quote:
Sandman79 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:51:
[...]
Duurzaamheidis niet echt het probleem hoor. Het betreft spul van hp en compaq. Afdankertjes van een grote krantengrop in belgië. Qua hardwre ken ik mn ding wel en wat spare mem/ mobos/hd's ea gaat ook mee.
Duurzamheid gaat niet over hoe lang het hardware meegaat
We hebben het over wat die mensen daar kunnen supporten!
quote:
Het grootste probleem is dat de meeste linuxdistros allewijl out of the box meer systeembronnen lijken te vragen dan Windows XP...
Eh, dat ligt waarschijnlijk niet aan de distros zelf maar aan de keuze aan software. Debian, Slackware, Gentoo - kan allemaal. Zorg alleen dat je niet 2 DEs met alle deps vandien installeert.
quote:
Ik zoek dus hier een beetje info welke linuxdistro redelijk makkelijk te instaleren is (dus geen gentoo

) en nog steeds vlot draait op de oudere hardware.
Gentoo niet makkelijk te installeren
Gentoo duurt even bij oude HW, maar als je het niet *makkelijk* vind heb je blijkbaar moeite met handbooks doorlezen
Juist op oude HW heb je meer baat bij de optimalisaties van Gentoo. Als je hooguit 128MB te gebruiken hebt, alles op size optimaliseren (-Os in je CFLAGS). Maar hoe dan ook, pakketkeuze is relevanter dan distrokeuze op dit gebied - maar zorg er hoe dan ook voor dat je zeker weet dat de Romenen je keuze aan distro kunnen ondersteunen!
quote:
Ik bekijk het spul dan hier even en gef hun dan de software ook nog extra mee. breedband is nog heel zeldzaam daar nl...
Valt best mee de laatste tijd. Mijn ex wilde er graag UPC internet, dat lukte niet maar wel RFS voor RDS ADSL. En dat is in de Rosiu buitenwijk (eigenlijk voormalige dorp nabij) Timisoara. In de steden zelf heb je gewoon keuze uit ADSL (meerdere providers) en kabel. Qua snelheid lopen ze enigzins achter, maar qua concurrentiemogelijkheden en consumentenkeuze is RO in vele opzichten beter dan BE