Reg. datum: 07 juli 2000
Reg. datum: 07 juli 2000
Ik weet dat niet, ik moet het boekje van dat ding bij mijn broer nog eens goed bekijken, maar ik vermoed dat het verbruik vrij laag zal zijn. Het werkt met een SIMkaart en een GSM-module die via GPRS de meetdata doorstuurt naar Oxxio. Een normale GSM kan met een accu van zo'n 4Wh meerdere dagen doen, dus het verbruik zal echt niet hoog zijn. En daarbij schijnt een draaischijfmeter ok het nodige te verbruiken.quote:reclamedoos schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:12:
En wat verbruikt die meter zelf dan? Die zal toch ook wel wat moeten consumeren om zn data te loggen en te versturen. Of is dat te verwaarlozen?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Reg. datum: 08 maart 2007
Miele heeft de W 3525 WPS Allwater welke op warm en koud water aangesloten wordt.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:21:
Ook met spoelen? Dat dacht ik niet. Dat doet hij toch echt met koud water. Ik werp nog wel eens een blik in de meterkast sinds ik zonnestroompanelen heb, en ik zie de meter tijdens het verwarmen van de wasmachine snel terugdraaien (2kW of zo?) maar tijdens het spoelen en centrifugeren wordt er eigenlijk nauwelijks elektriciteit verbruikt (alleen de pomp en de trommelmotor). Dus zo'n hotfillkastje zal toch echt moeten schakelen tussen koud en heet water, anders ben je heet water aan het verkwisten. Sterker nog: als dat waar zou zijn zou je zo'n hotfillkastje helemaal niet nodig hebben, je zou je wasmachine dan zomaar aan de hete kraan kunnen hangen!
http://www.miele.nl/apps%...WPS+Allwater?OpenDocument
Een wasmachine kan je niet zomaar op warmwater aan sluiten zoals dat wel kan met een afwasmachine. Het water zal meestal ook te warm zijn voor het programma dat je draait, en spoelen gaat inderdaad met koud water.
Waarom is dat een nadeel? Eerder dan dat punt bereikt is zal er waarschijnlijk toch niet genoeg energie gewonnen kunnen worden om water echt op te warmen.quote:TD-er schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:06:
Het nadeel is dat het pas begint te werken wanneer de vloeistof in de heatpipe gaat koken/verdampen.
Bij Praxis verkopen ze LED verlichting. Het viel me op dat een groot deel van de demo lampjes kapotte LEDs had. In totaal was bijna de helft van de LEDs kapot. Dat ziet er natuurlijk niet uit als zo'n lamp uit zeg 6 of 9 LEDs bestaat. Nog los van het feit dat het een hoop geld voor weinig (en zoals vaker gezegd niet echt prettig) licht is.quote:CanonG1 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 07:56:
En gaat de lamp wel zo lang mee? De leverancier liegt ook al over de lichtopbrengst....
Ik kan nog steeds niet enthousiast worden van LED-verlichting. Misschien over een paar jaar...
Bij navraag bleek de demo stand ongeveer anderhalf jaar oud. Ik rekende de medewerker voor dat ADHV het aantal uur dat ze volgens de promotietekst mee zouden moeten gaan, nu nog laaang niet stuk zouden mogen zijn, zelf niet als ze 24/7/356 aan zouden staan. Dat was hij met me eens. Een verklaring voor de uitval had hij niet.
Waar LED verlichting het IMHO wel heel goed doet is in zaklampen. Ik heb in de zomer van 2003 een Mellert Masterled zaklamp aangeschaft. http://www.mercateo.com/p...er_3xMignon_AA_Zelle.html
Deze versie heeft 5 LEDs en werkt op 2x AA batterijen. Groot voordeel is dat deze zeer lang mee gaat (vorige week voor het eerst batterijen vervangen, echter geen idee hoeveel uur gebruikt), en dat de lamp compact is. De LEDs geven een heel kil wit licht, wat voor een zaklamp IMHO geen probleem is. Ver kan je er overigens niet mee schijnen: meer een lamp voor binnen, klusjes en de camping. De bundel is wel mooi rond en zonder enige vertekening of schaduw.
In een zaklamp zijn ze wat mij betreft dus ideaal. Mocht deze stuk gaan dan zou ik voor de 9-LED versie gaan.
Ik dacht gewoon water (bij computers), maar ik kan het zo snel niet zwart op wit vinden.quote:hjs schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:57:
Wat voor vloeistof zit er in zo'n heatpipe, en bij welke temperatuur gaat dat verdampen ?
Wel dit gevonden:
"An interesting property of heat pipes is the temperature over which they are effective. On first glance, it might be suspected that a water charged heat pipe would only start to work when the hot end reached 100 degrees and the water boils resulting in the mass transfer which is the secret of a heat pipe. However, the boiling point of water is dependent on the pressure under which it is held. In an evacuated pipe, water will boil right down to 0 degrees. Heat transfer will start, therefore, when the hot end is warmer than the cold end. Similarily, a heat pipe with water as a working fluid can work well above 100 degrees C."
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe
Vacuum is wel mijn grootste zorg bij die dingen. Vacuum weg, werking heatpipe wegquote:De heatpipe is een vacuüm (dubbelwandige) glazen buis, te vergelijken met een soort thermosfles. Aan de binnenzijde van de buis is holle vacuüm koperen buis bevestigd, die gevuld is met alcohol. Bij de minste of geringste opwarming van de buis verdampt de alcohol en stijgt deze in de heatpipes naar de bovenzijde van de warmtewisselaar. De top van de heatpipe kan in de zomermaanden een temperatuur van 250º C bereiken.
De warmte wordt afgegeven aan een vloeistof (gifvrije glucol, een soort antivries) die via de leidingen circuleert tussen de collector en de warmtewisselaar in de boiler (het voorraadvat). Uiteraard zit deze vloeistof in een gesloten systeem. De warmtewisselaar in de boiler geeft zijn warmte weer af aan het tapwater tot het water in de boiler een door u zelf in te stellen temperatuur heeft bereikt. Op dat moment stopt de circulatie. Deze komt weer op gang op het moment dat er warm water is verbruikt en de boiler met koud water wordt aangevuld. Dit proces wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de elektronische controller.
De heatpipe is overigens vorstbestendig tot – 60ºC!
Dit verhaal bevestigt mijn mening dat LEDs er nog niet helemaal zijn voor 'woonkamerverlichting'...quote:ookhoi schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:14:
Bij Praxis verkopen ze LED verlichting. Het viel me op dat een groot deel van de demo lampjes kapotte LEDs had. In totaal was bijna de helft van de LEDs kapot.
Zeker! Ik heb ook meerdere LED-zaklampen en LED-fietsverlichting, en daarin zijn LEDs perfect op hun plaats! Dat komt eigenlijk vooral door twee zaken: kleine gloeilampen op een lage spanning zijn bijna per definitie niet efficiënt, dus vergeleken daarmee bieden LEDs een efficiëntieverbetering, en die toepassingen hebben allemaal gebundeld licht, en daarin zijn LEDs veel beter dan een gloeilamp.quote:Waar LED verlichting het IMHO wel heel goed doet is in zaklampen.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Het nadeel is dan dat je al vrij snel een deel van de warmte misloopt. Een beetje vergelijkbaar met zonnepanelen. Die gaan ook pas echt werken als de zon binnen een bepaalde hoek van de normaal van het paneel staan.quote:ookhoi schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:43:
[...]
Waarom is dat een nadeel? Eerder dan dat punt bereikt is zal er waarschijnlijk toch niet genoeg energie gewonnen kunnen worden om water echt op te warmen.
Verder had ik begrepen dat je het kookpunt van de vloeistof in de heatpipe ook niet te laag moet nemen, omdat dan de werking van de heatpipe minder efficient is, doordat het niet meer goed condenseert.
Een heatpipe met vloeibaar stikstof is bijvoorbeeld niet zo geschikt om water mee te verwarmen
Kortom je zou eigenlijk willen dat het kookpunt van de vloeistof net iets onder de gewenste temp van het te verwarmen water zit, maar als dat bijvoorbeeld 35 a 40 graden is, heb je er ruim de helft van het jaar niets aan, vermoed ik.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Er staat ook een uitgebreide lijn van Philips tussen.
http://www.aurora-kontakt.nl/led_start.html
Bart
Leuke site! Ik ga er een aantal bestellen ... we hebben nu een aantal E14 op dimmer zitten maar dat vreet nog steeds, die halogeen G10 wil ik ook proberen. We hebben een drietal lampen waar er drie inzitten (package dealquote:
Ik zal een before and after impressie hier geven.
Meteen even wat prijzen voor de indruk:
220 E14 fitting warm-wit ¤13
220 Gu10 wit ¤19
220 Gu10 warm-wit ¤20
Valt mij nog wel mee ... niet goedkoop maar de eerste spaarlampen hadden ook deze prijzen. De lichtopbrengst zal een voor mij belangrijkere factor worden ... t.b.c.
hamsteg wijzigde dit bericht 22-03-2007 12:30 (30%)
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Dan kunnen LEDs een oplossing zijnquote:hamsteg schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:41:
en ze geven te veel licht.
Graag! Daar ben ik erg benieuwd naar. Misschien een tip als je er een foto van wilt maken, zet je camera op handmatige belichting zodat de sluitertijd en diafragma (en bij voorkeur ook witbalans) vaststaan. Anders gaat de camera compenseren voor de andere hoeveelheid licht en de andere lichtkleur. En dan nog geven foto's geen heel betrouwbare indruk, je oog (en vooral je hersenen) reageert heel anders op lichtveranderingen dan een CCD (of - ik neem aan van niet - een filmpje).quote:Ik zal een before and after impressie hier geven.
Die is niet 'nieuw' hoor, daar komen (zoals gezegd) deze jongens ook vandaan.quote:Speksteenkachel schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:15:
Hieronder nog een nieuwe winkel met led verlichting.
Er staat ook een uitgebreide lijn van Philips tussen.
http://www.aurora-kontakt.nl/led_start.html
Desalniettemin (ook in de analoge winkel) een erg uitgebreid assortiment inderdaad.
Reg. datum: 11 oktober 2001
Heeft iemand hier praktijk ervaring mee?quote:CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:43:
<KNIP>
Verder vraag ik me af: hoe werkt zo'n hotfill-ding? Hoe weet hij wanneer de wasmachine koud en warm water wil? Moet je hem dat "leren"? Of moet je een type wasmachine invullen? Maakt het nog uit of je van programma wisselt (kort/lang)? Heeft iemand daar praktijk ervaring mee?
it's nice to be important, but it's more important to be nice
Dank voor die link, MisTraller. Daarin de volgende tekst:quote:
"1.Funktion Alfamix sorgt dafür, dass für den Waschvorgang warmes Wasser mit einer vorgewählten Temperatur (kalt bis 65°C) in die Waschmaschine einläuft. Für die Spülgänge wird dann nur noch Kaltwasser eingelassen."
Ergo: voor de normale wasgang wordt warm water doorgelaten door het apparaat. Voor de spoelbeurten echter koud water, zoals het hoort.
Reteslim, die Duitse ontwerpers.
Heb het apparaat zelf niet nodig. We wassen zo weinig, kritisch en op lage temperatuur, met nieuwe machine met klein watervolume, dat de meerinvestering nauwelijks opweegt tegen de elektrabesparing. 233 euri is toch al gauw weer 1110 kWh zonnestroom opwek, dat is een vet jaar van onze elektra productie uit 10 zonnepanelen (hoger dan recordjaar 2003). Al zou het uit energetische overwegingen misschien iets uitmaken, maar dat maken we wel weer goed door extra zonnestroom te bakken of nog wat aandelen in een groen energiefonds bij te kopen.
Kan anders worden als we ooit naar een eigen woning zouden verhuizen. Of die in NL zal staan, valt te betwijfelen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat heet veel?quote:Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:13:
Volgens mij is het percentage heatpipes in Duitsland ook aan het stijgen.
Ik woon vlak bij de grens en zal eens gaan rondneuzen.
Ook veel zonnepanelen hier vlak over de grens trouwens.
2.300 megawattpiek netgekoppeld, grotendeels in 6 jaar tijd geplaatst sinds het Erneuerbare Energien Gesetz tot superieure, nooit verbeterde wetgeving in het leven werd geroepen...
Nederland moet het met ruim 46 MWp netgekoppeld doen. 40% daarvan geplaatst in "record"jaar (en definitief einde) 2003.
http://www.polderpv.nl/ni...feb2007_immer_ueber_alles
http://www.polderpv.nl/CBS_rapport_DE2005.htm
http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2004_2005.htm
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik vraag me alleen af hoe dat apparaat weet wanneer hij warm/koud water in moet laten. Ik heb mijn wasmachine nooit zo scherp in de gaten gehouden, maar volgens mij neemt hij eerst koud water in, husselt daarmee een tijdje, neemt dan meer water in, verwamt dat, neemt dan een paar keer koud water in (spoelen). Dat zal bij andere wasmachines en zelfs als ik mijn wasmachine anders instel helemaal anders zijn.quote:zonnigtype schreef op maandag 26 maart 2007 @ 01:35:
"1.Funktion Alfamix sorgt dafür, dass für den Waschvorgang warmes Wasser mit einer vorgewählten Temperatur (kalt bis 65°C) in die Waschmaschine einläuft. Für die Spülgänge wird dann nur noch Kaltwasser eingelassen."
Ergo: voor de normale wasgang wordt warm water doorgelaten door het apparaat. Voor de spoelbeurten echter koud water, zoals het hoort.
Hoe weet dat ding wanneer hij warm dan wel koud water in moet laten?
Reg. datum: 20 maart 2007
Ik denk dat ie dat doet op basis van de elektrische stroom die de wasmachine op dat moment vraagt. Als ik me niet vergis is een was-cyclus 'genormeerd' voor alle wasmachines en kan je dus adh van de stroom weten in welke fase je zit, en bijgevolg of je warm dan wel koud water moet aanleveren.quote:CanonG1 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 13:28:
[...]
Hoe weet dat ding wanneer hij warm dan wel koud water in moet laten?
OK, dat klinkt plausibel, maar in het plaatje van het hotfill-apparaatje zie ik nergens een mogelijkheid dat het apparaat de stroom van de wasmachine meet:quote:jvanaert schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:27:
Ik denk dat ie dat doet op basis van de elektrische stroom die de wasmachine op dat moment vraagt. Als ik me niet vergis is een was-cyclus 'genormeerd' voor alle wasmachines en kan je dus adh van de stroom weten in welke fase je zit, en bijgevolg of je warm dan wel koud water moet aanleveren.

Dus (in ieder geval bij dit model) gaat dat niet op.
Vorige maand onderzoek gedaan naar die hotfill apparaten, ze werken met een timer (die ik zag) en vullen dus eerst met warm en later met koud, het nadeel is dat je twee apparaten moet instellen.
Vraag: Heeft het zin en is het mogelijk om een diepvrieskist (165liter) extra te isoleren? Nu staat hij in de schuur en heeft al een laag verbruik maar het kan altijd lager! zou dit mogelijk zijn mbv piepschuim rondom? of gebruikt een diepvrieskist zijn wand om de warmte af te voeren?
CPUverzamelaar: wat heb jij nog liggen? ik heb interesse
Reg. datum: 20 maart 2007
hmm. je hebt gelijk. Dan vrees ik dat ik je het antwoord schuldig moet blijven, of het moest zijn dat de norm zegt 1e keer water nemen is voor de was, tweede keer water nemen is om te spoelen. (klinkt ook wel plausibel hequote:CanonG1 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:07:
[...]
OK, dat klinkt plausibel, maar in het plaatje van het hotfill-apparaatje zie ik nergens een mogelijkheid dat het apparaat de stroom van de wasmachine meet:
Dus (in ieder geval bij dit model) gaat dat niet op.
Er staat echter niets over prijzen/subsidie.
Zie onderstaande link.
http://www.essent.nl/essent/bin/zonneenergie_tcm26-12856.pdf
Bart
Ook een leuk stukje over zelf zonnecellen maken als experiment. Kortom leuke info voor de natuurkunde/scheikunde leraren die dit eventueel lezen
* TD-er zou willen dat 'ie zulke leuke dingen ooit had gemaakt op het VWO/HAVO.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.