[Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 58.300 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Refragmental schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:33:
[...]

Omdat 32bits en 64bits niet samen op 1 DVD past?
idd

mmmz mss begreep ik de post van XOF niet goed.

Anyway, imo geldt:
Alle 32bit DVD's (oem, retail, upgrade) zijn precies hetzelfde en alle 64bit DVD's (oem, retail, upgrade) zijn precies hetzelfde. Echter alleen bij de Ultimate retail versie krijg je allebei de DVD's (32 & 64 bits) meegeleverd.

De ingevoerde key bepaald welke versie je kunt installeren/activeren.

correct me if i'm wrong.... :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Dat klopt :)
In mijn post dachtte ik even niet aan 32bit en 64bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
Alleen bij Ultimate Retail zit zowel een 32bit als een 64bit DVD!

Alle overige versies zijn alleen voorzien van een 32bit DVD, maar een 64bit DVD of 32bit CD's zijn voor 10€ ex btw bij te bestellen bij Microsoft.
Je kan zowel per bankoverschrijving (Naar Duitsland) als met credit card betalen.

Bij OEM versies zal je bij de aankoop moeten kiezen, je met een OEM key geen DVD of CD's bijbestellen.

Het is ook mogelijk om te switchen van 32bit naar 64bit en weer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door OCTiMod op 03-02-2007 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zit zelf ook te twijfelen, ik ga zoiezo voor Vista Ultimate (+ Office2007), maar 32 of 64bit weet ik nog niet.

Op het moment draai ik Windows 2003 SP1 32 bit, ik heb hiervoor WinXP64X en Windows2003 64bit geprobeerd maar had verschrikkelijk gezijk met de drivers, moet er wel bij zeggen dat het al een tijdje geleden is dat ik dat geprobeerd had.

De problemen die ik had onder WinXP64X en W2k3-64 waren ten eerst dat de helft van mijn hardware niet wilde werken, ten 2de een hoop programmas wilde niet meer werken, of gaven een error.
Vooral mijn "media players" deden moeilijk had mogelijk ook met de codecs te maken.

Ergens vorrig jaar heb ik ook Vista beta 64bit geprobeerd en dat was ook 3 keer niets programmas die het geheugen langzaam "volpompten" en uiteindelijk die "this program has caused a problem" melding van Vista tevoorschijn kwam.

Nou vraag ik me dus af heeft het "overstappen" van een 32bit OS naar een 64bit OS nu echt "zin"?
Er is wel "64bit" software, maar de meeste software is toch 32bit en zal dus in die "32bit compatability mode" draaien.

En hoe zit het met compatabilty met de huidige/oude software/games t.o.v. 64bit?
Ik heb al wel wat gezocht, ook de "Het WindowsXP 64x topic" een beetje doorgebladerd en ben/was nou niet echt overtuigd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
OCTiMod schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:32:
Ja

ff samengevat, ik heb een Vista Home Premium Retail 32bit en een OEM versie 64bit

ik had op zowel m'n laptop als desktop de 32bit geinstalleerd en op m'n laptop heb ik de OEMkey 64bit dus geactiveerd en op m'n desktop gewoon m'n 32bit retail key.

Nu heb ik op m'n desktop de 64bit versie geinstalleerd en geactiveerd met de Retail key

Dus het maakt totaal niet uit of je een OEM key heb of retail of je nu 32bit heb of 64bit!

regel is gewoon 1 key per computer!

[...]
Helaas heb ik oem Vista Home Premium 64bits nog niet (de 30e besteld en misschien pas aankomende maandag op voorraad, Bijna 1 week verder)

De 32 bits is wel op voorraad en als ik bovenstaande zo lees zou ik mocht maandag Vista nog niet verzonden kunnen worden, Dat ik dan ook gewoon de 32 bits kan nemen en eventueel de 64 bits kan lenen van een ander..

Het zou ook vreemd zijn als er voor de 32 en de 64 bits een aparte key nodig is.
Kan me wel voorstellen als je de key van home zou willen gebruiken dat het niet werkt bij Ultimatie.. Dat is gewoon logisch..

Bedankt voor het testen alleen zie ik in je verhaal staan dat je nu zowel de oem versie als de retail versie met de retail key heb gedaan..
Alleen wat nu als je dus de oem key gaat gebruiken voor zowel de 32 als de 64 bits?
Heb je dat ook al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
De OEM versie is een 62bit versie en die heb ik geactiveerd op een 32bit installatie...
Ik neem aan dat je later ook weer kan activeren op een 64bit versie, maar dat heb ik niet geprobeerd dus kan dat niet met zekerheid zeggen.

Volgensmij doen ze niet zo moelijk tussen 32/64bit (ze zijn al blij dat er mensen zijn die graag eens willen proefdraaien op 64bit, vandaar ook waarschijnlijk de mogelijkheid)

1 key per systeem, das volgensmij het enige waar ze op letten op dit moment (en natuurlijk de juiste key bij de juiste versie)

We weten ook allemaal dat MS een aardigheidje heeft voor
Retail Upgrade kopers? (installeren op een leeg systeem is mogelijk met een upgrade)
Mabili schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor het testen alleen zie ik in je verhaal staan dat je nu zowel de oem versie als de retail versie met de retail key heb gedaan..
Alleen wat nu als je dus de oem key gaat gebruiken voor zowel de 32 als de 64 bits?
Heb je dat ook al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Refragmental schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:33:
[...]

Omdat 32bits en 64bits niet samen op 1 DVD past?

Morgen ga ik het proberen en dan zal ik hier melden of het is gelukt of niet.
Zojuist heeft ie de Home premium full retail key gewoon gepakt bij de 64bit Ultimate DVD. d:)b
Over een aantal minuten gaat ie activeren... eens kijken of dat ook lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd! :)

Ben nu de x64 aan het binnenslurpen, hopelijk kan ik die morgen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Refragmental schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:35:
[...]

Zojuist heeft ie de Home premium full retail key gewoon gepakt bij de 64bit Ultimate DVD. d:)b
Over een aantal minuten gaat ie activeren... eens kijken of dat ook lukt.
zzzz het was toch allang bekend dat die DVD's alle versies bevatten en alleen de key bepaalt welke versie je installeert... activeren is natuurlijk al helemaal geen probleem als je eenmaal je key geaccepteerd hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Activeren gaf geen probleem.

Wel gek dat het al zolang bekend was... heb van niemand nog bevestiging kunnen krijgen dat m'n Home Premium full retail key (in de doos zat enkel een 32bits dvd, 64bits moest apart bijbesteld worden) zou werken op een 64bits ultimate DVD.

Ik wist echter wel dat alle versies aanwezig zijn op de DVD's maar wist niet dat een Home Premium key zou werken op een Ultimate 64bits DVD.
Nouja... nu weet ik het dus zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Een 32-Bits OS kan rechtstreeks maximaal 4 GB adresseren, maar door PAE en een 36-bit Adresbus op de pentium-4 kan deze 32 GB logisch aansturen (door een 4 GB 'venster' over de 32 GB adress space te schuiven).

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

OCTiMod schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 22:15:
We weten ook allemaal dat MS een aardigheidje heeft voor
Retail Upgrade kopers? (installeren op een leeg systeem is mogelijk met een upgrade)
En een leeg systeem is bijvoorbeeld een nieuw gekochte laptop zonder OS?

Ik zit te twijfelen tussen twee hele stomme keuzes:
-Vista Home Premium 32 bits a 90 euro (OEM)
-Vista Ultimate 64 bits a 160 euro (OEM)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Refragmental schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:17:
Ik wist echter wel dat alle versies aanwezig zijn op de DVD's maar wist niet dat een Home Premium key zou werken op een Ultimate 64bits DVD.
Ja, die Ultimate 64bits DVD bestaat dus niet. Het is gewoon een Vista 64bit DVD, waar alle 64bits versie opstaan. Precies dezelfde DVD dus als bijvoorbeeld een Business 64bits DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb de 64bits geinstalleerd en ben er redelijk tevreden over... Helaas vind ik het OP DIT MOMENT niet echt zinnig om 64bit te draaien.

redenen:
  • Paar artikelen gelezen over performance ten nadele van 32bits
  • Het "gezeur" met drivers
  • Wilde AVG Free draaien..maar dat ging niet, Koop ik de OneCare ...geen 64bits ondersteuning.
  • Paar andere programma's die niet wilden meewerken.
Ik heb de Ultimate Versie Retail ...dus ik wacht gewoon een jaartje en kijk de kat uit de boom.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Het "gezeur" met drivers
Hmm, ik draai nu 32bits home premium (legaal gekochte oem versie).
Ik ben nu de 64bits vista dvd aan het binnenhalen, en ik ga drek de 64bits home premium installeren.

Ik heb alvast een aantal drivers opgezocht, die ik allemaal nodig heb, en tot mijn verbazing waren er voor alle drivers x86 en x64 versies aanwezig.
Puur toeval? Of worden er nu met Vista meer x64 drivers gemaakt vergeleken met WinXP Pro x64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Ik denk dat er met de komst van Vista en steeds meer 64-bit CPUs de trend is ingezet. Ik heb ook maar de gok genomen en 64-bit versie van Vista gekocht. Tsja, ik heb nou niet voor niets een high-end PC gekocht. Des te meer omdat ik in het begin dual boot met XP ga draaien.

Ik ben op mijn gemak alle programma's aan het installeren in Vista en ben benieuwd welke er nou niet op 64-bit gaan draaien. Misschien is het een idee om daarvan een lijst voor de TS samen te stellen???

Specs: GamePC HTPC Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Canon heeft zelfs al 64 bits versies van zijn foto-print software beschikbaar. Het valt mij echt mee hoeveel fabrikanten al meegaan in het 64 bits verhaal. Zelf draai ik nu ook Ultimate x64 en gewoon álles doet het. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MarkieNL schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:23:
[...]
Ik heb alvast een aantal drivers opgezocht, die ik allemaal nodig heb, en tot mijn verbazing waren er voor alle drivers x86 en x64 versies aanwezig.
Om Vista certified drivers te hebben moet de fabrikant zowel x86- als x64-versies leveren. Dus niet zo toevallig dat praktisch alle Vista drivers in beide versies beschikbaar zijn ;)
Mede daarom heb ik ook Vista 64bit gekozen. Ik draai het nu een weekje en ik ben qua 64bit nog weinig noemenswaardige problemen tegengekomen. Paar dingen:

- XP-driver van mn oude scanner uit win95-tijdperk wordt niet meer ondersteund (gebruikte hem toch bijna niet meer, tijd voor een nieuw all-in-one ding).
- Mijn oude trouwe vertaalprogrammaatje VERTAAL.EXE 1.0 uit 1992 draait niet meer (16 bit) ;)
- Paar programma's die drivers nodig hebben (speedfan, truecrypt) werken nog niet, maar x64-versies zijn binnenkort beschikbaar.
- McAfee virusscanner werkt niet meer, heb al een nieuwe besteld van NOD32 (10 euro via surfspot).

Dus geen grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
sl1200 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:35:
Ik ben op mijn gemak alle programma's aan het installeren in Vista en ben benieuwd welke er nou niet op 64-bit gaan draaien. Misschien is het een idee om daarvan een lijst voor de TS samen te stellen???
Een uitgebreide compatibility list is er al:

http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_Compatibility_List

Welliswaar niet 64-bit-only, maar bij een aantal programma's staat het er wel bij als niet onder 64-bit wil draaien. En als je toevoegingen aan deze lijst hebt, dan kun je ze er zelf gewoon bij plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyCP op 06-02-2007 14:49 ]

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
Palomar schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:41:
[...]

Om Vista certified drivers te hebben moet de fabrikant zowel x86- als x64-versies leveren. Dus niet zo toevallig dat praktisch alle Vista drivers in beide versies beschikbaar zijn ;)
Haha :+

Ik heb zojuist de 64-bit editie geinstalleerd met de 32bits oem key.
Werkt heel goed.
Alle x64 drivers komen binnen via Windows Update.

Heel handig!

[ Voor 21% gewijzigd door MarkieNL op 07-02-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggernaut1987
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 11:16
Dus wat ik nu begrijp he correct me if im wrong:

Het beste wat je dus nu kunt doen is:
Je koopt een windows vista ultimate OEM X86 versie.
Je download een windows vista X64 disc en installeerd de ultimate X64 versie die te activeren is met je 32bit gekochte OEM code.

Zo heb je dan dus 32bit en 64bit en kan je kiezen terwijl, als je Windows Vista Ultimate OEM X64 koopt je alleen de 64bit versie kan activeren. Of kan je gewoon met wat voor code dan ook de X86 en X64 versies van de door jou gekozen versie activeren en maakt het dus eigenlijk niet uit welke versie je koopt X86 of X64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Jongens!! en meisjes :+

Je hebt 2 Vista DVD's

1 DVD is Windows VISTA ~32 arch
1 DVD is Windows VISTA ~64 arch

je koopt 1 van de 2 DVD's
je hebt hierbij een license kegregen die op beide DVD's werkt.

Kortom het maakt niet uit welke versie je koopt. en maakt ook niet uit welke BITS versie je koopt.
er zijn maar 2 DVD's die alleen van BIT versie verschillen.

TIP probeer op een Home basic CD eens VISTA te installeren zonder licence key. je krijgt dan de optie om van Home BASIC N tot Vista Ultimate te installeren!!!

Modjes.. Kan dit ook in de FAQ worden geplaatst? volgens mij verliest de discusie waarom je een 32bits of een 64bits zou kunnen kiezen lees nu alleen maak kan ik

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
@To_Tall:
Toch even semi-offtopic: ik heb uit een aantal bronnen begrepen (zie een paar posts eerder van mij) dat hetgeen je zegt niet geldt voor OEM versies, en daarbij je licentie dus óók gebonden is aan de 32- of 64-bits.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand die in de pc handel zit, of iemand die toevallig twee dezelfde OEM versies heeft waarvan eentje 32 bits en eentje 64 bits, dit even kan checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Dat lijkt mij ook interessant.

Wie kan er een betrouwbare tabel geven met hoe het nu werkelijk zit m.b.t. productkey, 64 bit of 32 bit en OEM, full en upgrade?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
Jongens !!

Het maakt niet uit welke versie je hebt!
Ik heb zojuist eerst mijn OEM licentie op een 32bit versie geactiveerd, en een dag later op een 64bit versie geactiveerd.
Dus het is mogelijk met een OEM licentie.

Uit de vorige posts blijkt dus ook dat het ook mogelijk is met een Retail licentie !!

Dus, het is met beiden licenties mogelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10
Markie tx, dat wilde ik even weten,ik ga gewoon een 32 bit oem bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarkieNL schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:29:
Jongens !!

Het maakt niet uit welke versie je hebt!
Ik heb zojuist eerst mijn OEM licentie op een 32bit versie geactiveerd, en een dag later op een 64bit versie geactiveerd.
Dus het is mogelijk met een OEM licentie.

Uit de vorige posts blijkt dus ook dat het ook mogelijk is met een Retail licentie !!

Dus, het is met beiden licenties mogelijk!!
Ik hoop dat je het zeker weet dat je het over de OEM versie hebt?
Want veel mensen zullen hier hun aankoop mee beslissen.
Wat ik altijd begrepen heb dat bij de OEM versie de x86 key anders was dan bij de x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag Vista op mijn laptop installeren
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025069

Van de verschillende versies heb ik gekozen voor Windows Vista Home Premium NL

Nu heb ik een aantal opties:
Via de Microsoft site een Windows Vista Home Premium 32-bit DVD bestellen, EUR 93,83

Of ik kan er voor kiezen deze online te bestellen
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit NL OEM EUR 91,00 + 7,50 bezorgen
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit NL OEM EUR 91,50 + 7,50 bezorgen

Waar doe ik het beste aan? Ik gebruik de laptop voor school, DVD's kijken, muziek, etc. Ik speel dus geen nieuwe spellen en weet dus ook niet of het nuttig is 64bit versie te hebben?

En kan ik beter via microsoft bestellen of een OEM?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
bij Ms rechtsteerks bestellen, kan dat dan? Linkie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 11:00

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

TommyCP schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:47:
[...]

Een 64-bit programma zou uiteraard sneller moeten zijn dan de 32-bit versie van hetzelfde programma. En dat is waar de meerwaarde van een 64-bit OS IMO in zit. Helaas is het aanbod in 64-bit software op het moment vrij gering.
Da's toch niet helemaal waar wat je zegt.. waarom zou dat sneller zijn, als ie exact hetzelde doet? Hij wordt pas sneller als ie juist iets met de extra instructies doet, of geheugen gaat verplaatsen ofzo.. maar anders zou het niet zo gek veel mogen uitmaken hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Mensen even voor de duidelijkheid. Ik heb een 32bits install van windows vista erop staan (home premium retail) kan ik die nu gewoon formatteren en dan de 64bits versie erop zetten met dezelfde key?

Heb via dat briefje in de doos de 64bits DVD erbij besteld.

Of gaat dat niet werken? Wat moet ik percies doen?

[ Voor 11% gewijzigd door schnumi op 10-02-2007 18:13 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Klopt het dat 64 bit geen enkele zin heeft als je minder dan 4 gigabyte geheugen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
r00t schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:16:
Klopt het dat 64 bit geen enkele zin heeft als je minder dan 4 gigabyte geheugen hebt?
Nee, hoe kom je daarbij :? Vista 64 heeft nog enkele andere voordelen, welke in dit topic allemaal zouden moeten staan.

Als het aan mij ligt zou elke standaard gebruiker zonder problemen 64-bit op z'n nieuwe pc krijgen. Ik zie geen enkel nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
dr snuggles schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:03:
[...]

Nee, hoe kom je daarbij :? Vista 64 heeft nog enkele andere voordelen, welke in dit topic allemaal zouden moeten staan.

Als het aan mij ligt zou elke standaard gebruiker zonder problemen 64-bit op z'n nieuwe pc krijgen. Ik zie geen enkel nadeel.
Ik had dit ergens op een ander forum gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuggles, zie mijn post hierboven.. Welke kan ik beste kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik neem altijd standaard 64-bit, tenzei ik software of hardware hebt die dit niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:22:
Snuggles, zie mijn post hierboven.. Welke kan ik beste kopen?
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit NL OEM als je geen gezeik wil hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Conroe op 11-02-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok een OEM kan dus geen kwaad merk ik al, ik wil Vista toch alleen op mijn laptop installeren dus kan de OEM met deze laptop verbinden..

Dan heb ik idd de keuze tussen 32 en 64 bit
32 bit wordt meer ondersteund
64 bit is de toekomst

Aangezien ik niet zal gamen op de laptop en omdat de meeste software 32bit is, neig ik richting de 32 bit.. Verwacht niet dat er echt 'nuttige' programma's uitkomen die 64bit eisen (misschien wel specialistische programma's maar ik ben toch meer een gewone thuisgebruiker)

Snuggles, waarom precies 64 bit? Wat voor een voordelen heeft dit voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Gewoon Vista Home Premium 32 bits nemen Dennis!

Op mijn laptop (zie sig) draait dat prima! Koop later wel een 64 bits versie OEM als dat nodig mocht zijn.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CLB schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:58:
Gewoon Vista Home Premium 32 bits nemen Dennis!

Op mijn laptop (zie sig) draait dat prima! Koop later wel een 64 bits versie OEM als dat nodig mocht zijn.
Via Microsoft Upgrade, of een 32bit OEM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wat bedoel je met Ms Upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Dat maakt niet uit, wat jij wil!

OEM = geen XP nodig op je computer
Upgrade = wel XP nodig op je computer

Ik zou gewoon een legale OEM versie halen, kost je rond de 90 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:55:
Snuggles, waarom precies 64 bit? Wat voor een voordelen heeft dit voor jou?
Je kunt het ook andersom zien: Waarom wil je perse nog de ouderwetse 32-bits variant? Wat zijn daar de voordelen van?

Je weet dat iedereen in de computerindustrie wil overschakelen op 64-bits, vooral omdat de 4GB voor iedereen een probleem gaat worden binnen een paar jaar. De noodzaak is er dus, net als dat we vroeger van 16-bit naar 32 bit zijn overgestapt. Voor software- en hardware-ontwikkelaars is het niet leuk om overal twee versies van te maken, dus de overstapperiode zal zo kort mogelijk worden. Over twee jaar oid zal je dus problemen kunnen krijgen omdat jij nu zo graag met het verouderde 32-bits wil werken.

De enige reden om niet over te stappen is dat je nog oude hardware of software hebt die nog een jaar oid mee moet. Dan stap je pas over een jaar over. Maar dat je over gaat stappen, is zeker! Toevallig is het dan ook nog zo dat er wat voordelen voor 64-bit bij zitten (geen zin om ze allemaal op te zoeken), maar puur uit principe zou je dus al moeten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_06.asp
Some more notes on the x64 versions of Windows Vista
Put simply, running a 64-bit (x64) version of Windows Vista does not make sense for most people, though I suspect that will change over time. While the Vista x64 versions surprised me with their excellent hardware compatibility--a claim I'd never make about Windows XP Professional x64 Edition--nagging software compatibility issues ultimately sunk any hopes I had of moving to the 64-bit system.

That's too bad, because the x64 versions of Windows Vista include enhanced security features that will never be back ported to the 32-bit versions. Until the compatibility issues are resolved however, it's not worth worrying about that. Unless you're running a limited set of applications, compatibility generally trumps security, and the security of 32-bit Vista versions is generally excellent anyway.

But if it makes you feel any better, at least consider some other aspects of this equation. First, to truly take advantage of a 64-bit operating system, you'd need more than 4 GB of RAM and applications that are specially written to access that much memory. Today, there are no mainstream applications like that, and even Adobe's high-end CS3 suite of applications won't be 64-bit enabled. And second, Vista x64 also removes some legacy subsystems that you might find useful. The most crucial is the 16-bit MS-DOS subsystem, which is still required for many application installers, even those for some 32-bit applications. This, too, is a compatibility issue, of course. No surprise there.

Compatibility Conclusions
Overall, Windows Vista's hardware and software compatibility is excellent, but the devil is in the details: For the short term, at least, chances are good that you'll own some hardware device--a printer, scanner, or whatever--that doesn't work properly. Software compatibility is better, much better on the 32-bit Vista versions, however. My recommendation for those contemplating 64-bit is simple: Wait. Though the 64-bit versions of Windows Vista will ultimately provide better security and, with the proper memory upgrades and compatible high-end applications, more head room than the 32-bit versions, those gains are more than offset by painful software incompatibilities. It's getting better, there's no doubt about that. But for now, I'd steer clear of 64-bit Vista versions unless you really know what you're doing.
hier verder nog een artikeltje wat op de memorybehoefte focust.
http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/5709

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Help!!!! schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:21:

http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_06.asp

Paul Thurrot: "First, to truly take advantage of a 64-bit operating system, you'd need more than 4 GB of RAM and applications that are specially written to access that much memory."
4 GB aan geheugen is geen vereiste voor een goed lopend 64-bit systeem; ikzelf ben gebaseerd op persoonlijke ervaringen geneigd de lat bij 2 GB te leggen. Alleen als je een heavy multitasker (met heavy bedoel ik dan ook echt heavy) bent, zal je echt 4 GB nodig moeten hebben.

Paul Thurrot's conclusie vind ik maar vreemd, want hij zegt dus dat het grote voordeel van 64-bit systeem is dat je meer geheugen in je systeem kunt prikken, zodat 64-bit programma's meer geheugen kunnen gebruiken. Wat impliceert dat dit het enige voordeel van 64-bit programmatuur is. Maar dat is natuurlijk niet zo, 64-bit applicaties hebben nl. de potentie om een stuk sneller te draaien dan hun 32-bit tegenhangers. En dat lijkt mij een veel belangrijker argument om voor 64-bit te gaan: de snelheid. Dat scenario waarin applicaties meer dan 4 GB aan RAM willen hebben, zullen we de eerstkomende tijd toch maar weinig tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met de uptime gadgets die nu beschikbaar zijn op x64 systemen? Komt dat ook specifiek door het x64 systeem en zijn er ook werkende uptime gadgets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshal1
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-03-2022
Komt niet specifiek door het x64 systeem. Bij mij werken uptime gadgets gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Marshal1 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:46:
Komt niet specifiek door het x64 systeem. Bij mij werken uptime gadgets gewoon.
Yup hier werkt het ook gewoon zonder problemen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Als je niet boven de 4 gig gaat, hoef IMO echt niet 64bit te nemen. De andere kleine voordelen zie ik niet zo, totdat er eindelijk voornamelijk nog in 64bit wordt geprogrammeerd, maar dan zijn we 4 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Kan iemand me garanderen dat al deze hardware ondersteund wordt door Vista 64-bit?

Volgend systeem zou ik graag aanschaffen:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
r00t zeer waarschijnlijk wel, ik zou alleen even op de mobo-frarikant site kijken of wel alles onboard 64bit drivers heeft, maar nogmaals dat mag je met een hedendaags bordje wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Sjah schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:51:
Als je niet boven de 4 gig gaat, hoef IMO echt niet 64bit te nemen. De andere kleine voordelen zie ik niet zo, totdat er eindelijk voornamelijk nog in 64bit wordt geprogrammeerd, maar dan zijn we 4 jaar verder.
Zo denk ik er op het moment ook over, Als je bepaalde 64-bit programma's wilt draaien, zou Vista 64-bit uiteraard the way to go zijn. Maar met alleen 32-bit applicaties heeft een 64-bit OS geen enkele zin. Die weinige extraatjes die Vista 64-bit t.o.v. de 32-bit versie biedt doen het hem gewoon niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
maartena schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:14:
[...]

Yup hier werkt het ook gewoon zonder problemen.
Iemand dan een idee waarom die gagets bij mij aftellen vanaf 233 dagen nogwat? :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr snuggles schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:34:
[...]

Je kunt het ook andersom zien: Waarom wil je perse nog de ouderwetse 32-bits variant? Wat zijn daar de voordelen van?

Je weet dat iedereen in de computerindustrie wil overschakelen op 64-bits, vooral omdat de 4GB voor iedereen een probleem gaat worden binnen een paar jaar. De noodzaak is er dus, net als dat we vroeger van 16-bit naar 32 bit zijn overgestapt. Voor software- en hardware-ontwikkelaars is het niet leuk om overal twee versies van te maken, dus de overstapperiode zal zo kort mogelijk worden. Over twee jaar oid zal je dus problemen kunnen krijgen omdat jij nu zo graag met het verouderde 32-bits wil werken.

De enige reden om niet over te stappen is dat je nog oude hardware of software hebt die nog een jaar oid mee moet. Dan stap je pas over een jaar over. Maar dat je over gaat stappen, is zeker! Toevallig is het dan ook nog zo dat er wat voordelen voor 64-bit bij zitten (geen zin om ze allemaal op te zoeken), maar puur uit principe zou je dus al moeten overstappen.
Mooi pleidooi, en snijdt ook zeker hout (oe, en dat op de maandagochtend ;) ).
Denk alleen dat je er nu niets aan hebt. Je denkt inderdaad aan de toekomst wanneer je nu al de x64 bit neemt.
Alleen werken veel programma's nu nog niet optimaal en zal dat de komende tijd niet veranderen. Zo komt bijvoorbeeld geen CS3 in 64-bit.

Ik heb nu een testversie van Ultimate x64, maar ik ga de 32-bit halen. Ik wil namelijk nu Vista goed kunnen gebruiken, over een jaar á 2 kan ik m dan makkelijk upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TommyCP schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:01:
[...]

4 GB aan geheugen is geen vereiste voor een goed lopend 64-bit systeem; ikzelf ben gebaseerd op persoonlijke ervaringen geneigd de lat bij 2 GB te leggen. Alleen als je een heavy multitasker (met heavy bedoel ik dan ook echt heavy) bent, zal je echt 4 GB nodig moeten hebben.
Dat zegt hij dan ook niet :) ;)
Om er ECHT voordeel van te hebben (tov 32bits) moet je meer dan 4gb hebben. Hij zegt niet dat t niet goed loopt met minder dan 4gb....
Paul Thurrot's conclusie vind ik maar vreemd, want hij zegt dus dat het grote voordeel van 64-bit systeem is dat je meer geheugen in je systeem kunt prikken, zodat 64-bit programma's meer geheugen kunnen gebruiken. Wat impliceert dat dit het enige voordeel van 64-bit programmatuur is.
Alleen 64 bits programma's kunnen meer dan 4gb addresseren. Echter volgensmij is het wel zo dat als je een aantal 32bits progrs naastelkaar wilt draaien die in totaal meer dan 4gb geheugen gebruiken dit met 64bits wel mogelijk is.
Verder probeert VISTA zoveel mogelijk geheugen bezet/gecached te houden met veelgebruikte apps, dus ook daarom kan meer dan 4gb zin hebben.
Maar dat is natuurlijk niet zo, 64-bit applicaties hebben nl. de potentie om een stuk sneller te draaien dan hun 32-bit tegenhangersEn dat lijkt mij een veel belangrijker argument om voor 64-bit te gaan: de snelheid. Dat scenario waarin applicaties meer dan 4 GB aan RAM willen hebben, zullen we de eerstkomende tijd toch maar weinig tegenkomen.
Wat ik me kan herinneren van de Benchmarks is dat snelheidsverschil te verwaarlozen. Vaak is 64bits Vista langzamer omdat eea geemuleerd wordt in 32bits. Dus als er al een snelheidsverschil is dan zal ook dat pas echt zichtbaar worden als de 64bits apps er zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Help!!!! schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:33:
[...]
Dat zegt hij dan ook niet :) ;)
Om er ECHT voordeel van te hebben (tov 32bits) moet je meer dan 4gb hebben. Hij zegt niet dat t niet goed loopt met minder dan 4gb....

Alleen 64 bits programma's kunnen meer dan 4gb addresseren. Echter volgensmij is het wel zo dat als je een aantal 32bits progrs naastelkaar wilt draaien die in totaal meer dan 4gb geheugen gebruiken dit met 64bits wel mogelijk is.
Verder probeert VISTA zoveel mogelijk geheugen bezet/gecached te houden met veelgebruikte apps, dus ook daarom kan meer dan 4gb zin hebben.
Dit is precies mijn punt. :) In 32-bit loop je al zelden tegen de 4GB grens, waarom zou je dan voor 64-bit gaan? Over een paar jaar, als programma's meer geheugen gebruiken en de 4GB grens een probleem wordt, is dit een argument voor 64-bit. Maar op het moment doet het er nauwelijks toe (een paar scenario's uitgezonderd natuurlijk).

Dat van de superfetcher is trouwens een redelijk argument, maar persoonlijk zou ik niet in een 4 GB aan geheugen willen investeren om alleen het starten van applicaties te versnellen. Ook hier is het >4GB argument voor 64-bit in mijn ogen relatief onbelangrijk.
Help!!!! schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:33:
[...]
Wat ik me kan herinneren van de Benchmarks is dat snelheidsverschil te verwaarlozen. Vaak is 64bits Vista langzamer omdat eea geemuleerd wordt in 32bits. Dus als er al een snelheidsverschil is dan zal ook dat pas echt zichtbaar worden als de 64bits apps er zijn.
Precies wat ik zei (of althans bedoelde): 64-bit applicaties zijn (mits goed geschreven, geoptimaliseerd, etc.) sneller dan hun 32-bit tegenhangers. Als je 64-bit versies van programma's tot je beschikking hebt, is een 64-bit versie van Vista zeker het overwegen waard. Als je hoofdzakelijk 32-bit applicaties gebruikt, is overstappen nar 64-bit minder zinvol.

De emulatie door Windows-on-Windows is trouwens zeer goed en maakt 32-bit appplicaties onder 64-bit bijna net zo snel als onder 32-bit. Verschil zul je in een groot aantal gevallen niet zien.
MaxxBass schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:26:
[...]

Da's toch niet helemaal waar wat je zegt.. waarom zou dat sneller zijn, als ie exact hetzelde doet? Hij wordt pas sneller als ie juist iets met de extra instructies doet, of geheugen gaat verplaatsen ofzo.. maar anders zou het niet zo gek veel mogen uitmaken hoor..
Veel 64-bit programma's maken dan ook gebruik van deze extra instructies.

Edit: Een voorbeeld is de 64-bit versie van Windows Media Encoder, die (hoewel hij nog niet voor alle taken geoptimaliseerd is) sneller is dan de 32-bit versie.

[ Voor 16% gewijzigd door TommyCP op 12-02-2007 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat ik wel erg irritant (slecht?) aan de x64-versie vind is dat ie niet-gesigneerde drivers kennelijk wel installeert en een melding geeft over incompatibaliteit, maar ze niet blokkeert. Gevolg is dat windows niet meer wil opstarten en een cryptische foutmelding in dos-letters geeft over dat je windows moet herstellen met de DVD.. Gelukkig werk ik al wat langer met computers ;) en vond ik in het bootmenu met F8 wel een manier om die check te omzeilen, maar voor de gemiddelde gebruiker is dit natuurlijk een hoop overbodige abracadabra :{

Het ging bij mij overigens om Starforce dat zomaar automatisch door een spel geinstalleerd werd. Dus iets wat gewone gebruikers ook moeten doen om een spel te installeren. Er is overigens wel een nieuwere versie van Starforce (die ik al geinstalleerd had), maar dat spel installeerde gewoon weer de oude.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 12-02-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
r00t schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:51:
Kan iemand me garanderen dat al deze hardware ondersteund wordt door Vista 64-bit?

Volgend systeem zou ik graag aanschaffen:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2006
Sjah schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:18:
r00t zeer waarschijnlijk wel, ik zou alleen even op de mobo-frarikant site kijken of wel alles onboard 64bit drivers heeft, maar nogmaals dat mag je met een hedendaags bordje wel verwachten.
Dus Vista 64-bit zal zeker geen problemen geven met dit systeem?
Kan iemand dit a.u.b. nog eens bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik heb begrepen dat nvidea drivers nog niet helemaal lekker zijn, maar dat heeft niks met x64 te maken.
Zelf heb ik een p5b dlx, die is goedkoper dan de p5wdh dlx, zou ook niet weten waarom de p5wdh er beter uit komt in die best buy. Volgens mij is de p5b dlx een betere overklokker en zijn de features verder nagenoeg gelijk.
Mijn P5B is in elk geval helemaal x64 compliant, zei het dat ik nog geen DTS interactive heb (speciale feature van de onboard geluidschip), en de ati x1950 pro ook :)

edit oh, wacht, volgens mij heeft de p5b dlx geen sli.

[ Voor 8% gewijzigd door .Johnny op 14-02-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
r00t schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:02:
[...]

[...]
Daar kan niemand iets over bevestigen. Er zijn zoveel verschillende fabrikanten met verschillende drivers dat compatibiliteit niet te garanderen is tot dat dat systeem ook daadwerkelijk jouw gewenste software configuratie draait. Zoals al gezegd is: check of voor alle hardware (in jouw geval 64-bit Vista) drivers beschikbaar zijn en bestellen die handel. Hard- en software compatibiliteitsproblemen zie je pas als het systeem draait.

Edit: overigens hoeft 32-bits programmatuur niet langzamer te draaien onder 64-bits Windows. Vaak is de performance hetzelfde en er zijn zelfs gevallen dat het soms iets sneller draait. Aangezien 64-bit met Vista gemeengoed gaat worden zou ik zeggen: vooral draaien als je geen 16-bits of lastige 32-bits software draait, ben je klaar voor de toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door Rafe op 14-02-2007 23:17 ]

• Sjah
r00t schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:02:
[...]

[...]
Omdat ik me rotverveel heb ik even gekeken voor je, zo te zien is er voor alles 64bit drivers, dus ja dat gaat werken. En nou niet gaan vragen of iemand dat kan bevestigen, denk niet dat nog iemand gaat kijken. We zijn geen helpdesk.

• CLB
  • Niet online

CLB

Een totaal 64 bits hardware-pakket is leuk, maar je hebt er niets aan als je software geen 64 bits is ;)

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19
ff mijn verhaal over de keuze:

ik had men keuze gemaakt en installde de x64 business edition. Dit enkel eigenlijk omdat ik van xp64bit kwam en dat dat os toch wel sneller liep dan 32bit op zelfde systeem van +- 2.5 jaar oud(nforce3, ati x800xtxpe, 1gig ram, 1.5 tb sata en een 120gig pata schijfje voor os, creative audigy2 ZS)
ik was redelijk tevreden, snelle install, gelikte interface etc maar dan begonnen de problemen.
Ik was me bewust van signed driver probleem maar ik had al mijn hw gechecken en van alles waren er drivers, buiten van de nforce3, die zaten in het os.

Men raid array werd niet gevonden en bij gebrek aan whql drivers, zat ik ineens verlegen om 1.3 tb hd :)
De system score was 3.1.
Het ding liep wel goed tot ik er zwaardere dingen mee deed, WoW, Photoshop. Ook sommige van mijn progs liepen erop als een slak, FTPRush (crashes), Bsplayer pro(key ingeven ging niet), visual studio 2005 (team studio deed zelfs niets), geen virus scanner en algemene performance was veel minder dan xp
Na dagen kloojen was ik het moe en wou ik terug installeren, maar dan de x86 versie. MAK key van bedrijf was echter "op" dus ik vraag om een nieuwe en ik zie dat deze voor de ultimate edition was (meevaller :))
Install liep zeer vlotjes (weer) maar het systeem zelf liep veel vlotter met score 4.1. Raid array installed dmv xp drivers en WoW liep 10 à 20 fps vlotter.
Ook opstarten van progs gaat sneller...
Wel nog steeds geen ftprush, bsplayer werkt weer wel.
Windows update trok ook een update binnen voor mijn dell 2007WFP waardoor imo de kleuren wat beter uitkomen, en ook geen scaling foutjes meer (4:3) had wat issues.

Ik denk dat 64bit beter zijn dienst zal bewijzen eens de technologie meer support zal krijgen (dual cores, games etc) nu komen 64bit versies altijd uit als een extraatje of een test maar meestal beperkt het zich tot een compatibiliteits versie, geen performance versie)
Atm loopt je systeem veel brakker vanaf het moment dat je zowel 32bits als 64bits progs hebt lopen. + de enkel signed drivers optie die niet permanent afgezet kan worden is achterlijk, alhoewel ik hun denkpiste wel ongeveer kan volgen. Maar geen virus scanner support is gewoon dom, zelfs al zeggen ze dat 64bits virussen 'rare' zijn..

• MarkieNL
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:38:
[...]

Ik hoop dat je het zeker weet dat je het over de OEM versie hebt?
Want veel mensen zullen hier hun aankoop mee beslissen.
Wat ik altijd begrepen heb dat bij de OEM versie de x86 key anders was dan bij de x64.
Ahja natuurlijk, ik heb het zelf uitgeprobeerd :)

De 32bits OEM Key werkt op de 64bits oem versie! Hij heeft bij mij succesvol geactiveerd

[ Voor 11% gewijzigd door MarkieNL op 15-02-2007 16:37 ]

• Servor
  • Niet online
CLB schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:18:
Een totaal 64 bits hardware-pakket is leuk, maar je hebt er niets aan als je software geen 64 bits is ;)
...aan de andere kant, het werkt ook niet tegen je. Ik heb zelf ook geen bijzondere reden gehad om de 64 bits versie te pakken, toch maar gedaan, en ik kan alles doen wat ik voorheen kon. En volgens mij minstens even snel. Nouja, waarom dan niet?

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MarkieNL schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:36:
[...]

Ahja natuurlijk, ik heb het zelf uitgeprobeerd :)

De 32bits OEM Key werkt op de 64bits oem versie! Hij heeft bij mij succesvol geactiveerd
Waar heb je die 64-bit Vista vandaan dan? MS vraagt namelijk wat geld (administratie + verzendkosten) als je hem op DVD wilt en ik zie geen trial versie.

• MarkieNL
TweakerNummer schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:49:
[...]

Waar heb je die 64-bit Vista vandaan dan? MS vraagt namelijk wat geld (administratie + verzendkosten) als je hem op DVD wilt en ik zie geen trial versie.
Waar zou jij hem vandaan halen?

Verwijderd

MarkieNL schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:53:
[...]

Waar zou jij hem vandaan halen?
Dus je zegt dat je zo weer kan switchen tussen x86 en x64 met de zelfde OEM key en dat je dan gewoon weer kan activeren?

• MarkieNL
.... Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Net even Vista Home Premium geinstalleerd (uiteraard x64) en alles draait vlekkeloos. Ook m'n oude stuurtje, wireless lan, CnQ, onboard realtek audio en het spel Race.

Niet dat dit nu bewijst dat bij iedereen Vista x64 goed zal draaien, maar hier draait het iig wel goed op twee pc's en een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Laatst online: 07:49
Ik heb een OEM Vista Home Premium 64-bit besteld (komt volgende week via de post binnen als het goed is). Kan ik nou ook een kopietje maken van een Home Premium 32-bit van iemand anders en mijn nieuwe OEM 64-bit serial daar ook voor gebruiken?

Met andere woorden: kan ik de OEM 64-bit licentie voor zowel de 32-bit als de 64-bit versie gebruiken? Of is dat enkel bij de retail? Ik lees hierboven dat het omgekeerd (32 naar 64) kan, graag meer info over 64 naar 32.

Mijn bedoeling: de eerste tijd zolang ik niks 64-bit nodig heb de 32-bits gebruiken, en later als het nodig wordt de 64-bit.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorn1986 op 17-02-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
*kickje* iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
ik heb het niet van proefondervinderlijk, maar je kan wel op je vingers natellen dat dat goed gaat. Een oem key werkt gewoon op beide versie's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 13:35
zoals je hier boven kan lezen kan dat ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Ok bedankt! *even een 32-bits downloaden :$ *

[ Voor 61% gewijzigd door Jorn1986 op 18-02-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 02:49
Weet iemand eigenlijk hoe het met de programma's zit als je de 32 bit versie van Vista Home prem neemt.
Ik heb het hier over programma's als Norman anti virus (versie sep 2006) Nero 6.0
en evt programmatjes als Jet audio 6.0.
Ik heb mijn systeem gechekt en de uitslag was dat Norman waanschijnlijk niet meer zal werken (even kijken op de site van de fabrikant, maar ik twijfel het) en Nero 6 zal niet meer werken.
Is het mogenlijk om programma's onder een ouder OS te draaien (net zoas in XP)
Of moet ik alles nieuw aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Mark Kames schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 07:48:
Weet iemand eigenlijk hoe het met de programma's zit als je de 32 bit versie van Vista Home prem neemt.
Ik heb het hier over programma's als Norman anti virus (versie sep 2006) Nero 6.0
en evt programmatjes als Jet audio 6.0.
Ik heb mijn systeem gechekt en de uitslag was dat Norman waanschijnlijk niet meer zal werken (even kijken op de site van de fabrikant, maar ik twijfel het) en Nero 6 zal niet meer werken.
Is het mogenlijk om programma's onder een ouder OS te draaien (net zoas in XP)
Of moet ik alles nieuw aanschaffen.
Als programma's niet meer werken, dan moet je een alternatief zoeken. Natuurlijk kun je dan weer een betaalde versie nemen van je programma, maar voor alles is een gratis (open source) alternatief te vinden. Dit zijn meestal ook erg goede programma's.

Ipv Norman kun je Avast of AVG nemen. Avast werkt zelfs onder Vista x64.
Ipv Nero kun je oa Deepburner nemen.
Ipv Jet Audio kun je Winamp en BSplayer (versie 1.37 is de laatste freeware versie) nemen. Beide zijn helaas close source.

Een ander voordeel van open source programma's is dat ze meestal ook onder Linux verkrijgbaar zijn. Als je nu al bekend bent met enkele van deze programma's, dan kun je gemakkelijk switchen van OS mocht dat eens nodig zijn (later tijdens je werk oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Is dat Flash geneuzel met de 64 bits IE nou al een keer opgelost? Bloedirritant is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
Ik heb inmiddels Jetaudio onder vista draaien en die werkt aardig stabiel.
Voor nero wil ik voorlopig Deepburner aanschaffen, maar ik vind alleen maar Shareware versies (ook op de site van Deepburner) http://www.deepburner.com/
Is er ook een freeware versie te verkrijgen, want ik wil in de toekomst gewoon Nero gebruiken IVM de vele opties.
Voor me virusscanner denk ik nog even na, welk programma ik daar in de toekomst voor wil aanschaffen, maar bedankt voor de tip!

Nog even een klein vraagje, Firefox werkt niet stabiel onder Vista (vind het nog steets beter dan IE7)
Erg traag, en hij opent de meeste sites niet, die wel onder xp worden geopent.
Uuhhmmm ja, ik kon het probleem niet oplossen, programma instellingen staan goed, etc.
Thunderbird werkt gelukkig prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Kames
Ik heb de freeware versie volgensmij al gevonden, ik heb niet goed gekeken, mijn excusses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Ik heb de gok maar genomen en de 64bit bestelt bij microsoft voor die 11,84 euro zou ik het niet laten.

Ik verwacht er geen problemen mee omdat voor al mijn hardware drivers aanwezig zijn bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond het volgende op het internet;

Normaal laat Windows Vista x64 geen unsigned drivers toe, maar er is een mogelijkheid om dit uit te schakelen. (zonder elke keer op F8 de drukken!)

Ga naar Start--->Uivoeren en typ in cmd, daar vul je het volgende in:

bcdedit.exe -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Nu kun je alle unsigned drivers in Vista installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de overstap makkelijker als je nog een nieuwe PC moet kopen. Dan kun je al je hardware van te voren zorgvuldig uitzoeken op x64-compatibaliteit. Al blijf je sommige software houden die nu nog niet goed werkt. En dan met name software die eigen virtuele drivertjes e.d. gebruiken.
waar kan ik de x64-compatibaliteit vinden?
of is dit zo'n stomme vraag, bij specs zie ik het nooit staan of het vista-64 ready is ofzow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 17:23:
[...]
waar kan ik de x64-compatibaliteit vinden?
of is dit zo'n stomme vraag, bij specs zie ik het nooit staan of het vista-64 ready is ofzow
Goede vraag: Ik gebruik vaak de 2e hit hier. Je kunt ook voor bijzondere hardware / software op de website van fabrikant kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hartstikke bedankt, goeie lijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb tot nu toe geen antwoord kunnen vinden, maar dit lijkt me de geschikte topic voor mijn vraag.

Ik heb Vista64 geïnstalleerd en al mijn hardware schijnt de 64 bits te ondersteunen.

Echter is er een programma om te checken wat op mijn systeem onder 32bits en wat onder 64bits draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:04

PuijkeN

euhm ?

Ikzelf sta ook voor de keuze of ik een 32-bit of 64-bit versie ga installeren van Windows Vista. Voorlopig ga ik zoiezo dualboot blijven draaien voor games met een Windows XP'tje.

Op de Windows Vista zal ik eigenlijk vrij weinig doen, beetje surfen, downloaden, msn, gewoon wat programmatjes draaien. Nu welke versie installeer ik dan het beste? Ik heb de 32-bits versie reeds geinstalleerd gehad maar hier kwamen na verloop van tijd fouten in dus staan we nu terug voor een herinstallatie.

Heeft het eigenlijk voordelen of niet zo'n 64-bits versie draaien voor de gewone thuisgebruiker. Denk dat ik het eerder zou doen voor de lol, zoveel extra problemen kunnen er volgens mij niet bijkomen, want zelfs met de 32-bits versie had ik al last!

Maakt het dus veel uit voor gewone applicatietjes te draaien als ik de 32 of 64 bits neem?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Werkt nero al onder de 64bit versie van Vista? Ik krijg de laatste versie van Nero niet aan de praat.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Nero 7.7.5.1 werkt probleemloos onder vista 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat je dat zegt, aangezien dat allerlaatste versie op nero.com, hier niet wil installeren.

Ook 64-bit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de nieuwste versie van opera draait onder Vista 64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierik
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-07 15:00
Weet hier iemand hoe je kunt controleren of programma 32-bits zijn??? (en dus niet lager)

ik gebruik namelijk nog wel zakelijke software waarvan ik mijn afvraag of het wel gaat werken onder een Windows Vista Home Premium 64-bits. :>

of moet je dit testen door de een 64-bits versie te installeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou dat navragen bij de leverancier van de desbetreffende zakelijke software pakketten?
Daar heb je vast ook support voor beschikbaar :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu Vista 64 bits, en op een aantal zeer bizarre waarschijn driver-gerelateerde crashes ben ik zeer tevreden. Vista heeft een DWIM-button van hier tot tokio en doet in tegenstelling tot XP gewoon wat ik wil! Dat was een grote verademing. Toen ik XP installeerde was ik nog weken bezig met alles naar mijn hand zetten en uitzoeken waar instellingen ookalweer zaten. Dat is zo'n stuk verbeterd dat ik zelf voor prestatiewinst niet meer terug wil. Ik ben overtuigd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:39:
Weet iemand of de nieuwste versie van opera draait onder Vista 64?
Werkt zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tofu schreef op maandag 30 april 2007 @ 14:41:
[...]

Werkt zonder problemen
Heh. Daar was ik inmiddels inderdaad zelf ook achter, sorry voor het vergeten van de edit :). Nu staat het iig in het topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:12:
ik vond het volgende op het internet;

Normaal laat Windows Vista x64 geen unsigned drivers toe, maar er is een mogelijkheid om dit uit te schakelen. (zonder elke keer op F8 de drukken!)

Ga naar Start--->Uivoeren en typ in cmd, daar vul je het volgende in:

bcdedit.exe -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Nu kun je alle unsigned drivers in Vista installeren.
Doet EasyBCD 1.52 op het tabblad advanced options (allow unsigned driver installation on Vista x64 edition) niet hetzelfde?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Na 2 maanden lang Vista Home Premium x64 te hebben gedraaid ben ik zojuist overgestapt naar Vista Business x86. De reden hiervoor is dat 64-bit me op de lange duur toch minder beviel dan 32-bit. Allereerst was het zo dat onder 64-bit het werk van mijn harde schijf meer tijd in beslag nam, met als gevolg langere laadtijden en minder goed multitasken (als twee programma's tegelijk de harde schijf aanspraken dan ging dit minder vlot dan onder 32-bit). Verder werkten meerdere zgn. "64-bit compatible" programma's niet bijzonder goed onder 64-bit. Het Mobile Device Center bijvoorbeeld was traag en de PDF Printer van Adobe Acrobat 8 deed het niet. Tot slot ging multitasken onder 64-bit minder snel dan onder 32-bit, doordat onder 64-bit het geheugen sneller vol zat.

Nu is dit laatste natuurlijk geen verrassing, maar de twee andere punten vielen me toch erg tegen. Misschien dat betere AHCI/RAID-drivers van Intel voor verbetering kunnen zorgen en dat de werking van bepaalde programma's in volgende versies verbeterd wordt, maar tot die tijd blijf ik in 32-bit werken.

Voor de volledigheid mijn specs:
- Asus P5B Deluxe, BIOS 0910
- Intel Core 2 Duo E6600
- 2 x Corsair TWINX PC6400 CL5 1 GB (2 GB totaal dus)
- Asus EN7900GT TOP (met laatste drivers)
- Western Digital Caviar SE16 320 GB (AHCI)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.