Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Xforce schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:56:
Ik heb nog een vraag wat betreft de home server.

Als ik een netwerk-mediaspeler onder de tv heb staan.
Kan ik de home server dan als NAS benaderen om films te streamen?
Dat soort dingen is juist bedoeld voor WHS. :)

Het hele WHS gebeuren is namelijk om een centrale plek te hebben voor je Media bestanden en die overal in huis te kunnen benaderen.

Ik stream mijn muziek, videos en foto's naar mijn xbox. Mijn ISO files staan er op zodat ik die direct kan mounten als dat nodig is en mijn downloads lopen ook op mijn homeserver zodat mijn andere pc's uit kunnen als ik er niet achter zit.

Andere mensen hebben er ook een mail server op draaien en hebben nog andere toepassingen gevonden ervoor. Kijk maar eens op de WeGotServed site. Daar staan inmiddels al vrij veel Wiki Guides en Tutorials op. En het forum is ook erg druk met vragen en antwoorden.

@ de anderen: ik ben inmiddels al druk bezig te kijken voor een leuk basis systeem voor WHS. Ik probeer hierbij rekening te houden met IDE en SATA. Het liefst zoek ik ook een board met 2x IDE en 4x SATA (of meer).

@ ShaquilleMoreno: Dat is inderdaad een zeer mooi systeem, ik begrijp dat het voor jou belangrijk is om IDE HD's aan te kunnen sluiten. Op dit board kunnen helaas maar 2 IDE device aangesloten worden.
Zou het een optie zijn voor jou om er een IDE naar PCI boardje bij te prikken? Op die manier kun je evt. later nog SATA harddisks bij prikken.

Dreaming in digital. Living in realtime. Thinking in binary. Talking in IP... Welcome to my world!

I've got the power

ik stelde de vraag omdat ik niet voor de verrassing wil komen te zitten, dat het bijv alleen met windows clients zou werken.
Dat soort grapjes houdt microsoft nogal van.
Maar dan ga ik binnenkort de WHS opzetten.

Inmiddels is mijn trial versie niet meer bereikbaar via RDP, dit was nog wel een tijdje te gebruiken nadat de trial was afgelopen.
Nu heb ik een licentie liggen die ik graag wil benutten zodat ik er goede support op krijg.
Maar ik heb 2 vraagjes:

1. Ik ga mijn machine opnieuw inrichten met een nieuwe hardeschijf, kan ik de C: paritie zonder problemen vergroten? Deze is standaard 20gb en wil ik graag richting de 100gb duwen.
Geeft dat problemen met de drive extender? (?)

2. Als ik mijn licentie nu even invoer (trial verlopen) zodat ik alle data er netjes af kan halen.
En ik installeer WHS opnieuw maar dan op een andere hardeschijf, is mijn OEM licentie niet meer beschikbaar? Neem aan dat ik hem dan opnieuw moet activeren...

Coffee need more coffee
Reg. datum: 02 september 2006

Ik had enkele "gebruikersvragen" over WHS.
Ik ben namelijk enkele gebruiksproblemen tegengekomen met WHS die ik bij een NAS met rsync niet had.

Als eerste: Kan ik de muziek die in een backup image zit rechtstreeks sharen zonder deze in de Music share te plaatsen? Wanneer ik een backup maakte met rsync kon ik namelijk MediaConnect gewoon naar de folder wijzen en zo mijn muziek streamen van mijn NAS.

Als dit geen niet zou gaan, hoe zou ik dan bijvoorbeeld mijn iPod :+ verbonden houden met mijn vaste PC en toch laten synchroniseren met muziek van de WHS machine? Ik had al zitten denken om de iTunes bibliotheek naar de share te laten wijzen maar dit blijkt niet te gaan.

Ten tweede, ik heb gelezen dat een full restore via Wireless niet mogelijk is. Is dit te omzeilen? Een van mijn vaste PC's heeft namelijk geen enkele mogelijkheid om met een kabel verbonden te worden. Want dit zou betekenen dat ik eerst het OS moet herinstalleren dan een volledige file restore moet uitvoeren. :(

edit:
Ligt het aan mij ligt de site wegotserved.co.uk al de hele dag plat?

Devil103 wijzigde dit bericht 12-06-2008 18:31 (3%)
Reden: Spelling

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

quote:
M@NIC schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:40:
1. Ik ga mijn machine opnieuw inrichten met een nieuwe hardeschijf, kan ik de C: paritie zonder problemen vergroten? Deze is standaard 20gb en wil ik graag richting de 100gb duwen.
Geeft dat problemen met de drive extender? (?)
Volgens mij kan dat gewoon. Zorg er wel voor dat je dat op een single disk configuratie doet (dus geen schijven in de pool!) anders krijg je serieuze problemen. En doe dit alleen op een net geďnstalleerde machine.
quote:
2. Als ik mijn licentie nu even invoer (trial verlopen) zodat ik alle data er netjes af kan halen.
En ik installeer WHS opnieuw maar dan op een andere hardeschijf, is mijn OEM licentie niet meer beschikbaar? Neem aan dat ik hem dan opnieuw moet activeren...
Eerlijk gezegt heb ik hier geen antwoord op. Maar je OEM licentie blijft wel beschikbaar hoor. Ik heb mijn OEM inmiddels op 3 verschillende systemen gehad zonder problemen.

De vraag is alleen of die key wel geaccepteerd wordt op de trial versie...

Dreaming in digital. Living in realtime. Thinking in binary. Talking in IP... Welcome to my world!

quote:
Devil103 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:27:
Ik had enkele "gebruikersvragen" over WHS.
Ik ben namelijk enkele gebruiksproblemen tegengekomen met WHS die ik bij een NAS met rsync niet had.

Als eerste: Kan ik de muziek die in een backup image zit rechtstreeks sharen zonder deze in de Music share te plaatsen? Wanneer ik een backup maakte met rsync kon ik namelijk MediaConnect gewoon naar de folder wijzen en zo mijn muziek streamen van mijn NAS.

Als dit geen niet zou gaan, hoe zou ik dan bijvoorbeeld mijn iPod :+ verbonden houden met mijn vaste PC en toch laten synchroniseren met muziek van de WHS machine? Ik had al zitten denken om de iTunes bibliotheek naar de share te laten wijzen maar dit blijkt niet te gaan.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar zoals ik het begrijp lijkt het mij wel gewoon mogelijk ja.
quote:
Ten tweede, ik heb gelezen dat een full restore via Wireless niet mogelijk is. Is dit te omzeilen? Een van mijn vaste PC's heeft namelijk geen enkele mogelijkheid om met een kabel verbonden te worden. Want dit zou betekenen dat ik eerst het OS moet herinstalleren dan een volledige file restore moet uitvoeren. :(
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? JE wireless kaart krijgt toch gewoon hetzelfde IP range als je bedrade kaart? Het duurt gewoon wat langer omdat Wireless langzamer is dan bedraad.
quote:
edit:
Ligt het aan mij ligt de site wegotserved.co.uk al de hele dag plat?
Nee, WeGotServed ligt idd plat. Ik heb begrepen van Terry dat de hoster serieuze problemen heeft met hun apparatuur. We weten ook niet hoe lang dat gaat duren... :(

quote:
babyxl schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:13:
[...]
@ de anderen: ik ben inmiddels al druk bezig te kijken voor een leuk basis systeem voor WHS. Ik probeer hierbij rekening te houden met IDE en SATA. Het liefst zoek ik ook een board met 2x IDE en 4x SATA (of meer).
Ik weet niet of je per sé voor Intel wilt gaan met processor, maar anders zou je het GigaByte MA69VM-S2 moederbord kunnen nemen.
2x IDE en 4xS-ATA en de mogelijkheid om 16GB geheugen er in te stoppen. Hier heb je natuurlijk niets aan met de huidige 32-bit WHS versie, maar toch is het een leuke feature om op verjaardagen te vertellen.

Zelf heb ik onlangs dit systeem besteld bij CentralPoint
- 1x een Antec EarthWatts 380 (80-plus certified) voeding
- 1x een AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E processor
- 1x een Gigabyte MA69VM-S2 moederbord
- 2x Western Digital Caviar 500 harde schijven
- 1x 2GB 800MHz Kingston ValueRam (CL5) geheugen
- 1x een Antec PerformanceOne P180 behuizing
- 1x een Windows Home Server licentie

Ben WHS nu aan het installeren, aangezien het geheugen vandaag pas aankwam in een deellevering. Lijkt mij wel een goed systeem, maar dat moet nog blijken natuurlijk. In ieder geval zou het wel zuinig moeten zijn. 2x GP harde schijven en een Brisbane EE processor met een 80+ voeding.

Consoles: Master System II | Mega Drive II | DC | GBA | PS 2 | GC
PC:P4 3.2 GHz, 3072MB DDR, Radeon 9800XT 256MB, 320 GB
Gadgets: HP iPaq 4150, HP R717, Philips LX8500W, Fujitsu Siemens ST5020, Qtek 8500

quote:
Xforce schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:16:
ik stelde de vraag omdat ik niet voor de verrassing wil komen te zitten, dat het bijv alleen met windows clients zou werken.
Dat soort grapjes houdt microsoft nogal van.
Maar dan ga ik binnenkort de WHS opzetten.
Lijkt mij geen probleem :)

quote:
Jan_V schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:29:
Zelf heb ik onlangs dit systeem besteld bij CentralPoint
- 1x een Antec EarthWatts 380 (80-plus certified) voeding
- 1x een AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E processor
- 1x een Gigabyte MA69VM-S2 moederbord
- 2x Western Digital Caviar 500 harde schijven
- 1x 2GB 800MHz Kingston ValueRam (CL5) geheugen
- 1x een Antec PerformanceOne P180 behuizing
- 1x een Windows Home Server licentie
Ook een erg mooi systeem ja! Koste dat zwikkie bij elkaar?

Kostte nog net geen 600 euro (inc. BTW) en inclusief WHS licentie.
[edit]
Zou nog op de processor kunnen besparen (10'tje of zo), maar ik heb de snelste genomen van de 3, aangezien ik ook met Sharepoint aan de slag wil en misschien virtuele servers, die paar extra megahertz kunnen dus wel worden gebruikt.

Jan_V wijzigde dit bericht 12-06-2008 19:55 (64%)

Consoles: Master System II | Mega Drive II | DC | GBA | PS 2 | GC
PC:P4 3.2 GHz, 3072MB DDR, Radeon 9800XT 256MB, 320 GB
Gadgets: HP iPaq 4150, HP R717, Philips LX8500W, Fujitsu Siemens ST5020, Qtek 8500

Coffee need more coffee
Reg. datum: 02 september 2006

@babxl

In de Home Restore CD zouden geen wireless drivers zitten (misschien met PP1 wel?):

Bron
Bron n° 2

Ik zal (als mijn full backup eindelijk gedaan is over deze 54 Mbps verbinding :( ) is kijken of het mogelijk is om een remote sync uit te voeren met een iPod.

*hoopt om snel Linksys WRT600N te hebben aan 300 Mbps*

En laten we allemaal samen hopen dat We Got Served snel terug online is :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Er is zeker geen demo versie meer beschikbaar ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

quote:
babyxl schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:13:
[...]
@ ShaquilleMoreno: Dat is inderdaad een zeer mooi systeem, ik begrijp dat het voor jou belangrijk is om IDE HD's aan te kunnen sluiten. Op dit board kunnen helaas maar 2 IDE device aangesloten worden.
.....................
...............................
;( Oeps. Over het hoofd gezien. Gelukkig dat je me er op wijst.

Zit nu een paar honderd borden door te lopen op zoek naar die met 4 X IDE aansluiting en minimaal 4 X S-ATA.
Leuk werkje. :) Tot nu toe is de goedkoopste ¤ 69,- van MSI

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

gamer/hardware freak

Ik gebruik mijn huidige bordje dat ik nog had liggen, een P5W DH Deluxe, 6 x intern sata, 1x eSATA, 2x LAN, 1x onboard draadloos internet, 2x IDE (dus 4 ide apparaten), S775, veel stille modussen en wifi ap (speciale mode waarbij de computer zo min mogelijk verbruikt, videokaart etc word uitgezet) en afstandsbediening. het is wel een high end moederbord maar hij werkt toch best goed.

Ik heb home server maar opgegeven en via mijn werk heb ik nog een leuke server 2008 licensie kunnen regelen. ben nu bezig met alles setuppen maar het is toch een stuk moeilijker dan dat het allemaal gaat in windows home server, maar ik houd wel van die controle.

quote:
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:39:
Er is zeker geen demo versie meer beschikbaar ?
Er is een trial versie beschikbaar van 120 dagen op MS connect. En nee, je hoeft hem niet te kopen, de trial is gewoon downloadbaar als je even goed zoekt op de Connect site van WHS. Keys zijn daar ook te maken.

OK, hier issie dan:

Bij alternate:

Asus P5KPL-VM (52,-)
Intel 2180 BOXED (59,-)
Kingston 1GB DDR2-800 KIT (2x 512MB) (22,-)
HighPoint Rocket 133 (35,-)

Totaal: 168,-

Bij Azerty:

Asus P5KPL-VM (47,-)
Intel 2180 BOXED (57,-)
Kingston 1GB DDR2-800 KIT (2x 512MB) (21,-)
DeLock Controller UDMA Raid (16,-)

Totaal: 141,-

Prijzen zijn excl. verzendkosten. Dit zou een systeem zijn die ik zou bouwen voor iemand die zijn IDE schijven wil gebruiken, met de mogelijkheid om evt. SATA schijven er aan toe te voegen.

Ik heb geprobeerd rekening te houden met PATA en SATA connectiviteit, maar de borden die ik zag hadden allemaal maar 1x PATA (dus 2 IDE devices) dus heb ik er maar een IDE kaartje bijgedaan. Dat IDE kaartje hoeft niet persee in RAID te draaien, als je je devices niet in een RAID array zet ziet die ze prima als losse schijven. (In ieder geval wel bij mijn kaartjes die ik gehad heb, dus ik ga er van uit dat het bij deze niet anders is).

Ook heb ik geprobeerd niet al te duur uit te komen voor mensen met een laag budget.

Andere dingen waar ik rekening mee wilde houden was de dual channel functie voor het geheugen, dual core en een grafische kaart on-board.

Het geheugen is 2x 512MB voor dual channel, je kan natuurlijk ook 2x1GB nemen. Zolang je maar 2x doet heb je de voordelen van dual channel. Meer dan 2GB is overkill en totaal overbodig. WHS is 32 bits en zal niet verder dan 3.2GB (meen ik uit me hoofd) komen.

Toevallig is dit wel weer een uATX board. Op een of andere manier kom ik daar steeds weer op uit. :P

Ik zal ook eens kijken voor een AMD based machine vanavond. Maakt prijstechnisch gezien niets uit.

Voor de mensen die geintereseert zijn wat ik op het moment gebruik voor Windows Home Server: P5E-VM DO in een Apevia X-Qpack Case met 420 Watt voeding (Zit er standaard bij). 1GB Ram en een Pentium E6300. De systeem schijf (RAID1) zit intern en de Pool drives zitten in een Chieftec SATA Backplane.

babyxl wijzigde dit bericht 13-06-2008 22:01 (29%)

quote:
babyxl schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:01:

Het geheugen is 2x 512MB voor dual channel, je kan natuurlijk ook 2x1GB nemen. Zolang je maar 2x doet heb je de voordelen van dual channel. Meer dan 2GB is overkill en totaal overbodig. WHS is 32 bits en zal niet verder dan 3.2GB (meen ik uit me hoofd) komen.
WHS ondersteund gewoon de volledig 4 Gb hoor bij mij en een vriend....

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/06/13/1213383594-950.jpg

quote:
heerhugo schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 20:59:
[...]

WHS ondersteund gewoon de volledig 4 Gb hoor bij mij en een vriend....

[afbeelding]
4 Gig zien en daadwerkelijk 4 Gig kunnen gebruiken zijn 2 verschillende dingen. de 32 bits adressen zijn gewoon op na ong. 3.2 GB de rest kan die simpelweg niet gebruiken.

...

babyxl wijzigde dit bericht 13-06-2008 22:00 (99%)

quote:
babyxl schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:01:
OK, hier issie dan:

Bij alternate:

Asus P5KPL-VM (52,-)
Intel 2180 BOXED (59,-)
Kingston 1GB DDR2-800 KIT (2x 512MB) (22,-)
HighPoint Rocket 133 (35,-)

Totaal: 168,-

Bij Azerty:

Asus P5KPL-VM (47,-)
Intel 2180 BOXED (57,-)
Kingston 1GB DDR2-800 KIT (2x 512MB) (21,-)
DeLock Controller UDMA Raid (16,-)

Totaal: 141,-

Prijzen zijn excl. verzendkosten. Dit zou een systeem zijn die ik zou bouwen voor iemand die zijn IDE schijven wil gebruiken, met de mogelijkheid om evt. SATA schijven er aan toe te voegen.

Ik heb geprobeerd rekening te houden met PATA en SATA connectiviteit, maar de borden die ik zag hadden allemaal maar 1x PATA (dus 2 IDE devices) dus heb ik er maar een IDE kaartje bijgedaan. Dat IDE kaartje hoeft niet persee in RAID te draaien, als je je devices niet in een RAID array zet ziet die ze prima als losse schijven. (In ieder geval wel bij mijn kaartjes die ik gehad heb, dus ik ga er van uit dat het bij deze niet anders is).

Ook heb ik geprobeerd niet al te duur uit te komen voor mensen met een laag budget.

Andere dingen waar ik rekening mee wilde houden was de dual channel functie voor het geheugen, dual core en een grafische kaart on-board.

Toevallig is dit wel weer een uATX board. Op een of andere manier kom ik daar steeds weer op uit. :P

Ik zal ook eens kijken voor een AMD based machine vanavond. Maakt prijstechnisch gezien niets uit.

Voor de mensen die geintereseert zijn wat ik op het moment gebruik voor Windows Home Server: P5E-VM DO in een Apevia X-Qpack Case met 420 Watt voeding (Zit er standaard bij). 1GB Ram en een Pentium E6300. De systeem schijf (RAID1) zit intern en de Pool drives zitten in een Chieftec SATA Backplane.
Bedankt alsnog _/-\o_ Wat een tijd kan daar in gaan zitten zeg.

Kom ik erachter dat HighPoint Rocket 133 toch wel heel goed moet zijn, maar dat Azerty hem weer niet verkoopt (anders had je hem er ook wel zelf bijgezet natuurlijk). Dan toch maar de DeLock Controller bij Azery.

Alleen het Mobo aangepast naar MSI P6NGM-L,Retail (omdat deze nog goedkoper was :? ¤ 38,- ipv ¤ 52,-) en daarna de boel opgeteld bij Azerty. Kwam ik uit op ¤ 142,23 incl verzenden. Dat ligt op het randje voor wat ik er aan uit wil geven.

Mocht je nog kritiek hebben op de MoBo keuze dan hoor ik het graag.

Hmm.. mooi bord, ik heb er zelf ook naar gekeken, maar dat bord ondersteund geen 800mhz geheugen, daar moet je dan wel ff op letten. (533 en 667).

Ja, er zit inderdaad veel werk in om een mooi systeem in elkaar te zetten. Veel specs lezen enzo, maar het is oh zo leuk! :P

babyxl wijzigde dit bericht 14-06-2008 03:00 (4%)

quote:
babyxl schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 03:00:
Hmm.. mooi bord, ik heb er zelf ook naar gekeken, maar dat bord ondersteund geen 800mhz geheugen, daar moet je dan wel ff op letten. (533 en 667).

Ja, er zit inderdaad veel werk in om een mooi systeem in elkaar te zetten. Veel specs lezen enzo, maar het is oh zo leuk! :P
Final:
Geheugen veranderd van 1024mb naar 2048mb (667 ;) ) omdat het maar 12 euro scheelt.

Ik neem aan dat het verschil niet merkbaar zal zijn tussen 667mhz en 800mhz geheugen.

Nee, dat denk ik ook niet, zeker nu je dual core gaat draaien. :)

PS: Terry vvan WeGotServed is hard aan het werk de site weer terug te zetten, dit zal nog wel even kunnen duren.

babyxl wijzigde dit bericht 14-06-2008 13:52 (50%)

Ik begrijp dat ding trouwens nog steeds niet echt 8)7

Sinds een paar uur zit er een snellere netwerkkaart in maar nog zijn de snelheden teleurstellend, maar dat is niet de reden van deze nieuwe topic.

Mijn vraag:
Standaard zijn er een aantal shared folders, maar ik heb geen idee waar hij nou die inhoud vandaan haalt. Mijn map muziek en foto's zit toch heel ergens anders als waar hij denkt dat die zich bevinden.

Zijn de mappen te wijzigen zodat je zelf kunt aangeven waaruit de bestanden gehaald moeten worden?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?

De shares staan op D:\Shares\ als je dat bedoeld. De bestanden komen eerst in de D:\Shares\ op de DATA drive te staan en worden vervolgens naar een van de pool schijven verplaats ten zijner tijd waardoor een een soort van snelkoppeling (dit noemen we Thombstones) op de DATA schijf komt te staan.

Ergens eerder in dit forum staat een PDF met uitleg over deze techniek. (Zou de topicstarter die misschien toe kunnen voegen aan het eerste bericht?).

Mappen wijzigen is niet mogelijk, wat je wel kan doen is nieuwe shared mappen aanmaken of nieuwe mappen in de bestaande shares maken.

WeGotServed is weer online!

babyxl wijzigde dit bericht 14-06-2008 21:21 (16%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws