Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03-2020

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Mabili schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:07:
Zelf zit ik er ook aan de denken om de DS207 te nemen en zag dat deze ook raid ondersteund. Nu is mijn vraag moet er gelijk 2 schijven in als je zelf nog niet in raid wilt werken? Of kan ik dan beter gewoon de 107 nemen?
1 schijf is geen enkel probleem in de DS-207. eigenlijk zijn er vier opties:
  • 1 schijf draaien (en 1 slot vrij houden voor de toekomst).
  • 2 schijven draaien en als JBOD (just a bunch of disks) draaien, dat wil zeggen schijfruimte bij elkaar optellen en als 1 disk crasht heb je de data van de andere nog (mits ze niet tegelijk crashen, wat meestal niet het geval is).
  • 2 schijven als RAID 1 (mirror) set d.w.z. de schijven zijn gespiegeld en data is twee maal opgeslagen, zowel op disk 1 als disk 2. Als één van de schijven kapot gaat, draait je NAS gewoon door met de data van de ander.
  • 2 schijven als RAID 0 (striping) set d.w.z. de schijven verdelen de elk blok data (afhankelijk van de gekozen blocksize) over de twee schijven en kunnen zo sneller lezen en schrijven. Gevolg is wel als één schijf crasht dan is al je data weg (dus je risico is twee keer zo hoog op data verlies).
Het is dus zeker geen verkeerde keuze om de DS-207 te kopen als je van plan ben ooit nog eens uit te breiden (JBOD) of in een veiligere situatie (RAID 1) te gaan draaien met een extra schijf.
Als je maar 1 disk wilt, kun je net zo goed de DS-107 nemen.

Let ook even op de .128 en + versies zoals eerder in dit topic beschreven. Ook dit heeft invloed op performance en mogelijkheden v.w.b. 3th party apps.

Note: RAID 0 zou ik sowiezo nooit draaien met een DS-207. 2x zo hoog risico en qua performance ga je er niet op vooruit, omdat de beperking in de processor zit (de performance van 1 disk is meer dan genoeg).

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04-2021
ik zou er wel aan denken dat je niet makkelijk van 1 disk naar 2 in RAID1 kunt, hiervoor moet je eerst alle data op een andere schijf zetten en na initialisatie van de RAID1 schijven weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07-2024

Jit

sdekker schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:36:
Ik werk nu nog met XP maar ga na de zomer over op een iMac en vraag me af hoe jullie ook ervaring is met OSX en Synology. Werkt dat lekker samen? Werkt UPNP daar goed op evenals je Samba-client?
Hier draait een 107+.128 icm een iMac (intel), mini en iBook (allebei ppc) en dat draait best goed. samba werkt zonder problemen. De iTunes-server doet het ook aardig. Soms moet je wat lang wachten voor ie zelf doorheeft dat ie opnieuw moet indexeren, maar dat kun je via de web-interface forceren.
UPnP heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij was dat ook meer bedoelt om te werken icm diverse audio apparatuur. De AppleTV werkt overigens nog niet met een DS.

De DSAssistant tool voor de initalisatie wilde bij mij op m'n intel-based iMac niet werken en op de beide ppc machines wel. Vooral vreemd, omdat het bij andere wel lijkt te werken op intel Macs.

Alles bij elkaar ben ik best tevreden over m'n DS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142952

Het gaat hier de laatste tijd heel veel over die Synology DS-207, is die zijn meerprijs van meer dan 100 euro echt waard tegenover de Dlink DNS-323? Ik geraak er in ieder geval niet uit! Volgens wat ik hier gelezen heb is de Dlink sneller dan de Synology en gebruikt hij ook nog eens minder energie, het enige nadeel van de D-link dat ik me kan bedenken is dat hij net iets minder opties heeft en je zijn USB poort (officieel) niet kan gebruiken voor andere doeleinden dan een printerserver.

Edit: beide bovengenoemde nadelen lijken me nog eens (vrij eenvoudig) op te lossen met nieuwe firmware, met een beetje goodwill van Dlink tenminste...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 142952 op 20-06-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
HanH schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:21:
ik zou er wel aan denken dat je niet makkelijk van 1 disk naar 2 in RAID1 kunt, hiervoor moet je eerst alle data op een andere schijf zetten en na initialisatie van de RAID1 schijven weer terug.
HanH dat klopt. Zelf zou ik ook nooit migeren van Single Disk naar RAID1 (ook al werd het volgens de documentatie of nieuwe firmware wel ondersteund). Het zou niet de eerst keer zijn je data volledig kwijt te raken tijdens het opbouwen van de tweede disk en een klein bugje in het migratie/copyscript. Ik zou altijd vantevoren een backup maken naar een USB schijf of bijvoorbeeld je PC als je voldoende ruimte hebt.
Er is niets ergers dan het verliezen van je waardevolle data, triester lijkt het me niet te kunnen als je bezig bent met het opbouwen van een RAID1 config om toekomstig dataverlies te voorkomen (de kans te verkleinen) en dan overkomt je juist een plotseling dataverlies tijdens die actie.... :'( :'( :'(

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 142952 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:53:
Het gaat hier de laatste tijd heel veel over die Synology DS-207, is die zijn meerprijs van meer dan 100 euro echt waard tegenover de Dlink DNS-323? Ik geraak er in ieder geval niet uit! Volgens wat ik hier gelezen heb is de Dlink sneller dan de Synology en gebruikt hij ook nog eens minder energie, het enige nadeel van de D-link dat ik me kan bedenken is dat hij net iets minder opties heeft en je zijn USB poort (officieel) niet kan gebruiken voor andere doeleinden dan een printerserver.

Edit: beide bovengenoemde nadelen lijken me nog eens (vrij eenvoudig) op te lossen met nieuwe firmware, met een beetje goodwill van Dlink tenminste...
Zo dacht ik ook over de Thecus N1200, zag er goed uit, had ingebouwde switch, goede hardware specificaties, metalen behuizing etc, dus die maar gekocht. Na een hoop geklooi het ding eindelijk werkend, blijkt o.a. dat ie geen hibernate functie heeft. Ook wilde hij vaak niet aan. Toen merkte ik dat er zo goed als geen support voor is. Het ding dus teruggebracht en een Synology DS-207 gekocht. In één keer geïnstalleerd en werkt perfect. Ook de ondersteuning is erg goed.
Nu weet ik niet het het met D-link zit, maar uit mijn ervaring kan ik wel zeggen dat de DS-207 in ieder geval een goede keuze is. Als je een probleem hebt, zijn er zat mensen die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 12:05
Valith schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:40:
[...]

1 schijf is geen enkel probleem in de DS-207. eigenlijk zijn er vier opties:
  • 1 schijf draaien (en 1 slot vrij houden voor de toekomst).
  • 2 schijven draaien en als JBOD (just a bunch of disks) draaien, dat wil zeggen schijfruimte bij elkaar optellen en als 1 disk crasht heb je de data van de andere nog (mits ze niet tegelijk crashen, wat meestal niet het geval is).
  • 2 schijven als RAID 1 (mirror) set d.w.z. de schijven zijn gespiegeld en data is twee maal opgeslagen, zowel op disk 1 als disk 2. Als één van de schijven kapot gaat, draait je NAS gewoon door met de data van de ander.
  • 2 schijven als RAID 0 (striping) set d.w.z. de schijven verdelen de elk blok data (afhankelijk van de gekozen blocksize) over de twee schijven en kunnen zo sneller lezen en schrijven. Gevolg is wel als één schijf crasht dan is al je data weg (dus je risico is twee keer zo hoog op data verlies).
Het is dus zeker geen verkeerde keuze om de DS-207 te kopen als je van plan ben ooit nog eens uit te breiden (JBOD) of in een veiligere situatie (RAID 1) te gaan draaien met een extra schijf.
Als je maar 1 disk wilt, kun je net zo goed de DS-107 nemen.

Let ook even op de .128 en + versies zoals eerder in dit topic beschreven. Ook dit heeft invloed op performance en mogelijkheden v.w.b. 3th party apps.

Note: RAID 0 zou ik sowiezo nooit draaien met een DS-207. 2x zo hoog risico en qua performance ga je er niet op vooruit, omdat de beperking in de processor zit (de performance van 1 disk is meer dan genoeg).
Bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Ik ga toch voor de DS-207 kiezen ook omdat de prijsverschil tussen de 107 en de 207 niet zo groot is plus dat ik dan altijd nog in staat ben om een extra schijf er in de kunnen plaatsen. Mocht ik dan in raid willen werken kan ik altijd eerst de data backuppen voordat ik dan uit ga breiden.
Het is alleen nog even kijken waar ik de DS-207 ga bestellen. Daarnaast zijn de Samsung 500GB hd's nu ook aantrekkelijk geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
voor diegenen die nog meer info en tweaks over de synology DS familie willen hier wat linkjes:

- DS-207 en FireFly
- Uitbreidingen voor DS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 12:28

Tubby

or not to be

Bedankt voor de tips js303 , ik moet nog een uPnP spelertje kopen, maar dan is het idd wel interessant om een firefly uPnP server te installeren ipv de standaard.

Verder vond ik de keuze tussen ds107 en ds207 niet zo makkelijk, eigenlijk wilde ik ook een ds207 maar heb een ds107+128mb genomen omdat ze de ds207 gewoon nog niet hebben in de + versie.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Domme vraag (maar heb al wél naar het antwoord gezocht): maar wat is nu precies de uPnP server functie op de DS-207? Binnen windows heeft dit toch geen nut?

Dus wat kan ik doen met de uPnP-server optie doen?

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
mr. TCB schreef op maandag 25 juni 2007 @ 09:38:
Domme vraag (maar heb al wél naar het antwoord gezocht): maar wat is nu precies de uPnP server functie op de DS-207? Binnen windows heeft dit toch geen nut?

Dus wat kan ik doen met de uPnP-server optie doen?
mr. TCB, UPnP heeft nut voor het streamen naar een mediaserver. Binnen Windows heeft dit idd geen nut. Het grote voordeel is dat je PC niet aan hoeft te staan om vanaf je mediacenter: een Squeezebox, XBOX360 (kleine aanpassing in de NAS) of een andere mediaplayer (die UPnP ondersteunt) kunt afspelen. Het is dus een soort universele standaard waarmee deze apparaten met elkaar kunnen communiceren en gegevens (mp3, divx, xvid, jpeg etc etc) kunnen uitwisselen.
Je PC hoeft hiervoor dus niet meer aan, wat dus voorheen vaak wel moest.

Zie voor een Wikipedia definitie: klik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb de D-Link DNS-323 en ik kon eerst inloggen via \\DNS-323 met mijn gebruikersnaam en wachtwoord die aangemaakt is op de NAS. Ik was dan niet ingelogd op een pc met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Nu krijg ik een venster met als gebruikersnaam \\DNS-323\Gast en kan ik een wachtwoord invoeren. De gebruikersnaam kan ik niet veranderen. Nu moet ik iedere gebruiker apart toevoegen in de configuratie. Weet iemand een oplossing? Ik heb firmware versie 1.02

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Tubby schreef op maandag 25 juni 2007 @ 08:14:
Bedankt voor de tips js303 , ik moet nog een uPnP spelertje kopen, maar dan is het idd wel interessant om een firefly uPnP server te installeren ipv de standaard.

Verder vond ik de keuze tussen ds107 en ds207 niet zo makkelijk, eigenlijk wilde ik ook een ds207 maar heb een ds107+128mb genomen omdat ze de ds207 gewoon nog niet hebben in de + versie.
Je kunt ook kiezen voor TwonkyMedia en bijvoorbeeld een Ziova CS-505/510 klik

Schijnt erg goed te werken. Goede mediacenter (ook High Definition) met een goede review (zie mpcclub.com) en TwonkyMedia is een goede stabiele UPnP server met veel mogelijkheden.
Zo'n combinatie zie ik zelf ook wel zitten icm een DS-207 .128mb :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
Is het waard om de twachten op de 207+ of komt die niet ?
Op wifisound.nl is de 207 met 1tb te koop voor 539.
Ik wil hem in een datacentre plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Nog even een kleine bijdrage over Thecus NAS-producten.

Zelf heb ik alweer een jaar de N2100 en hij bevalt me uitstekend! Wel had ik achteraf beter iets koelere schijven kunnen kopen (nu WD5000YS), aangezien het apparaat vrij warm wordt. Met een FAN-modification is hij nu in elk geval superstil en koel ( zie : http://thecususergroup.pr...display&thread=1169675808 )

Wat betreft de support van Thecus, deze is inderdaad soms wat traag. Ik merk dat je met een goed verhaal per e-mail (via de website) vaak wel goed geholpen wordt.
Overigens is er, mijns inziens, een prettig en actief user-forum via http://thecususergroup.proboards106.com/ bereikbaar voor je vragen en voor het verlenen van hulp. Het forum wat de Thecus-crew zelf onderhoud, is minder actief. Deze kun je vinden op http://forums.hexus.net/forumdisplay.php?f=202 .

Het grote voordeel van de N2100 t.o.v. andere NAS-devices is dat deze goed tweakbaar is. Met wat Linux kennis kan je zelf modules maken/compilen en inladen op het apparaat. Veel functionaliteit is al door derden hierdoor aan het apparaat toegevoegd, zie http://onbeat.dk/thecus/index.php/Main_Page

Als je nu op het punt staat een N2100 aan te schaffen, adviseer ik even te wachten. Volgens mij staat het nieuwe model, de N299, op het punt de N2100 te vervangen.

Ook met de duurdere en meer profi oplossing, de N5200, heb ik goede ervaringen met een 4-tal apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 12:19:
Nog even een kleine bijdrage over Thecus NAS-producten.

Zelf heb ik alweer een jaar de N2100 en hij bevalt me uitstekend! ... knip ...
Ik kwam voor de N2100 inderdaad wel een en ander tegen, maar rondom de N1200 blijft het stil. Ik heb van de support afdeling op twee emails alleen een antwoord gehad dat ik nog antwoord zou krijgen, verder niets. Het module systeem is inderdaad wel handig, als er tenminste modules voor te vinden zijn, zoals bij de N2100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de N1200, hier hoor je (nog) niet zoveel over. Ook op het gebruikers-forum is het vraag- en antwoord aanbod vrij klein, maar als je ook kijkt naar de verschillen in reacties tussen de verschillende modellen denk ik dat de meeste N1200 gebruikers nog net het knopje aan kunnen krijgen (overdreven dan, hé! >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-03 22:30

r0_

Heren,

Weet 1 van jullie ook of het mogelijk is om de de Synology te begruiken icm de Playstation 3? Bedoel dus of het mogelijk is om de PS3 als mediacenter te gebruiken (net zoals met de Xbox 360 kan) met behulp van UNpN?

Greetz r0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
r0_ schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:10:
Heren,

Weet 1 van jullie ook of het mogelijk is om de de Synology te begruiken icm de Playstation 3? Bedoel dus of het mogelijk is om de PS3 als mediacenter te gebruiken (net zoals met de Xbox 360 kan) met behulp van UNpN?

Greetz r0.
Zoek hier eens op het woordje PS3. Op dit synology forum valt te lezen dat er momenteel gekeken wordt naar deze ondersteuning. Of het er zal komen is nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
zijn er mensen die de voor- of nadelen van de DS207 ten opzichte van de QNAP serie kunnen beschrijven ?
de qnap201 ziet er aantrekkelijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bArtch
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik heb de 107+ en vind het een fantastisch apparaat! (na een WD My Book World geprobeerd te hebben, doe dat alsjeblieft nooit!!)

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is dit: De verkoper zei tegen me dat het mogelijk zou zijn om een eSata hd extern te koppelen (er zit ten slotte een eSata aansluiting op) en die als RAID1 met de interne HD te gebruiken...Dat zou wel mooi zijn toch! Dan heb je stiekum toch een 207+ 8)

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Er is een nieuwe (beta) firmware uitgekomen voor de Synology RS407, CS407, CS407e, DS207, DS107+, DS107 en DS107e.

Met deze firmware wordt het ook mogelijk via het Internet bij je (thuis)bestanden te komen 8) (via EZ-Internet) en ook wordt het afspelen van video's mogelijk via de Photostation tool.
Opperste schreef op zondag 10 juni 2007 @ 08:58:
......
Het enigste minpunt tot nu toe is dat ik niet direct een oplossing heb om dingen lokaal op de DS te verplaatsen.
Ook dit kan nu via de web-based file manager :P
File Station
One of the most requested features is now available with firmware 494, the File Station. The File Station is a web-based file manager, to now handle the daily chore of moving data from one part of the Synology Server to another part of the Server. By using the File Station, the data management is handled internally of the server, instead of being dependent upon a 3rd party client. Because of this, it brings efficiency to how users manage their data.

Zie de site van Synology: klik en her forum: klik

[ Voor 43% gewijzigd door Valith op 12-07-2007 20:52 . Reden: antwoord op Opperste, web-based filemanager ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter

Voor de liefhebbers van de DS-207 een mooie combi-aanbieding voor €499:
DS-207 128MB met 2x Samsung Spinpoint 500GB

Inhoud Bundel:
Synology Disk Station DS-207 128MB SATA RAID NAS Server
2 x Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm, 16MB, SATAII
Gratis Assemblage en Configuratie.

[ Voor 32% gewijzigd door Valith op 13-07-2007 16:42 . Reden: Inhoud bundel erbij ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een RS-232 aansluiting te maken op de DS-107/207, hetzij via een modificatie (intern) of via een USB -> RS232 convertor?

Wil het NAS namelijk behalve als netwerkopslag ook gaan gebruiken om een weerstation op aan te sluiten (en die communiceert serieel). Met Optware zou het dan mogelijk moeten zijn om Wview Weather weersoftware te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02
Zerobase schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:07:
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een RS-232 aansluiting te maken op de DS-107/207, hetzij via een modificatie (intern) of via een USB -> RS232 convertor?

Wil het NAS namelijk behalve als netwerkopslag ook gaan gebruiken om een weerstation op aan te sluiten (en die communiceert serieel). Met Optware zou het dan mogelijk moeten zijn om Wview Weather weersoftware te draaien.
Ik zou dan een USB-Comport converter kopen en als je de shell hebt (via telnet of SSH) op je NAS, dan kan je die nieuwe seriele port waarschijnlijk direct uitlezen. Als het niet direct wordt ondersteunt (lijkt me sterk als dat niet zo is), dan kan je dat er altijd nog bij gooien met wat HOWTOs op het web.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Zo'n USB --> RS-232 convertor heb ik liggen, zou mooi zijn als die werkt. De schijven heb ik al (2x 500GB Samsung), nog even sparen dan maar voor de DS-207. Ik wacht wel nog even tot de + versie er is, die zal ongetwijfeld ook nog wel binnen afzienbare termijn komen.
VisionMaster schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:38:
[...]

Ik zou dan een USB-Comport converter kopen en als je de shell hebt (via telnet of SSH) op je NAS, dan kan je die nieuwe seriele port waarschijnlijk direct uitlezen. Als het niet direct wordt ondersteunt (lijkt me sterk als dat niet zo is), dan kan je dat er altijd nog bij gooien met wat HOWTOs op het web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
Ik begin toch een beetje twijfelen over de DS-207 als mediaserver voor de Squeezebox. Dit topic gaat niet zozeer over NAS als mediaserver maar aangezien hier veel over de 207 wordt gesproken wellicht toch wat aandacht waard hier.

Ik wilde de 207 aanschaffen primair als NAS, en dan op termijn deze te voorzien van Slimserver (on Diskstation) zodra ik een Squeezebox kan betalen. Nu lees ik op verschillende forumsites dat de 207 (128mb versie nog wel) eigenlijk te traag is om de Slimserver software (Perl + MySQL) te draaien.

Verder lees ik (hier, hier en hier) dat er diverse mensen al zelf miniserver+NAS setjes bouwen om dit op te vangen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee: hoe performt slimserver op de 207 in de praktijk: is het traag, valt er mee te leven of is het verwaarloosbaar? Als het inderdaad traag reageert, dan ga ik toch maar wachten tot er een snellere 207 komt (de +) of misschien zelf ook wel zo'n mini-itx kastje in elkaar zetten en daar dan een RAID-1 disk-array op aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Nu lees ik op verschillende forumsites dat de 207 (128mb versie nog wel) eigenlijk te traag is om de Slimserver software (Perl + MySQL) te draaien.
Op oinkzwurgl.org staat bij de 128 MB versie dat-ie goed (++) tot zeer goed (+++) werkt. Heb je de foralinks waar dat wordt tegengesproken? En staat er een 128+ op het programma? Ik dacht dat de 207 met 128MB eigenlijk de + versie was.

Los daarvan ben ik natuurlijk ook zeer benieuwd naar praktijkervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Nu ook bij WiFi Sound / Media voor een nette prijs _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.wifisound.nl/catalog/images/syn207.jpg
plaatje is klikbaar voor deeplink

Heb haar gelijk dit weekend maar besteld met 2x Seagate 500GB in RAID1 :P
Vandaag wordt ze als het goed is afgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 09:53
welke merk HD wordt er meegeleverd bij WifiSound voor de config hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
FloRadix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:29:
FloRadix: Zie mijn post hierboven: "2x Seagate 500GB in RAID1"

In mijn geval Seagate schijven dus. Deze staan ook op de lijst bij Synology als supported disks. Daarom kiest WifiSound hiervoor. Samsung staat ook op de lijst, echter maar 1 type en das niet 500GB versie. (Ze werken natuurlijk wel gewoon, ik ken twee mensen waarbij de een draait met Samsung 500GB schijven en de ander met Western Digital 500GB schijven)/

Volgens mij verkoopt WiFiSound ook Western Digital. Dus even vragen als je besteld, afhankelijk van wat jouw persoonlijke voorkeur zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
FloRadix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:29:
Vroeg ik me laatst ook af en kreeg deze reactie per email: "De Seagate ST3500830AS en de Western Digital 5000AAKS".

Toen ik vroeg waarom: "We leveren geen Samsung ivm dat Synology deze niet aan raad. In de lijst op hun website staat ook maar 1 samsung."

Maar als ik dit topic doorneem kiest bijna iedereen voor de Samsung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shemez
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26
Ik kan me niet voorstellen dat de 500GB Samsung schijven minder goed zouden werken. SATA compliant is SATA compliant. Ze worden nu in ieder geval geformateerd (consistency check op 40%) in mijn splinternieuwe DS207 en heb geen problemen gehad met inbouwen of herkenning van de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shemez
Formateren duurt wel lang overigens... nu pas op 77.5% :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Shemez schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:09:
Ik kan me niet voorstellen dat de 500GB Samsung schijven minder goed zouden werken. SATA compliant is SATA compliant. Ze worden nu in ieder geval geformateerd (consistency check op 40%) in mijn splinternieuwe DS207 en heb geen problemen gehad met inbouwen of herkenning van de schijven.
Het gaat ook niet om compatability in de zin van interfaces, drivers etc, maar juist om de temperatuur van de schijven (na lange belasting). De DS-106 bijvoorbeeld had last van temperatuurproblemen met sommige schijven. De ene schijf wordt namelijk warmer dan de andere (natuurlijk zijn er binnen hetzelfde type schijf ook marges). De Seagates en WD's op de compatability list van Synology zouden die problemen niet mogen geven. O.a. daarom stellen ze zo'n lijstje op. Ze sluiten ook niet uit dat andere schijven perfect kunnen werken (en zelfs beter). Eronder staan ook positieve gebruikerservaringen (o.a. met de Samsungs).

What hard drive models does Synology Product support?

Het schijftype/merk vind ik zelf niet zo spannend, performance is toch geen issue omdat de snelheidsbeperking door de CPU van de NAS wordt bepaald (in een PC zou ik dit wel belangrijk vinden en zou ik bijvoorbeeld een WD Raptor kiezen voor de perfromance). Wat ik wel belangrijk vind icm een NAS is dat ik geen temperatuur issues krijg en ze compatable....

[ Voor 4% gewijzigd door Valith op 18-07-2007 21:43 . Reden: URL added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shemez
Ohw ja, natuurlijk... temperatuur kan ook onder compatible vallen.

Die Samsung schijven zijn tijdens het formateren (is al meer dan 2 uur bezig) in ieder geval niet warmer dan 42C geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Shemez schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:09:
SATA compliant is SATA compliant.
Wat alles in computerland maar zo simpel. Het kan best zijn dat een bepaalde harddisk niet lekker wil werken in een bepaald apparaat. Maar over Samsung icm Synology heb ik dat soort berichten nog niet gelezen.
Shemez schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:09:
Ohw ja, natuurlijk... temperatuur kan ook onder compatible vallen.

Die Samsung schijven zijn tijdens het formateren (is al meer dan 2 uur bezig) in ieder geval niet warmer dan 42C geworden.
M'n diskstation 207 staat al de hele dag aan, (temperatuur in de kamer is ruim 26 graden). Het systeem is daarbij 46 graden, de Seagate 500Gb (ST3500630AS) is 44 graden en de Seagate 300Gb (ST3300622AS ) is 41 graden.
Ik heb kort een Thecus N1200 gehad, daarbij was het in de kamer veel koeler, maar dezelfde 500Gb harddisk (enkel) was daar al 48 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Nou ik heb gisteren de DS-207 (128MB & 2x 500GB Seagate) binnen gekregen en wat een sensatie.... Werkelijk een briljant apparaat van Synology _/-\o_

Ze was helemaal klaar toen ik haar ontving en getest door WifiSound. Het was een kwestie van inprikken in het netwerk en aan de slag. Het staat in eerste instantie op DHCP, maar ik heb voor een vast IP gekozen wat wel is aan te raden (192.168.x.207). Het aanmaken van mappen en shares op je PC is werkelijk een eitje. Een firmware update is zo voor elkaar en ook het installeren van een kleine aanpassing als optware en sabNZBd werkte perfect en soepeltjes.

sabNZBd is echt een fantastische tool. Ik had echter wel problemen met versie 0.2.5 en heb de versie 0.2.4 geïnstalleerd en die werkt erg netjes. helaas werkt PAR en unRAR nog niet (via een omweg kan PAR en unRAR wel gaan werken, maar het is enigzins complex en traag).

Mijn eerste ervaringen zijn dus erg goed te noemen :9. Vanavond en van het weekend maar even verder met puzzelen en kijken of ik richting mijn XBOX360 kan gaan streamen (middels TwonkyMedia bijvoorbeeld).
Ook foto's heb ik gemaakt, echt bizar om te zien hoe klein het apparaat is (heb er een bierflesje naast gezet voor het idee, lijkt wel Madurodam :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 22:32
Nog een antwoord op de vraag van js303 over snelheid Slimserver op DS207.128.

Deze combinatie draait bij mij ondertussen alweer een maand of 2. Het is wel te merken dat het geen dual core op 3 GHz is, zeker bij de webinterface. En vooral bij complexe bewerkingen, zoals een overzicht opvragen van alle "new music". Maar over het algemeen, zeker bij het gebruik van de Squeezebox met de afstandsbediening is het geheel voor mij snel genoeg. Je kan op de pagina van flipflip een aantal tips vinden om zowel SSODS als Slimserver te tweaken om zowel mogelijk snelheid uit de DS te halen.

Ik heb de volgende configuratie in gebruik:
2 Western Digital WD500AAKS schijven in RAID 1.
Muziekbibliotheek van circa 250 Gb (resulteert in een MySQL database van ongeveer 270 Mb)
Slimserver 6.5.3
SSODS 2.16

Als je mij een PM stuurt, kan ik mijn router voor je openzetten, zodat je met de juiste inlog en wachtwoordcombinatie kan ervaren wat de snelheid in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
BounceMeister schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:22:
M'n diskstation 207 staat al de hele dag aan, (temperatuur in de kamer is ruim 26 graden). Het systeem is daarbij 46 graden, de Seagate 500Gb (ST3500630AS) is 44 graden en de Seagate 300Gb (ST3300622AS ) is 41 graden.
Ik heb kort een Thecus N1200 gehad, daarbij was het in de kamer veel koeler, maar dezelfde 500Gb harddisk (enkel) was daar al 48 graden!
Mijn temperatuur onder full stress:

System temperature 55 °C / 131 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)

Disk Number Disk Model Temperature Disk Size Disk Status Volume
Disk 1 ST3500830AS 51 °C / 123 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 ST3500830AS 49 °C / 120 °F 465.76 GB Normal Volume 1

Wat bedoel ik met full stress, tegelijkertijd:
  • Kopieren van 15GB aan foto's
  • unRAR van 12GB rar bestanden
  • sabNZBd download in progress (8 threads)
  • Gebruiken van de Synology webinterface
Redelijke full stress dus >:)

Opvallend vind ik het temperatuurverschil van twee graden tussen de twee schijven. Mogelijk is dit een verschil in afstand of werking van de temperatuursensor. Of komt dit doordat de ene disk de warmte van de andere krijgt. Ook als de boel idle is en temperaturen lager liggen zit er een verschil van 2 graden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Hier nog wat foto's voor de liefhebbers (alles is klikbaar):
Note: let even op de grootte van de DS-207 tov het bierflesje :P

Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/size_front_tn_small.png
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/size_side_tn_small.png
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/box_tn_small.png
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/box2_tn_small.png
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/contents_tn_small.png

[ Voor 7% gewijzigd door Valith op 22-07-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Valith schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:15:
Hier nog wat foto's voor de liefhebbers (alles is klikbaar):
Note: let even op de grootte van de DS-207 tov het bierflesje :P

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jammer van het bier flesje, maar verder toppie mooie dozen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:54

DeFeCt

je wéét toch

Als ik dit topic zo doorlees begrijp ik dat NTFS niet direct wordt gesupport, maar wat ik me dan afvraag, worden bestanden groter dan 4 gig wel gesupport? Ben namelijk opzoek naar een NAS oplossing die dit aankan en lijk er niet veel te vinden..

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoe lekker werkt de DS 207 met sabNZBd? Kan me voorstellen dat rarren en parren te zwaar is voor dit beestje. Usenet ondersteuning is voor mij toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
DeFeCt schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:41:
Als ik dit topic zo doorlees begrijp ik dat NTFS niet direct wordt gesupport, maar wat ik me dan afvraag, worden bestanden groter dan 4 gig wel gesupport? Ben namelijk opzoek naar een NAS oplossing die dit aankan en lijk er niet veel te vinden..
De meeste NAS oplossingen zijn eigenlijk gewoon kleine Linux machines.
Meestal wordt als filesystem ext2 of 3 gebruikt, deze hebben allebei support voor bestanden groter dan 4gb.

Het enige probleem van geen NTFS support is dat je niet makkelijk een externe schijf die je ook voor je Windows pc gebruikt aan je NAS kan hangen, tenzij het FAT32 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Bartjeee : Rarren en Parren zal bij elke NAS een probleem zijn. Ze zijn niet bijster snel dus een bestand van 4Gb repareren zal lang duren. Misschien kan je dan beter een oude PC voorzien van freeNAS oi.d.

@DeFeCt: Het bestandssysteem op de Synology is ext3 als ik het goed heb, in ieder geval kan je hier grote iso's (meer dan 4Gb) op kwijt. Externe USB schijven moeten ook ext3 zijn of FAT32.

@Valith: M'n DS-207 is al een paar uur bestanden aan het kopieren van disk 1 naar disk 2 en ondergaat tegelijkertijd een virusscan:
Disk 1 ST3500630AS 45 °C / 113 °F 465.76 GB
Disk 2 ST3300622AS 42 °C / 107 °F 279.46 GB
System temperature 50 °C / 122 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
De kamertemperatuur is 26 graden.

Ik denk dat m'n DS-207 nog wel wat zwaarder gestressed zou kunnen worden, maar ik heb hem nog niet getweakt. Wat is bij jou de kamertemperatuur?

Misschien dat disk 1 warmer wordt omdat deze tussen disk 2 en het moederbordje in zit. Ik weet niet waar de temperatuursensor van een harddisk zit, misschien vangt hij wat warmte op van een van de andere twee warmtebronnen, misschien kan hij gewoon minder goed de warmte kwijt. Bij mijn DS-207 kan het ook nog zijn dat de nieuwe 500Gb schijf gewoon warmer wordt dan de oudere 300Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
SiErRa schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:58:
[...]
De meeste NAS oplossingen zijn eigenlijk gewoon kleine Linux machines.
Meestal wordt als filesystem ext2 of 3 gebruikt, deze hebben allebei support voor bestanden groter dan 4gb.

Het enige probleem van geen NTFS support is dat je niet makkelijk een externe schijf die je ook voor je Windows pc gebruikt aan je NAS kan hangen, tenzij het FAT32 is.
De nieuwste update van de Synology NAS-en supporten het lezen van NTFS-drives. Er word hier gebruik gemaakt van de nieuwe NTFS file system module die al een tijdje in de Linux wereld rond zweeft. Over een tijdje zou je ook het schrijven naar NTFS schijven kunnen verwachten op een NAS die op Linux is gebaseerd. In de Linux wereld kan het schrijven naar NTFS disken al eventjes, dus dat zou een logisch (en handig) vervolg kunnen zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door VisionMaster op 23-07-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:40

Wokschotel

Op 6 wielen

Ondersteunt de DS207 eigenlijk DLNA, volgens mij nodig om een PS3 de bestanden te laten lezen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Wokschotel schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:52:
Ondersteunt de DS207 eigenlijk DLNA, volgens mij nodig om een PS3 de bestanden te laten lezen?
Nee, dat ondersteunt hij (nog) niet.
Zie hier dit antwoord van Synology:
"No PS3 support has been added, we've only recently purchased the PS3 to study"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Wokschotel schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:52:
Volgens mij niet, maar met TwonkyMedia 4.4 kan dit wel. Deze kun je installeren op je Synology DS-107/207 (wel wordt 128MB aangeraden) en zo streamen naar je PS3 XBOX360 en vele andere mediacenters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
BounceMeister schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:24:
@Valith: M'n DS-207 is al een paar uur bestanden aan het kopieren van disk 1 naar disk 2 en ondergaat tegelijkertijd een virusscan:
Disk 1 ST3500630AS 45 °C / 113 °F 465.76 GB
Disk 2 ST3300622AS 42 °C / 107 °F 279.46 GB
System temperature 50 °C / 122 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
De kamertemperatuur is 26 graden.

Ik denk dat m'n DS-207 nog wel wat zwaarder gestressed zou kunnen worden, maar ik heb hem nog niet getweakt. Wat is bij jou de kamertemperatuur?

Misschien dat disk 1 warmer wordt omdat deze tussen disk 2 en het moederbordje in zit. Ik weet niet waar de temperatuursensor van een harddisk zit, misschien vangt hij wat warmte op van een van de andere twee warmtebronnen, misschien kan hij gewoon minder goed de warmte kwijt. Bij mijn DS-207 kan het ook nog zijn dat de nieuwe 500Gb schijf gewoon warmer wordt dan de oudere 300Gb.
Mijn kamertemperatuur zal ongeveer rond de 24 graden hebben gezeten.

Nu is ze al een tijdje idle geweest en heb ik wat foto's bekeken (dus niet net uit hibernation):
System temperature 46 °C / 114 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
Disk 1 ST3500830AS 45 °C / 113 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 ST3500830AS 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1

Het temperatuurverschil blijft dus. Ben benieuwd hoe dit is met anderen die twee exact dezelde disks hebben zitten... :?

[added]
Net uit hibernation vandaan:
System temperature 45 °C / 113 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
Disk 1 ST3500830AS 39 °C / 102 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 ST3500830AS 36 °C / 96 °F 465.76 GB Normal Volume 1
[/added]

[ Voor 9% gewijzigd door Valith op 26-07-2007 19:07 . Reden: Waardes net uit hibernation vandaan vermeld.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 22:32
Mijn schijven geven in mijn DS207.128 precies hetzelfde temperatuurverschil aan, dus:

Disk 1 WDC WD5000AAKS-00TMA0 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 WDC WD5000AAKS-00TMA0 41 °C / 105 °F 465.76 GB Normal Volume 1

en dat ook al sinds ik het apparaat aan heb staan. Lijkt me dus nix om me zorgen over te maken. Het zal wel komen doordat disk 1 zit "opgesloten" tussen het moederbord en de tweede disk en dus door beide componenten wordt aangewarmd. In tegenstelling tot de tweede disk die tussen de eerste en de behuizing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik ben mij ook aan het orienteren op een NAS en kwam ook deze ThermalTake Muse NAS-RAID N0001LN tegen. Hot swappable en niet te duur. Lijkt dus een leuk ding totdat je dit leest in hun FAQ:

Question: Why Can't I transfer any files over 2 gigabytes?
Answer: The current limit for the linux system file transfer on the NAS device is 2 Gigabytes. We are currently working on a solution to change the limit.

Wat heb je nu aan een NAS als je er geen bestanden van 2 GB op kunt zetten. Ik wil de NAS gebruiken voor onder anderen een locatie voor de backups van mijn systemen via NTBackup en dan komen ze wel degelijk over de 2 GB heen.

Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer deze limiet opgeheven wordt, dus misschien komt het nog goed.

Anders in de CS-407 ook een goede RAID5 vervanger, alhoewel er op het forum veel berichten zijn over failende RAID configuraties in verband met hibernate.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
megatronics schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:36:
Ik ben mij ook aan het orienteren op een NAS en kwam ook deze ThermalTake Muse NAS-RAID N0001LN tegen. Hot swappable en niet te duur. Lijkt dus een leuk ding totdat je dit leest in hun FAQ:

Answer: The current limit for the linux system file transfer on the NAS device is 2 Gigabytes. We are currently working on a solution to change the limit.

Wat heb je nu aan een NAS als je er geen bestanden van 2 GB op kunt zetten. Ik wil de NAS gebruiken voor onder anderen een locatie voor de backups van mijn systemen via NTBackup en dan komen ze wel degelijk over de 2 GB heen.

Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer deze limiet opgeheven wordt, dus misschien komt het nog goed.

Anders in de CS-407 ook een goede RAID5 vervanger, alhoewel er op het forum veel berichten zijn over failende RAID configuraties in verband met hibernate.
WTF? Ze krijgen het voor elkaar om een SOHO NAS te maken met gigabit ethernet, CIFS, NFS, FTP, HTTP (webservertje), met S-ATA controller, RAID-5 plus andere RAID levels, maar hangen aan een kernel met het filesystem support uit de jaren '90, te weten FAT16 (en niet eens FAT32) die heeft een limiet van 2 GB per file. Linux ondersteunt out-of-the-box ext2, ext3, vfat, fat12, fat16, fat32, XFS en nog een paar onbekende file systemen en kan je uitbreiden met andere dingen.

Dat is gewoon absurt! Ik raad dit apparaat sterk af tot ze dit hebben opgelost.

Zo'n mooi stukje hardware net zo nutteloos gemaakt. Op mijn Synology 106e (niet de nieuwste) kon ik vanaf het begin volledig gebruik maken van het ext3 filesystem. Dat houdt in (bron) dat ik met een kleine blocksize files mag maken van 16GB en met een grote blocksize (standaard 4kb blocksize voor ext2 en ext3) mogen de files per stuk 2 TeraByte zijn. Voldoende om BlueRay ISO files op te dumpen.

Waarschijnlijk zijn ze erg 'slim' geweest en dachten ze misschien dat ze een file system moesten kiezen wat onder Linux en Windows word ondersteunt. Wat ook een fabeltje is, omdat je NAS via CIFS (het Windows File Sharing protocol), NFS, FTP of dergelijk al dat soort interne details van je NAS afschermt van je client-pcs

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 24-07-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
avkooi schreef op maandag 23 juli 2007 @ 21:10:
Mijn schijven geven in mijn DS207.128 precies hetzelfde temperatuurverschil aan, dus:

Disk 1 WDC WD5000AAKS-00TMA0 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 WDC WD5000AAKS-00TMA0 41 °C / 105 °F 465.76 GB Normal Volume 1

en dat ook al sinds ik het apparaat aan heb staan. Lijkt me dus nix om me zorgen over te maken. Het zal wel komen doordat disk 1 zit "opgesloten" tussen het moederbord en de tweede disk en dus door beide componenten wordt aangewarmd. In tegenstelling tot de tweede disk die tussen de eerste en de behuizing zit.
Ja, dat was ook mijn verklaring na redenatie... toch altijd ff goed om te checken aan de hand van andere ervaringen. Zeker ook goed dat andere type schijven hetzelfde gedrag laten zien. Een collega met Samsungs heeft een identiek gedrag (2 a 3 graden verschil in het voordeel van Disk 1 :*) )

Die Samsungs blijven overigens wel een stuk koeler dan de Seagates. (31 en 33 graden als de DS idle is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
mijn hitachi's zijn ongeveer 45 graden bij load. Disk 1 is dan warmer dan Disk 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 13:00
Synology geeft aan dat de ds207 er geen mailserver op kan draaien. Het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is om op deze afgeslankte linux machine een mailserver te installeren.

Zijn er al pogingen ondernomen en zo ja: wat zijn de ervaringen.
Misschien is dit iets voor een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
tw_eek schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:08:
Synology geeft aan dat de ds207 er geen mailserver op kan draaien. Het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is om op deze afgeslankte linux machine een mailserver te installeren.

Met de ds106e (of was het een ds106) heeft iemand al wel XMail geinstalleerd als ik me niet vergis. Dat is een hele lichte mailserver o.a. voor powerpc's.

Hier ergens staat het: [Ervaringen]Ethernet harddisks

... en schijnt prima te werken voor die gebruiker. Je kan wel al mailtjes versturen vanaf de shell, want die synology NAS-en geven allemaal status mails naar 1 of 2 mail adressen. Bijv. als je quota te hoog wordt, of als er een probleem is. Het enige mailtje dat ik ontvangen heb is dat ik nog maar 15% van de disk over had na een flinke transfer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22623

Ik ben nu aan het kijken naar een leuke NAS. Nu ben ik echter heel benieuwd waarom jullie veelal hebben gekozen voor een DS207 en niet voor een simpele energiezuinige zelfbouw icm FreeNAS. De kosten zijn veelal gelijk aan die van de DS en je hebt kans om meer dan 2 disks te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
Anoniem: 22623 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:04:
Ik ben nu aan het kijken naar een leuke NAS. Nu ben ik echter heel benieuwd waarom jullie veelal hebben gekozen voor een DS207 en niet voor een simpele energiezuinige zelfbouw icm FreeNAS. De kosten zijn veelal gelijk aan die van de DS en je hebt kans om meer dan 2 disks te benutten.
mijn redenen om voor een standaard oplossing in de vorm van de DS207 te kiezen:
- goede support
- geen moeite doen om alles in elkaar te zetten en werkend te krijgen, de DS207 is echt heel simpel klaar te maken voor gebruik
- klein kastje dat er ook nog super uitziet
- standaard BT, photo, iTunes, etc. support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Ik heb een Synology 106e. Mijn beweeg reden was simpelweg dat je geen enkele PC zo energie zuinig kan maken als een energie zuinig powerpc cpu met een mini-moederbordje (net als Google's concept om energie te besparen: aparte moederborden). Geen overbodige componenten en nu past het netjes op een plek waar ik ook geen kleine moederbord kan neer leggen.

Ondanks alles, krijg je er voor terug een systeem met meerdere USB aansluitingen voor eventuele extra's, linux als basis (voor mij als hacker ideaal), stabiel systeem, windows shares en out-of-the-box bittorrent client, webservertje en veel meer.

Als ik een free NAS oplossing zou kiezen, dan wil ik een moederbordje dat klein is en zeker niet te veel troep bevat. Maar ook al zet je niet alle interfaces aan, ze zullen altijd stroom gebruiken. Het betaald zich een beetje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 13:00
VisionMaster schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:13:
[...]

Met de ds106e (of was het een ds106) heeft iemand al wel XMail geinstalleerd als ik me niet vergis. Dat is een hele lichte mailserver o.a. voor powerpc's.

Hier ergens staat het: [Ervaringen]Ethernet harddisks

... en schijnt prima te werken voor die gebruiker. Je kan wel al mailtjes versturen vanaf de shell, want die synology NAS-en geven allemaal status mails naar 1 of 2 mail adressen. Bijv. als je quota te hoog wordt, of als er een probleem is. Het enige mailtje dat ik ontvangen heb is dat ik nog maar 15% van de disk over had na een flinke transfer :)
Bedankt voor de tip. Ik zal er naar kijken. Ik heb ook een thread gevonden over Xmail op:
http://www.mobileforum.nl/viewtopic.php?t=506

[ Voor 5% gewijzigd door tw_eek op 25-07-2007 21:21 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Je kunt binnenkort ook zeer zuinige Western Digital schijven in je NAS laten installeren dat gaat ook aardig schelen... :*)

Ik heb overigens bij mij de stroommeter aan m'n DS-207 128MB met 2x Seagate (ST3500830AS) 500GB disken gehangen en dit zijn de resultaten:

StatusVerbruikOpmerkingen
Hibernation
15W
Fan gaat ook zachter draaien
Idle
28W
Ook bij afspelen van MP3
Idle+USB-stick
29W
1W extra voor USB-stick
Downloaden sabNZBd
31W
met USB-stick

Nette waardes dus zou ik zo zeggen _/-\o_ Ben benieuwd of er mensen zijn met een zuinige (NAS) server met twee disken die hierbij in de buurt kan komen.
Een collega van me heeft een Pentium M server met slechts met één disk. Deze doet zo'n 35W idle :P

[ Voor 3% gewijzigd door Valith op 26-07-2007 19:04 . Reden: Waarden tijdens dowload erbij gezet.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

@Valith:

Komt jou DS-207 ook goed uit de hibernation? Op het Synology forum lees ik dat bijvoorbeeld de CS-407 wel eens een corrupte RAID5 config achterlaad bij het wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Hahaha... goede vraag, das voor mij nog spannend want heb hem vannochtend (voor het eerst) in hibernation gezet (nadat ik mijn nzb directory naar de USB stick had verplaatst). Ik heb hem dus nog niet uit hibernation gehaald. Dat zie ik vanmidsag pas weer.
Dus wie weet ligt alles in puin :'( ... maar dat zal wel meevallen denk ik :+

Note: Als je sabNZBd hebt draaien en de nzb directory staat op de interne schijven, dan kan ze niet meer in hibernation (er loopt namelijk een daemon die continue in die nzb-dir kijkt of er nieuwe nzb's moeten worden opgepakt). Ik heb trouwens PAR en unRAR ook aan de praat gekregen en daar ben ik erg blij mee. Nu gebeurt het allemaal op de DS en hoef ik op mijn PC niets meer te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 12:29
tw_eek schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:08:

Natuurlijk kan dat, er is een hele simpele telnet hack voor de Synology Diskstations. Na telnet moet je nog even handmatig dpkg packet manager installeren en off you go...

Zie ook: Hacking the Diskstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176280

@Valith: Ik sta zelf ook op het punt om de Synology 207 aan te schaffen maar heb nog enige twijfel. Nu ik lees dat je je nzb/par/rar bestanden helemaal op de Synolgy doet ben ik eigenlijk wel om. Ik las dat de snelheid bij de 106 nog wel een 'probleem' was. Kun je me zeggen hoe je de snelheid van download/par/rar op de 207 vind vergeleken met je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Wat statistieken:
download op de DS(207 128MB) = ca. 450-550KB/s (gemiddeld zo rond de 520KB/s)
download met de PC = ca. 1650KB/s (12.8Mbit constant gemeten)

PAR en unRAR hangt natuurlijk erg veel af van de download. Maar mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt. Het staat echt niet uren te parren en unrarren (dat had ik overigens wel verwacht toen ik de berichten op diverse forums las trouwens, maar mijn ervaring is gewoon erg goed). Ik kan het wel eens timen. Maar om over een zeer kleine download te spreken: 110MB, downloaden, PAR2 en unRAR netjes in de complete directory was binnen 10-15 minuten klaar (en misschien wel sneller, ik was even douchen en toen ik terug kwam was het voor elkaar).
P.S. Je moet dit zeker niet gaan vermenigvuldigen voor grotere downloads, het valt allemaal erg mee.

Maarja, als je toch gewoon echt graag een keer snel iets wilt hebben, dan start je het toch gewoon alsnog op je PC?? :? Verder zal de DS in bijna alle andere gevallen prima voldoen. 's ochtends of als je weer thuis bent staan er gewoon een aantal downloads op je te wachten, uitgepakt en wel ;)

Let er wel op dat als je de CPU gaat belasten (bijvoorbeeld met kopieren, PAR, unRAR of andere zaken) dat op dat moment je download wel inzakt. het is natuurlijk geen 3.0 Ghz dual core CPU :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo denk ik er zelf ook over, inderdaad. Moch ik echt snel iets willen downloaden dan gaat het via mijn PC. De 207 is inmiddels definitief besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22623

Hier inmiddels ook de ds207 besteld icm samsung t166. Ben benieuwd wanneer die binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
@Maneman & Rats: Fantastisch, ben benieuwd naar jullie ervaringen! Veel plezier ervan en deel je bevindingen met ons... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB

AlbertTCB

swing it baby

megatronics schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:36:

Huh? Ik heb gewoon 4,7gb images op de schijf staan? En lees deze ook via stream probleemloos af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

mr. TCB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:21:
[...]

Huh? Ik heb gewoon 4,7gb images op de schijf staan? En lees deze ook via stream probleemloos af?
Tja, ik lees dit op hun website. Misschien dat ze het ondertussen hebben opgelost en de website nog niet bijgewerkt. Trouwens ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad, dus we wachten nog even af.

Edit:

Ik vond wel de volgende quote in een gebruikers review, misschien dat deze limiet bedoeld wordt:

Pros: This thing costs a fraction of what other NAS cost. FTP server. Up to 2TB of data (or so I'm told by tech support). Compact formfactor, easy to run and use. See cons.
Cons: I had trouble setting this up. The required initial firmware update worked but the setup program looked like it was frozen. FTP has download/upload size restriction of 2GB file. Doesn't run at Gigabit speeds, but what does?? Doesn't accept more than 8 digits for it's password.

[ Voor 43% gewijzigd door MegaTronics op 27-07-2007 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesperus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-04 22:02
Hoi

Mensen ik heb sinds vorig week ook een Synology product binnen de huis. Het is een DS 107+ 128 MB volgens synology de snelste versie door z´n geheugen en processor. Ik kan hem niet optimaal testen omdat ik nog een 100mb router heb, maar hij is wel heel heel erg snel. Afspelen van een bestand gaat goed tegelijkertijd iets downloaden via de bittorent loopt heel soepel. Dan ben ik ook iets aan het kopieren naar de NAS hij blijft vrij koel.

Synology had ook een nieuwe beta firmware beschikbaar gesteld met opties als Filestation, bestanden benaderen via de webinterface. Photostation 2 + Video speelt AVI WMV MPEG ook af de synolgy maakt het een Flash bestand van, het is heel makkelijk af te spelen in je foto album. Audio station, je kan nu radio zenders afspelen en MP3's gewoon simpel de share aangeven en geniet maar van je muziek. Je hebt wel een USB speakers setje erbij nodig, eventueel kan je ook een afstandbediening erbij bestellen van Synology :) . En tenslotte ook een nieuwe optie EZinternet je kan je synolgy webbeheer ook bereiken van buitenaf 8) .

Ik zal later wat screenshots bij toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
goeieavond.

ik ben nu ook op zoen naar een nas oplossing. ik heb alleen niet zo'n groot budget. ik heb er €250 voor dat zou een nas oplossing + hd moeten worden. wat raden jullie mij aan?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Hesperus schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:57:
Hoi

Mensen ik heb sinds vorig week ook een Synology product binnen de huis. Het is een DS 107+ 128 MB volgens synology de snelste versie door z´n geheugen en processor. Ik kan hem niet optimaal testen omdat ik nog een 100mb router heb, maar hij is wel heel heel erg snel. Afspelen van een bestand gaat goed tegelijkertijd iets downloaden via de bittorent loopt heel soepel. Dan ben ik ook iets aan het kopieren naar de NAS hij blijft vrij koel.

Synology had ook een nieuwe beta firmware beschikbaar gesteld met opties als Filestation, bestanden benaderen via de webinterface. Photostation 2 + Video speelt AVI WMV MPEG ook af de synolgy maakt het een Flash bestand van, het is heel makkelijk af te spelen in je foto album. Audio station, je kan nu radio zenders afspelen en MP3's gewoon simpel de share aangeven en geniet maar van je muziek. Je hebt wel een USB speakers setje erbij nodig, eventueel kan je ook een afstandbediening erbij bestellen van Synology :) . En tenslotte ook een nieuwe optie EZinternet je kan je synolgy webbeheer ook bereiken van buitenaf 8) .

Ik zal later wat screenshots bij toevoegen.
Wow, dat zijn nog eens features! Dus... als ik het goed begrijp maak je een soort centraal audio-station/jukebox van je NAS? Wel grappig :) Misschien gaan ze ook nog wel een model uitbrengen dat audio aansluitingen bezit. Die NAS-drives heb je ook.
Persoonlijk hoop ik dan wel dat ze nog wel een variant overhouden zonder dat soort dingen, omdat het mij vooral ook om de bezuiniging gaat van de energie kosten. Want mijn NAS is natuurlijk wel 1 van de geselecteerde apparaten in huis die ook 's nachts door blijven draaien.
Op zich is het wel grappig dat ze nu nog meer op de bestanden en vooral de audio hebben gericht, omdat ze al de audio kunnen streamen via UPnP en via de iTunes Service (die heerlijk werkt kan ik iedereen vertellen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
markje1 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 20:59:
goeieavond.

ik ben nu ook op zoen naar een nas oplossing. ik heb alleen niet zo'n groot budget. ik heb er €250 voor dat zou een nas oplossing + hd moeten worden. wat raden jullie mij aan?
Tja, wat wil je doen? Dit is zo'n open vraag dat ik bijna de FAQ naar je toe zou moeten gooien ;)

Er zijn NAS-en die heel goedkoop zijn en handig voor 1 gebruiker, dat zijn NAS-en die gebruik maken van NDAS. FreeCom classics zijn van die dingen. Ze zijn goedkoop, maar ik vind ze onhandig.

De echte NAS oplossingen zijn altijd ietsje duurder, omdat ze flexibeler zijn. Het is meestal een echt apart systeem waar vele services op kunnen draaien om bijv. windows sharing te doen of een torrent te kunnen downloaden. Of soms zelfs met een Webservertje.

Met een budget voor 250 euro voor hd+NAS kan je bij Informatique (zie www.tweakers.net/pricewatch) een Buffalo Linkstation kopen met 320GB disk. Qua prijs en performance een aanrader uit een andere NAS thread.

offtopic:
shit, ik heb een soort van dubbelpost gemaakt ipv een gebruikelijk merge in 1 reply. Mea Culpa :X

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 29-07-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilde een DS 207+ bestellen maar ben uiteindelijk toch gegaan voor de 107+ icm met een Squeezebox. Perfect apparaat totnutoe. Heb nog wel wat kleine dingen die ik moet uitzoeken maar ik heb er nu al erg veel plezier van.
Ik heb ook getwijfeld om niet de goedkopere (lees: Conceptronic) te nemen maar ben blij dat ik de Synology heb gekocht.

Ik beschouw mezelf niet als 'echte' tweaker maar maar ik vond het instellen van de Synology zeer goed te doen. Heb mijn hele mp3-verzameling inmiddels opgeslagen, al mijn foto's staan erop, heb een share met mijn Dreambox sat-ontvanger en ftp is ook een eitje.

@Valith: ik krijg sabnzbd nog niet aan de praat. Heb het optware-pakketje gedownload, het tar-bestand in mijn public-folder gezet de firmware aangepast en dan zou je in moeten kunnen loggen via http://ip-adres:8080. Dit lukt echter niet, ik kan wel een user en ww invoeren maar alles wat ik probeer (ook als admin) pakt ie niet. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Het komt omdat je de 107+ hebt gekocht. Deze is voorzien van een ARM processor (500MHz) ipv PPC (266MHz) processor van de DS207, DS207 128MB, DS107, DS107 128MB en DS107e
(let op: er is geen DS-207+ zoals jij laat weten, alleen een DS207 en DS207 128MB).

Voor de ARM 500MHz processor heeft men (lees: Ed_x) sabNZBd nog niet weten te compileren. Ed_x is hiermee bezig op het Mobileforum
Daarom heb ik ook gekozen voor een DS-207 128MB. Met name vanwege de RAID1 functionaliteit, maar ook omdat sabNZBd nog niet werkend is op de ARM CPU. Hieraan wordt dus nog gewerkt, maar het is niet bekend of het gaat lukken...

Goed om te horen dat je connectie met je Squeezebox werkt. Als je echt graag met sabNZBd wilt gaan werken op korte termijn, is het wellicht een idee om je DS-107+ te ruilen voor een DS-207 128MB. Dan kun je alles en heb je nog steeds een zeer acceptabele performance. (Of heb jij een andere reden om voor de DS-107+ te kiezen dan extra performance, de prijs is nagenoeg gelijk aan een DS-207 128MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik volg het topic van Ed_x inderdaad ook maar had er niet bij stil gestaan dat het (nog) niet voor de 107+ was. Is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Heb voor deze bundelaanbieding gekozen omdat het een aardige prijs was. Raid 1 was voor mij niet essentieel (draai wel dagelijks backup op USB-schijf) dus heb me bij wifisound.nl goed laten voorlichten en geconcludeerd dat ik voor deze bundel zou gaan. Voor mij is dit een prima afdoende oplossing maar ging inderdaad wel naar de winkel met het idee de 207 te gaan halen.
Echt een aanrader, deze NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:17

Jrz

––––––––––––

Ik zit nog met een dilemmatje:
1) De 207 is nog niet met 128Mb + snelle cpu te krijgen toch?
2) De 207 installeert een partitietje op je schijf, wat als dat hele ding naar de klote gaat en 1 hdd. Kan ik dan die andere hdd in mn PC gooien, en als ext3 partitie mounten, of moet ik er moeilijk voor doen?
3) Is het mogelijk om een flashkaartje erin te gooien, zodat de volledige HDD voor mij is (zonder dat er een partitie wordt gebruikt voor software?)
4) Kan een dagelijkse backup gescheduled worden naar USB? En zo ja, kan die HDD dan ook op hibernation staan als hij niet gebruikt wordt? Of is een rsync mogelijk naar een server op internet?
5) Weet iemand wanneer NTFS write ondersteund wordt? :)
6) Als je een mirror hebt, hoe makkelijk is het dan om een set grotere hdds er in te gooien zonder data verlies?

Vind het nogsteeds best een prijzig apparaat namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 07-08-2007 12:17 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jrz schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:55:
Ik zit nog met een dilemmatje:
1) De 207 is nog niet met 128Mb + snelle cpu te krijgen toch?
2) De 207 installeert een partitietje op je schijf, wat als dat hele ding naar de klote gaat en 1 hdd. Kan ik dan die andere hdd in mn PC gooien, en als ext3 partitie mounten, of moet ik er moeilijk voor doen?
3) Is het mogelijk om een flashkaartje erin te gooien, zodat de volledige HDD voor mij is (zonder dat er een partitie wordt gebruikt voor software?)
4) Kan een dagelijkse backup gescheduled worden naar USB? En zo ja, kan die HDD dan ook op hibernation staan als hij niet gebruikt wordt? Of is een rsync mogelijk naar een server op internet?
5) Weet iemand wanneer NTFS write ondersteund wordt? :)
6) Als je een mirror hebt, hoe makkelijk is het dan om een set grotere hdds er in te gooien zonder data verlies?

Vind het nogsteeds best een prijzig apparaat namelijk.
2) Ligt er volgens mij aan welke RAID vorm je hebt gebruikt. Als je een RAID-1 mirror hebt wel, als je RAID-0 gebruikt, dan is het over. Ik weet effe niet meer of je JBOD kan gebruiken... Ik neem aan dat er gebruik gemaakt wordt van de Logical Volume Manager, dus je kan dan vrij eenvoudig in een ander systeem je disk mounten en daar in de LVM hangen en doorgaan.
3) Ik wil zelf ook een keer een FLashdriver in de USB doen en dan de swap en liefst ook de software via de Stick laten lopen. Dat lijkt me makkelijker knoeien met dat ding, maar ik kan me voorstellen dat je de boot volgorde niet richting je USB drives kan gooien, alleen maar naar de root partitie van 1 van de twee interne disken.
4) Ik weet dat nu USB drives ook in de hibernation gezet zullen worden. Of dat goed werkt weet ik (nog) niet, maar het wordt gesupport. Dagelijkse online backups configureren is mogelijk. Ik weet niet wat het kan doen, maar waarschijnlijk is dat op een andere Samba server. Je kan de telnet hack uitvoeren en dan zelf rsync opzetten.
6) Hoe bedoel je? Als je een RAID1 mirror hebt, dan is de vraag hoe lang een rebuild duurt? Ik zou zeggen dat het niet veel sneller kan gaan dan 40MB/s met een lage belasting, dus reken maar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB

AlbertTCB

swing it baby

megatronics schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 07:01:
[...]

Tja, ik lees dit op hun website. Misschien dat ze het ondertussen hebben opgelost en de website nog niet bijgewerkt. Trouwens ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad, dus we wachten nog even af.

Edit:

Ik vond wel de volgende quote in een gebruikers review, misschien dat deze limiet bedoeld wordt:

Pros: This thing costs a fraction of what other NAS cost. FTP server. Up to 2TB of data (or so I'm told by tech support). Compact formfactor, easy to run and use. See cons.
Cons: I had trouble setting this up. The required initial firmware update worked but the setup program looked like it was frozen. FTP has download/upload size restriction of 2GB file. Doesn't run at Gigabit speeds, but what does?? Doesn't accept more than 8 digits for it's password.
Ik heb de standaard firmware op de 207 staan (meen dat die van april is) en kan probleemloos dvd-images van 4,7gb overzetten van pc naar nas via ftp. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
mr. TCB schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:04:
[...]

Ik heb de standaard firmware op de 207 staan (meen dat die van april is) en kan probleemloos dvd-images van 4,7gb overzetten van pc naar nas via ftp. Vreemd...
Heb jij het over een Synology DS207 of iets anders? Want volgens mij ging die reactie om een heel ander product ;) Al die Synology producten hebben dit probleem nooit gehad AFAIK. Die waren vanaf het begin af aan al op ext3 geformateerd en gebruikten ze alles volgens de standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
VisionMaster schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:56:
[...]

Heb jij het over een Synology DS207 of iets anders? Want volgens mij ging die reactie om een heel ander product ;) Al die Synology producten hebben dit probleem nooit gehad AFAIK. Die waren vanaf het begin af aan al op ext3 geformateerd en gebruikten ze alles volgens de standaarden.
Volgens mij ging dat inderdaad over een ander product. Het linkje verwijst naar een "Thermaltake N0001LN Muse NAS-RAID RJ45 Intel IOP 80219 400MHZ Processor - Retail".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Wat ik allemaal niet los maak in dit topic :+

Maar goed, als ik een NAS aanschaf dan zal het waarschijnlijk toch een RAID1 NAS worden. De Synology DS-207 en QNAP TS-209 Pro zijn momenteel favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229162

Ik heb interesse in de DS207, maar stel nu: het toestel gaat kapot (niet de schijven): kan ik dan de data nog recupereren of ben ik verplicht een nieuwe DS207 te kopen?

Grts,

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Anoniem: 229162 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:49:
Ik heb interesse in de DS207, maar stel nu: het toestel gaat kapot (niet de schijven): kan ik dan de data nog recupereren of ben ik verplicht een nieuwe DS207 te kopen?

Grts,

Roel
Het gebruikt een standaard (en gratis (en open source)) standaard linux/unix bestandsysteem. Dus, met een oude PC en welke Linux distributie dan ook (Knoppix is een erg goede livecd) kan je de files terug halen. Effe ervan uitgaande dat je het in RAID-1 hebt gezet. In RAID-0 wordt dat een ander verhaal. Dan heb je een kans dat het inderdaad terug te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
VisionMaster schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:14:
[...]

Het gebruikt een standaard (en gratis (en open source)) standaard linux/unix bestandsysteem. Dus, met een oude PC en welke Linux distributie dan ook (Knoppix is een erg goede livecd) kan je de files terug halen. Effe ervan uitgaande dat je het in RAID-1 hebt gezet. In RAID-0 wordt dat een ander verhaal. Dan heb je een kans dat het inderdaad terug te halen is.
Je kunt (zeer waarschijnlijk) ook een EXT3 reader gebruiken (zie ook deze eerdere post in dit topic)
Dan kun je de disk ook in je Windows systeem hangen en uitlezen (heb dit echter nog nooit zelf getest, maar zal waarschijnlijk werken).

Ik heb al wel een backup disk (USB/eSATA in externe behuizing) geformatteerd als EXT3 en vanaf de DS-207 een backup op gemaakt. Via een EXT3 reader voor Windows kan ik deze gewoon prima uitlezen/benaderen. Voor een interne disk van de DS-207 verwacht ik exact hetzelfde. Neemt niet weg dat het ten strengste aan te bevelen in, regulier backups te blijven maken, voor als de DS om een of andere reden zou uitbranden, data deletion of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik denk dat ik voor de single disk + USB backup ga.. (en waarschijnlijk nog een netwerkbackup; eerste run zal lang duren, maar mp3s veranderen niet)
Scheelt een disk + wat geld + lawaai + wachten op nieuwe 207 :)
raid-1 is geen backup... usb backup eigenlijk ook niet maar ok

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229162

Valith schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 02:15:
[...]

Je kunt (zeer waarschijnlijk) ook een EXT3 reader gebruiken (zie ook deze eerdere post in dit topic)
Dan kun je de disk ook in je Windows systeem hangen en uitlezen (heb dit echter nog nooit zelf getest, maar zal waarschijnlijk werken).

Ik heb al wel een backup disk (USB/eSATA in externe behuizing) geformatteerd als EXT3 en vanaf de DS-207 een backup op gemaakt. Via een EXT3 reader voor Windows kan ik deze gewoon prima uitlezen/benaderen. Voor een interne disk van de DS-207 verwacht ik exact hetzelfde. Neemt niet weg dat het ten strengste aan te bevelen in, regulier backups te blijven maken, voor als de DS om een of andere reden zou uitbranden, data deletion of wat dan ook.
Dient de DS nu niet juist om backups op te plaatsen? :)
Investeren in tape oplossingen vind ik weer een beetje teveel van het goede. Ok, investeren in RAID vond ik ook teveel , tot mijn externe 300GB HDD het begaf... :)

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Anoniem: 229162 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:45:
[...]

Dient de DS nu niet juist om backups op te plaatsen? :)
Investeren in tape oplossingen vind ik weer een beetje teveel van het goede. Ok, investeren in RAID vond ik ook teveel , tot mijn externe 300GB HDD het begaf... :)
Nou daar heeft dat apparaat te veel functionaliteit voor :) Investeren in raid valt wel mee natuurlijk, scheelt misschien 120 euro. Maar raid is geen backup.
Tape is klote.. Daarom wil ik een netwerk-backup maken zodat als mn huis in de fik staat, ik nog wel alles heb :) Ik wil er ook niet naar om hoeven kijken namelijk. Misschien doe ik wel een backup naar mn amazon S3 account, of naar een van de gecolocate servers. Maar voor S3 heb ik nog een leuk (en niet al te data intensief) scriptje voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

@Valith:

Al getest met de nieuwe firmware voor je DS-207?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jrz schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 11:35:
[...]

Nou daar heeft dat apparaat te veel functionaliteit voor :) Investeren in raid valt wel mee natuurlijk, scheelt misschien 120 euro. Maar raid is geen backup.
Tape is klote.. Daarom wil ik een netwerk-backup maken zodat als mn huis in de fik staat, ik nog wel alles heb :) Ik wil er ook niet naar om hoeven kijken namelijk. Misschien doe ik wel een backup naar mn amazon S3 account, of naar een van de gecolocate servers. Maar voor S3 heb ik nog een leuk (en niet al te data intensief) scriptje voor nodig.
Ach, RAID-1 is inderdaad geen backup, maar als je de files nog ergens anders hebt, dan is dat natuurlijk het best. Ik zou wel blij zijn met RAID-1 ivm de extra zekerheid van je online data. Maar ja... Ik ga binnenkort effe een grote disk pakken om effe een USB backup te maken van mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

Denk zelf dat ik gebruik ga maken van de aanbieding een DS207 met 2 x 500 gb aan opslag wel met 128 mb geheugen. Dat voor 499 euro. Lijkt me super handig om overal en waar dan maar ook om bij je data te kunnen. Ook de optie om films de delen met andere binnenhuis, hebben ook een dreambox op het netwerk aangesloten.

Zelfs een printer kan je er op aansluiten lijkt me helemaal relax. We hebben nu een printer server kastje alleen deze werkt niet echt lekker met vista en al helemaal niet met 64.
Hoop dat dat straks ook verleden tijd is :p

Pc snachts niet meer aan hoeven te laten staan als ik wil gaan downloaden, allemaal kleine dingentjes die het leven wel makkelijker maken _/-\o_ . Is het trouwens mogelijk om vanaf buitenaf de ds 207 bestanden te laten downloaden ?

Over die externe harddisken las ik ergens dat 500 gb max is om aan te sluiten, is dit ook echt waar ? Kan namelijk niet op elke site terug vinden namelijk, aangezien tegenwoordig al voor 220 1 tb opslag verkrijgbaar is. Dit zijn wel 2 x 500 gb opslag. Zal dit werken om dit extern aan te sluiten ?

Zowel wifisound als digita hebben de aanbiedingen, alleen met verschillende harddisken. De ene wds en andere samsung schijven.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 41187 op 22-08-2007 20:21 ]

• VisionMaster
Anoniem: 41187 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:53:
Denk zelf dat ik gebruik ga maken van de aanbieding een DS207 met 2 x 500 gb aan opslag wel met 128 mb geheugen. Dat voor 499 euro. Lijkt me super handig om overal en waar dan maar ook om bij je data te kunnen. Ook de optie om films de delen met andere binnenhuis, hebben ook een dreambox op het netwerk aangesloten.

Zelfs een printer kan je er op aansluiten lijkt me helemaal relax. We hebben nu een printer server kastje alleen deze werkt niet echt lekker met vista en al helemaal niet met 64.
Hoop dat dat straks ook verleden tijd is :p

Pc snachts niet meer aan hoeven te laten staan als ik wil gaan downloaden, allemaal kleine dingentjes die het leven wel makkelijker maken _/-\o_ . Is het trouwens mogelijk om vanaf buitenaf de ds 207 bestanden te laten downloaden ?

Over die externe harddisken las ik ergens dat 500 gb max is om aan te sluiten, is dit ook echt waar ? Kan namelijk niet op elke site terug vinden namelijk, aangezien tegenwoordig al voor 220 1 tb opslag verkrijgbaar is. Dit zijn wel 2 x 500 gb opslag. Zal dit werken om dit extern aan te sluiten ?

Zowel wifisound als digita hebben de aanbiedingen, alleen met verschillende harddisken. De ene wds en andere samsung schijven.
Ik heb zelf een SSH daemon draaien op mijn Synology, zodat ik veilig kan in loggen (note: ik ben een (gezonde) paranoide security geek). Je kan de web-interface forwarden via de router en via de web-interface kan je een torrent of normale http (en volgen mij ook anonymous ftp) downloads activeren. Ik heb voor mijn Linux desktop thuis geen client tools, dus ik ben daar blij mee. Voor Mac en Windows zijn er wel de download redirector tools, die vanuit je LAN werken. Maar dat het nu via de website gaat is wel netjes.

De hardware kan ook wel disken tot een TB aan, maar dat wordt afgeraden, omdat de temperatuur van die disken hoger is dan disken van 500GB. Voor de single disk Synology NAS drives is dat maximum supported disk op 750GB gezet.
Volgens iemand van het Synology forum is de behuizing en zijn ventilator geschikt om een bepaalde hoeveelheid energie af te voeren, maar de nieuwste disken worden simpelweg heter. Als het aantal platters omlaag gaat in de disken om een terabyte disk te krijgen (nu iets van 4 of 5 platters) dan neemt de temperatuur ook af en kan het weer wel.

Mijn oplossing in mijn single disk 106e is dat ik een extra ventilator aan de zijkant erbij heb geplaatst. De locatie waar mijn disk staat is niet ideaal (ergens hoog op een plank, dus warme lucht daar). Ik heb een USB kabel gestript, zodat ik een 80mm fan op 5V heb draaien tegen de roosters van de case aan.

Ik denk als je hetzelfde doet en/of de nieuwste mogelijk disken koopt, dat het prima gaat werken. De linux distro die er op zit als OS zal het aan zijn reet roesten hoe groot je disk is, mits onder de 16TB per disk. ;)

Nu kan ik kiezen of ik Slimserver wil laten installeren, kost me wel 10 euro extra ? Moeilijk om te installeren ? Heb nog geen ervaring met linux :P, zelf heb ik geen Squeezebox. Dus lijkt me zelf beetje overbodig eigenlijk of denken jullie dat het ergens anders wel handig voor is ??

Wil wel proberen of de nas te laten verbinden met een Dreambox satelliet decorder is dat. Zelf kiest ik er voor om de harddisken gewoon normalen te monteren. Dus geen raid 0 of 1 voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Laatst online: 07-07 12:28

Tubby

or not to be

megatronics schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:06:
Wat ik allemaal niet los maak in dit topic :+

Maar goed, als ik een NAS aanschaf dan zal het waarschijnlijk toch een RAID1 NAS worden. De Synology DS-207 en QNAP TS-209 Pro zijn momenteel favoriet.
Heb je de QNap 209 toevallig al gekocht? Zit er zelf aan te denken namelijk. Ik heb op dit moment een ds107+/128mb. Maar wil toch wel een raid1 oplossing uiteindelijk. En de QNap 209 heeft een 500mhz proc, en dat heeft de DS-207 nog steeds niet.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

nee, nog niet. Momenteel wil ik nog een aantal andere dingen kopen, dus ik moet mijn geld selectief uitgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb hem vandaag besteld,hoop het kastje morgen binnen te krijgen. Dacht dat je ook zonder raid 0 en 1 kon gebruiken. Maar dat is dus niet :(. Aangezien ik het apparaat ook voor de opslag ga gebruiken, heb ik maar raid 0 gekozen. Denk dat ik binnenkort nog een externe schijf van 500 gb er aan hang voor bachup shit :P.

Heb er echt zin om met het apparaat te gaan spelen, ben echt zwaar benieuwd :D. Kan niet wachten tot morgen hoop dat hij dan wordt gebracht :P
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste