ff mijn verhaal over de keuze:
ik had men keuze gemaakt en installde de x64 business edition. Dit enkel eigenlijk omdat ik van xp64bit kwam en dat dat os toch wel sneller liep dan 32bit op zelfde systeem van +- 2.5 jaar oud(nforce3, ati x800xtxpe, 1gig ram, 1.5 tb sata en een 120gig pata schijfje voor os, creative audigy2 ZS)
ik was redelijk tevreden, snelle install, gelikte interface etc maar dan begonnen de problemen.
Ik was me bewust van signed driver probleem maar ik had al mijn hw gechecken en van alles waren er drivers, buiten van de nforce3, die zaten in het os.
Men raid array werd niet gevonden en bij gebrek aan whql drivers, zat ik ineens verlegen om 1.3 tb hd

De system score was 3.1.
Het ding liep wel goed tot ik er zwaardere dingen mee deed, WoW, Photoshop. Ook sommige van mijn progs liepen erop als een slak, FTPRush (crashes), Bsplayer pro(key ingeven ging niet), visual studio 2005 (team studio deed zelfs niets), geen virus scanner en algemene performance was veel minder dan xp
Na dagen kloojen was ik het moe en wou ik terug installeren, maar dan de x86 versie. MAK key van bedrijf was echter "op" dus ik vraag om een nieuwe en ik zie dat deze voor de ultimate edition was (meevaller

)
Install liep zeer vlotjes (weer) maar het systeem zelf liep veel vlotter met score 4.1. Raid array installed dmv xp drivers en WoW liep 10 à 20 fps vlotter.
Ook opstarten van progs gaat sneller...
Wel nog steeds geen ftprush, bsplayer werkt weer wel.
Windows update trok ook een update binnen voor mijn dell 2007WFP waardoor imo de kleuren wat beter uitkomen, en ook geen scaling foutjes meer (4:3) had wat issues.
Ik denk dat 64bit beter zijn dienst zal bewijzen eens de technologie meer support zal krijgen (dual cores, games etc) nu komen 64bit versies altijd uit als een extraatje of een test maar meestal beperkt het zich tot een compatibiliteits versie, geen performance versie)
Atm loopt je systeem veel brakker vanaf het moment dat je zowel 32bits als 64bits progs hebt lopen. + de enkel signed drivers optie die niet permanent afgezet kan worden is achterlijk, alhoewel ik hun denkpiste wel ongeveer kan volgen. Maar geen virus scanner support is gewoon dom, zelfs al zeggen ze dat 64bits virussen 'rare' zijn..