[Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 58.179 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 13:22
Ik heb in het Vista ervaringen topic wel wat opmerkingen over deze keuze gezien maar geen uitgebreide discussie (mogelijk omdat het een ervaringen topic is en de keuze daaraan vooraf moet gaan :))

Zelf twijfel ik nogal over welke versie van Vista het moet worden voor mij. 32-bits is natuurlijk de default keus maar eigenlijk zou ik wel de 64-bits editie willen proberen, omdat ik programmeur ben en wel interesse heb in het ontwikkelen voor dat platform. Maargoed, dat terzijde, dit zijn voor zover ik heb kunnen bepalen, de belangrijkste verschillen tussen de 64-bits en de 32-bits versie (ik ga uit van de dingen die anders zijn in de 64-bits versie):

1.Zeer uitgebreide security features, zoals ASLR (systeemcomponenten worden tijdens startup op randomized locaties ingeladen om veelvoorkomende aanvallen te neutraliseren), DEP (in de 64-bits editie is dit hardware-based dmv. de NX-bit) en PatchGuard (zat ook al in XP x64).

De berichten zijn echter nogal tegenstrijdig over wat er nou exclusief is voor de 64-bits versie en wat er in alle versies wordt ondersteund. Paul Thurott noemt ze exclusief 64-bits terwijl diverse blogposts van Microsoft medewerkers, zoals eentje van Michael Howard daar niets over zeggen.
2.Ondersteuning voor veel geheugen. Van 8GB in de simpele versies van Vista tot 128GB in de Enterprise en Ultimate edities.

Tegelijkertijd is dit meer een gimmick voor veel gebruikers: ik heb nu 2GB en voorzie dat ik voorlopig niet eens ga upgraden naar de 4GB, laat staan daar voorbij.
3.Geen enkele ondersteuning voor 16-bits applicaties. Normaliter zou dit geen probleem meer moeten zijn (tenzij je nog vastzit aan een paar zakelijke applicaties die nooit zijn doorontwikkeld) ware het niet dat diverse bronnen melden dat er nog veel 32-bits applicaties in omloop zijn met een 16-bits installer.

Heeft iemand enige idee hoe serieus dit probleem daadwerkelijk is? Voor zover ik weet hebben .MSI-bestanden hier sowieso geen last van. Veel andere installers zie ik niet echt meer tegenwoordig.
4.Geen enkele ondersteuning voor 32-bits drivers. Alle drivers moeten dus specifiek 64-bits zijn. Daarnaast worden unsigned drivers uberhaupt niet meer geaccepteerd, dus de "Continue Anyway" optie bij unsigned driver installatie is verdwenen.

Dit is wel een wezenlijk probleem als iets cruciaals in je computer (nog) niet wordt gesupport. Ik verwacht echter dat merken als Nvidia, Intel, ATI, Creative, etc. zeker na hun eerste ervaringen met XP x64 vrijwel direct met gecertificeerde 64-bits drivers zullen komen.
5.32-bits applicaties worden wel gewoon gesupport.

Ik heb echter geen duidelijk beeld van hoe dat werkt: draaien die 100% hetzelfde als op een 32-bits OS? Want als dat niet zo is dan kan dat compatibiliteits/performance issues veroorzaken, vooral met applicaties die veeleisend zijn (games!)

Enige verduidelijking over deze punten of aanvullingen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-04 17:30
heb je wel een 64 bit processor?

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Helaas wel, anders zou ik het keuzeprobleem helemaal niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 11:32
Wat games betreft heb ik geen enkele problemen met vista x64. Ik gebruik op dit moment de standaard drivers die er voor NVIDIA zijn. Verder heb ik de x-fi en de 2.11 beta drivers werken ook prima :)

Games werken heerlijk en 32bit applicaties ook. (Je krijgt zowel een 32bit IE7 als een 64bit IE7 mee).

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Persoonlijk zie ik meer nadelen dan voordelen. Maar het is natuurlijk ook meer een soort van gadget gehalte. Leuk om eens te proberen maar ik zit nog gewoon op 32-bit.

Trouwens over punt twee: het OS ondersteund inderdaad meer memory. Veel desktops echter niet. Mijn machine kan maar 3.5GB van de 4 memory aan. Ook met een 64-bit OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
miliomiliano schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 20:14:
Wat games betreft heb ik geen enkele problemen met vista x64. Ik gebruik op dit moment de standaard drivers die er voor NVIDIA zijn. Verder heb ik de x-fi en de 2.11 beta drivers werken ook prima :)
Op de site van Nvidia zie ik trouwens dat er nog geen final drivers zijn, alleen maar voor RC2. Die werken wel gewoon met de final?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Nou, ik heb de 64 bits geprobeerd, installatie en dergelijke ging perfect. Alleen twee probleempjes

Conexant audio drivers werken niet en zijn ook niet te vinden. En mijn epson printer werd ook al niet ondersteund.

Oftewel na uren zoeken toch maar de 32 bits versie geinstalleerd.

Ik heb overigens een hp nx6125 laptop van een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je zware apps gebruikt heeft het ook zin, er is in xp64 meer dan 2Gb per process mogenlijk, wat soms wel heel fijn is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105667

Is er nog altijd geen flash en java voor x64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Het is wel te hopen dat met de komst van Vista x64 er een hele meuk aan 64 bit software komt. Dat is het enige wat iemand tegen kan houden.
Ik heb 64 bit XP ooit ook geprobeerd, maar bij gebrek aan drivers (en vooral oudere hardware) terug naar 32 bit.
Ik kan bij voorbaad al geen 64 bit draaien óf ik moet een nieuwe webcam open. Het is jammer dat producten al zo snel "legacy" worden en er geen drivers meer voor ontwikkeld worden.

Hoe kom je er overigens achter of software (of de installer) 16 bit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Aangezien ik er ook niet uit kom welke versie ik nu ga kopen (32 of 64 bits), heb ik het artikel van Paul Thurrott waar TS naar verwijst ook eens goed gelezen.
Na het lezen ben ik enthousiast over de voordelen die de 64 bits versie biedt, alleen ik begrijp een nadeel wat Paul omschrijft niet helemaal:
One of the key features of Windows Vista, automatic registry and file redirection--which, when combined with Microsoft's per-application and per-application-class "shimming," is responsible for most of this operating system's application compatibility capabilities--is not available on the x64 versions of Windows Vista. This is a major handicap and will presumably mean that many legacy applications simply will not run on the Windows Vista x64 versions. Too, new 64-bit applications will need to adhere to the new Windows Vista application standards in order to run correctly on these versions. That means that even some software written specifically for XP x64 might not work correctly.
Kan iemand mij vertellen wat dit in de praktijk precies zal betekenen voor een PC gebruiker als ik (office, media en games)?
Als blijkt dat ik functionaliteit die ik nu in XP 32 bits heb moet in gaan leveren, zodat ik Vista 64 bits kan gebruiken, dan denk ik dat ik toch voor 32 bits zal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ong. een jaar geleden een keer windows XP x64 geprobeerd als hoofd-OS en ik kreeg het grootste gedeelte van mn hard- en software wel aan de praat (95% ofzo), maar juist die paar dingetjes die nog niet goed werken hebben me na een paar weken toch maar weer naar 32 bit laten teruggaan. Ik merkte nl. ook geen performanceverschil oid. x64 was dus door die paar kleine dingetjes alleen maar een achteruitgang.
Laatst nog eens overwogen om weer over te stappen naar x64, maar nog steeds gaat niet al mn hardware werken. Bijv. drivers voor mn Pinnacle TV-kaart zijn er niet omdat x64 volgens Pinnacle geen consumenten0-OS is :/ .

Met Vista kijk ik eerst nog wel even de kat uit de boom. Omdat dit de eerste 64bit consumenten-Windows is verwacht ik wel dat de ondersteuning een stuk beter zal worden. Al zie ik het ook wel gebeuren dat de 32bit-versie nog jaren de standaard blijft (voor normale gebruikers is er immers niet echt een reden om over te stappen) en dat fabrikanten daarom nog steeds met als argument dat x64 geen consumenten-OS is geen (goede) drivers uitbrengen.

Misschien is de overstap makkelijker als je nog een nieuwe PC moet kopen. Dan kun je al je hardware van te voren zorgvuldig uitzoeken op x64-compatibaliteit. Al blijf je sommige software houden die nu nog niet goed werkt. En dan met name software die eigen virtuele drivertjes e.d. gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-04 13:22
JeroenB schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:31:
[...]

32-bits applicaties worden wel gewoon gesupport.

Ik heb echter geen duidelijk beeld van hoe dat werkt: draaien die 100% hetzelfde als op een 32-bits OS? Want als dat niet zo is dan kan dat compatibiliteits/performance issues veroorzaken, vooral met applicaties die veeleisend zijn (games!)
Als ik het me goed herinner, schakelt Windows-on-Windows (die 32-bit applicaties op de 64-bit Windows laat draaien) de processor naar 32-bit modus wanneer een 32-bit programma processortijd gebruikt. Er vindt dus geen emulatie plaats en daarom zou 32-bit software onder Windows 32-bit en Windows 64-bit even snel moeten draaien. Tom's hardware heeft bechmarks gepubliceerd die dit bevestigen.

Een 64-bit programma zou uiteraard sneller moeten zijn dan de 32-bit versie van hetzelfde programma. En dat is waar de meerwaarde van een 64-bit OS IMO in zit. Helaas is het aanbod in 64-bit software op het moment vrij gering.

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Rene59 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:32:
Kan iemand mij vertellen wat dit in de praktijk precies zal betekenen voor een PC gebruiker als ik (office, media en games)?
Als blijkt dat ik functionaliteit die ik nu in XP 32 bits heb moet in gaan leveren, zodat ik Vista 64 bits kan gebruiken, dan denk ik dat ik toch voor 32 bits zal kiezen.
In Windows Vista is bijv. de layout van allerlei zaken drastisch anders geworden. Bijv. "Documents and Settings" is nu "Users" geworden en "My Documents" heet gewoon "Documents". Daarbij is bijv. "My Music" ook gerenamed naar "Music" en staat de folder niet in Documents maar direct onder de user directory. Wat ik heb gemerkt is dat bijv. refereren aan "Documents and Settings/username/My Documents" automatisch wordt geredirect naar "Users/username/Documents".

Uit het stukje dat je quote maak ik op dat dat niet wordt gedaan in de x64-versie van Vista. Applicaties die volgens de MS guidelines zijn gemaakt vragen via het OS op wat de gebruikersdirectory is en zullen dus geen last hebben van de verandering van directorynamen, maar er zijn vast ook (veel?) programma's in omloop die bijv. de gebruikersdirectory opvragen en dan hard refereren naar een directory "My Documents" daaronder. Als dat doorlinken inderdaad niet wordt gesupport in Vista x64, dan zal zo'n applicatie waarschijnlijk niet werken.

(Dit is overigens een voorbeeld, er zijn vast soortgelijke veranderingen in de registry, system directory layout, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Bedankt voor je uitleg JeroenB :)

Het wordt dan toch maar wachten op gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 10:28
JeroenB schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:21:
[...]

In Windows Vista is bijv. de layout van allerlei zaken drastisch anders geworden. Bijv. "Documents and Settings" is nu "Users" geworden en "My Documents" heet gewoon "Documents". Daarbij is bijv. "My Music" ook gerenamed naar "Music" en staat de folder niet in Documents maar direct onder de user directory. Wat ik heb gemerkt is dat bijv. refereren aan "Documents and Settings/username/My Documents" automatisch wordt geredirect naar "Users/username/Documents".

Uit het stukje dat je quote maak ik op dat dat niet wordt gedaan in de x64-versie van Vista. Applicaties die volgens de MS guidelines zijn gemaakt vragen via het OS op wat de gebruikersdirectory is en zullen dus geen last hebben van de verandering van directorynamen, maar er zijn vast ook (veel?) programma's in omloop die bijv. de gebruikersdirectory opvragen en dan hard refereren naar een directory "My Documents" daaronder. Als dat doorlinken inderdaad niet wordt gesupport in Vista x64, dan zal zo'n applicatie waarschijnlijk niet werken.

(Dit is overigens een voorbeeld, er zijn vast soortgelijke veranderingen in de registry, system directory layout, etc.)
En dat houd dan weer in dat de meeste EA games en vele andere die hun savegames opslaan in de my documents / spelnaam mappen waarschijnlijk moeilijkheden hebben met werken.

nu de vraag om dat op te lossen kun je die mappen niet gewoon renamen naar de my documents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
Ikkkes schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:46:
[...]

En dat houd dan weer in dat de meeste EA games en vele andere die hun savegames opslaan in de my documents / spelnaam mappen waarschijnlijk moeilijkheden hebben met werken.

nu de vraag om dat op te lossen kun je die mappen niet gewoon renamen naar de my documents?
Volgens mij werkt het altijd nog zo dat EA zijn spelmap opslaat in de map #userdocs#/command & conquer.

Bijvoorbeeld dus. Volgens mij is daar een standaard voor in Windows XP al die je direct laat verwijzen naar die map. Gokkend op het feit dat het in Vista ook wel zo zal werken zal dit toch niet echt voor problemen moeten zorgen? Desnoods maak je dan even een mappenstructuur aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 23:57
oZner schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:40:
Hoe kom je er overigens achter of software (of de installer) 16 bit is?
Als je het opstart onder XP wordt er tegelijk het WOWexec-proces gestart en staan ze samen bij elkaar in de taskmanager, het is Windows on Windows om 16-bits programma's goed onder een 32-bits omgeving te laten werken. Op XP/Vista x64 heb je WOW64 die hetzelfde doet voor 32-bits applicaties om goed te kunnen werken met twee maal zoveel bitjes.

De locatie van je 'Mijn documenten' staat in het register (HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders). Ik heb deze map op een andere partitie staan en ook dan weten EA games de weg nog altijd te vinden om deze map te bevuilen ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Rafe op 08-12-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
orange.x schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 21:54:
[...]

Volgens mij werkt het altijd nog zo dat EA zijn spelmap opslaat in de map #userdocs#/command & conquer.

Bijvoorbeeld dus. Volgens mij is daar een standaard voor in Windows XP al die je direct laat verwijzen naar die map. Gokkend op het feit dat het in Vista ook wel zo zal werken zal dit toch niet echt voor problemen moeten zorgen? Desnoods maak je dan even een mappenstructuur aan...
idd, ik heb nu onder XP ook al mn 'My Documents'-directory ergens anders staan (kun je ergens instellen, heb het op een aparte partitie) en ik heb nog nooit meegemaakt dat een programma dan toch iets wegschrijft naar 'documents and settings/username/my documents', dus ik voorzie ook niet echt problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 10:28
Palomar schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 22:35:
[...]

idd, ik heb nu onder XP ook al mn 'My Documents'-directory ergens anders staan (kun je ergens instellen, heb het op een aparte partitie) en ik heb nog nooit meegemaakt dat een programma dan toch iets wegschrijft naar 'documents and settings/username/my documents', dus ik voorzie ook niet echt problemen.
Ik opzich zelf ook niet maar ik gaf maar aan dat dat opzich mogelijk ver weg iets mogelijk zou kunnen doen :o

ps weltrusten nu ben moe tis laat enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15
Is er nou eigenlijk een conclusie aan dit topic? Ik heb nu een aantal voors en tegens gelezen, maar wat kiest iedereen nou eigenlijk?

Ik neig er nog steeds sterk naar om Vista 32bit te halen, maar ja, ik ben ook weer bang dat ik over 3 jaar achterhaald ben wat dat betreft. Ik kan natuurlijk ook XP 32 en Vista 64 draaien dual boot tot die tijd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik zelf kies voorlopig voor X86. Als SP1 uitkomt voor Vista X64 ga ik over op X64, dan verwacht ik toch wel betere driver support. Alle kinderziektes er uit. Meer software voor X64. Op dit moment voldoet x86 nog prima en heeft het voor mij geen zin om nu al op X64 te draaien.

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Na mijn laatste reactie in dit topic heb ik de x64 versie van XP (ooit gekocht en in de kast gelegd vanwege slechte driver support) weer eens geïnstalleerd.
Daar werk ik nu ruim een maand zonder problemen mee. Alle drivers die ik nodig had zijn beschikbaar en alle software die ik gebruik werkt er prima onder.

Ik heb dus besloten om ook van Vista de x64 versie aan te schaffen. Mocht het dan toch niet meteen allemaal goed werken, dan leg ik hem net zoals m'n XP x64 versie gewoon een poosje in de kast. Voor mij geen probleem, want het is niet zo dat ik per se van XP af wil.
Bovendien zal ik de eerste maanden waarschijnlijk toch wel dual-boot draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Rene59 op 17-01-2007 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je ultimate retail koopt dan zit daar de 32 en de 64 versie bij toch? Is dat eigenlijk ook zo bij de buisness retail?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Paar punten voor mezelf:

--> de vele negatieve berichten over de signed driver support in de x64 versies van Vista
--> de geluiden dat als je dan nog niet op x64 overspringt, je nog niets hebt aan al die mooie nieuwe programma's met je nieuwe dual core bak die ook een x64 proc aan boord heeft
--> de besproken voor en nadelen van de nieuwe HDCP beveiligde content voor beide smaken

En zo nog een heleboel punten. Wat ga je doen en waarom? Ik wil namelijk eind maart een nieuwe pc aanschaffen en kan via het werk voor een prima prijs aan Vista geraken. Persoonlijk ga ik dan voor Home Premium en ik neig naar de 64bit variant. Waarom? Omdat ik daar dan volop gebruik van kan maken met de nieuwe programma's, procs en beveiliging. Ik ben niet zo bang dat MS me iedere dag in de gaten houdt en dat ik niets meer zelf mag of kan, dat is doemdenken :) .

Ik neig naar de x64 :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik word er niet wijzer van... Kun je nou wel of niet gebruik maken van 32 bit drivers in Windows Vista 64??? Ik heb zelf een Athlon64 4000+ en hierin een X-fi fatal1ty geluidskaart. Ik heb daarnaast sinds vorige week de Logitech Z5500D speakers. Nu is er voor deze geluidskaart alleen een beta versie beschikbaar, maar die ondersteunt niet de 6 kanalen... Kan ik dan terugvallen op een 32bit driver???

Weet iemand dat toevallig???

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Zeg, lees de topicstart gewoon eens, daar had je dat gewoon kunnen lezen :X
Geen enkele ondersteuning voor 32-bits drivers. Alle drivers moeten dus specifiek 64-bits zijn. Daarnaast worden unsigned drivers uberhaupt niet meer geaccepteerd, dus de "Continue Anyway" optie bij unsigned driver installatie is verdwenen.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

Ik ben voor de 64bit versie gegaan.. Al mijn hardware had 64bit drivers beschikbaar.
Intel chipset, Realtek geluidschip, Nvidia GPU, Jmicron sata controller, Logitech G15 (met WinXP 64bit drivers geinstalleerd), Yukon LAN.
Dus zo slecht is het niet gesteld met de 64bit drivers.

32bit drivers gaan helaas niet werken, dan geeft Vista een leuke foutmelding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Baseline
Vinnie schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:43:
Zeg, lees de topicstart gewoon eens, daar had je dat gewoon kunnen lezen :X

[...]
Ja, maar ik hoor ook andere verhalen... Daarom vroeg ik het...

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Ik sta nu ook voor de keuze. Ik ben al op zoek gegaan naar 64 bit drivers voor alle nieuwe hardware die ik net besteld heb, en volgens mij wordt alles ondersteund.... BEHALVE mijn Logitech webcam. Mijn Officejet met scanner werkt ook prima "out of the box". Die webcam gebruik ik hoogstens 2 of 3 keer per jaar, dus die kan ik ook wel missen. (Ik heb na anderhalve maand Windows Vista Ultimate 32bit nog steeds niet de drivers geinstalleerd).

Op dit moment wil ik de 64 bit versie gaan installeren. Donderdag komt mijn bestelde hardware binnen (volgens UPS tracking, zit nu ergens op een truck in het midwesten van de VS, ik wilde free shipping gebruiken.... mag wel Amerikaan zijn, maar zuuunige Hollander in het hart), en ik ben zoals een goede tweaker het behoort mijn research aan het doen. Alle hardware die ik besteld heb is al 64 bit compatible, dus dat zit wel goed.

Over ruim een week (moet nog een kast uitzoeken) staat er hier een:

Asus P5B met Core 2 Duo E6600 en 2 Gb PC6400 geheugen. (Vista x64 compatible)
ATI X1950 Pro PCI-e met 256 Mb geheugen. (Vista x64 compatible)

Uit mijn huidige PC haal ik:

Hauppauge PVR-150 MCE TV tuner (Vista x64 compatible met nieuwe drivers, wordt out-of-the-box ondersteund door het MCE van Windows Vista 32 bit)

Voor de rest SATA harde schijf, IDE schijven, IDE DVD brander en CD brander etc die ik nog heb liggen.... allemaal geen probleem natuurlijk of het 64 of 32 bits is.

Dus, hardware geen probleem. Ik geloof niet dat ik last heb van 16 bits applicaties verder, dus daar ga ik ook niet over klagen.

Op dit moment lijkt me dat ik het beste de 64 bit versie kan installeren..... Maar heeft iemand ervaring met bovenstaande hardware en 64 bit windows? Met name het moederbord wil ik het zeker van weten.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Dutch_Baseline schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:57:
Ja, maar ik hoor ook andere verhalen... Daarom vroeg ik het...
64bits versies van Windows hebben altijd 64 bits drivers nodig. 32 bits applicaties worden voor het grootste deel (antivirus moet wel 64bit zijn) perfect ondersteund, maar 32 bits drivers absoluut niet.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Baseline
maartena schreef op zondag 21 januari 2007 @ 07:00:
[...]

64bits versies van Windows hebben altijd 64 bits drivers nodig. 32 bits applicaties worden voor het grootste deel (antivirus moet wel 64bit zijn) perfect ondersteund, maar 32 bits drivers absoluut niet.
hmmm... ok... Da's balen, want voor de X-fi geluidskaarten is alleen nog maar een beta driver beschikbaar. En deze ondersteunt niet alle functionaliteit van deze kaart... Ik wacht dus nog maar even! Lijkt me trouwens wel dat ze hier snel mee komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Wees blij dat er uberhaupt drivers zijn. Ik mag waarschijnlijk fluiten naar support voor mijn Sound Blaster Live! 5.1. Of misschien ook nog mijn HP Scanner die al wat ouder is (~2004).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Vinnie schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:10:
Wees blij dat er uberhaupt drivers zijn. Ik mag waarschijnlijk fluiten naar support voor mijn Sound Blaster Live! 5.1. Of misschien ook nog mijn HP Scanner die al wat ouder is (~2004).
Kans is groot dat je scanner automatisch herkend gaat worden door Vista zelf. Hetzelfde geluk had ik dus ook met mijn HP all in one printer van ong. 2-3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb het via VMware getest (als je onder een draaiende vmware iets inplugt via USB wordt dat dus doorgesluist naar VMware), maar iig tot nu toe is het helaas pindakaas (op 32bit Vista).

Zo ook met mijn Konica kleurenlaserprinter van 300+ Euro die niet eens zo oud is...

Ik hoop het van harte iig, want om een kwak geld neer te tellen om support te krijgen in een nieuw OS gaat ook erg ver (en daar zullen wel meer mensen over denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Xof schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:35:
Kans is groot dat je scanner automatisch herkend gaat worden door Vista zelf. Hetzelfde geluk had ik dus ook met mijn HP all in one printer van ong. 2-3 jaar oud.
De Officejet 6110xi all-in-one van HP wordt out of the box herkend door Vista 32bit. (Printen en scannen, geen probleem) Kan ik er dan automatisch van uit gaan dat deze ook in de 64bit versie zal gaan werken?

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Het is trouwens zo dat voor printers veel Windows XP drivers goed werken op Vista, en zo ook Windows XP x64 drivers op Vista x64.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nogmaals voor alle duidelijkheid: Kiezen bij aankoop is alleen nodig bij de OEM versie. Retail wordt met 32&64 geleverd!

Zelf koop ik de Home Premium / Ultimate retail versie. Zodra voor de belangrijkste hardware onderdelen goede 64bits drivers verkrijgbaar zijn ga ik over naar 64. :)

Inzake geheugen zal je voor de nieuwste games bij vista binnen 1 jaar naar mijn mening al 4gb nodig zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

maartena schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:39:
[...]

De Officejet 6110xi all-in-one van HP wordt out of the box herkend door Vista 32bit. (Printen en scannen, geen probleem) Kan ik er dan automatisch van uit gaan dat deze ook in de 64bit versie zal gaan werken?
Jup alles wat herkend wordt in 32bit (dus door de OS zelf) zal ook in de 64bit herkend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Xof schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:00:
Jup alles wat herkend wordt in 32bit (dus door de OS zelf) zal ook in de 64bit herkend worden.
_O_

Dat maakt de keuze voor mij gemakkelijker. Alle hardware werd bij mij herkend onder Vista 32bit, behalve mijn webcam. En aangezien ik die zonder problemen op mijn (geplande) 2k3 server kan aansluiten, zet ik em gewoon daarop en schakel ik dat scherm wel aan als ik zonodig moet webcammen. :)

Zodra mijn hardware deze week binnenkomt gaat er de 64 bits versie van Vista Ultimate op.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160536

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt:

Het is geworden: Microsoft Windows Vista Ultimate x32 OEM

Ik heb geen idee hoe het verder bevallen zal, maar ik zal na enige gebruikservaring mijn bevindingen hier posten.

Succes met besluiten allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 160536 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:12:
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt:

Het is geworden: Microsoft Windows Vista Ultimate x32 OEM

Ik heb geen idee hoe het verder bevallen zal, maar ik zal na enige gebruikservaring mijn bevindingen hier posten.

Succes met besluiten allemaal!
Denk dat we meer aan je post hebben als je ook even meldt waarom je voor deze versie gekozen hebt.... }:O

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Kun je, als je x32 koopt (of x64) met dezelfde key de andere variant installeren?
Of geld 1 key per variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik ga ook zeker voor Vista x64. Het is toch de toekomst. Daarbij draai ik gewoon XP 32 er naast, zeker in het begin. Dus een 32bit XP en een 64bit Vista is voor mij genoeg iig.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125419

Ik weet ook niet of ik 64 of 32-bit moet installeren. Het probleem is dat ik een Hawking Technologies draadloze netwerkantenne heb die via de USB-wordt aangesloten. (Voor geïnteresseerden: het gaat om de HWU54D) De XP driver deed het gewoon op vista RC1/RC2 32-bit maar ik weet niet of die ook op de 64-bit kan want volgens mij is er geen backwards compatability.

Moet ik gewoon 32-bit installeren, niet activeren en dan de 64-bit versie installeren zodra de drivers komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:30:
[...]

Denk dat we meer aan je post hebben als je ook even meldt waarom je voor deze versie gekozen hebt.... }:O
Uiteraard wil ik dat wel even aanvullen: Ik heb eigenlijk geen gegronde reden. Een duidelijke reden is kostenbesparing, maar hoewel ze wel eens zeggen: "goedkoop =(meestal)duurkoop", denk ik dat deze regel nu niet opgaat.

Met de retail verpakking (€472 euro) krijg je de 32/64bit versies op 1 dvd.

Mijn besluit tot x32 is gekomen omdat de XP x64 me gewoon te brak was qua drivers. Ik ben bij vista "bang" voor hetzelfde.

De x64 versie wordt door producenten vaak ook niet als consumenten editie erkend, waardoor drivers vaak uitblijven. (in mijn geval mijn stokoude philips webcam)

Mocht ik nu toch nog de plank misslaan kan ik alsnog een x64 editie kopen (200 euro, progress pricewatch) Hiermee heb ik het voordeel van 2 licenties (of geldt dit ook voor de retail waar een x32 en een x64 editie opstaan?Dit weet ik eigenlijk niet ) en dus een besparing van €72.

UK editie kies ik omdat dit misschien wel een hersenkronkel van mijn kant is. Ik ben in de (on-)logische veronderstelling dat een vertaling alleen maar weer extra fouten/bugs kan opleveren (al is het in vista met losse modules geimplementeerd als ik me niet vergis) En daar komt bij dat ik al jaren met engelse OS-en werk, waardoor het herkennen van begrippen mij ook logischer is. Tevens is alle communicatie op mijn werk in het engels, dus dit ligt redelijk in mijn straatje. Ook ben ik van mening dat meeste programma's toch als eerst in het engels uitkomen, dus dat sluit mooi aan.

nb. ik reageer vanaf mijn werk en soms ... *bossalert* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Sowieso, Nederlandstalige OS-en... *ril*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Anoniem: 160536 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:59:
[...] De x64 versie wordt door producenten vaak ook niet als consumenten editie erkend, waardoor drivers vaak uitblijven. (in mijn geval mijn stokoude philips webcam)
Dit zal nu dus anders zijn, dit topic bewijst het al. Eerst had je Windows XP x86 en later kwam de x64 versie waar weinig consumenten vanaf wisten (ik heb het niet over de tweakers ;)). Een hele kleine percentage draaide maar de x64 versie, totaal niet interessant voor de drivermakers.
Nu worden beide versies tegelijk uitgebracht en hoor ik mensen die niet zo heel veel verstand van pc's hebben ook over 64bit. En vooral omdat dus blijkbaar bij de retail zowel 32 als 64bit meegeleverd worden zullen de mensen die Vista gaan installeren denken van "hey ik heb een 64bit processor" en maken de keuze om de 64bit versie te installeren.

Ik weet niet hoe oud je webcam is, maar ondersteuning verloopt ook een keer natuurlijk. Ik denk dat je mag verwachten dat er x64 drivers komen van producten die niet ouder zijn dan 2-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Xof schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:10:
Ik weet niet hoe oud je webcam is, maar ondersteuning verloopt ook een keer natuurlijk. Ik denk dat je mag verwachten dat er x64 drivers komen van producten die niet ouder zijn dan 2-3 jaar.
Webcams zijn sowieso een pijnlijk punt voor Vista zo lijkt het wel. Mijn Logitech Quickcam (anderhalf jaar geleden voor $25 ergens gekocht) wordt ook niet door Vista ondersteund, en er zijn ook geen drivers voor. Komen denk ik ook niet, en dat heb ik al geaccepteerd. De webcam gaat aan mijn server hangen die Windows 2003 gaat draaien, en daar werken de XP drivers op. (In het verleden al eens getest).

(Nieuwe hardware voor Vista PC komt deze week binnen, ouder PC wordt server, oude server gaat naar vuilvat)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Servor schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:05:
Sowieso, Nederlandstalige OS-en... *ril*
Ik werk al sinds Windows 3.11 uitsluitend met engelstalige versies. Er zaten in de Nederlandse versie van Windows 3.11 een aantal enorm kromme vertaal fouten. Toen Windows 95 om de hoek kwam kijken met termen als "snelkoppeling" toen had ik het al snel gezien met de Nederlandse versie.

Sindsdien draai ik niets anders meer. Engels FTW.

En nu woon ik in de VS, dus Engels by default :D

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Anoniem: 125419 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:38:
Moet ik gewoon 32-bit installeren, niet activeren en dan de 64-bit versie installeren zodra de drivers komen?
Tja, dat kun je 30 dagen doen en dan moet je activeren. Tevens kun je niet "upgraden" van 32 naar 64 bits, dus dat wordt altijd weer een herinstallatie.

Ik zou de knoop doorhakken en een besluit maken.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:31:
Kun je, als je x32 koopt (of x64) met dezelfde key de andere variant installeren?
Of geld 1 key per variant?
Nee, de keys zijn hetzelfde. Bij de Vista keys wordt alleen onderscheid gemaakt tussen de diverse versies (Basic, Premium, Business, Ultimate, etc), en niet tussen de taal of de bit-variant. Je kunt dus als je een Nederlandse 32bit Home Premium hebt gekocht zonder problemen een gedownloade Engelse 64bit Home Premium installeren met dezelfde key.

Uiteraard mag je die key slechts 1 keer gebruiken, maar dat lijkt me verder logisch.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik krijg volgende week 2 nieuwe laptops.

Allebei met T7600 Core 2 Duo en 4gb intern.

Ik ben nu drivers bij elkaar aan het zoeken, en als ze er zijn wordt et 64-bit. Weet alleen van beide laptops niet precies alle specs (geen idee b.v. van geluidskaart), dus moet nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
Wat zijn dat in godsnaam voor laptops dan?? :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartena schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:22:
[...]

Nee, de keys zijn hetzelfde. Bij de Vista keys wordt alleen onderscheid gemaakt tussen de diverse versies (Basic, Premium, Business, Ultimate, etc), en niet tussen de taal of de bit-variant. Je kunt dus als je een Nederlandse 32bit Home Premium hebt gekocht zonder problemen een gedownloade Engelse 64bit Home Premium installeren met dezelfde key.

Uiteraard mag je die key slechts 1 keer gebruiken, maar dat lijkt me verder logisch.
Dit komt weer een beetje terug op mijn vraag over die serials. Maar mag ik dan ook bv de 32 bit installeren (deze ook aanmelden/activeren bij MS, heb het hier over mijn aangeschafte pakket) en na een jaar (bijvoorbeeld) vervangen door een gedownloade x64 bit? (heb een key voor ultimate) Uiteraard door mijn sys een format te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 23:04
Ha mensen, een korte vraag. Ik heb Vista 32 bit (legaal) geinstalleerd vanaf een MSDN DVD van Vista Business.

Nu de vraag. Staat op deze DVD ook de X64 versie?? En waar moet ik deze keuze aangeven??

Alvast bedankt.. (zoals al eerder vermeld, het wordt een herinstallatie, als ik t goed heb)

[ Voor 14% gewijzigd door Sharkys op 24-01-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Sharkys schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:16:
Ha mensen, een korte vraag. Ik heb Vista 32 bit (legaal) geinstalleerd vanaf een MSDN DVD van Vista Business.

Nu de vraag. Staat op deze DVD ook de X64 versie?? En waar moet ik deze keuze aangeven??

Alvast bedankt.. (zoals al eerder vermeld, het wordt een herinstallatie, als ik t goed heb)
Nee, de MSDN DVD's bevatten alleen de 32bit OF de 64bit versie.

Geen probleem verder, de MS servers zijn razendsnel (althans, hier in de VS wel) en je kunt zo even een 64bit kopietje downloaden van de MSDN website.

De key blijft wel hetzelfde en kan voor zowel de 64bit als 32bit versie gebruikt worden.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Anoniem: 160536 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:14:
Dit komt weer een beetje terug op mijn vraag over die serials. Maar mag ik dan ook bv de 32 bit installeren (deze ook aanmelden/activeren bij MS, heb het hier over mijn aangeschafte pakket) en na een jaar (bijvoorbeeld) vervangen door een gedownloade x64 bit? (heb een key voor ultimate) Uiteraard door mijn sys een format te geven?
Zolang je dezelfde key gebruikt en deze ook daadwerkelijk op 1 systeem gebruikt, mag dat inderdaad legaal. Nu weet ik dit niet zeker voor OEM versies, maar bij de Retail en MSDN versies mag dit.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

offtopic:
Maartena je kunt ook 2 quotes in 1 bericht plaatsen ipv telkens 2 losse berichten onder elkaar

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:50
Maar, er is nogsteeds geen goed advies gegeven waarom je wel/niet voor de ene versie kan kiezen.

Ik ga iig het kopen voor me nieuwe systeem, en ik zie wel hoever ik kom met de 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

ik ga voor 32 bits vind 't best... waarschijnlijk meeste compatibiliteit dus :9

Zepto Znote 6214W
14.1" WXGA Crystal Clear
20484MB DDR2 PC5300 - 667MHZ
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7200
80GB 7200 rpm SATA Hitachi
DVD-RW Dual Layer Burner (All)
Intel® PRO/Wireless 3945ABG
Ingebouwde bluetooth-module
Windows Vista Premium *32 bits*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 23:04
maartena schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:23:
[...]

Nee, de MSDN DVD's bevatten alleen de 32bit OF de 64bit versie.

Geen probleem verder, de MS servers zijn razendsnel (althans, hier in de VS wel) en je kunt zo even een 64bit kopietje downloaden van de MSDN website.

De key blijft wel hetzelfde en kan voor zowel de 64bit als 32bit versie gebruikt worden.
uhh, minder. De 64 bit (aka x64) versie staat niet op de msdn site(msdn via opleidingsinstelling). Dat wordt wachten op de 64bit versie van een andere student...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Of gewoon downloaden via nieuwsgroepen/torrents, zal MS een worst zijn dat je het daar vandaan haalt. Het gaat om de key :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-04 09:43
maartena schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:24:
[...]

Zolang je dezelfde key gebruikt en deze ook daadwerkelijk op 1 systeem gebruikt, mag dat inderdaad legaal. Nu weet ik dit niet zeker voor OEM versies, maar bij de Retail en MSDN versies mag dit.
Wat ik overal lees is dat de oem versies 32 of 64 bits zijn en dus niet beiden. Je kan dat dus niet zomaar switchen tussen 32 en 64 zonder ergens een andere oem cd vandaan te halen. Of je die dan mag installeren en ook kan activeren? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Sharkys schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:19:
uhh, minder. De 64 bit (aka x64) versie staat niet op de msdn site(msdn via opleidingsinstelling). Dat wordt wachten op de 64bit versie van een andere student...
Hmm... Ik heb hier de zakelijke versie van MSDN (Premium), en daar kan ik em wel downloaden. Je kunt eventueel ook middels torrents een kopie downloaden, zolang je je key slechts 1 keer gebruikt zoals bedoeld bij MSDN (1 test machine dus) kan dat zonder problemen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:25

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb een Core2Duo E6600 en dat is zoals de meesten weten een 64bits processor. In de toekomst zal er steeds meer gebruik gemaakt worden van 64bits applicaties en games. Ik heb zoiets van windows xp komt uit een 32bit tijdperk. Vista uit het 64bit tijdperk. Dus ik ga gewoon voor 64bit. Zo kan ik (hopelijk) gebruik maken van een processor waarvoor hij bedoeld is. Namelijk 64bit ;)

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Laatst online: 03-05 17:15
Iemand al een idee of er Canon digitale camera drivers er aan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 19:55
wrcveen schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:39:
Ik dacht dat camera's standaard worden herkend in vista zonder drivers??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ik heb even gekeken in de hardware lijst, maar daar staan geen camera's in. Maar kan zijn dat het een universele driver is voor alle camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:06:
offtopic:
Wat zijn dat in godsnaam voor laptops dan?? :)
Een NC8340

T7600
4gb intern
100gb 7200rpm
X1600 256 mb
15.4 inch

en een Lenovo X60

T7600
4gb intern
100gb 7200rpm
GMA 950 ( :/ )
12.1 inch
1.3 Kilo :)

HP komt hopelijk deze week. Lenovo duurt lang. De T7600 is te bestellen, maar volgens mij leveren ze hem nog niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 25-01-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Vuurvoske schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:07:
Ik heb een Core2Duo E6600 en dat is zoals de meesten weten een 64bits processor.
Mwoch, ik noem de Itanium een 64 bits CPU. De E6600 is 64-bits capable, dat is wel even wat anders imho.

Anyway, ik heb gisteren tóch de Ultimate Retail besteld, dus ik ga ook eerst aan de 64 bits. Ook een beetje met de insteek, ik zie wel hoe ver ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
wrcveen schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:39:
Mijn Canon Digital Rebel XTi (EOS400D) wordt automatisch herkend door Windows Vista Ultimate. De bijgeleverde software installeerde ook zonder problemen in Vista.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 16:44
Palomar schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:49:
Bijv. drivers voor mn Pinnacle TV-kaart zijn er niet omdat x64 volgens Pinnacle geen consumenten0-OS is :/ .
Pinnacle driver voor XP 64 bits
Wat trouwens het mooie is, is dat deze 2 a 5% cpu slurpt, terwijl in 32bits Windows, de Pinnacle driver 100% cpu slurpt :S Bewijst maar weer hoe goed Pinnacle eigelijk is. :/
Ikkkes schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:46:
[...]

Dat is echt giga-onzin. EA games werken voor zover ik weet op variablen. Gewoon zoiets als %windir% maar dan voor My Documents, ga ik vanuit. C&C Zero Hour werkt in ieder geval prima, vind gewoon de profiles.

OnTopic:
Ik zou zelf niet voor x64 gaan. Ik heb voorheen wel eens een tijdje XP x64 gedraait maar was alleen maar tevreden over de Pinnacle TV kaart driver.. Het ziet er wel leuker uit, en sommige programma's zijn 3% sneller, yay. Sommige ook niet.

Je merkt pas op het moment dat je het draait hoeveel er niet ondersteund werd.. Ik had zoveel gezeur, bijvoorbeeld Mozilla deed moeilijk met adblock..flash, java. Sommige games deden moeilijk. En dan lees je over CSS, dat die 64 bits executable heeft.. Maar je hebt er geen ene reet aan want de game gaat er totaal niet soepeler van lopen.

Ik zou aanraden om eerst eens XP x64 te installeren, dan kom je er waarschijnlijk vanzelf achter dat er zoveel incompatible is dat je liever 32 bits draait.

Bovendien, what's the gain? In veel gevallen is het even-snel/even-langzaam, in heel sommige gevallen heb je 2 a 3 % prestatiewinst.

[ Voor 65% gewijzigd door Sluuut op 25-01-2007 20:47 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:03
maartena schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:24:
[...]

De OEM-versies zijn wel dusdanig goedkoper dat je best de andere versie kunt kopen, alhoewel dat lastiger wordt uit te leggen bij de winkel?

Ik zou zelf ook wel voor 64bit willen gaan met het oog op de toekomst, maar ben een beetje huiverig voor mijn Laserjet 1000 en nog wat zaken. Weinig zin vanwege die bits een nieuwe laserjet te moeten kopen.

Waarschijnlijk wordt het nu dus een retail Home Premium (dus beide bitversies).

Ben echter ook nog van plan een HTPC aan te schaffen, daar komt dan ws. een 32bit OEM in omdat daar de prestaties toch al wat minder van belang zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 25-01-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Sluuut schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:31:
[...]
Ik zou aanraden om eerst eens XP x64 te installeren, dan kom je er waarschijnlijk vanzelf achter dat er zoveel incompatible is dat je liever 32 bits draait.
Of niet, en blijken er prima drivers beschikbaar te zijn, zoals bij mij het geval was.
Bovendien is de huidige driver-beschikbaarheid voor XP x64 geen goede indicatie voor wat die voor Vista x64 in de nabije toekomst zal zijn.
Je kunt er volgens mij namelijk rustig vanuit gaan dat binnen afzienbare tijd Vista x64 de markt zal domineren. Wellicht dat 32 bit nu met de release handiger is qua compatibiliteit, maar op termijn is x64 de betere keuze denk ik.
Reden voor mij dus ook om geen OEM versie te kopen, zodat ik niet hoef te kiezen. Mocht ik dan tegen verwachting in toch tegen problemen aanlopen met de x64 versie, dan kan ik altijd overstappen naar 32 bits met dezelfde licentie. Maar ik verwacht de x64 versie gewoon goed te kunnen installeren, gezien het feit XP x64 hier als een zonnetje draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Zeer slechte vergelijking.

Ten eerste zat er in de XP 64 bits edition veel minder support "out of the box" dan in de 64 bits editie van Windows Vista, welke met hele ladingen aan standaard drivers komt.

Ten tweede hebben fabrikanten veel minder drivers gemaakt voor XP 64, terwijl fabrikanten die nu drivers voor Vista maken deze leveren in zowel een 32 als 64 bits variant.

De support "out of the box" is bij Vista 64 al een heel stuk beter, en dat gaat met drivers ook wel goed komen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
stefijn schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:36:
Ik zou zelf ook wel voor 64bit willen gaan met het oog op de toekomst, maar ben een beetje huiverig voor mijn Laserjet 1000 en nog wat zaken. Weinig zin vanwege die bits een nieuwe laserjet te moeten kopen.
Vrijwel alle gangbare HP printers uit de afgelopen 4 jaar ofzo worden "out of the box" ondersteund op Vista, dus er is een enorm grote kans dat die Laserjet 1000 ook ondersteund wordt.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 16:44
maartena schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:18:
[...]

Zeer slechte vergelijking.

Ten eerste zat er in de XP 64 bits edition veel minder support "out of the box" dan in de 64 bits editie van Windows Vista, welke met hele ladingen aan standaard drivers komt.

Ten tweede hebben fabrikanten veel minder drivers gemaakt voor XP 64, terwijl fabrikanten die nu drivers voor Vista maken deze leveren in zowel een 32 als 64 bits variant.

De support "out of the box" is bij Vista 64 al een heel stuk beter, en dat gaat met drivers ook wel goed komen.
Als jij een betere vergelijking weet, shoot :P

Nee maar ik denk serieus wel dat het een redelijk goede vergelijking is :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
idd, ik zou de 64bit versie ook eerst maar eens proberen voordat je het zo graag wilt kopen alleen om het '64-bit idee'. Het is gewoon een feit dat het minder compatible is dan 32bit. En dat out of the box een heleboel werkt zegt natuurlijk niks over de software die je wilt gebruiken of misschien tegen zult komen. Juist veel 'handige tooltjes' die iedereen wel eens tegenkomt tijdens het internetten (om iets te tweaken ofzo, of die iets met je hardware doen of wat dieper in het systeem zitten) zullen dan net weet niet onder x64 werken. Net zoals sommige codecs/plugins e.d.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar performancewinst voor consumentenapps is er nauwelijks. Ik blijf iig nog mooi even bij 32bit. Kijk over een jaartje nog wel eens verder of al veel mensen 64-bit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

En zodoende ga ik voor de 32 bits versie van Vista Premium!
Geen snelheidsverlies tov 64 bits maar wel meer compitibaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
[...]

Pinnacle driver voor XP 64 bits
Wat trouwens het mooie is, is dat deze 2 a 5% cpu slurpt, terwijl in 32bits Windows, de Pinnacle driver 100% cpu slurpt :S Bewijst maar weer hoe goed Pinnacle eigelijk is. :/
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar komt die van Pinnacle? Ik kon op hun site nl. niks vinden. Maar ik sla hem alvast wel even op voor het geval ik toch nog x64 ga proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Is de key voor een OEM 32bits editie van Vista Premium eigenlijk ook geldig voor een 64bits versie?

Een dvd is zo te vinden/lenen/downloaden natuurlijk. Straks met een coupon upgraden naar 32bits (vanaf MCE 2005) en later overstappen naar 64bits als de drivers allemaal goed beschikbaar zijn is dan goed te doen. Met de upgradeactie kun je toch geen 64bits dvd krijgen, dus eigenlijk heb je geen keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Sluuut schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:21:
Nee maar ik denk serieus wel dat het een redelijk goede vergelijking is :)
Jij denkt dat het aantal drivers dat "out of the box" wordt meegeleverd met de 64 bits versie van Windows Vista vergelijkbaar is met het aantal drivers dat wordt meegeleverd met de 64 bits versie van Windows XP? 8)7

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Ik heb gisteren Windows Vista Ultimate x64 geinstalleerd op mijn tevens gisteren gebouwde PC. Zoals ik verwachtte, werkt ALLES out of the box, behalve mijn Logitech webcam. Ik kan printen, scannen, digicam aansluiten en leeghalen, TV kijken met Media Center, etc, etc, etc.....

Ik heb tevens een 64bits versie van Symantec Antivirus Corporate geinstalleerd, 64 bits versie van Daemontools, en Office 2007 en Photoshop CS2, beiden 32bits omdat er geen 64 bits versies van bestaan.

Het enige wat ik nog wil is een stabielere ATI driver, want de beta versie is niet echt geweldig...... helaas. Maar dat gaat wel goed komen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
IntToStr schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:25:
Is de key voor een OEM 32bits editie van Vista Premium eigenlijk ook geldig voor een 64bits versie?
Hoe het met OEM zit weet ik niet. Ik kan wel bevestigen dat de MSDN key voor Vista Ultimate zowel werkt op de 32 bits als de 64 bits versie.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb nu mijn nieuwe spullen binnen:

HP laptop:

T7600 Core 2 Duo
4gb intern
7200rpm 100gb HD
256mb X1600

Ik heb nu als proef eerst even 32-bit geinstalleerd. Zondag doe ik 64.

Alles installeert automatisch. Na de eerste reboot, ververst Windows even de nieuwste drivers ( d:)b ). Had natuurlijk automatisch gekunt, maar ik had geen Wifi tijdens installeren.

Van de 4gb, kan Vista 32-bit er 3.4gb (3445mb) aanroepen. Geen verschrikkelijk verschil dus. Als cijfer krijg ik een 4.9 (met als laagste de Videokaart).

Zondag ga ik hem weer leeggooien, en 64-bit installeren. Ben nu even wat benchmarks aan het draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 12:21
Ook bij de oem versies mag je een 64bit nabestellen, a 10 euro oid, en als je daar geen zin in hebt gebruik je je key gewoon op een gedownloade 64bit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Sjah schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:39:
Ook bij de oem versies mag je een 64bit nabestellen, a 10 euro oid, en als je daar geen zin in hebt gebruik je je key gewoon op een gedownloade 64bit versie.
Das mooi om te weten :)

Ik draai sinds vanmiddag Ultimate OEM 32bit. Prima tevreden over. Aleen dat geratel van die HD als je net opstart is wat minder, maar goed, dat schijnt na verloop van tijd wel minder te worden. Nu hoor ik hem trouwens niet.

De performance in games en benchmarks doet niets onder voor XP. Daar ben ik wel érg blij mee.
Jammer dat er nog een aantal dingetjes zijn die ik niet of niet goed kan gebruiken.

-Rivatuner
-Fraps
- de drivers voor mijn Audigy 2 ZS hebben niet de functionaliteiten als onder XP. EAX bijvoorbeeld.

Maar voor de rest is het prima allemaal _/-\o_

Als cijfer krijg ik een 5,2, met als laagste de cpu en de HD met beiden een 5,2.
Ben beniewd wat een Core2 Duo op 3Ghz voor cijfer krijgt toegewezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 107573 op 26-01-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Anoniem: 107573 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:50:

Als cijfer krijg ik een 5,2, met als laagste de cpu en de HD met beiden een 5,2.
Ben beniewd wat een Core2 Duo op 3Ghz voor cijfer krijgt toegewezen?
Een 5,8 op 3,2 GHz iig
Standaard E6700 = 5,4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
PWM schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:34:Ben nu even wat benchmarks aan het draaien.
Ben benieuwd of je enig merkbaar verschil kunt aantonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Xof schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:25:
[...]

Een 5,8 op 3,2 GHz iig
Nice 8)

Was ik wel niewschierig naar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Xof schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:25:
[...]

Een 5,8 op 3,2 GHz iig
Lichtelijk offtopic, maar tot hoeveer werkt die 'schaal'? 1 - 5, 1 - 6, 1 - 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Ik haal met een E6600 Core 2 Duo een 5.2.

Processor: 5.2
Memory: 5.6
Graphics: 5.9
Gaming Graphics: 5.8
Primary Hard Disk: 5.7

Waarschijnlijk kan ik met wat overklokken die 5.2 wel op 5.6 krijgen. ;)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
CLB schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 02:10:
Lichtelijk offtopic, maar tot hoeveer werkt die 'schaal'? 1 - 5, 1 - 6, 1 - 10?
http://windowsvistablog.c...wsvista/pages/458117.aspx

Momenteel tot 5.9, maar binnen 12 tot 18 maanden wordt een update verwacht die het boven de 6 stelt omdat nieuwe hardware uitkomt en PC's dus sneller wordt.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128143

Ik heb zelf voor 64-bits Ultimate OEM gekozen en vandaag geinstaleerd (ja origineel, connecties) ;)

Loopt best lekker moet ik zeggen. Volgens Device Manager mis ik alleen Creative (X-Fi) drivers en die komen 30jan met drivers als het goed is, alleen nog niet duidelijk of er ook 64-bits drivers er zullen zijn. Verder tot nu toe geen problemen met drivers. Bij mij is het Intel, Nvidia, Creative hardware en die worden dus vast en zeker ondersteund :)

Score:

Processor: 5.3 (E6600 @ Stock)
Memory: 5.7 (TWIN2X2048-6400PRO)
Graphics: 5.9 (8800GTX)
Gaming Graphics: 5.9 (8800GTX)
Primary Hard Disk: 5.9 ( 2 x Raptor 36GB 15MB Raid0)

Voor andere specs zie sig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
PWM schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:34:
Ik heb nu mijn nieuwe spullen binnen:

HP laptop:

T7600 Core 2 Duo
4gb intern
7200rpm 100gb HD
256mb X1600

Ik heb nu als proef eerst even 32-bit geinstalleerd. Zondag doe ik 64.

Alles installeert automatisch. Na de eerste reboot, ververst Windows even de nieuwste drivers ( d:)b ). Had natuurlijk automatisch gekunt, maar ik had geen Wifi tijdens installeren.

Van de 4gb, kan Vista 32-bit er 3.4gb (3445mb) aanroepen. Geen verschrikkelijk verschil dus. Als cijfer krijg ik een 4.9 (met als laagste de Videokaart).

Zondag ga ik hem weer leeggooien, en 64-bit installeren. Ben nu even wat benchmarks aan het draaien.
In XP heb je ook problemen met 4 GB geheugen, dan moet je de PAE mode enablelen.
The amount of RAM reported by the System Properties dialog box and the System Information tool is less than you expect after you install Windows XP Service Pack 2

Ik weet niet of deze ook in de 32bit Vista zit.
Sommige programma's geven wel problemen met 4 GB geheugen , zoals Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb gekozen om de 32-bits versie te installeren. De reden daarvoor is de driverondersteuning. Mijn huidige hardware wordt op zich nu al wel bijna volledig ondersteund, maar ik heb nog weleens een nieuwe gadget aan de pc hangen en probeer regelmatig nieuwe 32-bits software uit die niet in WOW werkt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:52

Winkiller

De Mopperpot

@Rene59, 2x een Vista OEM aanschaffen is vaak nog goedkoper dan èèn retail, dus voor mij voorlopig een 32bits Premium OEM en als later de x64 zal gaan domineren en er voldoende drivers beschikbaar zijn stappen we hier pas over op de 64bits, en dat wordt dan ook de OEM versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Winkiller958 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:25:
@Rene59, 2x een Vista OEM aanschaffen is vaak nog goedkoper dan èèn retail, dus voor mij voorlopig een 32bits Premium OEM en als later de x64 zal gaan domineren en er voldoende drivers beschikbaar zijn stappen we hier pas over op de 64bits, en dat wordt dan ook de OEM versie.
Dat is inderdaad een andere oplossing.Ik kies zelf voor Vista x64 omdat ik denk dat het met de driversupport wel goed zit voor de meeste dingen en qua 32 bit blijf ik voorlopig XP x86 dual boot draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy_BE
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2022
Hi, Kan je eigenlijk XP pro upgraden naar Home Premium met de ' H.P. upgrade' versie?
Vlgs een web winkel enkel naar Vista Business of Ultima...
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.