quote:
bronco.b schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:44:
Het is waarschijnlijk een discussie waar je niet komt. Maar ik vind je verhaal nogal zwart-wit gesteld. Als dus iets in je signaalweg (bron, kabels, amp, kabels, speakers) van mindere kwaliteit is. Is het volgens jou music in, still garbage out?
ik probeer het altijd simpel voor te stellen: je begint met bepaalde muzikale informatie. Die wil je in principe alleen weergeven, dus (via elektrische) energie omvormen van putjes of een golfvorm naar luchtdrukverschillen.
Het enige wat je daar voor moet doen is dus
omvormen en energieniveau (amplitude) verhogen. Je wilt dat zo exact mogelijk doen. Oftewel: je (muzikale)
informatie behouden. Elke kleine verandering op de x of y-as (x=faseverschuiving; y=vervorming) zorgt voor verlies van informatie. En je verliest altijd wel wat.
Elk 'slecht' component (schakel in de keten) zorgt voor verlies van informatie.
En de kans daarop is volgens mijn inschatting bij
- speakers 40%
- versterkers 30%
- optische-speler 20% (draaitafel 40%, percentages veranderen evenredig)
- kabels en aansluitingen 10% (of 2% als jij niet in kabels 'gelooft')
Zo moet je die %% zien.
En dat komt puur door de natuurkundige gegevens: speakers zetten energie om van elektrisch naar kinetisch, een draaitafel andersom, versterkers worden door die omzetting van de speakers beinvloed. CD-spelers zitten met digitaal-analoog conversie (aangenomen dat in het optische gebied alles pefect gaat) en voorversterking. En overal in de keten zitten overgangsweerstanden en capaciteiten. Vandaar dat kabels en pluggen ook nog een stukje invloed hebben.
Mijn 'plafond' is dan gewoon dat 100% van de informatie behouden blijft.
Net als op school een 10 zonder fouten is wil dat niet zeggen dat de test moeilijk of makkelijk was. Een goede set kan meer en moeilijkere testen aan dan aan een simpel setje. Simpel is een elektronisch instrument, moeilijk is de menselijke stem (omdat wij die zo goed kennen) of een vol orkest. Er is geen enkele stereo die een straaljager kan nadoen op volle sterkte. Dan ligt het er dus aan
welke informatie er in gestopt wordt.
]eep wijzigde dit bericht 09-07-2007 19:14 (3%)