Gathering of Tweakers

Quicksearch
@wagenveld.

Ik kan me geheel in jouw verhaal vinden. Het is bullshit dat speakers alles uitmaken in de set. Ik draai nog steeds met een stel B&W 303. Ja totally budgetspeakers!

Maar door de amp te upgraden is een duidelijk kwaliteitsverschil te horen in de speakers. Kan het beter? Uiteraard kan het beter maar ik wil geen fallussymbool (vloerstaander) in mijn huiskamer.

Waarschijnlijk komt dat omdat ik niet hoef te compenseren.

@Beetle. Heb je al een 'recensie' geschreven?

A bargain is something you don't need at a price you can't resist

@bronco.b. aangezien bij mij de audiofiele benadering ontbreekt, vind ik het wat moeilijk om een recensie te schrijven zeker over mijn eigen set. Voor wat dat betreft ben ik nogal een nuchtere West-fries (kop van Noord-Holland dus niet de regio waar ze een eigen taal hebben.).
En kom ik al gauw op een recensie als: het klinkt wel lekker.
Al zeg ik er nu wel bij dat ik vooral in het hoog veel meer hoor en een verbetering is ten opzichte van mijn vorige speakers, de bas vind ik echter wat bonkerig. Dit laatste heeft waarschijnlijk met de plaatsing van de speakers te maken.

Liever nodig ik iemand uit om te komen luisteren en hem of liever haar een mening te laten neerpennen. Ik zal ervoor zorgen dat de Nespresso aan staat en ik kan er dan ook nog eens wat van opsteken.

the real one
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
wagenveld schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:43:
Kan me daar toch niet in vinden, dat speakers het belangrijkst in de setup zijn.
...
Daarmee bedoel ik maar dat de bron en versterking heel wat in huis moeten hebben om het maximale uit de speakers te halen (wat ze in mijn geval nu ongetwijfeld doen).
...
Ik geef het sp>amp>bron>kabels 30%>30%>30%>10%
Dat kan zo zijn voor een specifiek stel speakers. Maar voor andere niet. Ik bedoel het in zijn algemeen betreffende een soort apparaat en de natuurkundige gegevens. (ik heb al wel 20 jaar ervaring om dat zo in te schatten).

Er zijn idd. redelijk voordelige speakers die met mindere kwaliteit apparatuur wel redelijk klinken maar met betere apparatuur steeds beter gaan klinken en alle verbeteringen laten horen. Lastig aan te sturen maar wel dankbaar. Mijn oude LS3/5a's (lastige impedantie, laag rendement) zijn daar een voorbeeld van en ik denk de AC Leisure ook. Garbage in, garbage out. Music in, music out.

En dan zijn er ook luidsprekers die al snel een mooi geluid geven maar waar het ook al snel stopt. Een laag plafond. Zei ik Bose? Nee toch? Nee ik zei geen Bose toch? Met elektronica om de weergave netjes te makenen daardoor, of gewoon slordig faseverloop. Maar dat kunnen ook hele dure speakers zijn die toch al snel aan hun plafond zitten. Music in, still garbage out.

hard maar opbouwend

@jeep,

Het is waarschijnlijk een discussie waar je niet uit komt. Maar ik vind je verhaal nogal zwart-wit gesteld. Als dus iets in je signaalweg (bron, kabels, amp, kabels, speakers) van mindere kwaliteit is. Is het volgens jou music in, still garbage out?

Sorry hoor maar uh..Onzin! Ik heb door steeds een component te upgraden altijd een verbetering gehoord op eenvoudige speakers. Dan nog kwaliteitsapparatuur is natuurlijk een relatief begrip. Ik kan me derhalve wel vinden in het verhaal dat duur spul niet per definitie kwaliteitspul is. Hoor ik daar bose?

Maar iedereen zijn set kan altijd beter. Er is geen plafond in geluidsland. Je moet, denk ik, altijd wel een weloverwogen keuze maken in wat je gaat upgraden op basis van je aanwezige apparatuur.

bronco.b wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:59 (6%)

DE Koen

Denk ook dat het van geval tot geval verschilt, ik ben het er ook mee eens dat speakers een groot deel van het geluidsbeeld bepalen, maar om te zeggen dat speakers het belangrijkst zijn full stop, nee.

@SWISS77: dit is mijn huidige opstelling:
CDImage in Monkey's Audio > foobar2000 > resampler (SRC) 48KHz> ASIO4ALL > Aureon USB mkII > Micro DAC > G&W amp

Tussen de USB geluidskaart en de DAC een optische kabel om de rest van de zooi weg te filteren. Als bron ideaal, en super gebruiksvriendelijk.

AMD Athlon FX-60; ASUS A8N-E; 2GB Kingston DDR400; Gigabyte 7600GT Silent; NEC MultiSync 20WGX2

quote:
wagenveld schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:31:

@SWISS77: dit is mijn huidige opstelling:
CDImage in Monkey's Audio > foobar2000 > resampler (SRC) 48KHz> ASIO4ALL > Aureon USB mkII > Micro DAC > G&W amp
Dat resamplen is alleen nodig met de meeste onboard, SB-live en andere vaak oudere kaarten omdat deze alleen op 48khz functioneren. In deze gevallen is het heel verstandig om het resamplen softwarematig te doen. Jouw Terratec heeft de Via Envy chipset en die werkt WEL op 44,1khz (+ 48, 96, 192khz) en kan dat als zodanig ook bitperfect uitsturen. Dat resamplen kun je dus maar beter uitzetten op voorwaarde dat je ASIO of Kernelstreaming blijft gebruiken. Doe je dat niet gaat het geluid door de Kmixer van windows en is het signaal alsnog 48khz.

Met een geluidskaart die een Via Envy chipset heeft kun je dus bitperfect signaal op de S/Pdif krijgen mits je ASIO of Kernelstreaming gebruikt. Foobar ondersteund beide. Ik heb dit getest met mijn Via Envy geluidskaart en krijg netjes een 44,1khz signaal uit de S/Pdif.

quote:
wagenveld schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:31:
Denk ook dat het van geval tot geval verschilt, ik ben het er ook mee eens dat speakers een groot deel van het geluidsbeeld bepalen, maar om te zeggen dat speakers het belangrijkst zijn full stop, nee.
De speakers die bij je thuis staan heb je ooit gekocht omdat je die het best vond klinken. Natuurlijk als je een upgrade doet van een CD speler of versterker kan het verschil enorm zijn. Maar het is nog steeds jouw geluid maar dan verfijnder, rustiger, gecontroleerder en meer van dat soort termen. Dit is alleen niet wat ik beoel.

Als je met niets begint en je gaat bij Hobo zitten luisteren knappe jongen als je in een AB vergelijk direct verschil hoort tussen twee CD spelers die gelijkwaardig geprijst zijn. Bij een AB vergelijk van speakers hoor je WEL direct en overduidelijk verschil. Dit verschil noem ik het karakter van de speaker. Ik zeg bewust niet beter of slechter want dat is erg persoonlijk. Je kunt met een super CD speler het uiterste uit een speaker persen maar je kunt hiermee niet het karakter van de speaker bepalen.

Edit: Daarnaast hoef bij het vervangen van je CD speler niet na te denken waar deze in je huis komt te staan. Bij speakers is dat natuurlijk wel anders. Sommige speakers kunnen ergens heel mooi klinken maar bij je thuis niet om aan te horen zijn door staande golven bijvoorbeeld. Een mooie CD speler klinkt overal mooi.

Dit bedoel ik met dat speakers het belangrijkste onderdeel van de set zijn.

@Bronco.B. Ik heb nooit beweerd dat speakers alles in een set uitmaken (alsof de rest van Audiosonic mag zijn) of zei ik nou Bose ;) Speakers hebben de moeilijkste taak in de audioketen

SWISS77 wijzigde dit bericht 09-07-2007 18:29 (18%)

Acties: [view]

Door: voodooless Moderator AUD/VID
quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:37:
Jouw Terratec heeft de Via Envy chipset
De Via envy is er alleen in een PCI uitvoering. Neemt echter niet weg dat de rest van het verhaal wel klopt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Je hebt gelijk Voodooless.
Dan zijn alle Aurun's uitgerust met Via Envy behalve de USB versie. Forgive me dat ik er vanuit ging dat de Aurun USB ook een Via Envy heeft :o . Wel zo logisch gezien de rest uit die serie. Welke chip er dan in zit kan ik niet zo snel vinden maar dat deze geen 44,1khz doet staat vast. http://newsen.terratec.ne...viewarticle&artid=319

Laat mijn eerdere uitleg dan maar van pas komen voor iedereen die ovderweegt een andere geluidskaart aan te aanschaffen.

SWISS77 wijzigde dit bericht 09-07-2007 16:19 (17%)

Acties: [view]

Door: voodooless Moderator AUD/VID
quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:16:
Dan zijn alle Aurun's uitgerust met Via Envy behalve de USB versie. Forgive me dat ik er vanuit ging dat de Aurun USB ook een Via Envy heeft :o .
Alweer mis ;) alleen de 5.1 spy en de 7.1 space (of ik het de namen andersom) hebben de envy chip, de rest van de aureons (de nieuwe versies dus) hebben geen envy chip meer :(

De meeste USB chipjes doen gewoon zo'n beetjes alles wat je erin stopt :)

voodooless wijzigde dit bericht 09-07-2007 17:45 (8%)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Ik heb nu een paar keer op het punt gestaan om met een laatste bod(je) een amp op Ebay te kopen. Steeds niet gedaan vanwege de onzekere factor in de zin van wat je kunt verwachten. Ik ben aan het lezen op diverse forums en moet zeggen dat de Ebaymoed steeds verder zakt. Voorbeeld:

Vraag: hi, i have a yaqin MC10K amplifier 220v 50/60 hz version.The voltage where i live is 240v is it ok to use? thankyou.
Antwoord: ...especially since that amp will only work for about three months before it pops a resistor and a tube, as the bias was mis-adjusted from the factory. Mine was.

Samen met de berichten op Duitse forums ben ik wel een beetje genezen van de Ebay tubes, hoe verleidelijk ook. Geen aarding en dat soort zaken zijn ook nog eens levensgevaarlijk. Ik ben ook niet het type dat toch een Landwind koopt ondanks de wetenschap dat je opgevouwen wordt bij een crash. Dit gezegd hebbende lijkt mij Iets meer geld uitgeven voor een 'echt' Chinees merk bij PA (met garantie) een beter plan. Wat zij verkopen moet immers CE en RoHS gecertificeerd zijn.

If it sounds to good to be true, it is.

SWISS77 wijzigde dit bericht 09-07-2007 18:12 (4%)

quote:
voodooless schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:44:
[...]

Alweer mis ;) alleen de 5.1 spy en de 7.1 space (of ik het de namen andersom) hebben de envy chip, de rest van de aureons (de nieuwe versies dus) hebben geen envy chip meer :(

De meeste USB chipjes doen gewoon zo'n beetjes alles wat je erin stopt :)
Mijn geluidskaart heb ik gekocht 1,5 a 2 jaar geleden en ik praat vanuit mijn wetenschap van toen. Maar thx voor de verheldering i.i.g.

Toch wel auw! 8)7

the real one

quote:
bronco.b schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:44:
Het is waarschijnlijk een discussie waar je niet komt. Maar ik vind je verhaal nogal zwart-wit gesteld. Als dus iets in je signaalweg (bron, kabels, amp, kabels, speakers) van mindere kwaliteit is. Is het volgens jou music in, still garbage out?
ik probeer het altijd simpel voor te stellen: je begint met bepaalde muzikale informatie. Die wil je in principe alleen weergeven, dus (via elektrische) energie omvormen van putjes of een golfvorm naar luchtdrukverschillen.
Het enige wat je daar voor moet doen is dus omvormen en energieniveau (amplitude) verhogen. Je wilt dat zo exact mogelijk doen. Oftewel: je (muzikale) informatie behouden. Elke kleine verandering op de x of y-as (x=faseverschuiving; y=vervorming) zorgt voor verlies van informatie. En je verliest altijd wel wat.

Elk 'slecht' component (schakel in de keten) zorgt voor verlies van informatie.
En de kans daarop is volgens mijn inschatting bij
  • speakers 40%
  • versterkers 30%
  • optische-speler 20% (draaitafel 40%, percentages veranderen evenredig)
  • kabels en aansluitingen 10% (of 2% als jij niet in kabels 'gelooft')
Zo moet je die %% zien.

En dat komt puur door de natuurkundige gegevens: speakers zetten energie om van elektrisch naar kinetisch, een draaitafel andersom, versterkers worden door die omzetting van de speakers beinvloed. CD-spelers zitten met digitaal-analoog conversie (aangenomen dat in het optische gebied alles pefect gaat) en voorversterking. En overal in de keten zitten overgangsweerstanden en capaciteiten. Vandaar dat kabels en pluggen ook nog een stukje invloed hebben.
Mijn 'plafond' is dan gewoon dat 100% van de informatie behouden blijft.

Net als op school een 10 zonder fouten is wil dat niet zeggen dat de test moeilijk of makkelijk was. Een goede set kan meer en moeilijkere testen aan dan aan een simpel setje. Simpel is een elektronisch instrument, moeilijk is de menselijke stem (omdat wij die zo goed kennen) of een vol orkest. Er is geen enkele stereo die een straaljager kan nadoen op volle sterkte. Dan ligt het er dus aan welke informatie er in gestopt wordt.

]eep wijzigde dit bericht 09-07-2007 19:14 (3%)

hard maar opbouwend

DE Koen

quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:48:
[...]

Mijn geluidskaart heb ik gekocht 1,5 a 2 jaar geleden en ik praat vanuit mijn wetenschap van toen. Maar thx voor de verheldering i.i.g.

Toch wel auw! 8)7
quote:
# Audio resolution: 16 bit
# Sample rates o analogue: 32, 44,1 and 48 kHz o digital: 48 kHz
Mnjah, ga niet zomaar resamplen natuurlijk. Ding kan alleen maar 48KHz digitaal doen, het idee is nog eens bitperfect te gaan, maar goed.

AMD Athlon FX-60; ASUS A8N-E; 2GB Kingston DDR400; Gigabyte 7600GT Silent; NEC MultiSync 20WGX2

the real one

quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:45:
Ik heb nu een paar keer op het punt gestaan om met een laatste bod(je) een amp op Ebay te kopen. Steeds niet gedaan vanwege de onzekere factor in de zin van wat je kunt verwachten. Ik ben aan het lezen op diverse forums en moet zeggen dat de Ebaymoed steeds verder zakt. Voorbeeld:

Vraag: hi, i have a yaqin MC10K amplifier 220v 50/60 hz version.The voltage where i live is 240v is it ok to use? thankyou.
Antwoord: ...especially since that amp will only work for about three months before it pops a resistor and a tube, as the bias was mis-adjusted from the factory. Mine was.

Samen met de berichten op Duitse forums ben ik wel een beetje genezen van de Ebay tubes, hoe verleidelijk ook. Geen aarding en dat soort zaken zijn ook nog eens levensgevaarlijk. Ik ben ook niet het type dat toch een Landwind koopt ondanks de wetenschap dat je opgevouwen wordt bij een crash. Dit gezegd hebbende lijkt mij Iets meer geld uitgeven voor een 'echt' Chinees merk bij PA (met garantie) een beter plan. Wat zij verkopen moet immers CE en RoHS gecertificeerd zijn.

No it isn't! The best thing in life are free.

Als je alleen leest over de risico's van beleggen zul je nooit een hoog rendemenst halen. Ik zeg in de topicstart niet voor niets dat het net is als beleggen: er zit een risico aan. Ebay heeft dan idd het hoogste risico, maar ook de grootste winstkansen. Ornec ed hebben al veel minder risico maar zijn ook gemiddeld duurdere producten. En PA is nog weer minder risico.

Heb jij trouwens je lichtnetspanning wel eens gemeten? Ik kom niet boven de 224V uit!

En wat dan nog? Dan moet je repareren na 2 jaar? Mijn Audio Note ging ook kapot na de garantie: 4 mnd w88 en ¤400 dokken!

hard maar opbouwend

quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:45:

Neem via crafty dan een buizenamp van Yarland. Dan heb je garantie en de meeste zijn zeer te spreken over de yarland

@Jeep, Tuurlijk het is een gok. Maar ik lees ook berichten dat deze amps ronduit gevaarlijk kunnen zijn. Een financieel risico oke, maar een paar honder volt op de kast van je buizenbak is niet bepaald prettig.

the real one

quote:
SWISS77 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:43:
@Jeep, Tuurlijk het is een gok. Maar ik lees ook berichten dat deze amps ronduit gevaarlijk kunnen zijn. Een financieel risico oke, maar een paar honder volt op de kast van je buizenbak is niet bepaald prettig.
ja maar... dat is nou toch ook juist de bedoeling van dit topic? Dat je dat niet gebeurt. Je moet ook niet zomaar op iets bieden (he? bronco.b ;)) En laat je toch niet zo bang maken.
Wat je hier trouwens zegt over spanning op je kast is niet reeel. Geaarde kast, geaard stopcontact> geen spanning op de kast. De enige waarbij ik weet dat de aarding niet in orde is (was) is de Music Angel 845. Daarom heb ik ook al eerder duidelijk gezegd mijn bedenkingen te hebben bij Music Angel! Maar er zijn ook zat modellen die wel goed zijn.

Ik las trouwens in Hifi News & RR (beste blad ongeveer) over een show in Amerika. Daar zag ik echt heel veel onbekende namen, maar wel bekende plaatjes. :/ De versterkers van Audioromy en Yaqin (de 100B KT88) en mr Lieung 845 allemaal onder een engelse naam! Ik denk dat ze ook wel weer 'iets' duurder zijn dan op Ebay met weinig verschil onder de motorkap. Dus, dat relativeert de Ebay koudwatervrees wel weer hoop ik.

hard maar opbouwend

@jeep,

Never spijt gehad van impulsieve aankoop!! Maar uh..aangezien je zo bekend met het chinese buizenspul en ik mijn MC10-L waarschijnlijk met gemak via marktplaats kan verkopen (ookal ben ik zeer tevreden over de amp) voor een leuke prijs.

Ben ik zo koopgeil >:) dat ik zit te denken aan een triode versterker.

Weet jij iets over de kwaliteit van de onderstaande amps?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...7604141&rd=1&rd=1 (betreft een Yaqin MC-100B)
en
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...7603739&rd=1&rd=1 (betreft een Yaqin 300B)

Vooral de MC100B komt 'lekker over' omdat die, zoals ik kan beoordelen geen exotische buizen heeft. En even een vraag in zijn algemeenheid.

Zijn die audioromy amps wat? Ik vind ze er namelijk niet zo mooi uit zien maar uiterlijk vind ik niet belangrijk. Zolang de kwaliteit maar goed is.

Daarna ga ik langzaam op zoek naar nieuwe, bijpassende speakers zodat het echt music in, music out gaat worden ;)

Andere tips, merken, enz. zijn uiteraard ook welkom (bijvoorbeeld ik zit niet te wachten op een amp met exotische buizen die ik lastig kan vervangen).

bronco.b wijzigde dit bericht 10-07-2007 09:20 (37%)

quote:
Vooral de MC100B komt 'lekker over' omdat die, zoals ik kan beoordelen geen exotische buizen heeft. En even een vraag in zijn algemeenheid.
300B? niets exotisch aan. Wel duurder gemiddeld dan een KT88 trouwens.
quote:
300B x 2 / 6SN7 x 2 / 12AT7 x 2 / 274B x 1
Alleen die 274B ken ik zo 1-2-3 niet (maar dat zegt niet zoveel).

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

@boudewijn,

Precies...bij de 300B amp stond één buis die ik niet herkende, de 274B buis!

Overigens Boudewijn. Ik heb je mailtje gelezen ben alleen even te hufterig geweest om niet te reageren! Sorry!

@bronco: np. Zie het wel komen.

Over die 274B:
Dat is een duur buisje,
http://www.sophiaelectric.com/pages/se/274b.htm

Western-electrics.... als hij sneuvelt zou ik er een andere in zetten. Ik ben nml van mening dat een rectifier tube nou ook weer niet zo gek veel invloed heeft.

Dat is een gelijkrichter voor 660V @160mA. (dus een watt of 165)
Filamentsvoltage is 5V.

Als je deze buis neemt:
http://www.r-type.org/exhib/aaa0145.htm

Ook 4 pins, en betere max specs (750V @ 250mA). Alleen max 2A filamentsstroom ipv 2.5A.

Baco heeft hem liggen voor 15E.
http://www.baco-army-goods.nl/product_837.html

Op ebay moet je ook wel op min. 75E rekenen bij zo'n 274B trouwens.

Boudewijn wijzigde dit bericht 10-07-2007 13:15 (5%)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

@boudewijn. Jeetje...dat is inderdaad fors zeg!

daarom kom ik met die link naar die buis bij baco.
ik ken de 274b niet, maar het lijkt me dat het effect van die 'goedkope' (of niet overpriced ;) ) buis te verwaarlozen is.

pin me er echter aub niet op vast.
de 274b zal zelfs eerder gaan 'sighen' dan die 5R4GY.

Hiephoi, feest, jippie!

Het pakjesmannetje stond vanochtend aan de deur met
een goed verpakte Yarland FV-34A. Eerste indruk: het
hoog is wel erg aanwezig en ik hoor bij s-klanken wat
geslis. Hopelijk verdwijnt dat met het inspelen.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws