Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
aNick schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:11:
Ah, ja dat heb ik al geprobeerd.
Dat lukt wel..., maar met root kun je niet in de grafische schil inloggen.
Jullie gaan een beetje offtopic. Je hoeft geen root-account aan te maken hiervoor...

Wat vertelt:
sudo groups `logname`

Daar moet admin en sudo bijstaan, zo niet:
sudo usermod -Gadmin -a `logname`
sudo usermod -Gsudo -a `logname`

Vergeet niet opnieuw in te loggen
shit.. dubbel post
quote:
Choxo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:24:
[...]

Oei oei,
dat klinkt drastisch :/
Even opzoeken hoe je een kernel moet compilen :d ( en uiteraard ff al men belangrijke bestanden naar gmail account uppen :)).

Edit // uname -a & uname -r geven me allebei 2.6.17-10-386 terug.
Heb ik dan niet reeds de laatste of sla ik de bal helemaal mis?
Het valt erg mee. Als het fout gaat, kan je gewoon booten met je oude kernel (er komt een extra kernel bij in GRUB).
De HOWTO is http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Daarnaast heeft Ubuntu nooit de laatste kernel, voor de stabiliteit/compabiliteit
Misschien heb je hier iets aan. Daar staat het duidelijk uitgelegd :)

Het is niet echt het aanmaken van een gebruiker, de root is standaard al aanwezig en hoeft alleen maar geactiveerd te worden. Is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf kan ik niet wennen aan het hele sudo-gebeuren en gebruik liever de user root (alleen voor de shell, niet voor grafisch inloggen).

quote:
aNick schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:11:
Ah, ja dat heb ik al geprobeerd.
Dat lukt wel..., maar met root kun je niet in de grafische schil inloggen.
Je kunt standaard niet inloggen met root in de GUI dacht ik. Hier staat uitgelegd hoe je een root account maakt en hoe je er mee kunt inloggen in de GUI..

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Reg. datum: 12 december 2003

quote:
Dutchmega schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:24:
[...]
sudo usermod -Gadmin -a `logname`
sudo usermod -Gsudo -a `logname`
Ja dat werkt! :) Ik heb nu inderdaad alle menu-items!
Allen bedankt!

Hey,
hier ben ik weer...
Bij stap 5 in deze guide,
krijg ik dit in de terminal :
[code]
spitz@desktop:/usr/src$ sudo cp /boot/config-`uname -r` .config && sudo make oldconfig && sudo make xconfig
make: *** No rule to make target `oldconfig'. Stop.
[/code]

edit:
FOEI, ik zat niet in /usr/src/linux

Choxo wijzigde dit bericht 17-12-2006 12:00 (8%)

×-This is none-×

Ik wil graag een andere startbalk, want ik heb genoeg van die saaie grijze. Ik ben op GnomeLook.org terechtgekomen, maar ik snap het niet echt.. Uit welke categorie moet ik kiezen, en is het verantwoord om een ander thema te installeren.?

quote:
Niekend schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:42:
Ik wil graag een andere startbalk, want ik heb genoeg van die saaie grijze. Ik ben op GnomeLook.org terechtgekomen, maar ik snap het niet echt.. Uit welke categorie moet ik kiezen, en is het verantwoord om een ander thema te installeren.?
't is zeker verantwoord,
je moet gewoon de .tar bestanden in je 'Theme' window slepen ( bij preferences -> theme )

Andere goede website is art.gnome.org ...

×-This is none-×

Ik zit de laatste tijd redelijk veel op Ubuntu 6.10 en vind het wel fijn werken. Maar ik erger me wel aan het feit dat als je een venster opent ofzo, vanonder op de taakbalk, neemt dat venster volledig de balk in.

Als je nu meerdere vensters opent of niet, ze gaan steeds de volledige balk innemen, persoonlijk vind ik dat niet zo fijn werken, ik heb liever dat het is zoals bij Windows dat elk venster een bepaalde "fixed" grootte heeft op de taakbalk. Is dat ergens te veranderen in Ubuntu?

quote:
Tha Render schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:35:
Ik zit de laatste tijd redelijk veel op Ubuntu 6.10 en vind het wel fijn werken. Maar ik erger me wel aan het feit dat als je een venster opent ofzo, vanonder op de taakbalk, neemt dat venster volledig de balk in.

Als je nu meerdere vensters opent of niet, ze gaan steeds de volledige balk innemen, persoonlijk vind ik dat niet zo fijn werken, ik heb liever dat het is zoals bij Windows dat elk venster een bepaalde "fixed" grootte heeft op de taakbalk. Is dat ergens te veranderen in Ubuntu?
Gebruik je die balk nog voor iets anders dan ? Meer ruimte om te klikken is juist toch veel handiger |:(

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

quote:
Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:39:
[...]

Gebruik je die balk nog voor iets anders dan ? Meer ruimte om te klikken is juist toch veel handiger |:(
Njah, ik had dat eerst ook. Er is geen enkele reden om het kleiner te doen, behalve dan 'omdat het in windows ook zo is'. Ben daar nu een beetje overheen gegroeid ;) Anyway, er is vast wel een manier voor, ik weet alleen niet hoe, sorry.
Ja ik weet het, normaal is het zo makkelijk, maar het geeft mij gewoon het gevoel dat het dan zo druk is.. Ik heb graag ruimte vrij op men taakbalk, het geeft me gewoon een beter gevoel dan dat die helemaal vol staat :)

quote:
Tha Render schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:09:
Ja ik weet het, normaal is het zo makkelijk, maar het geeft mij gewoon het gevoel dat het dan zo druk is.. Ik heb graag ruimte vrij op men taakbalk, het geeft me gewoon een beter gevoel dan dat die helemaal vol staat :)
Je kunt natuurlijk ook gewoon alle panels weggooien. Is alles meteen opgeruimd :+
Heb je al eens naar Fluxbox gekeken trouwens (perfect voor mensen die het minimalistisch/schoon willen hebben) ? Ik zou niet weten hoe je gnome-panel zo insteld als jij wilt (je kunt eens een kijkje nemen met de gconf-editor, kijken of je iets kunt vinden).

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

getfirefox.com

quote:
Exuimtum schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:23:

Eigen is Linux linux. Ubuntu en FreeSpire schelen per hele ISO nog geen 5% (vermoed ik). Beide komen van de Red Hat code af dus ik hoop dat FreeSpire geen scheldwoord in dit topic is anders sorry.
Ehm, Ubuntu komt van debian af, en debian is al heeeeeel lang geen redhat meer (als het dat ooit al is geweest :?)
quote:
[vergelijking tussen distro's]
Misschien meer iets voor 'het grote welk OS moet ik hebben' topic, wat hier ook ergen srondslingert? Wat wil je hiermee in het ubuntu-topic zeggen?
quote:
Matje2000 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:10:
Ik wil men grub een mooi plaatje geven en nu vond ik op gnome-look.org:

[...]

Nu wil ik deze toevoegen aan mijn menu.lst, maar hoe kom ik er achter welke partitie welk nummer is? dus hd(x,x) ?

En als ik een verkeerde waarde invul, krijg ik dan gewoon geen plaatje op de achtergrond of boot men pc dan niet meer?

EDIT: is het dit?

volume partition number integer 6(0x6)
Kijk eens in je menu.lst. Daar staat bij elke distro dat hd(x,x) in een van de regels. Gewoon zorgen dat het daar op lijkt :) En mocht hij het niet doen: niet getreurd, dan probeer je het gewoon opnieuw. Dan maar even geen logo :)
quote:
aNick schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:48:
[...]

Hmm, ik had verwacht dat de menu items wel zichtbaar zijn, maar dat je bij aanklikken in moet loggen als root.

Ik dacht juist dat ubuntu het hele root account min of meer uitgebanned had en alles via sudo ging :?
voor Alacarte? Daarbij moet je gewoon als gebruiker de items aanvinken, en hoef je niet eens je wachtwoord opnieuw in te tikken voor gksudo. Dat zijn namelijk gebruikersinstellingen waar je niet het hele systeem mee om zeep helpt :).
quote:
Tha Render schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:09:
Klik eens rechts op het grijze dingetje rechts van de 'show desktop'-knop. Daar kan je op het 2e tabblad een minimum en maximum-grootte opgeven. maximum staat standaard vrij hoog, dus als je die omlaag haalt heb je windows-gedrag ;)

Is 40 dagen offline: zie homepage

Inderdaad, dat werkt perfect Dutchmega :)

Thx.

PS: Sinds ik XGL/Beryl heb staat mijn toetsenbord in qwerty. Aanpassen onder ``System`` - ``Voorkeuren `` - ``toetsenbord`` heeft geen nut, dat staat zelf op Belgie. Ik heb het al eens verwijdert, verandert,.. helpt niets.

Ik heb dan maar de xorg.conf aangepast maar dat helpt zelf niet!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules" "xorg"
    Option        "XkbModel" "pc105"
    Option        "XkbLayout" "be"
    Option        "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Tha Render wijzigde dit bericht 18-12-2006 18:21 (84%)

quote:
Tha Render schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:42:

Thx.

PS: Sinds ik XGL/Beryl heb staat mijn toetsenbord in qwerty. Aanpassen onder ``System`` - ``Voorkeuren `` - ``toetsenbord`` heeft geen nut, dat staat zelf op Belgie. Ik heb het al eens verwijdert, verandert,.. helpt niets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules" "xorg"
    Option        "XkbModel" "pc105"
    Option        "XkbLayout" "be"
    Option        "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Start gnome-settings-daemon es in een beryl/xgl sessie en kijk es wat er gebeurt

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Aanraakbatterij

quote:

Thx.

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "be"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Moet dit niet US zijn :S

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Voor qwerty ja, overal lees ik dat ``be`` voor azerty is.

Ik volg dit topic niet zolang, dus sorry mocht deze vraag al eerder langsgekomen zijn...

Ik heb samen met een maat van me 2 gefrankeerde enveloppen incl adres, gestuurd naar een nederlands adres van een link in de TS.

Weet iemand hoelang zoiets duurt voordat ze de powered by stickers opsturen?? ;)

-=Me=-

Hallo, ik heb een probleem:
Ik heb al een tijdje ubuntu edgy geinstalleerd, maar ik kan geen torrents downloaden en internetten tegelijk via mijn wlan verbinding (een RTL8180L chipset). Na een tijdje krijg ik namelijk een hard freeze (jaja in Linux een hard freeze voor elkaar gekregen :p), zelfs ctrl+alt+F1 werkt dan niet meer.
De driver voor dit kaartje zat al in de normale ubuntu installatie, maar blijkbaar werkt dit niet goed.
Nu zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben met dit specifieke kaartje. De oplossing is om dan ndiswrapper ism. de windows XP driver ipv. de standaard ubuntu driver. Alleen deze wordt nog wel steeds door Ubuntu gebruikt, ook na blacklisten van het driver.
Iemand een idee hoe ik de "native" driver kan verwijderen?

Amd64 3200+, Asrock 939Dual-Sata2, 1 GB Ram, Sapphire X800GTO2 (@ X850: 16 pijplijntjes open), Hitachi Deskstar T250K 160GB, Win XP pro, Ubuntu 6.10

quote:
vogelaarke135 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:34:
Hallo, ik heb een probleem:
Ik heb al een tijdje ubuntu edgy geinstalleerd, maar ik kan geen torrents downloaden en internetten tegelijk via mijn wlan verbinding (een RTL8180L chipset). Na een tijdje krijg ik namelijk een hard freeze (jaja in Linux een hard freeze voor elkaar gekregen :p), zelfs ctrl+alt+F1 werkt dan niet meer.
De driver voor dit kaartje zat al in de normale ubuntu installatie, maar blijkbaar werkt dit niet goed.
Nu zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben met dit specifieke kaartje. De oplossing is om dan ndiswrapper ism. de windows XP driver ipv. de standaard ubuntu driver. Alleen deze wordt nog wel steeds door Ubuntu gebruikt, ook na blacklisten van het driver.
Iemand een idee hoe ik de "native" driver kan verwijderen?
Blacklisten zou moeten werken. Zorg ervoor dat de driver in etc/modprobe.d/blacklist staat.
Mss heb je per ongeluk de verkeerde driver geblacklist? Je kan met de commando rmmod meteen de module unloaden (alleen voor die sessie dan)

Dutchmega wijzigde dit bericht 18-12-2006 21:43 (3%)

quote:
Dutchmega schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:42:
[...]

Blacklisten zou moeten werken. Zorg ervoor dat de driver in etc/modprobe.d/blacklist staat.
Mss heb je per ongeluk de verkeerde driver geblacklist? Je kan met de commando rmmod meteen de module unloaden (alleen voor die sessie dan)
Jepz ik heb het gevonden! Ubuntu freezed iig nu niet meer in de tijd dat ik firefox kan opstarten + deluge (bittorrentclient) en frostwire kan starten :p en dit stukje kan schrijven . Ik moest nog 2 andere processen blacklisten en opnieuw opstarten en doet alles goed.
Na commando "sudo lshw" geeft ie bij mijn netwerkkaartje netjes als driver ndiswrapper aan (ipv rtl8180) :D. Bedankt!

Amd64 3200+, Asrock 939Dual-Sata2, 1 GB Ram, Sapphire X800GTO2 (@ X850: 16 pijplijntjes open), Hitachi Deskstar T250K 160GB, Win XP pro, Ubuntu 6.10

getfirefox.com

quote:
Thx.
Ahum, waarop reageer je? Want tussen dit bericht en jouw vorige staat geen reactie van dutchmega, en wel een van mij ;)

Wat ik trouwens erg irritant vind: KDE laten samenwerken met gnome. Net even kdebase erop gegooid, dus nog niet alle zooi, en ik werd gek van hoe slecht bijv firefox eruit ziet. Uiteraard is er een redelijk simpele oplossing (rpm, alien, installeren, en thema instellen) maar dat moet simpeler kunnen.

En nog veel irritanter: Firefox bevriest continue. Echt een minuut niet reageren, even wat processoractiviteit en hij doet het weer normaal :? Erg vervelend :(

Is 40 dagen offline: zie homepage

quote:
MBV schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:02:
[...]

Ahum, waarop reageer je? Want tussen dit bericht en jouw vorige staat geen reactie van dutchmega, en wel een van mij ;)
Indd, fout gekeken, jij bedankt ;)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws