Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Alcatrash schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:29:
Hiephoi, feest, jippie!

Het pakjesmannetje stond vanochtend aan de deur met
een goed verpakte Yarland FV-34A. Eerste indruk: het
hoog is wel erg aanwezig en ik hoor bij s-klanken wat
geslis. Hopelijk verdwijnt dat met het inspelen.
Gefeliciteerd. Altijd feest als dat soort pakketten binnen komen! Ben na een paar dagen inspelen benieuwd naar de luistervaringen.

Overigens mijn amp sliste ook in begin maar dat verdween praktisch naar 2 dagen inspelen. Behalve bij 1 opname..maar dat ligt dus aan de opname.

@boudewijn
Sighen :? , wat is dat?

bronco.b wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:47 (12%)

A bargain is something you don't need at a price you can't resist

als je teveel vermogen uit een rectifier tube probeert te trekken, dan zal het geluid van je versterker een beetje vervormen.

meen dat de term sighen was, maar weet het niet 1-2-3 zeker :/

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

the real one
Reg. datum: 13 oktober 2000

de 274B is gewoon van Shuguang. Dat kun je op de plaatjes ook wel zien. Die hebben ze bij BTB gewoon voor ¤25.
Ik ben zelfs een Golden Dragon tegen gekomen voor $15,95 bij tubesdirect. Dus zo'n moeilijke buis is het niet.

@bronco.b
tja, dat kun je doen. Maar wat je nu heb is ook niet verkeerd. Ja, het kan altijd beter en mooier.
De keuze tussen de KT88 PP of de 300B is meer een kwestie van smaak. De KT88 heeft power en dynamiek (zelfs nog meer in UltraLineair), de 300B heeft minder vermogen maar wel ruimte en doortekening. Ik schat dat de 300B meer jouw smaak is.

In uitvoering vind ik de KT88 wel supermooi met die bias adjust meetpunten en pots. Dubbele trafo's en voorv buizen. Super. De 300B is ook een vette bak. Met AB en ook goede vv buizen. En flinke trafo's.

Maar het zijn beide zware bakken. Dat gaat dus altijd per vliegtuig en dus duur. Je weet niet wat voor speakers je er uiteindelijk op gaat gebruiken (laag rendement> KT88, hoog > 300B). Dus tja. Je zult de meeste winst IMHO nu halen uit andere speakers.

@ Alcatrash. Geduld, geduld. Dat slissen wordt minder met inspelen.
Wel tzt andere buizen erin (dan hou je de Shuguang als reserve) want dan speelt ie nog beter. Bij BTB-elektronik hebben ze 6N3p uit st Petersburg voor ¤6,50 die erg goed zijn en KT77 voor een hele nette de laagste prijs en verzendkosten gelijk aan NL. Dan heb je voor ¤50 totaal een compleet setje. En nogmaals: een flinke verbetering.

]eep wijzigde dit bericht 11-07-2007 04:13 (47%)

hard maar opbouwend

Het is al een stuk beter dan gisteren (versterker heeft
continu staan spelen). Die buisjes lijken me wel wat,
bedankt voor de tip! ]eep, ik las in je review op Ornec
dat ook jouw Yarland een beetje bromt als je je hoofd
in de speaker duwt. De versterkertrafo's hoor ik ook
duidelijk vijftighertzen als ik binnen een halve meter
afstand van de versterker kom. Verder komt er een
flinke klap uit de versterker als ik 'm aan zet (net een
beeldbuis die aan het degaussen slaat). Is dit normaal
en kan het geen kwaad in de toekomst?

Alcatrash wijzigde dit bericht 11-07-2007 10:26 (3%)

@alcatrash,

Ik neem aan dat je bedoelt dat een klap uit je speakers komt? Apart zeg...ik ben er niet mee bekend. En alle buizenbakken brommen een beetje als je hoofd in de speaker duwt. Zelfs de betere transistor amp doet dat.

@jeep,

Thanks for the info. Trouwens de KT88 verbruikt maar liefs 300watt. Da's wel verdomd veel zeg. Bij de B300 amp kon ik even niet zo snel terug vinden hoeveel die verbruikt. Maar dat zal ook wel fors zijn, lijkt me. Niet echt fijn maar ja het is niet anders.

Overigens werkt de b300 het beste met speakers met een gevoeligheid vanaf 89db...is het evenwel mogelijk om het toch aan te sluiten op speakers met een gevoeligheid van 88db? Of wordt dan modder?

Ik heb nu een bieding lopen op een B300 amp en zie wel ff wat er van komt. Misschien toch nog even rustig aan doen. Twijfel, twijfel.

bronco.b wijzigde dit bericht 11-07-2007 10:45 (56%)

quote:
Overigens werkt de b300 het beste met speakers met een gevoeligheid vanaf 89db...is het evenwel mogelijk om het toch aan te sluiten op speakers met een gevoeligheid van 88db? Of wordt dan modder?
Zal wel lukken, alleen "kunnen ze niet hard". Audio-technisch zal het wel in orde zijn.

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

@ bronco.b: nee, die klap lijkt van de transformators te komen. 8)7

Alcatrash wijzigde dit bericht 11-07-2007 11:53 (8%)
Reden: typo

@bronco, geef even mij even aan op welke versterker je een bieding doet, anders zit ik misschien in je vaarwater en dat wil ik voorkomen (kan hier of via PM).

Gisteren greep ik net naast een 300B amp, jaja, ik ben ook aardig kooplustig maar die prijzen zorgen er ook gewoon voor. (met dank aan Numico of moet ik zeggen Danonde kan ik mijzelf belonen :-)

Morgen ga ik mijn EL34 versterker ophalen bij UPS Amsterdam, en (op jullie advies :-) ben ik nu aan het jagen op een KT88 en een 300B.

Een uiteindelijke shoot out zal dan bepalen welk van de 4 zijn weg gaat vinden naar marktplaats, mocht er belangstelling zijn om mee te luisteren geef mij dan even een seintje, ik verwacht dat dit zal gebeuren ergens over een maand of 2 á 3.

Tevens gisteren voor nog geen 90 euro incl. een MS 12B phono amp gekocht.

@alcatrash. Okee! 7(8)7 De mijne vertoont enige brommen en wanneer ik heb inschakel hoor ik een zeer licht uhhh...klapje.

Firing up zullen we maar zeggen! Maar of een flinke klap goed is? Misschien dat iemand anders er een goeie uitspraak over kan doen.

@Beetle....mmmh...Ik zal je inderdaad even mailen. Éen bieding eindigt vandaag en daar ben ik dus voor in de race. De andere eindigt over 1 dag en doe ik niet aan mee omdat ik vanmiddag naar schiphol ga en dan voor een week in Italie zit.

Ik mail je over de exacte gegevens van de bieding ;) En uhh. goed idee om elkaar enigszins niet in de weg te zitten.

@Boudewijn. Hard hoeft het ook niet. Het moet wel dynamiek hebben bij een laag volume. Dat is het meest belangrijke eigenlijk.

bronco.b wijzigde dit bericht 11-07-2007 14:38 (95%)

quote:
]eep schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 00:57:

Wel tzt andere buizen erin (dan hou je de Shuguang als reserve) want dan speelt ie nog beter. Bij BTB-elektronik hebben ze 6N3p uit st Petersburg voor ¤6,50 die erg goed zijn en KT77 voor een hele nette de laagste prijs en verzendkosten gelijk aan NL. Dan heb je voor ¤50 totaal een compleet setje.
Done O-)

quote:
mmmmhhh....Ik ga daar ook maar's kijken! Thanks for the tip.

Trouwens hou er wel ff rekening mee dat bij een internationale bankoverschrijving er extra kosten aan verbonden zijn. Bij mijn weten tussen de 7.50 en 15.00 euro.

Werkelijk belachelijk en is volgens de consumentenbond illegaal ook omdat er binnen de EU vrij vervoer van geld, goederen en personen geldt. Dus mag de bank geen kosten rekenen maar die vuile fli**ers van de postbank rekende een jaar geleden bij mij wel extra kosten voor een terratec geluidskaart vanuit Duitsland. :(

bronco.b wijzigde dit bericht 11-07-2007 14:37 (55%)

the real one

quote:
Alcatrash schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:25:
Het is al een stuk beter dan gisteren (versterker heeft
continu staan spelen). Die buisjes lijken me wel wat,
bedankt voor de tip! ]eep, ik las in je review op Ornec
dat ook jouw Yarland een beetje bromt als je je hoofd
in de speaker duwt. De versterkertrafo's hoor ik ook
duidelijk vijftighertzen als ik binnen een halve meter
afstand van de versterker kom. Verder komt er een
flinke klap uit de versterker als ik 'm aan zet (net een
beeldbuis die aan het degaussen slaat). Is dit normaal
en kan het geen kwaad in de toekomst?
Ik weet niet of je ermee bekend bent, maar zet altijd het volume op 0 als je in- of uitschakelt en als je omschakelt! De conussen mogen niet bewegen. De versterker zelf doet 'DOiZzzzz...' en dat lijkt idd wel op een monitor die degausst.
Die brom is net hoorbaar op hoogrendement speakers. Eigenlijk is het een compliment dat ie zo stil is. Ik heb andere buizenversterkers gehad/gehoord die in vergelijking al flink kabaal maakten ook al stonden ze op 0.

Die KT77 zijn trouwens veruit de beste van alle setjes die ik al uit de beste buizen had voorgeselekteerd (behalve Mullard EL34s dan). EH 6CA7, =C= EL34, SG EL34B (de originele) en JJ KT77. Ik denk ook niet dat je met (superdure) NOS buizen beter resultaat zou kunnen halen dan de fundamenteel andere KT77.

@bronco.b
een 300B gebruikt wel minder maar niet veel. Schat zo'n 200W.

Wat denk je dat het verschil is tussen 88 en 89dB als 1 dB de maat is van 'net hoorbaar verschil'?
Je ruimte en akoestiek maakt meer verschil.

Ik kwam trouwens een leuk filmpje tegen over 'hoe maak je een triode' ivm 100 jaar triodes.

]eep wijzigde dit bericht 11-07-2007 17:39 (11%)

hard maar opbouwend

@ bronco.b: binnen de Europese Economische Ruimte kun je gratis
internationale betalingen doen. Bij betalingen naar het verre oosten
betaal je natuurlijk wel transactiekosten.

@ ]eep: die BOINGH! bij het opstarten, daar zal ik dus aan moeten
wennen... fijn dat het geen defect is! :) Ik had over die JJ buisjes al
veel goeds gelezen. BTB heeft ze voorradig dus die zullen ergens
volgende week wel hier op de deurmat liggen.

als er maar een stekker aanzit

Ik zit een beetje te dubben of ik nou bergen met cd'tjes moet gaan kopen of dat ik een DAB ontvanger zal neerzetten naast mijn mooie chinese spullutjus. Weet iemand of de kwaliteit van die uitzendingen en de apparaten wel okay (genoeg) is?

In de UK is men op grote schaal overgestapt van FM naar DAB: voor zover ik begrijp is men daar erg ontevreden over de geluidskwaliteit. De BBC heeft de meeste stations teruggeschroefd naar een bitrate van 128 kbps: het niveau van een net aan te horen MP3 (http://digitalradiotech.co.uk/dab/bbc_dab.htm). Het hangt dus sterk af van het station waar je naar luistert maar IMHO ben je met een dikke stapel CD's beter af.

quote:
Alcatrash schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:59:

@ ]eep: die BOINGH! bij het opstarten, daar zal ik dus aan moeten
wennen... fijn dat het geen defect is! :) Ik had over die JJ buisjes al
veel goeds gelezen. BTB heeft ze voorradig dus die zullen ergens
volgende week wel hier op de deurmat liggen.
Ik heb die buizen die Jeep aanbevolen heeft ook besteld. Ben benieuwd hoewel ik zowieso erg tevreden ben over de Yarland. Ook de slanke bas is behoorlijk bijgetrokken en verder klinkt het gewoon erg lekker. Mijn Shengya A10 CS staat voorlopig even achter gesloten deuren...

Eskimo, wat voor speakers heb jij aan je Yarland geknoopt?

Plaatjes:

http://www.pbase.com/marijn/image/82088311.jpg

http://www.pbase.com/marijn/image/82088315.jpg

Lange sluitertijd + flits, zo hard gloeien ze in het echt niet:

http://www.pbase.com/marijn/image/82088316.jpg

http://www.pbase.com/marijn/image/82088412.jpg

Alcatrash wijzigde dit bericht 12-07-2007 00:22 (86%)

the real one

quote:
vinz98 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 18:56:Ik zit een beetje te dubben of ik nou bergen met cd'tjes moet gaan kopen of dat ik een DAB ontvanger zal neerzetten naast mijn mooie chinese spullutjus. Weet iemand of de kwaliteit van die uitzendingen en de apparaten wel okay (genoeg) is?
waarom geen satellietontvanger? Heb je gelijk digitale tv en radio in digitale kwaliteit. Ik heb echt meer zenders dan ik me ooit had kunnen voorstellen en het klinkt prima. Alleen dat geleuter van die zelfingenomen dj's moest je eruit kunnen knippen. Radio is nou niet echt een medium wat blijft hangen. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
Mooie foto's Alcatrash! Nikon D50 he? Beter dan ik met m'n geleende cameratje.

Ik heb trouwens nog wat nieuws betreffende buizen:
  1. dit hoorde ik op de open dag van PA. Omdat bijna alle buizen lood bevatten zal het importeren van buizen -vanwege Europese richtlijnen- nog wel eens lastig kunnen worden. Zoals in importverbod.
    http://www.tubesdirect.com/images/design/products/logo_ei.gif
  2. Ik heb wat nagevraagd over de EI buizen. Sommige schijnen namelijk erg goed te zijn (ECC 82 en 83, EL84 en KT90) al zijn ze wat wisselvallig. De Italiaanse importeur heeft het er nogal moeilijk mee om de fabriek te bezoeken en de toevoer is zeer onregelmatig. Maar,... ze bestaan dus nog wel! Ze werken alleen 's zomers vertelde hij, omdat het teveel geld kost om de fabriek 's winters warm te stoken. })

]eep wijzigde dit bericht 12-07-2007 00:56 (39%)

hard maar opbouwend

chips, moest invoerbelasting betalen maar ach dat mag de pret niet drukken, gisteravond laat na mijn werk opgehaald zojuist geinstalleerd. Geluid heb ik nog niet, moet alles nog aansluiten maar moet alweer naar mijn werk :'(

Foto's heb ik al wel:

http://www.dropshots.com/photos/79966/20070712/102109.jpg

Deze is wat onscherp, ik dacht dat één van de buizen wat teveel gloeide, echter de gloeidraaden komen wat meer uit het metalen hulsje waar ze in zitten, weet iemand of dit vaker voorkomt?
http://www.dropshots.com/photos/79966/20070712/102141.jpg

Beetle73 wijzigde dit bericht 12-07-2007 17:30 (8%)

@ Beetle73: een van de voorbuisjes in mijn Yarland
heeft hetzelfde. Hij lijkt helderder te gloeien, maar het
uitstekende deel is gewoon iets groter dan bij de andere
buis. Als je balans goed is, dus het stereobeeld niet 1
kant op trekt, zou ik me er geen zorgen over maken.

Ben maar begonnen met thuis werken :-), alles doet het. Het stereobeeld is mooi in het midden, geen brom. Een zeer lichte ruis, als het volumeknopje richting de max gaat.
Eerste album op de draaitafel Orion - The Hunter (AOR) klinkt al super, nu lekker laten inspelen. :9~

Beetle73 wijzigde dit bericht 12-07-2007 11:57 (13%)

the real one

er zitten natuurlijk flinke trafo's op en de voorbuizen zijn ook van een beter type dan de standaard 12AX7/12AU7. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de 'touch and feel' van die MA is. Doet het solide en luxe aan of is het een blikken doos met plankjes? En mss een foto van een iets andere hoek zodat de wangen er wat beter uitkomen.

Of die ene gloeidraad wat uitsteekt is niet echt belangrijk. Hij hoeft immers alleen maar te gloeien. Er gaat verder geen signaal door.

Over de functie van die buizen: de middelste (dual triode) verdeelt het signaal van boven en onderkant sinus (push en pull), de 6sl7 (ook dubbeltriodes) versterken van ingangssignaal tot signaal voor de eindbuizen. Die pakken dan elk de boven en onderkant van het signaal.

Die buizen met groene oplichtende stip zijn blijkbaar magic eyebuizen en geven een signaalsterkte aan. Waarvan weet ik dus niet.

]eep wijzigde dit bericht 12-07-2007 20:09 (47%)

hard maar opbouwend

@Jeep: Het is een stevige bak van 22 Kilo en voelt echt solide aan. Ook het houtwerk is helemaal mijn smaak. Zou jij mij kunnen vertellen wat nu precies de functie is van al die buizen (9 Stuks)?
4X EL34 dat zijn de eindbuizen, die twee links en rechtsvoor zijn voor de voorsterker dacht ik. Zover kan ik het nog wel volgen maar dan heb ik er nog 1 in het midden met een hekwerkje eromheen en achterin staan er ook nog eens twee buizen met een groenoplichtende strip. Weet je ook welke buizen ik als vervanger moet gaan nemen op termijnof als reserve set?

http://www.dropshots.com/photos/79966/20070712/164223.jpg

http://www.dropshots.com/photos/79966/20070712/164158.jpg

Beetle73 wijzigde dit bericht 13-07-2007 01:30 (92%)

quote:
Alcatrash schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:57:
Eskimo, wat voor speakers heb jij aan je Yarland geknoopt?
Ik speel met een stel Visaton B200's in een open baffle. Met een heel dun amerikaans speakerdraadje ertussen 8)

Ik kwam tijdens het surfen deze pagina's tegen. Dit is nog eens wat je noemt een zelfbouwproject! Ik hoop dat de maker een energiecentrale in zijn tuin heeft ;)

Veel lees, nou ja kijkplezier...

De onderdelen:
http://www.diyparadiso.com/olconstrpic.htm

Het Prototype:
http://www.diyparadiso.com/olprotopic.htm

Toen het project af was:
http://www.diyparadiso.com/olpic.htm

Edit: Ik kwam ook interessante info tegen oven Chinese buizenamps. Een aantal staan bekend als een YAW wat zoveel betekend als YET Another Willamson. Voor zo ver ik gelezen heb heeft deze man in de jaren 40/50 buizenamps ontworpen. Zijn schema's worden ook nu nog door veel zelfbouwers gebruikt en ook door Chinese bouwers. Er zijn veel tweaks te vinden op het net voor Willamson versterkers wat een voordeel kan zijn. Als iemand hier meer van weet fill me in...

SWISS77 wijzigde dit bericht 12-07-2007 23:52 (37%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws