Normbedragen zijn leuk, maar kan ik ook mijn gehele lening opvoeren?quote:
Disruption by Design, by any means necessary
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingdienst 2006 (aangifte)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
[Nieuw Topic]Normbedragen zijn leuk, maar kan ik ook mijn gehele lening opvoeren?quote:Zorg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:00:
[...]
Arbeidskorting hoef je niet in te vullen, dat wordt automatisch voor je ingevuld. Je kan het nakijken bij:
Overzicht <naam> : Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering > Af: Heffingskortingen
Wanneer je meer dan +/- 17.000 verdient is het standaard het maximale bedrag van 1.357
Bedankt voor de tips verder, ziektekosten zal ik nog even nakijken hoe en wat bij invullen
[...]
Pagina 1 eerste alinea:
[...]
Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, het afgelopen jaar is haar beurs omgezet naar een lening bij de IBG. En volgens mij is het ook nog zo dat je dan die tabel mag gebruiken (179 * 12 = 2.148!) (in tegenstelling tot mijn eigen situatie waar ik daadwerkelijke kosten op moet geven)
Disruption by Design, by any means necessary
quote:Daniel schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:28:
[...]
De heffingsrente die de Belastingdienst vergoedt op het moment dat je teveel belasting hebt betaald is momenteel ongeveer 5%.
[..]
Een dakloze vrouw uitwonen, da's nooit grappig...
Ik ben tegen zinloos geweld, en als je me niet gelooft, sla ik je voor je bek..
Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...
Gotfather wijzigde dit bericht 08-01-2007 12:49 (5%)
Je mag de normbedragen aanhouden, maar je moet in geval van controle natuurlijk wel kunnen aantonen dat die kosten tot op zekere hoogte ook daadwerkelijk gemaakt zijn. Als je jaarlijks 2200 euro (12x het normbedrag) aan studiekosten aftrekt en 100 euro hebt gemaakt heb je wel een probleem natuurlijk. Collegegeld is echter al 1500 euro, die 2200 euro zal in de meeste gevallen aan de lage kant zijn. Even proberen de werkelijke kosten te bepalen kan wel zinvol zijn. Ik trek jaarlijks 3000 euro af, met collegegeld, een stapel boeken en een laptop zit je daar al rap aan.quote:Gotfather schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:46:
Voor wat betreft de aftrek Studiekosten:
De Belastingdienst heeft in het document "Als u of uw fiscale partner in 2006 studiekosten of andere scholingsuitgaven had" (pdf) een tabel normbedragen hbo/wo vermeld. Betekent dit dat je deze normbedragen mag aanhouden als maandelijkse studiekosten, of moet je de werkelijke studiekosten opgeven?
[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!
Niek_ wijzigde dit bericht 08-01-2007 16:18 (12%)
Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...
Bij de Vereniging Eigen Huis hebben ze een mooi PDF-je hiervoor.quote:MAX3400 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:13:
Kan iemand een zeer beknopte uitleg of URL geven voor mijn situatie want door de bomen zie ik het bos niet meer. Dit jaar huis gekocht. Overzicht gekregen van tussenpersoon over gemaakte kosten voor hypotheekakte, taxatie, waarborg, afsluitprovisie en NHG-kosten. Dit kan ik gewoon invullen en aftrekken.
Maar volgens mij kan ik veel meer aftrekken: bouwdepot? kosten voor levensverzekering? andere kosten?![]()
"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates
Als de computer spullen voor je studie zijn (wat het altijd is natuurlijkquote:Makkelijk schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:58:
Ik studeer sinds september informatica en heb een aantal aftrekvraagjes:
- Ik heb een PC gekocht in december 2005, waarde ca. ¤1200, kan ik nog wel nazoeken
- Deze PC heb ik in september 2006 toen ik ging studeren geupgrade met ¤700 aan spullen
Kan ik met die ¤1200 nog wat doen (september - december afschrijven dus)? Niet al die spullen zitten meer in mijn pc natuurlijk, er zijn dingen doorverkocht ed.
Zelfde verhaal, ik heb in mei een 20" monitor gekocht voor ¤430, kan ik dit vanaf september tot en met december gewoon zonder problemen aftrekken?
Ik ga wel over de norm (ook 4x collegegeld betaald) maar dat is vrij logisch met informatica
Dus als ik het goed begrijp mag ik eenmalig deze kosten aftrekken van mijn inkomstenbelasting en ook de betaalde rente. Dit voer ik gewoon op als extra aftrekposten, waar ik ook mijn rente invoer? Zo ja dan heb ik dit jaar een enorme meevaller. Want hier had ik niet eens rekening mee gehouden. Het PDF je is wel handig, alleen zie ik sommige bedragen of termen weer niet terug, maar ik zal eens gaan Googlen. Iig tikt die afsluitprovisie en taxatie enorm aan.quote:Vozze schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:35:
[...]
Bij de Vereniging Eigen Huis hebben ze een mooi PDF-je hiervoor.
En volgens mij kun je de kosten van de levensverzekering niet aftrekken, alleen de hypotheekrente.
buit is binnen sukkel
Ja, en dat tikt zeker aan ja.quote:ripexx schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:01:
[...]
Dus als ik het goed begrijp mag ik eenmalig deze kosten aftrekken van mijn inkomstenbelasting en ook de betaalde rente.
Geld dit ook voor computers die je voor je werk gebruikt? Zelf-studie en up-to-date houden van kennisquote:Jaspertje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:58:
[...]
Als de computer spullen voor je studie zijn (wat het altijd is natuurlijk) kan je:
1200-10% = 1080 / 3 = 360 (in 2005, 2006 en 2007 opvoeren)
700-10% = 630 / 3 = 210 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)
430 - 10% = 387 / 3 = 129 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
Als jij een cursus doet zou het misschien kunnen, maar daarover kan ik geen betrouwbare uitspraak doenquote:LuCarD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:31:
[...]
Geld dit ook voor computers die je voor je werk gebruikt? Zelf-studie en up-to-date houden van kennis
Klopt. De waarde van de lease auto word bij je inkomen geteld.quote:tomleeuw schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:43:
klopt het dat je sararis hoger is vanwege de lease auto? dat is toch raar. of zie ik iets fout.
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
Waarom is dat raar? Het idee is dat jij die auto ook voor prive-doeleinden kunt gebruiken en daar dus geen salaris aan hoeft te besteden. Je krijgt dus iets in natura uitbetaald. Waarom zou het raar zijn dat je daar belasting over betaalt?quote:tomleeuw schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:43:
klopt het dat je sararis hoger is vanwege de lease auto? dat is toch raar. of zie ik iets fout.
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
He?
Kom je daar ook mee weg als je ouders je studie betalen?quote:Daniel schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:05:
[...]
Je mag de normbedragen aanhouden, maar je moet in geval van controle natuurlijk wel kunnen aantonen dat die kosten tot op zekere hoogte ook daadwerkelijk gemaakt zijn. Als je jaarlijks 2200 euro (12x het normbedrag) aan studiekosten aftrekt en 100 euro hebt gemaakt heb je wel een probleem natuurlijk. Collegegeld is echter al 1500 euro, die 2200 euro zal in de meeste gevallen aan de lage kant zijn. Even proberen de werkelijke kosten te bepalen kan wel zinvol zijn. Ik trek jaarlijks 3000 euro af, met collegegeld, een stapel boeken en een laptop zit je daar al rap aan.
www.carina-avensisclub.nl
Pinin wijzigde dit bericht 09-01-2007 23:02 (92%)
het gaat er juist om dat ik pas in september ging studeren, moet ik die bedragen dan niet nogmaals door 3 delen? (4 van de 12 maanden..)quote:Jaspertje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:58:
[...]
Als de computer spullen voor je studie zijn (wat het altijd is natuurlijk) kan je:
1200-10% = 1080 / 3 = 360 (in 2005, 2006 en 2007 opvoeren)
700-10% = 630 / 3 = 210 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)
430 - 10% = 387 / 3 = 129 (in 2006, 2007 en 2008 opvoeren)
Deze kende ik nog niet, waar moet je deze invullen dan? Ook bij ziektekosten of weer bij andere premies?quote:TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:24:
[...]
Nog een aanvulling: Premie van je uitvaartverzekering mag je ook aftrekken mits de uitvaartverzekering uitkeert in natura. Denk hierbij aan de Dela, die na overlijden de gehele uitvaart verzorgen. Premies van uitvaartverzekeringen die na overlijden een bepaald kapitaal uitkeren mag je niet aftrekken.
Fonzie27 wijzigde dit bericht 09-01-2007 21:09 (4%)
Wil je weten wat ik doe? www.jouk.eu
Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met ¤500,- Dus als je ¤100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de ¤700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).quote:Christoph schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
[...]
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf
Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?
Hee, dat wist ik niet. Was dat niet afgeschaft ofzo?quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]
Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van ¤500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere tariefgroep valt.
Dit topic is gesloten. ![]()
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingdienst 2006 (aangifte)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona