Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
quote:
aex351 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 04:11:
[...]

Oke bedankt voor je uitleg. Mijn netbeheerder is continuon. Ik moet ze dus gewoon bellen en vertellen dat ik zonnepanelen heb en geld wil krijgen voor het teruggeleverde stroom? Op hun website staat echt 0,0 niets over zonnepanelen. Of moet ik het op een andere manier vragen? Tips.
Gewoon even een mailtje sturen en vragen om een regeling/salderingsmeter. Waarschijnlijk zal je je rekeningen e.d. moeten overleggen.

Als ze daar moeilijk over doen kan je altijd nog de E-wet erbij halen en "dreigen" met de dtE.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Eigenaar van Versatile 021
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
Aikon schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:37:
Hij rijdt er maar 5 mijl mee naar z'n werk, dan kan je net zo goed 20minuutjes fietsen :P

Maar goed, het idee is leuk natuurlijk, enkel wat onpraktisch zo.
20 minuutjes? Ik zou het kunnen doen in 12 minuten en 51 seconden.

Ik heb gisteren een persoonlijke recordtijd gezet met m'n fiets op m'n woonwerkroute.
11,67 kilometer in 21 minuten en 26 seconden. M'n collega woont vlak bij me en doet dat met de auto niet veel sneller. Zeker in de spits niet, dan durf ik de wedstrijd nog wel aan te gaan.

Weblog
Beter één geit in de hand dan de lucht van tien

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:59:
[...]

Plat op het dak leggen?

Nadelen: nog meer temperatuureffecten en nog meer poetsen...

:'(
Volgens een brochure van Mastervolt moet je rekening houden met een rendementsverlies van ca 0,5% per graad celsius. Nu weet ik niet of dat exact klopt, maar met behulp van de sheet "Mastervolt PV System Calculator 1.500.xls" kan je precies berekenen wat de oriëntatie en temperatuur etcetc doet met je opbrengst.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
MisTraller schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:19:
[...]
Volgens een brochure van Mastervolt moet je rekening houden met een rendementsverlies van ca 0,5% per graad celsius.
Misschien een gek idee: zou je ze kunnen afkoelen met een pompje waarmee je regenwater over je panelen laat gaan. Als het verbruik van het regenwaterpompje onder je meeropbrengt ligt, dan zit je wel goed denk ik.

quote:
jvanaert schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:19:
[...]

Misschien een gek idee: zou je ze kunnen afkoelen met een pompje waarmee je regenwater over je panelen laat gaan. Als het verbruik van het regenwaterpompje onder je meeropbrengt ligt, dan zit je wel goed denk ik.
Dit soort oplossingen ligt in dezelfde hoek als panelen mee laten draaien met de zon etc...De opbrengst wordt welliswaar misschien iets hoger, de kosten en onderhoud van dergelijke zaken, druisen in tegen de onderhoudsvrijheid van het systeem.

Om in te gaan op het idee; je zou dan dus een opvangvat moeten maken, wat doorgaans onderaan je regenpijp staat. Dus flink wat meters oppompen. Daarnaast regelelectronica, die de temperatuur in de gaten houdt, en de hoeveelheid water in de ton. Volgens mij is dat allemaal een heel gedoe voor heel weinig meeropbrengst...

quote:
CanonG1 schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:32:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een elektrische scooter. Dat was een erg leuke ervaring.
Wat ook leuk rijdt is een velomobiel. Bijvoorbeeld de Quest of Mango van http://www.velomobiel.nl/ of de Versatile van http://www.flevobike.nl/

Ik kan iedereen die geinteresseerd is in een milieuvriendelijk alternatief voor de auto (alle beperkingen van een velomobiel realistisch in acht genomen) van harte aanbevelen eens een proefrit te maken bij de bovengenoemde fabrikanten.

Eigenaar van Versatile 021
Reg. datum: 13 oktober 2000

Ik denk dat hij dat al wel wist ;) HIj is bekend met m'n Versatile; hij haalt hem hier aan:
quote:
Maar ik kan me uiteraard helemaal bij je aansluiten :)

Weblog
Beter één geit in de hand dan de lucht van tien

zonne-energie voor iedereen

quote:
aex351 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 04:11:
[...]

Oke bedankt voor je uitleg. Mijn netbeheerder is continuon. Ik moet ze dus gewoon bellen en vertellen dat ik zonnepanelen heb en geld wil krijgen voor het teruggeleverde stroom? Op hun website staat echt 0,0 niets over zonnepanelen. Of moet ik het op een andere manier vragen? Tips.
Even terug naar eerdere quote van je:
quote:
Ja onze huidige digitale meter houd ook bij hoeveel stroom er terug word geleverd. Maar hierover krijgen we geen geld. Dus dat moet ik even zien te regelen van hoe dat nou precies in zijn werk gaat want we leveren wel netjes stroom aan het net maar krijgen er geen geld voor. Zo'n oude analoge meter was wat dat betreft een stuk handiger.
Alle netinvoeding die je na juli 2004 op een digitaal teruglevertelwerk geregistreerd hebt gekregen, moet van je netafname in de betreffende factuurperiode(s) afgetrokken worden. De netbeheerder moet het "saldo" bepalen. Hij moet jou de variabele transportkosten (kWh gerelateerd) INCLUSIEF het systeemdienstentarief (voor TenneT in rekening gebracht) over dat geregistreerde volume inclusief BTW over de VOLLEDIGE periode vanaf juli 2004 (!!!) uitbetalen, want dat heb je in die periode teveel betaald.

Maar dan ben je er nog niet, want met het SALDO moet je ook bij je energieLEVERANCIER de rest van de te salderen kosten terugvorderen, dus alle kWh gerelateerde kosten. Zijnde:

- leveringskosten over de volledige geregistreerde netinvoeding
- energiebelasting !!! idem dito
- over het totaal wederom: 19% BTW

Met minder mag en moet je geen genoegen nemen, want dit is de wet. Doe daar in al je schriftelijke communicatie beroep op: artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998. Download die van de website van de DTe, lees het artikel, en lees dan meteen artikel 95m lid 2 en 3 er eens op na.

http://www.dte.nl/images/...swet-1998_tcm7-100195.pdf

Als ze gaan tegensputteren of je andere onzin verkopen: DTe, ConsuWijzer, desnoods de Geschillencommissie, als het uit de hand gaat lopen. Laat je niet in een hoek drukken.

Zuukzes

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 04 juni 2005

En ook nog een leuk stuk van het verhaal is. Dat de man die om de zoveel tijd langs komt om alles op te meten de teruggeleverde stroom niet opschrijft. Ik heb gevraagd waarom hij dat niet deed. Vertelde hij dat het volgens hem meteen terug werd geteld en dat hij het anders ook niet weet. Kortom ze snappen er ook niets van.

@zonnigtype bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik zal alles even op een rijtje zetten om er vervolgens werk van te maken.

< dit stukje webruimte is te huur >

quote:
aex351 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 03:04:
En ook nog een leuk stuk van het verhaal is. Dat de man die om de zoveel tijd langs komt om alles op te meten de teruggeleverde stroom niet opschrijft. Ik heb gevraagd waarom hij dat niet deed. Vertelde hij dat het volgens hem meteen terug werd geteld en dat hij het anders ook niet weet. Kortom ze snappen er ook niets van.

@zonnigtype bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik zal alles even op een rijtje zetten om er vervolgens werk van te maken.
Dat doet Essent ook niet, simpelweg omdat dat niet verwerkt kan worden in de achterliggende softwaresystemen. Het aantal aansluitingen waarop teruggeleverd wordt is veel te klein om de aanpassing van dergelijke datasystemen hierop aan te passen. Daarom neemt de meteropnemer dit niet op, hij kan zijn gegevens dan nergens kwijt.
Bij Essent geef je deze gegevens daarom zelf jaarlijks apart op, zodat dit via nacalculatie alsnog verrekend wordt.

quote:
MisTraller schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:55:
[...]

Dat doet Essent ook niet, simpelweg omdat dat niet verwerkt kan worden in de achterliggende softwaresystemen. Het aantal aansluitingen waarop teruggeleverd wordt is veel te klein om de aanpassing van dergelijke datasystemen hierop aan te passen. Daarom neemt de meteropnemer dit niet op, hij kan zijn gegevens dan nergens kwijt.
Bij Essent geef je deze gegevens daarom zelf jaarlijks apart op, zodat dit via nacalculatie alsnog verrekend wordt.
Nou, "klein". Relatief dan. Minimaal 30.000 huishoudens met zonnestroomsystemen en ondanks het wanbeleid nog steeds groeiend. Je kunt wel zeggen: peanuts, maar het moet wettelijk verplicht, dus moet het ook goed geregeld worden. Decentraal is de toekomst, de netbeheerders moeten gewoon aan het werk, deze materie heeft al sinds 2004 op de bureau's gelegen en ze hebben er al die jaren niks aan gedaan. Omdat het geen prioriteit had (eigenlijk nog steeds niet heeft) en omdat ze het eigenlijk helemaal niet zien zitten.

MicroWKK wordt zwaar gepusht, maar dan willen ze wel 1.000 kWh/jaar gaan inpikken en er niks voor uitbetalen, zo vertelde de meneer van Gasterra eventjes tussen neus en lippen fijntjes aan de journalist van BN De Stem...

Ik blijf er dus bij dat ze moeten ophouden met zeuren en eindelijk eens decentrale opwekking als uitdaging i.p.v. als "bedreiging" te zien en gewoon schone invoeding uitbetalen en de vermeende kosten daarvan verhalen op de verspillers i.p.v. continu tegen de decentrale opwekkers aan te schoppen... :/

Verder nu geen problemen meer met Essent, die heeft eindelijk de zaakjes op orde, zo lijkt het. Bij NUON zitten ze weer regelmatig uit de nek te kletsen (met name onder teruglevering)... Je word er scheitziek van... :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

520 Wp + zonneboiler

quote:
MisTraller schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:55:
[...]

Volgens mij gaat Essent vanaf dit jaar salderen. De afrekening van de in 2006 teruggeleverde stroom gebeurde inderdaad nog adhv een zelf opgenomen meterstand. Maar eind januari is er bij ons een meteropnemer geweest die vertelde dat hij speciaal kwam ivm met de teruglevermeter. Volgens mij heb ik ook een brief van Essent gekregen waarin zoiets stond.

quote:
zonneschijn schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:00:
[...]

Volgens mij gaat Essent vanaf dit jaar salderen. De afrekening van de in 2006 teruggeleverde stroom gebeurde inderdaad nog adhv een zelf opgenomen meterstand. Maar eind januari is er bij ons een meteropnemer geweest die vertelde dat hij speciaal kwam ivm met de teruglevermeter. Volgens mij heb ik ook een brief van Essent gekregen waarin zoiets stond.
En hoe zit het met eventueel daarvoor in rekening gebracht "vastrecht meetdienst" o.i.d.? Hebben ze het daar nog over gehad?

Zie verder ook:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm#Essent

Weer even wat leuks.

Ik had vandaag 4 dataloggers tegelijk aan staan (die van MisTraller nog in experimental mode). Werkte perfect!

http://www.polderpv.nl/ni...07_quadruple_live_logging

:9~ _/-\o_

quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:12:
Weer even wat leuks.

Ik had vandaag 4 dataloggers tegelijk aan staan (die van MisTraller nog in experimental mode). Werkte perfect!

http://www.polderpv.nl/ni...07_quadruple_live_logging

:9~ _/-\o_
:+ En ik maar zeggen vandaag dat het niet erg was dat ik een foutje in de rendements berekening had gemaakt, omdat er toch niemand kijkt op die site.

Volgens mijn script leverde mijn soladin vandaag een rendement van een slordige 3 miljoen procent 8)7

Zoals je kunt zien heb ik je eerdere opmerkingen verwerkt. Tevens wordt nu een "offline" pagina getoond nadat de soladin geen reactie meer geeft. In de logging wordt daardoor nu netjes de start en stop tijd van de soladin opgeslagen, en daarnaast foutmeldingen met eventueel meetwaarden.

Belangrijkste onderdeel is voor mij de logging van opbrengsten in een csv en de grafieken.
Het script is nagenoeg klaar. Ik moet alleen het deel met de grafieken nog uitwerken, dat er meer, en mooiere grafieken gemaakt worden. RRDtool is echter behoorlijk uitgebreid ;)
Verder heb ik het script nog niet getest op een andere linux distributie.

Mochten er geïnteresseerden zijn in een béta versie, stuur me dan even een DM met daarin je mail adres. Het script is geschreven in Bash, de grafieken worden met RRD tool gemaakt. Het script heeft alleen meerwaarde als er continu gedraaid wordt, maar kan natuurlijk weer als basis dienen voor andere toepassingen.
Het uitlezen van history uit de soladin is namelijk met dezelfde routines te doen.

Over de saldering bij Essent; Paar maanden geleden kreeg ik een formulier voor de 2 terugleverstanden, over 2006 kreeg je gewoon de geldelijke vergoeding.

Over 2007 wordt de terugtelstand gewooon verrekend met de levering, volgens de uitleg die ik kreeg zaten er geen gekke berekeningen in of zo.

Edit: Ik zie dat je ook een linkje hebt geplaatst; zou je dat nog even weg willen halen? Deze linkt namelijk naar een locatie waar veel meer experimenteel spul staat. Als alles "echt" live gaat, is deze niet meer benaderbaar, het wordt waarschijnlijk solar.reinieren.net of zonnepanelen.reinieren.net.

NB als je de grafieken zoekt, die staan op mystery.reinieren.net/rrdsolar. Ook dat gaat nog veranderen.

Mistraller wijzigde dit bericht 27-04-2007 21:35 (25%)

Leuk rendementje, MisTraller... :+

Soppen, die datalogging.

Moet ik nu een grotere monitor kopen om al die loggers tegelijkertijd te laten draaien, of gaat dat ten koste van mijn ecologisch bewustzijn? :?

De moeilijke vragen van deze moderne tijd... ;)

Heb net die link verwijderd, wachtend op "betere tijden"...

Sterkte met de software ontwikkeling.

Zou Ton Peters een plaatsje moeten opschuiven? &gt;:)

Oh Canada !!!!

Héérlijk, toen we vrijdag voor het eerst de meter terug zagen draaien!
Ook de mensen die het HR++ glas zijn komen plaatsen hebben het met verbazing staan bekijken. Tijdens de koffie zijn de man van het installatiebedrijf en ik stevig aan het bomen geweest over de mogelijkheden van duurzame energie, en de glaszetters zijn, als ik het zo in moet schatten, nu ook besmet geraakt :-) één gaat in ieder geval kijken of zijn cv ketel ook geschikt is voor een zonneboiler, en anders moet dat ding toch vervangen worden... het gaat de goede kant uit!

Het is trouwens wel verslavend hoor, nu met al die metertjes in de stookruimte... de zonneboiler is sinds vrijdag een uur of 12 voorzien van een opbrengstmeter en heeft gisteren al weer 5kwh aan warmte in de boiler gepompt. Sinds vanmorgen draait ook de opbrengstmeter van de panelen, de dag is nog niet voorbij dus ik weet niet wat die gedaan heeft, maar dat gaat goed. Er is veel minder voor nodig dan ik dacht om de meter terug te laten plaatsen, wel een teken dat we weinig hebben draaien overdag.

Leuk genoeg staat ook m'n vrouw niet afwijzend tegenover een paar extra paneeltjes... we zien wel! Nu eerst van het zonnetje genieten!

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
ookhoi schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:48:
Wat ook leuk rijdt is een velomobiel.
Met dat fenomeen ben ik zeer zeker bekend, ik ben een trouwe lezer van o.a. de weblog van WFvN :) De velomobiel vind ik zeer zeker een interessant vervoermiddel, maar de combinatie van de aanschafprijs, levertijd, gebrek aan veilige stalling en het feit dat ik vooral binnen de stad fiets maken het voor mij (nog) niet interessant. Ik zit wel te denken over een 'normale' ligfiets (open tweewieler). Ik ben helemaal weg van de Green Machine (mooi! en duur!). Maar er zijn nog wat andere wensen (huis kopen) en dus zal e.e.a. waarschijnlijk nog even moeten wachten.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

We zijn 9 dagen op vakantie geweest, en als we wat langer weggaan zet ik altijd alles uit, ook de koelkast, de CV-ketel en en de mechanische ventilatie. Vooral met het uitschakelen van de koelkast wordt er veel bespaard en het is gelijk een mooie gelegenheid om hem weer eens schoon te maken (en het laagje ijs is weer uit de vriezer, dat scheelt ook iets).

Het uitschakelen van alle apparaten levert de volgende meterstandengrafiek op :

http://www.jharingman.demon.nl/temp/grafiek.png

De blauwe lijn is de meterstand zoals ik die dagelijks aflees in de meterkast. De roze lijn is de 'virtuele' meterstand, zoals die zou zijn geweest zonder de zonnestroompanelen.

Als dit zo doorgaat zitten we zo tegen eind mei op 0 (zelfde meterstand als op 1 januari)! Over 2007 verwachtte ik in totaal zo'n 700-750kWh op te wekken, maar op dit moment hebben we al 215kWh opgewekt. En dan moet de zomer nog beginnen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Ja, soppen.

We zitten al op ruim 135 kWh voor april, dat is al boven het maandrecord van 2004 voor MEI, en we gaan morgen met de te verwachten plm. 5 kWh dagopbrengst er bovenop ook nog eens het maandrecord van 2003 voor JUNI breken. Enige record wat dan ongebroken blijft is de absolute record midzomermaand juli 2006...

De Ferrarismeter is in een maand tijd, met zeer intensief en langdurig computergebruik, al 35 kilowattuur "in de min" gedraaid t.o.v. begin van de maand...

Wat een weertje, mensen, wat een weertje... :)

Overigens, CanonG1: ik zou eens gaan denken aan een nieuwe koelkast, want dat ding verbruikt volgens mij teveel elektra, en ijsafzetting mag bij goede koelkast alleen sporadisch voorkomen (na langdurig gebruik en niet ontdooien).

quote:
zonnigtype schreef op maandag 30 april 2007 @ 01:24:
Overigens, CanonG1: ik zou eens gaan denken aan een nieuwe koelkast, want dat ding verbruikt volgens mij teveel elektra, en ijsafzetting mag bij goede koelkast alleen sporadisch voorkomen (na langdurig gebruik en niet ontdooien).
De koelkast is nog vrij jong (ongeveer 3 jaar nu) en was destijds een zuinig model, A of A+, ik weet het niet meer. Volgens de specs zou hij zo'n 250kWh per jaar moeten verbruiken een paar metingen, verdeeld over het jaar, met mijn energiemeter bevestigen dit wel ongeveer. Volgens mij is dat een prima verbruik voor een koel/vriescombinatie. Voor de duidelijkheid: de ijsafzetting zat dus in de vriezer, niet in de koelkast, en het was ook niet veel. Hij is een maand of twee geleden geleden ook een paar dagen uit geweest. Het was ook niet veel ijs, het feit dat het nu weg is zie ik meer als een nuttig bij-effect van het uitschakelen :)

Reg. datum: 24 augustus 2006

@Milker.

Zojuist heb ik de interface kabel voor de Zenta regeling ook even op schema gezet.
Als je er intresse in hebt, laat maar even weten, dan kan ik de PDF mailen.
Natuurlijk heb ik er ook het programma bij.
Het nut?
Je kunt aan de regeling veel afstellen.
Vandaag heb ik de boiler vol met water van 93 graden.
Voorheen stopte het vaak al bij 78 of 79.
Er staan een aantal parameters vrij ruim. (Wel veilig hoor)

Loggen kun je met de software niet.
Maar, net als bij de Soladin is er wel wat te maken.
Het werkt namelijk op een vergelijkbare manier.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar de opbrengstmeter....
Maak eens een plaatje.

Guus Assmann

Reg. datum: 24 augustus 2006

Gisteren heb ik mijn panelen eens even afgewassen.
Vandaag was er een merkbaar beter resultaat, al moet ik natuurlijk nog even afwachten wat het wordt.
Een paneel kom ik niet goed bij.
Dit is een onderdeel van een string van 4, die ik ook hoger heb zitten.
De bovenste (schone) set gaf een stroom van meer dan 7 Ampére.
De lagere zat iets onder de 7A.
De overige twee stings doen het ook volgens mij iets beter.
Gisteren had ik 11,5 kWh. Ben benieuwd hoeveel het straks is.
Een vergelijking lijkt me heel welkom....

De score van vandaag is 12,2 kWh.
Dat is 0,7kWh beter dus.
De panelen waren gelig door stuifmeel.
Komende week zal ik nog eens in de log van de Soladin kijken naar de uren.

guus.assmann wijzigde dit bericht 30-04-2007 22:36 (14%)

Guus Assmann

domestic archelogist
Reg. datum: 17 november 2001

Bij Conrad zag ik toevallig de Voltcraft Energy control. Hiermee kun je van maximaal 12 apparaten (draadloos) het verbruik registreren. Ook de gasmeter en zonnecollectoren kun je meten. Het leuke vond ik dat je het apparaat via USB kunt aansluiten op je PC. Kun je tenminste een tijdje terugkijken en de effecten zien van al je maatregelen. Het startpakket kost ¤ 95,00 dus je moet wel flink besparen om het terug te verdienen.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben benieuwd of het een beetje betrouwbare metingen zijn, of het draadloze systeem werkt, en uiteindelijk of het de moeite waard is een setje te kopen.

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

Wordt maar 1 sensor meegeleverd, de rest kost nogmaals 34,95 EUR. Zoiet moet je eigenlijk met een grote groep aanschaffen en dan twee weken thuis hebben. Wil je hem elk half jaar hebben dan zit je met een team van 13 man hebben ... Doe dat met zeg 6 sensoren dan kom je in de buurt van de ¤21.00. Maar vind maar eens 13 man die om de hoek wonen ...

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: