Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 05 maart 2001

Het is weer mogelijk om aangiften te doen voor de belastingdienst over 2006! Misschien handig om wat algemene tips en trucs te hebben voor het afgelopen jaar! Altijd mooi om weer geld terug te ontvangen van onze vrienden van de belastingdienst!

Zaken die voor mij relevant waren in 2006:
• Hypotheekrente: betaalde hypotheekrente terugvragen (geen Voorlope teruggave gebruikt over 2006)
• Studiekosten: Ik doe zelf een avondstudie waarbij al het lesgeld en dergelijke aftrekbaar is. Daarnaast is het ook mogelijk om b.v. een pc af te trekken (waarde v.d. pc - 10% restwaarde / 3 jaar afschrijving = jaarlijkse afschrijving, in mijn geval circa 500)
• Periodieke giften, niet veel maar heb je een maandelijkse overboeking dan mag je deze ingeven!

Verder nog wat vragen aan mijn kant:
Thuisapotheek, ik kan het nergens vinden om goed in te vullen in het aangifte programma, het is niet veel maar alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen!
Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Kortom heb je nog tips en trucs, deel ze!

Link naar het topic van vorig jaar:
Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Zorg wijzigde dit bericht 09-01-2007 07:11 (4%)

TE KOOP!!! ALFA 147 1.9 JTD, tweakers krijgen korting ;) Klikker de klik!

Aangifte 2006 beschikbaar @ Belastingdienst.nl

EquiNox wijzigde dit bericht 07-01-2007 12:16 (8%)

Honda, The Power of Dreams!
Weg met het onterechte radardetectorverbod!
Hou zoveel mogelijk afstand op je achterligger :D

Apotheek kosten zijn 23 euro pp, die kan je invullen onder het kopje "Aftrekposten --> buitengewone uitgaven" bij de rekenhulp van "Specifieke uitgaven exclusief uitgaven voor extra gezinshulp"

Bij de algemene uitgave van de buitengewone uitgave kan je ook je premie van je ziektekosten kwijt. 1015 euro voor je basisverzekering en ook je aanvullende verzekeringen mag je appart opvoeren.
Bij de periodieke giften zit wel een drempel die je niet zomaar 123 haalt (maar ook weer niet dat je heel erg krom moet liggen trouwens).

No production networks were harmed during this posting

Sinds 2006 is het heel gemakkelijk om de drempel van buitengewone uitgaven (ziektekosten) te overstijgen.

Iemand met een modaal inkomen (30000) en een hypotheekaftrek van 7000 euro heeft een drempel van 2650 euro. Van deze drempel gaat 1015 euro (basispremie) en ongeveer 1950 euro (bijdrage ZFW via loon) af. Je mag nu dus al 315 euro aftrekken. Ook de premie van aanvullende verzekeringen mogen worden afgetrokken, in mijn geval 180 euro. Dus in totaal al 500 euro.

Specifieke zorgkosten (medicijnen, brillen) mogen met 113% worden vermenigvuldigd als je minder dan 30000 euro verdient. Geef je meer geld uit dan 315 euro aan deze kosten dan ben je chronisch ziek en heb je recht op een extra aftrek van 795 euro.

Ik heb dus maar ff een brilletje gekocht van 350 euro. Mijn aftrek wordt daarmee verhoogd met ongeveer 750 euro (350 * 2,13) en 795 euro. Totaal dus 1545 euro. Uitgaande van belastingtarief van 42% betaal ik dus 350 euro voor de bril en krijg ik van de belastingdienst 42% van 1545 euro is dus bijna 640 euro. Oftewel: Betaal 350 euro en krijg er 640 voor terug.
quote:
Jaspertje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:54:
Bij de algemene uitgave van de buitengewone uitgave kan je ook je premie van je ziektekosten kwijt. 1015 euro voor je basisverzekering en ook je aanvullende verzekeringen mag je appart opvoeren.
Even herstellen: De premie van je basisverzekering mag je NIET opvoeren (dit is namelijk al die 1015 euro). De premie van je aanvullende verzekeringen en je premie ZFW die je via het loon betaalt mag je WEL aftrekken.

Nog een aanvulling: Premie van je uitvaartverzekering mag je ook aftrekken mits de uitvaartverzekering uitkeert in natura. Denk hierbij aan de Dela, die na overlijden de gehele uitvaart verzorgen. Premies van uitvaartverzekeringen die na overlijden een bepaald kapitaal uitkeren mag je niet aftrekken.

TweakersOnly wijzigde dit bericht 07-01-2007 18:26 (22%)

Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.
quote:
Zorg schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:14:

Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Kortom heb je nog tips en trucs, deel ze!
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?

Disruption by Design, by any means necessary

Ik heb in 2006 kosten gehad aan m'n leaseauto die aftrekbaar zijn van de bijtelling. Mijn werkgever heeft dit nog niet verrekend dus ik moet dit zelf met de belastingdienst afhandelen. Iemand enig idee hoe ik dit in m'n aangifte verwerk?

Proud owner of Fiets 'em d'r in.

Zow dan, ik zeg het met moeite, maar ik ben wel blij met die belastingdienst na het invullen van dat ding. Da's geen kattenpis wat ik terug krijg zeg, me happy.

Als ik nu wel of geen arbeidskorting invul, blijf het bedrag het zelfde. Da's wel vaag eigenlijk. Had dat in eerste instantie dus maar open gelaten. Daarna even opzoek gegaan in de hulp, en zag dat ik dus 1 keer een x bedrag kon invullen. Dat gedaan, op accoord gedruk, maar er veranderd niets in het overzicht aan het einde. Doe ik iets fout, of maakt het dus niets uit?

Overigens, dit is de eerste keer in jaren dat ik uberhaut iets terug krijg, als ik dit instuur, zal het zeker nogwel ff duren voor dat geld er is, ofniet?

Een dakloze vrouw uitwonen, da's nooit grappig...
Ik ben tegen zinloos geweld, en als je me niet gelooft, sla ik je voor je bek..

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de FNV belastingservice? Ik zoek dus iemand die mij op dit soort trucjes wijst, waardoor we meer over kunnen houden, en mij meteen helpt bij het verwerken hiervan.

Ik weet dat dit gratis is voor leden, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen hiermee. Zijn die hier?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys."
Sun Tzu, The Art of War

quote:
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen.
Waar moet je dat opgeven? Ik ben het nog niet tegengekomen.

Desktop specs, server specs

quote:
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:22:
Sinds 2006 is het heel gemakkelijk om de drempel van buitengewone uitgaven (ziektekosten) te overstijgen.

Iemand met een modaal inkomen (30000) en een hypotheekaftrek van 7000 euro heeft een drempel van 2650 euro. Van deze drempel gaat 1015 euro (basispremie) en ongeveer 1950 euro (bijdrage ZFW via loon) af.
Wij overstijgen die drempel altijd met ziektekosten van mijn moeder, geef het altijd voor hun aan, gaat over 5 tot 6 duizend euro altijd, maar ik zag dit jaar geen bijdrage ZFW meer. Beetje vreemd vond ik dat, want het bedrag viel me nog een beetje tegen ivm de hogere ziektekosten. Waar vul je die ZFW precies in? Normaal stond dat gewoon op de pagina bij de ziektekosten, dan had je je gewone ziektekostenverzekering + deel ingehouden op loon. Nu zag ik alleen de basispremie en aanvullende verzekeringen. Maar ik heb ook nog geen jaaropgaaf dus misschien heb ik dat ergens gemist. Kan het nu ook niet nakijken, was net klaar voor vandaag, sla ik op, open ik het daarna weer is het bestand beschadigd :/ Kan ik weer opnieuw beginnen volgende week dus dan zal ik er even scherp op letten :P Want als dat deel er nog bij komt scheelt dat weer wat lijkt me. Bedankt voor de tip :+

Border Community _/-\o_
Brand, het bier waar Limburg trots op is.

quote:
Stamgastje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:49:
[...]

Waar moet je dat opgeven? Ik ben het nog niet tegengekomen.
De regel onder waar je opgeeft hoeveel basispremie je betaalt geloof ik. 1.015pp geloof ik en dan eronder staat min zorgtoeslag.

Border Community _/-\o_
Brand, het bier waar Limburg trots op is.

quote:
Klippy schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:03:
Wij overstijgen die drempel altijd met ziektekosten van mijn moeder, geef het altijd voor hun aan, gaat over 5 tot 6 duizend euro altijd, maar ik zag dit jaar geen bijdrage ZFW meer. Beetje vreemd vond ik dat, want het bedrag viel me nog een beetje tegen ivm de hogere ziektekosten. Waar vul je die ZFW precies in?
Bijdrage ZFW vul je in bij de Algemene uitgaven -> Rekenhulp -> Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Je kunt dit bedrag terugvinden bij je cumulatieve gegevens van je laatste loonafschrift. Dit bedrag is maximaal 1951 eurootjes (bij een belastbaar loon >= 30015 euro).
EURO is my MUSIC!
Reg. datum: 18 september 2003

Als je er haast wel zeker van bent dat je geen aftrekposten hebt, mag je de aangifte dan ook laten voor wat het is? Ik had namelijk niets bijzonders in 2006.

Ja, verkoop van de woning, maar bij verkoop van een woning heb je volgens mij geen aftrekposten. Wel als je eentje koopt.

Intel Core 2 Quad @2.66Ghz | Club3D Nvidia GeForce 8800GT | Samsung 20x Dvd-r | Asus DvdRom | Creative SB.Audigy | 2GB Ram | 1x320GB 1x250GB HD's | 550watt Chieftec voeding. EURODANCE PLS

Acties: [view]

Door: Dido Moderator SG/HK
Raptor formicarum

Je hebt goed kans dat je gewoon een verzoek krijgt om de zooi in te vullen. Da's dan ook niet zo heel gek, want de BD wil ook weten of jij alle belasting die je betaald had moeten hebben ook betaald hebt :)

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

EURO is my MUSIC!
Reg. datum: 18 september 2003

quote:
Dido schreef op maandag 08 januari 2007 @ 02:19:
Je hebt goed kans dat je gewoon een verzoek krijgt om de zooi in te vullen. Da's dan ook niet zo heel gek, want de BD wil ook weten of jij alle belasting die je betaald had moeten hebben ook betaald hebt :)
Normaliter liet ik die belastingaangifte altijd over aan de belastingadviseur, omdat die formulieren altijd zo onduidelijk zijn, maar dit kost wel elke keer keer 40 euro. Daar pas ik dit jaar maar voor.

Intel Core 2 Quad @2.66Ghz | Club3D Nvidia GeForce 8800GT | Samsung 20x Dvd-r | Asus DvdRom | Creative SB.Audigy | 2GB Ram | 1x320GB 1x250GB HD's | 550watt Chieftec voeding. EURODANCE PLS

Reg. datum: 05 maart 2001

quote:
RaZ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:05:

Als ik nu wel of geen arbeidskorting invul, blijf het bedrag het zelfde. Da's wel vaag eigenlijk. Had dat in eerste instantie dus maar open gelaten. Daarna even opzoek gegaan in de hulp, en zag dat ik dus 1 keer een x bedrag kon invullen. Dat gedaan, op accoord gedruk, maar er veranderd niets in het overzicht aan het einde. Doe ik iets fout, of maakt het dus niets uit?

Overigens, dit is de eerste keer in jaren dat ik uberhaut iets terug krijg, als ik dit instuur, zal het zeker nogwel ff duren voor dat geld er is, ofniet?
Arbeidskorting hoef je niet in te vullen, dat wordt automatisch voor je ingevuld. Je kan het nakijken bij:
Overzicht <naam> : Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering > Af: Heffingskortingen
Wanneer je meer dan +/- 17.000 verdient is het standaard het maximale bedrag van 1.357

Bedankt voor de tips verder, ziektekosten zal ik nog even nakijken hoe en wat bij invullen :)
quote:
Christoph schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
[...]

http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

Hier staat een stukje over studiekosten, ik ben zelf ook aan het twijfelen of ik nu wel of niet mijn lening kan aftrekken?
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?
Pagina 1 eerste alinea:
quote:
Beschikking van Informatie Beheer Groep
Als in 2006 een beurs over een eerder jaar definitief is omgezet in een rentedragende lening, dan mag u alsnog een bedrag meetellen voor het jaar waarop de beurs betrekking had. Dit is het geval als u niet voldeed aan de voorwaarde van een tempobeurs
Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, het afgelopen jaar is haar beurs omgezet naar een lening bij de IBG. En volgens mij is het ook nog zo dat je dan die tabel mag gebruiken (179 * 12 = 2.148!) (in tegenstelling tot mijn eigen situatie waar ik daadwerkelijke kosten op moet geven)

Zorg wijzigde dit bericht 08-01-2007 07:11 (33%)

TE KOOP!!! ALFA 147 1.9 JTD, tweakers krijgen korting ;) Klikker de klik!

Reg. datum: 04 februari 2002

Hoe zat het ook alweer met het opvoeren van de pc als studiekosten. Heb dit over 2005 gedaan met het idee dat ik in 2006 en 2007 nog aan het studeren zou zijn en de overige 2/3 kon opvoeren. Studeren gestaakt, maar kan ik voor 2006 nog wel 1/3 van de pc opvoeren?
Mocht iemand daarnaast nog info hebben over het financieel partnerschap dan hou ik me aanbevolen. Ik heb afgelopen jaar samengewoond met m'n vriendin en wil toch eens kijken of dat voordeel geeft of niet. :)

Niek_ wijzigde dit bericht 08-01-2007 07:56 (28%)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

quote:
Zorg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:00:
Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, het afgelopen jaar is haar beurs omgezet naar een lening bij de IBG. En volgens mij is het ook nog zo dat je dan die tabel mag gebruiken (179 * 12 = 2.148!) (in tegenstelling tot mijn eigen situatie waar ik daadwerkelijke kosten op moet geven)
Dat zou dan 8 * 177,09 + 4 * 179 zijn als je gelijk hebt. Maar die tabel zijn normbedragen en zegt volgens mij niets over het eventueel af te trekken bedrag. Ik denk dat je dus (een deel) van de aflossing zou mogen af trekken. Maar ik hoop dat iemand met kennis van zaken in dit topic hier uitsluitsel over kan geven....

Semi-ontopic: Er is in december best veel reclame gemaakt dat je een brief kreeg over de voorlopige teruggaaf en dat je die moest controleren. Ik heb die brief dus nog niet gezien en denk ook dat'ie niet gaat komen; dat terwijl we er twee (voor mij en mijn vriendin) moeten krijgen.

Maargoed, zo schokkend is het niet. Zal binnenkort eens beginnen met invullen. Met de aankoop van onze woning en alle extra aftrekposten zal dat wel even wat werk worden.
quote:
MrSleeves schreef op maandag 08 januari 2007 @ 08:51:
Semi-ontopic: Er is in december best veel reclame gemaakt dat je een brief kreeg over de voorlopige teruggaaf en dat je die moest controleren. Ik heb die brief dus nog niet gezien en denk ook dat'ie niet gaat komen; dat terwijl we er twee (voor mij en mijn vriendin) moeten krijgen.
Ik vul elk jaar netjes bij in 'heeft u bericht ontvangen van de BD dat u aangifte moet doen?' 'nee' in, aangezien deze aankondiging nogal vaak op zich laat wachten. Aangifte is al lang de deur uit als de brief komt :)

LoneGunman wijzigde dit bericht 08-01-2007 09:07 (38%)

"Most lenses are better than most photographers"
Canon 300D Black | BG-E1 | E1 Handstrap | 420EZ | EF 28-105 USM II | EF 50 1.8 II | EF-S 18-55 USM

Reg. datum: 02 september 2006

Zelf heb ik de voorlopige teruggaven allemaal stop gezet.. We zijn allebei in 2006 van baan veranderd (dus dik meer loon) waarmee we boven de grenzen komen voor zorgtoeslag en voorlopige teruggave... Wel ben ik zeker ook benieuwd naar de tips en trucs die anderen in dit topic gebruiken om nog net ff 100euries meer af te kunnen trekken! Zelf hebben wij nu al 2 jaar een mooie aftrekpost aan de ziektekosten... :)

quote:
Niek_ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 07:49:
Mocht iemand daarnaast nog info hebben over het financieel partnerschap dan hou ik me aanbevolen. Ik heb afgelopen jaar samengewoond met m'n vriendin en wil toch eens kijken of dat voordeel geeft of niet. :)
Dat is in vrijwel alle gevallen nuttig, maar met name als één van de partners weinig of geen inkomen heeft gehad. Bij fiscaal partnerschap kun je de heffingskortingen naar eigen goeddunken verschuiven van de ene naar de andere partner. Daarmee kun je het inkomen dat in het hoogste belastingtarief valt verlagen, wat weer belasting scheelt :)
quote:
Mirreke schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:00:
Zelf heb ik de voorlopige teruggaven allemaal stop gezet..
Dat kan verstandig zijn als je het geld niet nodig hebt. De heffingsrente die de Belastingdienst vergoedt op het moment dat je teveel belasting hebt betaald is momenteel ongeveer 5%. Dat is aanzienlijk meer dan een spaarrekening oplevert. Door de voorlopige teruggave niet te laten uitkeren kun je feitelijk 'sparen bij de Belastingdienst'.

I'm easily satisfied with the best

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws