Ik kan een poging wagen de piek te schatten en te zien of het echt piekvermogen of sustained is.
De 12V wordt geleverd door één 19->12V converter op het bord. Andere zaken die daarop aangesloten zitten zijn de fan en de drivers voor andere dc/dc converters, maar hun gezamenlijke verbruik is heel klein (~1-1.5W), dus we doen even alsof al het vermogen beschikbaar is voor SATA.
De inductor voor de 19-naar-12V dc/dc converter is de beperkende factor voor het piekvermogen. Dat is een 4.7µH 10x10x4mm inductor. Het type en de fysieke grootte van deze inductor komt nauw overeen met de Vishay
IHLP4040DZ-serie. Het 4.7µH-model daarin heeft een piekrating van 9.5A en een saturation rating van 7.6A. Theoretisch zou deze converter daar aan moeten kunnen voldoen. Da's dus ongeveer 110W piek. Dit mag ik doen, want inductoren van vergelijkbare constructie en fysieke grootte hebben specificaties die doorgaans ontzettend dicht bij elkaar zitten.
Echter, in mijn metingen heb ik gezien dat deze converterchips niet op een hogere frequentie dan ca. 60kHz lopen. Dit kan met mijn computer te maken hebben (ik trek nooit genoeg stroom uit de converters om ze te triggeren hun frequentie omhoog te gooien), maar het kan ook een harde limiet zijn. Dit betekent dat de converter nooit in CCM zal komen, en zijn piekstroom beperkt is tot de piekrating/2. In dat geval is de piekstroom die hij kan leveren maar 4.75A oftewel 57W.
Echter, dit wordt weer tegengesproken door het feit dat die knakker op hardforum 4 HDDs zonder tussenvertraging lijkt te kunnen opstarten op de aansluiting. Ik weet dat zijn schijven exact 18W per stuk uit de 12V-lijn proberen te trekken tijdens spinup, dus dat de converter iets van 75W (inclusief de rest van het verbruik op het mobo) voor zijn kiezen moet hebben. Ik verwacht dus dat mijn observaties van de schakelfrequentie van dit ding onjuist zijn, en dat de converter wél in CCM loopt. Dan is het piekvermogen dus ca. 110W en is die 31.75W een sustained-getal.