Ik heb in het Vista ervaringen topic wel wat opmerkingen over deze keuze gezien maar geen uitgebreide discussie (mogelijk omdat het een ervaringen topic is en de keuze daaraan vooraf moet gaan
)
Zelf twijfel ik nogal over welke versie van Vista het moet worden voor mij. 32-bits is natuurlijk de default keus maar eigenlijk zou ik wel de 64-bits editie willen proberen, omdat ik programmeur ben en wel interesse heb in het ontwikkelen voor dat platform. Maargoed, dat terzijde, dit zijn voor zover ik heb kunnen bepalen, de belangrijkste verschillen tussen de 64-bits en de 32-bits versie (ik ga uit van de dingen die anders zijn in de 64-bits versie):
Enige verduidelijking over deze punten of aanvullingen zijn welkom!
Zelf twijfel ik nogal over welke versie van Vista het moet worden voor mij. 32-bits is natuurlijk de default keus maar eigenlijk zou ik wel de 64-bits editie willen proberen, omdat ik programmeur ben en wel interesse heb in het ontwikkelen voor dat platform. Maargoed, dat terzijde, dit zijn voor zover ik heb kunnen bepalen, de belangrijkste verschillen tussen de 64-bits en de 32-bits versie (ik ga uit van de dingen die anders zijn in de 64-bits versie):
1. | Zeer uitgebreide security features, zoals ASLR (systeemcomponenten worden tijdens startup op randomized locaties ingeladen om veelvoorkomende aanvallen te neutraliseren), DEP (in de 64-bits editie is dit hardware-based dmv. de NX-bit) en PatchGuard (zat ook al in XP x64). De berichten zijn echter nogal tegenstrijdig over wat er nou exclusief is voor de 64-bits versie en wat er in alle versies wordt ondersteund. Paul Thurott noemt ze exclusief 64-bits terwijl diverse blogposts van Microsoft medewerkers, zoals eentje van Michael Howard daar niets over zeggen. |
2. | Ondersteuning voor veel geheugen. Van 8GB in de simpele versies van Vista tot 128GB in de Enterprise en Ultimate edities. Tegelijkertijd is dit meer een gimmick voor veel gebruikers: ik heb nu 2GB en voorzie dat ik voorlopig niet eens ga upgraden naar de 4GB, laat staan daar voorbij. |
3. | Geen enkele ondersteuning voor 16-bits applicaties. Normaliter zou dit geen probleem meer moeten zijn (tenzij je nog vastzit aan een paar zakelijke applicaties die nooit zijn doorontwikkeld) ware het niet dat diverse bronnen melden dat er nog veel 32-bits applicaties in omloop zijn met een 16-bits installer. Heeft iemand enige idee hoe serieus dit probleem daadwerkelijk is? Voor zover ik weet hebben .MSI-bestanden hier sowieso geen last van. Veel andere installers zie ik niet echt meer tegenwoordig. |
4. | Geen enkele ondersteuning voor 32-bits drivers. Alle drivers moeten dus specifiek 64-bits zijn. Daarnaast worden unsigned drivers uberhaupt niet meer geaccepteerd, dus de "Continue Anyway" optie bij unsigned driver installatie is verdwenen. Dit is wel een wezenlijk probleem als iets cruciaals in je computer (nog) niet wordt gesupport. Ik verwacht echter dat merken als Nvidia, Intel, ATI, Creative, etc. zeker na hun eerste ervaringen met XP x64 vrijwel direct met gecertificeerde 64-bits drivers zullen komen. |
5. | 32-bits applicaties worden wel gewoon gesupport. Ik heb echter geen duidelijk beeld van hoe dat werkt: draaien die 100% hetzelfde als op een 32-bits OS? Want als dat niet zo is dan kan dat compatibiliteits/performance issues veroorzaken, vooral met applicaties die veeleisend zijn (games!) |
Enige verduidelijking over deze punten of aanvullingen zijn welkom!