Reg. datum: 15 april 2007
Reg. datum: 15 april 2007
En daar houd met een RAID 1 ook alles mee op!quote:ppl schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 00:56:
[...]
Niemand heeft het hier dan ook over een backup manier. Het enige waar men het hier over heeft is een extra stuk veiligheid middels raid1 zodat bij uitval van een hardeschijf de data niet meteen pleite is en je dus niet meteen hoeft te gaan lopen restoren
RAID1 is *GEEN* backup oplossing zodra je het als schijf gebruikt voor toegang tot je dagelijkse file/data access.
Wanneer je dagelijks normaal een file/data benadert, denk aan een Dbase, dan is geen backup ingeregeld.Een dbase kan namelijk corrupt raken zonder dat jij het weet. Wat doe jij dan als je al 2 weken lang met een corrupte Dbase werkt? Met RAID1 creeer je geen restore point. Tenzij je elke dag je Dbase appart wegzet, een copy op je RAID1 an daar met je handen ervan af blijft, dan heb je pas een backup.
Zo gebruik ik mijn Thecus N2100 ook, mijn foto's staat erop, mijn muziek staat erop (wordt door mijn MCE gebruikt), mijn documenten en belasting aangifte ook
Het gaat mij erom wanneer 1 schijf eruit knalt, dat staat mijn gegevens tenminste nog op een ander schijfje. Daar zijn die dingen goed voor.
RAID1 op mijn PC had ook gekund, absoluut goedkoper, maar dat systeem haal ik regel matig overhoop, niet handig als ik bij mijn gegevens wil.
Wat betreft doorvoer snelheid (ik heb hem 8 maanden), mijn PC & N2100 is via LAN 100Mbit aan elkaar verbonden, het is natuurlijk lang niet zo snel als je schijf in je PC, maar het is ook geen drama, want het gaat om file access, en dat gaat allemaal prima en heel vlot. Wel merk je wat vertraging met het bekijken van mijn foto's, gemiddeld 6Mbyte per foto, maar dat stoort mij niet.
Foto's van 1 a 2 Mbyte gaat wel vlot (logisch).
Via mijn laptop, benader ik met WiFi (Belkin, WPA, G only, 5.5Mbps) mijn netwerk. Ik gebuik Outlook om mijn email te lezen en de *.PST file staat op N2100.
Dat gaat allemaal prima, goed zelfs.
Hier merk ik een (lichte) vertraging, want nu gaat alles via WiFi met maar 5.5Mbps, maar nog steeds niet hinderlijk.
Dus als je bekijkt welke merk het hoogste doorvoersnelheid heeft, denk ik dat het ook belangrijk is om te zien hoe een merk zijn product ondersteund. Thecus doet het niet slecht.
Dus ik ben met mijn systeem heel tevreden. Ik heb na de nieuwe firmware update niet echt gemerkt dat alles sneller verloopt (RAID1 is opnieuw opgebouwd met firmware 2.1.05)
sokol wijzigde dit bericht 15-04-2007 16:06 (46%)