uit op ongeveer 210 watt en 13 amperres op de 12 volt welke je systeem echt nodig heeft.
Let er alleen wel op dat de Coolermaster voedingen aan de onderkant een 120 mm fan heeft zitten. Er zijn namelijk drie versies gemaakt van deze voeding.
De eerste voeindg heeft een 80 mm fan aan de achterkant en maakt een pokkeherrie (60 dB, en dat is een pokkeherrie). Ook kan deze voeding maar 17 amperres leveren op de 12 volt.
De tweede versie heeft een 120 mm fan aan de onderkant en is daardoor erg stil te noemen. Ook kan deze voeding 25 amperres leveren op de 12 volt.
De derde versie is hetzelfde als de tweede, alleen kan deze 29 amperes leveren op de 12 volt lijn. Volgens mij verkopen Computerland en Paradigit deze versie van de voeding. (al kan het ook zomaar de tweede zijn)
Ok, bedankt voor de snelle reactie.quote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:33:
[...]
Jouw systeem heeft maar 220 watt nodig, hiervan moet er 16 ampereres van de 12 volt lijn komen. Jouw 450 watt voeding kan totaal 22 amperres leveren op de 12 volt lijn. Jouw voeding is daarom nog steeds goed geschikt voor je systeem.
.....
Reg. datum: 20 september 2004
Waarom kom ik dan via de Extreme PS Calculator op 465W uit ??quote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:33:
[...]
Jouw systeem heeft zer weinig nodig aan stroom. Zonder overklok kom je uit op ongeveer 210 watt en 13 amperres op de 12 volt welke je systeem echt nodig heeft.
Houd er wel rekening mee dat het systeem 24/7 draait en dan heb ik rekening gehouden met verlies van power naarmate de voeding ouder word.
-Leon- wijzigde dit bericht 17-05-2007 19:59 (6%)
aha oke..quote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:39:
[...]
Paradigit heeft ook de eXtrepower 430 voor 40 euro. Let ook hier weer op dat je de versie hem met de 120 mm fan, de versie met de 80 mm fan die wil je echt niet.
De amperres is de kracht van de stroom. Als jouw voeindg te weinig apmerres krijgt dan krijgt hij te weinig energie en loopt de computer vast als hij veel energie nodig heeft (tijdens opstarten en bijv gamen)
Vergelijk het met een auto. Er zijn auto's welke veel kilo kunnen trekken op een aanhanger en er zijn er die niet zo veel kunnen. Als jij een aanhanger heb (bijv vouwwagen) welke niet zo zwaar is dan heb jij een kleine auto nodig. Als jij echter veel met grote paardentrailers en aanhangers zand rijd dan heb jij een grote auto nodig. Als jij dan een kleine auto heb (bijvoorbveeld een fiat panda of een Smart) en jij heb daar een dikke paardentrailer ahter hangen of een aanhanger met een paar kuub zand dan zal dat ook nooit goed gaan...
In de computer is het eigelijk hetzelfde, alleen is het dan niet met een auto en aanhanger maar met een voeindg en de computer zelf. er zijn zware auto's voedingen en er zijn lichte voedingen. Zo is het ook met de computer, er zijn zware aanhangerssystemen (sli, quad core) en er zijn lichte systemen.
nou ik heb iig 1 meevaller, ik heb net te horen gekregen dat ik financieel ruimer zit, dus ben niet meer gebonden aan de 40 euro grens, ik wil zelf echter niet meer dan ~65 euro aan de voeding spenderen
na wat zoeken ben ik uitgekomen op de volgende 3 voedingen:
iGreen Power 430W (cooler master)
ZM460B-APS (zalman)
TruePower Trio 430 (antec)
de zalman lijkt mij het intressantst. nog extra tips?
never mind..
ben inmiddels de trotse eigenaar van een zalman ZM460B-APS en hij doet ut lekker wat mij betreft,,
mschol wijzigde dit bericht 18-05-2007 22:17 (9%)
Reg. datum: 17 mei 2007
specs :
intel core²duo E6400
Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667
GigaByte 965P-DS3
Foxconn 8800 GTS Overclocked (320 mb)
maxtor 6L250S0 250 gig SATA
2 optische drive
3 usb ports
voeding:
codegen 400W
+3.3V : 20A
+5V : 22A
+12V : 16A
-5V : 0.5A
-12V : 0.8A
+5VSB : 2A
trekt deze voeding dit systeem ?
koekebakker wijzigde dit bericht 18-05-2007 15:59 (3%)
Reg. datum: 10 september 2005
Hij heeft het volgende systeen:
ASRock ConRoeXFire-eSATA2
Intel Core 2 Duo E6400
Gigabyte 7800GT
2 x 512 DDR2 PC6400 Corsair
SB X-Fi retail
250GB samsung HD
DVD-fikkertje
Coolermaster RealPower 450
Hier wil hij een 8800GTS 320mb inzetten, die dus de 7800GT gaat vervangen.
Ook komt er in plaats van het oude geheugen, 2x 1GB DDR2 800 in.
Zal de huidige voeding dit trekken? (Ik geloof 1x 10 en 1x 12 ampère)
Beginning to realize the power...
Okay dan, dankjewel voor deze uitlegquote:theodouma schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Met raid0 heeft je systeem ongeveer 250 watt echt nodig, dit is met de overklok van de cpu en gpu. De 12 volt lijn zal hiervan 16 amperres moeten leveren. Voor jouw systeem is iedere voeding welke minimaal 19 amperres kan leveren en minimaal 330 watt is al voldoende voor je systeem.
Persoonlijk vind ik een 500+ watt voeindg een beetj eoverdreven voor je systeem, je kan hier je huidige systeem in tweevoud op aansluiten! Als je wat speling wilt voor de toekomst moet je je misshien even afvragen wat voor speling je wilt.
Als je bijvoorbeeld binnenkort de cpu wilt vervangen voor de Q6600 en de gpu wordt een X2900XTX dan heb je echt 550 watt nodig wil je de boel ook nog over kunnen klokken. Als jij de cpu wil houden en alleen de videokaart eens wilt vervangen voor een 8600 dan is een 380 watt voeding ruim voldoende.
Ik denk ook dat een 430 watt voeindg voor jouw systeem echt geen slechte keuze is. Hiermee heb je veel ruimte om up te graden. De Antec NeoHE 430 is een 430 watt voeindg welke zeer stil en modulair is. De voeindg kan totaal 32 amperres leveren op de 12 volt en kost ongeveer 70 euro.
[...]
Ik denk dat je beter een nieuwe voeindg kan halen. Deze voeindg heeft een kleine 4 cm fan welke 6.000 toeren maakt, echt stil zal deze daarom niet zijn.
Bovendien denk ik dat als jij je huidige voeindg verkoop en er de 40 euro bijlegt welke je kwijt zou zijn aan deze voeindg dat je dan goenoeg geld heb voor één goede voeindg, en niet twee half goede voeingen....
[...]
De X2900XT heeft ongeveer 240 watt noduig. De rest van je systeem (met de cpu goed overgeklokt (3.4Ghz)) zal de rest van je systeem een kleine 200 watt vragen. Totaal zal jouw systeem met videokaart dus 440 watt van je systeem vragen. Hiervan moet er 32 amperres van de 12 volt komen.
Ik kan niet zeggen of jouw 500 watt voeindg geschikt is voor je systeem, er zijn namelijk heel heleboel soorten 500 watt voedingen, en niet allemaal zijn ze geschikt.
Als jij een kwalitatief goede voeindg heb (dus geen sweex, qtec, trust, xgear of no-name) en deze kan minimaal 36 amperres leveren op de 12 volt lijnen dan is de voeding geschikt voor je systeem. Is hij van éen van bovenstaande merken of hij kan minder dan 36 amperres leveren opde 12 volt dan is het raadzaam om een andere voeindg te nemen.
Op jouw voeding staat hoeveel hij kan leveren aan vermogen (watt) of stroom (amperres). Vaak staat dit in een tabel, soms ook gewoon als een paar regels tekst. Je moet kijken naar het gecombineerde vermogen op de 12 volt, dit kan aangegeven staan in watt of in amperres. (36amperres op 12 volt is 432 watt)
En nu zit ik dus naar mijn voeding te kijken, eentje van Arctic Cooling, en daar staat op dat er 15 amp op de 12 volt staat.
Dit is volgens het tabelletje tussen de 300 en 350 watt, nie genoeg dus.
Maaaaarrr, daar onder staat weer dat er 25 amp op de 5 volt zit en 30 op de 3.3, wat 140 schijnt te zijn, gecombineerd dus 450 watt.
Maaarrr, mag ik dit zo zien als een soort optelsommetje of moet ik toch maar een nieuwe voeding halen?
Maar echt?
Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.