Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Kermit, maar dan andersom.
Reg. datum: 01 oktober 2001

quote:
guus.assmann schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 15:27:
@Timrek.
Informeer eerst nog eens goed naar spouwmuur isolatie.
• Ga ik doen.

De gasboiler is misschien wel om te bouwen voor gebruik als zonneboiler.
• En dan geen nieuwe cv aanschaffen?

De discussie over heatpipes was m.i. niet helemaal compleet.
• Ik mis hier ook nog het een en ander aan info. Het vermogen staat nergens vermeld en de terugverdientijd ook niet.

Alleen energie-rendement is niet bepalend. Ook de verhoudingen in de kostprijs zijn van belang.
Want is een hoog energie rendement nog belangrijk als de kostprijs van het systeem veel hoger wordt?
Een eenvoudige rekenmethode zou zijn om de terugvedientijd er ook bij te zetten.
Die is namelijk dan wel van belang.
En de factor levensduur speelt daar ook in mee.

Anders gezegd, maak een goede kosten / baten analyse.
En neem ook de vraag: wat vindt ik leuk? erin mee. (Niet alles hoeft economisch verantwoord te zijn)
• Heatpipes zijn vrij nieuw. Ik wil wel met de tijd meegaan, Tenzij het een waardeloos systeem is.

Wel goed om te konstateren dat deze discussie een bijdrage levert.... _/-\o_

! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

el frikandel, vergeet niet dat je met je zonnepanelen iets leuks met PR kan doen! Duurzame vissen... oid?

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

Reg. datum: 24 augustus 2006

@El frikandel.
Zojuist heb ik eens even gepraat met iemand die veel van pompen weet.
Dat heeft weer tot wat vragen en opmerkingen geleid.
Ervan uitgaande dat je geen grote stroomsnelheid of opvoerhoogte nodig hebt, is een schroef- of schoepen-pomp het meest rendabel. Ook een vijzel zou goed kunnen werken, dan heb je voor de pomp zelfs geen filter nodig. In elk geval geen grote snelheid of druk.
Voor een debiet van 1 kubike meter per seconde en een opvoerhoogte van 2 meter heb je genoeg aan ongeveer 20kW. (Heb ik me laten vertellen) En teruggerekend gebruik je wel wat meer.
Kortom, het lijkt me zeer wel mogelijk om het energiegebruik fors te veminderen.
Geef eens wat meer info, dan kan ik nog wat meer vragen of opzoeken.
(Mag natuurlijk ook privé.)

Een methode om het energie rendement te bekijken is ook om de watertemperatuur voor en na de pomp te meten.
Dit verschil zou niet erg groot mogen zijn. (<1graad) Is dat wel zo, dan heb je ergens een te hoge druk.

Guus Assmann

@Timrek,
Voor warmte in huis heb je natuurlijk wel iets nodig.
Maar je gasboiler weggooien is m.i. niet nodig. Die kun je hergebruiken als zonneboiler.
En dan alleen de collector (Voor op het dak dus) kopen.

Nieuw is niet altijd beter. Wel vaak leuker of beter verkoopbaar. ("Heatpipe" klinkt goed 8) )
Maar in mijn optiek is eenvoud het kenmerk van het ware. (In meerdere opzichten)

Guus Assmann

Kermit, maar dan andersom.
Reg. datum: 01 oktober 2001

@ guus.assmann

Dat is waar, maar hoe kan ik een geiser gebruiken i.c.m. een zonneboiler. Het is namelijk geen combiketel.
Bedoel je dan dat ik de geiser alleen gebruik om het water uit de zonneboiler na te verwarmen?

! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )

Master of the Edit-button

quote:
Timrek schreef op zondag 01 april 2007 @ 17:22:
@ guus.assmann

Dat is waar, maar hoe kan ik een geiser gebruiken i.c.m. een zonneboiler. Het is namelijk geen combiketel.
Bedoel je dan dat ik de geiser alleen gebruik om het water uit de zonneboiler na te verwarmen?
Een geiser heeft ook een temperatuursensor ;) Dus als de output temp te hoog komt te liggen, gaat de gasvalve een beetje dicht ;)
Dan verwarmtie dus het water tot het juiste punt.

McKaamos wijzigde dit bericht 01-04-2007 17:44 (5%)

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

1365Watt-piek op ons dak!

Over de gehele maand maart hadden wij een negatief elektriciteitsverbruik!

Ziehier onze meterstand over 2007 tot dusver:

http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/meterstand200703.png

(De blauwe lijn is de meterstand zoals ik die aflees in de meterkast. De roze lijn is de "virtuele" meterstand zoals die geweest zou zijn zonder de zonnestroompanelen.)

Vraagje voor de andere zonnestroompaneel-bezitters: ik kan niet nagaan of de (naar mijn idee) zeer hoge opbrengstwaarde over maart komt doordat de extra panelen die ik begin maart heb bijgeplaatst zoveel produceren, of doordat het zo zonnig was. De complete installatie heeft over maart 81,1 kWh/kWp geproduceerd, in februari was dat nog maar 31,2 kWh/kWp. Zien anderen dit verschil ook?

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

@Timrek,
Ja, een geiser kan ook een keur NZ (Naverwarming Zonneboiler) hebben en is dan geschikt.
Zet wel na de boiler een mengventiel op bijvoorbeeld 60 graden.
De geiser hoeft dan niets te doen. Maar krijgt ook geen te warm water, net als de gebruiker!

@CanonG1.
De opbrengst over Februari was 54kWh.
Over Maart 154kWh. (Bijna 3 keer zo veel dus)
En ik heb er niets bij gekregen.
Een verklaring voor deze forse stap is de hogere zonnestand en daardoor minder schaduw op de panelen die op kleinere hoogte gemonteerd zijn

Guus Assmann

quote:
guus.assmann schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:34:
@CanonG1.
De opbrengst over Februari was 54kWh.
Over Maart 154kWh. (Bijna 3 keer zo veel dus)
En ik heb er niets bij gekregen.
Een verklaring voor deze forse stap is de hogere zonnestand en daardoor minder schaduw op de panelen die op kleinere hoogte gemonteerd zijn
Ik zie het nu ook bij anderen, maart was dus blijkbaar zeer veel zonniger dan februari.

April begint ook al goed, gisteren en vandaag lekker zonnig, en de meterstand die zakt maar!

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Oh Canada !!!!

quote:
Timrek schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 12:51:
..
Heb je toevallig enig idee wat het naisoleren van een spouwmuur kost?
..
We hebben zelf afgelopen jaar de spouwmuur laten na-isoleren, kosten circa ¤1100,- voor het isolatie werk, daarnaast nog een bedrag om de muur te behandelen tegen de doorslag van regenwater (om te voorkomen dat het isolatiemateriaal nat wordt en isolatie waarde verliest). Dit was nog eens ¤900,-. Dat laatste had goedkoper gekund als ik het zelf had gedaan, maar wegens tijdgebrek en omdat ze toch de ladders hadden staan hebben we het laten doen.

Ook de betonnen vloer vanuit de kruipruimte laten isoleren: circa ¤2000,- omdat het door de soort vloer alleen met PUR schuim echt effectief gedaan kon worden. De isolatie van de vloer levert niet direct de allergrootste energie besparing, maar scheelt een hoop vocht en luchtjes in huis en geeft een comfortabeler vloertemperatuur (minder gauw koude voeten)

Mocht je meer willen weten dan hoor ik het nog wel! (of kijk voor de laatste stand van zaken op http://www.u-xperience.com/homepower

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Lomax

Hoe zit het met het na-isoleren van een spouwmuur waar al glaswol tussen zit, kan dat?
Onze buitenmuur straalt nl altijd veel kou uit, beetje betere isolatie kan geen kwaad ;)
Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:43:
Hoe zit het met het na-isoleren van een spouwmuur waar al glaswol tussen zit, kan dat?
Onze buitenmuur straalt nl altijd veel kou uit, beetje betere isolatie kan geen kwaad ;)
bij ons was in de spouw bij de keuken ongeveer tot 1 mtr hoogte een dun plaatje tempex tegen de muur geplakt (wazige actie, maar dat terzijde :? ), daar is het nieuwe materiaal gewoon ook bij in gespoten zodat nu de hele spouw volgepompt is met isolatie materiaal. Wel is het bij na-isolatie zaak om het door een bedrijf te laten doen die het hele plaatje in ogenschouw neemt, en niet 'ff een spouwtje komt vol pompen'. Een aantal bedrijven willen namelijk tegen een scherpe prijs best even een spouw vullen, maar vraag niet door over wat er verder nodig is. Kortom: voorbereiden voorkomt een hoop problemen (en uiteindelijk was ik maar 100euro duurder uit ofzo)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Lomax

Waarmee is je spouwmuur gevuld?
Als ik zo snel zoek lijkt me thermoparels de beste oplossing (indien mogenlijk)
Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:23:
Waarmee is je spouwmuur gevuld?
Als ik zo snel zoek lijkt me thermoparels de beste oplossing (indien mogenlijk)
Heb zelf gekozen voor steenwol, omdat dat de meest stabiele oplossing is. Thermoparels zijn leuk zo lang je 100% zeker weer dat je nooit gaat verbouwen of een kozijn hoeft te vervangen. Wat mij namelijk door verschillende bedrijven bij het maken v/d offerte verteld is, is dat ze geen 100% garantie kunnen geven dat het middel dat de parels als het ware moet verlijmen in de spouw ook werkelijk goed meegespoten wordt. Als je dan dus een keer een kozijn moet vervangen of je boort wat te diep lopen je pareltjes je muur uit. Daarnaast zit je bij rijtjes woningen met het zelfde probleem, namelijk dat de parels alle kanten opvliegen en je dus alle woningen in de rij tegelijk zou moeten doen.

Wat ik persoonlijk een nadeel vindt van de parels is dat, als het goed uitgevoerd wordt, de spouw ook vochtdicht wordt. In ons geval is er wel nog steeds damp transport door de spouw mogelijk, de afdichtingslaag op de buitenmuur is namelijk wel dampdoorlatend. Bij parels zou je dat kwijt zijn en dat is in mijn ogen bij na-isolatie een nadeel.

Lomax

Ik heb er net een jaar plastic kozijnen inhangen ;)

Ik kwam op een belgisch forum een draadje met een hoop info tegen (die ik zo snel niet meer terug vind)
Link
Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
hjs schreef op maandag 02 april 2007 @ 14:43:
Onze buitenmuur straalt nl altijd veel kou uit
Ik denk eerder dat de muur erg koud is en daardoor warmte uit de kamer onttrekt, koudestraling bestaat nl niet :+

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

Reg. datum: 19 augustus 2000

quote:
guus.assmann schreef op zondag 01 april 2007 @ 16:35:
@El frikandel.
Zojuist heb ik eens even gepraat met iemand die veel van pompen weet.
Dat heeft weer tot wat vragen en opmerkingen geleid.
Ervan uitgaande dat je geen grote stroomsnelheid of opvoerhoogte nodig hebt, is een schroef- of schoepen-pomp het meest rendabel. Ook een vijzel zou goed kunnen werken, dan heb je voor de pomp zelfs geen filter nodig. In elk geval geen grote snelheid of druk.
Voor een debiet van 1 kubike meter per seconde en een opvoerhoogte van 2 meter heb je genoeg aan ongeveer 20kW. (Heb ik me laten vertellen) En teruggerekend gebruik je wel wat meer.
Kortom, het lijkt me zeer wel mogelijk om het energiegebruik fors te veminderen.
Geef eens wat meer info, dan kan ik nog wat meer vragen of opzoeken.
(Mag natuurlijk ook privé.)

Een methode om het energie rendement te bekijken is ook om de watertemperatuur voor en na de pomp te meten.
Dit verschil zou niet erg groot mogen zijn. (<1graad) Is dat wel zo, dan heb je ergens een te hoge druk.
Ik heb dat bij de laatste renovatie/uitbreiding in 2001 allemaal laten doorrekenen door experts van ondermeer Johson-pump http://www.johnson-pump.com. En zuiniger was op dat moment niet mogelijk.

Reg. datum: 19 augustus 2000

quote:
stefan001 schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:48:
el frikandel, vergeet niet dat je met je zonnepanelen iets leuks met PR kan doen! Duurzame vissen... oid?
Er is geen visgroothandel of supermarktketen die daar zoveel extra voor wil betalen. Vergeet niet dat de kostprijs in Europa door strenge milieueisen en personeelskosten al hoger ligt dan in Azië. Terwijl die Aziaten hun producten hier ook gewoon kunnen verkopen.

el frikandel wijzigde dit bericht 03-04-2007 12:17 (22%)

Dit is een interessant bedrijf:

http://www.seinen-nieuwbouw.nl/

Kijk onder Wonen++. Je kunt zo'n adviseur langs laten komen, die bekijkt je huis en doet een voorstel welke energiebesparende maatregelen genomen kunnen worden. Als je het wilt voeren ze alles voor je uit, incl. financiering etc.

Het zal een flinke investering zijn (als je veel laat doen), maar ik heb zo'n idee dat je dat wel terugverdient, zeker als je nu een slecht geïsoleerd huis hebt.

Ze doen trouwens ook complete nieuwbouwprojecten van lage-energiewoningen:

http://www.seinen-nieuwbouw.nl/default.asp?p=3&s=4

Voor anderhalve ton een woning met epc van 0,2! (goed, ligt wel in Zwaagwesteinde, je bent een groot energievoodeel alweer kwijt doordat je met de auto overal heen moet)

Anyway, een leuk bedrijf met goede initiatieven.

Lomax

incl financiering ?

Daar moet ik gelijk van gruwelen.
bv bij de kunststof kozijnen komen ze ook gelijk met zo'n financiering aanzetten
en volgens mij is dat het produkt waar ze het grote geld meer verdienen ;)

quote:
hjs schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:02:
incl financiering ?

Daar moet ik gelijk van gruwelen.
bv bij de kunststof kozijnen komen ze ook gelijk met zo'n financiering aanzetten
en volgens mij is dat het produkt waar ze het grote geld meer verdienen ;)
Je moet het natuurlijk goed onderzoeken voordat je zo'n financiering aangaat. Dat staat ook ergens op die website: leg hun aanbod naast een eventueel aanbod van je eigen hypotheekverstrekker. Maar eigenlijk spreekt dat voor zich: als je geen goed onderzoek doet kun je met elke financiering de boot in gaan.

Overigens kwam ik dit bedrijfje tegen in een aflevering van New Energy TV: bekijk aflevering. Het klonk mij wel interessant in de oren. Een zeer zuinige woning die niet of nauwelijks duurder is dan een 'ouderwetse' woning.

De TU Twente werkt hard aan hun nieuwe zonneauto: nieuwsbrief.

De World Solar Challenge is alweer over bijna een half jaar.

Het Nuon Solar Team heeft nog niet veel informatie over hun auto op hun website.

Reg. datum: 24 januari 2000

Nieuwe verf ontdekt die kan werken als zonnecel
Het voordeel van deze methode is dat je niet directe instraling nodig hebt en dat je het overal in kunt verwerken (muren/dakpannen/glas)
In het artikel zeggen ze er alleen niet bij wat de efficientie is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
TD-er schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:31:
Nieuwe verf ontdekt die kan werken als zonnecel
Het voordeel van deze methode is dat je niet directe instraling nodig hebt en dat je het overal in kunt verwerken (muren/dakpannen/glas)
In het artikel zeggen ze er alleen niet bij wat de efficientie is.
Ik er over gelezen op Slashdot, klinkt op zich interessant. (Hoewel de negatieveling in mij zegt: dit soort nieuws komt al een tijd lang periodiek voorbij. Ik ga pas juichen als het op rol bij de Gamma ligt....)

En "geen directe instraling nodig" is natuurlijk een beetje kul... mijn zonnestroompanelen hebben ook geen directe instraling nodig in die zin dat ze bij indirect licht ook elektriciteit produceren. Maar bij directe zonnestraling produceren ze (veel!) meer! Dat moet voor dit spul ook gelden.

Het allerbelangrijkste is de prijs per Wp: breng die sterk omlaag en je hebt een winnaar. De efficiency in Wp per m2 is naar mijn mening van minder belang: als het spul cheap is boeit het niet als het maar 5% rendement heeft. Je verft je hele huis en desnoods je oprit er mee er mee en klaar.

Het zal nog wel even duren voordat dit productierijp is (10+ jaar?), en in die periode hebben mijn zonnestroompanelen al vele kWh'tjes geproduceerd :)

Reg. datum: 01 maart 2001

Ik heb vandaag een brief binnengekregen van Echte Energie met daarin:
quote:
Echte Energie maakte sinds 2005 onderdeel uit van ONS Energie. Via de media heeft u wellicht vernomen dat de aandelen in ONS Energie aan ENECO Energie verkocht zijn. De klanten van Echte Energie zullen niet overgaan naar ENECO Energie, maar zullen overgaan naar Greenchoice. Samen hebben Greenchoice en Echte Energie de schaal die nodig is om als 100% groene energieleverancier stevig overeind te staan in de energiemarkt. Greenchoice en Echte Energie samen hebben ongeveer 200.000 klanten.
en
quote:
In de loop van 2007 wordt de samenwerking verder vormgegeven. Zodra hierover meer bekend is, ontvangt u van ons nadere informatie.
Ik was toch al bezig met een overstap naar Greenchoice, maar dat lijkt nu redelijk overbodig geworden. :P

Ik werk bij SPIL GAMES! Jij ook?

Pagina: 1 2 3 4 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: