Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Anoniem: 53610 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:50:
[...]

Ik heb de WD GP 1TB schijven erin zitten en mijn NAS staat 24/7 aan, schijven gaan gewoon na 5 minuten slapen als ze niet in gebruik zijn.
Ik heb een Synology 106e (ouder model dus) en ik heb toendertijd een Seagate disk gekocht van 250GB. Tegenwoordig is dat qua omvang niets, maar waar het mij om ging was de betrouwbaarheid van de disken. En hier heb ik de 10 euro extra voor uitgetrokken. Op de zaak (www.nikhef.nl/grid) zijn voor een Seagate kopers, omdat die het langste meeblijven gaan. We hebben vooral veel SATA disken in het datacenter. (voor zei die het willen weten, SCSI heeft geen zin).

We hebben Western Digital gehad, redelijk goede gemiddelde. Soms lekker snel, licht aan het model eigenlijk. Maxtor was goed (4,5 jaar terug), tegenwoordig zijn het de uitval disken (al een tijd uitgekotst). Spinpoints zijn lekker rustig, maar performen wat minder. Helemaal geen gekke disken hoor en erg betaalbaar. Maar goed, ik ging voor de Seagates ivm de ervaringen die we daarna hebben gehad.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

VisionMaster schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:57:
[...]
Spinpoints zijn lekker rustig, maar performen wat minder. Helemaal geen gekke disken hoor en erg betaalbaar. Maar goed, ik ging voor de Seagates ivm de ervaringen die we daarna hebben gehad.
De reden dat ik de WD GP schijven heb genomen is omdat ze standaard op 5400 toeren draaien en een minimaal stroom verbruik hebben. Aangezien iedere willekeurige schijf zowiezo iedere nic op zijn sloffen bij kan houden, is performance bij een NAS nooit een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238243

js303 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:48:Hoe lang hebben jullie de NAS kastjes aan staan? 24/7, of gaatie savonds gewoon uit?
Mijn DS-106 staat 24/7 aan, nu imiddels ruim twee jaar. Er zit een Seagate 500 GB in. Kan VisionMaster alleen maar gelijk geven; Maxtor is rotzooi. Had een paar 200 MB Maxtors in een externe enclosure, maar ze zijn uiteindelijk allemaal afgefikt. Maxtor wordt kennelijk veel te heet bij 24/7, bij mij komen ze er in ieder geval niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Anoniem: 53610 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:07:
[...]
De reden dat ik de WD GP schijven heb genomen is omdat ze standaard op 5400 toeren draaien en een minimaal stroom verbruik hebben. Aangezien iedere willekeurige schijf zowiezo iedere nic op zijn sloffen bij kan houden, is performance bij een NAS nooit een issue.
Ik heb een Synology 106e en via de SSH kan het niet harder gaan dan 6MB/s max 5MB/s gemiddeld. Zelfs met meerdere streams. Lukt dat niet, de processor en het geheugen is de limiterende factor. Een nieuwer model zou harder lopen ivm snellere processoren en geheugen. Maar via de FTP interface haal ik wel de lijn snelheid. Ik heb nog geen gigabit in huis, maar met jumbo frames optimaal ingesteld verwacht ik toch wel dat ik uit het kleine apparaatje zo'n 50MB/s moet kunnen verzenden of ontvangen. De nieuwe bottleneck wordt dan simpelweg de harddisk met een gemiddelde seriele lees en schrijf snelheid tot 50MB/s.
Anoniem: 238243 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:04:
[...]
Mijn DS-106 staat 24/7 aan, nu imiddels ruim twee jaar. Er zit een Seagate 500 GB in. Kan VisionMaster alleen maar gelijk geven; Maxtor is rotzooi. Had een paar 200 MB Maxtors in een externe enclosure, maar ze zijn uiteindelijk allemaal afgefikt. Maxtor wordt kennelijk veel te heet bij 24/7, bij mij komen ze er in ieder geval niet meer in.
Van het data center ontvang ik alle 'funky' harddisken. Zodra er een file system error is gevonden, dan is de disk afgeschreven. De kans dat het echt aan de disk ligt is hoog en de moeite om het te corrigeren weegt niet op met de kosten van de benodigde tijd. Anywayz, ik heb dus hier een aardig stapelje Maxtor disken. Die dingen zijn inderdaad niet voor 24/7 ontworpen. Seagate en de duurdere serie van WD zijn mijn favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
@ Tweakhanz en Visionmaster: thanx, ik ga dan toch voor de Seagates, aangezien ik zelf niet echt goede of slechte ervaringen met een bepaald merk heb (behalve LaCie kastjes dan, volgens mij proppen ze daar afgekeurde schijven in zo vaak gaan die stuk)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VisionMaster schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 19:00:
[...]
Ik heb een Synology 106e en via de SSH kan het niet harder gaan dan 6MB/s max 5MB/s gemiddeld. Zelfs met meerdere streams. Lukt dat niet, de processor en het geheugen is de limiterende factor. Een nieuwer model zou harder lopen ivm snellere processoren en geheugen. Maar via de FTP interface haal ik wel de lijn snelheid. Ik heb nog geen gigabit in huis, maar met jumbo frames optimaal ingesteld verwacht ik toch wel dat ik uit het kleine apparaatje zo'n 50MB/s moet kunnen verzenden of ontvangen. De nieuwe bottleneck wordt dan simpelweg de harddisk met een gemiddelde seriele lees en schrijf snelheid tot 50MB/s.
Ik verwacht niet dat je 50 MB/s op welke nas dan ook zult kunnen halen. Ik heb zelf een gigabit switch tussen 2 ch3snas doosjes (dat is zo'n beetje de snelste NAS op dit moment) zitten en ik kom nooit boven de 24 MB/s. En dat is dus met het rsync commando, twee dezelfde nics en een iso van meer dan 8 GB. Ik vind het zelf ook wel jammer dat er nog geen hogere snelheden mogelijk zijn.
Desalnietemin, iedere nieuwe harddisk haalt zelfs 50 MB/s redelijk gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Anoniem: 53610 schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:09:
[...]

Ik verwacht niet dat je 50 MB/s op welke nas dan ook zult kunnen halen. Ik heb zelf een gigabit switch tussen 2 ch3snas doosjes (dat is zo'n beetje de snelste NAS op dit moment) zitten en ik kom nooit boven de 24 MB/s. En dat is dus met het rsync commando, twee dezelfde nics en een iso van meer dan 8 GB. Ik vind het zelf ook wel jammer dat er nog geen hogere snelheden mogelijk zijn.
Desalnietemin, iedere nieuwe harddisk haalt zelfs 50 MB/s redelijk gemakkelijk.
Rsync via het rsync protocol is het beste en anders met FTP, dat scheelt een hoop overhead en met jumbo frames kan je heel veel goed maken. Maar je NAS (Synology doet dat o.a.), je switch, je netwerkkaart en de driver moeten het allemaal ondersteunen. Anders moet een netwerkpakketje als nog in tweeen gesplitst worden en kan de performance zelfs dalen met gigabit tot onder je 100Mbit performance :D Raar, maar waar ;)

Verder moet je bestand groot genoeg zijn om het te zien en niet te gefragmenteerd op de disk staan. Het andere detail is dat het wel een paar seconden tot een minuut kan duren voor dat je netwerk op de volledige bandbreedte is uitgekomen. Zelfs op een klein netwerkje thuis zit je nooit direct op je maximale snelheid, dus met kleine bestanden heb je alleen maar last van gigabit omdat je vullingsgraad van de datapakketten soms erg belabberd is. En het gaat toch echt om effectieve hoeveelheid data overpompen.

Het laatste detail is dat je NAS echt helemaal niets anders te doen heeft dan jou data transfer om boven de 40MB/s te kunnen pieken. Je voordeel is dat je latency laag is, dus dat je niet te veel last hebt van een kleine buffer. En het licht er aan hoeveel CPU power en geheugen je hebt, maar met meerdere data stromen bereik je beter de beste vullingsgraad. Maar goed... misschien schrijf ik te veel tekst over iets dat lasti te behalen valt :D

[ Voor 35% gewijzigd door VisionMaster op 14-04-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 14:17
Ik heb sinds enkele dagen ook de Synology DS-207+ met 2x 500GB in RAID1. Nou heb ik gedeelde mappen en verschillende gebruikers aangemaakt, maar als ik een schijfmapping maak naar die mappen dan moet ik bij elke restart van de PC('s) weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord invoeren. Er is geen mogelijkheid om "wachtwoord onthouden" aan te vinken.

Is dit normaal? Ik moet toch niet iedere keer opnieuw hoeven inloggen :?. Ook heb ik nogal 'ns moeite om überhaupt de shares te benaderen. Hij accepteert de gebruikersnamen en wachtwoorden niet altijd ... dat lijkt zo op 't eerste gezicht volstrekt willekeurig te gebeuren.

edit: Inmiddels "lijkt" het opgelost. Ik heb eerst een nieuwe netwerklokatie aangemaakt die verwijst naar de share. Daar kon ik wel het wachtwoord opslaan. Vervolgens een schijfmapping gemaakt naar die netwerklokatie, en nu werkt het wel :), ook na een restart van de PC.

[ Voor 35% gewijzigd door Wouter! op 19-04-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Wouter! schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:37:
Ik heb sinds enkele dagen ook de Synology DS-207+ met 2x 500GB in RAID1. Nou heb ik gedeelde mappen en verschillende gebruikers aangemaakt, maar als ik een schijfmapping maak naar die mappen dan moet ik bij elke restart van de PC('s) weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord invoeren. Er is geen mogelijkheid om "wachtwoord onthouden" aan te vinken.

Is dit normaal? Ik moet toch niet iedere keer opnieuw hoeven inloggen :?. Ook heb ik nogal 'ns moeite om überhaupt de shares te benaderen. Hij accepteert de gebruikersnamen en wachtwoorden niet altijd ... dat lijkt zo op 't eerste gezicht volstrekt willekeurig te gebeuren.

edit: Inmiddels "lijkt" het opgelost. Ik heb eerst een nieuwe netwerklokatie aangemaakt die verwijst naar de share. Daar kon ik wel het wachtwoord opslaan. Vervolgens een schijfmapping gemaakt naar die netwerklokatie, en nu werkt het wel :), ook na een restart van de PC.
Ik noem dit Windows-leed en heeft eigenlijk niets met je Synology te maken. Je had hetzelfde probleem met een andere NAS ook gehad. Ik ben blij dat het werkt. Ik heb hier een PC met Windows en die is ook 'vergeetachtig' ook al vink ik alles aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 11:08

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Excuses mocht ik vragen stellen die in dit topic al beantwoord zijn, ik kon de antwoorden niet vinden.
Ik wil hem gebruiken voor Backup, Printserver en Mediastreamen.

De vragen zijn simpel:

1. Heeft iemand ervaring met de Synology DS-207 en een Roku Soundbridge M1001?
2. Gaan de disks in spin-off indien er geen activiteiten richting de Synology DS-207 zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 20:44
Wouter! schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:37:

Had precies hetzelfde probleem.
Na een user id aangemaakt te hebben op de DS-207+, die hetzelfde is als op de pc, loopt alles vlekkeloos.

been there, done that, bought the T-shirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
i2Paq schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:32:
Excuses mocht ik vragen stellen die in dit topic al beantwoord zijn, ik kon de antwoorden niet vinden.

De vragen zijn simpel:

2. Gaan de disks in spin-off indien er geen activiteiten richting de Synology DS-207 zijn?

Alvast bedankt!
1. geen idee
2. ja, en de time-out is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:02
Sinds kort heb ik een 107+ en heb die uitgerust met een WD Caviar GP 500 gb (pricewatch), omdat ik veel functies wilde en optimale energiezuinigheid. Dat is gelukt; mijn aldi-powermeter geeft tijdens gebruik ca. 12 watt, soms piekjes naar 14, en tijdens idle, als de schijf slaapt, slechts 6 watt.

Ook qua performance ben ik tevreden; downloaden via bittorrent (getest met een ubuntu-torrent) liep op tot rond de 1500 kb/sec (na portforwarding op de router), en usenet haal ik ook max. ca. 1500kb/s. Op m'n PC haal ik met usenet circa 1800/1900kb/s op mijn 20mbit internetlijn. Parren en unrarren is wel knap traag (natuurlijk) vergeleken met een PC, maar ik kon nog wel een divx-film bekijken terwijl hij van usenet aan het downloaden was, maar meen wel af en toe een hikje te hebben kunnen zien. Dit op 100mbit netwerk.

Dus: erg tevreden!

[ Voor 5% gewijzigd door Blaurens op 24-04-2008 11:52 . Reden: Netwerkdetails toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazewindus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09-2022
(jarig!)
i2Paq schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:32:

De vragen zijn simpel:

Alvast bedankt!
Antwoorden:
1. Alle Synology apparten zijn te koppelen de Soundbridge apparaten. Geen probleem!
2. Ja zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Blaurens schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:37:
Sinds kort heb ik een 107+ en heb die uitgerust met een WD Caviar GP 500 gb (pricewatch), omdat ik veel functies wilde en optimale energiezuinigheid. Dat is gelukt; mijn aldi-powermeter geeft tijdens gebruik ca. 12 watt, soms piekjes naar 14, en tijdens idle, als de schijf slaapt, slechts 6 watt.

Ook qua performance ben ik tevreden; downloaden via bittorrent (getest met een ubuntu-torrent) liep op tot rond de 1500 kb/sec (na portforwarding op de router), en usenet haal ik ook max. ca. 1500kb/s. Parren en unrarren is wel knap traag (natuurlijk) vergeleken met een PC, maar ik kon nog wel een divx-film bekijken terwijl hij van usenet aan het downloaden was, maar meen wel af en toe een hikje te hebben kunnen zien.

Dus: erg tevreden!
Je noemt hier wat zaken die volgens mij meer met je netwerkperformance dan met je NAS te maken hebben. Downloaden met 1500kb/s snoept ongeveer 12Mbit bandbreedte weg. Er blijft dan nog meer dan genoeg over om te kopieëren, streamen, enz, enz. tegelijk.

Werk je in een draadloos netwerk? Zolang dat geen draft-n is is het niet zo vreemd dat je hickups ziet, maar dat zegt niks over de prestaties van je NAS ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
Wouter! schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:40:
Je noemt hier wat zaken die volgens mij meer met je netwerkperformance dan met je NAS te maken hebben. Downloaden met 1500kb/s snoept ongeveer 12Mbit bandbreedte weg. Er blijft dan nog meer dan genoeg over om te kopieëren, streamen, enz, enz. tegelijk.
Qua bandbreedte is er inderdaad geen enkel probleem, maar zowel bittorrent als usenet zijn qua cpu belasting relatief zwaar. Zeker als hij via usenet aan het downloaden is, is de diskstation's eigen webinterface erg traag. Omdat ik op mn pc hogere downloadsnelheden haal, is de CPU van de nas dus een beperkende factor, wat zich dus deels ook uit in (iets) mindere performance van de fileserver en webinterface.
Werk je in een draadloos netwerk? Zolang dat geen draft-n is is het niet zo vreemd dat je hickups ziet, maar dat zegt niks over de prestaties van je NAS ;).
Nee, wired, 100mbit, met 20mbit internet. Zal nog even toevoegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaurens op 24-04-2008 12:00 . Reden: Clarified ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Iemand hier ook problemen met de ds-207+ in combo met een PS3?
Bij mij moet ik telkens upnp op de ds uit en aan zetten om hem op de ps3 te zien.
En dan werkt ook alles wel zoals het hoort (mp3 luisteren video streamen etc) totdat de ps3 uitgaat en later weer start, dan zie ik de ds dus niet.... :'(

Heb al op de officiele forum van synology gezocht en een ticket aangemaakt bij synology.
Maar zij konden me ook niet verder helpen.
Mijn probleem zou verder gesluisd worden naar de tech boys die dit evt. in nieuwe firmware zouden oplossen.

Maar ik lees her en der zoveel wel werkende combinaties dat ik ga twijfelen of ik iets verkeerd heb staan of doe.

Mijn netwerk situatie als volgt:
- Speedtouch 780 modem/router (hier hangt de DS-207+ direct aan)
- 3com gigabit switch die aan een andere poort op 780 hangt
- desktop pc die aan de switch hangt
- PS3 die aan de switch hangt (draadloos levert geen verbetering op)
- Laptop die wireless aan de 780 hangt.

Als iemand tips heeft... GRAAAG

[ Voor 0% gewijzigd door guido09 op 28-04-2008 19:24 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
guido09 schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:23:
Bij mij moet ik telkens upnp op de ds uit en aan zetten om hem op de ps3 te zien.
En dan werkt ook alles wel zoals het hoort (mp3 luisteren video streamen etc) totdat de ps3 uitgaat en later weer start, dan zie ik de ds dus niet.... :'(

Heb al op de officiele forum van synology gezocht en een ticket aangemaakt bij synology.
Mijn probleem zou verder gesluisd worden naar de tech boys die dit evt. in nieuwe firmware zouden oplossen.

Maar ik lees her en der zoveel wel werkende combinaties dat ik ga twijfelen of ik iets verkeerd heb staan of doe.

Het ligt aan de service van de ds-207+ in combinatie met de PS3. Dus de netwerk details zijn niet al te relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!

Ongeacht of de combinatie met de PS3 nou wel of niet werkt: Kun je de NAS niet beter ook aan de switch hangen? Zo maak je namelijk geen gebruik van de gigabit-mogelijkheden. De ingebouwde switch van de Speedtouch is maar 100Mbit.

En misschien helpt 't ook je probleem wel verhelpen (al is 't niet echt voor de hand liggend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 18:25
Er is nieuwe firmware voor de Synology DS107+ uitgekomen (weet niet of het ook voor andere modellen geldt).
Synology Disk Station DS107+ Release Notes

Version: DSM 2.0-0598

(2008/04/15)

Change log

(5461, 5462) Enhanced Samba securities.
(5433) Enhanced local user login compatibility when there exist large amount of Windows ADS user accounts.
(5478, 5479, 5573) Enhanced Audio Station playlist indexing.
(5497, 5511) Enhanced iTunes Server security.
(5551) Enhanced File Station's special characters file name handling.
(5489, 5539, 5542) Enhanced external hard disk compatibility.
Ik heb deze gisteren geinstalleerd en moet zeggen dat Photostation 3 er goed uitziet. Nu is het ook mogelijk te bloggen etc. afsprakenbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Wouter! schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:11:
[...]

Ongeacht of de combinatie met de PS3 nou wel of niet werkt: Kun je de NAS niet beter ook aan de switch hangen? Zo maak je namelijk geen gebruik van de gigabit-mogelijkheden. De ingebouwde switch van de Speedtouch is maar 100Mbit.

En misschien helpt 't ook je probleem wel verhelpen (al is 't niet echt voor de hand liggend).
Heb ik ook geprobeerd maar ik merk niet veel verschil qua snelheid.
Het probleem ansich bleef.
Binnetie schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:47:
Er is nieuwe firmware voor de Synology DS107+ uitgekomen (weet niet of het ook voor andere modellen geldt).
Nieuwe firmware staat erop sinds dat hij uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03-2020

Valith

As the rush comes..

Topicstarter

Voor je probleem heb ik geen directe oplossing (de standaard upnp + xbox360 werkt bij mij perfect, geen PS3 ervaring). Wel zou een work-around zijn Twonkymedia te installeren (www.twonkymedia.com), de eerste 30 dagen gratis op proef daarna een licentie. Dit pakket zit echt perfect in elkaar en kan veel meer dan de standaard upnp van Synology. Natuurlijk ga je daar dan ook uiteindelijk voor betalen. Maar voor jou kan het 30 dagen lucht geven tot Synology het issue mogelijk fixt ;-)

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valith schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 22:11:
[...]
Voor je probleem heb ik geen directe oplossing (de standaard upnp + xbox360 werkt bij mij perfect, geen PS3 ervaring). Wel zou een work-around zijn Twonkymedia te installeren (www.twonkymedia.com), de eerste 30 dagen gratis op proef daarna een licentie. Dit pakket zit echt perfect in elkaar en kan veel meer dan de standaard upnp van Synology. Natuurlijk ga je daar dan ook uiteindelijk voor betalen. Maar voor jou kan het 30 dagen lucht geven tot Synology het issue mogelijk fixt ;-)
Als je je NAS herstart voor de 30 dagen om zijn, begint Twonky weer opnieuw met 30 dagen proef. 8) Oftewel om de 4 weken herstarten, onbeperkt Twonky gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Thanx, ga ik gelijk eens proberen of dit beter werkt.
(update volgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
Dat ging beter dan verwacht, twonky werkt!! en blijft werken na het uit en aan zetten van de ps3.

happy happy joy joy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb mijn 500 GB hardeschijf verkocht en een 1 TB schijf aangeschaft (deze moet nog binnenkomen). Ik wil meteen wat dingen qua opslag anders doen.

Ik heb 3 pc's hier staan waar wij met 5 mensen achter zitten (er maken 5 mensen gebruik van de 3 pc's). Wat doen ze nu allemaal? Ze slaan hun bestanden overal en nergens op en gaan dan onderling bestanden kopieren van de ene naar de andere pc. Gevolg is dat ik sommige bestanden wel 3x tegenkom in het netwerk. Ook is zo lastig te achterhalen welke verbestandsversie de laatste is.

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is dat iedereen zijn eigen inlognaam heeft (gekoppeld aan zijn haar windows account, mocht dit kunnen). Zodra de persoon inlogt en bijvoorbeeld via Word documenten wil maken en opslaan en hiervoor Mijn Documenten kiest dat ze automatisch op de Synology worden opgeslagen. Dus bestanden van bijv. c:\document and settings\user a\mijn documenten worden opgeslagen op \\diskstation\users\user a\mijn documenten.

De pc's werken hier allemaal met Windows XP pro
Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Binnetie schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:48:
Ik heb mijn 500 GB hardeschijf verkocht en een 1 TB schijf aangeschaft (deze moet nog binnenkomen). Ik wil meteen wat dingen qua opslag anders doen.

Ik heb 3 pc's hier staan waar wij met 5 mensen achter zitten (er maken 5 mensen gebruik van de 3 pc's). Wat doen ze nu allemaal? Ze slaan hun bestanden overal en nergens op en gaan dan onderling bestanden kopieren van de ene naar de andere pc. Gevolg is dat ik sommige bestanden wel 3x tegenkom in het netwerk. Ook is zo lastig te achterhalen welke verbestandsversie de laatste is.

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is dat iedereen zijn eigen inlognaam heeft (gekoppeld aan zijn haar windows account, mocht dit kunnen). Zodra de persoon inlogt en bijvoorbeeld via Word documenten wil maken en opslaan en hiervoor Mijn Documenten kiest dat ze automatisch op de Synology worden opgeslagen. Dus bestanden van bijv. c:\document and settings\user a\mijn documenten worden opgeslagen op \\diskstation\users\user a\mijn documenten.

De pc's werken hier allemaal met Windows XP pro
Is dit mogelijk?
Ik heb dit zelf nooit volledig getest in de setup die jij beschrijft, maar van wat ik lees, zeg ik: ja, het kan.

Als je de usernames en wachtwoorden op je Synology hetzelfde maakt als die van de PC's, zal dit perfect werken.
Als je per PC bij "Mijn documenten" op de rechtermuisknop klikt kun je daar een nieuwe locatie opgeven. Ik zie geen probleem waarom dat niet een netwerklocatie kan zijn, bijvoorbeeld op je NAS.

Mogelijk dat je wel even moet nadenken over het feit dat je NAS even niet beschikbaar zou zijn (als bijvoorbeeld een van de PC's wordt meegenomen naar een andere locatie, als er iets in je netwerk is, of als je NAS down is). Ik weet niet hoe Windows er dan mee om gaat als je Mijn Documenten locatie niet beschikbaar is... misschien gaat ie dan vreselijk staan bokken.

Uit je verhaal maak ik niet op of je al een Synology hebt? Je hebt een grotere disk besteld, waarvoor?

Edit: ik zie het al....
Binnetie schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 09:48:
Sinds vorige week heb ik een DS 107+ 128 mb, het is een leuk apparaat met veel mogelijkheden.
Dan kun je zelf ff een testje doen, met die rechtermuisknop actie op "Mijn documenten" in je huidige setup... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Valith op 02-05-2008 10:00 ]

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zit ook eens rond te kijken naar een NAS.

Nou lijkt mij de CH3SNAS wel wat, maar de DNS-323 ook...

Mijn eisen zijn niet al te hoog:
- support voor 2 1TB(=<) schijven in raid1
- laag stroomverbruik
- snel genoeg om 1080p over het netwerk te kunnen kijken.

Kan dat met, een van, die 2 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 04-05-2008 01:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raven schreef op zondag 04 mei 2008 @ 01:04:
Zit ook eens rond te kijken naar een NAS.

Nou lijkt mij de CH3SNAS wel wat, maar de DNS-323 ook...

Mijn eisen zijn niet al te hoog:
- support voor 2 1TB(=<) schijven in raid1
- laag stroomverbruik
- snel genoeg om 1080p over het netwerk te kunnen kijken.

Kan dat met, een van, die 2 ?
CH3SNAS en DNS-323 zijn conceptueel gelijk, draaien alleen verschillende firmware.
In 1 van mijn 2 CH3SNAS heb ik 2 WD 1TB GP schijven zitten, werkt perfect. Raid1 is niet slim, rsync backup iedere avond is veel beter, echter raid1 kan zonder problemen. Stroomverbruik is laag, zeker met die GP schijven. De maximale snelheid is 25 MB/sec en dat is erg snel voor een NAS. Of dat genoeg is voor 1080p weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Anoniem: 53610 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:11:
[...]

CH3SNAS en DNS-323 zijn conceptueel gelijk, draaien alleen verschillende firmware.
In 1 van mijn 2 CH3SNAS heb ik 2 WD 1TB GP schijven zitten, werkt perfect. Raid1 is niet slim, rsync backup iedere avond is veel beter, echter raid1 kan zonder problemen. Stroomverbruik is laag, zeker met die GP schijven. De maximale snelheid is 25 MB/sec en dat is erg snel voor een NAS. Of dat genoeg is voor 1080p weet ik niet.
Ik heb geen ervaring met de CH3SNAS of de DNS-323, echter wel met de Synology DS-207 (128MB, 266Mhz processor).
Ik stream via de ingebouwd upnp server (en hiervoor ook via Twonky) 1080p wireless(-g) naar mijn XBOX360 in de huiskamer. (OK mijn XBOX360 downscaled het weer naar 720p, omdat ik een HD-Ready TV heb en dat kost alleen maar meer kracht dan 1080->1080...)

Wat dat betreft dus geen enkel probleem. De bottleneck zal hem ook eerder zitten in de bandbreedte van je netwerk (in mijn geval wireless-G) dan in de throughput van je NAS.

Zie ook dit:
Qoute www.blu-rayspecialist.nl:
De kortere golflengte van de gebruikte blauwe laser maakt het mogelijk een hogere informatiedichtheid te behalen, zodat meer informatie op dezelfde schijf kan worden opgeslagen. Een blu-rayschijf heeft een capaciteit van ongeveer 25 GB of twee uur HDTV-audio + -video met een bandbreedte tussen 36 en 72 Mbps. Het is tevens mogelijk om verscheidene lagen boven op elkaar te zetten die elk 25 GB kunnen opslaan, hierdoor is het mogelijk om meer dan 50 GB op één schijf te zetten.

Dat is dus "uncompressed" native Blue Ray: tussen 36 en 72 Mbps (meeste films die geript worden van Blue Ray of HD-DVD zijn een stuk lager qua bitrate: 4-12Mbps)

Maar een klein rekensommetje laat weten dat voor 36-72Mbps een througput van 4.5MB/s tot 9MB/s nodig is. Dat zou een NAS makkelijk moeten kunnen geven qua read-snelheid. En das dan native blue ray bandbreedte.
Maar das de theorie, de praktijk kan heel anders zijn. Bij mij werkt het iig voor de 1080p films die ik gezien heb prima in combinatie met een Synology DS-207 128MB met 2x500GB in RAID1, een Linksys 54G router en een XBOX360. (afstand tussen wifi access point en XBOX360 = circa 15 meter geen beton)

[ Voor 37% gewijzigd door Valith op 05-05-2008 12:26 . Reden: Rekensommetje ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb vandaag een Samsung 1 TB hardeschijf gekocht die mijn 500 GB Western Digital schijf moet vervangen. Nu dacht ik om de schijf via e-sata aan te sluiten om zo een backup te maken van de 500 GB disk en daarna de 1 TB weer terug in de Synology DS107+ te plaatsen. Maar tijdens de wizard (uit het webbased menu) krijg ik telkens een melding dat ik de schijf moet formateren als een backup-schijf.

Ik kan hier verder weinig over terugvinden.

Hoe werkt het backuppen precies? Ik wil dus de data van mijn 500 GB schijf kopieren naar de 1 TB schijf en deze dan in de Synology plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Binnetie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:00:
Ik heb vandaag een Samsung 1 TB hardeschijf gekocht die mijn 500 GB Western Digital schijf moet vervangen. Nu dacht ik om de schijf via e-sata aan te sluiten om zo een backup te maken van de 500 GB disk en daarna de 1 TB weer terug in de Synology DS107+ te plaatsen. Maar tijdens de wizard (uit het webbased menu) krijg ik telkens een melding dat ik de schijf moet formateren als een backup-schijf.

Ik kan hier verder weinig over terugvinden.

Hoe werkt het backuppen precies? Ik wil dus de data van mijn 500 GB schijf kopieren naar de 1 TB schijf en deze dan in de Synology plaatsen.
En de andere kant op? dus de 1 TB inbouwen en dan de 500 GB via de e-sata aan te sluiten?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
megatronics schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:11:
[...]

En de andere kant op? dus de 1 TB inbouwen en dan de 500 GB via de e-sata aan te sluiten?
Dat lijkt me zeker wel het proberen waar om het andersom te doen. Verder is de noodzaak voor het formateren nogal logisch. Dat zou je elders in een PC ook moeten doen.

Wat er gebeurt bij het formateren van een backup disk is dat het Linux file systeem ook op die externe disk wordt aangemaakt. Dat is opzich zeer positief, maar je hebt dan geen systeem partitie en swap file. Zie hier onder mijn partitie lijst van mijn Synology 106e met alleen de interne disk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
StorageElement> df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1               129.1M    109.1M     18.6M  85% /
/tmp                     14.8M    104.0k     14.7M   1% /tmp
/dev/hda3               228.6G    200.0G     26.3G  88% /volume1

StorageElement> cat /proc/swaps 
Filename                        Type            Size    Used    Priority
/dev/hda2                       partition       393584  47212   -1

Ik heb dus 3 partities. Maak je een backup disk, dan maakt het systeem 1 partitie aan die de hele disk beschrijft. Dat kan je later omvormen, maar dat gaat niet via een paar knopjes in de NAS.

Ik heb nog niet eerder een USB of eSATA disk aan mijn Synology gehangen met meerdere partities. Waarschijnlijk werkt dat prima en zal het alle partities automagisch mounten en beschikbaar maken voor gebruik. Daarmee zou je dus van de nu interne en straks externe disk kunnen kopieren naar de 1TB disk die je nieuw in je systeem hebt gedaan (plus de installatie procedure ervoor hebt gevolgt).

[ Voor 15% gewijzigd door VisionMaster op 08-05-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga de 500 GB uit de Synology halen en de 1 TB inbouwen. Vervolgens de 1 TB formatteren als nieuwe schijf (extern heeft hij het telkens over formatteren als backup schijf) en dan de data van de externe schijf (500 GB) terugzetten naar de 1 TB). Ik laat weten wat eruit is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
guido09 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 10:53:
Dat ging beter dan verwacht, twonky werkt!! en blijft werken na het uit en aan zetten van de ps3.

happy happy joy joy :+
Ik heb zelf een 107+ icm ps3, en ik heb geen enkel probleem met de standaard (in de 2.0 meegeleverde) streamingsoftware. Ik gok idd net als een van de vorige suggesties dat de nas in de switch duwen een oplossing kan zijn. Maargoed, zo te horen staat de switch niet naast de nas in de meterkast :)

Weet trouwens wel dat twonky na 30 dagen niet meer gratisch is he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:13:
Ik ga de 500 GB uit de Synology halen en de 1 TB inbouwen. Vervolgens de 1 TB formatteren als nieuwe schijf (extern heeft hij het telkens over formatteren als backup schijf) en dan de data van de externe schijf (500 GB) terugzetten naar de 1 TB). Ik laat weten wat eruit is gekomen.
Ik heb het op de volgende manier opgelost (met dank aan iemand van het Synology-forum)

Ik doe dit als volgt voor diverse Linux servers (moet dus ook werken voor de DS):

1. Download de Gparted Live CD
2. Hang beide schijven aan een PC (sata kabels even overpluggen)
3. Start PC op met de bootable Live CD
4. Kopieer de 500GB schijf per partitie naar de 1TB
5. Resize de data partitie naar de maximale grootte
6. Plaats de 1TB schijf terug en het Linux systeem heeft het niet eens in de gaten dat er een andere schijf is geplaatst (bij wijze van spreken)
7. Mocht het niet werken dan is je 500GB nog volledig intact om terug te plaatsen.

Het kopieren van 500 GB duurt wel 2,5 uur maar dat kan gewoon 's nachts gedaan worden natuurlijk.

Misschien dat dit aan de TS kan worden toegevoegd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Binnetie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:36:
[...]

Ik heb het op de volgende manier opgelost (met dank aan iemand van het Synology-forum)

Ik doe dit als volgt voor diverse Linux servers (moet dus ook werken voor de DS):

1. Download de Gparted Live CD
2. Hang beide schijven aan een PC (sata kabels even overpluggen)
3. Start PC op met de bootable Live CD
4. Kopieer de 500GB schijf per partitie naar de 1TB
5. Resize de data partitie naar de maximale grootte
6. Plaats de 1TB schijf terug en het Linux systeem heeft het niet eens in de gaten dat er een andere schijf is geplaatst (bij wijze van spreken)
7. Mocht het niet werken dan is je 500GB nog volledig intact om terug te plaatsen.

Het kopieren van 500 GB duurt wel 2,5 uur maar dat kan gewoon 's nachts gedaan worden natuurlijk.

Misschien dat dit aan de TS kan worden toegevoegd :9
Dat is de andere optie, maar dan moet je wel met fdisk en dd om kunnen gaan en vertrouwen hebben in wat je doet ;)

Op zich zou je je ook het hele raw device kunnen kopieren, met alle partities en de partitie tabel. Dat zou je hetzelfde moeten opleveren. Achteraf ook nog effe resizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee je start de cd op en komt in een linux omgeving. Gparted wordt meteen al opgestart. Je kies de juiste disk en kopieert een voor een de juiste partities. Bij de laatste partitie (de data partitie) kies je sleep je de balk helemaal naar rechts, dan wordt hij meteen groter gereseized.

Als je met partion magic om kan gaan kan je dit ook.

Voor wat screenshots zie: http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php (een kind kan de was doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik stuit toch op problemen na het plaatsen van een nieuwe 1 TB schijf. Ik kan wel bestanden wegschrijven, maar bestanden kopieren tussen verschillende shared maps willen niet. Ik ben als admin ingelogt in het het filemanagement systeem maar als ik bepaalde mappen wil verplaatsen krijg ik de melding: U hebt onvoldoende bevoegdheid. Doe ik het gewoon in windows: Map kopieren, naar andere share map gaan en dan plakken. Dan krijg ik de melding: Toegang geweigerd en dat ik moet kijken of de schijf voldoende vrije ruimte heeft (en dat heeft ie) of dat de schijf beveiligt is tegen schrijven. Ook wanneer ik gewoon een filetje pak van mijn bureaublad en deze wil plakken op de schij in de NAS krijg ik de foutmelding.

Newsleecher kopieert ook de bestanden naar een map op mijn NAS en kan hier ook niet naar schrijven. Dus wijkt Newsleecher uit naar de standaard download locatie (op mijn c-schijf in mijn pc)

Ik draai de laatste firmware. Iemand een oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 12-05-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Binnetie schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:33:
Ik stuit toch op problemen na het plaatsen van een nieuwe 1 TB schijf. Ik kan wel bestanden wegschrijven, maar bestanden kopieren tussen verschillende shared maps willen niet. Ik ben als admin ingelogt in het het filemanagement systeem maar als ik bepaalde mappen wil verplaatsen krijg ik de melding: U hebt onvoldoende bevoegdheid. Doe ik het gewoon in windows: Map kopieren, naar andere share map gaan en dan plakken. Dan krijg ik de melding: Toegang geweigerd en dat ik moet kijken of de schijf voldoende vrije ruimte heeft (en dat heeft ie) of dat de schijf beveiligt is tegen schrijven. Ook wanneer ik gewoon een filetje pak van mijn bureaublad en deze wil plakken op de schij in de NAS krijg ik de foutmelding.

Newsleecher kopieert ook de bestanden naar een map op mijn NAS en kan hier ook niet naar schrijven. Dus wijkt Newsleecher uit naar de standaard download locatie (op mijn c-schijf in mijn pc)

Ik draai de laatste firmware. Iemand een oplossing?
Ik zou effe controleren of de read/write rechten bij de user en/of groep kloppen op alle shares. Daar lijkt het me mis zitten tussen de shares die je gebruikt. Ik zou niet weten waarom, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb het net bekeken, maar alles staat op lezen en schrijven. Als admin heb ik deze rechten evenals een andere username welke ik gebruik op de NAS. Misschien is er een fout ontstaan bij het formateren naar een bepaald formaat. Is er een tool om ergens uit te lezen welk formaat je hardeschijf is in geformatteerd, zonder dat je alles weer los moet halen? Ik meende dat ik in ex3 heb geformateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Binnetie schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:18:
Ik heb het net bekeken, maar alles staat op lezen en schrijven. Als admin heb ik deze rechten evenals een andere username welke ik gebruik op de NAS. Misschien is er een fout ontstaan bij het formateren naar een bepaald formaat. Is er een tool om ergens uit te lezen welk formaat je hardeschijf is in geformatteerd, zonder dat je alles weer los moet halen? Ik meende dat ik in ex3 heb geformateerd.
Neem een knoppix cd of iets dat naar Linux opstart en gebruik fdisk bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
Hoi mensen ik volg dit topic al sinds het begin en ben deze week de eigenaar geworden van een DS-207+ met 2x1TB WD 24/7 schijven. Vandaag voor het eerst aangezet en ermee gespeeld.

Een erg verzorgd afgeleverd product dit, geen halve maatregelen met die DS Manager 2.0. Petje af.

Echter als ik vanuit Windows mapjes en files ga kopieren naar een van de gedeelde mappen (die ik in DS Manager heb aangemaakt), dan gebeurt er 'niks' in die zin dat ik geen feedback krijg. Ik moet dan op F5 drukken om te zien dat "New Folder" is aangemaakt (fijn, ik had hem nog wel even een naampje willen geven, Windoos :( ) of de file klaar is met kopieren.

Hebben jullie hier ook last van? Zou het kunnen komen door het feit dat de (RAID-1) disks nog bezig zijn met "Re-synchronisatie" whatever that may be? (Opslagruimte > Volume > Status)

[ Voor 10% gewijzigd door js303 op 15-05-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
js303 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:33:
Hoi mensen ik volg dit topic al sinds het begin en ben deze week de eigenaar geworden van een DS-207+ met 2x1TB WD 24/7 schijven. Vandaag voor het eerst aangezet en ermee gespeeld.

Een erg verzorgd afgeleverd product dit, geen halve maatregelen met die DS Manager 2.0. Petje af.

Echter als ik vanuit Windows mapjes en files ga kopieren naar een van de gedeelde mappen (die ik in DS Manager heb aangemaakt), dan gebeurt er 'niks' in die zin dat ik geen feedback krijg. Ik moet dan op F5 drukken om te zien dat "New Folder" is aangemaakt (fijn, ik had hem nog wel even een naampje willen geven, Windoos :( ) of de file klaar is met kopieren.

Hebben jullie hier ook last van? Zou het kunnen komen door het feit dat de (RAID-1) disks nog bezig zijn met "Re-synchronisatie" whatever that may be? (Opslagruimte > Volume > Status)
Zowel onder mijn WinXP windhoos laptop, mijn Mac als mijn Ubuntu desktop geen last van. Ik heb er wel last van in VMWare Fusion op mijn MacBook Pro die een file of directory aanmaakt in de gesharde directory. Erg irritant, maar snel opgelost. Wat wel grappig is, is dat mijn WinXP virtuele machine het wel prima doet. In de Finder van mijn Mac zie ik het enorm snel dat ik iets aan het krassen bent daar.

Ik zou je er niet meer mee helpen, dan te zeggen dat ik het effect ken vanuit mijn WinXP virtuele machine op mijn Mac. Er zit verder op de Windows machine nog wel eens wat lag tussen de directory list, maar niet dat ik het alleen maar met F5 kan zien (dat is alleen met mijn VM). De files staan wel al netjes op mijn NAS of lokaal gesharde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
@VisionMaster: ik heb nog wat met settings zitten spelen, via SSH (die je ook eerst ff aan moeten zetten met een patch) gekeken of de DS zwaar belast (niet) maar geen resultaat tot nu toe.

Overigens wel een tip voor jullie torrent downloaders: ik had tot zojuist enorm trage torrent downloads (2 KB/s) terwijl het met bitcomet prima ging en genoeg seeders had. Totdat ik in mijn router de poorten 6881 - 6890 had opengegooid na wat google-werk en de snelheden naar 40 tot 100KB/s omhoog schoten. Zie ook deze topic.

Verder merk ik dat in mijn 100mbit netwerkje niet hogere snelheden dan 7MB/s lezen van DS naar laptop haal via FTP. Ik had toch wel gehoopt op zo'n 10MB/s.

De schijven schommelen bij mij zo rond de 37 - 40 graden. Da's wel redelijk toch...(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
Raar: ik heb zojuist in DS Manager een nieuwe 'gedeelde map' aangemaakt (dat wordt dus een share in Windows), genaamd Audio, met dezelfde privileges als de eerste mappen Video en Documents.

Als ik in Windows explorer files naar share Audio op sleep, submapjes aanmaak, hernoem, verwijder, worden die direct 'visueel' ververst zoals het hoort. Maar nog steeds die andere 2 mappen niet: traag openen, geen visuele update na plaatsen van files, maken en hernoemen van folders. Zou het iets met de privileges voor de mappen te maken kunnen hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door js303 op 16-05-2008 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
js303 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:53:
@VisionMaster: ik heb nog wat met settings zitten spelen, via SSH (die je ook eerst ff aan moeten zetten met een patch) gekeken of de DS zwaar belast (niet) maar geen resultaat tot nu toe.

Overigens wel een tip voor jullie torrent downloaders: ik had tot zojuist enorm trage torrent downloads (2 KB/s) terwijl het met bitcomet prima ging en genoeg seeders had. Totdat ik in mijn router de poorten 6881 - 6890 had opengegooid na wat google-werk en de snelheden naar 40 tot 100KB/s omhoog schoten. Zie ook deze topic.

Verder merk ik dat in mijn 100mbit netwerkje niet hogere snelheden dan 7MB/s lezen van DS naar laptop haal via FTP. Ik had toch wel gehoopt op zo'n 10MB/s.

De schijven schommelen bij mij zo rond de 37 - 40 graden. Da's wel redelijk toch...(?)
Ik heb ook diverse portnummers doorgevoerd naar mijn DS toe voor de torrents. Het torrent algoritme is in 2004 zo aangepast dat als je zelf niets toevoegd aan de 'hyve' (in torrent termen is de hyve dus de club active leden die bezig zijn met een torrent downloaden), dan zullen de peers je hiervoor beboeten.

Torrent download software zal meestal via UPnP je router herconfiguren voor jou gebruik, zodat die port forwards automagisch naar je machine worden gezet. Op zich erg handig, maar houdt er rekening mee dat UPnP niet beveiligd is en dat iedereen op Hyves, Facebook, MySpace en dergelijke jou router kan herconfiguren voor een eigen port forward ;)

Vaste port forwards voor torrents naar 1 PC is dus veel veiliger met UPnP uitgeschakeld. En een energie zuinige NAS is nog leuk en handig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
Hey mensen, de Synology DS207+ is echt een tof apparaat. Ik heb em nu een maand en sinds de eerste dag staat-ie non-stop aan zonder maar 1x rebooten.

Echter een vraag (ik heb al aardig wat gegoogled zonder resultaat): ik wil de muziek die in de 'music' share staat kunnen afspelen op mijn samsung i780 smartphone (via wifi of umts). Daar draait windows mobile met mediaplayer op dus op papier kan het. Ik kan al via de ftp-client op de samsung de diskstation benaderen.

Ik had gehoopt op de upnp multimedia service die ik heb aangevinkt in de DS Manager, maar weet bij God niet hoe ik hem benader. Ik had iets Shoutcast achtigs verwacht. Of moet ik een aparte service (bijv. SqueezeCenter) installeren op de DS207?

Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-07 23:25

zep

ik download vaak met emule en utorrents op mijn laptop.
nu kom ik ruimte te kort en dacht ik dit kan ik mooi combineren in 1 apparaat een nas dus

nu heb ik 2 nassen op het oog
de DLINK DNS-323 en de - Synology DS-107+

welke zou voor mij het beste geschikt zijn en waarom?
Ik heb gelezen dat je op deze 2 kan downloaden maar mijn vraag is hoe dan?
of is en nog een ander apparaat dat in mijn buget valt 200 euro wat nog beter is voor wat ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
zep schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:50:
ik download vaak met emule en utorrents op mijn laptop.
nu kom ik ruimte te kort en dacht ik dit kan ik mooi combineren in 1 apparaat een nas dus

nu heb ik 2 nassen op het oog
de DLINK DNS-323 en de - Synology DS-107+

welke zou voor mij het beste geschikt zijn en waarom?
Ik heb gelezen dat je op deze 2 kan downloaden maar mijn vraag is hoe dan?
of is en nog een ander apparaat dat in mijn buget valt 200 euro wat nog beter is voor wat ik wil
Ik kan je alleen maar iets van de Synology vertellen. e DLink zal waarschijnlijk ook wel zoiets doen...

Bij de Synology moet je de download service starten op de NAS. Standaard staat het uit AFAIK, omdat niet iedereen hier gebruik van wilt maken. Misschien tegenwoordig standaard aan. Met een programmatje dat je erbij krijgt, of middels zijn nieuwere versie online, kan je een bestand downloaden van het internet. Ik gebruik dat voor grotere ISO's vooral. Via diezelfde weg kan je ook een torrent bestandje downloaden naar wens. Als de Synology heeft herkent dat het een .torrent bestand is, dan zal het binnen een paar seconden het bestand lezen en direct aan de torrent client presenteren. Via dat programma kan je ook zelf een torrent bestand aanbieden aan de NAS, zodat het zelfde bereikt wordt. De voorgang kan je er dan mee volgen via de tool. Je kan meerdere mensen tegelijkertijd torrent laten downloaden. Via de management interface kan je bepalen wanneer dit wordt gedownload, allemaal tegelijkertijd of een-voor-een.
Via de administratie pagina kan je als administrator of als user inloggen op de NAS en als user kan je je eigen gegevens aanpassen en een download starten. Idem voor de Admin, behalve dat de Admin alle andere instellingen kan beinvloeden en de torrents van anderen kan starten, stoppen, hervatten, verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Synology 207 data Recovery?

Ik ben een map met foto's kwijt geraakt door een stomme fout.
Is er een recovery programma dat werkt vanuit windows om de data terug te halen van de harddisk in de Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
René van Gaalen schreef op zondag 06 juli 2008 @ 18:18:
Synology 207 data Recovery?

Ik ben een map met foto's kwijt geraakt door een stomme fout.
Is er een recovery programma dat werkt vanuit windows om de data terug te halen van de harddisk in de Synology?
Heb je de Trashcan/Prullenbak in gebruik in de nieuwere Synology firmwares? Zo ja: kijk in je prullenbak wanneer je met de NAS bent verbonden. Ik weet het niet precies meer hoe je het ziet, maar iedere schijf heeft een eigen prullenbak als het ware. Daarmee kan je het terughalen. Heb je dat niet... dan ben je het goed kwijt zullen we maar zeggen. Er zijn tools om je gegeven terug te halen, maar ik ken geen enkel Windows tool. Daarnaast zou ik het ook nooit in Windows gaan proberen, maar eerder met een boot CD waarmee je jezelf ook kan garanderen dat je je NAS schijf in read-only mode kan bekijken. Windows krast soms uit optimalisatie dingen op de schijf. Linux doet dat ook. Dat scheelt defragmenteren op EXT3 file systems, maar na iets hebben we gegooit, gaat het op in de leegte en kan je er nooit meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
VisionMaster schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:38:
[...]

Heb je de Trashcan/Prullenbak in gebruik in de nieuwere Synology firmwares?
Helaas, ik draai firmwareversie DSM 2.0-0637, die is een maand oud en er is inmiddels een nieuwere versie beschikbaar.
In mijn versie zit nog geen trashcan in elk geval dus ga ik er maar vanuit datik die map voorgoed kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
René van Gaalen schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:25:
[...]

Helaas, ik draai firmwareversie DSM 2.0-0637, die is een maand oud en er is inmiddels een nieuwere versie beschikbaar.
In mijn versie zit nog geen trashcan in elk geval dus ga ik er maar vanuit datik die map voorgoed kwijt ben.
Yup, het werkt 'beter' dan FAT32 en NTFS doordat het zichzelf opruimt en direct een soort minder fragmentatie truukje wordt uitgehaald. Maar goed, dat betekent, de data is losgelaten (verwijderd) uit het file system, dus zowisso al verloren en daarnaast wordt die ruimte direct netjes hergebruikt. Elk nadeel heb zijn voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:47

Robtimus

me Robtimus no like you

René van Gaalen schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:25:
[...]

De CIFS recycle bin zit er sinds jouw versie al in volgens de release notes. Ik weet alleen niet of die standaard aan staat want ik heb de mijne nog niet kunnen aansluiten sinds ik hem terug heb.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
IceManX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:34:
[...]

De CIFS recycle bin zit er sinds jouw versie al in volgens de release notes. Ik weet alleen niet of die standaard aan staat want ik heb de mijne nog niet kunnen aansluiten sinds ik hem terug heb.
Ik heb de CIFS recycle bin gevonden, standaard stond hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomiccc
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
haai markje,

heb vorige week een ds-106e besteld bij informatique.nl, daar hebben ze er nog een paar voor 125 euri`s, heb er een nieuwe 500 gig schijf ingeprakt, binnen 1 uur draaide die, ben zeer tevreden tot nu toe, ik weet zeker met deze aanschafprijs, dat ik hem binnen 1 jaar heb terugverdiend op de elektriciteits rekening, mijn pc gaat nu `s nachts uit, ik mis alleen het aanmaken van een torrent en het opnieuw starten van een torrent, als je bijvoorbeeld ergens na moet/kan seeden.

grtz atomiccc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

Eagle Creek

Breathing security

Hi,

Ik heb een DS107+ en ben er zeer tevreden mee, echter... Hoe krijg ik in vredesnaam de download manager werkende? Direct downloads instellen m.b.v. de webinterface werkt, firewalls en AV's staan uit, web manager staat (uiteraard) aan, net als de NAS zelf, en de nieuwste firmware is geïnstalleerd.

Toch kan mijn download manager het station niet vinden. De configuratietool ziet hem wél.

Suggesties?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
atomiccc schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:02:
haai markje,

heb vorige week een ds-106e besteld bij informatique.nl, daar hebben ze er nog een paar voor 125 euri`s, heb er een nieuwe 500 gig schijf ingeprakt, binnen 1 uur draaide die, ben zeer tevreden tot nu toe, ik weet zeker met deze aanschafprijs, dat ik hem binnen 1 jaar heb terugverdiend op de elektriciteits rekening, mijn pc gaat nu `s nachts uit, ik mis alleen het aanmaken van een torrent en het opnieuw starten van een torrent, als je bijvoorbeeld ergens na moet/kan seeden.

grtz atomiccc
Met de laatste versie van de firmware kan je zelf een torrent aanbieden. AFAIK alleen op de web-interface. En verder kan je aangeven hoelang een download nog mag door seed-en. Ik zet het zelf op een uur na het binnenhalen van een torrent.

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 18-11-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spammeister
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 11:50
Eagle Creek schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:49:
Hi,

Ik heb een DS107+ en ben er zeer tevreden mee, echter... Hoe krijg ik in vredesnaam de download manager werkende? Direct downloads instellen m.b.v. de webinterface werkt, firewalls en AV's staan uit, web manager staat (uiteraard) aan, net als de NAS zelf, en de nieuwste firmware is geïnstalleerd.

Toch kan mijn download manager het station niet vinden. De configuratietool ziet hem wél.

Suggesties?
Zit de NAS in hetzelfde subnet? Zoniet dan zal de download manager 'm niet vinden...
Meer informatie hierover kan je vinden in het officiële Synology forum (wel ff zoeken ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

Eagle Creek

Breathing security

Spammeister schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:07:
[...]

Zit de NAS in hetzelfde subnet? Zoniet dan zal de download manager 'm niet vinden...
Meer informatie hierover kan je vinden in het officiële Synology forum (wel ff zoeken ;) ).
"Uiteraard" zou ik bijna zeggen. Hij heeft een fixed IP en in dezelfde range als mijn PC.
Evengoed kan de configuratietool hem wél vinden. Dat vind ik nog het vreemdste.

10.0.0.20
255.255.255.0
100, Full duplex, mtu 1500
Jumo disabled.

IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 22-11-2008 15:51 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Sinds kort heb ik een (gebruikte) N2100, die mijn huidige Win2k server moet gaan vervangen. Snelheid is niet zo van belang, energieverbruik wel. Ik wil daarom ook een paar 2.5" schijven erin hangen. De N2100 heeft een soort van backplane waar de connectoren van de (3.5"SATA) schijven inschuiven. Nu zijn de connectoren van 2.5"SATA schijven hetzelfde en passen deze notebookschijfjes electrisch zonder problemen. Maar waar ik tegenaan loop is de ophanging van de notebook schijfjes zodat de connector op dezelfde plaats zit als bij een 3.5"schijf. Ik ben tijden aan het zoeken geweest en heb slechts één product gevonden dat hierin voorziet:

http://www.icydock.com/product/mb882sp-1s-1.html (plm. 20 US$ p/st ex. btw, invoer, verz.)

Heeft iemand misschien een andere (lees: goedkopere ;) ) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Hermarcel schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:40:
Sinds kort heb ik een (gebruikte) N2100, die mijn huidige Win2k server moet gaan vervangen. Snelheid is niet zo van belang, energieverbruik wel. Ik wil daarom ook een paar 2.5" schijven erin hangen. De N2100 heeft een soort van backplane waar de connectoren van de (3.5"SATA) schijven inschuiven. Nu zijn de connectoren van 2.5"SATA schijven hetzelfde en passen deze notebookschijfjes electrisch zonder problemen. Maar waar ik tegenaan loop is de ophanging van de notebook schijfjes zodat de connector op dezelfde plaats zit als bij een 3.5"schijf. Ik ben tijden aan het zoeken geweest en heb slechts één product gevonden dat hierin voorziet:

http://www.icydock.com/product/mb882sp-1s-1.html (plm. 20 US$ p/st ex. btw, invoer, verz.)

Heeft iemand misschien een andere (lees: goedkopere ;) ) oplossing?
Verloopkabeltjes kopen en een kind van straat plukken om het stekkertje aan te sluiten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
VisionMaster schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:17:
[...]

Verloopkabeltjes kopen en een kind van straat plukken om het stekkertje aan te sluiten? :+
LOL, ja maar die verloopkabels (sata verleng) zijn ook knap prijzig en ik zie ze bijna nergens, alleen hier:
http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1817&cat=46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dun aluplaatje en een hamer? Trial and error so to speak? Low-tech, maar wel erg goedkoop.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Dus een simpele bracket die in een 3.5" bay past en die er voor zorgt dat de SATA connector van een 2.5" drive precies op dezelfde plek terecht komt als de connector van een 3.5" SATA drive, bestaat dus niet?

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35844

Mijn HD in mijn XBOX met XBMC zit vol.
Ik wil dus een NAS of netwerkschijf aansluiten om nieuwe content voor de xbox erop te zetten.
Nergens lees ik of dat zonder problemen zou gaan , overal zit wel FTP functie in maar heeft iemand idee als
je deze Synology of bijvoorbeeld deze : http://tweakers.net/price...etwork-space-1tb-1tb.html gelijk in je netwerk kan zetten als share ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Anoniem: 35844 schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:15:
Mijn HD in mijn XBOX met XBMC zit vol.
Ik wil dus een NAS of netwerkschijf aansluiten om nieuwe content voor de xbox erop te zetten.
Nergens lees ik of dat zonder problemen zou gaan , overal zit wel FTP functie in maar heeft iemand idee als
je deze Synology of bijvoorbeeld deze : http://tweakers.net/price...etwork-space-1tb-1tb.html gelijk in je netwerk kan zetten als share ?
Volgens de informatie van de fabrikant ondersteunt het Windows sharing, ftp en UPnP. Ik heb geen idee waar XBMC precies allemaal mee kan werken, maar in het slechtste geval kan je die NAS bereiken via het normale windows sharing protocol vanuit je XBox en werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een HD voor mijn nieuwe (echt waar) Synology 106e.

Op http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130 zie ik dat de maximum HD grootte 750GB is, en dat er maar 1 type HD van deze grootte wordt ondersteund, nl de Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640AS.

Wie heeft ervaringen met andere merken/typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
jurk738 schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:02:
Ik ben op zoek naar een HD voor mijn nieuwe (echt waar) Synology 106e.

Op http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130 zie ik dat de maximum HD grootte 750GB is, en dat er maar 1 type HD van deze grootte wordt ondersteund, nl de Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640AS.

Wie heeft ervaringen met andere merken/typen?
Er is ook een door de gebruikers ingevoerde lijst met harddisken dat in de verschillende producten past en werkt:

http://www.synology.com/w...ed_Compatible_Hard_Drives
http://www.synology.com/w...d_Drives%2C_Extended_List

Er zijn er dus iets meer (niet veel "as far as it's listed") voor de 106e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
VisionMaster schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:29:
[...]

Er is ook een door de gebruikers ingevoerde lijst met harddisken dat in de verschillende producten past en werkt:

http://www.synology.com/w...ed_Compatible_Hard_Drives
http://www.synology.com/w...d_Drives%2C_Extended_List

Er zijn er dus iets meer (niet veel "as far as it's listed") voor de 106e :)
Bedankt.
Ik wil wel voor een zuinige "Western Digital WD10EACS Series, 1000GB, SATA II" gaan. Zou dat verantwoord zijn qua warmte ontwikkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
jurk738 schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:21:
[...]

Bedankt.
Ik wil wel voor een zuinige "Western Digital WD10EACS Series, 1000GB, SATA II" gaan. Zou dat verantwoord zijn qua warmte ontwikkeling?
Het probleem is warmte en energie gebruik van de harddisk. De voeding en energie voorzieningsgebeuren in de NAS is de limiet. Ik heb zelf een ventilator op de USB aangesloten om naast de NAS te zetten, dat scheelt een hoop. Maar als de plek waar je het neer zet niet te heet is, dan is het niet belangrijk.

De energie zuinige versie van een disk lijkt me perfect. Mocht je het gaan proberen, meld het effe hier. Ik wil mijn 250GB disk ook nog eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:55

Jrz

––––––––––––

VisionMaster schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:13:
[...]

Het probleem is warmte en energie gebruik van de harddisk. De voeding en energie voorzieningsgebeuren in de NAS is de limiet. Ik heb zelf een ventilator op de USB aangesloten om naast de NAS te zetten, dat scheelt een hoop. Maar als de plek waar je het neer zet niet te heet is, dan is het niet belangrijk.

De energie zuinige versie van een disk lijkt me perfect. Mocht je het gaan proberen, meld het effe hier. Ik wil mijn 250GB disk ook nog eens vervangen.
Ik ga 2x 1TB, maar dan de ADS ipv ACS. Ik had een paar dagen geleden het verschil opgezocht, maar weet nu niet meer wat dat was :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jrz schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:42:
[...]

Ik ga 2x 1TB, maar dan de ADS ipv ACS. Ik had een paar dagen geleden het verschil opgezocht, maar weet nu niet meer wat dat was :)
Misschien het aantal platters? (en dus... energie gebruik en warmte productie). </wild guess>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
VisionMaster schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:11:
[...]

Misschien het aantal platters? (en dus... energie gebruik en warmte productie). </wild guess>
Ik heb ook wat zitten kijken naar de WD10EACS en WD10EADS. Volgens Tom is de WD10EADS een stuk beter: http://www.tomshardware.c...-terabyte-1tb,2077-6.html.

Ik heb alleen nog geen ervaringen kunnen vinden met de WD10EADS in een DS106e. Ben bang dat de spindown misschien niet werkt, of is die angst ongegrond?´

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
jurk738 schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:21:
[...]

Bedankt.
Ik heb mijn Thecus n2100 voorzien van een tweetal notebook schijven van 250GB. Zuinig en koel. Wel minder capaciteit, langzamer(?) en meer euro/GB. Wellicht een idee?

2.5" schijven zijn er ook in 24/7 uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
jurk738 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:08:
[...]

Ik heb ook wat zitten kijken naar de WD10EACS en WD10EADS. Volgens Tom is de WD10EADS een stuk beter: http://www.tomshardware.c...-terabyte-1tb,2077-6.html.

Ik heb alleen nog geen ervaringen kunnen vinden met de WD10EADS in een DS106e. Ben bang dat de spindown misschien niet werkt, of is die angst ongegrond?´
Mijn uitspraken hebben een garantie tot het randje van je browserwindow natuurlijk, maar ik zou zeggen dat zowel de ACS als (vooral) de ADS goed zullen werken.

Ik baseer mijn gedachte op de volgende lijst:
Compatibility HDDs Extended List: Western Digital WD10EACS

Daar zie ik een 106 en een 106e in de lijst staan, zonder hibernate notities.

In de volgende lijst http://www.synology.com/w...ed_Compatible_Hard_Drives zie ik de ACS en ADS in de lijst staan en bij de ADS dat het werkt.

Gegeven dat je de note gezien heb in de eerste lijst, dat je een bepaalde firmware versie moet hebben om de hibernate functie beter te laten werken, is mijn 'educated guess' dat het gewoon gaat werken... en denk ik dat ik wellicht mijn 106e hier ook mee zou durven uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

de ACS is https://maxict.nl/product...3_Gb_s/specs/#detailfield voor 48 euro te krijgen.
Foutje lijkt mij?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Zeker een foutje lijkt me. Of hij moet van de voorrraad af. Bij Informatique is die ACS schijf voor ~85 euro (incl BTW) in de aanbieding momenteel, omdat de ADS net nieuw in het assortiment is gekomen.

(Ik ben benieuwd naar je belresultaten).

update: Ik zie nu staan 71,88 euro excl. BTW voor die disk. Foutje hersteld. Jammer

[ Voor 17% gewijzigd door VisionMaster op 30-12-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

VisionMaster schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:33:
[...]

Zeker een foutje lijkt me. Of hij moet van de voorrraad af. Bij Informatique is die ACS schijf voor ~85 euro in de aanbieding momenteel, omdat de ADS net nieuw in het assortiment is gekomen.
Mja, maar de meeste shops hebben geen voorraad. Wordt direct bij tech oid besteld.
Ik ben effe bellen :-)

--
Prijs is aangepast.
Ik heb de ADS bij dunnet.nl (5 euro verzendkosten;)) besteld. Morgen lekker knutselen met de dlink 323

[ Voor 13% gewijzigd door Jrz op 30-12-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Nou, ik ga de WD10EADS proberen in mijn 106e. Heb hem net besteld (bij Dunnet voor 80 euri).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
jurk738 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:41:
Nou, ik ga de WD10EADS proberen in mijn 106e. Heb hem net besteld (bij Dunnet voor 80 euri).
Goeie prijzen voor de ADS versie! Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik zie dat er nu ook een Synlogy DS108J is, de prijs is niet zo hoog: 111 euro. Iemand enig idee of het een beetje een snelle NAS is?

Deze link heb ik wel gevonden, met een ATTO benchmark:
http://www.store.ctn-syst...-disk-station-ds108j.html

15mb/s lezen en schrijven met een GBIT netwerk zonder Jumboframes.

[ Voor 122% gewijzigd door duncanvdlinden op 01-01-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
duncanvdlinden schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:06:
Ik zie dat er nu ook een Synlogy DS108J is, de prijs is niet zo hoog: 111 euro. Iemand enig idee of het een beetje een snelle NAS is?

Deze link heb ik wel gevonden, met een ATTO benchmark:
http://www.store.ctn-syst...-disk-station-ds108j.html

15mb/s lezen en schrijven met een GBIT netwerk zonder Jumboframes.
In vergelijking met andere NAS-en is de snelheid niet aan de top. Het doet niet onder voor anderen in dezelfde prijsklasse (zelfs nog aardig dat het via het windows protocol nog 15MB/s haalt). Ik zou dezelfde test op die NAS nog wel eens willen herhalen met de verschillende netwerk protocollen, vooral NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ik heb de 2 WD green 1TB in mirror op de DNS-323 staan. Draait goed. Geluid is bar weinig. De nas geeft 32 graden aan. Na een nacht torrenten was dit 37.

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 08-01-2009 13:27 . Reden: ok die zin klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Mijn DS106e met WD10EADS 1TB draait prima met FW 728. Hibernation werkt goed.
Verbruik is lekker laag: 10W active (tijdens downloaden) en 6W in hibernation.
Hoogste temperatuur die ik totnutoe gezien heb (tijdens downloaden) is 47C.

Ik heb echter 1 probleem bij het draaien van torrents: Torrents van public trackers draaien goed, maar torrents van private trackers draaien niet. Hoewel de status zegt: 'Bezig met downloaden', blijven Uploadsnelheid en Downloadsnelheid op '0.00KB/s' staan.
Dezelfde torrent haal ik op mijn PC vlot binnen.
Mijn meest gebruikte private tracker claimt niet bepaalde clients te blokken.
Weet iemand een mogelijke oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
jurk738 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:34:
Mijn DS106e met WD10EADS 1TB draait prima met FW 728. Hibernation werkt goed.
Verbruik is lekker laag: 10W active (tijdens downloaden) en 6W in hibernation.
Hoogste temperatuur die ik totnutoe gezien heb (tijdens downloaden) is 47C.

Ik heb echter 1 probleem bij het draaien van torrents: Torrents van public trackers draaien goed, maar torrents van private trackers draaien niet. Hoewel de status zegt: 'Bezig met downloaden', blijven Uploadsnelheid en Downloadsnelheid op '0.00KB/s' staan.
Dezelfde torrent haal ik op mijn PC vlot binnen.
Mijn meest gebruikte private tracker claimt niet bepaalde clients te blokken.
Weet iemand een mogelijke oplossing hiervoor?
Ik heb de inkomene luister poort geforward naar mijn NAS. Dat is portnummer 6881 van mijn router naar mijn NAS. Ik heb nooit problemen gehad met wat voor torrents dan ook. BTW: Ik heb UPnP uitstaan op mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 18:38
Ik sta op het punt een DS-107 te bestellen...

Kan iemand mij alleen vertellen of het apparaat ook kan worden opgehangen? Hij komt nl. gewoon in de meterkast. Wil hem eigenlijk het liefst gewoon naast het kabelmodem hebben hangen...

Ook zie ik dat de NAS max. 750GB ondersteunt, terwijl in de tabel ( die comparison tabel op de Synology site) staat dat er een TB in past?

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281739

Synology DS-107+ of Lacie Internet Space

Ik zit er over na te denken om een NAS aan te schaffen en zit te twijfelen tussen de Synology of de Lacie. Ik zal hem vooral gaan gebruiken v oor het streamen van HD content. Ik heb me het volgende laten vertellen:

- Beiden beschkken over een gigabit aansluiting, maar omdat de Synology een grotere processor heeft zal het streamen van grotere files hier beter op gaan.

- De Lacie ondersteunt SMB, de Synology ondersteunt SMB en NFS

- Voor bestandsoverdracht (streamen?) is NFS sneller als SMB.

Kloppen deze stellingen en zijn dit inderdaad punten waar ik op moet letten bij de aanschaf van een dergelijk product. De Lacie is goedkoper maar volgens mij heeft de Synology betere eigenschappen, daar zou ik best wel wat meer voor willen betalen. Als er nog meer voordelen cq nadelen zijn dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Tweakod3x schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:18:

Kan iemand mij alleen vertellen of het apparaat ook kan worden opgehangen? Hij komt nl. gewoon in de meterkast. Wil hem eigenlijk het liefst gewoon naast het kabelmodem hebben hangen...
Volgens mij kan je hem alleen neerzetten en niet ophangen. Voor mijn DS-106e heb ik in de meterkast een plankje geklust waar hij op staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tweakod3x schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:18:

Ook zie ik dat de NAS max. 750GB ondersteunt, terwijl in de tabel ( die comparison tabel op de Synology site) staat dat er een TB in past?
Ik heb hem eerst gekocht bij azerty en die pakte de 1 TB niet. Toen gekocht bij wifimedia in Arnhem en die deed het wel. Hangt af van het serienummer. Bij de niet plus variant doen die vanaf 75 het wel en de plus varianten doen ze het vanaf 85 iirc.

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 12-01-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Hooglander1 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Ik heb hem eerst gekocht bij azerty en die pakte de 1 TB niet. Toen gekocht bij wifimedia in Arnhem en die deed het wel. Hangt af van het serienummer. Bij de niet plus variant doen die vanaf 75 het wel en de plus varianten doen ze het vanaf 85 iirc.
Het licht in dit geval aan het stroomgebruik van de harddisk en/of de SATA compatibility. Niet iedere harddisk fabrikant heeft iedere serie even goed gemaakt.

Wat betreft het stroom gebruik bij modellen die als notitie max 750GB hebben:
Je kan hier grotere disken in doen. Maar, het heeft te maken met het energie gebruik van de disken. Er is een maximum met betrekking tot de voedingscapaciteit. Een WD Raptor of Veloceraptor zal te veel energie gebruiken (behalve nutteloos). De fabrikant kan tot 750GB garanderen dat het goed gaat.

Langzaam zie je steeds meer succes berichten met 1TB disken in NAS-en met zulke limieten. Maar je moet op letten wat je koopt en dat de combinatie werkt. Zo zijn de WD Green schijven energie zuinig genoeg voor zelfs een 106e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Weten jullie welke Synology Disk Station de functie ondersteund dat je op een bepaalde tijd of wanneer de downloads klaar zijn, de Disk Station zichzelf uitschakeld?

Ik heb wat zitten spitten op internet, maar kan de link helaas niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Anoniem: 195305 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:32:
Weten jullie welke Synology Disk Station de functie ondersteund dat je op een bepaalde tijd of wanneer de downloads klaar zijn, de Disk Station zichzelf uitschakeld?

Ik heb wat zitten spitten op internet, maar kan de link helaas niet meer vinden.
De Synology software heeft een functie 'Scheduled Power Off' die de DS uitschakelt op een gespecificeerd tijdstip op bepaalde dagen van de week. Dit is dus niet gekoppeld aan de status van je downloads.
Ik gebruik dit niet; mijn DS staat altijd aan want ik wil juist op elk moment bij mijn files kunnen.
(Er is overigens geen 'Scheduled Power On' functie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Bedankt voor de info jurk738

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

VisionMaster schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:41:
[...]

Het licht in dit geval aan het stroomgebruik van de harddisk en/of de SATA compatibility. Niet iedere harddisk fabrikant heeft iedere serie even goed gemaakt.
Eurrrmzzz

Nee...

Dat ligt hier niet aan. Ik had er een WD Green in zitten en ik heb ook contact gehad met de support desk van Synology. Die zeiden dat het lag aan het type moederbord wat erin zat. Dus het zal wel een chipset probleem zijn geweest, het heeft iig niets te maken met de stroomtoevoer, want de 1 TB leek in het begin wel te werken, maar viel na ongeveer 24 uur gebruik uit, waarna je alles opnieuw mocht instellen en uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 18:38
jurk738 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:48:
[...]

(Er is overigens geen 'Scheduled Power On' functie.)
Fout, die is er wel. In ieder geval met de laatste firmware :)

En waarom weet ik dat? Nou hij is binnen, en man man wat een mooi apparaat!

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05-2023
Tweakers,

een vraagje:

Ik ben van plan om de Synology DS-207e te gaan kopen, hier wil ik twee schijven van 1 TB inzetten, nu begrijp ik dat de meeste 1 TB schijven niet goed werken, met name vanwege de slaapstand. Synology zelf raadt aan om de Western Digital (WD10EACS) 1 TB schijven te gebruiken, echter zijn dit volgens mij wat oudere schijven met 'maar' 5400 RPM en 16 MB cache, mijn vraag is nu....is dit nu wel zo een goed idee? Er zijn namelijk al veel snellere schijven op de markt, iemand goede ervaringen met 1 TB schijven (of hoger) in een Raid 0 of 1 opstelling

Ik wil de DS-207e met name gaan gebruiken voor HD streamen en bestanden binnenhalen/repareren/uitpakken van nieuwsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281739

Op de site van synology http://www.synology.com/n...elp-page_nld.php?q_id=313 staat .mkv niet als een ondersteunde multimedia bestands formaat. Betekend dit dat als ik mijn popcorn hour er op aansluit, dat hij dergelijke bestanden niet kan streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Anoniem: 281739 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:37:
Op de site van synology http://www.synology.com/n...elp-page_nld.php?q_id=313 staat .mkv niet als een ondersteunde multimedia bestands formaat. Betekend dit dat als ik mijn popcorn hour er op aansluit, dat hij dergelijke bestanden niet kan streamen?
Uhm, ligt er aan hoe de Popcorn werkt en hoe de Synology er mee omgaat eigenlijk. De UPnP zou wel eens de .mkv bestanden kunnen negeren, dus niet bij UPnP interactie aanbieden. Als de Popcorn de Synology via CIFS, AFP of NFS kan mounten, dan is het een simpele netwerk schijf waarmee de Popcorn de bestanden van de disk selecteert door een directory listing.
Als ik het zo lees, dan krijgt de Popcorn de MKV bestanden niet aangeboden via de UPnP, ook al is het niet de Synology, maar de Popcorn die de decoding naar beeld voor zijn rekening neemt. Simpelweg omdat ik denk dat de Synology de MKV bestanden niet kan identificeren als videobestand.

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 19-01-2009 18:59 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste