quote:
CanonG1 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:58:
[...]
Heeft het plaatsen van extra accu's geen nadelen? Ik heb een hele tijd met elektrische modelvliegtuigen gevlogen, ook zelf ontworpen. Als me één ding uit die tijd is bijgebleven is wel dat het ontwerp van een elektrisch vliegtuig een kwestie van evenwicht is: zomaar accu's toevoegen maakt het toestel zwaarder en kan er voor zorgen dat het geheel meer energie verbruikt. Als je pech hebt kom je na het toevoegen van accu's slechter uit! Ik heb meegemaakt dat een vliegtuig beter en langer ging vliegen na het plaatsen van een kleinere accu.
Ik kan me zo voorstellen dat voor elektrische voertuigen iets dergelijks geldt, het kost natuurlijk meer energie om die extra accu te verplaatsen. Een (onterecht?) verwijt bij elektrische voertuigen wat ik nog wel eens hoor is dat een groot gedeelte van de energie toch al verkwist wordt aan het verplaatsen van de accu's...
Je hebt gelijk dat de accu voor extra gewicht zorgt. Door het toevoegen van de accu gaat de spanning van 36 naar 48 volt. De motor blijft echter op 36 volt lopen. Dat er meer volt beschikbaar zijn, maakt niet uit, want de motor kan het hebben. Je houdt wel langer een grote capaciteit omdat het langer duurt voordat de spanning onder de 36 volt zakt.
quote:
48 V or higher.
48Volt VersionThe change to 48 V is more complex, the controller and battery charger must be exchanged. The auxiliary electric's and capacity gauge cannot be operated with this voltage, but must be supplied with 36 V. The road performance improves a lot. The motor does not have to be exchanged, it is operating over its rated voltage, but it has never had therefore a defect. A 48V City-el with 100Ah batteries can achieve ranges of 70-120km, as per my own vehicle. A typical average value consumed is thereby 1Ah/km starting from battery with normal driving fashion. I registered this version with the German Department of Motor Vehicles. One must bridge the 50km/h resistance at the engine, since the vehicle drives otherwise clearly over 50 km/h. (And the German DmV won't register this class of vehicle if it goes faster then 50 km/h, and they know City-El's - RRY)
Bovenstaan komt van deze website:
http://www.ralfwagner.de/mini.htm
Het betreft hier een EL met een oude motor. Ik koop een Factfour uitvoering die een stuk efficienter omgaat met zijn stroom.
quote:
[...]
Dat is al snel! Hou ons op de hoogte, ik ben zeer benieuwd. Hoe gaat dat keuren in zijn werk, moet je hem dan ergens een week inleveren en trekken ze hem helemaal open of zo?
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. De keuring gaat meevallen. Omdat het een gebruikt voertuig is die al eens eerder in een EU land is geregistreerd doen ze een beperkte keuring om te kijken of alles werkt en of hij niet te hard rijdt. Al met al is het met een minuut of veertig voor elkaar. Het duurt alleen even voordat ik terecht kan. De eerste optie is Roosendaal op 20 juni. In Zwijndrecht zou ik pas op 5 juli kunnen.
Deom wijzigde dit bericht 14-05-2007 12:47 (21%)