1 schijf is geen enkel probleem in de DS-207. eigenlijk zijn er vier opties:Mabili schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:07:
Zelf zit ik er ook aan de denken om de DS207 te nemen en zag dat deze ook raid ondersteund. Nu is mijn vraag moet er gelijk 2 schijven in als je zelf nog niet in raid wilt werken? Of kan ik dan beter gewoon de 107 nemen?
- 1 schijf draaien (en 1 slot vrij houden voor de toekomst).
- 2 schijven draaien en als JBOD (just a bunch of disks) draaien, dat wil zeggen schijfruimte bij elkaar optellen en als 1 disk crasht heb je de data van de andere nog (mits ze niet tegelijk crashen, wat meestal niet het geval is).
- 2 schijven als RAID 1 (mirror) set d.w.z. de schijven zijn gespiegeld en data is twee maal opgeslagen, zowel op disk 1 als disk 2. Als één van de schijven kapot gaat, draait je NAS gewoon door met de data van de ander.
- 2 schijven als RAID 0 (striping) set d.w.z. de schijven verdelen de elk blok data (afhankelijk van de gekozen blocksize) over de twee schijven en kunnen zo sneller lezen en schrijven. Gevolg is wel als één schijf crasht dan is al je data weg (dus je risico is twee keer zo hoog op data verlies).
Als je maar 1 disk wilt, kun je net zo goed de DS-107 nemen.
Let ook even op de .128 en + versies zoals eerder in dit topic beschreven. Ook dit heeft invloed op performance en mogelijkheden v.w.b. 3th party apps.
Note: RAID 0 zou ik sowiezo nooit draaien met een DS-207. 2x zo hoog risico en qua performance ga je er niet op vooruit, omdat de beperking in de processor zit (de performance van 1 disk is meer dan genoeg).
Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM